W213 E-sarja topikki

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Onko tietoa lukeeko joku simppeli bluetooth dongle ja kännykkäappi OBD-portissa esim. noiden kaihtimien tilaa tai jäähdyttimen pumpun tilaa (jos on sellainen ohjattava, palava malli)? En vaimolle uskalla ehdottaa mutta joku rzy jos selvittäisi onko kaihdin (toinen tai molemmat) auki liian aikaisin vai mistä lämpöjen seilaaminen voisi johtua. Seuraavaksi sitten foorumin bittinikkareille säädettäväksi jos kaihtimien parametrit pielessä.
Avatar
Robertx
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Su 09.02.2020 11:37

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Robertx »

DBFI kirjoitti: Pe 07.01.2022 21:00
tähtisumu kirjoitti: Pe 07.01.2022 20:28 Tervehdys foorumille pitkästä aikaa.

Ajoin aikaisemmin vm -09 W212 E350 4-Matic bensaversiolla. Sain lopultakin vaihdettua tuoreempaan ja nyt alla on W213 220d 4-Matic. En ole ennen omistanut dieselautoa ja kysyisin seuraavaa: Onko normaalia että taajama-ajossa lämpimän OM654 -moottorin lämpötila seilaa jo pikku pakkasilla ylös-alas välillä n. 75-85C? Kun esim. pysähdyn liikennevaloihin, lämpömittarin "neula" vajoaa alaspäin!

Lämpöä kabiinissa riittää ja kaikki toimii aivan normaalisti. Hiukkaspolton aikana lämmöt kyllä nousevat -> 90C ja pysyvät siinä tukevasti.
Ja kesällä ja syksyllä lämmöt olivat yleensä aina tuon 90C.

EDIT: Veholla eivät tietenkään sanoneet juuta eikä jaata
Meillä on ollut kesästä alkaen OM654 takatuuppari vaimon ajossa ja kännykästä olen sen kulutuslukemia seuraillut. Ensimmäisten kovempien pakkasten aikaan alkoi kulutuslukemat nousta reippaasti. Harmi että kännykkä ei osaa lukea auton moottorilämpöjä, lopulta kuski oli saanut vilkaistua mittaria ja oli kuulemma jossain 65 asteessa 17 km:n työmatkan jälkeen. Mittarin mukaan kesällä työmatkan keskikulutus 4 litran pinnassa, parhaimmillaan näyttää alle ja nyt pakkasilla taisi mennä enimmillään yli 8. Siinä kyllä saattanut olla pätkäajoa kauppaan välissä ja ehkä joku DPF-poltto samaan syssyyn.

Näissä autoissa on ihan tiukat lamellikaihtimet ja moottorin kyllä luulisi lämpenevän jos kaihtimet vain pysyy kiinni. Tuntuu että aukeavat liian herkästi vai miksiköhän vanhanaikaiset pahvit syylärin edessä auttoi aika mukavasti. Ei vaan uskalla laittaa ihan tiukkaan kun ei tiedä muistaako kuski ollenkaan lämpömittaria vilkuilla. Saattaa kyllä olla ettei rauhallisessa ajossa tule vaaraa ja eiköhän auto jotain näyttävää ruutuunkin heittäisi. Ihan typyerää vaan laittaa pahvia kun autossa on hyvät kaihtimet.

