W205 C-sarja

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

tahtoomersun kirjoitti: Ti 24.08.2021 19:02 -98 vuodesta tullut ajettua kitkoilla (Nokia ja Bridgestone) enkä oikein tunnistanut mitään tuon kirjoituksen ongelmista. Vakkaria käytän kelistä riippumatta, eikä automaatikaan mitään ongelmia aiheuta. Turhaa jännittämistä?
Huoh! Ehkä se sitten oli tosiaan kuskin vika, että uudet testivoittajakitkat sutivat Tempomat päällä tilanteessa, jossa alle puolet laillista pintaa omaavat saman valmistajan kuluneet nastarenkaat ovat rentouttavat helpot ajaa ja luistavat vain siihen pakotettuna.

Kyllä ne erot aivan todelliset ovat. Se on jokaisen oma asia, kuinka tärkeänä niitä pitää.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Kirjaanpa tähän naapurifoorumille jo kitkarengastalveni aikana postaamiani havaintoja. Continental ContiViking ja W212 pre-facelift 220 CDI ja takaveto. Tämä kronikka on koottu yhden talven aikana eri tilanteissa.

Jääpitoa en kitkoilta odottanutkaan, mutta niiden huono pito muissakin talvioloissa yllätti. Nollan vaiheilla ei koskaan tiedä luistaako, vai sortaako pehmeän renkaan lamellit. Kovan pakkasen kelissä lumella menee hyvin, paitsi että joka toinen risteys ja liikenneympyrä on kiillotettu luistinradaksi, jolloin huonosti pitävä rengas muuttaa ajokäytöstään helposta pakkaskelistä luistinradalle. Vaaratilanteisiin ei kukaan ole meillä kitkoilla joutunut, ja pystyn hidastamaan sään sitä vaatiessä. Mutta nyt minua ärsyttää se, että joudun jatkuvasti hidastamaan sään lisäksi myös huonojen renkaiden vuoksi. Tässä on tietenkin mukana omaa kokemattomuuttanikin, kun en vielä näe tien pinnasta saako kitkarengas siitä otetta? Pärjää näilläkin, mutta miksi kiusata itseään huonoilla vehkeillä, kun ei ole pakko?

(Dealer arvioi): Juurikin sitä on nyt tullut hämmästeltyä, kun tuntuu että sama mikä nastarengas vähän vanhempanakin niin sen jääpito päihittää uuden kitkarenkaan 10-0.

Täsmälleen sama havainto kahdella Mersulla ajettuna samana päivänä samalla tieosuudella samassa kelissä. Ensimmäinen reissu käytiin asialla uusilla kitkarenkailla, jotka osoittautuivat jääpidoltaan niin huonoiksi, että piti käydä varmistamassa kuluneilla nastarenkailla, onko tie oikeasti niin liukas kuin uusi testivoittajakitkarengas kuvittelee. Ei ollut.

Minua ainakin kitkoissa harmittaa se, että niiden pito on niin paljon nastoja huonompi, että joudun hidastamaan huonon kelin lisäksi huonojen renkaideni vuoksi. Liukkaammat renkaat eivät tarkoita, että törmäisin mihinkään, mutta ne ovat samanlaista tarpeetonta epämukavuutta kuin lisävalojen sammuttaminen tähtikirkkaassa talviyössä.

Tuli eilen vielä yksi kokemuspohjainen bugi kitkarenkaan syntilistalle. Otan osaksi omaan piikkiini sen havainnon vaikeuden, että auringon paistaessa aurinkolaseja vaativalla tavalla siniseltä taivaalta selvästi plus-asteilla ja veden helmeillessä konepellillä en tajunnut konepellin korkuisen aurausvallin varjostavan alkupäästään sulan, mutta loppuosaltaan aurausvallin varjoon jääneen liittymärampin loppupään jäisen liukkaaksi. Tämä on asioita, jotka kokeneen kitkarengaskuskin pitää vaan osata ennakoida. En saanut luistoa enää ajamalla lapasiin, vaan oli pakko hypätä jarrulle seisomaan ja vauhtia pois. Suojelusenkeli tuli sentään avuksi saman tien.

Tämän jälkeen se oli jo vaikeampi paikka tajuta, että (eri paikassa) illan auringossa kylpevä moottoritien liittymäramppi on ehtinyt olla auringossa vasta niin vähän aikaa, ettei se ole ehtinyt sulaa läpi asti, vaan roiskuva vesi kelluu kiiltävän jääkerroksen päällä. Asiantunteva kitkarengaskuski jne...

Mutta se on ihan selkeästi kitkarenkaiden vika, että 8 talvea ajonhallinnalla varustetulla autolla ajettuani jouduin nyt ensimmäistä kertaa tilanteeseen, jossa Suojelusenkeli oli täysin kuutamolla, eikä reagoinut tilanteeseen millään tavoin. Olen referoinut tämän keskustelun aiemmille sivuille joskus vuosikymmenen alkupuolella Moottori-lehden erilaisten renkaiden vaikutusta ajonhallinnan toimintaan vertaillutta juttua, jossa kerrottiin minulle tutun Mercedes C W204 mallin ajonhallinnan heittäneen hanskat tiskiin tekemättä yhtään mitään ja antaen luiston levitä niin suureksi, ettei edes kilpailukokemusta omaava kuljettaja voinut estää pyörähdystä. Miksi ajonhallinta on kuin lumiukon lintulauta nollakitkassa?

Niin siinä kuitenkin kävi. Onneksi Opel Kadettin, Ford Taunuksen, Volvo 240, 740 ja 940 rutinoimat kädet kävivät taas sen verran nopeasti, että lähes moottoritienopeudella vedetty leveä luisto oikeni kuten pitääkin, eli siis ilman heilureita tasan keskelle kiinni otettuna. Nasterenkailla olen kerran ajanut vastaavaan tilanteeseen sulamisveden kiillottamalla polannejäällä jyrkkään nousuun kiihdyttäen. Luisto oli yhtä raju kuin eilinen, mutta Suojelusenkeli oli täysillä mukana, vaikka sen säätövarat loppuivatkin ja Suojelusenkeli veti jo turvavöistä löysät pois törmäystä valmistellen.

Kuinka yleistä tämä on, että äärimmäisen liukkaalla märällä mustalla jäällä nollakitkaa lähestyttäessä kitka(ttomilla)renkailla ajonhallinta ei ymmärrä mistään mitään?

Päivitystä noviisin kitkarengashavainnoijan taipaleelta: Pokkitörmässä viimeinkin kunnollinen jäisen kiiltävä kova pakkaskeli ja kevyesti irtolunta ajourien välissä. Tasoitusta ei anneta, vaan varmistetaan, että takuulla jää punaisiin ja jäisenä kiiltelevälle kivikolle eikä pehmeään lumeen. Noppakivikadussa näkyy selvä painuma, johon pysähdyn nytkähtäen takapyörän vajotessa kuoppaan, johon sen tähtäsin. Ja siihen HOLD!

Neljä vasenta-yksi alas-OK-OK ja jäädään vaanimaan vihreätä.

Yllätyksekseni lähtö on jopa helpompi kuin kuvittelinkaan ja kierrän paikallaan sutivien etuvetoisten luisupulkkien ohitse ulkokautta normaaliin tapaan. Tuohon paikkaan paalulle päästessä kannattaa aina valita ulkokaista, ihan vaan "koska mä voin" 8)

Ällistyttävä kokemus. Vajaavetoinen se yhä on, mutta kitkarengas selvästi vaatii opettelua siitä, mikä on kitkarenkaalle vaikeaa, koska varottavat paikat ovat eri tilanteissa kuin nastoilla. Aiemmin moni ennen nastoilla helppo tilanne on ollut yllättävän liukas etenkin alkutalven jäätiköillä, tämä vaikeaksi pelkäämäni ei taas ollut mikään ongelma.

Kitkarenkaita syksyn jäillä minun tavoin aristellut Rouva laittoi tiedotetta Pohjanmaan kierrokselta, että pakkaskelissä Eemeli kulkee kitkoilla rauhallisemmin kuin nastoilla nuljuava S80. Huomasin, kun Musta Pekka jäi käteen itselle Rouvan lähdettyä aiemmin. Etuvetoinen nyt ei voi kovin kummoinen talviauto ole millään renkailla, mutta nuo Hankookin nastat menevät Nokian 8:n tavoin huonoon kuntoon ennätysvauhdilla.

