Eläköön autoverotus!

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Petri.Kemppainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 584
Liittynyt: Ke 08.09.2004 19:17
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Eläköön autoverotus!

Viesti Kirjoittaja Petri.Kemppainen »

Kertoisitko aloittaja vähän tapaa miten USA.ssa mersu ostetaan . Miten on tinkimisen kanssa , oliko sinulla vaihtoautoa . Tai jos haluat kertoa ostetaanko tuollainen GL mersu käteisellä vai osamaksulla .
Kuinka pitkiä maksuaikoja jenkeissä tarjolla .
Onko GL 350 duunarin ulottumattomissa . Vai lääkärien ja lakimiesten 3.s auto taloudessa . Huolenpito sopimus ja takuu varmaan kattavampi siellä .
Ja sitten vielä oliko sulla mersu itestään selvyys vai etkö katsellut ollenkaan Audin Q7 tai Land cruiser toyota , entäs amerikan omat mallit ? Oletin että halusit 7 paikkaisen siksi en maininnut BMW X5 tai Cayenne tai uusi Range .

ps. verotuksesta minulla ei mitään lisättävää .
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Eläköön autoverotus!

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

GL ja R kootaan Alabamassa ja laatu ei ole ihan parasta A-luokkaa. Ja ostaisin tuommoisen
Suomen hinnoillakin, jos haluaisin.

Minua Suomen autoverotuksessa harmittaa tekopyhyys tai typeryys, en tiedä kummasta on kyse.

Väitetään, että vero on päästöpohjainen, vaikka vero perustuu auton rakenteeseen ja hintaan.
Veroprosentti määräytyy auton rakenteesta ja veron kokonaismäärä myös auton verottomasta hinnasta.

Niin sanottu päästötaso riippuu auton rakenteesta ja veroprosentti voi olla korkea, vaikkei autolla
ajettaisi metriäkään eikä auto tuottaisi yhtään päästöjä. Sitten euromääräinen autovero lasketaan
prosenttisuutena auton hinnasta. Näin kallis, uusinta tekniikkaa edustava auto aiheuttaa
valtavan autoveron. Halpa ja huonokin auto pääsee pienellä verolla, vaikka sekä auton
rakenteellinen päästötaso että todelliset, ajomäärästä riippuvat päästöt olisivat suuret.

Käytettyjen tuonnissa on oma erikoisuutensa eli ns. urheiluautovero. Jos vanhan auton tehopainosuhde
on riittävän korkea, autoveroprosentti kasvaa huomattavasti. Kahdesta samantehoisesta autosta
kevyempi saa siis isomman autoveroprosentin, vaikka sen rakenteellinen kyky tuottaa päästöjä olisi
pienempi, niin kuin kevyemmällä autolla olisi, jos moottoritekniikka on sama. Tämä on typeryyttä.

Tekopyhyyttä on, että väitetään verotusta päästöistä riippuvaksi, vaikka oikeasti käytännössä
suomalaista rankaistaan auton omistamisesta. Kun autossa on vielä "päästöihin" sidottuja
(oikeasti auton rakenteeseen sidottuja) vuotuisia käyttömaksuja, suomalaisen ei kannata omistaa
kuin yksi auto. Kun tällä autolla pitää hoitua kaikki ajot, auto on valittava raskaimman ajon mukaan.
Jos veneen nostossa tarvitaan nelivetomaasturi, ajetaan sillä sitten työmatkatkin. Päästöt olisivat
pienemmät, jos perheessä voisi olla kevyempi kakkosauto.

Ainoa tapa sitoa vero käytöstä johtuviin päästöihin on sitoa vero ajomääriin. Tämän voi toteuttaa
helposti verottamalla polttoaineita.

Jos halutaan jokin kiinteä vero kattamaan auton valmistuksesta johtuvia päästöjä, vero olisi kertaluonteinen
ja maksettaisiin auton hankintahetkellä. Vero olisi suunnilleen sama kaikille autoille. Nyt kalliin auton
vero voi olla satakertainen halpaan verrattuna samoilla päästöilläkin.

Verotuksen progressio eli köyhien ja rikkaiden verotuksen erilaisuus pitäisi hoitaa tuloverotuksessa
eikä muissa veroissa, koska silloin progressio tulee moneen kertaan. Sama juttu sakoissa.

Maksan mieluusti veroja, mutta lainsäätäjä ei saisi olla typerä eikä tekopyhä.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Re: Eläköön autoverotus!

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Vehon hinnaston mukaan :

Kokonaishinta: 115191 €
Autoveroton hinta: 77900 €
Autovero: 37291 €

Jenkkimallihan tehdään jenkkien tehtaassa , koska USA:n tuontimaksut estävät todelllisuudessa vapaan kaupan Eurooppasta sekä Japanista jenkkeihin.
Eli maksoit siis sen 64 tuhatta ja meillä taxfree hinta on 77900 ja tietysti varusteet lisäksi .

Hallitusohjelman mukaanhan tällä vaalikaudella siirrytään autoilussa omistamisen verotuksesta käytön verottamiseen .
Eli autovero pois ja tilalle lisää käyttömaksuja sekä lisää valtion siivun osuutta polttoaineen litra hinnassa .
Nyt ollaan siinä tilanteessä että tuo käyttömaksun korotukset sekä polttoaineen verotutusta on nostettu mutta tuohon autoveroon (jonka tuotto on ollut vaivaiset 600 milj.euroa ) ei ole vielä tehty mitään .
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Eläköön autoverotus!

