Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa
Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa
Nyt on sitte renkaat ollu alla vajaan viikon. Syy miksi vasta nyt ensimäinen postaus niin kävin läpi ylläpidon kanssa keskustelun että saapi "bloggailla".
Märkiä kelejä ollu joten vain äänimaailmaa ja ajotuntumaa voi kommentoida. Todeta voi että nastojen määrä kuuluu varsinkin kun ikkuna on auki. Ensimäisellä 30km auto tuntui hakevan tietä ikään kuin väljää olisi vähä jokanurkassa vaikka tuossa sitä ei kyllä varmasti ole. Todella suuri ero kitkoihin joilla auto meni niinhyvin kuin w124 vaan voi mennä.
Nyt meno on jo vakaata eikä huojuvasta menosta ole enää tietoakaan. Vaikka osa vakauden tunteesta voi johtua tottumuksestakin niin kaikkea se ei kuitenkaan selitä. Olisiko nastat sijaantuneet paikoilleen ja siitä vakaus? Ittellä on vieläkin sellainen päähänpinttymä ettei uusilla renkailla pitäisi repiä koska nastat voi sanoa morjes? Paineet on tällä hetkellä 2.4bar. Rengaskoko oli se lankun vakio eli 195/65/15
Jokatapauksessa tulen koittelemaan nuita jahka kelit alkaa olla semmoiset että pystyy. Kainuun reisu on jo tiedossa
Kuvia tulee myöhemmin kehiin.
Märkiä kelejä ollu joten vain äänimaailmaa ja ajotuntumaa voi kommentoida. Todeta voi että nastojen määrä kuuluu varsinkin kun ikkuna on auki. Ensimäisellä 30km auto tuntui hakevan tietä ikään kuin väljää olisi vähä jokanurkassa vaikka tuossa sitä ei kyllä varmasti ole. Todella suuri ero kitkoihin joilla auto meni niinhyvin kuin w124 vaan voi mennä.
Nyt meno on jo vakaata eikä huojuvasta menosta ole enää tietoakaan. Vaikka osa vakauden tunteesta voi johtua tottumuksestakin niin kaikkea se ei kuitenkaan selitä. Olisiko nastat sijaantuneet paikoilleen ja siitä vakaus? Ittellä on vieläkin sellainen päähänpinttymä ettei uusilla renkailla pitäisi repiä koska nastat voi sanoa morjes? Paineet on tällä hetkellä 2.4bar. Rengaskoko oli se lankun vakio eli 195/65/15
Jokatapauksessa tulen koittelemaan nuita jahka kelit alkaa olla semmoiset että pystyy. Kainuun reisu on jo tiedossa
Kuvia tulee myöhemmin kehiin.
Viimeksi muokannut Jari Ke, Ma 17.02.2014 19:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa
Missäs päin suomea sää ajelet, hyvä tietää kun rengas "testistä" on kyse
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa
Täysin mahdollista. Jonkunlainen "sisäänajo" on kai ihan fiksua uusien nastarenkaiden kohdalla, juurikin tuon nastojen asettumisen takia.Jari Ke kirjoitti:Olisiko nastat sijaantuneet paikoilleen ja siitä vakaus? Ittellä on vieläkin sellainen päähänpinttymä ettei uusilla renkailla pitäisi repiä koska nastat voi sanoa morjes?.
E350CDI&A180CDI
Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa
...miksi noin korkeat paineet normi kokoisessa kumissa ...täys kuorma
Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa
Salo Tku akselilla liikutaan. Tuo paineasia ei ole enää minullekkaan niin selviö juttu. Rengasliikkeessä ehdolla olisi ollut 2.5bar. Moni puhuu et nykyrenkaissa pitääkin olla enemmän verratuna "ennenvanhaan" että kun renkaat ovat jotenkin erilaisia. Sanaan jotenkin on sitten sisällytetty monenlaista selitystä. Tyhjentävää tietoa ei kuitenkaan kohdlleni ole osunut että miksi pitäisi olla enemmän?