Oli taas tavallisesta talvikelistä tehty ihan tarpeettoman liukas. Kolme astetta pakkasta ja kevyt lumiharso paljaan näköisten ajourien päällä, eli talvikeli mitä parhaimmillaan, eikä edes suolaa haittoina, kun sää ei sitä tosiaankaan tarvitse. Mutta kun nastoja ei ole, niin jo kevyt moottorijarrutus 60 rajoitettuun tietyön kiertotien mutkaan tullessa kääntää auton luistoon. En pystynyt ajamaan edes voimalinjan neutraloiden (ei vetoa, ei hidastusta) enkä taikinamaisen pehmein käsin valtatien mitoituksella tehtyjä 60 rajoitettuja kaarteita rajoitusnopeudella luistelematta joka käännöksessä.

Oikealla talvirenkaalla tänään on niin helppo keli, ettei sitä edes huomaa liukkaaksi. Kyllä testivoittajakitkoillakin pärjää, kun ajaa niin hitaasti kuin huonot renkaat edellyttävät. Kelin vuoksi hidastamisen ymmärrän, mutta nyt ei ollut kyse siitä, vaan jouduin taas kerran hidastamaan huonojen renkaiden vuoksi.

Talven yhteenveto alkaa olla kasassa. Tiesin odottaa nastoja heikompaa pitoa selkeästi jäisenä kimaltelevalla jäätiköllä pakastuvassa syysillassa ja sen myös sain. Lisäpiirteenä tuli kaupan päälle myös aivan tarpeettomia hidasteluja helpossa tuulen ajaman pakkaslumen jäisessä talvikelissä, jota ei nastarenkailla osaa edes liukkaaksi tajuta. Märkiin sadepäiviin talvella pitää suhtautua ainakin +5 asteeseen saakka kuten jatkuvaan mustaan jäähän ihan missä tahansa ja siihen vielä lisänä holtiton käytös paikoittain jäisellä kevätkelillä. Yhteenvetona siis "pari liukasta päivää joutuu ajamaan varovasti" ei toteudu minun elämässäni, vaan talviajosta reilusti yli 10% mennään kelissä, jossa kitkarenkailla joudun hidastamaan kelin lisäksi myös huonojen renkaiden vuoksi.

Hyviäkin puolia löysin. Pelkäämäni vetopito vaikeissa paikoissa ei aiheuttanut mitään ongelmia ja ohjaustuntuma on niin miellyttävä, että houkuttelisi ajaa noilla kesällä, mihin ne parhaiten sopivatkin.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Tahto voittaa järjen, vai miten se meni, ja voittiko sittenkään... :wink: Eiköhän se riitä jos luulee olevansa keskivertoa parempi kuski, tai ainakin parempi kuin kokenut rallikuski (keskivertokuskihan on tietenkin rallikuskia parempi). :)
tulimäki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 153
Liittynyt: To 25.02.2010 22:10
Paikkakunta: Häme

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja tulimäki »

Mitä sillä kaikella ylimääräisellä ajalla tekeekään, kun joka risteyksessä voittaa puoli sekuntia. Nastarengaskuskit taitavat usiemmin ajaa äärirajoilla https://yle.fi/uutiset/3-10689503

Itse en vaan jaksa sitä rapinaa ja kitkat voi heittää alle jo lokakuussa ja ottaa pois huhtikuussa.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja DBFI »

tulimäki kirjoitti: Ke 25.08.2021 14:37 Mitä sillä kaikella ylimääräisellä ajalla tekeekään, kun joka risteyksessä voittaa puoli sekuntia. Nastarengaskuskit taitavat usiemmin ajaa äärirajoilla https://yle.fi/uutiset/3-10689503

Itse en vaan jaksa sitä rapinaa ja kitkat voi heittää alle jo lokakuussa ja ottaa pois huhtikuussa.
Ihan hyväksyttävä argumentti se nastojen rapina mutta minusta tässä ei nyt kinattu siitä kummat on hiljaisemmat.

Tuohon kolaritilastoon sanoisin että jos ne nastarenkailla kolarin ajaneet vaihtaisi kitkoihin niin ne kaikki ajaisi joko itsensä tai toiset kuoliaaksi, parhaimmillaan saisivat useamman kärpäsen kerralla. Samankaltainen aihe kuin ajoavustimista keskustelu. Onko ESP vaarallinen kun kuskit alkavat laskea sen varaan. Ehkä on mutta ei siitäkään pidä autoa syyttää vaan niitä kuskeja.
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Minulla ei ole mitään kantaa siihen, millaisilla renkailla jonkun muun pitäisi ajaa. Vastasin kun kysyttiin kokemuksia renkaasta, jolla olen ajanut yhden talven matkan varrella muistiinpanoja tehden.

Lumitalvessa tai etelärannikon lyhyessä märässä talvessa ajaisin itse mieluummin kitkoilla, mutta omassa jäisessä talvessani ne eivät sovi minun ajotapaani yhtä hyvin kuin nastat.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Jaate
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 138
Liittynyt: Ma 26.07.2004 18:57

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja Jaate »

Kiitos mielipiteestä. Taidampa kääntyä täällä pohjoisen talvessa kitkarenkaaseen. W221 4maticissa aiemmin ollut ongelmitta, mutta nyt tulee takapotku w205seen
bushmills
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: La 24.01.2015 18:47
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja bushmills »

Kitkat tulee luultavasti ostettua ensimmäistä kertaa omaan autoon. Lounaisrannikolla näillä luultavasti pärjää, tosin viime talvi oli yllättävän jäinen isoilla kantateillä ja myös kaupungin keskustoissa. Ehkä tämä oli vain poikkeus ja talvet ovat jatkossa taas lämpimiä, vähälumisia ja tiet korkeintaan märkiä.

Ajattelin vaihtaa auton mukana tulleet Bridgestone Blizzak LM-32 -"kitkat" jo kuukauden päästä alle ja ajaa niillä niin pitkälle talveen, kuin uskaltaa. Lopputalvella/keväällä näillä pärjäsi oikein hyvin eikä liukkaalla kelillä varovaisesti ajamalla edes valot välähtäneet mittaristossa. Olisiko sitten autossa sen verran kehittyneet turvatoiminnot, että kuski ei edes huomaa mahdollista vaaraa, kunnes pitääkin tehdä voimakkaampi jarrutus.

Sateisena syksynä näissä eurooppakitkoissa on luultavasti sopivasti pitoa, mihin taas pohjoisen kitkat ei kykene kovin hyvin. Sitten vasta kun näyttää siltä, että talven tultua renkailla ei enää pärjää, niin pohjoiseen tarkoitetut renkaat pitäisi käydä ostamassa.

Tällä hetkellä pään sisällä on kova kamppailu kolmen merkin kesken ja jokainen tuntuu sopivan vuorotellen omiin ajoihin paremmin, kunnes päivä vaihtuu ja samalla myös ajatukset sopivimmasta renkaasta:
Continental Conti Viking Contact 7
Michelin X-Ice Snow
Nokian Hakkapeliitta R3

Onko kenelläkään kokemusta X-Ice Snow:sta takavetoisessa farkussa? Yleensä Michelin on ollut kestävä rengas ja tämä ominaisuus houkuttelisi ja onhan tuo rengassarja myös edullisin.
S205 facelift AMG Line, 2019
Ex:
S204 250 CDI 4MATIC, 2013
S204 200 CDI, 2011
Dieselross
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: Ti 27.12.2016 15:03

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja Dieselross »