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

JarkkoN kirjoitti:lainsäätäjä ei saisi olla typerä eikä tekopyhä.
Tekopyhyydestä ei päästä koskaan eroon. Typeryydestä ei luultavasti ole kysymys. Verotus on kokonaisuus. Poliittisten perusteiden mukaan päätetään ensin minkälaista systeemiä halutaan ylläpitää (ns. "hyvinvointivaltio" à la pohjoismaat vs. "hoida itse omat ongelmasi" à la USA ja kaikkea siltä väliltä). Sitten lasketaan paljonko se maksaa. Sen jälkeen päätetään mihin verotus kohdistetaan (ansaitseminen - omistaminen - kuluttaminen) ja näiden pääluokkien sisällä sitten säädetään yksityiskohtia. Sellaista systeemiä ei olekaan, johon kaikki olisivat tyytyväisiä, ja tuskin sellaistakaan johon edes joku olisi kaikilta osiltaan tyytyväinen. Pois saa muuttaa, ja niin tekemällä saattaa jossain vaiheessa päästä verovelvollisuudestakin eroon.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
Bercedes Menz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ti 21.12.2010 18:21
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Eläköön autoverotus!

Viesti Kirjoittaja Bercedes Menz »

Kuten jo aikaisemmin manittiin niin suomalainen autoverotus on todellakin tekopyhää ja kaksinaamaista touhua, joka ei todellakaan perustu päästöihin. Oikeastaan tuo verotus perustuu "potentiaaliseen päästökykyyn" eli kuinka paljon autolla on mahdollista tuottaa co2-päästöjä / km. Jos autolla ei ajeta ollenkaan niin päästöjä ei synny, mutta "verottajan pelkäämä potentiaali" on olemassa (hui) ja siitä pitää maksaa.

En tiedä onko lisävarusteet edelleen päästöperusteisen autoverotuksen piirissä, mutta ainakin jossain vaiheessa tilanne oli lisävarusteiden kohdalla hyvinkin "perverssi". Eli jos ruksit varusteeksi nahkaverhoilun niin se maksaa eri määrän euroja, riippuen siitä millainen kone autossa on (samat autot, joista toinen pienimmällä dieselillä ja toinen isoimmalla bensakoneella). Eli verottajan mielestä 150g/km päästöt päästävän auton nahkaverhoilu on "ekologisempi" kuin 300g/km auton nahkaverhoilu. Lehmissä on siis eroja :shock: ja saastuttavampien lehmien nahat levitetään saastuttavampien autojen penkkeihin, toivottavasti noi lehmän ihot ei mene sekaisin ja tule vahingossa laitettua bensapihin pikkuauton penkkeihin...

Päästöperusteinen verotus on jo olemassa eli polttoaineverotus, mitä enemmän ajat sen enemmän kulutat, saastutat ja maksat.
Mercedes-Benz W212 250cdi aut. pehmeä Avantgarde -11 (62tkm -->
Exät:
Mercedes-Benz W204 220cdi aut. Avantgarde -10 (1v 4kk ja 65tkm)
Mercedes-Benz S203T 220Cdi aut. Avantgarde -06 (2v 8kk ja 85tkm)
Honda Accord 2,2 Ctdi -06 (1v 7kk ja 60tkm)
Seat Leon 1,9 Tdi -07 (1v 3kk ja 60tkm)
Opel Vectra C 2,2 Dti -02 (2v 3kk ja 100tkm)
Opel Astra G 2,0i -00 (3v ja 90tkm)
VW Vento 1,8 90hv -94 (2v ja 25tkm)
Eerkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Ti 25.08.2009 22:24
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Eläköön autoverotus!

Viesti Kirjoittaja Eerkki »

Juu, samaa mieltä siitä että Suomessa osataan verottaa mm. autoja kovasti ja perustelut ovat samojen poliitikkojen tekeleitä...molemmat luokattomia tekeleitä.Nyt kun liikenneministeriä katsoo ja kuuntelee niin en usko että taso tulee täsä juuri paranemaan.
Hieman off topicikkia:
Tuli asutttua jokunen vuosi ulkomailla kevyemmässä autoverotuksessa, paremmassa terveydenhuollossa, siihen halvempi eläminen ja tämä kaikki pienemmällä tuloverolla- se avasi silmiä. Sinänsä kumma juttu että aina kun asiasta rakentavasti Suomessa keskustellaan niin jo ilmaantuu joku jonka mielestä täällä on kaikki asiat kunnossa, moista keskustelua ei saisi edes aloittaa ja aloittaja pitäisi karkoittaa epäisänmaallisesn asenteen takia :o
__________________
S211 320CDI Avantgarde
Avatar
ssuvik
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2782
Liittynyt: Pe 05.08.2011 18:42

Re: Eläköön autoverotus!

Viesti Kirjoittaja ssuvik »

Eerkki kirjoitti: Tuli asutttua jokunen vuosi ulkomailla kevyemmässä autoverotuksessa, paremmassa terveydenhuollossa, siihen halvempi eläminen ja tämä kaikki pienemmällä tuloverolla- se avasi silmiä.
Mikähän valtio on kyseessä?
E350CDI&A180CDI
Eerkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Ti 25.08.2009 22:24
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Eläköön autoverotus!

Viesti Kirjoittaja Eerkki »

DE
__________________
S211 320CDI Avantgarde
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Eläköön autoverotus!

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Eerkki kirjoitti:DE
Tarkoittanee Saksaa. Siellähän on viime aikoina ilmeisesti pidetty vientiteollisuus paremmassa iskussa heikentämällä irtisanomissuojaa ja palkkamaltilla, molemmat keinoja jotka sopivat suomalaiselle AY-liikkeelle kovin huonosti.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
Bercedes Menz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ti 21.12.2010 18:21
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Eläköön autoverotus!