Itte olen ajatellu niin että nykyään renkaat ovat profiililtaan erilaisia ja näissä yleisestiottaen kätetään huomattavasti kovempia rengaspaineita kuin ns. vanhanliiton renkaissa?
Voi olla että renkaan selkä on nykyään tehty eritavalla ja sietää kovempia paineita? Mikäli näin olisi niin kovemmalla rengaspaineella osin kompensoituu pehmeämmän kumiseoksen jouso ohjausliikkeissä kun renkaan kyljet ei myötää niin paljon? Vaikutus siis suoraan ajotuntumaan? Ihan omaa arvailua tämä
Nussa kitkoissa oli noin 2.4bar ja ne ovat kuluneet niin tasaisesti että päättelin sen olevan sopiva? Toisaalta rengasliikkeen sisällä lämpötila on huomattavasti korkeampi kuin ulkona joten tarkistusmittaus olisi paikallaan. Jossain lehdessä oli maininta paljonko ilmanlämpötila vakuttaa. En muista tarkkaan miten se meni mutta lämpötilan vaikutus rengaspaineisiin on huomattava. Kesällä vaikutus menee toisinpäin.
Itte olen ajatellu niin että nykyään renkaat ovat profiililtaan erilaisia ja näissä yleisestiottaen kätetään huomattavasti kovempia rengaspaineita kuin ns. vanhanliiton renkaissa?
Voi olla että renkaan selkä on nykyään tehty eritavalla ja sietää kovempia paineita? Mikäli näin olisi niin kovemmalla rengaspaineella osin kompensoituu pehmeämmän kumiseoksen jouso ohjausliikkeissä kun renkaan kyljet ei myötää niin paljon? Vaikutus siis suoraan ajotuntumaan? Ihan omaa arvailua tämä
Nussa kitkoissa oli noin 2.4bar ja ne ovat kuluneet niin tasaisesti että päättelin sen olevan sopiva? Toisaalta rengasliikkeen sisällä lämpötila on huomattavasti korkeampi kuin ulkona joten tarkistusmittaus olisi paikallaan. Jossain lehdessä oli maininta paljonko ilmanlämpötila vakuttaa. En muista tarkkaan miten se meni mutta lämpötilan vaikutus rengaspaineisiin on huomattava. Kesällä vaikutus menee toisinpäin.
Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa
Kyllä tuo lukema on juuri oikea tonkin kokoseen nykyrenkaaseen. Ennen oli ns. rättikudos renkaita ja niissä pidettiin jopa alle 2 kilon paineita, ( 1,6 - 1,8). Nykyrenkaiden rakenne on erillainen ja vaatii paineita enemmän.
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa
Epäilemättä kyllä; muinoin oli erilaiset renkaat ja paineet, mutta ei tässä tapauksessa nyt tainnut olla puhe renkaista, joita on käytetty kymmeniä vuosia sitten, vaan siitä, että W124:n ollessa uusi, renkaisiin ei suositeltu noin korkeita paineita, kun nykyään tavataan laittaa. Normaalikuormalla ja alle 180km/h vauhdeissa esim. tuo mainittu 2,4bar on yli suositusten. Silti se voi olla nykyrenkaalle ihan ok lukema, jos olen oikein ymmärtänyt rengasliikkeiden tyyppien puheita.kari v kirjoitti:Kyllä tuo lukema on juuri oikea tonkin kokoseen nykyrenkaaseen. Ennen oli ns. rättikudos renkaita ja niissä pidettiin jopa alle 2 kilon paineita, ( 1,6 - 1,8). Nykyrenkaiden rakenne on erillainen ja vaatii paineita enemmän.
Tässä vielä yksi kuva. Jenkkiversion bensa-W124:n suositellut paineet. Huomaa, että jos vauhdit on tarkoitus pitää alle 180km/h, niin noista lukemista poistetaan 0,2bar tai 0,3bar mallista riippuen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa
Nykyään monissa autoissa ilmoitetaan talvirenkaille n.0,2 baria kovemmat paineet kun kesärenkaalle. Ja nokiahan on tunnetusti muutenkin löysärunkoinen. Aivan huippurengas lumella ja jäällä mutta kuivalla tai märällä ei niinkään.
Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa
Jep nokialaiset on tunnetusti löysä runkoisia renkaita, paineet juurikin oikea tuolle koolle. Talvellahan suositellaan 0.3-0.5 bar korkeampia paineita käytettäväksi kuin kesällä.270w210 kirjoitti:Nykyään monissa autoissa ilmoitetaan talvirenkaille n.0,2 baria kovemmat paineet kun kesärenkaalle. Ja nokiahan on tunnetusti muutenkin löysärunkoinen. Aivan huippurengas lumella ja jäällä mutta kuivalla tai märällä ei niinkään.
Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna+ -19 Black (J11B)
Nissan Micra 1,0 16V -00 Intense Blue (K11)
MB CLK230K A Elegance -98 Brilliant Silver (w208)
MB C200 Sport -95 Aspen Green (w202)
EX. Nissan Qashqai 1.2 DIG-T Xtronic Design pack -17 Black (J11)
EX. MB E280 CDI TA Elegance -04 Tanzanite Blue Metallic (S211)
EX. BMW 520i -97 Schwarz II (E39)
EX. MB 190E 1.8 Sportline -91 Bornit (W201)
Nissan Micra 1,0 16V -00 Intense Blue (K11)
MB CLK230K A Elegance -98 Brilliant Silver (w208)
MB C200 Sport -95 Aspen Green (w202)
EX. Nissan Qashqai 1.2 DIG-T Xtronic Design pack -17 Black (J11)
EX. MB E280 CDI TA Elegance -04 Tanzanite Blue Metallic (S211)
EX. BMW 520i -97 Schwarz II (E39)
EX. MB 190E 1.8 Sportline -91 Bornit (W201)
Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa
Minä kaks talvia sitten noijuin 90 luvun autossa ko uuet hakkapeliitat oli alla et miks ei oo pitoa kuten pitäs. Puotin sitte paineet talvirenkaista (vakio kokoa) tasan siihen mitä ohjekirja vaati (0,5kg pois) ja joha alko pysyä tiellä lumellakin. Kumma jos uusissa autoissa se kovenpi paine parantaa pitoa vai mitä ny tekeekään.
Lankkuun löinki 2.3 ja 2.4 kokeeks 16" talvinastoille.
Lankkuun löinki 2.3 ja 2.4 kokeeks 16" talvinastoille.
S124 & W124
Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa
Nyt on tullu muutama reilu 100km lenkki heitettyä. Ajo on kohtuullisen vakaata ja yllättävänkin hiljaista kun ottaa huomioon sen että renkaassa on nastoja enemmän kuin yleensä. Kulutus ilmeisesti pikkasen lisääntyi (0.3l) kun vertaa kitkoihin joka on kyllä ihan ymmärrettävää.
Nurkka-ajossa kulutus on ollu noin 7l ja nyt sitte 7.3l Yleisestiottaen pidän yli 7 kulutusta tuolle autolle liian suurena varsinkin kun ottaa huomioon ajotyylini. Kattotaan nyt millaisia vaikutuksia tuolla peukaloinnilla tulee olemaan mitä olen tehny.
Ainakaan alkukokemusten perusteella en lähde muuttelemaan rengaspaineita meinaan auto rullaa kitkoihin verrattuna yllättävänkin hyvin. Toki kitkoilla paremmin mutta luulin eron olevan suurempi.
Nurkka-ajossa kulutus on ollu noin 7l ja nyt sitte 7.3l Yleisestiottaen pidän yli 7 kulutusta tuolle autolle liian suurena varsinkin kun ottaa huomioon ajotyylini. Kattotaan nyt millaisia vaikutuksia tuolla peukaloinnilla tulee olemaan mitä olen tehny.
