W213 E-sarja topikki

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

DBFI kirjoitti: Su 21.03.2021 11:59 Tarkoitatko että hetkellinen kaasun hipaisu poisti moottorijarrutuksen koko alamäen matkalta? Tuollaista en muista mutta en varmaan ole kokeillutkaan. Saahan uusissakin vakkarin ohitettua kaasulla mutta sitä pitää käyttää niin kauan kuin itse haluaa lisävauhtia.
Juuri noinhan vaikkapa W212 Tempomat toimiikin. Jos kuljettaja ei halua jyrkässä mäessä jarrutusta, kevytkenkäisen kuljettajan siro jalkine asetusnopeus +2 km/h asetettuna kertoo autolle, että saa rullata. On tosin kyseenalaista kannattaako, koska kulutusoptimoinnissa kannattaa ottaa huomioon myös laturin lepuutus. 180 A laturin magnetointi täydelle teholle nostaa rauhallisessa maantieajossa moottorin tehopyyntöä noin 10%, paitsi jos laturia käytetään ilmaiseksi ajonopeuden säätämiseksi.
DBFI kirjoitti: Su 21.03.2021 11:59 Se moottorijarrutus on sopiva kompromissi, ei juuri nouse nopeus niin suureksi että pitää itse jarrutella (säätää vauhtia vaikka vakkarilla ajaa) mutta ei turhaan hukkaa liike-energiaa lämmöksi.
Asetetun nopeuden pitäminen on hyvä asia myös kuljettajalle, joka katsoo saavansa maksullista lisänopeutta kustannustehokkaammin tukkuerinä moottoriradalta.
Viimeksi muokannut 740 GLE, Ma 22.03.2021 20:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Nippe kirjoitti: Su 21.03.2021 15:52 Alotusnopeutena pidettiin 70km/h, tuosta kun cruisen viiksestä pudotti kerralla pois 10km/h, ei jarruvalot syttyneet vaikka vauhti laskikin suht nopeasti. Jos taas tiputti kerralla 20km/h syttyivät tällöin myös jarruvalot ja vauhtikin tippui paljon nopeammin. Myöskään alamäkeen ajaessa ja cruisen rajoittaessa vauhtia jarruttamalla, ei jarruvalot syty.
Toiminnasta päätellen oletan että, Mersun tapauksessa jarruvalon syttymisehtoja on (ainakin) kaksi?

Riittävän suuri hidastuvuus pakottaa sytyttämään jarruvalot ajoneuvon hidastaessa vaikkei kuljettaja koskekaan jarrupolkimeen, koska laki vaatii niin.

Sen lisäksi ainakin W212 sytyttää jarruvalot ilman merkittävää nopeuden hidastumistakin myös jyrkässä alamäessä, jos auto joutuu käyttämään suurta jarrupainetta. Siksi jarruvalot syttyvät mökkimatkalla tunturiin mennessä aina samassa paikassa, jolloin peilistäkin näkee takahyllyn hohtavan punaisena talviyössä.

Teknisesti koko homman voi tietenkin toteuttaa myös pelkällä jarrupainetunnistuksella, jos haluaa?
Nippe kirjoitti: Su 21.03.2021 15:52 Eli eiköhän se hidastuvuuden mukaan niitä jarruvaloja sytyttele, ei aina. Tuon kanssa itsekkin opetellut tökkäämän cruisen pois päältä jyrkissä alamäissä ja ohitustilanteissa, rullaillee sitten pidemmälle.
Näin. Direktiivi määrittelee millaisilla hidastuvuuksilla pitää varoittaa takanatulevia jarruvaloilla. Polttiksella se tarkoittaa käytännössä niin tiukkaa jarrutusta, että moottorijarrutus ei riitä vaan tarvitaan levyjarrua kaveriksi. Ainakin tehokkailla sähköautoilla saattaa moottoriteho riittää jarruvalojen syttymiseen pelkällä regeneroinnilla:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 5:335:FULL