Pitäisi ehkä joskus kylmällä ajaa itse lenkki ja kokeilla. Mukava olisi kuulla muilta lisää kokemuksia.
Näin talvella itsellä kulutus on työmatka-ajossa noussu 5 litran tuntumaan. Välillä on mennyt sen allaekin. Auto on varustettu tehdas Webastolla ja siinä ei ole kaihtimia jäähdyttäjän edessä. Varustekoodi 2U1 - puuttuu. Vanhemmassa W212 220D - autossa on kaihtimet ja jälkiasennettu Webasto.
Talvella Webasto käynnistyy ajoon lähtiessä ja lämmittää moottorin noin 80 asteeseen. Kyllä lämpötila putoaa kaupunkiajossa esimerkiksi liikennevaloissa odottaessa tai hitaassa ajossa. Se on ihan normaalia. Jäähdytysnesteen ei välttämättä tarvitse olla siinä 90 asteessa koko ajan.
Pahvia syylärin eteen olen harkinnut, jos vain kovat pakkaset pysyisivät. 50 km työmatkan aikana vasta yli 20 km ajon jälkeen jäähdytysneste saavuttaa 90 asteen lämpötilan.
Webasto käynnistyy automaattisesti alle 10 asteen lämpötilassa ja osaa käynnistyä myös lämpmässä autotallissa, jossa on +16 astetta, jos ulkona on vaikkapa +5 astetta.
S213 -17, W212 -11
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Omassa autossakin webasto mutta ei sitä tarvitse käyttää kohtalaisen kovallakaan pakkasella tuolla 17 km:n matkalla. Meillä molemmat autot lähtee viileästä tallista (5-10 astetta talvipakkasilla). Omassa vaan OM642 ja flektin puolella "kaihdin". Polttaa se löpöäkin eri tahtiin kuin OM654 kevyemmässä autossa.

Ensisijaisesti arveluttavaa tuo pahvin tarve autossa jossa 100% nokan sulkevat kaihtimet. Toiseksi epäilyttää toimiiko termostaatti mutta ehkä lämpöä ei vaan tule 60 - 80 vauhdissa rauhallisessa ajossa varsinkin jos kaihdin aukeaa turhan aikaisin. Kuskille ei voi sanoa että lämmittimen puhallin pienemmälle.
Avatar
Robertx
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Su 09.02.2020 11:37

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Robertx »

DBFI kirjoitti: La 08.01.2022 12:25 Omassa autossakin webasto mutta ei sitä tarvitse käyttää kohtalaisen kovallakaan pakkasella tuolla 17 km:n matkalla. Meillä molemmat autot lähtee viileästä tallista (5-10 astetta talvipakkasilla). Omassa vaan OM642 ja flektin puolella "kaihdin". Polttaa se löpöäkin eri tahtiin kuin OM654 kevyemmässä autossa.

Ensisijaisesti arveluttavaa tuo pahvin tarve autossa jossa 100% nokan sulkevat kaihtimet. Toiseksi epäilyttää toimiiko termostaatti mutta ehkä lämpöä ei vaan tule 60 - 80 vauhdissa rauhallisessa ajossa varsinkin jos kaihdin aukeaa turhan aikaisin. Kuskille ei voi sanoa että lämmittimen puhallin pienemmälle.
Ok. Itsellä käynnistyy webasto automaattisesti liikkeelle lähtiessä. Käynnistyy aina jäähdytysnesteen lämpötilan ollessa alle 80 astetta ja ulkolämpötilan ollessa alle + 10 astetta. Mietin jo aiemmin, miksei ole tuota kaihdinta... eikai ole sitten perusvarustukseen kuuluva. 17 km on sen verran lyhyt matka, ettei moottori välttämättä ehdi lämmetä 90 asteeseen. Kenties voit laittaa vain toiselle puolelle pahvin ja katsoa, mitä se vaikuttaa. Molempiin oletettavasti saa myös koko maskin peittävän viimasuojan... pahvi kuitenkin peitää vähemmän.
S213 -17, W212 -11
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Onkos S213 220d kaihtimet vakiona vai onko se lisävaruste?
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2715
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja markoala »

Toimitusmaa vaikuttaa.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
rzy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Su 28.08.2016 19:55

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja rzy »

tj86430 kirjoitti: La 08.01.2022 19:03 Onkos S213 220d kaihtimet vakiona vai onko se lisävaruste?
Ainakin "Suomi-autossa" vakiona. Edellisessä Saksasta tuodussa ei ollut tuota varustetta (2U1 AIRPANEL).
S213 220d 4matic -20
Ripatti69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 25.08.2016 21:05