Minulla on ollut kitkoja käytössä reilu 20 vuotta jo, eli aika monilla eri renkailla eri autoissa olen ehtinyt ajamaan. Tuohon kysymykseen ei ihan täsmävastausta ole, mutta yleiset havainnot menee siihen suuntaan, että Continentalin kitkat on ajettavuudeltaan parhaat kaikissa olosuhteissa. Pidon puolesta Nokialainen ja Michelin (edellinen kokemus naksua vanhemmista pintakuvioista) on kyllä hyviä, mutta Nokian ajotuntuma on veltto, varsinkin kuivalla/märällä asfaltilla. Michelinin vaiva oli epätarkkuus ja "nuljuaminen" nelivetoisessa autossa puuterilumikelillä, paremmissa olosuhteissa suuntavakavuus oli parhaimmillaan tyydyttävä. Conti menee kelissä kuin kelissä loogisesti, on hiljainen, pitää loistavasti ja kestää hyvin. CLS 4maticin alla on jo 4 talvea ollut Viking Contact 6:t, joissa edelleen pintaa hyvin jäljellä, mutta voi olla että tulee renkaat vaihdettua tuoreempiin nyt tulevana talvena.
Rossin Dieselit
C218 CLS 350 CDI 4matic -12
W212 E 220 CDI -11
W204 C 200 CDI -11
Avatar
Pikku Mersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 548
Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja Pikku Mersu »

Miten muilla onnistunut tuo päästöjen uudelleen ohjelmointi? Omia huomioita nyt muutaman tuhannen jälkeen on tuo adblue mittarin virhelukema ja kun ennen vaihtoi 9. 107km/h vauhdissa niin nyt saa ajaa 120km/h ennenkuin vaihtaa suurimmalle.
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

bushmills kirjoitti: To 26.08.2021 08:11 ajatukset sopivimmasta renkaasta:
Continental Conti Viking Contact 7
Michelin X-Ice Snow
Nokian Hakkapeliitta R3
Omaa kokemusta on vain Continentalista, mutta TM rengastestissä kiinnitti huomioni kuljettajan sanallinen arvio, josta tunnistin juuri tuon minua Contin kitkarenkaassa oikeastaan ainoan ärsyttävän piirteen. Heidän mielestään kyseessä on kitkarenkaalle tyypillinen rajoitus, mutta eri renkaita kuvaileva teksti kertoo tämän ilmiön olevan Nokian kitkarenkaassa vähäisempää ja siksi luistossa ja luiston rajalla Contia helpompi ajaa, koska sinänsä hyvän pidon ylityttyä luistamaan irronnut rengas on helpommin hallittavissa.

Tuon kuvauksen perusteella oma valintani pysähtyisi tällä kertaa Nokialaiseen, mutta kontrollifriikkinä myönnän oman valintakriteerini olevan mahdollisesti jonkin verran marginaalissa?

Jos asialla on merkitystä (ja jos vielä riittää uskoa TM:n lahjomattomuuteen), kannattanee katsoa viimeisin näitä renkaita vertaillut talvirengastesti.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja dealer »

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... itkarengas

Tuollaiset Linglong kitkarenkaat ostin 2 vuotta sitten farkku 211 alle vähän niinkuin välikausirenkaiksi ja sittenpä ne on kuitenkin olleet kaksi talvea alla, ensin lähes lumettoman talven kun olikin vain sitä "välikautta" ja sitten melko lumisen talven. Hienosti toimivat sulalla jos lumellakin, ovat hiljaiset, ei ole tarvinnut tasapainottaa ensiasennuksen jälkeen, ovat kuluneet tasaisesti, maksoivat silloin alle laitettuna noin 300 euroa / sarja.
Valtaisa on ero siihan kun aikoinaan laitoin väyrysen alle Bridgestone Blizzakit ja auto lakkasi reagoimasta ohjausliikkeisiin reaaliajassa.

Liukkailla pitää olla varovaisempi kuin nastarenkailla, erityisesti jäisissä kiertoliittymissä. Liikkeelle pääsee yllättävän hyvin, mutta pysähtyminen...
Normiajossa ei muuten ongelmia, ja tulen ostamaan samanlaiset renkaat seuraavaksikin jos vielä tuohon talvirenkaita ostan enkä aivankaan varmasti vastaavia tupla-tripla-hintaisia "laatumerkkejä".
oulaistenliikenne.fi
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Tässäkin rengaskeskustelussa tulee taas hyvin esiin se, miten ajettaessa paremmin pitävillä renkailla, oli se pito sitten kuviteltua tai todellista, pito ulosmitataan suuremmalla tilannenopeudella ja myöhäisemmällä jarrutuksella. Väärä turvallisuudentunne on kaikkein vaarallisinta, siihen ei auta nastat eikä nelivedot, lipsahdus vain tapahtuu kovemmassa nopeudessa.

Sähköiset suojelusenkelit toki auttavat, mutta niiden huonopuoli taas on se, että niihin nojaaminen tyhmentää kuljettajaa ja niiden pettäessä helposti ollaan vaikeuksissa.

Itselle on kerran tapahtunut Sprintterillä (nastarenkaat) jäisellä motarilla tilanne jossa tasanopeudella ajaessa luistonesto/eps torkahti täysin ja sen tuloksena kädet kävi hetken aikaa kuin ämpärinpesijällä. Pysyin tiellä, mutta oli hyvä muistutus tekniikan erehtyväisyydestä.

Yksi asia mikä usein kitka/nasta keskustelussa unohdetaan, on nastojen rouhimien urien aiheuttamat ongelmat. Muutaman sentin urat vesisateella on varmasti vaatinut oman veronsa tilastoissa.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
partajaara
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Su 28.01.2018 10:44

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja partajaara »

Oli tullut takaisinkutsu M274 moottorinohjaukseen, kuulemma sytytykseen liittyvä päivitys.
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Mennään jo sivuun kysyjän W205 rengastuksesta, mutta vastaan koska koen joutuneeni syytettyjen penkille aiheetta. Perusteluni:
tahtoomersun kirjoitti: To 26.08.2021 18:32 Tässäkin rengaskeskustelussa tulee taas hyvin esiin se, miten ajettaessa paremmin pitävillä renkailla, oli se pito sitten kuviteltua tai todellista, pito ulosmitataan suuremmalla tilannenopeudella ja myöhäisemmällä jarrutuksella. Väärä turvallisuudentunne on kaikkein vaarallisinta
Kummalla on oikeasti pahemmin väärä turvallisuudentunne, omasta mielestään koko ajan varovasti ajavalla, jolle vallitseva keli selviää vasta yllättävässä hätäjarrutuksessa vai tietoisesti vapaassa tilanteessa keliä kaiken aikaa tunnustelevalla?

Ainakin minun osaltani voit luottaa siihen, että Pohjois-Suomen pitkässä talvessa vilukinttuna erittäin ahkeralla Webaston käytöllä välillä pyörätelinettä ja peräkärryä hinatenkin ympärivuotisen keskikulutuksen autonsa todellisen liikenteen kulutuslukemaa hyvin kuvaavaan NEDC normilukemaan ajavalla nopeudet pysyvät kohdillaan. Se tosiasia, että viimeinen ylinopeussakkoni on toukokuulta 1982 ei silti estä minua tietoisesti hankkimasta koko ajan tietoa vallitsevasta kelistä. Silloin on oman arviontivirheeni varalta hyvä, että pidon rajalta on mahdollisimman suuri marginaali tappisladiin. Tuo turvamarginaali on selvä etu myös silloin kun luisto tulee omasta mielestään varovasti ajavalle täysin äkkiarvaamatta ja yllättäen.

Muistetaan vielä luistokulmia arvoitaessa, että ESP saa minun puolestani olla päällä ja katson Suojelusenkelin puuttumiskynnyksen ylittymisen omaksi virheekseni silloin kun en tietoisesti opettele sen toimintaa.
tahtoomersun kirjoitti: To 26.08.2021 18:32 siihen ei auta nastat eikä nelivedot, lipsahdus vain tapahtuu kovemmassa nopeudessa.
Nähdäkseni kyse ei ole siinä, millä nopeudella tai millä G-voimalla lipsahdus tapahtuu, vaan kuinka pitkä matka kuljettajan havaitsemasta ensimmäisestä luiston oireesta on hänelle itselleen hallitsemattoman leveään luistoon. Kuluneellakin nastarenkaalla turvamarginaali havaittavan luiston rajalta tappisladiin on suurempi kuin uudella testivoittajakitkarenkaalla, vaikka jossain olosuhteissa se nastarengas luistaisikin pienemmällä nopeudella.
tahtoomersun kirjoitti: To 26.08.2021 18:32 Sähköiset suojelusenkelit toki auttavat, mutta niiden huonopuoli taas on se, että niihin nojaaminen tyhmentää kuljettajaa ja niiden pettäessä helposti ollaan vaikeuksissa.
Minulle kyllä sanottiin Klubin talviajokoulutuksessa Pudasjärven lentokentällä täsmälleen päinvastoin. Meitä nimenomaan kehotettiin opettelemaan avustimien toiminta ja käyttämään niitä aktiivisesti.

