Nelivetoa talveen: Mersu vai Bemari

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Nelivetoa talveen: Mersu vai Bemari

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

klonksvaagen kirjoitti:
pps. Wanker 4x4 ST tilaukseen, kun löytyy sentään lastulevyjarrut :thumbup: [/size]
Omaan ostopäätökseen Wankerista vaikutti myönteisesti Airbagin standardiventtiili ja mahdollisuus täyttää huoltamolla.

.
Opel, "weird lieben autos"....
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3000
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: Nelivetoa talveen: Mersu vai Bemari

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

http://www.youtube.com/watch?v=U-FoUTPja4Y" onclick="window.open(this.href);return false;

Audikin testisä matkasa. :lol:

X-drive ko älykkäinkö tänä päivänä?
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
D-MB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: La 03.12.2011 19:41

Re: Nelivetoa talveen: Mersu vai Bemari

Viesti Kirjoittaja D-MB »

simppa80 kirjoitti:http://www.youtube.com/watch?v=U-FoUTPja4Y

Audikin testisä matkasa. :lol:

X-drive ko älykkäinkö tänä päivänä?
Ihan sama juttu kuin edellisessä, eli ESP kytketty pois päältä. Audista kun tuon kytkee pois niin se ei pysty käyttämään jarruja saadakseen nelivetoonsa pitoa, kun muissa pyörissä ei ole yhtään vastusta. Mersusta tuota systeemia ei saa kokonaan pois päältä. Bemarissa ylläri ylläri ESPi on päällä. Perusjenkki propagandaa. TMllä oli vastaava testi samoilla autoilla eikä toteutuksien välille saatu mitään eroa.
S212 350CDI 2011, Volvo XC60 D4 AWD 2015
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Nelivetoa talveen: Mersu vai Bemari

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Kuten sanottu, näitä on joka makuun....

http://m.youtube.com/#/watch?v=IMfUrS98Kbk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mb oli kuulemma juuttunut lumeen matkalla kuvauspaikalle :lol:

Venäläiset? osaa testaamisen...
http://m.youtube.com/#/watch?v=_ft0HcISjzY" onclick="window.open(this.href);return false;

.
Opel, "weird lieben autos"....
p0ks
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ma 12.11.2018 18:23

Re: Nelivetoa talveen: Mersu vai Bemari

Viesti Kirjoittaja p0ks »

Mitenkäs onko mersun 4matic varsinkin 212 malleissa ollut saatavilla lukkoperää? Bmw:llä ei vissiinkään ole saatavilla mutta audilla on ollut lisävarusteena saatavilla.
Audin S malleissa on käsittääkseni vakiona.
B170
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Ma 21.09.2020 14:39

Re: Nelivetoa talveen: Mersu vai Bemari

Viesti Kirjoittaja B170 »

gothammer kirjoitti: La 09.11.2013 17:43 Talvi tulee tänäkin vuonna ja ajokaluston päivittäminen on ajankohtaista. Mieleeni on hiipinyt kerettiläinen ajatus mahdollisesta merkin vaihdoksesta.
Mitäs foorumilla ollaan mieltä: S212 korinen, alkusarjan E350 4-matic vaiko E60/61 koppainen BMW 530 xDrive? Kilometrit molemmissa ~170tkm ja varusteita vähintäänkin riittävästi (panoraamakatot, muistipenkit, Mersussa webasto, bemarissa takapenkin lämmitys jnejnejne..). Bemari, pari vuotta vanhempana, houkuttaa hinnallaan, Mersu taas "tunnesyistä" ja tottumuksen voimasta 8)

Eli lyhyesti: Onko mersumiehen mahdollista sopeutua bemarimaailmaan, vai kannattaako ajatus haudata jo ennen, kuin mahdollinen vahinko on päässyt tapahtumaan?
Bemarin nelivedosta eikä Audinkaan ole kokemusta, mutta mersujen nelivedoista kylläkin ja nyt tämä uusin tuttavuus niin suosittelen Mersua :-)
Sitten sellainen näkökanta (jolla ei ole mitään merkitystä) jonka olen huomannut ihmisistä, että kun ajat vaikka työpaikalle Bemarilla niin kommentit on vähän sellaisia negatiivisesti latautuneita ”Bemarilla tulit” jne. Autoista tietämättömät ja vanhemmat ihmiset eivät Bemaria tunnista ollenkaan, mutta kaikki tunnistaa Mersun. ”jaa sulla on oikein Mersu” jne. Ja montaa vanhaa Mersua luullaan lähes uusiksi, jos on pidetty hyvin. Eihän tällaisilla toisten kommenteilla ole jaskankaan merkitystä, mutta sillä Mersulla on vielä sitä statusarvoa kansan silmissä. Vähentynyt se on, mutta ei ole anhittomissa vielä :-)
Meillekin vaimo katseli vaihtoehtona Bemarin maasturia, mutta en siihen suostunut, kun tiedän, että vuoden päästä alkaa se ”mut ei se oo mersu” :-) Meille nämä autokaupat on aina 110% tunnepohjaista :-)
GLC 220d 4matic 2016
BMW i3 2019
1tumppi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 191
Liittynyt: Su 28.06.2020 10:33
Paikkakunta: IISALMI
Viesti:

Re: Nelivetoa talveen: Mersu vai Bemari

Viesti Kirjoittaja 1tumppi »

Naapurin x6 viettää enempi aikaa pajalla kuin kotona. Siksi mersu.
Tämän hetkinen kalusto
MB R 320 cdi-06
MB 817 -90
Doppstadt AK-430 murska. MB 430hp v6 moottorilla.
Scania 144 R -98
Chryster town country 3.8 -05
Ford Transit -10
Suzuki GSX 1100 F
1tumppi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 191
Liittynyt: Su 28.06.2020 10:33
Paikkakunta: IISALMI
Viesti:

Re: Nelivetoa talveen: Mersu vai Bemari

Viesti Kirjoittaja 1tumppi »

Tuliko vastattua liian tyhjentävästi kun kommentit loppu. :lol:
Tämän hetkinen kalusto
MB R 320 cdi-06
MB 817 -90
Doppstadt AK-430 murska. MB 430hp v6 moottorilla.
Scania 144 R -98
Chryster town country 3.8 -05
Ford Transit -10
Suzuki GSX 1100 F
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 636
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: Nelivetoa talveen: Mersu vai Bemari

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Päinvastoin, ihmettelen kun on ollut vuosikausia aikaa, eikä koko asian käsittelyä ole vielä edes aloitettu? Tämä kertoo mielestäni juuri siitä, kuinka eri asioita ihmiset nelivedolta odottavat ja näkemykset ja paremmuusjärjestys muuttuvat sen mukaisesti.

