W213 E-sarja topikki
Re: W213 E-sarja topikki
Mitenkäs 220d:n start-stop automatiikka toimii? Omassa se on päällä koko ajan, mutta ensimmäisen n. 1000km aikana auto on sammuttanut itsensä liikennevaloissa tai muuten pysähtyessä ehkä n. kaksi kertaa. Muun ajan kone on pysynyt käynnissä joka pysähdyksessä. Mistä se päättää koska pitää sammua ja koska ei? Liittyykö jotenkin ulkolämpötilaan?
Re: W213 E-sarja topikki
Mistään mitään (jos siitäkään) tietämättä niin S/S -toiminto ei ole toiminnassa pakkaskeleillä melkein laisinkaan, vielä ehkä n. -5c - -8c asteen tienoilla saattaa toimia mutta siitä kovemmilla ei koskaan, näin siis meidän 213:ssa uudesta asti. Eikö se akku sitten kestä pakkasia vai mikähän tuossakin on syynä? Myöskään polton aikana S/S ei ole päällä.tj86430 kirjoitti: ↑To 20.01.2022 22:35 Mitenkäs 220d:n start-stop automatiikka toimii? Omassa se on päällä koko ajan, mutta ensimmäisen n. 1000km aikana auto on sammuttanut itsensä liikennevaloissa tai muuten pysähtyessä ehkä n. kaksi kertaa. Muun ajan kone on pysynyt käynnissä joka pysähdyksessä. Mistä se päättää koska pitää sammua ja koska ei? Liittyykö jotenkin ulkolämpötilaan?
Kun ulkolämpötila on -5c tai korkeampi sen pitäisi normaaleissa olosuhteissa toimia melkeimpä joka liikennevaloissa, varaushan siitä akusta tietenkin loppuu jossain kohtaa mutta moottorijarrutuksissahan saa taas lisää puhtia.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Re: W213 E-sarja topikki
Täällä (Rheinland-Pfalz & Luxemburg) on ollut plussakelejä käytännössä koko ajan, satunnaisesti joku yöpakkanen.Hage kirjoitti: ↑Pe 21.01.2022 04:14Mistään mitään (jos siitäkään) tietämättä niin S/S -toiminto ei ole toiminnassa pakkaskeleillä melkein laisinkaan, vielä ehkä n. -5c - -8c asteen tienoilla saattaa toimia mutta siitä kovemmilla ei koskaan, näin siis meidän 213:ssa uudesta asti. Eikö se akku sitten kestä pakkasia vai mikähän tuossakin on syynä? Myöskään polton aikana S/S ei ole päällä.tj86430 kirjoitti: ↑To 20.01.2022 22:35 Mitenkäs 220d:n start-stop automatiikka toimii? Omassa se on päällä koko ajan, mutta ensimmäisen n. 1000km aikana auto on sammuttanut itsensä liikennevaloissa tai muuten pysähtyessä ehkä n. kaksi kertaa. Muun ajan kone on pysynyt käynnissä joka pysähdyksessä. Mistä se päättää koska pitää sammua ja koska ei? Liittyykö jotenkin ulkolämpötilaan?
Kun ulkolämpötila on -5c tai korkeampi sen pitäisi normaaleissa olosuhteissa toimia melkeimpä joka liikennevaloissa, varaushan siitä akusta tietenkin loppuu jossain kohtaa mutta moottorijarrutuksissahan saa taas lisää puhtia.