Tämä oli minullekin suorastaan nolo tilanne, kun olisin kouluttajan materiaalia minuutin vilkaistuani pystynyt pitämään tämän osion luennon itsekin ja kuvailla oikeat suoritustavat. Siitä huolimatta onnistuin keilaradalle siirryttäessä vetämään väistön ja jarrutuksen yhdistelmän keilakujan väliin kuin 740 GLE:lla, jossa ainoa ajonhallinta istuu ratin takana. Saman tien kun auto pysähtyi ja kouluttaja lähti kävelemään kohti, tiesin mitä hän tulee sanomaan ja mitä olin mokannut. Tämä oli oikein hyvä herätys, josta saamaani kotiläksyä olen sekä mielikuva- että toistoharjoitellut siitä lähtien.

Ei se tietenkään suuri synti ole, jos auto pysyy lapasissa, mutta kun autossa kerran on ABS ja ESP, totta kai niitä kannattaa opetella myös käyttämään. Jos tila olisi harjoituksessa loppunut kesken, ilman ABSia vedetty jarrutus ja sen mahdollistama ohjaus ilman ESP:n apua olisivat jättäneet minulle tarpeettoman suuren törmäysnopeuden. ABSia ja ESP:ta (muiden muassa) kannattaa opetella käyttämään tietoisesti. Tositilanteessa aikaa opetteluun ei enää ole, joten oikeat rutiinit pitää olla opeteltuna omalle autopilotille.

Minun ongelmani tuossa pieleen vetämässäni harjoituksessa oli selvästi se, että olin ajanut vuosikausia ABS + ESP + ASR autolla, mutta kehottamallasi tavalla ajanut omin käsin ja jaloin välttäen avustimien aktivoitumista. Se pitää näppituntuman kunnossa, mutta ei anna valmiuksia hätätilanteen käsittelyyn avustimilla varustetulla autolla.

Siitä olen toki samaa mieltä, että avustimet eivät missään tapauksessa ole kuljettajan vapaalippu harjoittelusta. Päinvastoin, avustimet asettavat kuljettajalle erilaisia vaatimuksia, jotka poikkeavat merkittävästi avustimettoman puhtaasti kuljettajan itse ajettavan auton käsittelystä. Juuri siksi myös meillä ilman avustimia ajamaan oppineilla on harjoittelun paikka sen suhteen kuinka avustimia hyödynnetään maksimaalisesti, jos siihen on tarvetta.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
M8r8u
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 21.10.2020 21:42

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja M8r8u »

Mistäköhän tuollaiseen M274 moottorinohjauksen takaisinkutsuun pääsee kiinni? Ei löydy traficomin eikä mersun sivujen kautta.

Jenkeissä on C300 M274 koneisissa ollut nettikeskustelujen mukaan mäntien rikkoutumisia. Euroopasta ei tällaista keskustelua ole tullut vastaan, mahtaakohan näissä C200 M274 koneisissa olla samaa?

C200 M274 koneisessa on sytytystulppien vaihtoväli 3 vuotta, kun muissa malleissa saman koneen kohdalla vaihtoväli on jostakin syystä 4 vuotta?

Uudet kitkarenkaat pääsevät aina yllättämään positiivisesti, miten hyvin pitävätkään.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Jatketaan renkaista: uudet kesärenkaat pääsevät aina yllättämään positiivisesti, miten hyvin pitävätkään.

Minut on ehkä leimattu nastarengaskuskiksi vaikka mielestäni en ole torpannut kumpiakaan kunhan pysytään faktoissa kumpaakin puolustettaessa/moitittaessa. Ehkä tässä hyvä tilaisuus promovoida meidän Sprinterin rengasvalintoja: talvella kitkat takana ja kesärenkaat edessä, ihan lakipykälien sallima yhdistelmä. En silti suosittele muille vaikka täällä yleensä hyvkäsytäänkin vain itse omaksuttu rengasvalinta. Sikäli hyvä kuitenkin että ei anna virheellistä turvallisuuden tunnetta. :D
partajaara
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Su 28.01.2018 10:44

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja partajaara »

M8r8u kirjoitti: Pe 27.08.2021 17:28 Mistäköhän tuollaiseen M274 moottorinohjauksen takaisinkutsuun pääsee kiinni? Ei löydy traficomin eikä mersun sivujen kautta.
Ainakin Veholla näytti olevan joku paperi asiaan liittyen josta huoltoneuvoja luki että jotain tarkempaa ohjelmaa sytytykseen liittyen. Sen enempää en osaa sanoa, en tiedä kuvittelenko vain mutta ihan kuin olisi parempi kaasuvaste osakuormalla nyt eli olisiko karttoihin tullut lisää ennakkoa tuohon?
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

740 GLE kirjoitti: Pe 27.08.2021 16:52 Mennään jo sivuun kysyjän W205 rengastuksesta, mutta vastaan koska koen joutuneeni syytettyjen penkille aiheetta. Perusteluni:
tahtoomersun kirjoitti: To 26.08.2021 18:32 Tässäkin rengaskeskustelussa tulee taas hyvin esiin se, miten ajettaessa paremmin pitävillä renkailla, oli se pito sitten kuviteltua tai todellista, pito ulosmitataan suuremmalla tilannenopeudella ja myöhäisemmällä jarrutuksella. Väärä turvallisuudentunne on kaikkein vaarallisinta
Kummalla on oikeasti pahemmin väärä turvallisuudentunne, omasta mielestään koko ajan varovasti ajavalla, jolle vallitseva keli selviää vasta yllättävässä hätäjarrutuksessa vai tietoisesti vapaassa tilanteessa keliä kaiken aikaa tunnustelevalla?

Ainakin minun osaltani voit luottaa siihen, että Pohjois-Suomen pitkässä talvessa vilukinttuna erittäin ahkeralla Webaston käytöllä välillä pyörätelinettä ja peräkärryä hinatenkin ympärivuotisen keskikulutuksen autonsa todellisen liikenteen kulutuslukemaa hyvin kuvaavaan NEDC normilukemaan ajavalla nopeudet pysyvät kohdillaan. Se tosiasia, että viimeinen ylinopeussakkoni on toukokuulta 1982 ei silti estä minua tietoisesti hankkimasta koko ajan tietoa vallitsevasta kelistä. Silloin on oman arviontivirheeni varalta hyvä, että pidon rajalta on mahdollisimman suuri marginaali tappisladiin. Tuo turvamarginaali on selvä etu myös silloin kun luisto tulee omasta mielestään varovasti ajavalle täysin äkkiarvaamatta ja yllättäen.

Muistetaan vielä luistokulmia arvoitaessa, että ESP saa minun puolestani olla päällä ja katson Suojelusenkelin puuttumiskynnyksen ylittymisen omaksi virheekseni silloin kun en tietoisesti opettele sen toimintaa.
tahtoomersun kirjoitti: To 26.08.2021 18:32 siihen ei auta nastat eikä nelivedot, lipsahdus vain tapahtuu kovemmassa nopeudessa.
Nähdäkseni kyse ei ole siinä, millä nopeudella tai millä G-voimalla lipsahdus tapahtuu, vaan kuinka pitkä matka kuljettajan havaitsemasta ensimmäisestä luiston oireesta on hänelle itselleen hallitsemattoman leveään luistoon. Kuluneellakin nastarenkaalla turvamarginaali havaittavan luiston rajalta tappisladiin on suurempi kuin uudella testivoittajakitkarenkaalla, vaikka jossain olosuhteissa se nastarengas luistaisikin pienemmällä nopeudella.
tahtoomersun kirjoitti: To 26.08.2021 18:32 Sähköiset suojelusenkelit toki auttavat, mutta niiden huonopuoli taas on se, että niihin nojaaminen tyhmentää kuljettajaa ja niiden pettäessä helposti ollaan vaikeuksissa.
Minulle kyllä sanottiin Klubin talviajokoulutuksessa Pudasjärven lentokentällä täsmälleen päinvastoin. Meitä nimenomaan kehotettiin opettelemaan avustimien toiminta ja käyttämään niitä aktiivisesti.