Ennen omaa arviotani taustoitan olleeni ostamassa nelivetoista jo parikin kertaa ihan vakavissani ja molemmilla kerroilla näytetään päätyvän samaan lopputulokseen. Mökkimme sijaitsee Suomen runsaslumisimmalla alueella vaaramaisemassa, ja heti parkkipaikalta lähdetään jyrkkään mäkeen eikä mökkitiekään näyttäisi olevan ihan ensimmäistä ja tuskin toistakaan kunnossapitoluokitusta. Ymmärrän kaupungissa tarvittavan citymaasturia, koska kaupungissa ei aurata tietä, kuten maalla tapahtuu - lopulta. Silti meillä ei nelivedon hankintaperuste ole vetovoima, joten katson asiaa aivan muusta kuin tämän katuautossa meille toisarvoisen näkökulman suunnasta.

Ensimmäinen vakava oireilu nelivetoisen suuntaan alkoi vannoutuneena Volvokuskina havaittuani V70:n järkyttävän puutteen. Sitä ennen oli ajettu vuosikausia Amazonilla, parillakin 244:lla, 744 ja 944, jotka kaikki käyttäytyivät normaalin auton tapaan. Mutta talviajo V70:lla aiheutti järkytyksen, kun ratti kääntyy ja rattaat kääntyy, mutta VeeSjutti ei aiokaan kääntyä ennen juhannusta. Paitsi suoralla tiellä kevyestä kaasun nostosta rajuun yliohjaavaan heiluriin. Luulin tarvitsevani nelivetoisen ja Volvomiehenä kävin koeajamassa muutaman XC:n ja Volvo AWD:n. Palasin kotiin vähän ihmeissäni, koska en löytänyt homman pihviä. Siis mitä ideaa on valenelivedossa, joka vetää kaikissa vain kaasulla, veto päällä, häh? Jos etuveto on vaikea ajaa, niin etuvetoisen kylkeen kyhätty valeneliveto on jo sairaan mielikuvituksen tuote, joka on ohjelmoitu kiusaamaan kuljettajaa. Esipaineisetettu Haldex lähtee paikaltaan joko kauniisti tai neljällä sutien, kuten pitääkin. Kulkee vakionopeudella vajaavetoista vakaammin kuten pitääkin. Ja sitten kun ollaan luiston rajoilla ja kuljettaja vähänkään epäröi ja nostaa, niin joku paukapää ohjelmoi sen valenelivedon irrottamaan takavedon juuri silloin, kun etuveto pitäisi kytkeä irti kokonaan että vastahakoisesti mutta tahmeasti kääntyvä Götan kanavan jokiproomu kääntyisi edes lift-off oversteerillä pakotettuna.

Järkytyksen sulatteluun kului hetki. Ovatko nelivetoiset oikeasti näin vaikeita ajaa?

Kävin sitten quattro-kelissä koeajamassa tämän threadin alkuajankohdan saatavilla olleet nelivetoiset seuraavin havainnoin, jotka asetan aakkosjärjestykseen, koska paremmuusjärjestys on jokaisen kuljettajan oma.

Audi quattro. Siis oikea quattro, ei mikään Haldex-räppänä. Vanha A6 ja TorSen. Keskilaatikkona ei vain Torsen AB:n valmistama planeettavaihde, vaan Torque Sensing quattro, joskaan ei sentään Quattro, kuten Ur-Quattro. Osaavan kuljettajan ajaessa isoa TorSen quattroa, on kyyti mukavaa. Koska en itse osaa ajaa nelivetoista enkä etuvetoista, on tuo A6 quattro jäänyt mieleen Citroen CX:n rinnalle autona, jota pelkäsin talvikelissä. Tai oikeammin pelkäsin itseäni, koska kummankin luiston rajalla minun osaamiseni on jo ylitetty. Joudun ajamaan kumpaakin kiltisti ikäisten tapaan, ettei varmasti luista yhtään. Molemmat omalla tavallaan vakaita kuin tankki. Mutta sitten kun lipsahtaa, tarvitaan ratin taakse minua parempi kuski.

Uudempi quattro, Torsen AB:n voimalinjalla, mutta vapaasti pyörivä keskilaatikko takavetoisena 40/60 takapainoisella voimanjaolla. Kontrollifriikki tuntee Audin nokalle kuolleen lehmän raadon painon edelleen, mutta selvästi takapainoinen voimanjako helpottaa käsittelyä niin paljon, että minäkin uskallan ajaa sen mitä osaan kun tasapainovirheen voi korjata kaasulla (molempiin suuntiin). Nämä quattrot ovat helppoja ajaa kenelle tahansa, koska niitä voi näköjään ajaa kuin nelivetoista jos osaa, mutta jos ei osaa, ne tottelevat kauniisti myös takavetoisen kuljettajaa (joka nostaa auton luistaessa). Tämä ei ehkä ole vetovoimaisin eikä nopein neliveto, mutta se on ollut minulle amatöörinä helpoin koskaan kokeilemani neliveto ajaa liukkaalla.

