Auton talvisäilytys, mitä tarpeen tehdä?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

Auton talvisäilytys, mitä tarpeen tehdä?

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

Ajattelin laittaa SLK:n talveksi pois ajosta ja mietin että mitä olisi tarpeen huomioida tässä.

Auto jää kotiin talliin sisälle, tallin pidän viileänä. Noin 5kk ajan se varmaan on pois ajosta eli marraskuun alusta maaliskuun loppuun.

Ilmeisesti on järkevintä tankata tankki täyteen säilytyksen ajaksi? "Vanheneeko bensa" tankissa 5kk aikana siten että siitä olisi odotettavissa jotain haittoja / ongelmia? Onko järkevää käyttää jotain bensiinin "säilöntäainetta" henkilöauton ollessa kyseessä (ruohonleikkurissa ja perämoottorissa nuo taitavat joskus olla tarpeen)?

Pesu ja vahaus toki. Onko hyötyä irrottaa akun kenkä vai onko sillä väliä?

Kannattako moottoria välillä käynnistellä ja käyttää tuon 5kk aikana ja hieman liikutellakin autoa eli lyhyt ajo esim. pihalla edestakaisin. (Tielle ei viitsi lähteä jos auto on seisonnassa) Muuta huomioitavaa?
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
kari v
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1581
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa

Re: Auton talvisäilytys, mitä tarpeen tehdä?

Viesti Kirjoittaja kari v »

Tankki täyteen, bensan kausisäilytys aine tankkiin, akun annat olla paikoillaan, latailet vaikka kerran kuussa ja käyttelet konetta myös kerran kuussa. Toki jos voit liikutetella autoa, niin aina parempi. Kyllä näillä opeilla selviää talven yli...
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: Auton talvisäilytys, mitä tarpeen tehdä?

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

Kiitoksia, eli tankki mieluummin täyteen vain ja talvisäilytysaineesta on hyötyä, täytynee hakea vaikka Motonetistä sitä sitten.
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: Auton talvisäilytys, mitä tarpeen tehdä?

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Emmää omassa CLK:ssa ikinä laittanut mitään lisäaineita ja tankkikin oli yleensä vain puolillaa -> ei ongelmia. Vaan eihän noista em. toimenpiteistä varmaan haittaakaan ole :)
Eniten ongelmia aiheutti matalaprofiili renkaat, eli sivut veti tasaiseksi ja rynkytti sitten hieman muutaman kymmenen km ajan. En tiedä auttaako jos nostaa rengaspaineita vai onko koripukit tai auton liikuttelu ainoa ratkaisu?
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Re: Auton talvisäilytys, mitä tarpeen tehdä?

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Itse olen havainnut, että nyky bensa säilyy jos sitä säilyttää ulkovarastossa. Jos taas säilytys on lämpimässä, niin silloin kai se menee pilalle.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
Jupa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Ke 27.01.2010 21:32
Paikkakunta: Rauma

Re: Auton talvisäilytys, mitä tarpeen tehdä?

Viesti Kirjoittaja Jupa »

Akkua kun latailet silloin tällöin nii se pysyy kunnossa, tankissa oleva bensa ei varmasti mene miksikään vaikka tankki olis tyhjänpuoleinen
S203 C240 -01
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
Avatar
Dixon
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Ti 13.12.2011 10:57
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Auton talvisäilytys, mitä tarpeen tehdä?

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Nyky bensa menee pilalle oli se missä tahansa ees talven yli. eipä oo perämoottorit esim pelannu talven seisottamisen jälkeen ennen ko on vaihtanu uuet bensat tankkiin. Samalla lailla autokin röpelti ja pätki vanhoilla bensoilla.
S124 & W124
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1599
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Auton talvisäilytys, mitä tarpeen tehdä?

