W213 E-sarja topikki

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 856
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja -230k- »

melastinen kirjoitti: Ke 12.05.2021 19:30
DBFI kirjoitti: Ke 12.05.2021 09:09
melastinen kirjoitti: Ke 12.05.2021 00:48 Nämä rengasjutut ovat tietysti puhtaasti makuasioita, mutta ajelin tuossa hiljattain muutama sata km tulenuudella facelift S213 200d:llä (ilmeisesti ihan karvalakki vuokra-auto), jossa oli vakio 17” kesäpyörät, nähtävästi juurikin 225/55R17 koossa. Vaikea sanoa, johtuiko vain pallopyöristä, mutta ohjaustuntuma oli kyllä vähänkään mutkaisemmalla tiellä suorastaan yllättävän huono. Oman kulkineen (2017 S213 220d nelikko) 245/40R19 loppuunajetut Nokian kasit tuntuivat suorastaan sporttisilta renkailta tuon jälkeen, mutta nämähän ovat makuasioita, kuten tuli jo todettua.

Mahtaako tässäkin kopassa olla edelleen niin, että perusmallissa ei ole vakiona säätyvää ohjaustehostinta, koska myös itse ohjaus tuntui tuossa lainavehkeessä vähän tahmeammalta (ei toki niin havaittava ero, kuin vaikkapa väyrysessä aikanaan)? Omassa kulkineessa muistaakseni on, lieneekö tullut AMG-paketin mukana neloskoneiseenkin, kuten käsittääkseni ainakin joskus aiemmin ollut mersulla tapana..
Näissähän on sähköinen ohjaustehostin. Itse en ole koeajanut sitä perusmallia mutta ei noissa mitään mekaanisia eroja pitäisi olla. Varusteluettelossakaan ei ole mitään parametriohjausta (ohjauskoodi sähköisen ohjaustehostimen lamaannuttamiselle :wtf: ).
Okei eli sähköisellä ohjaustehostimella varustetussa autossa ei enää ole erikseen optiona parametriohjausta (sähköinen lienee varmaankin sitten aina jollain tavalla nopeuden mukaan muuttuva)? Itsellä oli aiemmin prefacelift S212 perinteisellä parametriohjauksella ja en huomannut suurta eroa ohjaustuntumassa 213:een siirtyessä. Jos oikein muistan, niin facelift 212:ssakin on sähköinen ohjaustehostin ja mielestäni olen nähnyt myös prefacelift 212:n varustelistauksen, jossa oli mainittu sähköinen tehostin. Lienee jonkin sortin poikkeustapaus?!

juurikin näin, sähköinen tehostus tullut jo 212 faceliftiin,itsellä kaksi vm 14 autoa joissa ollut molemmissa sähköinen.
näissä uudemmissa sähköinen tehostus muuttuu nopeuden lisäksi myös ajotilan mukaan. ja individual asennossa saa itse säätää erikseen ohjauksen tilan ainakin w205 c korissa ja sama koskee varmaan tätä uudempaa e sarjaakin.
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

jysi kirjoitti: To 13.05.2021 14:43
740 GLE kirjoitti: To 13.05.2021 10:20Löytyykö jostain selkeää ohjetta, kuinka Android auto saadaan toimimaan Android 10 ja S213 välillä?
Mene puhelimella Play Storeen tai tietokoneella osoitteeseen play.google.com ja hae sieltä sovellus (applikaatio) nimeltä Android Auto. Asenna puhelimeesi.
Tässä suora linkki tietokoneella asentamiseen. Ehkä toimii, ehkä ei.
Asennuksen jälkeen käynnistä kerran varmistaaksesi että asennus on OK, sitten sammuta sovellus.
-
EDIT: Puhelimen pitää olla ennen autokäyttöä myös Bluetooth-paritettu auton kanssa, ei pitäisi olla väliä paritatko ennen vai jälkeen AA:n asennuksen.
-
Kytke datakaapelilla (pelkkä latauskaapeli ei riitä) oikeanpuoliseen USB-liittimeen, sitten radion valikosta käynnistä Android Auto ja valitse muodostetaanko yhteys jatkossa automaattisesti. Suurinpiirtein näin ainakin Comandissa toimii.
Kiitokset tästä ohjeistuksesta!

