vm.87 300 3l diisseli. Kertokee mitä pitäs tietää.

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Aapo58
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 05.09.2012 20:16

vm.87 300 3l diisseli. Kertokee mitä pitäs tietää.

Viesti Kirjoittaja Aapo58 »

Terve ja päivää taloon.

En tiedä tuleeko tämä nyt ihan oikeaan väliin, mutta kun tuli tuossa kaupat sovittua elämänsä ensimmäisestä mersusta. Avovaimon isovanhempien kuolinpesästä jäi pyörimään. Kyseessä on siis 300 sarjalainen vm 87. Ollut yhdellä ja samalla ihmisellä ja kilometrejä kojelauta ilmoittaa 294tkm. Hintakaan ei mikään salaisuus ole ja hilkun verran yli 2kiloa hintalappu näyttää. Auto ollut seisonnassa alta vuoden ja ennen seisontaa kunnostukseen, ruostesuojaukseen ja remontointiin mennyt pitkästi yli auton hinnan. Ruostetta ei ole ja sisustakin tuntuu olevan kasarin lopulta tähän päivään siirretty. Pellin alla hyrrää siis 3litranen diisseli motti.

Itsehän olen mersujen kanssa melko keltanokka, kaveri se meni ja haukku ikiliikkujaksi ja jollakin tapaa puhu tähän ympäri. Ensimmäisenä tuli mieleen, että täältä foorumilta varmasti löytyy ihmisiä, jotka tuntee kyseisenkin mallin jokaista pulttia ja palikkaa myöten. Onko näin, että se on vaan kovaa ajoa vai onko jotakin mitä tästä nyt pitäs erityisesti tietää.

Kirjotin varmasti autokuumepäissäni tasan väärään osioon ja tällaisille on varmastikkin aloitettu jo oma viestiketjunsa, mutta ystävällisesti saa toki heittää ja siirtää uuden tulokkaan oikealle alueelle.

Kiitoksia etukäteen.
onre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 303
Liittynyt: Ke 17.03.2010 16:27
Paikkakunta: helsinki

Re: vm.87 300 3l diisseli. Kertokee mitä pitäs tietää.

Viesti Kirjoittaja onre »

Vaihtele öljyjä ja aja. Olemattoman vähän ajettu peli, jos kilometrit pitävät paikkansa.
Aapo58
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 05.09.2012 20:16

Re: vm.87 300 3l diisseli. Kertokee mitä pitäs tietää.

Viesti Kirjoittaja Aapo58 »

Kyllä ne on ihan kutinsa pitävät metrit. Ja jälkiasennettuna on ilmestyny kattoluukkua ja mitähän kaikkia. Jollakin tavalla jopa kun sitä tänään autossa istui ja ihmetteli, että oishan se nyt ollu 87 makia ajella tämmösellä. Ja näin minä vähän ajattelinki, että öljyjen vaihtoa ja auton paikasta toiseen liikuttelua. Ruostesuojauksessa kuhan käyttelee ja kori ei ala kukkiin ja vuotaan niin tällähän ajelee vielä 20 vuoden päästäkin jos nämä nyt on ikiliikkujia ja menee samanlaisiin kilometrilukemiin, kun vastaavat vaikka nettiautossa.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: vm.87 300 3l diisseli. Kertokee mitä pitäs tietää.

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Järkevällä käytöllä, hyvästi huolta pitämällä ja ahkerasti öljyjä vaihtamalla, niin menee ne. Jossain vaiheessa melko varmasti tulee kansiremonttia, mutta siihenkin on vielä noilla kilometreillä rutkasti matkaa.

Kansiremppa oli ainoa isompi korjaus, jota tuohon omaan entiseen 300d:hen piti tehdä kilometrivälillä 236tkm - 572tkm ja aikavälillä 9v. Että kyllä ne melko lujia ovat...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Aapo58
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 05.09.2012 20:16

Re: vm.87 300 3l diisseli. Kertokee mitä pitäs tietää.

Viesti Kirjoittaja Aapo58 »

Hyvähän se on moisesta tietää. Ja tuommoselle kilometrivälille ei kyllä edes yks kansiremppa tunnu pahalta. Kiitoksia muuten vastauksista. Jollakin tavalla muutamat viestit jo kertoo, että tässähän on tullu tehtyä ihan oiva kauppa.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: vm.87 300 3l diisseli. Kertokee mitä pitäs tietää.