Viesti Kirjoittaja aziz »

Miksi kannattaisi laittaa tankki täyteen? Mä ajan tankin ennen seisontaa mahdollisimman tyhjäksi, jotta keväällä saa heti tankata täyteen tuoretta bensaa. Noin kk välein käytän auton lämpimäksi ja akusta pidän huolen.
Sonikkin rengasongelmat vähän ihmetyttää. Onko ollut normaalia vähemmän painetta, jos on tasaiseksi painunut. Ei pitäisi talven aikana tulla ongelmia.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
repsikka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 717
Liittynyt: Ke 08.05.2013 19:26

Re: Auton talvisäilytys, mitä tarpeen tehdä?

Viesti Kirjoittaja repsikka »

Dixon kirjoitti:Nyky bensa menee pilalle oli se missä tahansa ees talven yli. eipä oo perämoottorit esim pelannu talven seisottamisen jälkeen ennen ko on vaihtanu uuet bensat tankkiin. Samalla lailla autokin röpelti ja pätki vanhoilla bensoilla.
Onko kaikki myyty bensa aina tasalaatuista? Ruohonleikkuri lähtee aina vanhoilla bensoilla, mut moottoripyörästä piti tankki tyhjentää vanhoista. Eiks tohonkin ole joku lisäaine, vai muistanko väärin? :eh:
Avatar
hape82
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Pe 15.02.2013 00:16
Paikkakunta: Sastamala

Re: Auton talvisäilytys, mitä tarpeen tehdä?

Viesti Kirjoittaja hape82 »

Aika lyhyt säilytysaika,mielestäni ei tarvi mitään ihmeellisiä toimenpiteitä.Jos on suuriinpiirtein tasalämpöinen tila mihin viet niin bensaan ei tarvitse laittaa aineita, lämmönvaihtelut sitä kondensiovettä kerää.Itse laittaisin tankin täyteen mukavaa lähteä tankki täynnä uuteen kesään... tankki täynnä ja vettä ei ainakaan kerry:D Jos renkaat ei ole mitkään matalat hirohitovempulat niin ei tarvi välittää.Itsellä oli Supra joka seisoi lumi-ajan halllissa,käymään lähti hyvin vanhoilla bensoilla ,renkaat oli leveät ja matalat (265 35 19) muutaman kilometrin oli vähänkuin kananmunilla olis ajellut sitten tasottui.
Ikkunat jättäisin raolleen mahdollinen kosteus pääsee pois autosta
Akunkenkä varmaan kannattaa irrottaa ainakin jos on joku kello tai muu päällä syö muutamassa viikossa jo tyhjäksi
kari v
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1581
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa

Re: Auton talvisäilytys, mitä tarpeen tehdä?

Viesti Kirjoittaja kari v »

No vielä ykx kommentti: Kyllä tankki on parempi säilyttää täynnä, eipähän varmasti pääse kondensio vesi kertymään, jos vähänkin on säilytyspaikassa lämpötila eroja ja muutenkin. Ja kyllä nyky bensa vaan varmasti huononee muutamassa kuukaudessa,(laboratorio testissä max.säilyvyys 100% 3 kuukautta) koska bensan alkoholipitoisuus pienenee (haihtuu) ja muuttuu hieman "liisterimäiseksi".Ennen lyijypitoiset bensat oli aivan eriasia.Eli, lisäaine säilytystä varten tankkiin. Sitä paitsi, eikai siitä tosiaan ole haittaa, jos edellä mainitut toimenpiteet suorittaa. Ja ei akkua irti. Jos normaali virta-maadoitus korista poistuu, niin ruostumis reaktio on kuulemma "varmempaa"...
Viimeksi muokannut kari v, Ti 01.10.2013 16:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: Auton talvisäilytys, mitä tarpeen tehdä?

Viesti Kirjoittaja sonikki »

aziz kirjoitti:Sonikkin rengasongelmat vähän ihmetyttää. Onko ollut normaalia vähemmän painetta, jos on tasaiseksi painunut. Ei pitäisi talven aikana tulla ongelmia.
2,8bar mä noissa pidin. Renkaat oli Falkenit 35-profiililla ja jo muutaman päivän seisotus tallissa sai aikaan nypytystä noin 500m-1km ajan, sorapihalla kun seisoi niin ei mitään.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
kari v
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1581
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa

Re: Auton talvisäilytys, mitä tarpeen tehdä?