BMW xDrive: F10 ja F30 Touring on selvästi kytkeytyvä neliveto, mutta tätä adaptoituvaa nelivetoa ei ole ohjelmoinut vainohullu kahdeksankulmaisia silmälaseja käyttävä tiedemies, jonka tavoitteena on tuhota sinut, vaan xDrive tekee parhaansa siirtääkseen autoa eteenpäin kuljettajan määräämään suuntaan. Kaarretasapaino on BMW:lle kunnia-asia, joten auton käytös kaarteissa on neutraalia jo luonnostaan ja oletusarvoisesti takapainoinen neliveto pitää auton ketterästi ratista kääntyvänä. Jos kuitenkin luistoja aletaan provosoida, xDrive ruuvaa kiireesti voimanjakoa luiston neutraloimisen ja vauhdin pitämisen suuntaan. Kuljettajan pakottaessa auton kaasulla luisuun BMW:n suojelusenkeli ei hyppää jarrulle vaan ruuvaa voimanjaon niin eteen että itseään voimalla suoraan kiskova xDrive repii rattia kuskin käsistä kuin joku etuvetoinen luisupulkka. Myöskään nokkaluisua ei neutraloida ensisijaisesti jarruilla, vaan vääntämällä xDrive 100% takavetoiseksi, jolloin kuljettajalla on lupa oikaista etuvetoisen luisupulkan nokkaluisu normaalin takavetoisen auton tapaan. Vaikka myös xDrive on adaptiivinen neliveto, sen ohjelmointilogiikka poikkeaa edukseen etuvetoisista valenelivedoista, koska xDrive ei pyri kiusaamaan kuljettajaa vaan etenemään tämän määräämällä tavalla. Suojelusenkeli osaa toki käyttää myös jarruja, mutta se tekee niin vain, jos kuljettaja pyytää jotain aivan typerää. Minusta tämä on toiseksi mukavin kokemani katuauton neliveto. quattrolle tulee tappiota vain siinä, että tunnen varsin selvästi auton voimalinjan dynamiikan. Tämä on mielipidekysymys, mutta quattro on miellyttävän rauhallinen, koska se tuntuu aina samalta ja auto ei vaihda tyyliään ajotavan mukaan niin jyrkästi kuin xDrive. Etuvetovalmistajana Audi on myös osannut tehdä ohjauksen, joka ei tunnu pieneltä kiihdytyksessä rattia repivältä etuvetoiselta.

Minä en hoksaa, millä tavalla ajavan kannalta quattro tai xDrive olisi saman auton vajaavetoista versiota vaikeampi ajaa missään tilanteessa? Näistä nelivedoista on minusta pelkkiä etuja ilman mitään haittoja ajamisen kannalta. Minulla ei ole tarvetta driftata, vaan marginaali luiston rajalta tappisladiin ja hallinan menetykseen on minulle turvallisuuskysymys. Siksi otan mielelläni vastaan hyvissä ajoin tulevan selkeän varoituksen siitä, että ajotapani on lähestymässä taitojeni rajoja.

Mercedes xDrive (W211, W212) on Mersun tapainen jäyhä ja eleetön ja vanhemmat kuutoset vielä nokkapainoisia. Ei oikeastaan mitään moitittavaa, mutta ei liikkeissään yhtä ketterä ja herkkä kuin edelliset. Voimanjako on etupainoisempi kuin edellisissä, joten etuvetoiselle luisupulkalle yliherkistynyt havaitsee ensimmäisten allergiaoireiden nousevan esiin 4Maticin välillä hakiessa ensin aliohjausta ennen kuin alkaa kääntyä normaalin auton tapaan sinne mihin ratilla näytetään. Samoin Lift-off oversteer on vähän rikki kun eteen välitetään liikaa voimaa. Kyllä tällaisellakin ajaisi, mutta koska toisaalta nelivedossahan ei meille ole kyse vetovoimasta, niin en hoksaa mitä etuakaan saisin nelipyöräohjauksen heikentämisestä? Se on tietenkin toinen juttu, jos joku ostaa nelivetoisen muusta syystä kuin etuvetopaniikista vapautuakseen.

Subarut Legacy ja Forester ovat paljon samaa kuin 4Matic, eli liian etuvetoisia minun makuuni. Ihan hyviä ja vakaita ajaa, mutta luiston rajalla tulee minulle vaikeuksia, koska pitäisi varmaan osata ajaa nelivetoista voimalla (jota Subarussa ei edes ole). Taitavasti ylläpidetty nelivetoimage on osin harhaa, koska mainostettu symmetrinen neliveto ei ole kymmeneen vuoteen ollut symmetrinen eikä kova neliveto automaattivaihteisissa versioissa, joiden voimalinjassa on mukana toivomuslaatikoita. Mutta ne toivomuslaatikot on sentään Subarun neliveto-osaamisella ohjelmoitu pitämään auto nelivetoisena koko ajan, joten minä ainakaan en huomaa fuskua kuljettajan paikalle. Manuaalivaihteinen on todellinen mekaaninen symmetrinen neliveto, mutta sitä rasittaa talvikäytössä vaihteiston ja etuperän yhteinen öljytila, jonka peräöljyjen vuoksi vaihteisto on huomattavan tahmea käyttää kylmänä. Mersun ja TorSen quattron tavoin Subarua on minunkin taidoillani helppo siirtää osoitteesta toiseen, mutta jos pitää varautua siihenkin, että auto saattaa joskus luistaakin välillä, silloin pitää ratin taakse löytyä nelivetoisen osaava kuljettaja.