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Ripatti69 »

Minulla on S213 220d All Terrain "Suomi auto", ei kaihdinta joten se ei ole kyllä vakiovaruste.
Olen laittanut peiton jäähdyttimen eteen. Ja ohjelmoinnut webaston että se lähtee automaattisesti vasta -7 asteessa. Seurasin nyt Torstaina, kun ulkona oli n. -15, moottorin öljyn lämpöjä. Maantiellä 80-alueella lämpöjen noustua 73 webasto sammui, öljyjen lämmöt nousi lopulta 86 asteeseen, 100-alueella sirren tuonne 88 asteeseen. Käsin käynnistettynä webasto ei sammu kuin ajan perusteella. Ja ja kaupungissa kyllä moottorin ja öljyjen lämmöt laskee kyllä alemmaksi kuin maantiellä.
S213 E400 D 4Matic
W463 G270 cdi

Ex S213 E220cdi all Terrain
Ex.W212 E350 cdi 4matic
Ex. CLK 230 Kompressor cabriolet
Ex W210 E320 cdi
Ex W126 S260
rzy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Su 28.08.2016 19:55

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja rzy »

Ripatti69 kirjoitti: La 08.01.2022 19:50 Minulla on S213 220d All Terrain "Suomi auto", ei kaihdinta joten se ei ole kyllä vakiovaruste.
Jännä juttu, olisin kuvitellut että tuo on aina vakiona Pohjoismaissa. Itse en autoa tilatessa raksinut ruutuun mitään lämmitystä koskevaa, edes polttoainekäyttöistä lämmitintä ja tuo varuste siltikin autoon tuli.
S213 220d 4matic -20
tähtisumu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 124
Liittynyt: Ma 31.01.2011 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja tähtisumu »

Robertx kirjoitti: La 08.01.2022 11:41 Näin talvella itsellä kulutus on työmatka-ajossa noussu 5 litran tuntumaan. Välillä on mennyt sen allaekin. Auto on varustettu tehdas Webastolla ja siinä ei ole kaihtimia jäähdyttäjän edessä. Varustekoodi 2U1 - puuttuu. Vanhemmassa W212 220D - autossa on kaihtimet ja jälkiasennettu Webasto.
Talvella Webasto käynnistyy ajoon lähtiessä ja lämmittää moottorin noin 80 asteeseen. Kyllä lämpötila putoaa kaupunkiajossa esimerkiksi liikennevaloissa odottaessa tai hitaassa ajossa. Se on ihan normaalia. Jäähdytysnesteen ei välttämättä tarvitse olla siinä 90 asteessa koko ajan.
Pahvia syylärin eteen olen harkinnut, jos vain kovat pakkaset pysyisivät. 50 km työmatkan aikana vasta yli 20 km ajon jälkeen jäähdytysneste saavuttaa 90 asteen lämpötilan.
Webasto käynnistyy automaattisesti alle 10 asteen lämpötilassa ja osaa käynnistyä myös lämpmässä autotallissa, jossa on +16 astetta, jos ulkona on vaikkapa +5 astetta.
Hyvä kuulla että muillakin jäähdytysnesteen lämmöt seilaavat samalla tavalla. Minunkin suomiautossani on Webasto ja ei kaihtimia. Tuossa kuvassa näkyy moottorin lämpö kun käännyin 10km moottoritielenkin jälkeen 30km/h pientaloalueelle ja ajelin pihaan, n. 500m. Motarin päättyessä lämmöt olivat vähän korkeammalla. Yksi segmentti on käsittääkseni 4 astetta.
IMG_9992.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
e-class
tähtisumu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 124
Liittynyt: Ma 31.01.2011 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja tähtisumu »