Viesti Kirjoittaja kari v »

sonikki kirjoitti:
aziz kirjoitti:Sonikkin rengasongelmat vähän ihmetyttää. Onko ollut normaalia vähemmän painetta, jos on tasaiseksi painunut. Ei pitäisi talven aikana tulla ongelmia.
2,8bar mä noissa pidin. Renkaat oli Falkenit 35-profiililla ja jo muutaman päivän seisotus tallissa sai aikaan nypytystä noin 500m-1km ajan, sorapihalla kun seisoi niin ei mitään.
Kyllä renkaissa pitää olla jotain vikaa, jos noin vähäinen seisonta tekee kulmikkaaksi...
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: Auton talvisäilytys, mitä tarpeen tehdä?

Viesti Kirjoittaja sonikki »

kari v kirjoitti:Kyllä renkaissa pitää olla jotain vikaa, jos noin vähäinen seisonta tekee kulmikkaaksi...
Uutena nuo tuli ostettua ja seos oli kyllä melkoisen pehmeätä, joten en tiedä olisko johtunu siintä. Aikasemmat p zerot tärryytti myös talviseisonnan jälkeen, muttei sentään muutaman päivän seisonnan jälkeen.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
hape82
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Pe 15.02.2013 00:16
Paikkakunta: Sastamala

Re: Auton talvisäilytys, mitä tarpeen tehdä?

Viesti Kirjoittaja hape82 »

Parastahan varmaan olis laittaa neljästä kulmasta kolmijaloille,ei ilmaan mutta osa painosta päälle.Joskus johonkin hiaceen vaihdettiin takajousi toiselle puolelle,oli selvästi korkeemmalla kun toinen kulma.pari viikkoa ajoi toisen takapyörän pattingin päälle yöksi niin taas oli tasaista :D
Mitähän muuten tehtailla isketään tankkiin...
Joskus seurasin turun satamassa kun ahtaajat purkivat laivaa autolastista.autokannellakin oli pakkasta tietty...
siitävaan käymään ja rajotin paukkuen pakilla ulos laivasta transitti kiersi kuskaamassa porukkaa takaisin laivaan.
Rajunnäköistä touhua uudelle moottorille...
Pointti on se, että tuskin siellä montaa litraa tavaraa on kun tehtaalta ulos rullataan ja seilaa merillä pitkiäkin aikoja ja taas satamaan odottelemaan uutta laivaa plus maahantuojan varastointiajat... Ei taida eekymppiä olla ainakaan tankissa
///Mika
Mersumies
Mersumies
Viestit: 511
Liittynyt: Ti 30.10.2012 19:26

Re: Auton talvisäilytys, mitä tarpeen tehdä?

Viesti Kirjoittaja ///Mika »

Itse olen aina laittanut tankin täyteen ja akku pois autosta. Noita ei viitsi joka kevät aina uusia ostaa kun säilytyspaikka on kylmä talli missä ei ole mahdollista latailla akkua kun ei sinne sähköäkään tule.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Auton talvisäilytys, mitä tarpeen tehdä?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Hiukan vierastan sitä, että täällä annetaan enemmän ja vähemmän toisistaan täysin poikkeavia ohjeita varmana tietona, joten en niinkään väitä tätä ainoaksi oikeaksi tavaksi, mutta kerron, mitä itse olen tehnyt, kun olen jättänyt W123 280CE:n talveksi joko kylmään tai lämpimään talliin.

