Ajattelin tällä kerralla viedä muualle kuin kotitalliin. Eli todennäköisesti ei olisi mahdollista ladata tai käynnistellä.
Edit. Tässä mallissa ei siis voi syöttää apuvirtaa kun irrottaa ja asentaa akun. Siksi pyrin välttämään sitä.
Mutta jos ei siitä todellista riskiä niin voin irrottaa akun talveksi.
Auton talvisäilytys, mitä tarpeen tehdä?
Re: Auton talvisäilytys, mitä tarpeen tehdä?
En ymmärrä miksi tuohon autoon ei pystyisi apuvirtaa syöttämään (millään tavalla) akun vaihdon ajaksi. Jos akun irrottaa talvisäilöntää varten niin eihän silloin apuvirralla mitään käyttöä olekaan. Enkä sitä apuvirtaa normaalissa akun vaihdossakaan käyttäisi, kunhan tekee oikeaoppisesti.
On noita sesonkikoneita jotka seisovat 6-9 kuukautta vuodessa. Pääkytkin auki eikä edes sesongin alussa yleensä ladata akkua. Ei se mersu muuten mikään ihmelaite ole paitsi että ei ole pääkytkintä ja akun purkautuminen väistämätön ongelma (pääkytkimellisissäkin pitää varautua pieniin virrankuluttajiin pääkytkimen ohi, tapauskohtaisesti).
On noita sesonkikoneita jotka seisovat 6-9 kuukautta vuodessa. Pääkytkin auki eikä edes sesongin alussa yleensä ladata akkua. Ei se mersu muuten mikään ihmelaite ole paitsi että ei ole pääkytkintä ja akun purkautuminen väistämätön ongelma (pääkytkimellisissäkin pitää varautua pieniin virrankuluttajiin pääkytkimen ohi, tapauskohtaisesti).
Re: Auton talvisäilytys, mitä tarpeen tehdä?
Kun olen autoa autohallissa säilyttänyt, niin olen tehnyt seuraavaa:
-Auton pesu ennen säilytystä
-Rengaskiilat autolle, ei käsijarrua päälle mutta vaihde päällä, joko P tai 1-vaihde
-Sisälle kosteudenpoistaja
-Sitten kun olen ottanut auton käyttöön keväällä, niin olen jarrulevyt putsannut brake cleaner aineella
-Auto koko talven älyakkulaturissa kiinni, lataus 2h per päivä.
Ei ole mitään ongelmia ollut, ainoa ongelma oli yhdellä autolla, kun se oli ulkona talvella ja se kyllä ruostutti sitä viimeisen päälle. Autohalli on paljon parempi vaihtoehto. Sisälle on tärkeää laittaa kosteudenpoistaja, että ei tule hometta autoon.
-Auton pesu ennen säilytystä
-Rengaskiilat autolle, ei käsijarrua päälle mutta vaihde päällä, joko P tai 1-vaihde
-Sisälle kosteudenpoistaja
-Sitten kun olen ottanut auton käyttöön keväällä, niin olen jarrulevyt putsannut brake cleaner aineella
-Auto koko talven älyakkulaturissa kiinni, lataus 2h per päivä.
Ei ole mitään ongelmia ollut, ainoa ongelma oli yhdellä autolla, kun se oli ulkona talvella ja se kyllä ruostutti sitä viimeisen päälle. Autohalli on paljon parempi vaihtoehto. Sisälle on tärkeää laittaa kosteudenpoistaja, että ei tule hometta autoon.
Re: Auton talvisäilytys, mitä tarpeen tehdä?
Minkä lähteen päällä halli on jos tarvii kosteudenpoistajan sisätiloissa?
Re: Auton talvisäilytys, mitä tarpeen tehdä?
Tällä foorumilla useakin threadi käsittelee sitä , että älä vaihda akkua ilman apuvirtaa ja pyri välttämään akun irroittamista. Muutama tapaus on , että sam yksikkö on hajonnut akun vaihdon yhteydessä. Onko näissä tarinoissa siis mitään perää? Voin irroittaa ja asentaa akun ilman mitään riskiä?DBFI kirjoitti: ↑Ti 21.09.2021 08:02 En ymmärrä miksi tuohon autoon ei pystyisi apuvirtaa syöttämään (millään tavalla) akun vaihdon ajaksi. Jos akun irrottaa talvisäilöntää varten niin eihän silloin apuvirralla mitään käyttöä olekaan. Enkä sitä apuvirtaa normaalissa akun vaihdossakaan käyttäisi, kunhan tekee oikeaoppisesti.
On noita sesonkikoneita jotka seisovat 6-9 kuukautta vuodessa. Pääkytkin auki eikä edes sesongin alussa yleensä ladata akkua. Ei se mersu muuten mikään ihmelaite ole paitsi että ei ole pääkytkintä ja akun purkautuminen väistämätön ongelma (pääkytkimellisissäkin pitää varautua pieniin virrankuluttajiin pääkytkimen ohi, tapauskohtaisesti).
Olen tästä CLS:stä vaihtanut akun ilman apuvirtaa (kun oli pakko) eikä mitään hajonnut , samalle ajankohdalle vaan sattui mystinen takasumuvalovika se jäi palamaan itsekseen.
Re: Auton talvisäilytys, mitä tarpeen tehdä?
Ihan yhtä hauskoja juttuja ja pohdintoja kuin prätkänkin kanssa on täällä mersumiesten kesken. Kenenkään juttuja en halua kyseenalaista. Sen verran ehkä lisäisin, että kannattaa funtsia tuon kuukausittaisen käynnistelyn kanssa tuota käymisen pituutta. CE:n kanssa (vm. 89) opin, että jos ei käytä kunnolla lämpimäksi, se käy myös pakoputkistolle korrosoivaksi. Sen tiivisteet myös kuivui: kone, laatikko, perä, kun olin talvia poissa Suomesta.
Väyrysen (vm. 00) seistyä jostain syystä joku männänrengas meni, mutta en väitä johtuneen seisottamisesta. Ilmeni kumminkin seisotuksen jälkeen (5kk). Oireena on öljynkulutuksen lisääntyminen 1 litraan per 2 tkm. Se on pysynyt, eikä ole viime vuosina muuttunut.
Itse päädyin siihen, ettei vanhat mersut tykkää seisomisesta. Vanhahan toi 2007 on, joka on käyttiksenä, mutta sitä seisottelen korkeintaan 5 vko kerrallaan. Väyrystäkin liikuttelen, kun tiedän, ettei se kestä seisomista.
Väyrysen (vm. 00) seistyä jostain syystä joku männänrengas meni, mutta en väitä johtuneen seisottamisesta. Ilmeni kumminkin seisotuksen jälkeen (5kk). Oireena on öljynkulutuksen lisääntyminen 1 litraan per 2 tkm. Se on pysynyt, eikä ole viime vuosina muuttunut.
Itse päädyin siihen, ettei vanhat mersut tykkää seisomisesta. Vanhahan toi 2007 on, joka on käyttiksenä, mutta sitä seisottelen korkeintaan 5 vko kerrallaan. Väyrystäkin liikuttelen, kun tiedän, ettei se kestä seisomista.