Viesti Kirjoittaja Bercedes Menz »

tj86430 kirjoitti:
Eerkki kirjoitti:DE
Tarkoittanee Saksaa. Siellähän on viime aikoina ilmeisesti pidetty vientiteollisuus paremmassa iskussa heikentämällä irtisanomissuojaa ja palkkamaltilla, molemmat keinoja jotka sopivat suomalaiselle AY-liikkeelle kovin huonosti.
Ja silti saksalainen irtisanomissuoja on helkkarin kova verrattuna Suomeen. Saksassa edes lorvijoista (lue työtä vieroksuvista) ei pääse millään eroon tai ainakin se maksaa pirusti (riippuu kauanko on ollut töissä). Work Council on "pain in the ass" (joka asiassa mukana, päättää mm. ketä firmaan voi ottaa ja ketä ei) ja suomalaiset luottamusmiehet on todella asiallisia niiden rinnalla. Näihin asioihin törmään jatkuvasti oman työni kautta kun oon meidän Saksan tehtaalla.

Saksalaisessa autoteollisuudessa on käynyt mm. näin:
http://www.taloussanomat.fi/autot/2006/ ... 619868/304
Volkkarilla on viikottainen työaika noussut 29h --> 33h ja palkka pudonnut 55€ --> 40€.
Mercedes-Benz W212 250cdi aut. pehmeä Avantgarde -11 (62tkm -->
Exät:
Mercedes-Benz W204 220cdi aut. Avantgarde -10 (1v 4kk ja 65tkm)
Mercedes-Benz S203T 220Cdi aut. Avantgarde -06 (2v 8kk ja 85tkm)
Honda Accord 2,2 Ctdi -06 (1v 7kk ja 60tkm)
Seat Leon 1,9 Tdi -07 (1v 3kk ja 60tkm)
Opel Vectra C 2,2 Dti -02 (2v 3kk ja 100tkm)
Opel Astra G 2,0i -00 (3v ja 90tkm)
VW Vento 1,8 90hv -94 (2v ja 25tkm)
th56307
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 17.05.2006 15:05
Paikkakunta: USA

Re: Eläköön autoverotus!

Viesti Kirjoittaja th56307 »

Petri.Kemppainen kirjoitti:Kertoisitko aloittaja vähän tapaa miten USA.ssa mersu ostetaan . Miten on tinkimisen kanssa , oliko sinulla vaihtoautoa . Tai jos haluat kertoa ostetaanko tuollainen GL mersu käteisellä vai osamaksulla .
Kuinka pitkiä maksuaikoja jenkeissä tarjolla .
Onko GL 350 duunarin ulottumattomissa . Vai lääkärien ja lakimiesten 3.s auto taloudessa . Huolenpito sopimus ja takuu varmaan kattavampi siellä .
Ja sitten vielä oliko sulla mersu itestään selvyys vai etkö katsellut ollenkaan Audin Q7 tai Land cruiser toyota , entäs amerikan omat mallit ? Oletin että halusit 7 paikkaisen siksi en maininnut BMW X5 tai Cayenne tai uusi Range .

ps. verotuksesta minulla ei mitään lisättävää .
Auton osto ei juuri eroa Suomen tavoista. Suurin ero on että 'perustavaraa' eli Mersulla C ja myös jossain määrin E on valmiina pihassa pitkä rivi, valitset vain mieleisen värin. Saksalaiset ovat lähes kaikki 'fully loaded' ja täällä pohjoisessa nelivetoja käytännössä kaikki. Jenkkimerkkejä on dealereilla uusina pihassa satoja.

Tinkaamisen varaa ei juuri ole. Muutama prosentti ja se on siinä. Vaihtoautona tarjosin edellistä eli GL diesel 2009 ja sain sille alustavan hinnan. He eivät sitoudu mihinkään vaan hyvitys katsotaan toimitushetkellä. Voi olla että myyn itse jos löytyy helposti ostaja, josei niin sitten menee vaihdossa. Maksuajat ovat mielestäni vaarallisen pitkiä, mutta tämä yhteiskunta perustuu kuluttamiselle ja jotenkin se on rahoitettava. Rahoitustarjous on nyt 2,99%. Katson toimitushetkellä maksanko köteisellä vai osan vaihtarin muodossa.

Huoltojen hinnat ovat huomattavasti edullisempia kuin Suomessa. Samoin huolenpitosopimukset. Takuun kattavuudesta en osaa sanoa mitään.

GL ei ole täälläkään mikään 'toyotacorolla' jota on kadunvarret täynnä. Mutta on se huomattavasti helpommin saavutettavissa duunarillekin kuin Suomessa. Perusvarusteinen GL 350 CDI maksaa täällä veroineen noin 65 tuhatta taalaa ja Suomessa 115 tuhatta euroa. Keskivertojenkkiduunari tienaa vuodessa vajaat 40 tuhatta taalaa ja Suomessa taitaa olla jotain 35 tuhannen euron luokkaa. En lähtenyt tarkistelemaan tilastokeskuksesta mutta uskoisin olevan tarpeeksi tarkka. Verotus on täällä huomattavasti kevyempää mutta sosiaaliturvasta pitää huolehtia itse. Eivät ne vakuutukset tosin mahdottomia maksa ja useimmilla työantaja tarjoaa sen etuna. Pointtini siis on, että kyllä täällä duunari varsinkin käytetyllä paremmanpuoleisella autolla halutessaan ajaa.

Olen Mersumies, joten esim. Audi Q7 ei ollut edes vaihtoehto. Kysyin tarjouksen ihan saadakseni vertailupohjaa. Katsoin myös X5:n mutta ne lisäpenkit ovat ihan lastenkokoa GL:n kolmosriviin verrattuna.

Mitä tähän yhteiskuntaan tulee, ei tämäkään ole paratiisi jos Suomikaan ei sitä ole. Mutta ero kannustavuudessa ja yhteiskunnan yrittäjähenkisyydessä on iso. Ainakin tässä organisaatiossa on tekemisen meinikiä eri lailla kuin Suomessa totuin. Palkkauksen voi rakentaa tulosperusteiseksi ja muutenkin joustot ovat ihan eri tasolla kuin AY-liikkeen ihmemaassa. Tämä siis minun mielipide enkä loukkaannu muista.