Viimeksi muokannut tj86430, Pe 21.01.2022 07:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: W213 E-sarja topikki
Siihen vaikuttaa myös ulkolämpötilan lisäksi ns. Mukavuustoiminnot, eli jos nyt vaikka olet asettanut sisälämpötilan 22c ja jos se ei ole saavutettu tai se laskee niin auto ei sammu tai se käynnistyy. Vaikuttaa omien kokemusten mukaan toki myös toisinpäin, eli kesällä ilmastoinnin käyttö vaikuttaa. Jossain määrin myös muu virrankäyttö, penkinlämmittimet, musiikki, valot jne. Jos virtaa kuluu niin auto käynnistyy. Itse kävin koodaamassa koko paskan pois Labilla. Nyt sen saa napista päälle tai pois, mutta eipä ole tarvetta tullut käyttää kyseistä ominaisuutta.tj86430 kirjoitti: ↑To 20.01.2022 22:35 Mitenkäs 220d:n start-stop automatiikka toimii? Omassa se on päällä koko ajan, mutta ensimmäisen n. 1000km aikana auto on sammuttanut itsensä liikennevaloissa tai muuten pysähtyessä ehkä n. kaksi kertaa. Muun ajan kone on pysynyt käynnissä joka pysähdyksessä. Mistä se päättää koska pitää sammua ja koska ei? Liittyykö jotenkin ulkolämpötilaan?
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 200D -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 200D -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: W213 E-sarja topikki
Tästä varmaan kyse. Ainakin penkinlämmittimet ja jossain määrin myös ratinlämmitin ovat olleet ahkerassa käytössä.EVO X kirjoitti: ↑Pe 21.01.2022 07:13Siihen vaikuttaa myös ulkolämpötilan lisäksi ns. Mukavuustoiminnot, eli jos nyt vaikka olet asettanut sisälämpötilan 22c ja jos se ei ole saavutettu tai se laskee niin auto ei sammu tai se käynnistyy. Vaikuttaa omien kokemusten mukaan toki myös toisinpäin, eli kesällä ilmastoinnin käyttö vaikuttaa. Jossain määrin myös muu virrankäyttö, penkinlämmittimet, musiikki, valot jne. Jos virtaa kuluu niin auto käynnistyy. Itse kävin koodaamassa koko paskan pois Labilla. Nyt sen saa napista päälle tai pois, mutta eipä ole tarvetta tullut käyttää kyseistä ominaisuutta.tj86430 kirjoitti: ↑To 20.01.2022 22:35 Mitenkäs 220d:n start-stop automatiikka toimii? Omassa se on päällä koko ajan, mutta ensimmäisen n. 1000km aikana auto on sammuttanut itsensä liikennevaloissa tai muuten pysähtyessä ehkä n. kaksi kertaa. Muun ajan kone on pysynyt käynnissä joka pysähdyksessä. Mistä se päättää koska pitää sammua ja koska ei? Liittyykö jotenkin ulkolämpötilaan?
Re: W213 E-sarja topikki
Kävin vaihdattamassa uuden lasin tuohon omaan farkkuun, niin ei luekkaan enää Carl Benzin nimmaria oikealla, nyt lukee Mercedes ja suorassa. Tää on paljon paree, mua ainakin häiritsi se nimmari kun oli vinossa
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 200D -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 200D -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: W213 E-sarja topikki
Minkäs takia tuo automaattiohjaus joskus näyttää ratin kuvan ja pyytää siis ohjaamaan käsin, mutta kuitenkin hetken päästä palaa automaattiohjaukseen? Toisinaan taas heti ekasta ratin kuvan näytöstä alkaa pian pimputtamaan, jos ei rupea ohjaamaan itse.
Re: W213 E-sarja topikki
Onko sinulla käsi (vähintään toinen) normi 10-02 otteella ratissa? Näissä uudemmissahan tunnistetaan kuskin aktiivinen ohjaus kapasitiivisella anturilla. Vanhemmissa tunnistettiin ohjausvoima eli rattia piti säännöllisesti kääntää (kevyesti) tai pantata kuljettajan tunnistamiseksi. En ole varma tunnistaako uudempi myös ohjausvoiman eli jos ojaa jostain oudosta kohtaa rattia niin saattaa se kääntelykin riittää.
Re: W213 E-sarja topikki
W222 mallin viimevuoden 2021 leimalla olevassa lasissa lukee myöskin pelkkä Mercedes joten taitaa olla nimmari menneen talven lumia
Re: W213 E-sarja topikki
Joko joku on ehtinyt kokeilla, toimiiko urbaani legenda ratin kehän ja puolan väliin kiilatusta appelsiinista vai pitääkö tämäkin koettaa itse?