Ripatti69 kirjoitti: La 08.01.2022 19:50 Minulla on S213 220d All Terrain "Suomi auto", ei kaihdinta joten se ei ole kyllä vakiovaruste.
Olen laittanut peiton jäähdyttimen eteen. Ja ohjelmoinnut webaston että se lähtee automaattisesti vasta -7 asteessa. Seurasin nyt Torstaina, kun ulkona oli n. -15, moottorin öljyn lämpöjä. Maantiellä 80-alueella lämpöjen noustua 73 webasto sammui, öljyjen lämmöt nousi lopulta 86 asteeseen, 100-alueella sirren tuonne 88 asteeseen. Käsin käynnistettynä webasto ei sammu kuin ajan perusteella. Ja ja kaupungissa kyllä moottorin ja öljyjen lämmöt laskee kyllä alemmaksi kuin maantiellä.
Miten korkealle jäähdytysnesteen lämpö nousee?
e-class
Ripatti69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 25.08.2016 21:05

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Ripatti69 »

Jäähdytysneste pyörii maantiellä siellä 88..90 hujakoilla. Aikalailla samoissa siis kuin öljytkin
S213 E400 D 4Matic
W463 G270 cdi

Ex S213 E220cdi all Terrain
Ex.W212 E350 cdi 4matic
Ex. CLK 230 Kompressor cabriolet
Ex W210 E320 cdi
Ex W126 S260
rzy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Su 28.08.2016 19:55

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja rzy »

tähtisumu kirjoitti: La 08.01.2022 20:28 IMG_9992.jpg
Itse en alkuun kiinnittänyt juurikaan jäähdytysnesteen lämpötilaan huomiota koska lämpömittari on ”piilossa” ja täytyy hakea tuohon vasemmalle puolelle jos haluaa lämpöjä seurata. Jostain syystä tuota mittariston layouttia on muutettu.

68565F0A-0AAB-40E6-9473-3E884BC21287.jpeg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S213 220d 4matic -20
Avatar
Robertx
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Su 09.02.2020 11:37

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ripatti69 kirjoitti: La 08.01.2022 19:50 Minulla on S213 220d All Terrain "Suomi auto", ei kaihdinta joten se ei ole kyllä vakiovaruste.
Olen laittanut peiton jäähdyttimen eteen. Ja ohjelmoinnut webaston että se lähtee automaattisesti vasta -7 asteessa. Seurasin nyt Torstaina, kun ulkona oli n. -15, moottorin öljyn lämpöjä. Maantiellä 80-alueella lämpöjen noustua 73 webasto sammui, öljyjen lämmöt nousi lopulta 86 asteeseen, 100-alueella sirren tuonne 88 asteeseen. Käsin käynnistettynä webasto ei sammu kuin ajan perusteella. Ja ja kaupungissa kyllä moottorin ja öljyjen lämmöt laskee kyllä alemmaksi kuin maantiellä.
Sama juttu. Oma S213 on "Suomi auto" ja siinä ei ole kaihdinta. W212 on alunperin Luxemburgiin ensirekisteröity ja siinä on kaihdin ja webasto.
Täytyy harkita jonkun pahvin viritystä jäähdyttäjän eteen. Tosin auto pysyy mielestäni riittävän lämpimänä... jäähdytysneste voisi lämmetä kenties nopeammin.
S213 -17, W212 -11
melastinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Ti 10.11.2009 13:48

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja melastinen »

Täälläkin 2017 220d 4matic suomiauto tehdaswebastolla ja ilman kaihtimia. Mielestäni jäähdytysnesteen lämpötila pysyy pakkasillakin aika hyvin siellä 90 asteen tuntumassa, myös kaupungissa. Taitaa kyllä joskus lyödä webaston päälle myös kesken ajon, jos on tarpeeksi kylmä.