Ainakaan alkukokemusten perusteella en lähde muuttelemaan rengaspaineita meinaan auto rullaa kitkoihin verrattuna yllättävänkin hyvin. Toki kitkoilla paremmin mutta luulin eron olevan suurempi.
Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa
...paineista vielä, eikö kovilla paineilla ajajia häiritse yli ja ali ohjattavuus mitä korkea paine tuo niin tai sitten ei moista edes tunnista
Talvipyörissä tosiaan pito paranee kun pudottaa niin kuin Dixon sanoikin.
Talvipyörissä tosiaan pito paranee kun pudottaa niin kuin Dixon sanoikin.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 52
- Liittynyt: Pe 11.10.2013 11:40
Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa
Pienillä paine-eroilla ei nykyrenkaissa juuri ole vaikutusta pitoon tai ohjattavuuteen johtuen runkorakenteesta. Toisin sanoen se kulutuspinta ei pullistele tai jää kuopalle kuten ennen vanhaan ellei paine ole huomattavan pielessä. Liian alhaisella paineella ohjaustuma kärsii ja kulutus kasvaa ja kovalla kärsii mukavuus. Luottaisin ensisijaisesti rengasvalmistajan suositukseen.
E 270 CDI T Elegance -00
Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa
Se lämpötilanmuutos vaikuttaa paineisiin muuten yllättävän paljon,0.1kg per kymmenen astetta karkeesti. Alle laitettaessa paineilma voi olla vaikkapa 10 asteista tai enemmänkin,keskitalvella kolmenkympin pakkasilla siis voi olla vaikkapa puolen kilon heitto paineissa.
Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa
Uusille nastarenkaille suositellaan sisäänajoa juurikin nastojen asettumisen vuoksi.ssuvik kirjoitti:Täysin mahdollista. Jonkunlainen "sisäänajo" on kai ihan fiksua uusien nastarenkaiden kohdalla, juurikin tuon nastojen asettumisen takia.Jari Ke kirjoitti:Olisiko nastat sijaantuneet paikoilleen ja siitä vakaus? Ittellä on vieläkin sellainen päähänpinttymä ettei uusilla renkailla pitäisi repiä koska nastat voi sanoa morjes?.
Nastarenkaiden sisäänajo
Nastojen toimivuus renkaan käyttöiän loppuun asti varmistetaan huolellisella sisäänajolla. Nastat asettuvat nastanreikiin ensimmäisten 500 kilometrin aikana. Sisäänajon aikana on pyrittävä välttämään nopeita kiihdytyksiä, voimakkaita jarrutuksia ja nopeaa kaarreajoa.
Ilmanpaineet talvirenkaissa
Kylmä ilma laskee renkaiden ilmanpainetta noin 0,1 baria/ -10 astetta. Pohjolan talviolosuhteissa kannattaakin käyttää 0,2 - 0,3 baria korkeampia paineita kuin kesärenkaissa. Autonvalmistajat antavat suosituksensa kesärenkaille lämpimimpiin olosuhteisiin. Kun tarkistat ilmanpaineita muista ottaa huomioon autosi kuormitus. Ilmanpaineilla viimeistelet autosi ajo-ominaisuudet.
Lähde: http://www.continental.fi/www/rengas_fi ... es_fi.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Maailma tarvitsee esikuvia!
EX W115 280E TC (Avatar)
EX W163 270cdi Laiska paska
EX S123 300TD -84 Antiikkiromu
EX W126 500SE -83 Antiikkiromu
No fiberglass shit, just rusty steel!
EX W115 280E TC (Avatar)
EX W163 270cdi Laiska paska
EX S123 300TD -84 Antiikkiromu
EX W126 500SE -83 Antiikkiromu
No fiberglass shit, just rusty steel!
Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa
Mittailin rengaspaineet ja samalla kulutuspintaa. Ihan kuin etusissa keskellä olis pintaa inan enemmän kuin reunoilla ja tätä täytyy nyt kyllä seurata. Takaset vaikuttaisi kuluneen sen vähän mitä on niin ihan tasan. Paineet sit lie on ainakin takana just oikein mutta edessä voi olla jopa liian vähän.