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: W213 E-sarja topikki
Tarkoitin siis käytöstä kun kumpikaan käsi ei ole ratissa. Kun on vähän aikaa menty automaattiohjauksella (kädet irti ratista), syttyy näyttöön ratin kuva sen merkiksi, että nyt pitäisi tarttua rattiin. Jos en tartu, tapahtuu jompi kumpi seuraavista:DBFI kirjoitti: ↑Pe 21.01.2022 18:13Onko sinulla käsi (vähintään toinen) normi 10-02 otteella ratissa? Näissä uudemmissahan tunnistetaan kuskin aktiivinen ohjaus kapasitiivisella anturilla. Vanhemmissa tunnistettiin ohjausvoima eli rattia piti säännöllisesti kääntää (kevyesti) tai pantata kuljettajan tunnistamiseksi. En ole varma tunnistaako uudempi myös ohjausvoiman eli jos ojaa jostain oudosta kohtaa rattia niin saattaa se kääntelykin riittää.
- ratin kuva poistuu ja auto jatkaa automaattiohjauksella jonkun aikaa
- auto rupeaa piippaamaan, ja jos en edelleenkään tartu rattiin ottaa vakkarin pois, rupeaa hiljentämään etc.
Olen koittanut päätellä miksi välillä tapahtuu ensin mainittu ja välillä jälkimmäinen, mutten ole keksinyt. Se on selvinnyt, että ensin mainittu ei tapahdu kahta kertaa peräkkäin ilman että välissä on ohjattu, eli jos kerran on "huomautettu" niin seuraavalla kerralla ei "huomauteta", vaan ryhdytään "tositoimiin" (jälkimmäinen). Joskus kuitenkin ryhdytään "tositoimiin" heti ekasta kerrasta, ilman "huomautuksia"
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 169
- Liittynyt: Pe 12.11.2010 21:46
- Paikkakunta: Mli
Re: W213 E-sarja topikki
Toimintalogiikka autossa on sama joka kerta, ensin varoitetaan ja jos kuski ei tartu rattiin niin kohta pysähdytään. Käytännössä itsekin joskus huomannut että herja saattaa hävitä itsekseen, yleensä samaan saumaan on sattunut automaattinen ohjausliike, liekö sitten ratin massa saa auton virheellisesti luulemaan että rattiin on tartuttu.tj86430 kirjoitti: ↑Pe 21.01.2022 19:59Tarkoitin siis käytöstä kun kumpikaan käsi ei ole ratissa. Kun on vähän aikaa menty automaattiohjauksella (kädet irti ratista), syttyy näyttöön ratin kuva sen merkiksi, että nyt pitäisi tarttua rattiin. Jos en tartu, tapahtuu jompi kumpi seuraavista:DBFI kirjoitti: ↑Pe 21.01.2022 18:13Onko sinulla käsi (vähintään toinen) normi 10-02 otteella ratissa? Näissä uudemmissahan tunnistetaan kuskin aktiivinen ohjaus kapasitiivisella anturilla. Vanhemmissa tunnistettiin ohjausvoima eli rattia piti säännöllisesti kääntää (kevyesti) tai pantata kuljettajan tunnistamiseksi. En ole varma tunnistaako uudempi myös ohjausvoiman eli jos ojaa jostain oudosta kohtaa rattia niin saattaa se kääntelykin riittää.
- ratin kuva poistuu ja auto jatkaa automaattiohjauksella jonkun aikaa
- auto rupeaa piippaamaan, ja jos en edelleenkään tartu rattiin ottaa vakkarin pois, rupeaa hiljentämään etc.
