Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5325
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Nyt on sitte renkaat ollu alla vajaan viikon. Syy miksi vasta nyt ensimäinen postaus niin kävin läpi ylläpidon kanssa keskustelun että saapi "bloggailla".

Märkiä kelejä ollu joten vain äänimaailmaa ja ajotuntumaa voi kommentoida. Todeta voi että nastojen määrä kuuluu varsinkin kun ikkuna on auki. Ensimäisellä 30km auto tuntui hakevan tietä ikään kuin väljää olisi vähä jokanurkassa vaikka tuossa sitä ei kyllä varmasti ole. Todella suuri ero kitkoihin joilla auto meni niinhyvin kuin w124 vaan voi mennä.

Nyt meno on jo vakaata eikä huojuvasta menosta ole enää tietoakaan. Vaikka osa vakauden tunteesta voi johtua tottumuksestakin niin kaikkea se ei kuitenkaan selitä. Olisiko nastat sijaantuneet paikoilleen ja siitä vakaus? Ittellä on vieläkin sellainen päähänpinttymä ettei uusilla renkailla pitäisi repiä koska nastat voi sanoa morjes? Paineet on tällä hetkellä 2.4bar. Rengaskoko oli se lankun vakio eli 195/65/15

Jokatapauksessa tulen koittelemaan nuita jahka kelit alkaa olla semmoiset että pystyy. Kainuun reisu on jo tiedossa :wink:

Kuvia tulee myöhemmin kehiin.
Viimeksi muokannut Jari Ke, Ma 17.02.2014 19:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Missäs päin suomea sää ajelet, hyvä tietää kun rengas "testistä" on kyse :)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
ssuvik
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2782
Liittynyt: Pe 05.08.2011 18:42

Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa

Viesti Kirjoittaja ssuvik »

Jari Ke kirjoitti:Olisiko nastat sijaantuneet paikoilleen ja siitä vakaus? Ittellä on vieläkin sellainen päähänpinttymä ettei uusilla renkailla pitäisi repiä koska nastat voi sanoa morjes?.
Täysin mahdollista. Jonkunlainen "sisäänajo" on kai ihan fiksua uusien nastarenkaiden kohdalla, juurikin tuon nastojen asettumisen takia.
E350CDI&A180CDI
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2260
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa

Viesti Kirjoittaja cuuno »

...miksi noin korkeat paineet normi kokoisessa kumissa :?: ...täys kuorma :think:
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5325
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Salo Tku akselilla liikutaan. Tuo paineasia ei ole enää minullekkaan niin selviö juttu. Rengasliikkeessä ehdolla olisi ollut 2.5bar. Moni puhuu et nykyrenkaissa pitääkin olla enemmän verratuna "ennenvanhaan" että kun renkaat ovat jotenkin erilaisia. Sanaan jotenkin on sitten sisällytetty monenlaista selitystä. Tyhjentävää tietoa ei kuitenkaan kohdlleni ole osunut että miksi pitäisi olla enemmän?

Itte olen ajatellu niin että nykyään renkaat ovat profiililtaan erilaisia ja näissä yleisestiottaen kätetään huomattavasti kovempia rengaspaineita kuin ns. vanhanliiton renkaissa?

Voi olla että renkaan selkä on nykyään tehty eritavalla ja sietää kovempia paineita? Mikäli näin olisi niin kovemmalla rengaspaineella osin kompensoituu pehmeämmän kumiseoksen jouso ohjausliikkeissä kun renkaan kyljet ei myötää niin paljon? Vaikutus siis suoraan ajotuntumaan? Ihan omaa arvailua tämä :)

Nussa kitkoissa oli noin 2.4bar ja ne ovat kuluneet niin tasaisesti että päättelin sen olevan sopiva? Toisaalta rengasliikkeen sisällä lämpötila on huomattavasti korkeampi kuin ulkona joten tarkistusmittaus olisi paikallaan. Jossain lehdessä oli maininta paljonko ilmanlämpötila vakuttaa. En muista tarkkaan miten se meni mutta lämpötilan vaikutus rengaspaineisiin on huomattava. Kesällä vaikutus menee toisinpäin.
kari v
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1581
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa

Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa

Viesti Kirjoittaja kari v »

Kyllä tuo lukema on juuri oikea tonkin kokoseen nykyrenkaaseen. Ennen oli ns. rättikudos renkaita ja niissä pidettiin jopa alle 2 kilon paineita, ( 1,6 - 1,8). Nykyrenkaiden rakenne on erillainen ja vaatii paineita enemmän.
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa

Viesti Kirjoittaja Nozki »

kari v kirjoitti:Kyllä tuo lukema on juuri oikea tonkin kokoseen nykyrenkaaseen. Ennen oli ns. rättikudos renkaita ja niissä pidettiin jopa alle 2 kilon paineita, ( 1,6 - 1,8). Nykyrenkaiden rakenne on erillainen ja vaatii paineita enemmän.
Epäilemättä kyllä; muinoin oli erilaiset renkaat ja paineet, mutta ei tässä tapauksessa nyt tainnut olla puhe renkaista, joita on käytetty kymmeniä vuosia sitten, vaan siitä, että W124:n ollessa uusi, renkaisiin ei suositeltu noin korkeita paineita, kun nykyään tavataan laittaa. Normaalikuormalla ja alle 180km/h vauhdeissa esim. tuo mainittu 2,4bar on yli suositusten. Silti se voi olla nykyrenkaalle ihan ok lukema, jos olen oikein ymmärtänyt rengasliikkeiden tyyppien puheita.

Tässä vielä yksi kuva. Jenkkiversion bensa-W124:n suositellut paineet. Huomaa, että jos vauhdit on tarkoitus pitää alle 180km/h, niin noista lukemista poistetaan 0,2bar tai 0,3bar mallista riippuen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
270w210
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 386
Liittynyt: Ti 14.08.2012 14:06

Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa

Viesti Kirjoittaja 270w210 »

Nykyään monissa autoissa ilmoitetaan talvirenkaille n.0,2 baria kovemmat paineet kun kesärenkaalle. Ja nokiahan on tunnetusti muutenkin löysärunkoinen. Aivan huippurengas lumella ja jäällä mutta kuivalla tai märällä ei niinkään.
tenzo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Su 02.03.2008 18:43
Paikkakunta: Kemi

Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa

Viesti Kirjoittaja tenzo »

270w210 kirjoitti:Nykyään monissa autoissa ilmoitetaan talvirenkaille n.0,2 baria kovemmat paineet kun kesärenkaalle. Ja nokiahan on tunnetusti muutenkin löysärunkoinen. Aivan huippurengas lumella ja jäällä mutta kuivalla tai märällä ei niinkään.
Jep nokialaiset on tunnetusti löysä runkoisia renkaita, paineet juurikin oikea tuolle koolle. Talvellahan suositellaan 0.3-0.5 bar korkeampia paineita käytettäväksi kuin kesällä.
Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna+ -19 Black (J11B)

Nissan Micra 1,0 16V -00 Intense Blue (K11)

MB CLK230K A Elegance -98 Brilliant Silver (w208)

MB C200 Sport -95 Aspen Green (w202)

EX. Nissan Qashqai 1.2 DIG-T Xtronic Design pack -17 Black (J11)

EX. MB E280 CDI TA Elegance -04 Tanzanite Blue Metallic (S211)

EX. BMW 520i -97 Schwarz II (E39)

EX. MB 190E 1.8 Sportline -91 Bornit (W201)
Avatar
Dixon
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Ti 13.12.2011 10:57
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Minä kaks talvia sitten noijuin 90 luvun autossa ko uuet hakkapeliitat oli alla et miks ei oo pitoa kuten pitäs. Puotin sitte paineet talvirenkaista (vakio kokoa) tasan siihen mitä ohjekirja vaati (0,5kg pois) ja joha alko pysyä tiellä lumellakin. Kumma jos uusissa autoissa se kovenpi paine parantaa pitoa vai mitä ny tekeekään. :think:



Lankkuun löinki 2.3 ja 2.4 kokeeks 16" talvinastoille.
S124 & W124
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5325
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Nyt on tullu muutama reilu 100km lenkki heitettyä. Ajo on kohtuullisen vakaata ja yllättävänkin hiljaista kun ottaa huomioon sen että renkaassa on nastoja enemmän kuin yleensä. Kulutus ilmeisesti pikkasen lisääntyi (0.3l) kun vertaa kitkoihin joka on kyllä ihan ymmärrettävää.

Nurkka-ajossa kulutus on ollu noin 7l ja nyt sitte 7.3l Yleisestiottaen pidän yli 7 kulutusta tuolle autolle liian suurena varsinkin kun ottaa huomioon ajotyylini. Kattotaan nyt millaisia vaikutuksia tuolla peukaloinnilla tulee olemaan mitä olen tehny.