En minä kamalan kaukana ollut etsimässä, mutta kytkennästäni puuttui silti yksi tolpanväli. Olin vain jostain syystä siinä käsityksessä, että kun Android Auto sovellus on käynnissä puhelimen päässä, se havahduttaa kaapelia kytkettäessä auton niin ettei aloittaessa tarvitse tehdä muuta kuin tökätä USB-kaapeli kiinni ja vastailla kysymyksiin. Peilaus tehdäänkin jatkossa automaattisesti kunhan siihen annetaan paritettaessa lupa, mutta ensimmäistä kertaa paritus pitää tehdä autosta päin komennettuna, mitä en tajunnut lähteä hakemaan kojetaulun menusta.

Android auto liittimen paikka näköjään vaihtelee eri autoissa, koska meidän autossamme tuo peilausnäytön symbolilla merkitty liitin ei ole kyynärnojassa kuten Jysillä vaan etummaisessa keskikonsolin tavaralokerossa induktiolatauspisteen ja avaimen lukijan vieressä saman kannen alla. Laitan tähän alle kuvan siltä varalta, että joku muukin on pähkäillyt samaa asiaa. Taitaa olla varminta etsiä tuolla symbolilla varustettua USB-liitintä (kuten muuten käyttöohjekirjakin kehottaa tekemään).
Android pistoke.jpg
Ainakin minun puhelimessani tuo Android Auto applikaatio oli natiivisti asennettuna Android 10 mukana, koska jysin yllä linkittämää asennuspakettia hakiessani luuri ilmoitti sen olevan jo valmiiksi asennettuna. Se näyttää olevan myös applikaatio, jota ei voi poistaa suoraan applikaatioluettelosta, vaan ainoastaan päivittää, kun uudempia versioita julkaistaan. Vanhempiin Android versioihin tuon aplarin joutuu tietenkin asentamaan, ellei sitä ole jo valmiina.

Kun parituksen yhteydessä antaa luvan Android Auton ja peilauksen käynnistämiseen kaapelia kytkettäessä, tuon yhden kerran käyttöoikeuspyyntöjen ja asetusten sarjan jälkeen homma on jatkossa helppokäyttöinen ja navigoinnit ja Spotify musiikit löytyvät helpommin kojetauluun peilattuna kuin takapenkiltä takin taskussa pimeänä olevasta puhelimesta.
peilaus.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Mesejä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 21.08.2014 14:25

Re: W213 Vähän kuumetta

Viesti Kirjoittaja Mesejä »

Huomenta..
Mitä sisältyy berium pakettiin -- entä muihin....
-- Ladattavassa:
824 = kylmän aiueen varusteet - mitä sis. kai suomessa entä ruotsi --- saksa....
580 = webasto, --- minkälainen.. vai sähköllä...
Akku on nestekierroll lämmitettävissä, niin ekö myös moottori lämpiäisi ??

Entä kilvetön ajamaton-- tuleeko tuleeko 24% --- voiko esm ruotsista ostaa verottomana .momps.
Km. trit vaikutaa 0. eteepäin
.
Kun vuoden- parin kuluttua vaihtaa. pajonko vaikuttaa onko -19 .... -20. malli ---- Km. -- kymmeniin tuh. / 100t.

? tietämätön
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3045
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: W213 Vähän kuumetta

Viesti Kirjoittaja jysi »

Mesejä kirjoitti: Ti 18.05.2021 01:23Mitä sisältyy berium pakettiin
Premium? Businekseen verrattuna lisää tulee:
P44 Pysäköintipakett
P49 Peilipaketti
PBF Navigation Connectivity-paketti
P15 Avantgarde tai P23 Exclusive-paketti
P14 Avantgarde sisätilapaketti
R24 17" kevytmetallivanteet
Mesejä kirjoitti: Ti 18.05.2021 01:23824 = kylmän aiueen varusteet - mitä sis. kai suomessa entä ruotsi --- saksa....
Autossa on ilmastoinnissa sähköinen lisälämmitin (jos tilaa auton ilman etuistuinten istuinlämmitystä, istuinlämmityksen kanssa se on aina mukana). Ei riipu maasta. Muuta eroa en varaosakirjasta löytänyt
Mesejä kirjoitti: Ti 18.05.2021 01:23580 = webasto, --- minkälainen.. vai sähköllä...
Ei ole Webasto, on vakioilmastointilaite
Mesejä kirjoitti: Ti 18.05.2021 01:23Entä kilvetön ajamaton-- tuleeko tuleeko 24% --- voiko esm ruotsista ostaa verottomana .momps.
Voihan sen ostaa verottomana jos ALV-velvollinen yritys tekee sen, mutta ALVi pitää maksaa aina, eli viimeistään sitten kun yritys myy auton sulle, Siksi yksityishenkilölle on usein kannattavampaa ostaa vähän käytettynä ALV:in kanssa matalan ALV:n ja halpojen autojen maasta.
Avatar
marakeesi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 24.06.2014 07:04
Paikkakunta: Oulu