Olen koittanut päätellä miksi välillä tapahtuu ensin mainittu ja välillä jälkimmäinen, mutten ole keksinyt. Se on selvinnyt, että ensin mainittu ei tapahdu kahta kertaa peräkkäin ilman että välissä on ohjattu, eli jos kerran on "huomautettu" niin seuraavalla kerralla ei "huomauteta", vaan ryhdytään "tositoimiin" (jälkimmäinen). Joskus kuitenkin ryhdytään "tositoimiin" heti ekasta kerrasta, ilman "huomautuksia"
Star @ Mikkeli
Tähdellistä jos jonkinmoista
Tähdellistä jos jonkinmoista
Re: W213 E-sarja topikki
Kuulostaa oudolta. Ei pitäisi varoituksen poistua ja auton jatkaa omillaan. Tapahtuuko suoralla sileällä tiellä? Jos renkaisiin iskee suomalainen pothole ja ohjaustehostin tunnistaa ohjausvoiman ja luulee sen tulevan kuskilta.tj86430 kirjoitti: ↑Pe 21.01.2022 19:59
Tarkoitin siis käytöstä kun kumpikaan käsi ei ole ratissa. Kun on vähän aikaa menty automaattiohjauksella (kädet irti ratista), syttyy näyttöön ratin kuva sen merkiksi, että nyt pitäisi tarttua rattiin. Jos en tartu, tapahtuu jompi kumpi seuraavista:
- ratin kuva poistuu ja auto jatkaa automaattiohjauksella jonkun aikaa
- auto rupeaa piippaamaan, ja jos en edelleenkään tartu rattiin ottaa vakkarin pois, rupeaa hiljentämään etc.
Olen koittanut päätellä miksi välillä tapahtuu ensin mainittu ja välillä jälkimmäinen, mutten ole keksinyt. Se on selvinnyt, että ensin mainittu ei tapahdu kahta kertaa peräkkäin ilman että välissä on ohjattu, eli jos kerran on "huomautettu" niin seuraavalla kerralla ei "huomauteta", vaan ryhdytään "tositoimiin" (jälkimmäinen). Joskus kuitenkin ryhdytään "tositoimiin" heti ekasta kerrasta, ilman "huomautuksia"
Re: W213 E-sarja topikki
Meinaatko että olisi dieselinä etuvetoinen ja sähkömoottori tekisi takavedon hybridinä? Hankalampi jos kardaanilla takaveto ja dieselin lisäksi edessä sähkömoottori etuvedolle.
Ei kai missään plugari nelkussa ole muuta kuin perinteinen mekaaninen neliveto ja siihen kytketty sähkömoottori polttomoottorin rinnalla ja vaihtoehtona.
Re: W213 E-sarja topikki
Aluksi ajattelin, että johtuisi tosiaan jostain "ratin heilahduksesta". Nyt kun olen tätä jonkin aikaa seuraillut, niin mielestäni siitä ei ole kyse, vaan tapahtuu joskus myös ihan suoralla sileällä, Suomalaisia potholeja tämä auto ei vielä ole nähnyt, toki täälläkin on välillä tasaisempaa ja välillä epä-DBFI kirjoitti: ↑Pe 21.01.2022 21:05Kuulostaa oudolta. Ei pitäisi varoituksen poistua ja auton jatkaa omillaan. Tapahtuuko suoralla sileällä tiellä? Jos renkaisiin iskee suomalainen pothole ja ohjaustehostin tunnistaa ohjausvoiman ja luulee sen tulevan kuskilta.tj86430 kirjoitti: ↑Pe 21.01.2022 19:59
Tarkoitin siis käytöstä kun kumpikaan käsi ei ole ratissa. Kun on vähän aikaa menty automaattiohjauksella (kädet irti ratista), syttyy näyttöön ratin kuva sen merkiksi, että nyt pitäisi tarttua rattiin. Jos en tartu, tapahtuu jompi kumpi seuraavista:
- ratin kuva poistuu ja auto jatkaa automaattiohjauksella jonkun aikaa
- auto rupeaa piippaamaan, ja jos en edelleenkään tartu rattiin ottaa vakkarin pois, rupeaa hiljentämään etc.