- Moottori lämpimäksi ja uudet öljyt sisälle + uusi öljynsuodatin
- Tankkiin bensansäilytysainetta ja tankki täyteen 98-oktaanista bensaa
- Moottorin jäähdyttyä tulpat auki ja jokaiseen sylinteriin 15ml moottoriöljyä, minkä jälkeen moottoria pyöritetään avaimella kampiakselin päästä muutama kierros, jotta öljy leviää sylintereihin. Ja sitten tulpat kiinni
- Venttiilikoppa puhtaaksi ja päälle suojaöljyä (esim. CRC)
- Akkukaapelit irti ja akun lataus täyteen sen jälkeen
- Auto puhtaaksi ja mahd. kuivaksi päältä, vahaus, jos mahdollista
- Kaikki ylimääräiset tavarat pois autosta (etteivät ole siellä kosteutta keräämässä) Myös kumimatot pois, etteivät ainakaan haudo kosteutta seuraavan vaiheen aikana.
- Auto puhtaaksi sisältä ja kuivaksi pitkällä lämmityksellä (sisätilanlämmittimellä ikkunat ihan vähän raollaan)
- Sen jälkeen sisälle autoon kosteudenpoistopatruuna ja ikkunat kiinni
- Suojapeite päälle. Kuivissa sisätiloissa kannattaa käyttää peitettä, joka on hengittävää mallia, ja suojaa siis lähinnä vain pölyltä.
- Ja seuraavaksi käyntiin keväällä, kun lähdetään ajelemaan, tosin akkua olen varmuuden vuoksi ladannut jonkun kerran per talvi, vaikka vähempi se itsekseen tyhjenee, kun on irti auton sähkösysteemeistä.

Hyvin on toiminut tälleen.

Vielä. Miksi en käynnistele autoa talvisin? Siksi, että mulla ei ole mahdollisuutta lähteä sen kanssa talvella ajamaan mihinkään muutamaa metriä enempää. Pelkkä tyhjäkäyttö lämmittää hyvin enintään moottorin. Pakoputki lämpeää jonkin verran, samoin vaihteisto. Ne kohdat, jotka eivät lämpä kunnolla, eivät myöskään kuivu, mutta kylläkin lämpötilan vaihtelun vuoksi keräävät kondenssivettä itseensä enemmän kuin jos olisivat olleet ihan vain lämmittämättä. Kunnollinen lämpeneminen edellyttää jokusen kymmenen kilometrin ajolenkkiä; sillä saadaan perä ja vaihteistokin lämpeämään niin, että siitä on enemmän hyötyä kuin haittaa. Tätä en ole ihan itse keksinyt, vaan Triangle Motorilla vierailulla näin opettivat auton säilyttämisestä.
kari v kirjoitti:... Ja ei missään tapauksessa akkua irti. Jos normaali virta-maadoitus korista poistuu, niin ruostumis reaktio on "varmempaa"...
Tämä vaatisi melkein jo jotakin perusteluja. Lähes poikkeuksetta säilytysohjeissa neuvotaan irrottamaan akkukaapelit talveksi. Nykyautot, joiden tietokoneet kaipaavat sähköä, ovat asia erikseen, mutta tuosta ruostumisesta en ole ennen kuullut, enkä googlettamalla sille mitään vahvistusta löytänyt. Mikä fysikaalinen ilmiö / tapahtuma on perusteena tälle?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
kari v
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1581
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa

Re: Auton talvisäilytys, mitä tarpeen tehdä?

Viesti Kirjoittaja kari v »

Nonniin, tämmöiseen "mualimalta löydettyyn" tekstiiin vedoten laitoin tuon ruostumis oletuksen ilman akkua:
Eli: Mitä ruoste on ?
"Ruostuminen on sähkökemiallinen tapahtuma. Metallipinta on täynnä erilaisen sähkövarauksen omaavia metallihiukkasia, kuten siinä olisi useita akun plus- ja miinus-napoja. Näiden välille syntyy sähköpareja. Jotta sähköpari voisi toimia, tarvitsee se elektrolyytin. Elektrolyyttinä toimii pinnalle tiivistynyt kosteus. Mikäli tuo kosteus on puhdasta, virtapiirin toiminta heikkoa. Jos taas pinnalla on epäpuhtauksia, kuten esimerkiksi suolaa, voimistuu elektrolyytin toiminta sähköä johtavana aineena. Tämä nopeutta ruostumista huomattavasti. Mikäli metallin pintaa ohjataan ulkopuolista sähköä, niin elektrolyytit toimivat hitaammin, eli silloin ruostuminen on hitaanpaa". Siinä epistolaa, josta en mene vastuuseen... :lol: ps. olen lisäksi lukenut ihan "suomeksi" jostain autoharrastaja lehdestä...
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Avatar
Dixon
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Ti 13.12.2011 10:57
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Auton talvisäilytys, mitä tarpeen tehdä?