IMHO, näin vakionopeussäätimen pitääkin toimia. Olisi hölmöä suunnittelua, jos kuljettajan tökkiessä tikusta vauhtia pois auto ajaisi saamastaan komennosta huolimatta ylinopeudella rajoitusmerkin jälkeiseen kameraan. Puhumattakaan siitä, että auto vaatisi kuljettajaa vaivautumaan nostamaan jalkansa polkimelle. Tuo olisi jo sen luokan suunnitteluvirhe, että olisi sama ajaa manuaalivaihteisella.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Henkka1000
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: Pe 12.11.2010 21:46
Paikkakunta: Mli

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Henkka1000 »

Nämä on juuri näitä kun valitetaan siitä ettei auto osaa lukea ajatuksia ja toimia jokaisessa mahdollisessa tilanteessa juuri niin kuin kuljettaja parhaaksi näkee. Pidän positiivisena sitä ettei meillä täällä ole muuta valitettavaa :)

Vakionopeudensäädin on kuitenkin kirjaimellisesti tarkoitettu vakionopeuden ylläpitoon, ei optimoimaan polttoaineenkulutusta. Tämä on parantunut huomattavasti laturin ohjauksen ja jarrujen mukaantulon myötä, ja jos säätimeen asettaa rajoituksen mukaisen nopeuden niin nykyään ei enää tarvitse jyrkemmässäkään alamäessä säpsähtää selfietikkua tai harvemmin vastaan tulevaa poliisipartiota.
Star @ Mikkeli
S213 -17 220d
W163 -05 270 CDI
Ex: S212 -10 350 CDI
Ex: S204 -08 200 CDI
Ex: W203 -05 220 CDI
Ex: W203 -01 200 CDI
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja DBFI »

740 GLE kirjoitti: Ma 22.03.2021 19:48
DBFI kirjoitti: Su 21.03.2021 11:59 Tarkoitatko että hetkellinen kaasun hipaisu poisti moottorijarrutuksen koko alamäen matkalta? Tuollaista en muista mutta en varmaan ole kokeillutkaan. Saahan uusissakin vakkarin ohitettua kaasulla mutta sitä pitää käyttää niin kauan kuin itse haluaa lisävauhtia.
Juuri noinhan vaikkapa W212 Tempomat toimiikin. Jos kuljettaja ei halua jyrkässä mäessä jarrutusta, kevytkenkäisen kuljettajan siro jalkine asetusnopeus +2 km/h asetettuna kertoo autolle, että saa rullata. On tosin kyseenalaista kannattaako, koska kulutusoptimoinnissa kannattaa ottaa huomioon myös laturin lepuutus. 180 A laturin magnetointi täydelle teholle nostaa rauhallisessa maantieajossa moottorin tehopyyntöä noin 10%, paitsi jos laturia käytetään ilmaiseksi ajonopeuden säätämiseksi.
En ole vieläkään ihan kärryillä. Mitä tarkoittaa "kevyt hipaisu"? Oman tulkintani mukaan hetkellinen kevyt kaasupolkimen kosketus? Minusta 212 ei toiminut noin. Auto rullaa kevyesti vain sen aikaa kun kaasupoljonta painaa! :?:
rzy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Su 28.08.2016 19:55

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja rzy »

Tähän vakionopeudensäädin-keskusteluun on pakko jatkaa että mikään ei ole sen ärsyttävämpää kuin että auto säätää vakionopeuden liikennemerkkitunnistimen mukaan tismalleen rajoituksen mukaan (mikä tarkoittaa sitä että todellisuudessa ajat alinopeutta mittarivirheen vuoksi). Tähän pitäisi ehdottomasti olla valikoissa säätö +/- X km/h. Joskus on tehnyt myös sitä että kesken moottoritieajon on muuttanut nopeutta kun ilmeisesti navitiedoissa on ollut että rajoitus muuttuu ->100 tai 120 km/h. Tosin onneksi tuon ominaisuuden saa kytkettyä kokonaan pois.
S213 220d 4matic -20
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja DBFI »