Olen koittanut päätellä miksi välillä tapahtuu ensin mainittu ja välillä jälkimmäinen, mutten ole keksinyt. Se on selvinnyt, että ensin mainittu ei tapahdu kahta kertaa peräkkäin ilman että välissä on ohjattu, eli jos kerran on "huomautettu" niin seuraavalla kerralla ei "huomauteta", vaan ryhdytään "tositoimiin" (jälkimmäinen). Joskus kuitenkin ryhdytään "tositoimiin" heti ekasta kerrasta, ilman "huomautuksia"
Ja jos olisi tosiaan tuollainen "heilahdusvaikutus", niin testeihin olisi pitänyt osua myös tilanne, jossa sama toistuu kahdesti peräkkäin (sen verran usein selviää "huomautuksella", ehkä keskimäärin joka toinen kerta). Näin ei ole kuitenkaan käynyt, vaan toinen peräkkäinen ratin kuva johtaa väistämättä "tositoimiin".
Re: W213 E-sarja topikki
En tiedä ymmärsinkö oikein, mutta Volvo V90 T8 ainakin vetää polttiksella edestä ja sähköllä takaa. Mitään perinteistä mekaanista nelivetoa ei siinä ole. Sama pätee luultavasti myös muihin Volvon T8-malleihin, mutta niitä en tunne.
Re: W213 E-sarja topikki
Tätä juuri tarkotin. Pre-faceliftithän oli takavetosia joten kardaani meni taakse eniwei. Kiinnoistais tosiaan tietää että toimiiko neliveto pelkällä sähköllä tai pelkällä diiselillä.
S213 E300de -20
Re: W213 E-sarja topikki
Kutsutaanko tuota Volvoa nelivetoiseksi (AWD)? Tuollaisenahan se on takavetoinen sähköllä ja etuvetoinen tyhjällä akulla.
Mersuissa sähkömoottori on vaihteiston yhteydessä ja vaihteiston perässä perinteinen jakolaatikko ja kardaanit kumpaankin suuntaan. Nelivedon kannalta ihan sama tuottaako vauhtia sähkömoottori vai polttomoottori vai molemmat.
Pieni disclaimer näihin aina pitää laittaa, en minä ainakaan ole nähnyt jokaisen mersun toteutusta ja yllätyksiin aina syytä varautua.
Re: W213 E-sarja topikki
Onhan se neliveto, ei tosin tietenkään perinteinen jatkuva neliveto. Ajomoodiksi voi valita nelivedon, jolloin molemmat moottorit ovat käytössä. "normimoodi" on joko etu tai takaveto, ja liukkaalla auto kytkee sitten nelivedon päälle tarpeen mukaan. Tyhjällä akulla jos tarvitaan nelivetoa generaattori tuottaa sen verran sähköä että takapyöriinkin saadaan vetoa. Pelkällä sähköllä se on tosiaan aina takavetoinen ja pelkällä polttiksella etuvetoinen.DBFI kirjoitti: ↑La 22.01.2022 09:47Kutsutaanko tuota Volvoa nelivetoiseksi (AWD)? Tuollaisenahan se on takavetoinen sähköllä ja etuvetoinen tyhjällä akulla.
Re: W213 E-sarja topikki
tj jo kertoikin toimintakuvauksen, joten lisään vain sen verran, että edes pre-facelift ei ollut takavetoinen, vaan etuvetoon kulmavaihteella ja Haldex-kytkimellä lisätty kytkeytyvä neliveto, jossa takavetoa kytketään etuvetoisen auton avuksi silloin kun sähköaivo katsoo sen tarpeelliseksi. Ja päinvastoin, ilman Polestar tjsp virilastua, se takaveto pyritään irrottamaan aina silloin kun sillä saadaan maksimoiduksi kuljettajalle aiheutuva häiriö. Viimeinen oikeasti takavetoinen Volvo ja joidenkin hifistelijöiden mielestä myös viimeinen oikea Volvo on vuonna 1998 valmistunut S/V90.
