W213 E-sarja topikki

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Savulahna
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 28.12.2021 20:19

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Savulahna »

W204Koksi kirjoitti: Ti 28.12.2021 21:25 Harmittavaa jos noin pienillä kilometreillä on harmia noin paljon, ehkä olet tottunut Japanilaiseen laatuun ja E-Mersu ei vaan nykyään samaan pysty.
Vaimolla Lexus, ei tarvitse ihmetellä konttorille mennessä muuta kuin kaikki valot että palaa.

Minulla jo toinen mersu, mutta ei vielä hylkyjä...
Juu, rouvan pikku Nissanilla jo mennäänkin, Eemeli kalliina pihakoristeena oottaa huoltoa. Jahka kuntoon huomenna tulee, niin ostakaa pois😀
Savulahna
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 28.12.2021 20:19

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Savulahna »

Savulahna kirjoitti: Ti 28.12.2021 22:30
W204Koksi kirjoitti: Ti 28.12.2021 21:25 Harmittavaa jos noin pienillä kilometreillä on harmia noin paljon, ehkä olet tottunut Japanilaiseen laatuun ja E-Mersu ei vaan nykyään samaan pysty.
Vaimolla Lexus, ei tarvitse ihmetellä konttorille mennessä muuta kuin kaikki valot että palaa.

Minulla jo toinen mersu, mutta ei vielä hylkyjä...
Juu, rouvan pikku Nissanilla jo mennäänkin, Eemeli kalliina pihakoristeena oottaa huoltoa. Jahka kuntoon huomenna tulee, niin ostakaa pois😀
Edit: Nyt auto laitettu kuntoon paikallisessa merkkihuollossa ja hammastangon säätöhommat huolto sai sentään takuisiin Mersun piikkiin. Hinta tippuu jo huokeasti.
Jos vielä Vehon kanssa päästään sopuun tukivarsien laitosta, niin taidan Mersu-miehenä pysyä, jos nyt hetken ehjänä pysyy😀

Edit: Vehonkin kanssa päästiin sopimukseen kuluista, joten Mese pysyy pihassa.
Viimeksi muokannut Savulahna, La 08.01.2022 21:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Savulahna
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 28.12.2021 20:19

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Savulahna »

Savulahna kirjoitti: Ti 28.12.2021 20:41 Voi poistaa, säätöä...
Viimeksi muokannut Savulahna, Ke 29.12.2021 19:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Savulahna
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 28.12.2021 20:19

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Savulahna »

Voi poistaa, säätöä...
W204Koksi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 91
Liittynyt: La 12.10.2019 19:38

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja W204Koksi »

Jarrulevyt on näissä luokattoman kehnot, nytkyttelee jo alle 100k.
W213 T 220d 4Matic -18
W204Koksi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 91
Liittynyt: La 12.10.2019 19:38

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja W204Koksi »

Nyt uutena ominaisuutena lämmityslaitteen puhaltimenmoottori vikisee aika ajoin, etenkin kaarteissa.
W213 T 220d 4Matic -18
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2576
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja markoala »

Tai sitten keskikonsolin sisältä jäähdytys puhallin. Se on ominaisuus.
W213 220d + W201 1.8e
hakkry
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ti 19.01.2021 20:13

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja hakkry »

Sieltäkö se ihme rallatus tai räpinä (miksi sitä ääntä nyt kuvailisi) kuuluu? Jostain kojelaudasta olen yrittänyt kuunnella sen tulevan, mutta en löydä mistä se ääni tulee. Aika ärsyttävä ominaisuus.
Avatar
Robertx
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Su 09.02.2020 11:37

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Savulahna kirjoitti: Ti 28.12.2021 20:41 Taitaa tosissaan olla w213:ssa nuo etutukivarret/iskarit turhan heikot?
Itsellä uusissa etutukivarret 73t:n kohdalla. Ajellut olen todella varovaisesti. Myös etu-iskarit edellinen omistaja vaihtanut 48t:n kohdalla, kun katsastuksessa tullut hylky.
Ostin auton Veholta reilu 10 kk sitten (e220d 49t -18,) antoivat takuun 2v/40t, mutta ei kuulemma alatukivarret kuulu takuisiin.
Lisäksi alusta lähtien yksi rengas kulunut paljon enemmän kuin muut renkaat. Talvikitkat alussa 6mm 8t:n ajon jälkeen yhdessä renkaassa 3mm, lopuissa 5-6mm. Ja uudet kesärenkaat 12t:n jälkeen yksi 3mm ja loput 5-6mm. Eli jotain pielessä jo alusta lähtien. Tälläkään ei mitään vaikutusta Vehon mukaan takuisiin.
Minun eka Mersu, mukava auto ajaa, mutta ei taida kestä mitään ja kalliiksi tulee vaihdella iskareita, tukivarsia ja renkaita.
Ei ole ollut tukivarsissa tai iskareissa ongelmia. Ajokilometrejä 125 000 Vastaavalla tavalla kuitenkin yksi rengas kulunut kutakuinkin sakkorenkaaksi, kun muissa renkaissa noin 4 mm kulutuspintaa. Kyseessä Nokian Hakka black kesärengas. Arvilin, että vikaa on itse renkaassa. Tämän luettuani pistää miettimään, onko kuitenkaan niin. Kulunut kuitenkin tasaisesti. Jarrut eivät ole laahanneet, eivätkä jonkun pyörän jarrupalat poikeuksellisen kuluneet.
S213 -17, W212 -11
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 375
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