rzy kirjoitti: Ti 23.03.2021 20:17 Tähän vakionopeudensäädin-keskusteluun on pakko jatkaa että mikään ei ole sen ärsyttävämpää kuin että auto säätää vakionopeuden liikennemerkkitunnistimen mukaan tismalleen rajoituksen mukaan (mikä tarkoittaa sitä että todellisuudessa ajat alinopeutta mittarivirheen vuoksi). Tähän pitäisi ehdottomasti olla valikoissa säätö +/- X km/h. Joskus on tehnyt myös sitä että kesken moottoritieajon on muuttanut nopeutta kun ilmeisesti navitiedoissa on ollut että rajoitus muuttuu ->100 tai 120 km/h. Tosin onneksi tuon ominaisuuden saa kytkettyä kokonaan pois.
Käyttäisi edes gps:llä kalibroitua nopeustietoa vakkarille. Eikös se direktiivi koske kuitenkin vain nopeusmittaria? Tietenkin jalkoihinhan sitä silti jää jos ajaa tasan oikeaa nopeutta. Se "ylinopeusasetus" vasta saa auton sulautumaan muuhun liikenteeseen.
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

DBFI kirjoitti: Ma 22.03.2021 22:57 En ole vieläkään ihan kärryillä. Mitä tarkoittaa "kevyt hipaisu"? Oman tulkintani mukaan hetkellinen kevyt kaasupolkimen kosketus? Minusta 212 ei toiminut noin. Auto rullaa kevyesti vain sen aikaa kun kaasupoljonta painaa! :?:
"kevyt hipaisu" oli sinun tekstiäsi. Vahvistin tuossa yllä kertomasi käsityksen, että jalka pitää asettaa polkimelle niin pitkäksi ajaksi kuin asetusarvon haluaa ylittää.

Mutta kevytkin kenkä riittää, ei ole tarvetta polkea jatkuvasti lisää vauhtia, kick-downista puhumattakaan.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja DBFI »

740 GLE kirjoitti: Ke 24.03.2021 00:13
DBFI kirjoitti: Ma 22.03.2021 22:57 En ole vieläkään ihan kärryillä. Mitä tarkoittaa "kevyt hipaisu"? Oman tulkintani mukaan hetkellinen kevyt kaasupolkimen kosketus? Minusta 212 ei toiminut noin. Auto rullaa kevyesti vain sen aikaa kun kaasupoljonta painaa! :?:
"kevyt hipaisu" oli sinun tekstiäsi. Vahvistin tuossa yllä kertomasi käsityksen, että jalka pitää asettaa polkimelle niin pitkäksi ajaksi kuin asetusarvon haluaa ylittää.

Mutta kevytkin kenkä riittää, ei ole tarvetta polkea jatkuvasti lisää vauhtia, kick-downista puhumattakaan.
Inttämistä mutta "kaasun kevyt hipaisu" ei ollut minun tekstiä vaan henkan. Hänen kommenttiaan yritin selvittää viestissä jota lainasit. Minulle "kevyt hipaisu" tarkoittaa hetkellistä painallusta, kevyt kaasun käyttö jatkuvaa. Henkka varmaan tarkoitti hipaisulla kaasun yhtämittaista kevyttä polkemista. Se ei varmistunut mutta äänestystuloksen perusteella voi päätellä että se vanha 203 käyttäytyy kuten oletin ja kuten sinä kuvaat.
jawa59
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: To 25.10.2018 22:26