Tämä oli minullekin suorastaan nolo tilanne, kun olisin kouluttajan materiaalia minuutin vilkaistuani pystynyt pitämään tämän osion luennon itsekin ja kuvailla oikeat suoritustavat. Siitä huolimatta onnistuin keilaradalle siirryttäessä vetämään väistön ja jarrutuksen yhdistelmän keilakujan väliin kuin 740 GLE:lla, jossa ainoa ajonhallinta istuu ratin takana. Saman tien kun auto pysähtyi ja kouluttaja lähti kävelemään kohti, tiesin mitä hän tulee sanomaan ja mitä olin mokannut. Tämä oli oikein hyvä herätys, josta saamaani kotiläksyä olen sekä mielikuva- että toistoharjoitellut siitä lähtien.

Ei se tietenkään suuri synti ole, jos auto pysyy lapasissa, mutta kun autossa kerran on ABS ja ESP, totta kai niitä kannattaa opetella myös käyttämään. Jos tila olisi harjoituksessa loppunut kesken, ilman ABSia vedetty jarrutus ja sen mahdollistama ohjaus ilman ESP:n apua olisivat jättäneet minulle tarpeettoman suuren törmäysnopeuden. ABSia ja ESP:ta (muiden muassa) kannattaa opetella käyttämään tietoisesti. Tositilanteessa aikaa opetteluun ei enää ole, joten oikeat rutiinit pitää olla opeteltuna omalle autopilotille.

Minun ongelmani tuossa pieleen vetämässäni harjoituksessa oli selvästi se, että olin ajanut vuosikausia ABS + ESP + ASR autolla, mutta kehottamallasi tavalla ajanut omin käsin ja jaloin välttäen avustimien aktivoitumista. Se pitää näppituntuman kunnossa, mutta ei anna valmiuksia hätätilanteen käsittelyyn avustimilla varustetulla autolla.

Siitä olen toki samaa mieltä, että avustimet eivät missään tapauksessa ole kuljettajan vapaalippu harjoittelusta. Päinvastoin, avustimet asettavat kuljettajalle erilaisia vaatimuksia, jotka poikkeavat merkittävästi avustimettoman puhtaasti kuljettajan itse ajettavan auton käsittelystä. Juuri siksi myös meillä ilman avustimia ajamaan oppineilla on harjoittelun paikka sen suhteen kuinka avustimia hyödynnetään maksimaalisesti, jos siihen on tarvetta.
Niin, en mielestäni missään vaiheessa väittänytkään, että avustimet pidettäisiin pois toiminnasta, vaan niitä vasten, tai niiden tuella ajaminen on turhaa, eikä se ainakaan opeta yhtään mitään.

Mielestäni suhtaudut ajamiseen liian analyyttisesti, tieto renkaan ja tien välisistä tapahtumista välittyy penkin, ohjauksen, polkimien ja ainakin itselle myös moottorin äänen perusteella ja reagointi tapahtuu ihan selkäytimestä automaattisesti ilman turhia analyysejä. Oma ajokokemus on toki kovin rajoittunut, vuodesta -83 ammattiliikenteessä kaikenlaisella kalustolla pakusta yhdistelmään, reippaasti yli 2milj.km ja siihen sitten lisäksi yksityisajot henkilöautolla ja moottoripyörällä.

Jos lisenssi riittää, niin kokeileppa joskus liukkaalla vaikkapa B-linkillä ajamista (2-puoliperävaunua), niin saat aivan uuden näkökulman liukkauteen ja ennakointiin. Jos et itse työskentele ammttiliikenteessä, en usko että kovasti pytyt näissä neuvomaan. Turvallisia kilometrejä kuitenkin!
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

tahtoomersun kirjoitti: La 28.08.2021 11:33 Niin, en mielestäni missään vaiheessa väittänytkään, että avustimet pidettäisiin pois toiminnasta, vaan niitä vasten, tai niiden tuella ajaminen on turhaa, eikä se ainakaan opeta yhtään mitään.
Mainitsin avustimien päälläolosta korostaakseni sitä, että nyt ei pyöritellä donitseja nakkikopin ympäri, vaan puhuessani pidon tunnustelemisesta teen sen ilman että ulkopuolinen havaitsee näkyvää luistoa.

Juurikin "avustimia vasten" ajamista meitä ammattilaisen pitämässä talviajokoulutuksessa kehotettiin opettelemaan ja minusta kuulostaa erikoiselta että väität Klubin talviajokouluttajan olleen tämän suhteen väärässä. Syykin on täysin looginen, koska avustimet mahdollistavat samanaikaisen tehokkaan jarrutuksen ja suunnan muutoksen, joka ei omin käsin ja jaloin ole mahdollista, vaikka ratin takana olisi kokemusta kuinka paljon tahansa.
tahtoomersun kirjoitti: La 28.08.2021 11:33 Mielestäni suhtaudut ajamiseen liian analyyttisesti, tieto renkaan ja tien välisistä tapahtumista välittyy penkin, ohjauksen, polkimien ja ainakin itselle myös moottorin äänen perusteella ja reagointi tapahtuu ihan selkäytimestä automaattisesti ilman turhia analyysejä. Oma ajokokemus on toki kovin rajoittunut, vuodesta -83 ammattiliikenteessä kaikenlaisella kalustolla pakusta yhdistelmään, reippaasti yli 2milj.km ja siihen sitten lisäksi yksityisajot henkilöautolla ja moottoripyörällä.
Kiitos kun lisäsit äänenkin, koska se on yksi nastarenkaan tapauksessa rajojen tunnistamista helpottava tekijä. Olen kaikesta yllä kertomastasi samaa mieltä.

Voitko antaa anteeksi telaketjuteknokraatille analyyttisen lähestymiseni, koska se on minun tapani hahmottaa maailmaa ympärilläni? Tilanneanalyysit ovat minun tapani motivoida itseni harjoittelemaan juuri sitä mitä sinäkin yllä puolustat. En suinkaan halua painostaa muita tekemään samoja laskelmia, jotka olen itse jo tehnyt useiden vuosien todellisten onnettomuuksien tutkintalautakuntaraportit luettuani. Olipa luontainen tapamme mallintaa ympäristöä millainen tahansa, mielestäni me puhumme juuri samasta asiasta, eli kokemuksen hankkimisesta tarvittavien toimintojen automatisoimiseksi.

Yllä tarpeelliseksi kuvaamiesi asioiden nojalla pidän paradoksaalisena, että väheksyt harjoittelun merkitystä? Oletko tosiaan sitä mieltä, että Klubi palkkasi väärän kouluttajan talviajokoulutukseen, kun tämä kehotti opettelemaan hyödyntämään avustimia?

Mistä sinä sen yllä kertomasi selkäytimestä tulevan automatiikkasi sait ellet opettelemalla? Etkö usko, että vaikkapa ABS tai ESP parantaa kuljettajan suoritusta, vai arveletko (vastoin yllä kertomaasi selkäydinautomatiikkaa) että niiden käyttö on meille luontainen refleksi jonka osaamme toteuttaa harjoittelematta ja itsemme säikäytettyämme?