Robertx kirjoitti: La 01.01.2022 11:40
Savulahna kirjoitti: Ti 28.12.2021 20:41 Taitaa tosissaan olla w213:ssa nuo etutukivarret/iskarit turhan heikot?
Itsellä uusissa etutukivarret 73t:n kohdalla. Ajellut olen todella varovaisesti. Myös etu-iskarit edellinen omistaja vaihtanut 48t:n kohdalla, kun katsastuksessa tullut hylky.
Ostin auton Veholta reilu 10 kk sitten (e220d 49t -18,) antoivat takuun 2v/40t, mutta ei kuulemma alatukivarret kuulu takuisiin.
Lisäksi alusta lähtien yksi rengas kulunut paljon enemmän kuin muut renkaat. Talvikitkat alussa 6mm 8t:n ajon jälkeen yhdessä renkaassa 3mm, lopuissa 5-6mm. Ja uudet kesärenkaat 12t:n jälkeen yksi 3mm ja loput 5-6mm. Eli jotain pielessä jo alusta lähtien. Tälläkään ei mitään vaikutusta Vehon mukaan takuisiin.
Minun eka Mersu, mukava auto ajaa, mutta ei taida kestä mitään ja kalliiksi tulee vaihdella iskareita, tukivarsia ja renkaita.
Ei ole ollut tukivarsissa tai iskareissa ongelmia. Ajokilometrejä 125 000 Vastaavalla tavalla kuitenkin yksi rengas kulunut kutakuinkin sakkorenkaaksi, kun muissa renkaissa noin 4 mm kulutuspintaa. Kyseessä Nokian Hakka black kesärengas. Arvilin, että vikaa on itse renkaassa. Tämän luettuani pistää miettimään, onko kuitenkaan niin. Kulunut kuitenkin tasaisesti. Jarrut eivät ole laahanneet, eivätkä jonkun pyörän jarrupalat poikeuksellisen kuluneet.
Mikähän rengas on kulunut? Voisi ehkäpä auttaa pohtimaan syytä siihen
melastinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Ti 10.11.2009 13:48

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja melastinen »

Minulla syö renkaan sisäreunaa apparin puolen takanurkassa aika reippaasti ja pyöränkulmat on katsottu moneen kertaan. Johtunee toki myös rengaskoosta, joka on kesällä takana 295/25R21 ja talvella 245/40R19. Auto 2017 220d 4matic.

Ketjuun liittyen uusia ongelmia, kilometrejä nyt 115 500. Ennen joulua pimeni ilmeisesti kuskin peilissä oleva sivukamera ja lisäksi sytytti moottorin vikavalon, jonka katsoivat Veholla etänä liittyvän kusijärjestelmään. Valon syttymisestä olen ajanut jo lähes parituhatta km, eikä ainakaan vielä ole lyönyt 800 km rajoitusta päälle. Urea kuitenkin liikkunee järjestelmässä, koska toisinaan näyttää jäljellä olevan ajomatkan mittarissa, vaikka yleensä siinä lukee vain "täyttömäärän mittaus ei mahdollista".

Joulukuussa auto seisoi muutaman päivän paikallaan ja siinä ajassa perä oli valahtanut aivan maahan, mikä ilmeisesti ei ole normaalia. Viime talvena lävähti kerran Airmaticin vikavalo ruutuun kovalla pakkasella ja herjasi sitä aikansa, mutta tästä ei ilmeisesti jäänyt mitään koodia muistiin. No, autossa on onneksi huoltosoppari, niin ei tarvitse sen enempää murehtia.