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja jawa59 »

rzy kirjoitti: Ti 23.03.2021 20:17 Tähän vakionopeudensäädin-keskusteluun on pakko jatkaa että mikään ei ole sen ärsyttävämpää kuin että auto säätää vakionopeuden liikennemerkkitunnistimen mukaan tismalleen rajoituksen mukaan (mikä tarkoittaa sitä että todellisuudessa ajat alinopeutta mittarivirheen vuoksi). Tähän pitäisi ehdottomasti olla valikoissa säätö +/- X km/h. Joskus on tehnyt myös sitä että kesken moottoritieajon on muuttanut nopeutta kun ilmeisesti navitiedoissa on ollut että rajoitus muuttuu ->100 tai 120 km/h. Tosin onneksi tuon ominaisuuden saa kytkettyä kokonaan pois.
Mulla W238, jossa sama "hienous". Turhake tässä muodossa. Ideana hyvä, ettei tarvitsisi koko ajan väijyillä nopeusrajoituksia. Luulisi, että jollain pääsisi puukottamaan softaa. Siinä olisi oiva työsarka jollekin koodausgurulle. Joku +10 km/h varmaan riittäisi.
Henkka1000
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: Pe 12.11.2010 21:46
Paikkakunta: Mli

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Henkka1000 »

DBFI kirjoitti: Ke 24.03.2021 07:55
740 GLE kirjoitti: Ke 24.03.2021 00:13
DBFI kirjoitti: Ma 22.03.2021 22:57 En ole vieläkään ihan kärryillä. Mitä tarkoittaa "kevyt hipaisu"? Oman tulkintani mukaan hetkellinen kevyt kaasupolkimen kosketus? Minusta 212 ei toiminut noin. Auto rullaa kevyesti vain sen aikaa kun kaasupoljonta painaa! :?:
"kevyt hipaisu" oli sinun tekstiäsi. Vahvistin tuossa yllä kertomasi käsityksen, että jalka pitää asettaa polkimelle niin pitkäksi ajaksi kuin asetusarvon haluaa ylittää.

Mutta kevytkin kenkä riittää, ei ole tarvetta polkea jatkuvasti lisää vauhtia, kick-downista puhumattakaan.
Inttämistä mutta "kaasun kevyt hipaisu" ei ollut minun tekstiä vaan henkan. Hänen kommenttiaan yritin selvittää viestissä jota lainasit. Minulle "kevyt hipaisu" tarkoittaa hetkellistä painallusta, kevyt kaasun käyttö jatkuvaa. Henkka varmaan tarkoitti hipaisulla kaasun yhtämittaista kevyttä polkemista. Se ei varmistunut mutta äänestystuloksen perusteella voi päätellä että se vanha 203 käyttäytyy kuten oletin ja kuten sinä kuvaat.
Ilmaisin siis selkeästi itseäni epäselvästi. DBFI:n tulkinta sanojen merkityksestä oli oikein - hipaisulla tarkoitin hetkellistä painallusta. Tämän jälkeen 203 ei hidastanut alamäessäkään vauhtia kuin normaalin moottorijarrutuksen verran. Samoin ohitustilanteen jälkeen jalan sai nostaa kaasulta ja nopeus palautui normaalin moottorijarrutuksen voimin vakkarin asetukseen.

Uudemmissa kaasua joutuu ”hipomaan” jatkuvasti, jos haluaa em. tilanteissa rullata pelkän moottorijarrutuksen varassa.

Jotta saadaan tämä takaisin otsikon koppaan, niin onko joku seurannut, miten hetkellinen kulutus käyttäytyy jos alamäessä vakkarilla mentäessä pitää kaasua vain sen verran ettei ylimääräisiä jarrutuksia tapahdu? Perinteisen logiikan mukaan tällöin suihkutettaisiin kuitenkin vähän polttoainetta -> idea taloudellisesta ajosta kärsii vs. vakkarin sammuttaminen. Nykyälyllä tosin tämä on voitu toteuttaa toisinkin..
Star @ Mikkeli
S213 -17 220d
W163 -05 270 CDI
Ex: S212 -10 350 CDI
Ex: S204 -08 200 CDI
Ex: W203 -05 220 CDI
Ex: W203 -01 200 CDI
Järä88
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: La 11.10.2014 21:33

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Järä88 »

Mistä mahtaisi kuulua 220d:n konehuoneesta satunnainen naputus/sirinä? Useimmiten kuuluu aamulla kylmällä koneella keskustassa ajellessa, kun ajelee suht hiljaa. Naputus loppuu aina kun hiljentää entisestään vauhtia esim risteykseen.