Ei tämä omalla mututuntumalla ole yhtään hitaampi lämpenemään, kuin aiemmatkaan dieselmersut (edellinen S212 250 cdi myöskin tehdaswebastolla). Minulla on työmaalle matkaa pienempiä teitä hieman alle 10 km ja motarin kautta ehkä 12 km. Ainakin Etelä-Suomen normipakkasilla ehtii lämpenemään melkein 90 asteeseen myös lyhyempää reittiä pitkin, motarin kautta joka kerta. Oletan, että ennen lähtöä päällä ollut webasto nopeuttaa myös koneen lämpenemistä, vaikka ei suoraan moottoria lämmitäkään.
Ripatti69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 25.08.2016 21:05

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Ripatti69 »

Webastonhan saa ohjelmoitua lämmittämään myös moottorin seisontalämmitystilassa, minusta se on jopa suositeltavaa moottorin kannalta.
S213 E400 D 4Matic
W463 G270 cdi

Ex S213 E220cdi all Terrain
Ex.W212 E350 cdi 4matic
Ex. CLK 230 Kompressor cabriolet
Ex W210 E320 cdi
Ex W126 S260
rzy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Su 28.08.2016 19:55

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja rzy »

Tutkin hieman enemmän tätä kaihdinasiaa ja näyttäisi siltä että Exclusive-varusteisessa autossa kaihtimet ovat varustenumerolla 5U3 ja näkyvät selvästi ulospäin. Omassa Avantgardessa nuo ovat varustenumerolla 2U1 ja löytyvät säleikön takaa. Nopealla googlauksella löytyi kuvia pääasiassa Exclusive-mallin kaihtimista, joten laitan nyt kuvan jakoon miltä nuo kaihtimet näyttävät Avantgardessa.

IMG_5907.jpeg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S213 220d 4matic -20
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3046
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja jysi »

DBFI kirjoitti: La 08.01.2022 11:15 Onko tietoa lukeeko joku simppeli bluetooth dongle ja kännykkäappi OBD-portissa esim. noiden kaihtimien tilaa tai jäähdyttimen pumpun tilaa
Tuo on niin hyvä ajatus että sellainen pitäisi jonkun tehdä jos ei sitä ole jo olemassa (mielessä siis sellainen sovellus joka pollaa diagnoositilan UDS-komennoilla määrävälein minkä tahansa tiedon, tarvittavat valmistaja- ja mallikohtaiset komennot selviää kyllä tavalla tai toisella niistä diagnoosiohjelmista). Tosin kaikilla kloonidongleillla ei kuulemma UDS-komennot toimi.
OBDII-diagnoosin ja normaalin CAN-liikenteen kanssa on ongelmana se että sieltä saa vain sen mitä on tarjolla (kaikkia tietoja ei huvikseen huudella väylälle jos muut modulit ei tietoa tarvitse).
kenni_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Ma 22.11.2021 16:36

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja kenni_ »

DBFI kirjoitti: Pe 07.01.2022 17:24
Nippe kirjoitti: Pe 07.01.2022 17:15
kenni_ kirjoitti: Pe 07.01.2022 17:12 Tässä hetken 300de hybridiä metsästäneenä.. Mitä eroa on multibeam ja led high performance valoilla?
Multibeamit on ns. älykkäät ledit eli osaa varjostella vastaantulijoita yms. Led High Perfomance ei taida omata mitään automatiikkaa, ehkä poiskytkennän varusteista riippuen.
Siis tarkoitit että high beam assist puuttuu mutta jotain automatiikkaa ne hämärällä ja sateella syttyvät ajovalot sentään on. Kaikki jotka on multi-beameillä ajellut haluaa ne perusvalojen sijaan jos vaan suinkin mahdollista.

Ok. Kiitos tiedosta. Jos jollain tulee vastaan 300de farkku hyvillä varusteilla niin olisin kiinnostunut. Erityistä plussaa jos on ruksea nahkasisusta. Siis oikeaa nahkaa, ei mitään genuiininnahkaa..
S213 E300de -20
Avatar
Robertx
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Su 09.02.2020 11:37

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Robertx »

rzy kirjoitti: Su 09.01.2022 17:33 Tutkin hieman enemmän tätä kaihdinasiaa ja näyttäisi siltä että Exclusive-varusteisessa autossa kaihtimet ovat varustenumerolla 5U3 ja näkyvät selvästi ulospäin. Omassa Avantgardessa nuo ovat varustenumerolla 2U1 ja löytyvät säleikön takaa. Nopealla googlauksella löytyi kuvia pääasiassa Exclusive-mallin kaihtimista, joten laitan nyt kuvan jakoon miltä nuo kaihtimet näyttävät Avantgardessa.