Minusta ongelma ei edelleenkään ole avustimia vasten ajamisessa, vaan harjoittelemattomuudessa, ajoipa avustimin tai ilman. Jos ilman avustimia ajamaan opetellut pystyy parantamaan omaa suoritustaan avustimien käytön opettelemalla, mitä haittaa siitä on?
tahtoomersun kirjoitti: La 28.08.2021 11:33 Jos lisenssi riittää, niin kokeileppa joskus liukkaalla vaikkapa B-linkillä ajamista (2-puoliperävaunua), niin saat aivan uuden näkökulman liukkauteen ja ennakointiin. Jos et itse työskentele ammttiliikenteessä, en usko että kovasti pytyt näissä neuvomaan. Turvallisia kilometrejä kuitenkin!
En lähde haastamaan ammattilaista, etenkään minun jälkeeni keksittyjen modulien kanssa, joita en ole koskaan pyöritellyt. Minulle täysperäkin vaatii jo täydellistä keskittymistä ja hyvää keliä selvitäkseni rikkomatta mitään. Mutta olen kyllä vuosien varrella käyttänyt työtehtävissäni kaikkia ajokorttini A, B, C ja CE luokkia ja vuonna 1983 minulla oli jo parin vuoden edestä työtodistuksia tuosta CE:stä. Mutta koska se tapahtui edellisessä elämässäni, ihan mopovehkeillä ja ikuisuuksia sitten, en tosiaankaan ole täällä venyttelemässä henkseleitäni raskaan liikenteen ammattilaisena. Minä vain toistan mitä ammattilainen ajokouluttaja meille kertoi: opetelkaa hyödyntämään avustimia, jos autossanne sellaisia on. Yllätyin siitä, että kuulostaa kuin Klubi olisi mielestäsi palkannut huonon kouluttajan kun hän opetti meille tällaista?

Nyt kuin otit eri ajoneuvoluokat puheeksi, joudun täsmentämään kantaani sen verran kohti otsikon aihetta, että puhutaan B-luokasta. Esimerkiksi moottoripyörän ABS jarrut ovat avustin, jota kannattaa olla käyttämättä silloin kun tilaa on vähän. Sekään ei poista harjoittelun tarvetta, pikemminkin päinvastoin nostaa kuljettajan vaatimustasoa. Kunhan kaikki muu on kunnossa, ilman ABSeja voi etujarrun vetää huoletta hetkeksi liian kireälle pilaamatta koko jarrutusta täysin, mutta ABSin puuttumiskynnyksen ylittäminen jatkaa jarrutusmatkaa törkeän paljon. Oma kokemukseni on tosin raskaansarjan matkajaavoista ja uusien sporttimopojen ABS saattaa toimia jarrutehon kannalta paremminkin? Vaikka kaksipyöräisen ABS tekeekin poikkeuksen "avustinta vasten" harjoiteltavien avustimien sarjaan koska pyörän ABSilla ei saa mitään etua, jo traction control on myös A-luokassa mitä selkeimmin avustin, jonka käyttöä kannattaa opetella "avustinta vasten" ajaen. Analyyttiseen tapaani minä muuten kalibroin ennen ABSeja uuden pyörän ostettuani oikean käden sormien autopilotin kohdilleen toistuvilla etupyörän savujarruilla rauhallisella tieosuudella noin 80 km/h nopeudesta. Sama toistui uuden pyörän kanssa, koska osaamisesta ei ole hyötyä, ellei sitä ole sovitettu alla olevaan ajopeliin.

Anteeksi vain, mutta en edelleenkään ymmärrä, miksi henkilöauton kuljettajia pitäisi kehottaa välttämään opiskelemasta avustimien toimintaa jopa oman toiminnan automatisointiin riittävillä toistomäärillä?
Viimeksi muokannut 740 GLE, La 28.08.2021 12:52. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja DBFI »

tahtoomersun kirjoitti: La 28.08.2021 11:33
Niin, en mielestäni missään vaiheessa väittänytkään, että avustimet pidettäisiin pois toiminnasta, vaan niitä vasten, tai niiden tuella ajaminen on turhaa, eikä se ainakaan opeta yhtään mitään.

Mielestäni suhtaudut ajamiseen liian analyyttisesti, tieto renkaan ja tien välisistä tapahtumista välittyy penkin, ohjauksen, polkimien ja ainakin itselle myös moottorin äänen perusteella ja reagointi tapahtuu ihan selkäytimestä automaattisesti ilman turhia analyysejä. Oma ajokokemus on toki kovin rajoittunut, vuodesta -83 ammattiliikenteessä kaikenlaisella kalustolla pakusta yhdistelmään, reippaasti yli 2milj.km ja siihen sitten lisäksi yksityisajot henkilöautolla ja moottoripyörällä.

Jos lisenssi riittää, niin kokeileppa joskus liukkaalla vaikkapa B-linkillä ajamista (2-puoliperävaunua), niin saat aivan uuden näkökulman liukkauteen ja ennakointiin. Jos et itse työskentele ammttiliikenteessä, en usko että kovasti pytyt näissä neuvomaan. Turvallisia kilometrejä kuitenkin!
Mennään kauas 205:sta mutta respektiä nuorelle miehelle reippaasta ajokokemuksesta. Kirjoituksistasi tunnistaakin, en sanoisi tyypillisen mutta ehkä yleisen rekkakuskin.

Ei nuo pitkät ihan outoja itsellekään ole vaikka ammatti ihan muualla, mielestäni analyyttinen ajotapa sielläkin kuitenkin tehokkaampi kuin pelkällä tunteella eteneminen. Ehkä sinullakin sittenkin se pohjalla että selkäytimeen on kertynyt oikeat reaktiot.

Opettamiseen en ota kantaa kun en ole ammattikouluttajien ohjattavana ollut, lasken niiden varaan jotka kirjoittavat kokemuksesta. Normiajossa varmaan kaikien mielestä turhaa ajaa avustimia vasten.
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

740 GLE kirjoitti: La 28.08.2021 12:11
tahtoomersun kirjoitti: La 28.08.2021 11:33 Niin, en mielestäni missään vaiheessa väittänytkään, että avustimet pidettäisiin pois toiminnasta, vaan niitä vasten, tai niiden tuella ajaminen on turhaa, eikä se ainakaan opeta yhtään mitään.
Mainitsin avustimien päälläolosta korostaakseni sitä, että nyt ei pyöritellä donitseja nakkikopin ympäri, vaan puhuessani pidon tunnustelemisesta teen sen ilman että ulkopuolinen havaitsee näkyvää luistoa.

Juurikin "avustimia vasten" meitä ammattilaisen pitämässä talviajokoukutuksessa kehotettiin opettelemaan ajamaan. Syy on täysin looginen, koska itse ajaen ei vaan ole mahdollista jarruttaa tehokkaasti ja muuttaa suuntaa yhtä aikaa. Se on hyödyllinen taito, johon tarvitaan avustimien tukea olipa ratin takana kuinka paljon osaamista tahansa.
tahtoomersun kirjoitti: La 28.08.2021 11:33 Mielestäni suhtaudut ajamiseen liian analyyttisesti, tieto renkaan ja tien välisistä tapahtumista välittyy penkin, ohjauksen, polkimien ja ainakin itselle myös moottorin äänen perusteella ja reagointi tapahtuu ihan selkäytimestä automaattisesti ilman turhia analyysejä. Oma ajokokemus on toki kovin rajoittunut, vuodesta -83 ammattiliikenteessä kaikenlaisella kalustolla pakusta yhdistelmään, reippaasti yli 2milj.km ja siihen sitten lisäksi yksityisajot henkilöautolla ja moottoripyörällä.
Tällä taustalla pidän paradoksaalisena, että väheksyt harjoittelun merkitystä? Olen täysin samaa mieltä selkäytimestä ennen tietoista aivoista saakka tulevaa komentoa automatisoitujen hätätilannetoimintojen hyödyllisyydestä. Mutta tällainen toimintojen automatisointi vaatii valtavan määrän toistoja oman autopilotin harjoittamiseksi, kuten vaikkapa eturengasta hennosti savustavan ABS jarrutuksen moottoripyörällä opeteltuasi tiedätkin. Pyörän ABS ei myöskään ole vapaapäivä jarrutusharjoituksista, kuten jotkut kuvittelevat, vaan omasta mielestäni se jopa nostaa vaatimustasoa. Olen tosin itse ajanut vain raskaansarjan matkajaavoja ABSeilla, joten puhun BMW, Yam FJR ja Honda Pannarin tyylilajista, joissa ABSin puuttumiskynnyksen ylittäminen pilaa jarrutuksen rajoittamalla jarrupainetta kohtuuttomasti. Näidenkin pyörien ABS sallii silti hennosti viheltävän pientä harsoa asfalttiin vetävän tehojarrutuksen. Siihen osuminen on tarkkaa puuhaa, koska yhtään yli, ja ABS pilaa jarrutusmatkan rajoittamalla painetta.