Rengaspaineet aivan tasan kaikissa tuolla mittarilla mitattuna eli pikkasen vajaa 2.5. Mittari pitäisi olla tarkkuusmittari. Ei siis mikään kiinalainen digitaalihärpätin Renkailla menty noin tuhat km.
Kuva vasemmasta etusesta sekä jonkinlainen lähikuva parista nastasta.
Kulutuspinnassa muuten näköjään näkyy jälkiä jotka luulisin olevan peräisin tehdaskoneesta? Kulutuspinnan vasemmassa sekä oikeassa reunassa nastojen ympärillä ko jäljet. Näkyy tuossa isommassa kuvassa hieman kuvan keskilinjan alapuolella. Nuista voipi seurata ulko/sisäreunan kulumisen suhdetta.
Klikkaamalla isompi kuva
Rengaspaineet aivan tasan kaikissa tuolla mittarilla mitattuna eli pikkasen vajaa 2.5. Mittari pitäisi olla tarkkuusmittari. Ei siis mikään kiinalainen digitaalihärpätin Renkailla menty noin tuhat km.
Kuva vasemmasta etusesta sekä jonkinlainen lähikuva parista nastasta.
Kulutuspinnassa muuten näköjään näkyy jälkiä jotka luulisin olevan peräisin tehdaskoneesta? Kulutuspinnan vasemmassa sekä oikeassa reunassa nastojen ympärillä ko jäljet. Näkyy tuossa isommassa kuvassa hieman kuvan keskilinjan alapuolella. Nuista voipi seurata ulko/sisäreunan kulumisen suhdetta.
Klikkaamalla isompi kuva
Viimeksi muokannut Jari Ke, La 08.03.2014 22:31. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa
Ensimmäisiä oikeasti liukkaita kelejä ollut ja ei voi kyllä moittia. Yllätyin oikein jarruttaessa pariinkin eri kertaan. Ekalla kerralla kun vartavasten koitin ja toisella kun joku itsemurhejalankulkija hyppäsi juoksulla tielle. Ilmeisesti ei nähnyt/kuullut kiireessään eikä sitä itsekkään osannut ennakoidakkaan et tielle hyppäisi.
Ei se nyt mikään paniikkitilanne ollu ja lukkojarrutusta ei tullut mutta jos joku tuli takana täkäläisesti tyypillisellä turvattomalla turvavälillä niin mitenhän olis mahtanu käydä? Varmaankin mersun koukku olis ollu takanatulevan syylarin sisässä Luulin et tiukkapaikka tulee mutta autohan pysähtyi hyvinkin vaivattoman oloisesti ja oli varmaan maksimaalinen pysähdys siinä kelissä. Ollu edes kiire
Ei se nyt mikään paniikkitilanne ollu ja lukkojarrutusta ei tullut mutta jos joku tuli takana täkäläisesti tyypillisellä turvattomalla turvavälillä niin mitenhän olis mahtanu käydä? Varmaankin mersun koukku olis ollu takanatulevan syylarin sisässä Luulin et tiukkapaikka tulee mutta autohan pysähtyi hyvinkin vaivattoman oloisesti ja oli varmaan maksimaalinen pysähdys siinä kelissä. Ollu edes kiire
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 389
- Liittynyt: Ti 07.08.2012 20:22
Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa
nastarenkaat pitäis lailla kieltää
Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa
Kaikki tätä mieltä olevat voisivat tulla vaikka ajamaan Lusilantien juuri nyt päästä päähän.anamankeli kirjoitti:nastarenkaat pitäis lailla kieltää
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa
Jos ei siellä nyt metrin monttuja ole peilijään lisäksi en pidä ongelmana ajaa kitkoilla tuota pätkää....pyyhkäissyt tänään kahteen kertaan Hautahuhdantie-Rautakoskentie-Leppäniementie-Topenontie päästäpäähän joka peilijäässä ja sentin lumikerroksessa.....ja kertaakaan ei ole ajonvakautus puuttunut peliin vaikka ihan rajoituksia pyyhkinyt menemään.tj86430 kirjoitti:Kaikki tätä mieltä olevat voisivat tulla vaikka ajamaan Lusilantien juuri nyt päästä päähän.anamankeli kirjoitti:nastarenkaat pitäis lailla kieltää