IMG_5907.jpeg
Itsellä on distronic, joten se selittää kaihtimien puutteen. On tehdasasenteinen lisävaruste... ainakin vuosimallissa 2017.

239 Etäisyyspilotti Distronic (ei koodin 5U3/258/233 yht.)
5U3 AirPanel (vain koodin P23 tai P76 yht., ei koodin P20, P23 tai 239 yht.)
S213 -17, W212 -11
melastinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Ti 10.11.2009 13:48

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja melastinen »

Robertx kirjoitti: Su 09.01.2022 21:25 Itsellä on distronic, joten se selittää kaihtimien puutteen. On tehdasasenteinen lisävaruste... ainakin vuosimallissa 2017.

239 Etäisyyspilotti Distronic (ei koodin 5U3/258/233 yht.)
5U3 AirPanel (vain koodin P23 tai P76 yht., ei koodin P20, P23 tai 239 yht.)
Täälläkin 2017 auto, jossa distronic ja ei kaihtimia.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Distronic estää vain sen itse maskissa olevan kaihtimen. En kyllä muista oliko sellaista E-korisessa, C-korisessa olen nähnyt. Omassa autossa on se vanhempi kaihdin syylärin takana (moottorin puolella) ja autossa on Distronic, vaimon autossa on uudempi kaihdin syylärin edessä mutta ei sekään haittaa Distronicia, mahtuu tutkan taakse.
Avatar
Robertx
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Su 09.02.2020 11:37

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Robertx »

rzy kirjoitti: La 08.01.2022 20:38
tähtisumu kirjoitti: La 08.01.2022 20:28 IMG_9992.jpg
Itse en alkuun kiinnittänyt juurikaan jäähdytysnesteen lämpötilaan huomiota koska lämpömittari on ”piilossa” ja täytyy hakea tuohon vasemmalle puolelle jos haluaa lämpöjä seurata. Jostain syystä tuota mittariston layouttia on muutettu.


68565F0A-0AAB-40E6-9473-3E884BC21287.jpeg
Seurasin noin 70 km ajomatkalla jäähdytysnesteen lämpötilaa ulkolämpötilan ollessa lähtiessä -8 astetta ja perille saapuessa -4 astetta. Webasto sammui noin 8km ajon jälkeen ja jäähdytysnesteen lämpötila pysyi pitkään 80 asteen paikkeilla... ylämäessä nousi noin 84 asteeseen ja putosi takaisin noin 80 asteeseen alamäessä. Seuraavassa ylämäessä lämpötila nousi taas. Vasta moottoritiellä nousi 90 asteeseen. Suurin osa matkasta oli maantieajoa noin 80 km/h nopeudella. Kulutus matkan aikana auton mukaan 4.1 l/100km. Tuollaisella kulutuksella ei jää kovin paljoa moottorin lämmittämiseen. Mielestäni normaalia.
S213 -17, W212 -11
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

rzy kirjoitti: La 08.01.2022 20:16
Ripatti69 kirjoitti: La 08.01.2022 19:50 Minulla on S213 220d All Terrain "Suomi auto", ei kaihdinta joten se ei ole kyllä vakiovaruste.
Jännä juttu, olisin kuvitellut että tuo on aina vakiona Pohjoismaissa. Itse en autoa tilatessa raksinut ruutuun mitään lämmitystä koskevaa, edes polttoainekäyttöistä lämmitintä ja tuo varuste siltikin autoon tuli.
Omalla otannalla sekä 2011 valmistuneessa W212 että 2018 valmistuneessa S213 on kaihdin (tosin erilainen). Molemmat Saksantuonteja, tosin molemmat muutenkin kattavasti varusteltuja
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

melastinen kirjoitti: Su 09.01.2022 21:40
Robertx kirjoitti: Su 09.01.2022 21:25 Itsellä on distronic, joten se selittää kaihtimien puutteen. On tehdasasenteinen lisävaruste... ainakin vuosimallissa 2017.