Mistä sinä sen selkäytimestä tulevan automatiikkasi sait ellet opettelemalla?

Minusta ongelma ei edelleenkään ole avustimia vasten ajamisessa, vaan harjoittelemattomuudessa, ajoipa avustimin tai ilman.
tahtoomersun kirjoitti: La 28.08.2021 11:33 Jos lisenssi riittää, niin kokeileppa joskus liukkaalla vaikkapa B-linkillä ajamista (2-puoliperävaunua), niin saat aivan uuden näkökulman liukkauteen ja ennakointiin. Jos et itse työskentele ammttiliikenteessä, en usko että kovasti pytyt näissä neuvomaan. Turvallisia kilometrejä kuitenkin!
En lähde haastamaan ammattilasta, etenkään modulien kanssa, joita en ole koskaan pyöritellyt. Minulle täysperäkin vaatii jo täydellistä keskittymistä. Mutta minä olen kyllä vuosien varrella käyttänyt työtehtävissäni ajokorttini A, B, C ja CE luokkia ja vuonna 1983 minulla oli jo parin vuoden edestä työtodistuksia tuosta CE:stä. Mutta koska se tapahtui edellisessä elämässäni, en tosiaankaan ole täällä venyttelemässä henkseleitäni, vaan ainoastaan kertomassa mitä eri härvelien ajokoulutuksessa on kerrottu.

Jos eri ajoneuvoluokkia pitää vertailla, mielestäni Beehen verraten eri ääripäät erottaa korostettu ennakoinnin tarve. Se ennakointi on vaan A ja CE luokissa ihan eri suunnissa. Rahtarin ei tarvitse välittää ajonopeudestaan 1 sekunti liikkeellelähdön jälkeen. Motoristille se on ruutukaavalla jo varsin kiinnostava tieto, että homma pysyy kohtuudessa. Ja kyllä, vaikka olen ajanut noin 150.000 km pyörillä, jotka syövät Kyläkauppiaan Lamborghineja aamupalaksi varttimaililla, kummankaan kaasukapula ei käynyt stopparissa kuin moottoriradan pääsuoralla.

Se on luonnollinen asia, että hyvin lähtevän pyörän starttia joutuu harjoittelemaan. Vedin useampia harjoitusvetoja ennen kuin pääsin Race Chronoa vastaan alle sekunnin päähän lehtien testikuskien omalla pyörälläni kellottamaan 0 - 100 km/h kiihdytysaikaan, vaikka pyöräni ei edes mopojen joukossa oli mikään nopea. Hyväksyin tuon tappioni voimalinjan säästön hintana kun en vaihda täyskaasulla raakana. Se oli isompi yllätys, että lentokentällä vedetty huippunopeuskoekin oli kiihdytyskisa. Olin ajatelut vain "käydä vetämässä huiput", mutta jouduin osallistumaan toiseenkin kisaan, kun en ensimmäisellä vedollani edes saavuttanut mopedini huippunopeutta. Toisella kerralla ehdin ääreisnäön alueella nähdä kieppikillon jähmettyvän terminaalinopeuteen, joten saatoin tyytyväisenä kääntää kaasun pehmeästi kiinni. Tavoite oli saavutettu.

Näistäkään yksinkertaisen kuuloisista asioista vapaalla kiitoradalla mikään ei onnistunut minulta ilman harjoittelua. Siksi ihmettelen miksi sekäytimestä lähtevään automaatioon luottava kuljettaja paheksuu harjoittelemista?
Tarkoitus ei ole väheksyä kenenkään kokemuksta liikenteestä, mutta hyvä, että on kokemusta muustakin kuin ha:sta, antaa mielestäni painoarvoa keskusteluun huomattavasti enemmän. :thumbup: -83 vuodesta toki kalusto on muutunut melko radikaalisti niin painojen kuin mittojen osalta, mutta kyllä se perusajatus on yhä sama.

FJR:iä on itselläkin ollut pari, ekan hommasin 2003 ja seuraavan 2010. Itselle ei tuo 0-100 kiihdyttely ja rata-ajo ole koskaan ollut se "juttu" vaan enemmänkin sellainen rauhallinen matka-ajo, eikä FJR oikein radalle sovikkaan jo pelkästään painosa takia. Jarrut olivat mielestäni hiukan kaksijakoiset: etujarrulla rajan löysi melko hyvin, mutta takajarru oli melko tunnoton, toki etujarru on se tärkeämpi.

Pyörällä ajaessa toki tuli harjoiteltua niin jarrutusta, kuin väistöäkin, noiden osaaminen on motoristille kyllä elinehto. Melko lailla menee kyllä ohi jo otsikon aiheesta, mutta mielenkiintoista keskustelua, tälle voisi olla ihan oma säie :idea:
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

DBFI kirjoitti: La 28.08.2021 12:20 Normiajossa varmaan kaikien mielestä turhaa ajaa avustimia vasten.
Juuri näin. Mutta miettikääpä mielikuvaharjoituksena, kuinka monta hätätilannetta olette ajaneet viimeisen vuoden aikana? Muistatteko edes minä vuonna olette olleet tilanteessa, joka haastoi ajoneuvon käsittelytaitonne. Aika hiljaista on, ja sen on hyvä.

Edes jotenkuten ennakoiva kuljettaja saa liikenteessä niin vähän hätätilanneharjoitusta, että sillä ei rakennu mitään automatisoituja toimintamalleja. Ihmisikä ei riitä automatisoimaan hätätilannetoimintoja kun toistoja tulee ehkä kerran tai pari vuosikymmenessä.

Seuraava askel on klassikkokysymys hyvästä kuljettajasta joka välttää tilanteet, jotka taitava paikkaa hanskalla. Tämä kysymys on suuren bluffin sisältävä osatotuus. Käsi ylös, kuinka moni on ajanut koko ikänsä ajokortin saatuaan ajamatta itseään yhtään ainoaa kertaa hätätilanteeseen? Jos olemme rehellisiä, taas on melko hiljaista. Se tarkoittaa, että lähes jokainen meistä on ollut tilanteessa, jossa ajoharjoittelu parantaa elinajan odotetta.

Väittely hyvän ja taitavan paremmuudesta on periksiantamista. Paras on hyvä ennakoija, joka harjoittelee salaa ja pitää taitonsa yllä siltä varalta, että vielä jonain päivänä ajaa itsensä liian syvälle tilanteeseen, jossa tila on loppumassa. Sekä omien että muiden virheitä korjaavat väistöt on helppo suorittaa kunhan ne tehdään ajoissa. Rata-ajon oppeja ja avustimien etuja tarvitaan vasta sitten kun EAK on jo mokattu ja antaa yllättää itsensä. Ajoharjoitusten keilaradat ja moottoriratakierrokset parantavat myös ennakointia, koska ne kertovat karusti kuinka helpostakin asiasta tulee hetkessä vaikeaa jo pienelläkin nopeuden nostolla ja tilan vähentämisellä.

Aihe tuntuu kiinnostavalta, mutta on offissa W205 topikista. Onko ajamisen ja liikenteen keskusteluille omaa osiotaan?
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ainakin 203-211-ikäisissä ESP ym avustimet toimivat viimeisen päälle hyvin silloin, kun niiden toimintaa harjoittelematon ja niistä jopa tietämätön kuljettaja esimerkiksi äkillisen väistötilanteen sattuessa tekee vaistomaiset liikkeet; painaa jarrun pohjaan ja yrittää väistää estettä ohjauspyörää kääntäen.
Jos hirven loikatessa eteen alkaa miettiä oikeita toimintamalleja, on se ratkaiseva puoli sekuntia kallista aikaa menetetty.
Harjoittelemalla rutiiniin pääseminen on toiveajattelua, koska ne tilanteet ovat niin erilaisia kohdalle sattuessaan. Jos harjoittelee runsaasti, voi käydä niinkin ettei hirvi muista kummalta puolelta ja millä nopeudella tielle pitää hypätä, että kuljettajan toimet olisivat oikeanlaisia.