Viesti Kirjoittaja Dixon »

kari v kirjoitti:Ja ei missään tapauksessa akkua irti. Jos normaali virta-maadoitus korista poistuu, niin ruostumis reaktio on "varmempaa"...
Eli jossei akkua paikallaan ole niin pellit lahoaa käsiin?

Ei mulla muuta tähän akulla ruostumisen ehkäisemiseen, jatkakaa, saattaa olla popparien osto viel eessä. :D
Viimeksi muokannut Dixon, Ti 01.10.2013 15:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
S124 & W124
Avatar
Dixon
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Ti 13.12.2011 10:57
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Auton talvisäilytys, mitä tarpeen tehdä?

Viesti Kirjoittaja Dixon »

repsikka kirjoitti:
Dixon kirjoitti:Nyky bensa menee pilalle oli se missä tahansa ees talven yli. eipä oo perämoottorit esim pelannu talven seisottamisen jälkeen ennen ko on vaihtanu uuet bensat tankkiin. Samalla lailla autokin röpelti ja pätki vanhoilla bensoilla.
Onko kaikki myyty bensa aina tasalaatuista? Ruohonleikkuri lähtee aina vanhoilla bensoilla, mut moottoripyörästä piti tankki tyhjentää vanhoista. Eiks tohonkin ole joku lisäaine, vai muistanko väärin? :eh:
Eikös se ollu niin että etanolia bensas saa olla 98:ssa 0-5% ja 95:ssa 0-10%. Valmistajasta/erästä kiinni paljonko sitä siellä oikeesti on.
S124 & W124
Clarksoni
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 02.02.2015 12:20

Re: Auton talvisäilytys, mitä tarpeen tehdä?

Viesti Kirjoittaja Clarksoni »

Morjes!

Mitä mieltä forumilaiset on siitä, kun oma vuoden 00-Clk on vuoden ympäri ajossa ja aina näin talvisin laitan yöksi auton päälle tuommoisen bilteman auton kokosuojapeitteen. Sillä se on vaan niin mukavaa kun ei tarvitse aamulla lähtiessä ruveta lumia sen kummemmin harjailemaan, kun ottaa vain tuon peitteen pois ja viä sen lämpöiseen kuivumaan.

Eli mietin vain että onko tuommoisessa säilytyksessä jotakin haittapuolia, vai onko ihan pelittävä keino kun ei ole autotallia käytössä?



Viisaammat olkaa hyvä ja valaiskaa :D
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1599
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Auton talvisäilytys, mitä tarpeen tehdä?

Viesti Kirjoittaja aziz »

Clarksoni kirjoitti:Morjes!

Mitä mieltä forumilaiset on siitä, kun oma vuoden 00-Clk on vuoden ympäri ajossa ja aina näin talvisin laitan yöksi auton päälle tuommoisen bilteman auton kokosuojapeitteen. Sillä se on vaan niin mukavaa kun ei tarvitse aamulla lähtiessä ruveta lumia sen kummemmin harjailemaan, kun ottaa vain tuon peitteen pois ja viä sen lämpöiseen kuivumaan.

Eli mietin vain että onko tuommoisessa säilytyksessä jotakin haittapuolia, vai onko ihan pelittävä keino kun ei ole autotallia käytössä?