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa
Joo, kyllähän tuolla ajelisi vaikka kesäkumeilla kun ei hirveästi mäkiä ole. Lounaasta koilliseen mennessä ei tosin ihan pääsisi perille kun jäisi siihen ainoaan isompaan ylämäkeen, mutta toisinpäin saattaisi onnistua (voisi tosin mennä siinä samassa mäessä alamäkeen mennessä ulos, kun siinä on vähän mutkaakin). Vauhti ei tosin sitten paljon kävelyvauhdista poikkeaisi.LopenUupunut kirjoitti:Jos ei siellä nyt metrin monttuja ole peilijään lisäksi en pidä ongelmana ajaa kitkoilla tuota pätkää....pyyhkäissyt tänään kahteen kertaan Hautahuhdantie-Rautakoskentie-Leppäniementie-Topenontie päästäpäähän joka peilijäässä ja sentin lumikerroksessa.....ja kertaakaan ei ole ajonvakautus puuttunut peliin vaikka ihan rajoituksia pyyhkinyt menemään.tj86430 kirjoitti:Kaikki tätä mieltä olevat voisivat tulla vaikka ajamaan Lusilantien juuri nyt päästä päähän.anamankeli kirjoitti:nastarenkaat pitäis lailla kieltää
.
En vaan ymmärrä miksi elämästä pitäisi tehdä vaikeampaa kieltämällä nastat. Joinakin talvina voi olla pitkäänkin kelejä ettei meille pääse Vitolla pihaan vaikka on nastatkin.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 389
- Liittynyt: Ti 07.08.2012 20:22
Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa
tiet kuluu ja tuulilasit hajoilee nastojen takia .. hyvin pärjää kitkoilla
Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa
Vähän asian vierestä:
Autossani on kaikki nastat tallessa, vaikka ei ole uudet nastarenkaat
Hiekoitus-sepeli lentelee
ja siihen auttaisi vanha hyvä roiskeläppäpakko
Autossani on kaikki nastat tallessa, vaikka ei ole uudet nastarenkaat
Hiekoitus-sepeli lentelee
ja siihen auttaisi vanha hyvä roiskeläppäpakko
autodidakti
Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa
anamankeli kirjoitti:tiet kuluu ja tuulilasit hajoilee nastojen takia .. hyvin pärjää kitkoilla
... ja on siinä vielä se lisäpointti, että nastarenkaat eivät kuluta ainoastaan tietä, vaan myös sitä tien päällä toisinaan olevaa jääkerrosta. Kun se jääkerros on nastojen avulla raavittu karheaksi, nastaton rengas pitää siinä oleellisesti paremmin kuin jos se olisi ainoastaan kitkarenkailla suditeltu kiiltävän sileäksi kauttaaltaan. Muiden käyttämistä nastarenkaista on siis tietyissä olosuhteissa hyötyä myös kitkarenkailla kulkeville.felmit kirjoitti:Vähän asian vierestä:
Autossani on kaikki nastat tallessa, vaikka ei ole uudet nastarenkaat
Hiekoitus-sepeli lentelee
ja siihen auttaisi vanha hyvä roiskeläppäpakko
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa
Näinhän se on! Ei ne kitkakuskit ilman meitä nastakuskeja pärjäis
Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa
Juuri näin !anamankeli kirjoitti:tiet kuluu ja tuulilasit hajoilee nastojen takia .. hyvin pärjää kitkoilla
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
W209 240 CLK
Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa
Nozki kirjoitti: ... ja on siinä vielä se lisäpointti, että nastarenkaat eivät kuluta ainoastaan tietä, vaan myös sitä tien päällä toisinaan olevaa jääkerrosta. Kun se jääkerros on nastojen avulla raavittu karheaksi, nastaton rengas pitää siinä oleellisesti paremmin kuin jos se olisi ainoastaan kitkarenkailla suditeltu kiiltävän sileäksi kauttaaltaan. Muiden käyttämistä nastarenkaista on siis tietyissä olosuhteissa hyötyä myös kitkarenkailla kulkeville.
