W213 E-sarja topikki

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Olin itse myös vahvasti sitä mieltä, että DRL:n kanssa saisi aina palaa takavalot, mutta MB on kyllä hoitanut tuon automatiikan sen verran hienosti, että en ole nähnyt sille enää mitään tarvetta. Monestihan tuolla juu näkyy tienpäällä pimeässä/sateessa/sumussa jne ajelevia ilman takavaloja, mutta aina se on ollut joku muun merkkinen auto, yleensä jokun edullisenpään kiinneri, jota mummeli käskyttää naama tuulilasissa. Huomioitavaa on myös ettei esimerkiksi kaikissa Toyotissa ole uusissakaan mitään automatiikkaa valoille, vaan nuo ajovalot tosiaan täytyy kytkeä itse päälle.
Olisikohan ainut tilanne ollut oman 213:n kanssa sellainen, että oli kirkasta, mutta silti todella kova sumu, niin silloin äly ei tietysti osannut kytkeä valoja päälle. Ja saattoi olla että joskus päiväsaikaan kovassa lumisateessa on ollut sama, mutta heti kun sadetunnistin huomaa että tulee vettä niin kyllä ne valot kytkeytyy sitten päälle. Ja tosiaan tällä mennään aika hyvissä ajoin hämärässäkin ajovaloille.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
Nippe
Mersumies
Mersumies
Viestit: 762
Liittynyt: Ti 27.05.2008 17:55
Paikkakunta: Vantaa

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Nippe »

Hämärä tuskin on näissä se ongelma, oma S205 kyllä vaihtaa drl:n ajovaloihin jo suht aikaisin kun alkaa hämärtää. Ongelma tulee lähinnä vesi- tai lumisateella. Silloin jos on tarpeeksi kirkasta niin ei takavalot palakkaan, vaikka takana pöllyää vesi/lumi. Vesisateella tilanne ei ole ihan yhtä huono kuin lumipöllyssä, sadetutka osaa myös jollain perusteella kytkeä ajovalot päälle.

Mutta, onhan autossa se sumuvalonappula, siitä kun painaa niin auto vaihtaa drl:n ajovaloksi ja syttyy tietysti se sumuvalokin, mikä esim lumipöllyssä on suositeltavakin. Kyllä pitää kuskillakin joku vastuu olla valojen oikeaoppiaessa käytössä, ei voi automatiikkaa kaikesta syyttää, se kun ei kaikkea osaa. Surullisinta on nämä muiden merkkien drl-valot jotka eivät omaa edes sitä hämärätoimintoa, niitä näkee todella usein pimeällä tiellä perä pimeänä, silkkaa typeryyttä.
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti :D )
S205 C250d -14
CL203 C200K -02

ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja DBFI »

EVO X kirjoitti: Ti 25.01.2022 10:59 Olin itse myös vahvasti sitä mieltä, että DRL:n kanssa saisi aina palaa takavalot, mutta MB on kyllä hoitanut tuon automatiikan sen verran hienosti, että en ole nähnyt sille enää mitään tarvetta. Monestihan tuolla juu näkyy tienpäällä pimeässä/sateessa/sumussa jne ajelevia ilman takavaloja, mutta aina se on ollut joku muun merkkinen auto, yleensä jokun edullisenpään kiinneri, jota mummeli käskyttää naama tuulilasissa. Huomioitavaa on myös ettei esimerkiksi kaikissa Toyotissa ole uusissakaan mitään automatiikkaa valoille, vaan nuo ajovalot tosiaan täytyy kytkeä itse päälle.
Olisikohan ainut tilanne ollut oman 213:n kanssa sellainen, että oli kirkasta, mutta silti todella kova sumu, niin silloin äly ei tietysti osannut kytkeä valoja päälle. Ja saattoi olla että joskus päiväsaikaan kovassa lumisateessa on ollut sama, mutta heti kun sadetunnistin huomaa että tulee vettä niin kyllä ne valot kytkeytyy sitten päälle. Ja tosiaan tällä mennään aika hyvissä ajoin hämärässäkin ajovaloille.
Monen uudehkonkin auton kohdalla olen ihmetellyt miksi valoautomatiikka ei ole kytkenyt ajovaloja hämärässä päälle, siis samalla takavaloja. Onko tosiaan niin että hämäräautomatiikka ei ole pakollinen nykyautoissa? Minusta ilman automatiikkaa pitäisi ne takavalot palaa aina päiväajovalojen kanssa. Hölmömpikin kuski hiljalleen huomaa etupään heikon valaistuksen, välillä kyllä aika säkkipimeällä senkin.

Mersuhan sytyttää päivälläkin ajovalot jos sataa (sataa eikä ripottele pikkasen). Sateella ajovalojen kytkemättä jättäminen ei ole niin paha ongelma kuin pimeällä takavalojen puuttuminen. Lumipöly ja sumu valoisalla kelillä tosiaan vaatii mersukuskiltakin toimenpiteitä. Ehkä jossain vaiheessa tutkan ja kameran yhteistiedoilla saisi tuonkin automatisoitua, vai pitäisikö liikennetiedoista tulla ohjaus, ei välttämättä kovin vaikeata toteuttaa.

Harmittaa kyllä ne vanhemmat mersutkin kun on Saksasta tuotu eikä kuski ole osannut asettaa ajovaloja automaatille. Yllättävän yleistä tuokin, ajavat sitten täysin pimeänä.
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja EVO X »

DBFI kirjoitti: Ti 25.01.2022 11:28 Monen uudehkonkin auton kohdalla olen ihmetellyt miksi valoautomatiikka ei ole kytkenyt ajovaloja hämärässä päälle, siis samalla takavaloja. Onko tosiaan niin että hämäräautomatiikka ei ole pakollinen nykyautoissa?
Joo, veljen vaimolla on Auris, olisko -17vm. Ei ole automatiikkaa DRL:lle. Itse kytket päälle tai pois. Valot tais olla päällä aina kun käynnistää, mutta se kummat drl/ajovalo siellä on päällä oli siitä kuskista kiinni. Myöskään sade ei vaihda siinä valojen asetusta. Meillä on niin vanha Auris, että siinä ei ole DRL:iä ollenkaan. Ajovalot menee automaattisesti päälle jos mekaaninen kytkin on 0-asennossa tai valot päällä. Jos se on jäänyt parkeille niin sitten on parkit. Mitään muuta älyä niissä ei ole.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
kenni_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Ma 22.11.2021 16:36

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja kenni_ »

Onko joku ominaisuus päällä, kun aina autoo käynnistäessä mittariin tulee kuva missä näyttäis että takavyöt ei oo kiinni vaikka takapenkillä ei ole mitään? Häviää hetken päästä itestään. :roll:
S213 E300de -20
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja DBFI »

kenni_ kirjoitti: Ke 26.01.2022 20:40 Onko joku ominaisuus päällä, kun aina autoo käynnistäessä mittariin tulee kuva missä näyttäis että takavyöt ei oo kiinni vaikka takapenkillä ei ole mitään? Häviää hetken päästä itestään. :roll:
Näyttää että takavyöt ei ole kiinni koska ne ei ole kiinni niin kuin sanoit. Pointtihan tuossa on se että takapenkkiläisille ei ole tunnistusmattoa eikä auto tiedä istuuko siellä joku vyöt auki. Auto kyllä tunnistaa jos vyö on kiinni (turvavyön lukon kytkimestä).
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Eikös koodilla P17 pitäisi tulla myös jalan heilautuksella aukeava ja sulkeutuva takaluukku (ainakin S213:ssa)?
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja DBFI »

tj86430 kirjoitti: Ke 26.01.2022 21:56 Eikös koodilla P17 pitäisi tulla myös jalan heilautuksella aukeava ja sulkeutuva takaluukku (ainakin S213:ssa)?
Sedanin kantakortissa P17 Keyless Go paketti (sisältää 871, hands free access, 889, KG, 881, takaluukun mukavuussulkeminen ja oliko jotain muuta).
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

DBFI kirjoitti: Ke 26.01.2022 22:38
tj86430 kirjoitti: Ke 26.01.2022 21:56 Eikös koodilla P17 pitäisi tulla myös jalan heilautuksella aukeava ja sulkeutuva takaluukku (ainakin S213:ssa)?
Sedanin kantakortissa P17 Keyless Go paketti (sisältää 871, hands free access, 889, KG, 881, takaluukun mukavuussulkeminen ja oliko jotain muuta).
Vaatiikos se jonkun ihan erityisen koreografian kun en ole vielä onnistunut saamaan reaktiota. Ohjekirjan mukaan pitäisi kai heilauttaa jalkaa auton pituussuunnassa puskurin alle ja takaisin?
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
kenni_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Ma 22.11.2021 16:36

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja kenni_ »

tj86430 kirjoitti: Ke 26.01.2022 22:43
DBFI kirjoitti: Ke 26.01.2022 22:38
tj86430 kirjoitti: Ke 26.01.2022 21:56 Eikös koodilla P17 pitäisi tulla myös jalan heilautuksella aukeava ja sulkeutuva takaluukku (ainakin S213:ssa)?
Sedanin kantakortissa P17 Keyless Go paketti (sisältää 871, hands free access, 889, KG, 881, takaluukun mukavuussulkeminen ja oliko jotain muuta).
Vaatiikos se jonkun ihan erityisen koreografian kun en ole vielä onnistunut saamaan reaktiota. Ohjekirjan mukaan pitäisi kai heilauttaa jalkaa auton pituussuunnassa puskurin alle ja takaisin?

Samaa täällä mietitty. Audaxin myyjä väitti että takakulmissa olis tunnistimet. Mutta pitääkö avaimet olla taskussa että toimii?
S213 E300de -20
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

kenni_ kirjoitti: To 27.01.2022 05:35
tj86430 kirjoitti: Ke 26.01.2022 22:43
DBFI kirjoitti: Ke 26.01.2022 22:38
tj86430 kirjoitti: Ke 26.01.2022 21:56 Eikös koodilla P17 pitäisi tulla myös jalan heilautuksella aukeava ja sulkeutuva takaluukku (ainakin S213:ssa)?
Sedanin kantakortissa P17 Keyless Go paketti (sisältää 871, hands free access, 889, KG, 881, takaluukun mukavuussulkeminen ja oliko jotain muuta).
Vaatiikos se jonkun ihan erityisen koreografian kun en ole vielä onnistunut saamaan reaktiota. Ohjekirjan mukaan pitäisi kai heilauttaa jalkaa auton pituussuunnassa puskurin alle ja takaisin?

Samaa täällä mietitty. Audaxin myyjä väitti että takakulmissa olis tunnistimet. Mutta pitääkö avaimet olla taskussa että toimii?
Tietääkseni pitää
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Ei tarvii olla avaimen taskussa kunhan on riittävän lähellä autoa. :roll: Taskussahan avaimet käytännössä on mutta voisko olla toiminto disabloitu valikoista, en katsonut saako sen pois päältä. Tietenkin atuon pitää avaimet tunnistaa ettei kuka tahansa ohikulkija saa takaluukkua avattua. Ehkä kannattaa ottaa avain käteen "paremmin kuuluville" aluksi kokeiluihin.

Polkaisun pitää olla auton suuntainen, ei sivusuunnassa ja reipas. Vaatii ehkä vähän kokeilua.
EPC 871.JPG
WIS 871.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Pitää kokeilla vielä eri tavoilla. Äsken kotiintullessa tein pienet potkuharjoitukset eri kohdissa ja eri tavoilla, mutta ei auennut. Jatketaan harjoituksia.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
kenni_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Ma 22.11.2021 16:36

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja kenni_ »

tj86430 kirjoitti: To 27.01.2022 18:46 Pitää kokeilla vielä eri tavoilla. Äsken kotiintullessa tein pienet potkuharjoitukset eri kohdissa ja eri tavoilla, mutta ei auennut. Jatketaan harjoituksia.
Ainakin avaimet taskussa toimi kun tosiaan potkas takaa suoraan eteenpäin.
Mutta esi-ilmastoinnin kanssa on vähän ongelmia kun ei lähde ajastettuna päälle, siis viikkoprofiili valittuna ma-pe.
Manuaalisesti kun me-sovelluksesta laittaa niin lähtee kyllä pöhöttään. :roll:
S213 E300de -20
Ripatti69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 25.08.2016 21:05

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Ripatti69 »

Pitäisi varmaan omasta airmatic'sta käyttää kompuran ryynit kuivauksessa kun aika ajoin tulee malfunction herjaa. Mihinkähän 213'n kompura on sijoitettu? Ja joku väitti ettei tässä enää ole edes imuputkessa suodatinta, pitäneekö paikkaansa, sehän kannattaisi kuitenkin samalla vaihtaa?
S213 E400 D 4Matic
W463 G270 cdi

Ex S213 E220cdi all Terrain
Ex.W212 E350 cdi 4matic
Ex. CLK 230 Kompressor cabriolet
Ex W210 E320 cdi
Ex W126 S260
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Tässä sukupolvessa kompura tietenkin edessä (vasemmalla) kun edellisessä oli takana ja sitä aiemmin edessä...

Varaosakuvassa ei erillistä imusuodatinta näy. Eipä sille ole tarvettakaan jos ottaa puhtaasta kohtaa ilmaa (kuvasta ei oikein näy onko imuletkun pää jossakin konehuoneen puolella).
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

kenni_ kirjoitti: To 27.01.2022 19:18
tj86430 kirjoitti: To 27.01.2022 18:46 Pitää kokeilla vielä eri tavoilla. Äsken kotiintullessa tein pienet potkuharjoitukset eri kohdissa ja eri tavoilla, mutta ei auennut. Jatketaan harjoituksia.
Ainakin avaimet taskussa toimi kun tosiaan potkas takaa suoraan eteenpäin.
Tänään sain ensimmäistä kertaa aukeamaan potkaisemalla, eli kyllä tuo toimii. Oli nopea liike joka just just kävi puskurin alla, ei montaa senttiä "syvällä". Vaatii varmaan vähän harjoittelua ennen kuin onnistuu kerran kerrasta.

Pitäiskö tuon myös sulkeutua potkaisemalla?
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
melastinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Ti 10.11.2009 13:48

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja melastinen »

tj86430 kirjoitti: Ke 02.02.2022 22:15 Pitäiskö tuon myös sulkeutua potkaisemalla?
Joo, kyllä se menee myös kiinni ”potkaisemalla”.

Itsekin olen aiemmin availlut konttia liikuttamalla jalkaa ennemminkin sivusuunnassa takapuskurin alla (ja ihmetellyt, miten huonosti toimii), mutta nyt hiljattain täältä luettujen vinkkien ansiosta hoksasin, että toimii paljon paremmin ”potkaisemalla”. :D
Avatar
Laaksonen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1175
Liittynyt: Ma 16.04.2012 18:09
Paikkakunta: Hollola

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

E220d-mallin moottori päivittyy OM654:n M(modified)-versioon, jossa 40 Nm enemmän vääntöä:
https://mbpassion.de/2021/12/mehr-detai ... m-antrieb/ :geek:
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Laaksonen kirjoitti: To 03.02.2022 08:46 E220d-mallin moottori päivittyy OM654:n M(modified)-versioon, jossa 40 Nm enemmän vääntöä:
https://mbpassion.de/2021/12/mehr-detai ... m-antrieb/ :geek:
Eli EQ Boost, 48 voltin kevythybridi ISG:llä tuo väännön lisäksi vähän lisää tehoa. EQ Boostihan on hiljalleen valunut isoista koneista alas pienempiin.
Viimeksi muokannut DBFI, Pe 04.02.2022 11:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Laaksonen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1175
Liittynyt: Ma 16.04.2012 18:09
Paikkakunta: Hollola

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

M-versioissa lohkokin on aavistuksen verran isompi (1993 cm3 vs 1950 cm3).
Avatar
Laaksonen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1175
Liittynyt: Ma 16.04.2012 18:09
Paikkakunta: Hollola

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Uusi hinnasto julkaistu myös Suomessa:
https://www.mercedes-benz.fi/content/da ... dan_FL.pdf
Avatar
marakeesi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 24.06.2014 07:04
Paikkakunta: Oulu

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja marakeesi »

Moro.
Miten akun vaihto tähän W213 malliin. Käykö heittämällä, vai pitääkö jotakin koodata? Rupesi omassa autossa hälyttelemään matalaa jännitettä päivän seisomisen jälkeen, vaikka sitä ennen oli ajua muutama sata kilometriä. Akulla ikää vajaat neljä vuotta ja autossa webasto.
MB 220 W213-18 4-matic
Honda Pan-European-94
Avatar
Robertx
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Su 09.02.2020 11:37

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Robertx »

marakeesi kirjoitti: Ti 08.02.2022 14:54 Moro.
Miten akun vaihto tähän W213 malliin. Käykö heittämällä, vai pitääkö jotakin koodata? Rupesi omassa autossa hälyttelemään matalaa jännitettä päivän seisomisen jälkeen, vaikka sitä ennen oli ajua muutama sata kilometriä. Akulla ikää vajaat neljä vuotta ja autossa webasto.
Tuossa ohjevideo:
https://www.youtube.com/watch?v=27Qeqxcu0qU

Edelliseen autoon vaihdoin tuolla tavalla, että kytkin pienen 12V hyytelöakun kontakteihin vaihdon ajaksi.
Ymmärtääkseni, jos ei kytke apujännitettä, joutuu opettamaan ikkunat ja ratin asennon.
S213 -17, W212 -11
Avatar
marakeesi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 24.06.2014 07:04
Paikkakunta: Oulu

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja marakeesi »

Moi.
Kiitos vinkistä, tuollai se varmaan onnistuu kivuttomasti. Aika oudosti käyttäytyy tuo akku. Ensin meni jännite 250 km:n ajamisen jälkeen seuraavana päivänä n 11 volttiin, hyvä kun sain auton käyntiin. Mitään sähkölaitteita ei ollut jäänyt päälle. Nyt kun ajoin taas eilen n. 250 km ja tänään mittasin, niin oli 12,6 volttia, eli ihan normaali. Ero oli vain siinä että ensin oli pakkasessa yön ja nyt lämpimässä tallissa. Oisko kuitenkin akku sökö?
MB 220 W213-18 4-matic
Honda Pan-European-94
Avatar
Robertx
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Su 09.02.2020 11:37

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Robertx »

marakeesi kirjoitti: Ke 09.02.2022 12:14 Moi.
Kiitos vinkistä, tuollai se varmaan onnistuu kivuttomasti. Aika oudosti käyttäytyy tuo akku. Ensin meni jännite 250 km:n ajamisen jälkeen seuraavana päivänä n 11 volttiin, hyvä kun sain auton käyntiin. Mitään sähkölaitteita ei ollut jäänyt päälle. Nyt kun ajoin taas eilen n. 250 km ja tänään mittasin, niin oli 12,6 volttia, eli ihan normaali. Ero oli vain siinä että ensin oli pakkasessa yön ja nyt lämpimässä tallissa. Oisko kuitenkin akku sökö?
Ole hyvä. Joo, w213:ssa nuo erilliset navat helpottavat tilapäisen akun kytkemistä vaihdon ajaksi. Itse hain aikoinaan sellaisen 12V hyytelöakun Motonetista. Ei ollut kallis.
Veikaan, että on yksi akun kennoista kärsinyt. Kylmänäkin napajännitteen pitäisi olla lähempänä 12V kuin 11V. Akun voi toki testauttaa, eli teettää kuntotestin sille tai sitten vain vaihtaa uuteen. Autotarvikeliikkeet tekevät akuille testejä... kannattaa kysyä, missä onnistuu ja varmistaa, että löytyy oikeankokoinen (sähköiset arvot ja mekaanisesti) akku.
S213 -17, W212 -11
HJP
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Pe 28.11.2008 13:27
Paikkakunta: Helsinki

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja HJP »

Onko näissä 213:ssa ollut laajemmin ongelmaa jarrujen täristämisen kanssa? Auto on vm. 2019 ja ajettu n. 80tkm ja ostettaessa merkkiliikkeestä jarrut täristivät selkeästi kaikilla jarrupedaalin asennoilla. Auto oli seissyt hetken lumikasan alla likaisena liikkeen pihalla ja sovittiin että koitan ”sorvata” laikat puhtaiksi tien päällä reilusti jarruttelemalla. Nyt tärinä on vähentynyt mutta edelleen reilummalla jarrunpainalluksella täristää, kokonaan ”puhtaiksi” en ole etulevyjä talvikelillä vielä 1000km aikana saanut.

Auto ollut selkeästi maantieajossa kun keskinopeus koko elinkaarella 63km/h, voi siis olla ettei edellinen omistaja ole paljoa jarrupoljinta painellut. Tarvikelevyt voisin vielä hyväksyä kieroiksi, mutta alkuperäisten levyjen luulisi toimivan vielä tämän verran ajettuina.
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Onkos muilla esiintynyt sellaista, että kaikki avustimet (holdia myöten) menevät pois päältä, ja kun sammuttaa ja käynnistää uudestaan kaikki toimii taas normaalisti?

Oma s213 220d -17 tehnyt tuota nyt muutaman kerran. Vaihtoautotakuu on kyllä voimassa joten sen puolesta ei hätää, mutta kiinnostaisi tietää onko tuollaisesta kokemuksia ja mikä ongelman aiheuttanee?
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja DBFI »

tj86430 kirjoitti: Pe 11.02.2022 23:17 Onkos muilla esiintynyt sellaista, että kaikki avustimet (holdia myöten) menevät pois päältä, ja kun sammuttaa ja käynnistää uudestaan kaikki toimii taas normaalisti?

Oma s213 220d -17 tehnyt tuota nyt muutaman kerran. Vaihtoautotakuu on kyllä voimassa joten sen puolesta ei hätää, mutta kiinnostaisi tietää onko tuollaisesta kokemuksia ja mikä ongelman aiheuttanee?
Ruutuun siis kai tulee kaikenlaisia varoituksia mutta eikös 213 korisessa ole se kondensaattori start/stop akun sijaan, siitä ei taida tulla samanlaista ilmoitusta kuin start/stop akusta vanhemmissa malleissa? Perheessä toinen 213 menossa mutta kokemusta ongelmasta ei ole (vielä).
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Joo ruutuun tulee ilmoituksia yksi toisensa jälkeen ja kaikki on pois päältä: vakkari, kaistavahti, ESP, hold, törmäysvahti jne. En muista ulkoa mistä kaikista tulee ilmoitus, mutta mielestäni suunnilleen kaikista mahdollisista avustimista. Multibeameistä en ole varma vaikuttaako niihinkin.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Vastaa Viestiin