Viisaammat olkaa hyvä ja valaiskaa :D
Jos haluat että maalipinta säilyy hyvänä, niin en välttämättä käyttäisi peitettä. Tosin naarmuttaahan ne auton kovat lumiharjatkin maalipintaa..
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Clarksoni
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 02.02.2015 12:20

Re: Auton talvisäilytys, mitä tarpeen tehdä?

Viesti Kirjoittaja Clarksoni »

aziz kirjoitti:
Clarksoni kirjoitti:Morjes!

Mitä mieltä forumilaiset on siitä, kun oma vuoden 00-Clk on vuoden ympäri ajossa ja aina näin talvisin laitan yöksi auton päälle tuommoisen bilteman auton kokosuojapeitteen. Sillä se on vaan niin mukavaa kun ei tarvitse aamulla lähtiessä ruveta lumia sen kummemmin harjailemaan, kun ottaa vain tuon peitteen pois ja viä sen lämpöiseen kuivumaan.

Eli mietin vain että onko tuommoisessa säilytyksessä jotakin haittapuolia, vai onko ihan pelittävä keino kun ei ole autotallia käytössä?



Viisaammat olkaa hyvä ja valaiskaa :D
Jos haluat että maalipinta säilyy hyvänä, niin en välttämättä käyttäisi peitettä. Tosin naarmuttaahan ne auton kovat lumiharjatkin maalipintaa..

Juu olen kanssa miettinyt että se voisi ehkä sille tehdä hieman hallaa. Mutta sitten se peitteen puoli joka on kosketuksessa autoon, on erilaista materiaalia kun tuo ulompi puoli, oikeen pehmeää kangasta, niin olen miettinyt että se tuskin tekee vahinkoa? Kun miettii just sitä että tuolla harjailisi niitä lumia pois, niin olisi varmaan pitemmän päälle haitallisempaa.
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: Auton talvisäilytys, mitä tarpeen tehdä?

Viesti Kirjoittaja RAM »

Faija hommasi tuollaisen peitteen ässään. Aluksi vähän tukka nousi pystyyn, mutta ajattelin sitten, että parempi tämä peite kuin harjalla auton hakkaaminen. Onneksi autossa on jo mattapinta :lol:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Auton talvisäilytys, mitä tarpeen tehdä?

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Kyllä mää näkisin että tuommonen peite on pienempi paha kun suojaa jäältä ja lumelta. Kaikki se pieniin väleihin jäätyvä lumi ja jää on poissa, ei tarvi krapata ja repiä sulkia irti lasista ja jne jne. CLK:kin on karmittomilla laseilla niin nekin tykkää. Ja jos tossa pussissa on sisäpinta jotain antinaarmuttavaa materiaalia niin ok. Ainut mikä tulee vastenmielisenä asiana mieleen on että jos huputtää likaisen auton.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Auton talvisäilytys, mitä tarpeen tehdä?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

MouTine kirjoitti:... Ainut mikä tulee vastenmielisenä asiana mieleen on että jos huputtää likaisen auton.
Nimenomaan tuo itselläkin oli mielessä; veikkaisin, että aika tavalla poikkeuksetta ennen pitkää ollaan tilanteessa, jossa auto on likainen, eikä pesu onnistu. Sitten sen voi joko jättää jäätymään tai laittaa peiton likaiselle pinnalle. Peitto jo päälle laitettaessa hankaa sitä kuraa maalipintaa vasten enemmän tai vähemmän. Sitten jos tuulee, niin peitto läpättää ja jatkaa maalin hiomista. Ja sitten, kun auto on pesty, niin se peitto on sisäpuoleltaan edelleenkin likainen / pölyinen, eikä sillä enää ole (joka paikassa) sitä ominaisuutta, ettei se hankaisi maalipintaa.

Ja on siinä sitten se toinen juttu, että kun kosteus ei pääse haihtumaan (kai yleensä) kovin hyvin tuollaisen peitteen läpi, niin koko auto pysyy todennäköisesti kosteampana ollessaan peiton alla. Näin ainakin luulisin. Se on sitten toinen juttu, että onko tuolla käytännön merkitystä kuinka paljon jos lainkaan.