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja marakeesi »

Moro.
Olen yrittänyt otta android autoa käyttöön mesessä (MB W213 -18), mutta en saa sitä näkymään auton päässä. Kun kytken usb liitäntään puhelimen datakaapelilla, auto reagoi kyllä laitteen, mutta en saa sellaista valikkoa näkymään autossa, jossa sanottaisiin, että connect ja sitten android auto, niinkuin ohjekirjassa neuvotaan.Missähän valikossa sen pitäis olla, vai onkohan minun auo sellainen, että siihen ei voikaan kykeä tuota ominaisuutta. Mistähän sen näkee? Puhelimen päässä kaikki on OK.(luvat, bluetooth kytketty.)
MB 220 W213-18 4-matic
Honda Pan-European-94
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3045
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja jysi »

Onko sulla lisävarusteet 14U (Smartphone Integration) ja 17U (Smartphone Integration Google Automotive Link) siinä autossa? Audio 20 vai Comand? (Comandin kanssa nuo pitäisi tulla vakiona)
Avatar
marakeesi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 24.06.2014 07:04
Paikkakunta: Oulu

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja marakeesi »

Kiitos tiedosta. Ei ole noita lisävarusteita, sillä se ei pelaa. On vain tuollainen radio( 506 AUDIO 20 RADIO NAVIGATION-CAPABLE NTG 5.59
Voiko tuohon edes lisätä mitenkään noita ominaisuuksia?
MB 220 W213-18 4-matic
Honda Pan-European-94
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja EVO X »

marakeesi kirjoitti: Su 23.05.2021 15:32 Kiitos tiedosta. Ei ole noita lisävarusteita, sillä se ei pelaa. On vain tuollainen radio( 506 AUDIO 20 RADIO NAVIGATION-CAPABLE NTG 5.59
Voiko tuohon edes lisätä mitenkään noita ominaisuuksia?
Voi, omaankin karvalakkiin MB-Lab päivitti sekä android auton ja carplayn.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
marakeesi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 24.06.2014 07:04
Paikkakunta: Oulu

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja marakeesi »

Missä hinnoissa on tuollainen päivitys?
MB 220 W213-18 4-matic
Honda Pan-European-94
Javaq
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 13.11.2009 16:36

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Javaq »

Harkinnassa E350e hybridin osto.

Tätä ketjua tullut seurattua, mutta onko jotain mitä tuollaisen hankinnassa olisi erityisen hyvä seurata tai tietää? Sudenkuoppia, isoja remontteja, kulueriä jotka mahdollisesti vältettävissä? Onko ilmajousien osalta ollut murheita n. 100tkm ajomäärällä?
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Javaq kirjoitti: To 27.05.2021 11:30 Harkinnassa E350e hybridin osto.

Tätä ketjua tullut seurattua, mutta onko jotain mitä tuollaisen hankinnassa olisi erityisen hyvä seurata tai tietää? Sudenkuoppia, isoja remontteja, kulueriä jotka mahdollisesti vältettävissä? Onko ilmajousien osalta ollut murheita n. 100tkm ajomäärällä?
E-korisessa hybridissä ei ole ilmajousitus vakiona vai tarkoitatko farkkua tasonsäädöllä?

Minkä vuotista haet, vanhemmalla pienemmällä akustolla vai uudempaa isommilla akuilla?
Javaq
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 13.11.2009 16:36

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Javaq »

DBFI kirjoitti: To 27.05.2021 12:25
Javaq kirjoitti: To 27.05.2021 11:30 Harkinnassa E350e hybridin osto.

Tätä ketjua tullut seurattua, mutta onko jotain mitä tuollaisen hankinnassa olisi erityisen hyvä seurata tai tietää? Sudenkuoppia, isoja remontteja, kulueriä jotka mahdollisesti vältettävissä? Onko ilmajousien osalta ollut murheita n. 100tkm ajomäärällä?
E-korisessa hybridissä ei ole ilmajousitus vakiona vai tarkoitatko farkkua tasonsäädöllä?

Minkä vuotista haet, vanhemmalla pienemmällä akustolla vai uudempaa isommilla akuilla?