239 Etäisyyspilotti Distronic (ei koodin 5U3/258/233 yht.)
5U3 AirPanel (vain koodin P23 tai P76 yht., ei koodin P20, P23 tai 239 yht.)
Täälläkin 2017 auto, jossa distronic ja ei kaihtimia.
Täällä taas Distronic ja kaihdin varustekoodilla 2U1. Isotähtisen säleikön keskiosa on jo muutenkin tukossa, joten siltä kohdin puuttuu 2 - 3 sulkulamellia.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
Robertx
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Su 09.02.2020 11:37

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Robertx »

740 GLE kirjoitti: Su 09.01.2022 21:52
rzy kirjoitti: La 08.01.2022 20:16
Ripatti69 kirjoitti: La 08.01.2022 19:50 Minulla on S213 220d All Terrain "Suomi auto", ei kaihdinta joten se ei ole kyllä vakiovaruste.
Jännä juttu, olisin kuvitellut että tuo on aina vakiona Pohjoismaissa. Itse en autoa tilatessa raksinut ruutuun mitään lämmitystä koskevaa, edes polttoainekäyttöistä lämmitintä ja tuo varuste siltikin autoon tuli.
Omalla otannalla sekä 2011 valmistuneessa W212 että 2018 valmistuneessa S213 on kaihdin (tosin erilainen). Molemmat Saksantuonteja, tosin molemmat muutenkin kattavasti varusteltuja
Sinänsä mielenkiintoista, että saksalaisissa voi olla kaihdin ja Suomeen tuotavissa ei. Distronicin ei pitäisi olla este.
S213 -17, W212 -11
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3046
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja jysi »

W212, 2010, ei Distronic, ei Webasto, Suomi, kaihdin
W213, 2016, ei Distronic, Webasto, Saksa, ei kaihdinta
rzy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Su 28.08.2016 19:55

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja rzy »

rzy kirjoitti: La 08.01.2022 10:52 Samankaltainen havainto OM654 4matic -20. Noin kymmenen asteen pakkasella kylmäkäynnistys ja 20km ajomatka pääosin 80km/h nopeudella. Puolessa välissä matkaa lämmöt heilui jokseenkin 65 asteen paikkeilla. Välillä hieman laski ja välillä nousi 70 asteen kieppeille tasaisen ajon aikana. Aivan viimeisen kilometrin aikana lämmöt saavutti 80 astetta. Keskikulutus taisi jäädä 6,5l paikkeille, tai ei juurikaan sen alle.
Tänään lähdin liikkeelle lämpimästä tallista ja pakkasasteita oli noin 16 astetta. Parinkymmenen kilometrin kohdalla lämmöt oli nousseet nätisti 90 asteeseen ja pysyivät siinä kovemmasta pakkasesta huolimatta. Esilämmityksen (oli se sitten lähtö tallista tai jokin muu) merkitystä ei kai pitäisi vähätellä.

IMG_5910.jpeg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S213 220d 4matic -20
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2715
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja markoala »

Kyllä. Kulutus on myös 0,5-1L alhaisempi oman kokemuksen mukaan Tallista + 15 lähtö vs -10c kylmäkäynnistys . Matka sama 65km, toki eri suuntaan.
TM mittaus voisi kertoa tarkemmin.. Myös laturi ja webasto alentaa kulutusta- toki esilämmityksessä palaa.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

rzy kirjoitti: Ma 10.01.2022 19:05 Kuva
Onko tuo joku faceliftin myötä tuleva mittaristoleiska, omastani en ole löytänyt mitään tuon kaltaista?
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Vastaa Viestiin