Hyvät puolet onkin aika pitkälle jo aiemmissa viesteissä mainittu, joten hyviä ja huonoja puolia punnitsemalla kukin itse joutuu päättämään, pitääkö peitettä vai ei. (Itse en pidä, enkä meinaa ruvetakaan pitämään muualla kuin tallin sisällä ensin hyvin kuivatun auton talvisäilytyksen ajan, mutta sitähän ei kysytty... ;))
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Clarksoni
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 02.02.2015 12:20

Re: Auton talvisäilytys, mitä tarpeen tehdä?

Viesti Kirjoittaja Clarksoni »

Jeps on aivan samanlainen peite mikä meikäläiselläkin on ja vielä pressun alla lymyävän ässän värikin on sama kun mun autossa :D Mutta niin onhan siinä juuri se että kun tuo pressu on tässä tietysti kurastunut ajan mittaan, niin tällä hetkellä kun auto on likainen niin ei tuo niin haittaa jos kuraa peitteestä tulee hieman lisää, mutta kun käyn pesulla ja tämän jälkeen laitan likaisen peiton auton päälle, niin jää ilkeitä kurajälkiä sinne tänne kun sen ottaa pois...

Ja juu tuota kosteus asiaa olen kanssa miettinyt, mutta niinkun sanoit niin en tiedä onko sillä sitten käytännössä niin väliä.

Koitetaan nyt talvi selvitä läpi, onneksi sitä ei nyt ihan kauheasti ole jäljellä, niin voi sitten unohtaa tuon lumen kanssa säätämisen :)
BHN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 316
Liittynyt: To 20.06.2013 10:14

Re: Auton talvisäilytys, mitä tarpeen tehdä?

Viesti Kirjoittaja BHN »

Uskaltaako cls:n akun irrottaa talvisäilössä jos ei ole mahdollista käydä lataamassa?
Volvomania
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: To 01.10.2020 08:36

Re: Auton talvisäilytys, mitä tarpeen tehdä?

Viesti Kirjoittaja Volvomania »

Mulla seisonut sama auto talvet tallissa jo ehkä viitisentoista vuotta. Bensaa en ole tankannut erikseen. Ylläpitolaturissa on välillä ollut. Ennen talliin ajoa olen viimevuosina käyttänyt auton ihan pesulinjalla ja ottanut lisäksi alustapesu-ohjelman.
Ei mun autossa ole bensa mihinkään talven aikana vanhentunut. Renkaisiin tulee "flat spotin" jos autoa ei välillä vähän liikuttele eri asentoon. Sitäkään ei ole tullut läheskään joka talvi tehtyä. Pari viimeistä talvea auto on seissyt autohallissa ja vedän siihen pressun päälle ja ehkä pahvilaatikoista kylkisuojan. Tallipaikka on lokakuun alusta maaliskuun loppuun. Reilut 5 kk ja sitten otan sen taas ajoon.
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Auton talvisäilytys, mitä tarpeen tehdä?

Viesti Kirjoittaja MouTine »

BHN kirjoitti: To 16.09.2021 21:15 Uskaltaako cls:n akun irrottaa talvisäilössä jos ei ole mahdollista käydä lataamassa?
Voiko sitä käynnistä ja ajaa ulos käymään välillä? Se olis kaikista parasta. Jos ei oo mahdollista niin voihan sen akun ottaa irti ja vaikka viedä mennessään ja latailla kotona.

Itse kävin kahden viikon välein ajamassa CL:n ulos hallista ja annoin käydä kunnes vedet ja öljyt on optimilämmöissä. Tällöön auto pysyy koko ajan toimintakuntoisena. Katsotaan jos tulevana talvena en edes laittaisi seisontavakuutukseenkaan niin voisi ajeluttaakkin välillä.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Vastaa Viestiin