Omaan budjettihaarukkaan n. 35te osuu lähinnä vm. -2017 malleja.
Ilmajousitus näyttää olevan joissain varusteena, sillä tiedustelin että kannattaako tuota ehdottomasti varusteena karttaa vai onko miten vikaherkkä.
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 471
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

Javaq kirjoitti: To 27.05.2021 13:01
DBFI kirjoitti: To 27.05.2021 12:25
Javaq kirjoitti: To 27.05.2021 11:30 Harkinnassa E350e hybridin osto.

Tätä ketjua tullut seurattua, mutta onko jotain mitä tuollaisen hankinnassa olisi erityisen hyvä seurata tai tietää? Sudenkuoppia, isoja remontteja, kulueriä jotka mahdollisesti vältettävissä? Onko ilmajousien osalta ollut murheita n. 100tkm ajomäärällä?
E-korisessa hybridissä ei ole ilmajousitus vakiona vai tarkoitatko farkkua tasonsäädöllä?

Minkä vuotista haet, vanhemmalla pienemmällä akustolla vai uudempaa isommilla akuilla?

Omaan budjettihaarukkaan n. 35te osuu lähinnä vm. -2017 malleja.
Ilmajousitus näyttää olevan joissain varusteena, sillä tiedustelin että kannattaako tuota ehdottomasti varusteena karttaa vai onko miten vikaherkkä.
Toimii hienosti, kun huoltaa 2-3v välein, siis ilmankuivain, sekä ilmansuodatin. Paras aika on syksy, ennen pakkaskautta. Jos ei, niin ongelmia tiedossa. Kustannus 20€ itse tehden
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Mistä löytyy amatööriasentajalle ohjeet tuon homman tekemiseksi W/S213 mallissa?
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja EVO X »

marakeesi kirjoitti: Su 23.05.2021 17:45 Missä hinnoissa on tuollainen päivitys?
En osaa sanoa mitä tuolle jäi, kun mulla tehtiin muutakin samalla reissulla. Lauri kertonee kun kysyt.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
arii
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Su 02.11.2008 13:59

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja arii »

Talvirenkaiksi olisi tarkoitus hankkia 245/40/19 kokoa olevat nastarenkaat. Tuon kokoiselle renkaalla vanteen vakio koko on 8 * 19 ET 43. Meneekö 8.5*19 ET 45 vanne tuohon järkevästi? Rial M10 vanne olisi tuota kokoa. Autona E200 EQ Boost amg-paketilla vm.19, jossa vakiona takana 275/35/19 renkaat. Talvelle tarkoitus hankkia joka nurkkaan yhtä leveät renkaat.
MB E 200 EQ Boost AMG -19, sedan
ex
MB C 220d AMG Premium Edition -16, sedan
MB C 220 CDI -11, sedan (facelift),
MB E 200 CDI -00
Henkka1000
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: Pe 12.11.2010 21:46
Paikkakunta: Mli

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Henkka1000 »

arii kirjoitti: La 29.05.2021 20:00 Talvirenkaiksi olisi tarkoitus hankkia 245/40/19 kokoa olevat nastarenkaat. Tuon kokoiselle renkaalla vanteen vakio koko on 8 * 19 ET 43. Meneekö 8.5*19 ET 45 vanne tuohon järkevästi? Rial M10 vanne olisi tuota kokoa. Autona E200 EQ Boost amg-paketilla vm.19, jossa vakiona takana 275/35/19 renkaat. Talvelle tarkoitus hankkia joka nurkkaan yhtä leveät renkaat.
Kyllähän tuon pitäisi ihan hyvin asettua.
Star @ Mikkeli
S213 -17 220d
W163 -05 270 CDI
Ex: S212 -10 350 CDI
Ex: S204 -08 200 CDI
Ex: W203 -05 220 CDI
Ex: W203 -01 200 CDI
Copyfighter
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: La 16.08.2014 20:43
Paikkakunta: Naantali

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Copyfighter »

Pitkästä aikaa Mersu alla ja takaisin foorumilla. Onpa herraskaista menoa E-Mersun kanssa. Ja 200d varmistaa sen ettei ole kiire minnekään! 😂

Piedmont Green Metallic ja vaalea sisusta on kyllä upea värikombo!
E 200d -17
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Tuo vihreä ON hieno väri ja jos se oli sinulla vaatimuksenakin, lupaan lopettaa valittamisen Rouvan auton etsinnästä, jossa vain hyasintinpunainen värikoodi kelpasi. Sinulla on vielä valikoivampi maku ja minähän pääsin helpolla.