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Tervetuloa foorumille. Onko jälkiasennuskattoluukku mallia Finlandia 2000 vai ihan originaali sähkösäätöinen tilttiluukku?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1612
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Re: vm.87 300 3l diisseli. Kertokee mitä pitäs tietää.

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Jos tuollaisen pelin ottaisin käyttöön, niin tarkistaisin moniurahihnan kiristinsysteemin osat ja hihnan sekä koneen nestetasot. Alipainepumpun vaihtaisin liukulaakerilla olevaan malliin, sillä tuossa lienee se vanhempi malli, mikäli papereista ei näy sen vaihdosta mitään. Millasia remontteja kuiteista löytyy, vai onko ne muodostuneet vain pääosin huolloista? Auto lienee manuaali.
Aapo58
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 05.09.2012 20:16

Re: vm.87 300 3l diisseli. Kertokee mitä pitäs tietää.

Viesti Kirjoittaja Aapo58 »

Kattoluukku on ihan normaali, eli ei ole finlandia 2000. Ja kunhan saan kuittipinot selattua täysin läpi niin minäpä ilmottelen mitä kaikkea sinne on tehty. On tosiaan manuaali lootalla. Näin ymmärsin, että jos jälkiturbottas, lastuttas ja säätäs niin vahvistettu automaatti ois parempi. Tiiä siitä sitten.
onre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 303
Liittynyt: Ke 17.03.2010 16:27
Paikkakunta: helsinki

Re: vm.87 300 3l diisseli. Kertokee mitä pitäs tietää.

Viesti Kirjoittaja onre »

Ei tossa ole mitään mitä voi lastuttaa. Se on kokonaan mekaaninen peli. Turhaa hommaa tollanen jälkiturbottaminen, valmiita turbotekniikallisia yksilöitä löytyy.
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: vm.87 300 3l diisseli. Kertokee mitä pitäs tietää.

Viesti Kirjoittaja BTriker »

Jos oikeasti todella hyväkuntoinen, ruosteeton ja todistettavasti ensimmäiseltä omistajalta niin jättäisin alkuperäiseksi ja pitäisin hyvää huolto autosta :roll: Mutta auto on sinun ja teet mitä lystää. Tätä turbotusta löytyy ehkä topikki jos toinenkin täältä ja saapi varata useamman illan ajatuksen kanssa lukiessa, joten kahlaamaan vain :thumbup: (Ei ole kettuilua vaan vilpitön neuvo)
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Aapo58
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 05.09.2012 20:16

Re: vm.87 300 3l diisseli. Kertokee mitä pitäs tietää.

Viesti Kirjoittaja Aapo58 »

No jos ihan suoraan puhutaan niin tässä samalla eroaa tiet v40 T4 volvon kanssa. Ja kai se on jo vanhuus, mutta ainahan se on mukava ideoida mitä voisi tehdä. Luultavasti se ruostesuojaaminen on se asia mitä tälle öljyn ja renkaanvaihdon lisäksi tulee tehtyä. Syöttöpumpustahan sitä voi muutakan heposen taikoa lisää jos meinaa. Ja tosiaan yhdellä ja samalla ihmisellä ollut. Jäi ylimääräiseksi tosiaan vain näitten kaikkia joskus vastaan tulevien ikävämpien hetkien takia. Eli mies meni ja mersu jäi, mutta niin tuli tänään tuota biiliä taas fiilisteltyä ja onhan se melekonen. Volvon kanssa tuntu joskus, että sai tikkarin. Tämä sai vähintäänkin aikaan chupachups tikkaritehtaan aiheuttamia väristyksiä tai vastaavaa. Jollakin tapaa mielessä pyörii, että jos tällä seuraavat 20 vuotta ajelis. Ylimaalais jossakin vaiheessa jos alkaa siltä tuntumaan. Vielä jos oikeen alkuperäsellä värillä ja tarina vois päättyä vaikka autotalliin jossa sama auto miettii talvet maailmaa valkomustilla kilvillä. Ehkä sitä elää autohommia vähän liianki tunteella, mutta oishan se hienoa 2050 sanoa lapsenlapsille, että tämmösiä oli naskalit autot sillon, kun niitä vielä tehtiin.
Aapo58
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 05.09.2012 20:16

Re: vm.87 300 3l diisseli. Kertokee mitä pitäs tietää.