Samoiten toinen erikoinen ja melko ärsyttävän kimeä piippaava ääni kuuluu välillä jostain auton peräpäästä paikallaan ollessa. Tämä loppuu heti kun antaa vähän kaasua, mutta on kyllä melko voimakas ääni jos nousee autosta esimerkiksi avaamaan tallin ovea auton ollessa käynnissä :shock:
Viimeksi muokannut Järä88, To 25.03.2021 07:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

DBFI kirjoitti: Ke 24.03.2021 07:55 Inttämistä mutta "kaasun kevyt hipaisu" ei ollut minun tekstiä vaan henkan. Hänen kommenttiaan yritin selvittää viestissä jota lainasit. Minulle "kevyt hipaisu" tarkoittaa hetkellistä painallusta, kevyt kaasun käyttö jatkuvaa. Henkka varmaan tarkoitti hipaisulla kaasun yhtämittaista kevyttä polkemista. Se ei varmistunut mutta äänestystuloksen perusteella voi päätellä että se vanha 203 käyttäytyy kuten oletin ja kuten sinä kuvaat.
Ei inttämistä, vaan nyt asia on varmasti selvä. Olemme samalla karttalehdellä.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Järä88
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: La 11.10.2014 21:33

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Järä88 »

Järä88 kirjoitti: Ke 24.03.2021 21:22 Mistä mahtaisi kuulua 220d:n konehuoneesta satunnainen naputus/sirinä? Useimmiten kuuluu aamulla kylmällä koneella keskustassa ajellessa, kun ajelee suht hiljaa. Naputus loppuu aina kun hiljentää entisestään vauhtia esim risteykseen.

Samoiten toinen erikoinen ja melko ärsyttävän kimeä piippaava ääni kuuluu välillä jostain auton peräpäästä paikallaan ollessa. Tämä loppuu heti kun antaa vähän kaasua, mutta on kyllä melko voimakas ääni jos nousee autosta esimerkiksi avaamaan tallin ovea auton ollessa käynnissä :shock:
Eikö kellään ole mitään vastaavia ääniä? :D
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Järä88 kirjoitti: Ma 29.03.2021 13:18
Järä88 kirjoitti: Ke 24.03.2021 21:22 Mistä mahtaisi kuulua 220d:n konehuoneesta satunnainen naputus/sirinä? Useimmiten kuuluu aamulla kylmällä koneella keskustassa ajellessa, kun ajelee suht hiljaa. Naputus loppuu aina kun hiljentää entisestään vauhtia esim risteykseen.

Samoiten toinen erikoinen ja melko ärsyttävän kimeä piippaava ääni kuuluu välillä jostain auton peräpäästä paikallaan ollessa. Tämä loppuu heti kun antaa vähän kaasua, mutta on kyllä melko voimakas ääni jos nousee autosta esimerkiksi avaamaan tallin ovea auton ollessa käynnissä :shock:
Eikö kellään ole mitään vastaavia ääniä? :D
Ei ole kyllä tollasta :problem: Itsella kuuluu sellanen "klapina" takaa vasemmalta ajossa. Ihan niinkuin jokin olis irti. Ei pauku, ei siis sellainen puslan ääni, vaan sellanen "muovinen" klotina.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Järä88
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: La 11.10.2014 21:33

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Järä88 »

EVO X kirjoitti: Ma 29.03.2021 17:20
Järä88 kirjoitti: Ma 29.03.2021 13:18
Järä88 kirjoitti: Ke 24.03.2021 21:22 Mistä mahtaisi kuulua 220d:n konehuoneesta satunnainen naputus/sirinä? Useimmiten kuuluu aamulla kylmällä koneella keskustassa ajellessa, kun ajelee suht hiljaa. Naputus loppuu aina kun hiljentää entisestään vauhtia esim risteykseen.