Minun pelini oli näiden koeajojen jälkeen pelattu, ja jouduin siirtymään korvikeautoihin, kunnes Göteborgissa kadonneet kardaanin piirustukset taas löydetään uudelleen. Minulla ei ollut vielä silloin mitään ideaa ostaa ikinä omaa Mersua, vaan olin vain vertaamassa nelivetovolvoja muihin nelivetoisiin. Kävin silti uteliaisuudesta koeajamassa myös vajaavetoisen W212 250 CDI:n samalla kertaa samassa kelissä. Ei ollut mitään tarkoitusta leikkiä, koska 250 CDI ei edes kuulunut nelivetovertailuuni. Silti vakaiden nelivetoisten jäljiltä kaksiturboisen alavääntö pääsi yllättämään minut hyvin helpossa tilanteessa. Kaksi ensimmäistä toimintaa olivat ESP:n luiston hallinta ja autopilotilla ennen tietoista valintaani lähtenyt vastaohjaus. Mersun Suojelusenkeli ja käteni toimivat jo ennen tietoista reaktiotani. Laina-auto tuntui heti tutulta ja suunnilleen silloin Lady Mercedes kuiskasi ihan selvällä Ruåtsin kielellä:
"Willkommen zu Hause, Herr Volvofahrer!"

Jollain muilla valintakriteereillä voi paremmuusjärjestyksen säätää haluamakseen.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
Jari Nysten
Mersumies
Mersumies
Viestit: 578
Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Nelivetoa talveen: Mersu vai Bemari

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

W211 toi 4Matic on kiinteä 40/60, eli takapainotteinen.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 636
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: Nelivetoa talveen: Mersu vai Bemari

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

W211 painojakauma on nokkapainoinen, siis enemmän kiloja etuakselilla ja vähemmän taka-akselilla. 4Matic neloskoneen kanssa tuli vasta W212 sarjaan, eikä sekään muistaakseni ole ihan tasapainossa, vaan hieman kevytperäisen puolella.

Joko W211 on tosiaan 40/60 voimanjaolla eikä 45/55, kuten muistelin?
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
1tumppi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 191
Liittynyt: Su 28.06.2020 10:33
Paikkakunta: IISALMI
Viesti:

Re: Nelivetoa talveen: Mersu vai Bemari

Viesti Kirjoittaja 1tumppi »

Kiitos 740 gle perusteellisesta vastauksesta. :clap:

Itse olin myös 20 vuotta Volvojen parissa. V40, monta 850, v70, xc70 ja xc 90. XC:t oli jatkuvasti remontissa joten meni hermot ja rupesin katselemaan muita merkkejä.

Meidän perheessä on 6 henkeä joka rajaa pirusti valikoimaa ja kaikille pitää olla hyvät istuimet muuten ei jaksa pitempää matkaa.

Päädyttiin pitkään Ärrä mersuun. Mukavan vääntävän moottorin, hyvien hiljaisten tilojen takia. Nyt kun on saanut ajella huonosti aurattuja savon syrjäteitä niin volvoon verrattuna nelikko toimii Mersnua paljon paremmin. Volvossa ärsytti puskeminen joka ärrässä on poissa. Keulapainoisuus ei haittaa, leveän raideleveyden ja pitkän akselivälin takia auto tarttuu tiehen kuin tauti ja jos luisto alkaa se on rauhallista. Tietysti vakuutuksen ei tarviis välttämättä tarttua niin hanakasti... :wink:

En oo bemarin tai Audin nelikko kokeillut. Pitää olla tosi hyvät jos Mersun päihittää.
Tämän hetkinen kalusto
MB R 320 cdi-06
MB 817 -90
Doppstadt AK-430 murska. MB 430hp v6 moottorilla.
Scania 144 R -98
Chryster town country 3.8 -05
Ford Transit -10
Suzuki GSX 1100 F
Avatar
TimoV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 27.01.2015 22:17
Paikkakunta: Joensuu

Re: Nelivetoa talveen: Mersu vai Bemari

Viesti Kirjoittaja TimoV »

Meillä on xDrive E61 vaimon autona. Oikein helppo ajaa ja erittäin looginen käytökseltään. Kaikenlainen puskeminen loistaa poissaolollaan, mikä esim omassa nelikossa (Range Rover) saa aikaan erittäin varovaisen lähestymisen kiertoliittymiin - siinä kun ei ole kuin ABSit. Mölli on jotain tuolta väliltä.
W211 200cdi 2004 (töissäkuljettaja, kilsahirviö)
W163 ML 55 AMG 2002 (vaimon talvirassi)
W208 430 CLK 1998 (isin hymyntuottaja)
Linhai 500 4x4 T3 2016
Kymco Agility 125
Hirvas 438, Yamaha 55AM (wanha, vesille)
*STAR C3*- apuja tarvittaessa (opettelussa)

W211 220cdi 2003 ex, (vaimon töissäkuljettaja, kilsahirviö II, koneenvaihto OM646 ->OM611 ála atlas)
S203 180K 2004 ex, disclaimer: pysykää erossa M271:stä
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 636
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: Nelivetoa talveen: Mersu vai Bemari

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

TimoV kirjoitti: Su 07.02.2021 20:24 Meillä on xDrive E61 vaimon autona. Oikein helppo ajaa ja erittäin looginen käytökseltään.
En ole juuri tuota xDrivea ajanut, mutta sen perusteella mitä olen, olen myös kanssasi samaa mieltä. Kuvausta xDriven käytöksessä luistossa ei pidäkään ottaa moitteena siitä, että se luistaisi kohtuuttoman helposti, vaan havaintona luiston rajoille ja ihan vähän ylikin ajettuna. Silloin xDriven voimanjaon muutokset tuntuvat selvästi ja xDriven tapauksessa ne tuntuvat ainakin minun mielestäni positiivisesti kuljettajaa auttaen, poislukien tuo kauneusvirhe ohjauksen vetelystä yliohjaavassa luisussa, johon xDrive reagoi muuttamalla itsensä (lähes) etuvetoiseksi.

xDriven toteutus ja ohjauslogiikka ei siis ole pelkkää takavedon kytkentää etuvedon avuksi valituissa tilanteissa, vaan jatkuvaa aktiivista voimanjaon säätöä eteen ja taakse erittäin laajoissa säätörajoissa.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
TimoV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 27.01.2015 22:17
Paikkakunta: Joensuu

Re: Nelivetoa talveen: Mersu vai Bemari

Viesti Kirjoittaja TimoV »

Juuri näin. Ja siihen luiston rajalle ja yli sitä pitää oikeasti käskeä. Ainakaan tuo bimmeri ei tietämättä ja vahingossa luistattele. Ja hallinta on helppoa, eikä se ole vielä ainakaan yllättänyt kertaakaan missään tilanteessa. Siihen, että luistonesto puuttuu tilanteeseen, joutuu autoa oikein paiskomaan. Tämmösenä keski-ikäisenä ei enää edes viitsi.