Sportsman katsoi Vehon hinnastoa ja nyt täytyy oikaista: tuo veroton hinta on AUTOveroton hinta, siinä on mukana ALV. Ihan oikea veroton hinta on siis alvin verran pienempi. Tuo 77.900 sisältää noin 15.000 arvonlisäveroa.
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Re: Eläköön autoverotus!

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Tafreee autossakin pitää yksityisen maksaa alvi .
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
ripuliranne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 233
Liittynyt: Ti 29.11.2011 22:25
Paikkakunta: Hki

Re: Eläköön autoverotus!

Viesti Kirjoittaja ripuliranne »

sportsman kirjoitti:Tafreee autossakin pitää yksityisen maksaa alvi .
Eikö alv ole kohdemaan alv ?. Eikai Usasta ostettuun autoon makseta suomen alvia ?.
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Re: Eläköön autoverotus!

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Niin riippuu tietysti mistä ostamassa ja minne viemässä.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
ripuliranne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 233
Liittynyt: Ti 29.11.2011 22:25
Paikkakunta: Hki

Re: Eläköön autoverotus!

Viesti Kirjoittaja ripuliranne »

sportsman kirjoitti:Niin riippuu tietysti mistä ostamassa ja minne viemässä.
tuosta päättelin että kauppoja tehdään Usassa ?

Tinkaamisen varaa ei juuri ole. Muutama prosentti ja se on siinä. Vaihtoautona tarjosin edellistä eli GL diesel 2009 ja sain sille alustavan hinnan. He eivät sitoudu mihinkään vaan hyvitys katsotaan toimitushetkellä. Voi olla että myyn itse jos löytyy helposti ostaja, josei niin sitten menee vaihdossa. Maksuajat ovat mielestäni vaarallisen pitkiä, mutta tämä yhteiskunta perustuu kuluttamiselle ja jotenkin se on rahoitettava. Rahoitustarjous on nyt 2,99%. Katson toimitushetkellä maksanko köteisellä vai osan vaihtarin muodossa.
th56307
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 17.05.2006 15:05
Paikkakunta: USA

Re: Eläköön autoverotus!

Viesti Kirjoittaja th56307 »

Kyllähän Vehosta Mersuja saa ilman ALVia vientiin. Sitten vaan kohdemaan mukaan tuontiverotus eli ALV yms.

Mutta pointti oli, jos verrataan jenkkien hinnastohintaa se on täysin veroton. Täällä myyntivero lisätään 'kassalla' kaikkiin ostoksiin, siis myös autoihin. Tuolloin näkee mikä on verojen vaikutus. Suomen täysin veroton hinta on siis noin 62 tuhatta euroa ja jenkkien 62 tuhatta taalaa eli noin 47 tuhatta euroa. Ja tuossa jenkkiversiossa on paremmat varusteet, mm. Comand vakiona. Eroa tulee tietysti rahdeista, EU:n tuontitulleista yms. Mutta jos Suomen täysin veroton hinta on noin 62 ja verollinen 115, melkoinen hyväntekijä on tuollaisen verollisen auton ostaja! Mitali kaulaan sanon minä!
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Eläköön autoverotus!

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Eläköön autoverotus!

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ja vaikka se onkin taxfree, niin myyntivoittoa se veho ottaa enemmän kun jenkkikauppias.

Itse ostin aikoinaan verovapaan auton yhdysvalloista. Suomessa taxfree hinta oli 218000mk (listahinta oli n 490tmk) kun sama auto eurovarusteilla New Jerseyn dealerilta suomeen hangon satamaan laivattuna maksoi 155000mk. Suomen dealer otti siis kolmanneksen auton yhdysvaltain listahinnasta myyntivoittoa vielä lisäksi, ja hinta ei sisältänyt toimituskuluja n 3000mk.

Suomen dealer oli siis Chevy kauppias Metroauto, ja New Jerseyssä virallinen chevy dealer. Sanomattakin oli selvää että matkustin jenkkeihin, ostin auton ja toimitutin sen suomeen. Matka kaikkineensa maksoi sen useamman tuhat markkaa joten nettovoitto oli jotain 50000mk... tai siis hävisin autokaupassa 50tmk vähemmän :)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
mebsu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 10.01.2011 11:04

Re: Eläköön autoverotus!

Viesti Kirjoittaja mebsu »

mebsu kirjoitti:Otsikosta arvelin, että kyseessä voisi olla maljannosto tilapäisen autoveron vuosipäivälle. Vaan odotetaampas vuodenvaihteeseen muistellaksemme 55 vuoden iän saavuttanutta verokäytäntöä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_autovero" onclick="window.open(this.href);return false;
Hyvät herrat,

näin vuodenvaihteen ja aiemmin mainittujen kuohujuomien lähestyessä käyttäjänsä sielun syvyyksiä - muistanette siirtää arvokkaammat hankinnat vuoden vaihteen yli, jotta verotuksellisesti astetta kireämpi eurososialistinen valtiomme saa lisää rojalteja teidänkin suureelliseksi kertyneestä varallisuudesta:

"Muutoksia arvonlisäverotuksessa 1.1.2013"

https://www.vero.fi/fi-FI/Tietoa_Veroha ... 2825044%29" onclick="window.open(this.href);return false;


Kolminkertainen huraa!
w210 270cdi -00
w201 2.0 -90
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Eläköön autoverotus!