Myös uudemmissa polttomoottoriversiossa on sama arkkitehtuuri, jossa etuvetoiseen autoon kytketään välillä takavetoa avuksi ja näissäkin se tehdään normaaliin tapaan kardaanivetoisesti. Uuden korimallin plugariversioiden akku on kardaanitunnelissa, joten mitään vetoakselia sinne ei mahdu kun takaveto on tj:n kuvaama sähköinen.
DBFI:n kuvaama Mersun (ja käsittääkseni myös BMW:n?) arkkitehtuuri on siitä miellyttävä, että auto käyttäytyy aina samalla tavoin riippumatta siitä ajetaanko sähköllä vai polttiksella vai molemmilla yhdessä. Tuon toteutuksen heikkona puolena on heikompi hyötysuhde sähkömoottorin vetäessä suurempaa osuutta polttiksen voimansiirrosta sekä kardaanitunnelissa oleva kardaaniakseli, joka estää edullisimman mahdollisen akun sijoituspaikan.
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: W213 E-sarja topikki
Kyllä kyllä. Noh, tänään käytiin kokeilemassa 21 mallista 4matic:ia ja kyllä se sähköllä ruopi jäisessä mäessä myös edestä. Päästiin vielä myyjän kanssa yhteisymmärrykseen välirahasta niin tollanen sitten tarttu matkaan. Mietin hommata oman star:in. Onko se muutakun palikka netistä ja läppäri, vai kuinka kuvio menee?
S213 E300de -20
Re: W213 E-sarja topikki
Ei kai se heti testeriä tarvitse? Mistä meinaat hankkia sertifikaatit, facelift 213 on jo niitä hankalampia tapauksia.kenni_ kirjoitti: ↑La 22.01.2022 16:14 Kyllä kyllä. Noh, tänään käytiin kokeilemassa 21 mallista 4matic:ia ja kyllä se sähköllä ruopi jäisessä mäessä myös edestä. Päästiin vielä myyjän kanssa yhteisymmärrykseen välirahasta niin tollanen sitten tarttu matkaan. Mietin hommata oman star:in. Onko se muutakun palikka netistä ja läppäri, vai kuinka kuvio menee?
Re: W213 E-sarja topikki
Nojoo, eipä se taidakkaan käydä ihan niin helposti mitä luulin Enpä oo kauheesti ehtiny vielä perehtymään asiaan. ebayssä näytti olevan täydellisiä settejä, mutta niissäkin oli hintahaarukka aika iso. Enkä kyllä tiedä uskalataako sieltä mitään tollasta ostaa.. Eka mersu vasta niin ei ihan perillä miten kaikki systeemit pelaa.DBFI kirjoitti: ↑La 22.01.2022 17:38Ei kai se heti testeriä tarvitse? Mistä meinaat hankkia sertifikaatit, facelift 213 on jo niitä hankalampia tapauksia.kenni_ kirjoitti: ↑La 22.01.2022 16:14 Kyllä kyllä. Noh, tänään käytiin kokeilemassa 21 mallista 4matic:ia ja kyllä se sähköllä ruopi jäisessä mäessä myös edestä. Päästiin vielä myyjän kanssa yhteisymmärrykseen välirahasta niin tollanen sitten tarttu matkaan. Mietin hommata oman star:in. Onko se muutakun palikka netistä ja läppäri, vai kuinka kuvio menee?
Noh, jos sais jollain edes takavalot palamaan myös päivällä niin sekin olis jo jotain Että jos jollain tampereen lähistöllä on vehkeet niin olisin kiinnostunu.
Onko kukaan asentanu lisävaloja multibeamien kaveriks?