Viesti Kirjoittaja Aapo58 »

Ja edellisellä viestillä nyt hain sitä, että alkaa jo rauhallisempikin kyyti riittää, kunhan se on tarpeeksi junamaista :) Niinhän se menee, että makuja on monia ja automerkki fanaatikkoja löytyy paikasta jos toisestakin. Eilinen aiheutti humoristisen tilanteen, kun kävin ukkoa moikkaamassa ja totesin, että Volvo lähti myyntiin ja vanhempi diisseli mersu tullee tilalle. Kyseinen välikohtaus ois pitäny saada melkeen nauhalle, kun isäukko hyppää nojatuolista pystyyn uskomattomana volvo fanaatikkona ja alkaa suhtautumaan asiaan maanpetturuutta vastaavalla tavalla :D . Keskustelun viimeiset säkeet ennen remakkaa naurua kuuluivat, että jotakin sitä koitettiin sinullekkin sillon lapsuudessa opettaa, mutta on näyttänyt menevän harakoille ja kuuroille korville. Mutta tosiaan pitää varmaan projekti tai auton esittely osioon aloittaa topic niin pääsee porukalla ideoimaan jos tälle nyt jotakin pientä hifistelyä tohtii tehdä. Ylimaalaukseen otetaan väriehdotuksia vastaan?!? Voihan sitä erivärisenä käyttää jos sitten vuosien päästä palauttelee takasin :)
Avatar
Vanja-eno
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ti 20.01.2009 17:43
Paikkakunta: Bönde

Re: vm.87 300 3l diisseli. Kertokee mitä pitäs tietää.

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Aapo58 kirjoitti: Syöttöpumpustahan sitä voi muutakan heposen taikoa lisää jos meinaa. .
Et ole maininnut missä päin asustelet, mutta vie pumppu jossain vaiheessa PPD:lle Ylivieskaan. Sen jälkeen sinun MB kulkee rivakammin ja kuluttaa vielä vähemmän, niin uskomattomalta kuin se kuullostaakin. Mulla oli aikoinaan MB 300D automaatti -86 jonka pummpu oli käytetty PPD:llä. Keskikulutus sekalaisessa ajossa oli kesällä sen jälkeen n. 7 ltr(100 km ja talvella 7,5 ltr. Kesäaikaan rauhallisessa matka-ajossa pääsi jopa 5,5 ltr kulutuksiin. Normaalissa matka-ajossa pääsi jatkuvasti 5,8-6,2 ltr kulutukssin... Linkki: PP-diesel

Mitä tulee isäukkoosi, niin hänelle voit sanoa että maanviljelijät ajavat traktoreilla ja automiehet autoilla :lol: Maalauksesta, että jos tuossa on hyvä maalipinta mutta himmeä, niin myllytä ja sitten vie se esim. Finikor-edustajalle maalipinnan suojaukseen ns. Timantti-käsittelyyn tms. vastaavaan. Toki jokainen tekee omalle autolleen mitä lystää, mutta muistaakseni kunnollinen maalaus maksaa vähintään sen 4000 euroa, kun taas myllytys ja maalipinnan suojaus on älyttömän paljon edullisempi.

Sikäli mikäli km-lukemat pitävät paikkaansa, niin tuollahan sinä ajat halutessasi vaikka loppuelämäsi. Kun lopullinen sisäänajo on suoritettu 500 tkm kohdalla :lol: niin sitten saattaa se kansiremppakin olla ehkä odoteltavissa jossain 600 tkm jälkeen. Edellinen W124 joka oli minulla, niin sillä oli ajettu yli 630 tkm, eikä kyydin laatu ollut kärsinyt juurikaan. Konekin oli vielä ihan tikissä eikä savutellut eikä syönyt öljyä normia enempää, eikä siihen oltu vielä tehty kansiremppaa. Mikäli kuittipinosta ei löydy mainintaa jakoketjun vaihdosta, niin se taitaa olla seuraava isompi homma sinulla tuossa. Lienee syytä vaihtaa se viimeistään jossain 350-400 tkm kantturoilla...