Ainakaan alkukokemusten perusteella en lähde muuttelemaan rengaspaineita meinaan auto rullaa kitkoihin verrattuna yllättävänkin hyvin. Toki kitkoilla paremmin mutta luulin eron olevan suurempi.
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2260
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:) ...paineista vielä, eikö kovilla paineilla ajajia häiritse yli ja ali ohjattavuus mitä korkea paine tuo :crazy: niin tai sitten ei moista edes tunnista :think:
Talvipyörissä tosiaan pito paranee kun pudottaa niin kuin Dixon sanoikin.
E.Koskinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Pe 11.10.2013 11:40

Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa

Viesti Kirjoittaja E.Koskinen »

Pienillä paine-eroilla ei nykyrenkaissa juuri ole vaikutusta pitoon tai ohjattavuuteen johtuen runkorakenteesta. Toisin sanoen se kulutuspinta ei pullistele tai jää kuopalle kuten ennen vanhaan ellei paine ole huomattavan pielessä. Liian alhaisella paineella ohjaustuma kärsii ja kulutus kasvaa ja kovalla kärsii mukavuus. Luottaisin ensisijaisesti rengasvalmistajan suositukseen.
E 270 CDI T Elegance -00
Avatar
hape82
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Pe 15.02.2013 00:16
Paikkakunta: Sastamala

Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa

Viesti Kirjoittaja hape82 »

Se lämpötilanmuutos vaikuttaa paineisiin muuten yllättävän paljon,0.1kg per kymmenen astetta karkeesti. Alle laitettaessa paineilma voi olla vaikkapa 10 asteista tai enemmänkin,keskitalvella kolmenkympin pakkasilla siis voi olla vaikkapa puolen kilon heitto paineissa.
Avatar
eseestie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 786
Liittynyt: To 16.06.2005 12:21
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa

Viesti Kirjoittaja eseestie »

ssuvik kirjoitti:
Jari Ke kirjoitti:Olisiko nastat sijaantuneet paikoilleen ja siitä vakaus? Ittellä on vieläkin sellainen päähänpinttymä ettei uusilla renkailla pitäisi repiä koska nastat voi sanoa morjes?.
Täysin mahdollista. Jonkunlainen "sisäänajo" on kai ihan fiksua uusien nastarenkaiden kohdalla, juurikin tuon nastojen asettumisen takia.
Uusille nastarenkaille suositellaan sisäänajoa juurikin nastojen asettumisen vuoksi.
Nastarenkaiden sisäänajo

Nastojen toimivuus renkaan käyttöiän loppuun asti varmistetaan huolellisella sisäänajolla. Nastat asettuvat nastanreikiin ensimmäisten 500 kilometrin aikana. Sisäänajon aikana on pyrittävä välttämään nopeita kiihdytyksiä, voimakkaita jarrutuksia ja nopeaa kaarreajoa.

Ilmanpaineet talvirenkaissa

Kylmä ilma laskee renkaiden ilmanpainetta noin 0,1 baria/ -10 astetta. Pohjolan talviolosuhteissa kannattaakin käyttää 0,2 - 0,3 baria korkeampia paineita kuin kesärenkaissa. Autonvalmistajat antavat suosituksensa kesärenkaille lämpimimpiin olosuhteisiin. Kun tarkistat ilmanpaineita muista ottaa huomioon autosi kuormitus. Ilmanpaineilla viimeistelet autosi ajo-ominaisuudet.

Lähde: http://www.continental.fi/www/rengas_fi ... es_fi.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Maailma tarvitsee esikuvia!

EX W115 280E TC (Avatar)
EX W163 270cdi Laiska paska
EX S123 300TD -84 Antiikkiromu
EX W126 500SE -83 Antiikkiromu

No fiberglass shit, just rusty steel!
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5325
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mittailin rengaspaineet ja samalla kulutuspintaa. Ihan kuin etusissa keskellä olis pintaa inan enemmän kuin reunoilla ja tätä täytyy nyt kyllä seurata. Takaset vaikuttaisi kuluneen sen vähän mitä on niin ihan tasan. Paineet sit lie on ainakin takana just oikein mutta edessä voi olla jopa liian vähän.

Rengaspaineet aivan tasan kaikissa tuolla mittarilla mitattuna eli pikkasen vajaa 2.5. Mittari pitäisi olla tarkkuusmittari. Ei siis mikään kiinalainen digitaalihärpätin :) Renkailla menty noin tuhat km.

Kuva vasemmasta etusesta sekä jonkinlainen lähikuva parista nastasta.

Kulutuspinnassa muuten näköjään näkyy jälkiä jotka luulisin olevan peräisin tehdaskoneesta? Kulutuspinnan vasemmassa sekä oikeassa reunassa nastojen ympärillä ko jäljet. Näkyy tuossa isommassa kuvassa hieman kuvan keskilinjan alapuolella. Nuista voipi seurata ulko/sisäreunan kulumisen suhdetta.