Samoiten toinen erikoinen ja melko ärsyttävän kimeä piippaava ääni kuuluu välillä jostain auton peräpäästä paikallaan ollessa. Tämä loppuu heti kun antaa vähän kaasua, mutta on kyllä melko voimakas ääni jos nousee autosta esimerkiksi avaamaan tallin ovea auton ollessa käynnissä :shock:
Eikö kellään ole mitään vastaavia ääniä? :D
Ei ole kyllä tollasta :problem: Itsella kuuluu sellanen "klapina" takaa vasemmalta ajossa. Ihan niinkuin jokin olis irti. Ei pauku, ei siis sellainen puslan ääni, vaan sellanen "muovinen" klotina.

Tuo klapina voisi olla oikea sana myös tuolle mun edestä kuuluvalle äänelle. Vähän samanlainen ääni kun nulikkana laitettiin jugurttipurkista pala polkupyörään pinnnojenväliin räpättämään. Enemmän siliti ihmetyttää tuo kova piippaava ääni pysähtyessä.
Avatar
Laaksonen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1175
Liittynyt: Ma 16.04.2012 18:09
Paikkakunta: Hollola

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Laaksonen kirjoitti: Pe 02.04.2021 18:27 Päivitetty hinnasto julkaistu:
https://www.mercedes-benz.fi/passengerc ... odule.html
Mitäs hinnastossa on muuttunut? Muutama eka malli ainakin täsmälleen sama kuin aiemmassa. Uudessa mainitaan kampanja-alennukset ajalle joka jo umpeutunut, tai olihan ne vielä pari päivää voimassa hinnaston julkaisupäivästä. Mitenkäs pdf:stä saa delta-dokkarin?
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Mitä tekee S213 valojen korkeussäätö jos keulaa madaltaa jousilla perinteisesti ja taakse laittaa säätötangot? Silloinhan auto ”luulee” että perse on edelleen ylhäällä vai luuleeko? Valot luultavasti sojottaa taivaalle? Ruuvaako vaan mekaanisesti oikealle tasolle vai käykö sittenkin laskemassa starilla? Lähinnä mietin, että kun se on jo ”nostanut” niitä valoja, niin onko säätöalue niin iso että se riittää tuollaisen mekaanisen kohdistuksen jälkeen? Ohjelmallisesti tehtynä tuota ei tietenkään pitäisi tapahtua. Säätötangot vaan olis tälläselle starittomalle helpompi tapa hieroa stance omaan makuun sopivaksi.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja EVO X »

EVO X kirjoitti: Pe 02.04.2021 21:56 Mitä tekee S213 valojen korkeussäätö jos keulaa madaltaa jousilla perinteisesti ja taakse laittaa säätötangot? Silloinhan auto ”luulee” että perse on edelleen ylhäällä vai luuleeko? Valot luultavasti sojottaa taivaalle? Ruuvaako vaan mekaanisesti oikealle tasolle vai käykö sittenkin laskemassa starilla? Lähinnä mietin, että kun se on jo ”nostanut” niitä valoja, niin onko säätöalue niin iso että se riittää tuollaisen mekaanisen kohdistuksen jälkeen? Ohjelmallisesti tehtynä tuota ei tietenkään pitäisi tapahtua. Säätötangot vaan olis tälläselle starittomalle helpompi tapa hieroa stance omaan makuun sopivaksi.
Vastataan itselleni:
Operaatio suoritettiin tänään. Valojen korkeus tarkastettiin ennen yhtäkään toimenpidettä ja sitten kun koko auto oli laskettu. Lopputulos oli se, että auto sääti itse valot kohdalleen eikä niille tarvinnut tehdä mitään.