S213 E300de -20
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 169
- Liittynyt: Ti 23.07.2013 18:24
Re: W213 E-sarja topikki
Miksi niitä pitää koodata palamaan? Valoautomatiikka hoitaa kyllä oman osansa kiitettävästi ja sytyttää takavalot aina kun on tarve....kenni_ kirjoitti: ↑La 22.01.2022 20:40Nojoo, eipä se taidakkaan käydä ihan niin helposti mitä luulin Enpä oo kauheesti ehtiny vielä perehtymään asiaan. ebayssä näytti olevan täydellisiä settejä, mutta niissäkin oli hintahaarukka aika iso. Enkä kyllä tiedä uskalataako sieltä mitään tollasta ostaa.. Eka mersu vasta niin ei ihan perillä miten kaikki systeemit pelaa.DBFI kirjoitti: ↑La 22.01.2022 17:38Ei kai se heti testeriä tarvitse? Mistä meinaat hankkia sertifikaatit, facelift 213 on jo niitä hankalampia tapauksia.kenni_ kirjoitti: ↑La 22.01.2022 16:14 Kyllä kyllä. Noh, tänään käytiin kokeilemassa 21 mallista 4matic:ia ja kyllä se sähköllä ruopi jäisessä mäessä myös edestä. Päästiin vielä myyjän kanssa yhteisymmärrykseen välirahasta niin tollanen sitten tarttu matkaan. Mietin hommata oman star:in. Onko se muutakun palikka netistä ja läppäri, vai kuinka kuvio menee?
Noh, jos sais jollain edes takavalot palamaan myös päivällä niin sekin olis jo jotain Että jos jollain tampereen lähistöllä on vehkeet niin olisin kiinnostunu.
Onko kukaan asentanu lisävaloja multibeamien kaveriks?
Re: W213 E-sarja topikki
Kyllä mun mielestä takavalot sais palaa aina drl:n kanssa. Vai osaako tämä sytyttää etu- ja takavaloja erikseen?ennentauti kirjoitti: ↑Ma 24.01.2022 08:51 Miksi niitä pitää koodata palamaan? Valoautomatiikka hoitaa kyllä oman osansa kiitettävästi ja sytyttää takavalot aina kun on tarve....
S213 E300de -20
Re: W213 E-sarja topikki
Ajankohtaista evidenssiä minulla ei ole, mutta ajovalopakon voimaantulo Suomessa nosti tilastollisesti merkittävällä tavalla peräänajokolarien määrää. Tämä näyttö ei nykyään päde suoraan sellaisenaan, koska Volvo jyräsi Heikki Kuitusen ylitse asentamalla takahyllylle kolmannen jarruvalon vakiovarusteeksi, joten nyt takavalojen käyttö päivävaloilla ei välttämättä ole yhtä tuhoisaa kuin se aiemmin oli.
Ainakin meillä auto vaihtaa kesäillassa täysautomatiikalla päivävaloilta täysille ajovaloille ennen kuin kuljettaja suostuu luopumaan aurinkolaseistaan. Sen jälkeen ei niin pitkää peltoaukeaa löydy edes Pohjanmaalta, että automatiikka palaisi päivävaloille ennen seuraavaa aamua.
Talvipäivässä valo ei riitä W212 ja W213 pre-faceliftin päivävaloille ollenkaan. Nuo rajat lienevät kalibroitavissa, mutta en oikeasti näe mitä ideaa olisi polttaa takavaloja silloin kun päivävalot palavat niille sallituissa olosuhteissa.
En tosin hoksaa mitä haittaakaan takavaloista olisi, koska LED jarruvalo syttyy nopeasti ja takavalojen tehonkulutus on merkityksetön.
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: W213 E-sarja topikki
Noh, tästä asiasta on turha kinata tän enempää. Mun mielestä se vaan olis hyvä. Niitä teiden sankareita kun löytyy useita jotka ei tajua laittaa oikeita valoja päälle ajallaan, niin olispahan edes takana valot palamassa.
S213 E300de -20
Re: W213 E-sarja topikki
Tämä on totta, mutta ajaako nämä sankarit W213:lla?
Nyt kun tuon omani hankin, olen vähän seuraillut missä vaiheessa vihreä merkkivalo syttyy mittaristoon kun valot on auto-asennossa, ja kyllä se tosiaan aika hyvissä ajoin vaihtaa oikeille valoille.
Vai oliko tässä nyt kyse jostain muusta käyttötilanteesta?