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Tuoltahan löytyi mielenkiintoista tilastoa: http://ec.europa.eu/competition/sectors ... able_b.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Katsokaapa huviksenne mitä autot maksavat Tanskassa. Toinen mitä en ymmärrä on Englanti, autovero on matala, ja mutta myös verottomat listahinnat (ainakin Mersuilla) ovat selvästi alhaisimmat - miksi? (Olen ymmärtänyt, että autotehtaat myyvät autoja halvemmalla maihin, joissa on korkea autoverotus tai matala ostovoima, mutta Englannin osalta kumpikaan selitys ei pidä paikkaansa. Valuuttakursseilla selittyy tietysti hieman, mutta tuskin kaikki)

Esimerkiksi S-sarjan mersu maksaa verollisena Tanskassa melko tarkkaan neljä kertaa niin paljon kuin Englannissa. Sen sijaan Nissan Micra vain n. 1,5x
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: Eläköön autoverotus!

Viesti Kirjoittaja RAM »

Täytynee alkaa myymään kirjanpito-ohjelmia...
th56307
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 17.05.2006 15:05
Paikkakunta: USA

Re: Eläköön autoverotus!

Viesti Kirjoittaja th56307 »

Petri.Kemppainen kirjoitti: Onko GL 350 duunarin ulottumattomissa . Vai lääkärien ja lakimiesten 3.s auto
Selvisi että paikallinen Mersu-kauppias on melkein naapurini. Pari kertaa olen jututtanut häntä vapaa-ajalla ja nostin tämän esille ja kerroin mitä autot Suomessa maksavat. Ei uskonut aluksi, sitten kävimme Vehon nettisivuilla ja pyörimme Nettiautossa... Hän oli lievästi sanottuna shokissa ja sanoi nyt ymmärtävänsä miksi tehtaalta tulee jatkuvasti ukaaseja ettei autoja saa myydä jos lähtevät heti vientiin.

Keskustelimme myös minkälaiset tulot pitää olla jotta auto ei ole yli varojen. Hän kertoi Mersun paikallisen rahoitusyhtiön suosittavan että vuositulot olisivat vähintään 100.000 taalaa ennenkuin uuteen GL:n lähdetään miettimään jenkkityylistä 0% käsirahaa ja 100% luottoa. Tämä siis nyrkkisääntö, kaikkihan tässä yhteiskunnassa pyörii velalla ja käsittääkseni juuri mikään asia ei jää rahoituksesta kiinni. Euroissa tuo satanen nyt nykykurssilla noin 75.000,-. Takaisin siis pointtiin, kyllä täällä ison Mersun - tai minkä tahansa merkin - rattiin helpommin pääsee kuin Härmässä.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Eläköön autoverotus!

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Tavallinen amerikkalainen ei ole rikas eikä aja Mersulla.

Suurin osa amerikkalaisista elää jossain vaiheessa elämäänsä ainakin vuoden köyhyysrajan alapuolella.
Tämä tilasto ei edes sisällä laittomia siirtolaisia. USA:ssa on teollistuneista maista eniten suhteellisesti köyhiä.
http://en.wikipedia.org/wiki/Poverty_in ... ted_States" onclick="window.open(this.href);return false;

Hyvin koulutetuilla valkoihoisilla miehilläkin palkkaerot voivat samassa ammatissa olla niin suuria, että
huonoimmin ansaitsevat elävät köyhyydessä. Tästä tunnetuin esimerkki ovat ammattilentäjät.

Isojen lentoyhtiöiden alkupalkka kokeneelle lentäjälle vuonna 2009 oli 36.283 USD eli nykykurssin
mukaan 27.500 euroa vuodessa, pienillä yhtiöillä vain puolet tästä summasta (1.100 euroa/kk).
http://blogs.wsj.com/middleseat/2009/06 ... ain-earns/" onclick="window.open(this.href);return false;

Työviikko on pitkä, keskimäärin yli 46 tuntia ja harva pitää vuodessa yli viikon mittaista yhtämittaista lomaa.
Työaika on teollistuneiden maiden toiseksi pisin (2006). Laissa ei ole määräyksiä lomista tai irtisanomisajoista.
http://www.stat.fi/tup/tietotrendit/tt_ ... aivat.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Vuonna 2005 yli 15-vuotiaiden työssäkäyvien mediaanivuosiansio oli 28.567 USD (21.600 e/v eli 1.700 e/kk).
Tämäkään tilasto ei tietenkään sisällä laittomia siirtolaisia.
http://en.wikipedia.org/wiki/Personal_i ... ted_States" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuloerot ovat samaa luokkaa Kamerunin ja Bulgarian kanssa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Yhdysvalla ... a_tuloerot" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuvassa on perheiden vuositulojen jakauma. Jakauma on voimakkaasti kallellaan köyhyyteen päin.
Piikki on kohdassa 15.000-20.000 USD/vuosi:

Kuva
http://catosdomain.com/?attachment_id=9643" onclick="window.open(this.href);return false;

Vastapainoksi hyvätuloiset ansaitsevat paljon. Pörssiyhtiön toimitusjohtajien keskimääräinen
vuosipalkka oli noin 10 miljoonaa taalaa vuonna 2011. Tämmöisillä tuloilla alkaa olla jo kaikki
kokeiltu ja uusi Mersu kuuluu luultavasti työsuhde-etuihin.
http://www.msnbc.msn.com/id/47565818/ns ... Na-644Zc20" onclick="window.open(this.href);return false;

Keskimääräinen vuosiansio parhaiten ansaitsevalle 0.01%:lle väestöstä oli 27 miljoonaa taalaa vuonna 2008:

Kuva
http://visualizingeconomics.com/blog/20 ... come-share" onclick="window.open(this.href);return false;
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
D-MB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: La 03.12.2011 19:41

Re: Eläköön autoverotus!

Viesti Kirjoittaja D-MB »

JarkkoN kirjoitti:Tavallinen amerikkalainen ei ole rikas eikä aja Mersulla.
En nyt jaksanut lainata mitään muuta tästä demaripropaganda-annoksesta, jonka pääasiallinen tavoitehan Suomessa on ettei kukaan aja Mersulla - tai jos ajaa niin se on ainakin vähintää 5 vuotta vanha ja Saksasta tuotu. Jos tavoite on luoda Suomesta yhteiskunta, jossa kaikkia ovat yhtä hiton köyhiä ja tuo ah niin tärkeä palkkaero on pieni niin sitten hyvin menee eikä kannata suuntaa muuttaa.