P.S :shh: Psst!Tutustu myös tuohon toiseen MB-keskustelupalstaan
[i]"Jos tänään lotossa voitan, niin mersun ostan -ajattelee moni suomalainen lauantai-iltana. 99% näistä ei ikinä ole ajanut Mersulla, joten siksi tuollainen mielipide heillä varmaankin on. Penkit Mersussa ovat yhtä pehmeät ja miellyttävästi muotoillut kuin yleisen uimahallin saunan lauteet. Mersun jälkeen ei voi muuta autoa ostaa, vaan pitää olla merkkiuskollinen. Suomalainenhan ei tyhmyyttään suostu tunnustamaan."[/i]
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: vm.87 300 3l diisseli. Kertokee mitä pitäs tietää.

Viesti Kirjoittaja dealer »

Perusteellinen huolto ja em. pumpun laitto, sitten ajoa. Ei muita virityksiä tai tuunauksia jos auto on siistissä alkuperäiskunnossa...
oulaistenliikenne.fi
Aapo58
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 05.09.2012 20:16

Re: vm.87 300 3l diisseli. Kertokee mitä pitäs tietää.

Viesti Kirjoittaja Aapo58 »

Sikäli mikäli km-lukemat pitävät paikkaansa, niin tuollahan sinä ajat halutessasi vaikka loppuelämäsi.
Juu siis tosiaan yhden omistajan auto ja eihän se ylimaalaus halpaa lystiä ole. Itseasiassa löytys konekin millä sen myllyttää, että se ei käy ongelmaksi :) Ja Ylivieskaan ei niin pitkästi ole ettei helposti päiväseltään kävis siellä pyörähtämässä :)
Aapo58
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 05.09.2012 20:16

Re: vm.87 300 3l diisseli. Kertokee mitä pitäs tietää.

Viesti Kirjoittaja Aapo58 »

Ja vielä sen verran, että jakoketju vaihdettu 200tkm kohdalla :)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: vm.87 300 3l diisseli. Kertokee mitä pitäs tietää.

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eilinen aiheutti humoristisen tilanteen, kun kävin ukkoa moikkaamassa ja totesin, että Volvo lähti myyntiin ja vanhempi diisseli mersu tullee tilalle. Kyseinen välikohtaus ois pitäny saada melkeen nauhalle, kun isäukko hyppää nojatuolista pystyyn uskomattomana volvo fanaatikkona ja alkaa suhtautumaan asiaan maanpetturuutta vastaavalla tavalla
Hähähäähäh.
Tuli mieleen viime eduskuntavaalien ajalta kun työkaveri opetti eräänä aamuna pikkutyttönsä lauleskelemaan "pee-ruus-suoomalaiiiset" ja sitten menivät anoppilaan kyläilemään, heti niin maan perusteellisen keskustalaiseen taloon.
Oli mennyt appiukollaan kahvit puserolle kun tyttö oli kesken mehunjuonnin alkanut em. sanaa hoilottaa ... "KUKA sinulle on TUOMMOSTA opettanut ????"
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: vm.87 300 3l diisseli. Kertokee mitä pitäs tietää.

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Heh heh. :)

Niin se oli minunkin isävainaa kova Volvomies. Ensimmäistä kertaa kun mentiin tuolla ex-lankulla käymään, niin ensimmäiset sanat olivat konehuoneeseen katsoessaan: "Tuo kone kun se laukeaa, niin alkaapa tulla remontille hintaa".

Ei se lauennut. 8)
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
The Thing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: To 01.03.2012 23:34

Re: vm.87 300 3l diisseli. Kertokee mitä pitäs tietää.

Viesti Kirjoittaja The Thing »

W124 ja muutkin vanhat mersut on parhaimmillaan/kauneimmillaan kun niihin ei tee mitään ylimääräisiä virityksiä, niin arvokin säilyy. Maalaaminenkin kannattaa suorittaa vain kunnon maalaamossa alkuperäisvärein, sillä halpamaalaamojen jäljiltä auto on ruosteessa parissa vuodessa.