Ja juu, tämä on vain höpinää, en minä mitään mistään tiedä
oulaistenliikenne.fi
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

tahtoomersun kirjoitti: La 28.08.2021 13:02 Tarkoitus ei ole väheksyä kenenkään kokemuksta liikenteestä, mutta hyvä, että on kokemusta muustakin kuin ha:sta, antaa mielestäni painoarvoa keskusteluun huomattavasti enemmän
Liikenneaiheista keskustelua korkeallakin tasolla leimaa näköalattomuus, joka ilmeneee eri eturyhmien puolustamisena muita vastaan. Pyöräilevälle ja rullaluistelevalle autoilijamotoristille on helpompaa nähdä, että tarvitaan kokonaisuutta palvelevia ratkaisuja.
tahtoomersun kirjoitti: La 28.08.2021 13:02 FJR:iä on itselläkin ollut pari, ekan hommasin 2003 ja seuraavan 2010. Itselle ei tuo 0-100 kiihdyttely ja rata-ajo ole koskaan ollut se "juttu" vaan enemmänkin sellainen rauhallinen matka-ajo, eikä FJR oikein radalle sovikkaan jo pelkästään painosa takia. Jarrut olivat mielestäni hiukan kaksijakoiset: etujarrulla rajan löysi melko hyvin, mutta takajarru oli melko tunnoton, toki etujarru on se tärkeämpi.
Fjärrä oli yksi niistä kolmesta raskaasta matkajaavasta, joiden ABS oli mielessäni tästä kirjoittaessani. Ne kaksi muuta ovat BMW RT ja Honda Pannari. Kaikissa toistuu sama periaate, että hyvä tehojarrutus on vaikeaa, koska yhtään liikaa aktivoi ABSin, joka tuhoaa jarrutehon täysin. Auton ABS saa tehdä "mitä huvittaa" ja pystyy toipumaan siitä, mutta MP:n ABS joudutaan mitoittamaan mopedin pystyssä pitämiseksi. Kantattuna mutkassa kerran lukkoon nyppäistyn jarrun vapauttaminen ei enää pysäytä karusellia. Siksi MP ABS ei tosiaan ole esimerkki avustimesta, jota pitäisi harjoitella käyttämään. Päinvastoin, pitää harjoitella ajamaan omin käsin niin hyvin kuin mahdollista ABSia aktivoimatta. Auton ABS on jo eri juttu.

Pyörän kiihdyttäminen on ymmärrettävästi vaikeaa ja harjoittelin useamman vedon ennen kuin pääsin RaceChronoa vastaan alle sekunnin päähän ammattilaisten vetämistä 0 - 100 km/h ajoista. Pidän tuota hyväksyttävänä tappiona oman pyörän voimalinjan säästämisestä täyskaasukiihdytyksissä vaihdoilta ilman kytkintä. Ripeä paikaltaan lähtö ei ole suurelle osalle motoristeista automaatio, minkä EAK-kouluttajamme todisti simuloidulla tilanteella, jossa risteykseen pysähtyneen pyörän takaa lähestyy toinen, joka ei ehdikään pysähtyä punaisiin. Kun tilanne on päällä, on pirullinen haaste kiihdyttää karkuun vaikka toinen ajaa harjoitustilanteessa aukealla kentällä viereistä kaistaa ohi ja tilaa on paljon.

Minä ainakin olen niin käsi, että pelkkä huippunopeusveto lentokentälläkin meni ensi yrityksellä vihkoon. Olin ajatellut käydä "vetämässä huiput" vain kokeillakseni, mutta pieneenhän se meni, kun en tajunnut että 4 km kiitoradalla kyseessä on kiihdytyskisa. Piti osallistua uudelleen, että sain vetää hallitusti alusta lähtein sinkki tiukalla ja ehdin ehkä noin sekunnin ajan ennen ruutulippua huomata ääreisnäön alueella liikkuneen käyntinopeusmittarin jäätymisen paikalleen terminaalinopeuteen. Se kerta riitti, koska tämä oli puhtaasti uteliaisuutta eikä mikään käytännön tarve.

Elämä on liian lyhyt aika tehdä kaikkia virheitä itse, joten kannattaa oppia myös muiden virheistä ja havainnoista. Siksi liikenneaiheinen threadi olisi hyvä olemassa.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

dealer kirjoitti: La 28.08.2021 13:24 Ainakin 203-211-ikäisissä ESP ym avustimet toimivat viimeisen päälle hyvin silloin, kun niiden toimintaa harjoittelematon ja niistä jopa tietämätön kuljettaja esimerkiksi äkillisen väistötilanteen sattuessa tekee vaistomaiset liikkeet; painaa jarrun pohjaan ja yrittää väistää estettä ohjauspyörää kääntäen.
Jos hirven loikatessa eteen alkaa miettiä oikeita toimintamalleja, on se ratkaiseva puoli sekuntia kallista aikaa menetetty.
Harjoittelemalla rutiiniin pääseminen on toiveajattelua, koska ne tilanteet ovat niin erilaisia kohdalle sattuessaan. Jos harjoittelee runsaasti, voi käydä niinkin ettei hirvi muista kummalta puolelta ja millä nopeudella tielle pitää hypätä, että kuljettajan toimet olisivat oikeanlaisia.

Ja juu, tämä on vain höpinää, en minä mitään mistään tiedä
Näin se menee. Kyky toimia oikein muodostuu tehokkaimmin todellisissa tilanteissa kokemuksen ja kilometrien myötä. Autokoulujen liukasrataharjoittelu 40km/h nopeudella tasalaatuisella alustalla on kyllä melko surkuhupaisaa.... nopeudet pitäisi olla maantienopeuksia (ei silti maantiellä) ja alustan kitkan vaihteleva. Tosiasia on myös se, että kaikki eivät osaa hypätä lentomäestä tai lentää jumbojetillä, eikä kaikki opi ajamaan autolla ainakaan siten, että pystyvät tunnistamaan varoitusmerkit auton käyttäytymisessä, tai tunnistamaan lähestyvät riskitilanteet. Itse pidän kaikkein oleellisempana juurikin kykyä tunnistaa lähestyvät riskit ennen kuin ne konkretisoituvat. Kaksi asiaa opettaa: se kun sattuu, tai maksaa :D
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Jussiboy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 360
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:23

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja Jussiboy »

Hyvää keskustelua tärkeästä aiheesta.
Komppaan Dealeria avustumien tarpeellisuudesta siinä, että myös niistä tietämätön pystyy välttämään onnettomuuden pelivaran käydessä vähiin.
Työni puolesta minulla on REAK kouluttajan pätevyys ja olen sitä mieltä, että ymmärtääkseen jotain ajamisesta ei tarvitse olla raskaankalustonkuljettaja. Moottoripyörällä jarruttamissen ABS jarruilla asiaan mulla on myös mielipide. Pääasia on, että uskaltaa jarruttaa voimakkaasti pelkäämättä eturenkaan lukittumista. Ajatuksen tasolla tyyli jossa takajarru potkaistaan pohjaan ja etujarrulla lähdetään jarruttamaan kuten puristettaisiin sitruuna kuulostaa hyvältä, mutta omalla Bemarilla (upside down keula ja uudet renkaat) ei ole väliä vaikka vedät etujarrun kerralla pohjaan kuivalla kelillä. Pääasia on, että uskaltaa jarruttaa vrt ABSiton pyörä, jossa pelkona pyörän lukkiutuminen ennen kuin paino on siirtynyt etupyörälle. Lisäksi voisin kuvitella, että joissain pitkissä custom tyylisissä pyörissä takajarrun käytöllä voi oikeasti olla vaikutusta pysähtymismatkaan.
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Koska ajoturvallisuus aiheena tuntuu kiinnostavan, avasin sille oman threadin että emme sotke tätä automallikohtaista keskustelua. Jatketaan ajotapakoulutuksesta tuolla:

viewtopic.php?f=13&t=212305
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
JohnStockton
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: La 08.05.2021 08:10

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja JohnStockton »

Mitäs mieltä, pitäisikö asennuttaa dieseliin lohkolämmitin talvea varten? Vai pärjäänkö, jos akku on kunnossa.

Webaston asennuttaminen oli niin kallista, että jää kyllä väliin.
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Varsinkin jos on OM651 niin kannattaa lämmittää.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Vastaa Viestiin