Kyllä, Amerikan Yhdysvalloissa on paljon köyhiä ja useat tekevät monta työtä pärjatäkseen. Mutta yhtä totta on, että jos paikallinen sähkömies (vaihda tähän mikä tahansa muu duunari) perustaa yrityksen ja laskuttaa duunit sitä kautta niin hän voi helposti ostaa Mersun. Itse harkitsin huolellisesti muuttoa USAn, mutta perheen kanssa olisin tarvinnut reilusti yli 200k tarjouksen, jotta olisin tienannut päiväkoti/koulumaksujen jälkeen saman verran kuin Saksassa. Eli vaikka autot ovatkin reilusti halvempia niin joko asut alueella, joka on varsin kallis ja koulutus on halpaa (hyvät public schoolit) tai sitten laitat lapset hyvään yksityiskouluun. (Tämä siis ainakin San Franciscossa ja New Jerseyssä)
S212 350CDI 2011, Volvo XC60 D4 AWD 2015
th56307
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 17.05.2006 15:05
Paikkakunta: USA

Re: Eläköön autoverotus!

Viesti Kirjoittaja th56307 »

Valhe, emävalhe, tilasto. Kaikkea voi aina tulkita. En lähde kaikkia kohtia kommentoimaan mutta Jarkko N:lle tekisi hyvää asua Suomen ulkopuolella ja nähdä muitakin systeemejä kuin "Kekkoslovakia".

Ensinnäkin, verrataanpa ostovoimaa. Satanen euroja tai taaloja täällä on ihan eri voimapaperi kuin Suomessa. Eli saadakseen saman määrän mitä tahansa hyödykkeitä täällä tarvitaan valuuttaa huomattavasti vähemmän. Olen jo autojen hinnoista paasannut tarpeeksi, mutta mene ihan mille tahansa nettikaupan sivulle ja tee vertailu. Sama pätee palveluihin, niin taksilla ajaminen kuin parturissa käynti on edullisempaa, maksan noin kympin parturilleni. Tai vaikka minkä tahansa kotityön teettäminen. Esimerkiksi paikallinen kiinteistöhuoltofirma tekee lumityöni USD 15,- /kerta ja pihaa on aika lailla. En lähtenyt linkoa ostamaan, kolattavaksi on liian iso ala ja aika kauan saan teettää lumitöitä ennenkuin linko on maksettu.

Toiseksi, verotuksen "kannustavuus" tappaa kaiken tekemisen ilon Suomessa. Täällä progressiosta ei ole tehty rankaisevaa kateusveroa. Tässä Veronmaksajien keskusliiton tutkimuksesta:
http://www.veronmaksajat.fi/File/33c2b9 ... u_2011.pdf

Liitteistä käy ilmi mitä tarkoitan.

Kun ihminen tekee täällä töitä, hän tienaa enemmän nettona itselleen. Kun ihminen tekee Suomessa töitä, hän osallistuu "solidaariseen" kaikenmaailman jonninjoutavien työtävieroksuvien elättämiseen entistä enemmän. Tämä hieman provosoiden. Joka tapauksessa optio vaurastua työllä on USAssa ihan eri tasolla kuin Suomessa.

Jarkko N myös kirjoitti "pitkästä" työviikosta. Voi hellanlettas, jos 46h on pitkä niin minä olen täysin eri mieltä. Suomen 37,5 kaikkine kahvitunteineen on aivan liian vähän.

Ja mitä pahaa on tuloeroissa? Ei minua kismitä tipaakaan jos jokin yksityinen yritys katsoo jonkun olevan vaikkapa 10 miljoonan vuosipalkan arvoinen, ei se minulta pois ole. Jos kaikkien pitää ansaita sama, eikö se johda Suomen itänaapurissa aikanaan kokeiltuun järjestelmään, joka ei muistaakseni ollut kovin hääppöinen... Mieluummin pidän esimerkkeinä näitä suuria tuloja, "ehkä minäkin sitten isona JOS olen ahkera, teen osuuteni hyvin, olen oma-aloitteinen jne. ansaitsen edes rippeet tuosta" voisi joku ajatella. Ja AY -liikeen rakastama "kaikille samalla tavalla" on täällä eri: jos toinen duunari tekee aina samassa ajassa tuplamäärän hommia, pitää sille kaverilla maksaakin eri lailla kuin toiselle joka vinkuu "vesi on märkää, miksei kukaan tee mitään" - ja sitten kun tekee, sille tekijämiehelle/-naiselle pitäisi jäädä vain tekemisen ilo palkaksi kun "hyvinvointiyhteiskunnan" nimessä veroilla hoidetaan tulonsiirrot sopivasti ettei tälle narisijalle jää paha mieli kun kaveri tienasi enemmän.

Jaa että on parempi pysyä täällä jos tämä kerran on tällainen onnela? Rahallisesti näin, mutta jokin järjellä selittämätön kaipuu on sinne rantakoivun alle.

Korostan ettei USA ole paratiisi mutta ei Suomikaan sitä ole. Molemmissa on puolensa.
Suurituloinen.JPG
Keskituloinen.JPG
Pienituloinen.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Eläköön autoverotus!

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

En minä ottanut mitään kantaa mihinkään kekkoslovakiaan, vain USA:an.

Ei nuo amerikkalaisten omat tilastot varmaan ihan pielessä voi olla. Tai jos on,
niin siitä vaan korjaamaan. En esittänyt mitään tulkintaa, pelkät tosiasiat.