Ensimmäisen kerran kun tuolla liukkaalla kelillä ajoin hämmästyin todella paljon auton eleetöntä käytöstä verrattuna tuohon takapotkuun w211 lussuun, joka vikuroi helposti. Ja se puskemisen täydellinen puuttuminen verrattuna Rangeen ja Mölliin on taivaallista. Bemun käytöstä ei tarvitse miettiä yhtään, se menee kuin ajatus.

Nelikko e- tai c-sarjalaisesta minulla ei ole kokemusta, joten vertaus niihin jää minun osaltani auki. Audi... no ... ihan ookoohan sekin on. Ei vain oikein ole minun juttu, kun se pienikin puskeminen vie minulta luoton auton käytökseen.
W211 200cdi 2004 (töissäkuljettaja, kilsahirviö)
W163 ML 55 AMG 2002 (vaimon talvirassi)
W208 430 CLK 1998 (isin hymyntuottaja)
Linhai 500 4x4 T3 2016
Kymco Agility 125
Hirvas 438, Yamaha 55AM (wanha, vesille)
*STAR C3*- apuja tarvittaessa (opettelussa)

W211 220cdi 2003 ex, (vaimon töissäkuljettaja, kilsahirviö II, koneenvaihto OM646 ->OM611 ála atlas)
S203 180K 2004 ex, disclaimer: pysykää erossa M271:stä
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5232
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Nelivetoa talveen: Mersu vai Bemari

Viesti Kirjoittaja S202 »

Audin torsen quattro on paras neliveto, siitä ei pääse mihinkään. Paitsi jos nokalla keikkuu iso moottori, silloin se puskee liikaa. Toi torsen on mukava ajaa kun se toimii aina ja kokoajan samalla tavalla, pikkuisen puskee ja kaasun lisääminen saa auton hallittuun luistoon. Tässä 120 korin land cruiserissa on myös sama torsen ja menee samalla tavalla kuin audi, tosin luistonestoa ei saa pois mutta eipä se tähän ikään ja automalliin kuulukkaan. W212 korin neliveto on normaalissa ajossa hyvä, mutta leikkiä sillä ei voi kun sen toiminta ei ole kovin loogista.
S124 300TE
S211 E500
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: Nelivetoa talveen: Mersu vai Bemari

Viesti Kirjoittaja zukka »

Eipä näin uusista autoista ole kokemusta paljoakaan pahoissa paikoissa ajeluista, mutta yksi -90 luvun alun ja yksi vuosituhannen vaihteen nelikko bemari on ollut ja olin tyytyväinen nelivedon tasaisuuteen ja siihen ettei sen kanssa tarvinut jännittää alkaako puskemaan ja vetääkö takapyörät kuten volvojen kanssa on käynyt.
Tuossa uudemmassa bemarissa häiritsi vähän tuo että pyörintäeroja tasataan jarruilla, vanhemmassa meni lukko perässä päälle jos toinen pyörä alkoi ruopia tyhjää.

Audit mitä olen ajanut yksittäisiä päiviä sijoittuu omasta mielestä bmw:n ja volvon väliin. 00-10 välisiä s3, a4 1.8, a4 2.0t, a6 diesel ja bensa sekä se audin 3.2 litranen mikä onkaan, olikohan jotain 260 hepoa siinä. En jotenkin pitänyt näistä juurikaan, a4 oli ihan ok sellainen eleetön tasaisen varma menijä.

-90 luvun alun autoista nelikoista subaru ollut reilusti paras pahoissa paikoissa, muutenhan se on kun corolla joka mörisee enemmän ja takapyörätkin vetää.

Mersun nelikolla en ole tainnut ajaa, kiinnostaisi kyllä sellaista kokeilla ja omistaakin ehkä.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Nelivetoa talveen: Mersu vai Bemari

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Hei

Pistetään nyt omatkin kokemukset. Bemun nelikkoa ei ole tullut ajettua kuin pieni pala autobaanalla joten ei siitä pysty oikeen sanoa mitään... muut nelikot mitä ollut omassa käytössä: Gaz69_turbo, R280Cdi, Jeep 3,7 Cherokee ja GL450. Gazi oli hauska harrastepeli ja ahdettuna 2,4 lättäpääkin alkoi liikkua. 4 vetona se oli aika samanlainen kuin tuo Jeep, joskin Gazissa ei ollut taka-akselissa lukkoa. Jakis "avoin" asennossa jatkuvana nelivetona ihan vakaita ajaa. Kaasuttelemalla sai voiman katoomaan kaikki taakse ja sitte luisutellaan kuin takavedolla konsanaan... R sitten oli hyvä ajaa, mutta ääritilantees kyllä helposti alkoi puskea ja kaasulla kun yritti saada jotain aikaan niin luistoesto puuttui heti peliin. GL taas tuntuu erilaiselta kuin R vaikka periaattees about sama paketti. No GL on ofroad tekniikalla niin se kai käyttää myös taka-akselin lukkoa ja keskilukko auto-asennossa? Se on kyllä niin eleetön että en tiedä oikein mitä sanois. Pitäis varmaan käydä joosain kentällä vähä pyörittelees että tietäis mitä se sitten tekee... nyt tuntuu lähinnä siltä että tämä pysyy ties eikä irti lähde, mutta samalla ääni takaraivossa muistuttaa että luulet vaan. Ja sitte kun tämä lähtee niin malmia liikkuu jo niin paljo jotta se on siinä ja mietitään mitä seuraavaksi :)
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: Nelivetoa talveen: Mersu vai Bemari

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Tuolla omalla x164 GL rohjolla tullut luisuteltua jääradalla, se tuolla 420CDI moottorilla kyllä lähtee helposti luisuun kun on ottanut luistoneston pois ennen luisua. Sehän antaa sen mennä kylkimyyryä pitkiä pätkiä.

Tietyllä kelilä se tottelee (pitävällä) kohtuudella, liukkaalla se menee painonsa takia vähän Ämeriikan luisua eikä oikene helposti.

W164 oli ilman offroad pakettia huonompi luisupulkka. Vaikka tekniikka ymmärtääkseni suurinpiirtein sama, GL:ssä on tuo Maastiksen mainitsema offroad paketti.

W163 400CDI oli tottelevaisin tästä porukasta. Sitä sai vietyä parhaiten sinne minne halusi.

Vähän olen joskus kokeillut w212 350 4-maticin jäärata ominaisuutta. Sen luistonesto ei lähde täysin päältä ja ei muistaakseni kestä yhtään vastaanohjausta vaan sitä pitää ns kääntää sisäkurviin päin jos haluaa luisussa ajella :)
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Nelivetoa talveen: Mersu vai Bemari

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Olikos niin että alkupään W163 voimanjakosuhde oli 52 takse 48 eteen? Olisko se syynä miksi W163 totteli paremmin?

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 636
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: Nelivetoa talveen: Mersu vai Bemari

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

S202 kirjoitti: Ma 08.02.2021 20:35 Audin torsen quattro on paras neliveto, siitä ei pääse mihinkään.
Pääsee toki, ja helposti pääseekin. Riittää kun määrittelee nelivedon käyttökohteen ihan mihin tahansa muualle kuin TorSen quattron optimaaliseen käyttötilanteeseen. Esimerkiksi Valtran kiinteät lukitukset maksimoivat vetovoiman ellei 50 metrin kääntösäde häiritse. Vapaasti pyörivä keskitasauspyörästö maksimoi etu- ja takakardaanien vapauden ja ketteryyden, kytkeytyvä neliveto säästää TorSenia paremmin energiaa kesällä ja sähköinen voimalinja reagoi tarkemmin ja mahdollistaa tehokkaamman energian talteenoton.

Nelivedon käyttötilanteita on niin paljon erilaisia, että ei ole olemassa yhtä parasta, vaan nelivedot sopivat joko paremmin tai huonommin eri käyttötilanteisiin.
S202 kirjoitti: Ma 08.02.2021 20:35 Paitsi jos nokalla keikkuu iso moottori, silloin se puskee liikaa. Toi torsen on mukava ajaa kun se toimii aina ja kokoajan samalla tavalla, pikkuisen puskee ja kaasun lisääminen saa auton hallittuun luistoon. Tässä 120 korin land cruiserissa on myös sama torsen ja menee samalla tavalla kuin audi, tosin luistonestoa ei saa pois mutta eipä se tähän ikään ja automalliin kuulukkaan. W212 korin neliveto on normaalissa ajossa hyvä, mutta leikkiä sillä ei voi kun sen toiminta ei ole kovin loogista.
Raskas puntti nokalla ei ole nelivedon vika ja minunkin mielestäni quattro on parhaimmillaan pienellä ja kevyellä moottorilla. Mutta tämä ei ole TorSenin paremmuutta vaan mielipide erään käyttötilanteen perusteella.

Kaasun lisääminen auton luistaessa, etenkin sen luistaessa edestä sisältää jo oletuksen määrätynlaisesta ajotavasta. Se ei ole välttämättä auton paremmuutta, vaan auton sopivuutta kuljettajan ajotapaan. Pitkittäisen torque vectoringinsa vuoksi TorSen quattro (ja tietenkin Quattro) on osaajan käsissä nopea, mutta ei välttämättä amatöörille helpoin mahdollinen. Aika harvassa ovat ne amatöörit, jotka annostelevat autopilotilla sopivan määrän lisää kaasua antaessaan yllättää itsensä. Minä aivan varmasti nostan ensin ja teen jotain harkittuja liikkeitä vasta paljon myöhemmin. Siksi minusta on helpompi ajaa autolla, jossa se vaistomainen nosto ei pahenna tilannetta, vaan aloittaa jo korjaavat toimenpiteet.

Oikeasti nopeiden ei tietenkään tarvitse miettiä tällaisia arkisia asioita kuin kuskin osaamisen rajallisuutta.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
TimoV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 27.01.2015 22:17
Paikkakunta: Joensuu

Re: Nelivetoa talveen: Mersu vai Bemari

Viesti Kirjoittaja TimoV »

Siinäpä se tiivistettynä yllä, miksi minä en siihen Audiin niin ole ihastunut. Äkkinäisiä ääritilanteita ei tieliikenteessä lähtökohtaisesti pidä korjata kaasulla.
Enkä usko, että vaimokaan niin tekee, vaan pikemminkin seisoo molemmat jalat jarrulla aluksi. Tämä on nyt vain alunperin takavedolla ajamaan oppineen miesamatöörin mielipide.
W211 200cdi 2004 (töissäkuljettaja, kilsahirviö)
W163 ML 55 AMG 2002 (vaimon talvirassi)
W208 430 CLK 1998 (isin hymyntuottaja)
Linhai 500 4x4 T3 2016
Kymco Agility 125
Hirvas 438, Yamaha 55AM (wanha, vesille)
*STAR C3*- apuja tarvittaessa (opettelussa)