Harkitsin itsekin paria 200d mallia, mutta niissä oli muita vakavia varustepuutteita, joten jäi punnitsematta riittääkö 200d meidän kiireisiimme? Todennäköisesti olisi riittänyt, kun ajotapa on enemmän taloudellinen ja vähemmän pyrkivä?

On se mukava auto. Oma W212 muuttui vanhaksi yhdessä päivässä kun haettiin perheen kesken äiskälle S213 noin 1000 km ajomatkalla. 17 vuotta vanhaan Volvoon verrattuna Widescreen cockpit on kulttuurishokki, kuin Millenium Falconin ohjaamo. Tuli hyvä tutustuminen kun pojat vaihtelivat ajovuoroa ensin muutama sata km ja vapaavuorolla takapenkillä ollut luki online käyttöohjetta jonka turvin sai kojetaulua itse näpelöiden rauhassa tutustua uuteen autoonsa.

Boomeri on saavuttanut jotain kun onnistuu hankkimaan auton, jota lapset haluavat lainata :D
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Vallgren
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Pe 19.02.2010 18:14

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Vallgren »

Käytännön ero suorituskyvyssä 200d:n ja 220d:n välillä on yllättävän pieni. Joskus oli se 150hp versio ajossa kun oma oli huollossa ja yllättävän samanlainen kuin 220d. Uutta 160hp versiota 200d:stä en ole vielä kokeillut.

Piedmont Green on näyttävä väri mutta siitä ongelmallinen että se näyttää vihreälle ainoastaan kirkkaalla säällä. Muuten se on melkein musta eikä vihreästä tietoakaan. C-mallin värikartassa olisi hieno vihreä joka sopisi oikein hyvin myös Eemeliin, harmi kun ei ole saatavilla.
w213, w124
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Eka kertaa mökillä "uudella" ja hyasintin punainen alkaa näyttää harvinaisen sijaan suositulta väriltä. Yhden mökkinaapurin saman värinen Cee on jo täällä ja toinen valittaa että hänen punaisen patteri-GLA:n tilaus laimennettiin valkoiseksi, koska punaiseen tarvittavaa väriainetta ei jostain logistiikkaongelmasta johtuen saada hankituksi juuri nyt?

Kävi täsmälleen sama ilmiö kuin aikanaan V70:n ja matalan kuomukärrynkin kanssa, että sopivan mallinen perässä vedettävä painuu tuulen läpi "valmiiseen reikään" korkeakattoisen vetäjän perässä varsin minimaalisella kulutuslisällä. Maastopyörät vetokuulassa tuhoaa virtaviivasedanin aerodynamiikan niin täysin, että kulutus nousee lähes suuren kuomukärryn tapaan. Pitkäakselivälinen Konan Big Honzo paksuilla plussakoon renkailla tekee pyörätelineestä melkoisen ilmajarrun, koska se pyörätelineessä leviää aivan väkisin auton leveyden ylitse kummaltakin puolelta. Nyt pyörien kanssa keskikulutus perillä tasan 4.0, vaikka menomatka tunturiin ajetaan ylämäkeen. Nopeusmittarin virhe on suurempi kuin W212:ssa ja pudotan nopeutta aina olipa vetokuulassa ihan mitä tahansa. Siitä huolimatta W212 vie pyörien kanssa 0.5 - 1 litran enemmän ja S213 näyttää osuvan normaaliin maantieajolukemaansa.

Nämä tietenkin ajotietokoneen näyttöjä, mutta en jaksa siitä hirveästi murehtia, koska tietokoneen ennakoima 1500 km tankkausväli on ajettavissa myös todellisuudessa, joten tietokoneen virhe ei voi olla niin suuri, että se rikkoisi kovin pahasti näitä haamulukemia, joilla S213 alittaa kuormaamattomana yksi ajettavan W212:n maantiekulutuksen myös pyörät perässä.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Ai niin, ellei kolmas kilpi saavu viimein tänne, vaihdan nykyisen pahvikilven tilalle tekstin:

"Jos näet lukea tämän, tiedät että Trafi lähettää kilven jos viitsii" :D

En tiedä, onko niillä pula pellistä, maaleista vai vangeista, vai mikä tähän prosessiin aiheuttaa viivettä (josta tosin kyllä varoitettiin jo tilatessa). Oma ehdotukseni prosessin optimoimiseksi on poistaa kolmannen kilven tilaushinnan viisinkertaistava hyväksyntäprosessi kokonaan ja tilata vaan suoraan se rekisterikilpi.