Kuinka kauan siellä ulkomailla sitten oikein pitäisi asua? Olen siellä mielestäni
riittävän kauan asunut. En usko, että asumalla kauemmin ulkomailla nuo tilastot
ainakaan takautuvasti mihinkään muuttuisivat.

Sen takiahan ne purilaiset ja lumityöt juuri saakin USA:ssa puoleen hintaan, kun puolet
väestä elää köyhyydessä ja tekee duunit puoli-ilmaiseksi. Itä-blokissa vasta halpaa olikin.
Turha luulla, että ne kotiapulaiset, hampurilaisten paistajat ja lumien lykkääjät ostavat Mersuja.

En minä näe mitään autuutta raatamisessa eikä pitkä työaika toisen palvelemiseksi
5 euron tuntipalkalla ole minusta mikään tavoittelemisen arvoinen asia. Minusta elintaso
on sitä parempi, mitä lyhyempi työaika on. Minun mielipiteeni sopivasta työajasta
on kuitenkin yhdentekevä, tosiasiallisesti USA:ssa on muihin verrattuna pitkä työaika.

Isot tuloerot ovat OK, kun kukaan ei elä kurjuudessa, jossa ei saa terveydenhoitoa,
ruokaa, vaatteita ja koulutusta eikä tarvitse orjana palvella. Olen suurituloisten suosija.
Minusta kaikkien tulisi olla suurituloisia. Epätasaisen tulonjaon merkitys tässä yhteydessä on
ainoastaan osoittaa, että vaikka maa olisi rikas ja keskimääräiset tulot suuret, suurin osa kansasta
voi olla köyhiä (mediaanitulot pienet).

Maksan mielelläni veroja. Niillä kustannetaan myös suurituloisille miellyttävä ja turvallinen
yhteiskunta, jossa ei tule tapetuksi muutaman kympin tai kenkien takia. Ei verotus ole huono asia,
päinvastoin verotuksella on tärkeä tehtävä eikä liian alhainen veroprosentti ole hyvä asia.
Tutkimusten mukaan onnellisimpia ihmiset ovat niissä maissa, joissa verotus on Suomen tasoa.

Yksikään länsimainen yhteiskunta ei kuseta ja orjuuta omia ja muiden kansalaisia samalla tavalla
kuin USA, eikä yksikään toinen kansa ota kusetusta yhtä innokkaasti vastaan kuin amerikkalaiset.

Kun katsoo noita kuvia, niin näkee, että 9:lla 10:sta ei ole varaa Mersun ostoon. Lopuille ei ole
niin hinnalla väliä.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Matala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ke 28.09.2005 15:49

Re: Eläköön autoverotus!

Viesti Kirjoittaja Matala »

Täytyy myöntää, että en tunne kovin hyvin autoalan hinnoittelua. Mutta luulisin, että myyntivolyymeillä on autokaupassa niin kuin missä tahansa muussakin kaupassa vaikutuksensa. Suomessa myydään 100 kpl GL:ää ja USA:ssa 10.000 (ihan hatusta heitetyt luvut). Kyllä sinä diilerin ja maahantuojan nettohinnat ovat vähän eri luokkaa Suomessa ja USA:ssa noilla volyymieroilla.

Suomen verotusta on tässä ketjussa analysoitu hyvin, siihen ei lisättävää. Sairastahan se on.
NYK: S212 E250 CDI 4Matic T AMG-sport
EX: BMW E70 X5 3.0d, BMW E61 520dA Touring, S203 C32 AMG
mebsu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 10.01.2011 11:04

Re: Eläköön autoverotus!

Viesti Kirjoittaja mebsu »

JarkkoN kirjoitti: Työviikko on pitkä, keskimäärin yli 46 tuntia ja harva pitää vuodessa yli viikon mittaista yhtämittaista lomaa.
Työaika on teollistuneiden maiden toiseksi pisin (2006). Laissa ei ole määräyksiä lomista tai irtisanomisajoista.
http://www.stat.fi/tup/tietotrendit/tt_ ... aivat.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Olen funtsinut kokonaistyöajan vähennystä yhtenä vaihtoehtona hyvinvoinnin tekijänä.
30h viikkotunneilla 6h per päivä, duunarille jäisi enemmän aikaa sietää ajan hidasta kulkua syntymän ja kuoleman välisessä jatkumossa, kehittää omaa hyvinvointia, enemmän aikaa kuluttaa jne. 6h päivä menee tarvittaessa jopa tauotta ja jaksottuu suoraan vuorokauden tunteihin.

Pääomalle tämä vaihtoehto ei välttämättä olisi hassumpi pitkässä jänteessä. Palvelu- tai tuotantoprosessin aikaa voisi tarvittaessa lyhentää tai kasvattaa työvuoroja muuttamalla, eli työntekijöiden määrää säätelemällä.
w210 270cdi -00
w201 2.0 -90
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Eläköön autoverotus!

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

JarkkoN kirjoitti:
Maksan mielelläni veroja. Niillä kustannetaan myös suurituloisille miellyttävä ja turvallinen
yhteiskunta, jossa ei tule tapetuksi muutaman kympin tai kenkien takia. Ei verotus ole huono asia,
päinvastoin verotuksella on tärkeä tehtävä eikä liian alhainen veroprosentti ole hyvä asia.
Tutkimusten mukaan onnellisimpia ihmiset ovat niissä maissa, joissa verotus on Suomen tasoa.


Juuri näin.
Vaikka suomessa olisi tulovero 100% ja alv 100% en todellakaan halaja amerikkaan enkä amerikkalaista elämäntapaa tänne.
Amerikka on varmasti epäonnistunein maa tulonjaossa, jos katsotaan ilman prosentteja....n.100 000 000 ihmistä elää alle köyhyysrajan....HIENOA, eläköön autoverotus !.


Niin, ja jokaisella on mahdollisuus poistua Suomesta kuten pari kirjoittajaa onkin tehnyt...jos elämä on siellä paremmin niin hyvä niin.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Re: Eläköön autoverotus!

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

JarkkoN kirjoitti:En minä ottanut mitään kantaa mihinkään kekkoslovakiaan, vain USA:an.

Ei nuo amerikkalaisten omat tilastot varmaan ihan pielessä voi olla. Tai jos on,
niin siitä vaan korjaamaan. En esittänyt mitään tulkintaa, pelkät tosiasiat.

Kuinka kauan siellä ulkomailla sitten oikein pitäisi asua? Olen siellä mielestäni
riittävän kauan asunut. En usko, että asumalla kauemmin ulkomailla nuo tilastot
ainakaan takautuvasti mihinkään muuttuisivat.

Sen takiahan ne purilaiset ja lumityöt juuri saakin USA:ssa puoleen hintaan, kun puolet
väestä elää köyhyydessä ja tekee duunit puoli-ilmaiseksi. Itä-blokissa vasta halpaa olikin.
Turha luulla, että ne kotiapulaiset, hampurilaisten paistajat ja lumien lykkääjät ostavat Mersuja.

En minä näe mitään autuutta raatamisessa eikä pitkä työaika toisen palvelemiseksi
5 euron tuntipalkalla ole minusta mikään tavoittelemisen arvoinen asia. Minusta elintaso
on sitä parempi, mitä lyhyempi työaika on. Minun mielipiteeni sopivasta työajasta
on kuitenkin yhdentekevä, tosiasiallisesti USA:ssa on muihin verrattuna pitkä työaika.

Isot tuloerot ovat OK, kun kukaan ei elä kurjuudessa, jossa ei saa terveydenhoitoa,
ruokaa, vaatteita ja koulutusta eikä tarvitse orjana palvella. Olen suurituloisten suosija.
Minusta kaikkien tulisi olla suurituloisia. Epätasaisen tulonjaon merkitys tässä yhteydessä on
ainoastaan osoittaa, että vaikka maa olisi rikas ja keskimääräiset tulot suuret, suurin osa kansasta
voi olla köyhiä (mediaanitulot pienet).

Maksan mielelläni veroja. Niillä kustannetaan myös suurituloisille miellyttävä ja turvallinen
yhteiskunta, jossa ei tule tapetuksi muutaman kympin tai kenkien takia. Ei verotus ole huono asia,
päinvastoin verotuksella on tärkeä tehtävä eikä liian alhainen veroprosentti ole hyvä asia.
Tutkimusten mukaan onnellisimpia ihmiset ovat niissä maissa, joissa verotus on Suomen tasoa.

Yksikään länsimainen yhteiskunta ei kuseta ja orjuuta omia ja muiden kansalaisia samalla tavalla
kuin USA, eikä yksikään toinen kansa ota kusetusta yhtä innokkaasti vastaan kuin amerikkalaiset.

Kun katsoo noita kuvia, niin näkee, että 9:lla 10:sta ei ole varaa Mersun ostoon. Lopuille ei ole
niin hinnalla väliä.
JarkkoN puhuu täyttä asiaa. Kyllähän USA on melko kehitysmaa joiltain osin. Pakko heittää tähän vähän stooria: jotain kertoo sekin, että New Yorkissa vaihto-oppilaana oli JOKA aamu (siis ihan oikeasti) aamupalaksi donitseja, koko vuoden ajan. Lounaaksi oli lähestulkoon aina roskaruokapaskaa, hampurilaisia, ranskalaisia yms. Illalla ei ollut isäntäperheestä mitään asiaa ulos talosta klo 19 jälkeen, koska vaarana oli kaikenmaailman narkkarit, jengiläiset yms. hullut jotka ammuskelee toisiaan noin vain kenenkään siitä piittaamatta ja rapatessahan roiskuu you know...

Tästä päästään aasinsillalla siihen, että ei Suomessa ole vastaavia ongelmia, jokainen Suomessa pystyy syömään terveellisesti laadukkaita elintarvikkeita (vaikka sossun tuilla), on terveydenhuoltoa jne. Menkääpä Jenkeissä hammaslääkäriin paikkauttamaan 1 kpl hampaita ja verratkaa laskun loppusummaa Suomessa tehtyyn samaan operaatioon vaikka yksityisellä hammaslääkäriasemalla. Suomen lasku on ihan naurettavan pieni vrt. ihan mihin tahansa muualle maailmaan (paitsi Venäjälle tai Viroon jne mutta siellä on asiat muuten ihan persiillään).

Kävin tossa Dubaissa viime vuoden joulukuussa. Siellä ois saanu S500 uutena n. 100 000 €, polttoaine suht edukasta, 50 000 € olis saanut meikäläisen mittapuulla aika hienon kämpän jne. Käytetyt autot ihan ongelmajätettä, muutamalla kymppitonnilla vaikka minkälaisia urheiluautoja myynnissä. Kadunmiehet ajeli siellä Infiniteillä, isoilla jenkkimaastureilla, Porscheilla, Lancer Evoilla, Land Cruisereilla jne. Kattokaapa siellä huvikseen ympärillenne, niin saatatte huomata "lievän riiston" meiningin siellä täällä -> on joka *itun vessassa oma siivooja (joka elää varmaan tosi hehkeetä elämää kun on puoliväkisin roudattu jostain Intian vuoristosta töihin palvelemaan länsimaisia turisteja). Iltaisin ne duunarit menee metrolla pois kaupungista johonkin vuoristoon kämppäämään, koska ei ne ainakaan siellä Dubaissa asu paitsi ehkä onnekkaimmat, jotka on duunissa ehkä jossain pankissa tms. Dubai on muuten pitkälti verovapaa alue. Oisko se vielä parempi paikka muutamalle foorumin henkilölle? Kaikki kun tunnutaan mittaavan vaan veroissa :clap:
Vastaa Viestiin