W211 220cdi 2003 ex, (vaimon töissäkuljettaja, kilsahirviö II, koneenvaihto OM646 ->OM611 ála atlas)
S203 180K 2004 ex, disclaimer: pysykää erossa M271:stä
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5232
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Nelivetoa talveen: Mersu vai Bemari

Viesti Kirjoittaja S202 »

Se torsen on erittäin hyvä kun sillä oppii ajamaan, eikä se nyt ole mitenkään vaikeaa jos osaa takavetoista viedä kahva edellä. Rattia pitää vaan pyöritellä hieman eri tavalla. Joskaan eihän sellaiseen ole liikenteessä tarvettakaan. Niin tarkoitin näitä hlöautojen jatkuvia nelivetoja, senkin takia torsen on hieno keksintö kun ei siinä ole mitään elektroniikkaa, ohjausta tai kuluvia kitkalukkoja jne. Vaan mekaaninen tasauspyörästö joka toimii nerokkaasti ja jakaa vieläpä voimaa sinne minne sitä tarvitaan. Esim toi w212 neliveto rullausmoodissa oli hyvinkin arvaamaton eikä sillä tehnyt mieli paria kertaa enempää kokeilla leikkiä. Normaalisti esp pois kytkettynähän se menee sievää luisua hirveän rutinan saattelemana.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
harriba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ti 06.02.2007 23:08

Re: Nelivetoa talveen: Mersu vai Bemari

Viesti Kirjoittaja harriba »

Mun eka nelari oli -95 525ix farkku. Siinä muistaakseni visko keskellä ja takana. Jäältä lähtiessä 3 pyörää suti. Mitään luistonestoja pl. melko vähän tehoa + paljon painoa + hidas automaatti ei ollut. Kaasulla vietävissä mutta kun se kulkee saman tien niin lujaa että mulla loppui taidot tai ainakin uskallus. Taunusta oli paljon kivempi kiusata jääradoilla, se oli niin hidas ja kevyt että kovin syvälle penkkaan sitä ei saanut.

525ix vaihtui X3:seen, liekö ekoja xdrivejä, vai muuten vaan ilman lukkoja + sutivia fillareita jarruteltiin. Ei oikein mielikuvaa muuten kuin että alusta oli aika rasittava pomppulauta routaheitoissa.

Seuraavaksi E500 4matic. Ei yhtään kiinnostanut hakea tai kokeilla rajoja, laitos oli huomattavan epäurheilullinen pitkine välityksineen ja laiskoine kaasuvasteineen. Parhaat jarrut ikinä. Muutenkin pysyi tiessä kuin tauti. 4matic hiukan hämmentyi syvässä sohjossa parkkeeraamiseen mutta kiinni ei jäänyt, airmaticin liftistä oli jopa hyötyä. Kerran vedin sillä keskikokoisen Busterin rannasta. Mietin että hiukan oli tahmea nousu. Eikä ihme kun trailerissa jarru päällä ja fillarit puoliksi rantahiekassa. Tästä tractor pulling testistä mersulle täydet pisteet.

Faijalle hankin S60 2.5T awd:n. Yllätys oli miten hyvin haldex toimi. Puskihan se toki, mutta eihän sitä ole tehty käännettäväksi muutenkaan kun eturenkaat kääntyi jotain +- 10 astetta. Muuten aivan hemmetin mukava auto. Toki bensaa meni taas samat minkä mersun V8:lla.

Siitä rohkaistuneena koeajoin kolmea V70 awd:tä. Ilmeisesti jokaisessa se joku haldexin holkki poljettu hajalle. Valoista lähdettäessä ensin sutii etufillarit, sit veto tippuu, valot vilkkuu ja hiukan takaa nykäisee ja kuskin hermo hirttää kiinni. Bilian myyjä väänteli käsiään. Nuo kuitenkin silloin kaikki 3-4 v alle 100k ajettuja vaihtoautoja. Ihme touhua.

Toistaiseksi viimeinen nelari sitten E61 525xi. Toimi kuin ihmisen mieli, toisin kuin auton keskieurooppakitkat. Bensaa paloi jälleen yhtä paljon kuin tuon V8 mersun kanssa.

Sit ollaankin kitkuteltu takavedoilla. Ässän vaihto A8 Audiin on ollut mielessä, tai jos pinkka kestäisi niin W221 4maticciin tai Lexus LS600 hybridiin. Olisi myös pop joskus päästä testaamaan miten awd sähkövatkaimilla pärjäisi jääradalla. Plugarihybridit hubridinelivetoineen taidan vaan skipata.

Sit noiden alkupään Cayennejen hinnat alkaa olla pikkuhiljaa ongelmajätetasoa. Niissäkin kait ainakin optiona etenemiskykyä. Harrasteeksi ehkä löydettävissä hyväkin hinta/laatusuhde 5-10t km vuotuiseen fiilistelyyn. Probleema vaan 2.5 tonnin paino ja se että ne näyttääkin ongelmajätteeltä. Tosin eipä kait se kuskin penkiltä näy :)
harri
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA, W220 S500
Jaguar XJ X308, R1100RT, Hyundai Ioniq hybrid
Avatar
3AHG
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 28.07.2020 08:49

Re: Nelivetoa talveen: Mersu vai Bemari

Viesti Kirjoittaja 3AHG »

..
Viimeksi muokannut 3AHG, Pe 28.01.2022 11:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Nelivetoa talveen: Mersu vai Bemari

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Hei

Tuli tilaisuus käydä tuossa vähän isommalla parkkiksella pyörittelemässä tuota GLlää. Aurattu kova lumi pohjana. Jos oli ESP päällä niin kovastakin vauhdista käännettyän vauhti hidastui salamana ja auto alkas kulkea ohjauspyörän mukaista rinkiä... ESP pois päältä niin sitten mentiin sellaista suht halittavaa 4 pyörän luisua. Pelkkää takapäätä ei saanu suttaamaan millään. Tiedä sitten lukottaako automaattisrsti keskitasauspyörästöä? Ja toisaalta myös vauhti kasvoi niin nopiaa että alkoi isokin kenttä tuntua pieneltä :). Aika hyvä pito nois liki ajamattomis Misukoissa... tiedä sitten jos olis jäisempi alusta...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Jurro
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 18.07.2019 19:20