Klikkaamalla isompi kuva

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut Jari Ke, La 08.03.2014 22:31. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5325
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Ensimmäisiä oikeasti liukkaita kelejä ollut ja ei voi kyllä moittia. Yllätyin oikein jarruttaessa pariinkin eri kertaan. Ekalla kerralla kun vartavasten koitin ja toisella kun joku itsemurhejalankulkija hyppäsi juoksulla tielle. Ilmeisesti ei nähnyt/kuullut kiireessään eikä sitä itsekkään osannut ennakoidakkaan et tielle hyppäisi.

Ei se nyt mikään paniikkitilanne ollu ja lukkojarrutusta ei tullut mutta jos joku tuli takana täkäläisesti tyypillisellä turvattomalla turvavälillä niin mitenhän olis mahtanu käydä? Varmaankin mersun koukku olis ollu takanatulevan syylarin sisässä :roll: Luulin et tiukkapaikka tulee mutta autohan pysähtyi hyvinkin vaivattoman oloisesti ja oli varmaan maksimaalinen pysähdys siinä kelissä. Ollu edes kiire :)
anamankeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 389
Liittynyt: Ti 07.08.2012 20:22

Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa

Viesti Kirjoittaja anamankeli »

nastarenkaat pitäis lailla kieltää
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

anamankeli kirjoitti:nastarenkaat pitäis lailla kieltää
Kaikki tätä mieltä olevat voisivat tulla vaikka ajamaan Lusilantien juuri nyt päästä päähän.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

tj86430 kirjoitti:
anamankeli kirjoitti:nastarenkaat pitäis lailla kieltää
Kaikki tätä mieltä olevat voisivat tulla vaikka ajamaan Lusilantien juuri nyt päästä päähän.
Jos ei siellä nyt metrin monttuja ole peilijään lisäksi en pidä ongelmana ajaa kitkoilla tuota pätkää....pyyhkäissyt tänään kahteen kertaan Hautahuhdantie-Rautakoskentie-Leppäniementie-Topenontie päästäpäähän joka peilijäässä ja sentin lumikerroksessa.....ja kertaakaan ei ole ajonvakautus puuttunut peliin vaikka ihan rajoituksia pyyhkinyt menemään.

.
Opel, "weird lieben autos"....
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

LopenUupunut kirjoitti:
tj86430 kirjoitti:
anamankeli kirjoitti:nastarenkaat pitäis lailla kieltää
Kaikki tätä mieltä olevat voisivat tulla vaikka ajamaan Lusilantien juuri nyt päästä päähän.
Jos ei siellä nyt metrin monttuja ole peilijään lisäksi en pidä ongelmana ajaa kitkoilla tuota pätkää....pyyhkäissyt tänään kahteen kertaan Hautahuhdantie-Rautakoskentie-Leppäniementie-Topenontie päästäpäähän joka peilijäässä ja sentin lumikerroksessa.....ja kertaakaan ei ole ajonvakautus puuttunut peliin vaikka ihan rajoituksia pyyhkinyt menemään.

.
Joo, kyllähän tuolla ajelisi vaikka kesäkumeilla kun ei hirveästi mäkiä ole. Lounaasta koilliseen mennessä ei tosin ihan pääsisi perille kun jäisi siihen ainoaan isompaan ylämäkeen, mutta toisinpäin saattaisi onnistua (voisi tosin mennä siinä samassa mäessä alamäkeen mennessä ulos, kun siinä on vähän mutkaakin). Vauhti ei tosin sitten paljon kävelyvauhdista poikkeaisi.

En vaan ymmärrä miksi elämästä pitäisi tehdä vaikeampaa kieltämällä nastat. Joinakin talvina voi olla pitkäänkin kelejä ettei meille pääse Vitolla pihaan vaikka on nastatkin.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
anamankeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 389
Liittynyt: Ti 07.08.2012 20:22

Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa

Viesti Kirjoittaja anamankeli »

tiet kuluu ja tuulilasit hajoilee nastojen takia ;).. hyvin pärjää kitkoilla
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Vähän asian vierestä:
Autossani on kaikki nastat tallessa, vaikka ei ole uudet nastarenkaat :roll:
Hiekoitus-sepeli lentelee
ja siihen auttaisi vanha hyvä roiskeläppäpakko
autodidakti
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa

Viesti Kirjoittaja Nozki »

anamankeli kirjoitti:tiet kuluu ja tuulilasit hajoilee nastojen takia ;).. hyvin pärjää kitkoilla
felmit kirjoitti:Vähän asian vierestä:
Autossani on kaikki nastat tallessa, vaikka ei ole uudet nastarenkaat :roll:
Hiekoitus-sepeli lentelee
ja siihen auttaisi vanha hyvä roiskeläppäpakko
... ja on siinä vielä se lisäpointti, että nastarenkaat eivät kuluta ainoastaan tietä, vaan myös sitä tien päällä toisinaan olevaa jääkerrosta. Kun se jääkerros on nastojen avulla raavittu karheaksi, nastaton rengas pitää siinä oleellisesti paremmin kuin jos se olisi ainoastaan kitkarenkailla suditeltu kiiltävän sileäksi kauttaaltaan. Muiden käyttämistä nastarenkaista on siis tietyissä olosuhteissa hyötyä myös kitkarenkailla kulkeville.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Crea
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: Ke 12.01.2005 21:17
Paikkakunta: Kaakana

Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa

Viesti Kirjoittaja Crea »

Näinhän se on! Ei ne kitkakuskit ilman meitä nastakuskeja pärjäis ;)
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1895
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa

Viesti Kirjoittaja tony »

anamankeli kirjoitti:tiet kuluu ja tuulilasit hajoilee nastojen takia ;).. hyvin pärjää kitkoilla
Juuri näin ! :thumbup:
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5325
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Nozki kirjoitti: ... ja on siinä vielä se lisäpointti, että nastarenkaat eivät kuluta ainoastaan tietä, vaan myös sitä tien päällä toisinaan olevaa jääkerrosta. Kun se jääkerros on nastojen avulla raavittu karheaksi, nastaton rengas pitää siinä oleellisesti paremmin kuin jos se olisi ainoastaan kitkarenkailla suditeltu kiiltävän sileäksi kauttaaltaan. Muiden käyttämistä nastarenkaista on siis tietyissä olosuhteissa hyötyä myös kitkarenkailla kulkeville.

Komppaan tätä :clap: :clap: :clap:
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4635
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa

Viesti Kirjoittaja Saul »

Ja se "näin nastan lentävän kärki edellä takana tulevan renkaasta tuulilasiini" on kyllä hyvin pitkälle legenadaa. Eiköhän ne kivet sieltä nasta- ja kitkarenkaiden lamellien välistä lentele kiihdytettäessä yhtä lailla.

Minullakin on ollu reilun viikon samanlaiset kumit alla mitä nämä testirenkaan, eikä vielä ainakaan ole moitteen sanaa. Nastat kyllä rohisee miehekkäästi, mutta ei ne ajossa ole mitenkään äänekkäät.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Kardaaniveto
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Ke 22.08.2012 21:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa

Viesti Kirjoittaja Kardaaniveto »

Pakko kyllä kommentoida, että eiköhän ne nastarenkaat ole kaikkein turvallisin vaihtoehto.
Jos ajetaan jäiseen mutkaan, niin ei siinä kitkarenkaassa ole oikein mitään mikä siihen jäähän tarraa.
Sitäpaitsi vanhoissa autoissa ei ole mitään ajovakauksia lopettamassa luisua.

Hyvin äänieristetyssä autossa ei kuulu nastoistakaan mitään ylimääräisiä ropinoita. Ainakaan omassa 124:sessa :)
C 200 CDI Elegance (W204)

"A Mercedes-Benz must always look like a Mercedes-Benz." - Bruno Sacco
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5325
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Nokia Hakkapeliitta 8 Kuvia, tutkimusta ja tarinaa

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kardaaniveto kirjoitti:Pakko kyllä kommentoida, että eiköhän ne nastarenkaat ole kaikkein turvallisin vaihtoehto.
Jos ajetaan jäiseen mutkaan, niin ei siinä kitkarenkaassa ole oikein mitään mikä siihen jäähän tarraa.
Sitäpaitsi vanhoissa autoissa ei ole mitään ajovakauksia lopettamassa luisua.

Hyvin äänieristetyssä autossa ei kuulu nastoistakaan mitään ylimääräisiä ropinoita. Ainakaan omassa 124:sessa :)
:) :) :)

Toiseenkin topiikkiin oon hämentäny ja sohinu. On jääkelejä joissa testivoittajanastat koki karvaan tappion kitkoille ja mulla oli ne testivoittajanastat. Toki useimmin nastat pelaa paremmin mutta ei todellakaan aina. Ja muuten sitä sit testattiin monella tapaa. Aina tappio :D

Hakkapeliitta 5 hävisi nyt Good Yerinkin kitkoille. HKPL oli muistaakseni tesivoittaja samoihin aikoihin kuin tämän testin Good Year kitka oli uusi.

http://safewintertyre.eu/fi/tyres" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin