Raskas kalusto

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Laaksonen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1058
Liittynyt: Ma 16.04.2012 18:09
Paikkakunta: Hollola

Raskas kalusto

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Jos tällä foorumilla on ketään "isommista ajokeista" kiinnostuneita, niin tässä olisi uutinen koskien Mersun uusia kuorma-autoja:
Ensi vuonna tulossa myyntiin uusi maastokuorma-auto Arocs, jonka myötä Mercedes esittelee 15,6-litraisen "isolohko-6":n:
http://www.boy.fi/atk/index.php/compone ... des-arocs-" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Vensku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Ma 05.11.2007 19:34
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Raskas kalusto

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

On on. Töissäkin ajellaan Mercedeksellä, Actrossilla.

Tuosta Arocsista olikin jotain linkkiä naapuriforumilla. Hyvähän oiskin jos saatais tänne myös. :)
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti

BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
ripuliranne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 233
Liittynyt: Ti 29.11.2011 22:25
Paikkakunta: Hki

Re: Raskas kalusto

Viesti Kirjoittaja ripuliranne »

Kyllä, aina on kiinnostanut. Hienon näköisiä nuo uudetkin ovat, tekniikka nykyisin huimaa jopa henkilöautoihin verrattuna. Eu säännösten osalta mennään vain lisälaitteiden osalta huonoon suuntaan, esim. "hiabit"... Uusia ei uskalla ostaa kun pitää olla ne turvalaitteet jotka valvoo tukijalkoja ja painoja, sisäiset osat hajoaa ja laite on kerrasta halvaantunut.
Avatar
Laaksonen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1058
Liittynyt: Ma 16.04.2012 18:09
Paikkakunta: Hollola

Re: Raskas kalusto

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Tässä virallinen tiedote suomeksi:
http://mb.cision.com/Main/118/9341802/71441.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19212
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Raskas kalusto

Viesti Kirjoittaja atlas »

Onkos mersussa vielä mersun moottori vai vaihtuiko se tänä vuonna toisen merkin moottoreihin?
jonkun kanssa tässä taannoin rupattelin tai sitten se oli siu joka taas vaihtaa motin valmistajaa.
Mersu muuten tai isot valmistaja eivät yleensä käytä kuin omia moottoreitaan mutta se kertoo myös suunnittelun kapasiteetista ja tehtaiden ja menekin suuruudesta.
häpeähän se olisi jos mersussa olisi man -moottori mutta taas cat taas kelpaa kaikille.renaultkin on antanut monelle merkille moottorin kuorma-autoista formuloihin :D
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
ssuvik
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2786
Liittynyt: Pe 05.08.2011 18:42

Re: Raskas kalusto

Viesti Kirjoittaja ssuvik »

atlas kirjoitti:Onkos mersussa vielä mersun moottori vai vaihtuiko se tänä vuonna toisen merkin moottoreihin?
jonkun kanssa tässä taannoin rupattelin tai sitten se oli siu joka taas vaihtaa motin valmistajaa.
Mersu muuten tai isot valmistaja eivät yleensä käytä kuin omia moottoreitaan mutta se kertoo myös suunnittelun kapasiteetista ja tehtaiden ja menekin suuruudesta.
häpeähän se olisi jos mersussa olisi man -moottori mutta taas cat taas kelpaa kaikille.renaultkin on antanut monelle merkille moottorin kuorma-autoista formuloihin :D
Mersu omilla koneillaan, Sisu vaihtoi hiljattain mersun koneisiin, ja taitaa hytitkin tulla mersulta.
E55AMG&A140
Avatar
Laaksonen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1058
Liittynyt: Ma 16.04.2012 18:09
Paikkakunta: Hollola

Re: Raskas kalusto

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

atlas kirjoitti:Onkos mersussa vielä mersun moottori vai vaihtuiko se tänä vuonna toisen merkin moottoreihin?
jonkun kanssa tässä taannoin rupattelin tai sitten se oli siu joka taas vaihtaa motin valmistajaa.
Mersu muuten tai isot valmistaja eivät yleensä käytä kuin omia moottoreitaan mutta se kertoo myös suunnittelun kapasiteetista ja tehtaiden ja menekin suuruudesta.
häpeähän se olisi jos mersussa olisi man -moottori mutta taas cat taas kelpaa kaikille.renaultkin on antanut monelle merkille moottorin kuorma-autoista formuloihin :D
Noita OM47x-sarjan koneita on alkuperänsä mukaan myös Detroit (ent. Detroit Diesel)-merkkisinä sekä MTU:na (ent. Maybach Motorenbau), mutta nuo ovat nykyisin Mersun tytäryhtiöitä, eli "oman talon" koneilla edelleen mennään. :roll:
http://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-B ... 9Cbersicht" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Laaksonen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1058
Liittynyt: Ma 16.04.2012 18:09
Paikkakunta: Hollola

Re: Raskas kalusto

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Avatar
Tukala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 600
Liittynyt: Pe 20.04.2012 16:34
Paikkakunta: Satakunnassa, meri "lähellä" + Varsinais-Suomi Eteläpohjanmaata lähempänä :-)

Re: Raskas kalusto

Viesti Kirjoittaja Tukala »

Kyllä rask.kaluston parissa puuhataan,oikeastaan joka päivä ja harvemmin, todella harvoin ja väkisellä vain h-a:jen & pakujen parissa.
Lienen allerginen autoremonteille =D

Mersun motit on osoittautuneet varsin toimintavarmiksi, jos otetaan verrokiksi vaikka Sisu-Diesel, tuo moottori joka aikanaan oli kestävän koneen maineessa. Oli tosin Valmet merkillä tuolloin. Sittemmin lisättiin venttilejä, pumppu sähköohjattuun, ym. Murheet lisääntyi moninkertaisesti, venttilejä saa tämän tästä kaivaa syl.putkesta kun koittavat yhdyntään männän kera. Usemmiten ventt.kiila(t) pettäneet,

Samoin kävi Volvolle kun Deutz heitti lusikkaa soppaan. Pata on muovilätkää lukuunottamatta Deutz, varsinkin fuusion alkupään motit.
Tarralla ei Deutzista Pentaa tehdä :)
Sitten tuli VituNakut eli V-ACT, ensin ei jäähdytys toiminut kunnolla 6-pytyssä, eli näissä tapauksissa
siis ykkönen koska jakopää on pakko näköjään ollut tunkea vauhtipyörän taakse,prkl.

Tuo ykkösen jäähdytys siis puutteellinen, syl. putkeissa rajuja korkeusheittoja ym.mukavaa. Se on aina väh. kahden putken ylösveto,jotta koneistamo jolla laitteet pääsee paikalla työstämään lohkoa kauluksen kohtaa. Ovat aika harvassa.
Nol5 sataa - ysiysiysi 13O
----------------------
Avatar
Laaksonen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1058
Liittynyt: Ma 16.04.2012 18:09
Paikkakunta: Hollola

Re: Raskas kalusto

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Tukala kirjoitti: Sitten tuli VituNakut eli V-ACT, ensin ei jäähdytys toiminut kunnolla 6-pytyssä, eli näissä tapauksissa
siis ykkönen koska jakopää on pakko näköjään ollut tunkea vauhtipyörän taakse,prkl.

Tuo ykkösen jäähdytys siis puutteellinen, syl. putkeissa rajuja korkeusheittoja ym.mukavaa. Se on aina väh. kahden putken ylösveto,jotta koneistamo jolla laitteet pääsee paikalla työstämään lohkoa kauluksen kohtaa. Ovat aika harvassa.
Täytyikin ottaa lisäselkoa tuosta systeemistä:
Volvo Advanced Combustion Technology,V-ACT
http://www.volvoce.com/constructionequi ... ction.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
kyseessä kai siis pakokaasujen takaisinkierrätys; yleisesti tunnettu lyhenteellä EGR:
http://www.volvoce.com/SiteCollectionDo ... 007-03.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; :geek:
Avatar
Laaksonen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1058
Liittynyt: Ma 16.04.2012 18:09
Paikkakunta: Hollola

Re: Raskas kalusto

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Tunnelmia Power Truck Show'sta:
" onclick="window.open(this.href);return false; 8)
Avatar
Laaksonen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1058
Liittynyt: Ma 16.04.2012 18:09
Paikkakunta: Hollola

Re: Raskas kalusto

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Actros uudistuu hieman Edition 2:n myötä:
Kuva
https://blog.mercedes-benz-passion.com/ ... edition-2/" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Laaksonen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1058
Liittynyt: Ma 16.04.2012 18:09
Paikkakunta: Hollola

Re: Raskas kalusto

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Maailman parhaan kuorma-auton digimittaristot tehtiin suomalaisella osaamisella:
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 8bd462b8a5
Avatar
S202
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4676
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Raskas kalusto

Viesti Kirjoittaja S202 »

En nähnyt jutussa mainintaa volvosta
W123 300TDT projekti
Land Cruiser kdj120
Vastaa Viestiin