Re: Nelivetoa talveen: Mersu vai Bemari

Viesti Kirjoittaja Jurro »

Mulla on 2015 vuoden A4 2.0tdi allroad ollut uudesta saakka ja tuolla on nyt ajettu 170tkm. Normaalien huoltojen lisäksi on pitänyt yksi abs-anturi vaihtaa. Todella luotettava peli tuo on ollut.
Saman ikäinen W212 350CDI 4matic mersu tuli taloon reilu 1,5 vuotta sitten 80tkm ajettuna. Mersulla olen rullaillut nyt reilu 70tkm. Mersu vissiin sattui vähän huono yksilö kun tuohon on joutunut remonttia jonkin verran tekemään. Ehkä edellinen omistaja ei paljon välittänyt autosta. Pirun mukava auto kuitenkin ja moottori sekä neliveto toimii hyvin.

Toki vertailen nyt aivan eri luokan autoja keskenään mutta nelivetojen toiminnassa en sinänsä huomaa mitään eroa. Molemmat toimii just niin kuin pitää. Minusta tuntuu, että Audi puskee hieman helpommin mutta on toisaalta hieman hauskempi ajaa kun luistonesto ei ainakaan sport tilassa puutu heti jos vähän luistelee.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5325
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Nelivetoa talveen: Mersu vai Bemari

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Pääsin joku vuosi takaperin ajamaan 4 -vetoisia Amarokkia ja mersua Jämillä jääradalla samanlaisila renkailla varustettuna samaa rataa pitkin. Siinä kohtaa mersu oli kyllä täysin altavastaaja volkkariin verrattuna. Mersu rajasi jyrkästi tehoja kun volkkari toimi paljon hienostuneemmin ja huomasi paljon nopeammin muuttuneen tilanteen. Kuitenkin minusta volkkarikin sekosi jos autoa yrititti viedä kuten normaalisti luisussaolevaa viedään. Apparinpenkillä ollut ohjaaja kertoi et nyt lakkaat ajattelema vaan annat auton elektroniikn ajatela. Ja totta sehän toimi. Piti olla sommantakana ns. "tymä".

Hyvin tuntemani kaveri kertoi et Audin jälkeen bemun x on suorastaan surkea Audiin verrattuna. Tiedä siten detaileja. Pemppu sillä on se jälkimmäinen joten oletettavasti bemun uudempi tekniikka hänen mielestä on huonompi? Hänhä vetää kilpaveneitä niin ilmeisesti rampeista, matka-ajosta jne on tuttavuutta?

Mähän itte ajelen nooanarkki W124 4Matic 300DTD:llä jossa voimalinjaa on "hieman rukattu" ja oikeastaan ainoa miinus on se että liikennevaloista lähtiessä viive on hieman liian pitkä. Mutta kun 4-veto on mukana ja varsinkin jos viivettä ennakoi ni sit kyllä pärjää ihan kivasti nyky4vetojen kanssa liikenteessä loistavasti :wink:

Volvotkaan ei vissiin tiukemmassa paikassa muuta kuin avittaa takasilla kuten se monissa vissiin niin on? Tojotat ja Hondat ja mitä niitä on? Vai miten lie?

Tossahan ei mitään rajoittimia ole muuta kuin pedaali. Kuitenkaan liukkaallakaan niin ei me ympäri vaan hiukan kääntää sivuttain ja sit lähtee menemään. Ympäri ei mene jos ei käske menemään ympäri. Minusta tuo vanhaliittolainen toimii ihan ok 4-vetona.
Droc Rewop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Su 24.02.2019 13:20

Re: Nelivetoa talveen: Mersu vai Bemari

Viesti Kirjoittaja Droc Rewop »

X164 järjestelmästä en vielä ole ihan päässyt perille. Lukot AUTO asennossa ja auto lämpimäksi ajettuna näyttäisi ainakin keskilukkoa käyttävän aika herkästi. Perästä en ole varma onko silloin tällöin vilahtanut sekin ruudulla.

Eilen kaupan piha oli hienossa kunnossa, peilijää jonka päällä vettä. Kylmällä autolla vaikutti taas ettei automaatti käytä lukkoja, pelkkä luistonesto vilkutteli. Tuollaisessa hitaassa nopeudessa perä aika herkästi lähti kaasulla sivulle. Vastaavasti normaalissa ajossa esimerkiksi moottoritien rampeissa kiihdyttäessä yleensä etupäässä tuntee ensin että nyt ollaan rajoilla.

Pitäisi enemmän päästä leikkimään että tulisi tutuksi. Normaali ajossa niin huomaamatonta tuo nelivedon toiminta.
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: Nelivetoa talveen: Mersu vai Bemari

Viesti Kirjoittaja joop79 »

No nyt vaihtui jopa hieman yllättäen X164--> S212 4matic 350CDI:hin. Siksi yllättäen, että tuosta S212 löytyi takakontista 7h lisäpenkit :)

Ajo tuntumaa haeskellut Saksan kitkoilla kun ei vielä ehtinyt nastat tulla. Pari ekaa päivää noiduin, että ei tällä tee mitään kun ei ESPtä saa pois kytkettyä... sitten tajusin valikkoa selatessa että täällähän se pois kytkentä on. ESP päällä tykkää puskea jos yrittää saada luistoon.

Se on tuo Eemeli selvästi takaveto painotteisempi kuin GL oli. Ja GLn luistonesto lähti kokonaan pois, taitaa Eemelissä jäädä taustapiruksi??? Toki nopeudet on ollut pieniä, en ole päässyt vielä jääradalle. Mutta lisää kokemuksia kirjoitan kun niitä tulee.
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Vastaa Viestiin