W124 on viimeinen mersu, joka tehtiin oikeasti kestämään vuoskymmenet ja sitä on helppo korjata itsekin tarpeen vaatiessa(ite vaihdoin omasta mm. sen alipainepumpun jne). Se on ns loppuelämän auto ja ajattelin itsekin pitää oman W124:n niin pitkään kun vain pystyn. Vanhoissa mersuissa on yleensä se ongelma että mies kuolee ennemin kuin mersu paalataan.

Mulla on nyt mersun alla uutta puslaa jne jne ja vaikka sitä ei aikasemmin tajunnut, että on kuluneet, niin nyt ajot vaan on parantunut niin paljon että ei voi muuta kuin pitää autosta enemmän. Tää menee kuin juna(jopa niillä kuluneilla puslilla meni paremmin kun mun uus entinen auto).
Aapo58
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 05.09.2012 20:16

Re: vm.87 300 3l diisseli. Kertokee mitä pitäs tietää.

Viesti Kirjoittaja Aapo58 »

Kyllä sitä tuli ukolle todettuakin, että eiköhän se melko huoleton hankinta tuo mersu ole. Ja tuosta maalaamisesta tuli mieleen, että omasta mielestä nämä näyttää mustana vaan jotenkin niin pirun hyvältä ihan semmosina kun ovat niin tekis mieli tästä syystä väri käydä vaihtamassa. Pitänee ottaa tuosta kattoluukusta kuva, että saa joku ihmetellä onko se ihan perusvakio, kun sähköstä säädintä on sen verran paljon, että mietityttää oliko tämä edes kasarin lopussa mahdollista :D
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: vm.87 300 3l diisseli. Kertokee mitä pitäs tietää.

Viesti Kirjoittaja dealer »

Värin vaihtamisessa on se ongelma että auto yleensä jää maalaamatta joiltain osin; alkuperäistä väriä jää konetilaan ym. näkösälle.
Täydellinen värinvaihto taas on kohtuuttoman työlästä.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Vanja-eno
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ti 20.01.2009 17:43
Paikkakunta: Bönde

Re: vm.87 300 3l diisseli. Kertokee mitä pitäs tietää.

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Aapo58 kirjoitti: Ja tuosta maalaamisesta tuli mieleen, että omasta mielestä nämä näyttää mustana vaan jotenkin niin pirun hyvältä ihan semmosina kun ovat niin tekis mieli tästä syystä väri käydä vaihtamassa.
Minkäs värinen se nyt on? Eihän "satalankussa" rumaa väriä ole olemassakaan... :lol:
Aapo58 kirjoitti: Pitänee ottaa tuosta kattoluukusta kuva, että saa joku ihmetellä onko se ihan perusvakio, kun sähköstä säädintä on sen verran paljon, että mietityttää oliko tämä edes kasarin lopussa mahdollista :D
Jaa, orkkis kattoluukkua on muistaakseni saanut ns. "hinnat alkaen"-mallina, jolloin se vain liukuu auki/kiinni ja sitten ainakin ns. parempana versiona eli ns. "tiltti"-optiolla jota jotkut sanovat kai moottoritie-asennoksi, eli luukku nousee vain takareunastaan raolleen... Tiileri voinee kertoa enempi jos vaihtoehtoja on lisää :D
[i]"Jos tänään lotossa voitan, niin mersun ostan -ajattelee moni suomalainen lauantai-iltana. 99% näistä ei ikinä ole ajanut Mersulla, joten siksi tuollainen mielipide heillä varmaankin on. Penkit Mersussa ovat yhtä pehmeät ja miellyttävästi muotoillut kuin yleisen uimahallin saunan lauteet. Mersun jälkeen ei voi muuta autoa ostaa, vaan pitää olla merkkiuskollinen. Suomalainenhan ei tyhmyyttään suostu tunnustamaan."[/i]
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: vm.87 300 3l diisseli. Kertokee mitä pitäs tietää.

Viesti Kirjoittaja dealer »

Yhdenlaista olen nähnyt, liukuu katon sisään taakse tai takareuna nousee ylös :roll:
oulaistenliikenne.fi
Vastaa Viestiin