Tai sitten vaan nostan pyörätelineeseen W212:n kilven takaisin paikalleen. Samat kuskit näitä joka tapauksessa ajavat, joten mahdollinen palaute osuu kyllä oikeaan katuosoitteeseen.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2715
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja markoala »

Mukava kuulla että kulutus on pieni. Minun ajotapa ja olosuhteet eivät tue taloudellisinta ajoa. Nyt nähdään mitä s213 kuluttaa, kiitos raporteista.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Minunkaan W212 ei mene Spritmonitorin pohjalukemia, vaan joudun lisäämään talven ja harrastusten vuoksi reilun puoli litraa yli saman korimallin käytännön pohjien.

Ajotapa on kieltämättä sekä itsellä että vaimollani paranoidin isoilla toleransseilla ennakoiva. Tämä ilmiö tuli täysin puskista ja yllättäen moottoripyörä EAK:n sivuvaikutuksena. Kun tietoisesti automatisoi ennakoinnin ja suuren pelitilan pitämisen ympärillään moottoripyöräilijän omaksi turvaksi, se sama rutiini pitää myös auton kulutuksen kohtuudessa ja toivottavasti myös Karl Benzin kauniisti signeeraaman tuulilasin ehjänä?

Uskaltaako 9G automaatin antaa ajaa noin 105 km/h mittarinopeutta suurimmalla vaihteella, kuten se näyttää tasaisella tiellä tekevän? Tuo 1200 RPM näyttää hurjalta, kun nokalla on sentään vain nelikko?
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Vallgren
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Pe 19.02.2010 18:14

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Vallgren »

Suurinpiirtein 0,2-0,3 litraa yleensä heittää minulla tuo ajotietokoneen näyttämä kulutus. Eli aikalailla sama heitto mitä w212:ssa aikoinaan.

Itse annan kyllä mennä ysillä jos on mennäkseen. Kyllä kai ne on sen niin virittänyt että kestää. Joskus oli mielessä kokeilla ajaa sport-asetuksella pidempi pätkä maantietä mutta en ole ikinä muistanut. Jotkut väittää että menisi pienemmällä mutta en oikein usko kokeilematta.
w213, w124
Avatar
marakeesi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 24.06.2014 07:04
Paikkakunta: Oulu

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja marakeesi »

Missä nopeudessa teillä yleensä menee 9-vaihde päälle normaali matka-ajossa? Minun autossani harvoin menee 9 päälle, vaikka ajaa esim. satasen alueella reilua ylinopeutta. Asetus on comfort.
MB 220 W213-18 4-matic
Honda Pan-European-94
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Yli satasen mittarinopeuden se näyttää vaativan. Mittari on tosin optimistisempi kuin edeltäneessä mallissa, joten tuosta ei liene suurempaa haittaakaan?

104 alkaen se näyttää huolivan pakkovaihtoehdotuksen ylöspäin (M9), mutta tuolla rajanopeudella se ei näytä vielä käyttävän D9 vapaaehtoisesti. Muutama napsu lisää Tempomaattiin, niin sitten alkaa myös automaatin omatoiminen D9 käyttö.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
Pikku Mersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 548
Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Pikku Mersu »

Tuo s205 cruisella laittaa 107km/h 9n päälle.
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Mikä on raadin kanta vuosikymmenen pitoautoksi hankitun S213:n ruostesuojaukseen?

Vaihtoarvoa en ajattele, koska mieluisat autot lähtevät meiltä vasta lähes arvottomina, eikä suojauksen hintaa tietenkään saa takaisin. Mutta onko näissä jo niin paljon muovia ja ruostumattomia kevytmetalleja, ettei suojaus ole enää teknisen kestävyyden kannalta tarpeen?
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 856
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja -230k- »

hyvä olis mielestäni vaikka parin vuoden välein ottaa kaikki pohjamuovit ja takasisälokarit pois ja vaikka raottaa muovihelmoja ja pestä kaikki kura,tiesuola ja multa pois.
samalla kun kerran kaikki purkaa ja putsaa niin miksei etu ja taka taka-akselin ympäristöön suihkasisi ruostesuoja-aineita .
itse auton pohjassa ei varmaan varsinaisesti mitään helposti ruostuvaa ole,ainakaan mitä 212fl mallien alla on pyörinyt. takasisälokarin taakse kertyy eniten hiekkaa joka ei pääse mistään pois ilman että putsaa,muistelisin että rakenne on aika samanlainen tässä 213.
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
Vastaa Viestiin