Komppaan tätä
Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa
Ja se "näin nastan lentävän kärki edellä takana tulevan renkaasta tuulilasiini" on kyllä hyvin pitkälle legenadaa. Eiköhän ne kivet sieltä nasta- ja kitkarenkaiden lamellien välistä lentele kiihdytettäessä yhtä lailla.
Minullakin on ollu reilun viikon samanlaiset kumit alla mitä nämä testirenkaan, eikä vielä ainakaan ole moitteen sanaa. Nastat kyllä rohisee miehekkäästi, mutta ei ne ajossa ole mitenkään äänekkäät.
Minullakin on ollu reilun viikon samanlaiset kumit alla mitä nämä testirenkaan, eikä vielä ainakaan ole moitteen sanaa. Nastat kyllä rohisee miehekkäästi, mutta ei ne ajossa ole mitenkään äänekkäät.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
- Kardaaniveto
- Vakiokalustoa
- Viestit: 231
- Liittynyt: Ke 22.08.2012 21:41
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa
Pakko kyllä kommentoida, että eiköhän ne nastarenkaat ole kaikkein turvallisin vaihtoehto.
Jos ajetaan jäiseen mutkaan, niin ei siinä kitkarenkaassa ole oikein mitään mikä siihen jäähän tarraa.
Sitäpaitsi vanhoissa autoissa ei ole mitään ajovakauksia lopettamassa luisua.
Hyvin äänieristetyssä autossa ei kuulu nastoistakaan mitään ylimääräisiä ropinoita. Ainakaan omassa 124:sessa
Jos ajetaan jäiseen mutkaan, niin ei siinä kitkarenkaassa ole oikein mitään mikä siihen jäähän tarraa.
Sitäpaitsi vanhoissa autoissa ei ole mitään ajovakauksia lopettamassa luisua.
Hyvin äänieristetyssä autossa ei kuulu nastoistakaan mitään ylimääräisiä ropinoita. Ainakaan omassa 124:sessa
C 200 CDI Elegance (W204)
"A Mercedes-Benz must always look like a Mercedes-Benz." - Bruno Sacco
"A Mercedes-Benz must always look like a Mercedes-Benz." - Bruno Sacco
Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa
Kardaaniveto kirjoitti:Pakko kyllä kommentoida, että eiköhän ne nastarenkaat ole kaikkein turvallisin vaihtoehto.
Jos ajetaan jäiseen mutkaan, niin ei siinä kitkarenkaassa ole oikein mitään mikä siihen jäähän tarraa.
Sitäpaitsi vanhoissa autoissa ei ole mitään ajovakauksia lopettamassa luisua.
Hyvin äänieristetyssä autossa ei kuulu nastoistakaan mitään ylimääräisiä ropinoita. Ainakaan omassa 124:sessa
Toiseenkin topiikkiin oon hämentäny ja sohinu. On jääkelejä joissa testivoittajanastat koki karvaan tappion kitkoille ja mulla oli ne testivoittajanastat. Toki useimmin nastat pelaa paremmin mutta ei todellakaan aina. Ja muuten sitä sit testattiin monella tapaa. Aina tappio
Hakkapeliitta 5 hävisi nyt Good Yerinkin kitkoille. HKPL oli muistaakseni tesivoittaja samoihin aikoihin kuin tämän testin Good Year kitka oli uusi.
http://safewintertyre.eu/fi/tyres" onclick="window.open(this.href);return false;