Kuva

H&R jouset laski keulaa noin 35mm, säätötangoilla laskettiin perää noin 25mm. Vihdoin sai pyöräyttää myös kesärenkaat alle.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2715
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja markoala »

Hyvältä näyttää.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Avatar
tuomkiti81
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 438
Liittynyt: Pe 19.03.2004 20:31
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja tuomkiti81 »

Tyylikkään näkönen. Laita vielä kuvaa täysin sivulta otettuna niin näkis ton alustan korkeuden paremmin
Cls 350 cdi -11 (W218)
Opel Insignia 2.0 Ctdi -10
Scania R560 8x4 -13

Ex. Mb Cls 350cgi -07(W219)
Ex. Bmw 530dA -05 (E60)
Ex. Bmw 530dA -01 (E39)
Ex. Vw Golf 1.6 -05
Ex. Opel Vectra 2.0i 16V -00
Ex. Opel Vectra 1.6i 16V -99
Dfin
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Pe 13.11.2020 21:07

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Dfin »

Järä88 kirjoitti: Ke 24.03.2021 21:22 Mistä mahtaisi kuulua 220d:n konehuoneesta satunnainen naputus/sirinä? Useimmiten kuuluu aamulla kylmällä koneella keskustassa ajellessa, kun ajelee suht hiljaa. Naputus loppuu aina kun hiljentää entisestään vauhtia esim risteykseen.

Samoiten toinen erikoinen ja melko ärsyttävän kimeä piippaava ääni kuuluu välillä jostain auton peräpäästä paikallaan ollessa. Tämä loppuu heti kun antaa vähän kaasua, mutta on kyllä melko voimakas ääni jos nousee autosta esimerkiksi avaamaan tallin ovea auton ollessa käynnissä :shock:
Paljonkohan tällä oli ajettu? Yksi taksiyrittäjä puhui, että näissä w213 koneissa on yläkerroissa ilmaantunut vikoja, jotka alkuun ilmaantuisi jonkinlaisena ylimääräisenä äänenä ja myöhemmässä vaiheessa ilmeisesti nokka-akselin vai olikohan keinuvipujen laakerointi pettäisi aiheuttaen hieman isomman tuhon. En nyt tarkkaan muista kun hetki on tästä aikaa, kannattaa ehkä kysellä tolpalta. Tällä siis kokemusta isommasta määrästä yksilöitä, eikä ihan yksittäistapauksesta.

Kuulemma Veholla laittavat kuntoon suht mukisematta jos huoltoon viejä tietää mistä kyse.
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Kuva
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
Robertx
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Su 09.02.2020 11:37

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Huollatin auton kuluneella viikolla. Huollossa vaihdettiin moottoritilaan johtosarja, joka tehtaalla oli asennettu liian kireälle. Joku kampanja kyseessä.
S213 -17, W212 -11
Avatar
marakeesi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 24.06.2014 07:04
Paikkakunta: Oulu

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja marakeesi »

Moro.
Mistä kauttahan tuo vedenpoistoletku tankkausluukusta menee ulos. Näyttää minun autossa pesun jälkeen kertyvän vettä siihen kaukaloon, joten poistoreikä/letku ilmeisesti tukossa.
MB 220 W213-18 4-matic
Honda Pan-European-94
Upikissa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ke 08.03.2017 18:00

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Upikissa »

EVO X kirjoitti: To 08.04.2021 21:06 Kuva

Nyt on pakko kysyä, että mitkä vanteet tuossa on alla? Malli, koko?
Henkka1000
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: Pe 12.11.2010 21:46
Paikkakunta: Mli

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Henkka1000 »

EVO X kirjoitti: To 08.04.2021 19:33
Vastataan itselleni:
Operaatio suoritettiin tänään. Valojen korkeus tarkastettiin ennen yhtäkään toimenpidettä ja sitten kun koko auto oli laskettu. Lopputulos oli se, että auto sääti itse valot kohdalleen eikä niille tarvinnut tehdä mitään.
Nyt kyllä täytyy ihan ”ääneen” pohtia, että onko näissä takapäässä erikseen tasoanturi valoille ja pusseille, mitenkään muuten ei loogisesti ajateltuna olisi voinut valot säilyä kohdillaan vaan niiden pitäisi nyt osoittaa liian ylös. :eh:

Lopputulos näyttää kyllä hyvältä ja houkuttelee kovasti. Hieman madallettu ex tosin söi kumien sisäreunoja sen verran innokkaasti että ehkä kuuntelen ensin syksyyn miltä Evon renkaat kesän jälkeen näyttää :)
Star @ Mikkeli
S213 -17 220d
W163 -05 270 CDI
Ex: S212 -10 350 CDI
Ex: S204 -08 200 CDI
Ex: W203 -05 220 CDI
Ex: W203 -01 200 CDI
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Upikissa kirjoitti: Ti 13.04.2021 12:47 Nyt on pakko kysyä, että mitkä vanteet tuossa on alla? Malli, koko?
MB Original W222 Roulette 9,5/8,5x20
Pitkään tuli nuota haaveiltua, mittei ollut sopivaa autoa.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Henkka1000 kirjoitti: Ti 13.04.2021 15:31
EVO X kirjoitti: To 08.04.2021 19:33
Vastataan itselleni:
Operaatio suoritettiin tänään. Valojen korkeus tarkastettiin ennen yhtäkään toimenpidettä ja sitten kun koko auto oli laskettu. Lopputulos oli se, että auto sääti itse valot kohdalleen eikä niille tarvinnut tehdä mitään.
Nyt kyllä täytyy ihan ”ääneen” pohtia, että onko näissä takapäässä erikseen tasoanturi valoille ja pusseille, mitenkään muuten ei loogisesti ajateltuna olisi voinut valot säilyä kohdillaan vaan niiden pitäisi nyt osoittaa liian ylös. :eh:

Lopputulos näyttää kyllä hyvältä ja houkuttelee kovasti. Hieman madallettu ex tosin söi kumien sisäreunoja sen verran innokkaasti että ehkä kuuntelen ensin syksyyn miltä Evon renkaat kesän jälkeen näyttää :)
Juu, tuohon on vaikea sanoa kun ei tunne tuota väylän logiikkaa, miten se tunnistaa vaakatason. Luulen että tässä on jotain muutakin kuin taka-anturi mikä lukee korkeutta ja varmaankin sen avulla pystyy hakemaan oikean asennon. Puhtaasti mutua, mutta pääasia että pelaa.
Tahtoo nuo madallukset aina lähtee syömään kumeja jos camber pääsee ihan mahottomaksi. Mutta itellä on nyt ollut ehkä viidessä autossa joku -25-30mm madallus ja tasaisesti on kulunut. Työkaverilla taasen on joku -45-50mm madallus ja syö takarengasta ihan älyttömästi.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Henkka1000 kirjoitti: Ti 13.04.2021 15:31
EVO X kirjoitti: To 08.04.2021 19:33
Vastataan itselleni:
Operaatio suoritettiin tänään. Valojen korkeus tarkastettiin ennen yhtäkään toimenpidettä ja sitten kun koko auto oli laskettu. Lopputulos oli se, että auto sääti itse valot kohdalleen eikä niille tarvinnut tehdä mitään.
Nyt kyllä täytyy ihan ”ääneen” pohtia, että onko näissä takapäässä erikseen tasoanturi valoille ja pusseille, mitenkään muuten ei loogisesti ajateltuna olisi voinut valot säilyä kohdillaan vaan niiden pitäisi nyt osoittaa liian ylös. :eh:
Miten ne valot pysyy tasossa jos valoille olisi eri anturi? Näyttäisihän se perä pudonneen sille valojen anturillekin.

Entäpä jos selitys olisi siinä että etupää on laskenut saman verran kuin takapää. Valojen suuntaukseen käytetään myös etupään anturia.
Vastaa Viestiin