Muuten kulkine on todella mieluisa, mutta onhan niitä ongelmia ollut tässä reilun 2,5 vuoden ja n. 80 tkm aikana, mitä olen sillä ajellut. Äkkiseltään jos muistelee, niin ainakin on uusittu molemmat tukivarret eteen, kuskin oven saranat, takaluukun johtosarja, keskikonsolin Airmaticin nostonappi kahteen kertaan ja ovenkahvan ledivalo muistaakseni kolmeen oveen.
Avatar
Robertx
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Su 09.02.2020 11:37

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Robertx »

EemeliErkki kirjoitti: La 01.01.2022 12:26
Robertx kirjoitti: La 01.01.2022 11:40
Savulahna kirjoitti: Ti 28.12.2021 20:41 Taitaa tosissaan olla w213:ssa nuo etutukivarret/iskarit turhan heikot?
Itsellä uusissa etutukivarret 73t:n kohdalla. Ajellut olen todella varovaisesti. Myös etu-iskarit edellinen omistaja vaihtanut 48t:n kohdalla, kun katsastuksessa tullut hylky.
Ostin auton Veholta reilu 10 kk sitten (e220d 49t -18,) antoivat takuun 2v/40t, mutta ei kuulemma alatukivarret kuulu takuisiin.
Lisäksi alusta lähtien yksi rengas kulunut paljon enemmän kuin muut renkaat. Talvikitkat alussa 6mm 8t:n ajon jälkeen yhdessä renkaassa 3mm, lopuissa 5-6mm. Ja uudet kesärenkaat 12t:n jälkeen yksi 3mm ja loput 5-6mm. Eli jotain pielessä jo alusta lähtien. Tälläkään ei mitään vaikutusta Vehon mukaan takuisiin.
Minun eka Mersu, mukava auto ajaa, mutta ei taida kestä mitään ja kalliiksi tulee vaihdella iskareita, tukivarsia ja renkaita.
Ei ole ollut tukivarsissa tai iskareissa ongelmia. Ajokilometrejä 125 000 Vastaavalla tavalla kuitenkin yksi rengas kulunut kutakuinkin sakkorenkaaksi, kun muissa renkaissa noin 4 mm kulutuspintaa. Kyseessä Nokian Hakka black kesärengas. Arvilin, että vikaa on itse renkaassa. Tämän luettuani pistää miettimään, onko kuitenkaan niin. Kulunut kuitenkin tasaisesti. Jarrut eivät ole laahanneet, eivätkä jonkun pyörän jarrupalat poikeuksellisen kuluneet.
Mikähän rengas on kulunut? Voisi ehkäpä auttaa pohtimaan syytä siihen
Selvästi muita enemmän kulunut rengas on oikea takarengas. Rengaskoko 225/55R17. Tiedän toki, että säännöllinen ajoreitti, jossa on enemmän mutkia tai käännöksiä voi aiheuttaa renkaiden epätasaista kulumista. Arvelen, että siitä ei ole kuitenkaan kyse.
S213 -17, W212 -11
melastinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Ti 10.11.2009 13:48

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja melastinen »

melastinen kirjoitti: La 01.01.2022 15:05 Ketjuun liittyen uusia ongelmia, kilometrejä nyt 115 500. Ennen joulua pimeni ilmeisesti kuskin peilissä oleva sivukamera ja lisäksi sytytti moottorin vikavalon, jonka katsoivat Veholla etänä liittyvän kusijärjestelmään. Valon syttymisestä olen ajanut jo lähes parituhatta km, eikä ainakaan vielä ole lyönyt 800 km rajoitusta päälle. Urea kuitenkin liikkunee järjestelmässä, koska toisinaan näyttää jäljellä olevan ajomatkan mittarissa, vaikka yleensä siinä lukee vain "täyttömäärän mittaus ei mahdollista".
Jaa no tänäänpä mooottorin vikavalo ei syttynyt lainkaan ja myös AdBluen määrän mittaus toimii. Reilun viikon ja lähes 2000 km se vikavalo paloi mittaristossa.
Savulahna
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 28.12.2021 20:19

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Savulahna »

melastinen kirjoitti: La 01.01.2022 21:33
melastinen kirjoitti: La 01.01.2022 15:05 Ketjuun liittyen uusia ongelmia, kilometrejä nyt 115 500. Ennen joulua pimeni ilmeisesti kuskin peilissä oleva sivukamera ja lisäksi sytytti moottorin vikavalon, jonka katsoivat Veholla etänä liittyvän kusijärjestelmään. Valon syttymisestä olen ajanut jo lähes parituhatta km, eikä ainakaan vielä ole lyönyt 800 km rajoitusta päälle. Urea kuitenkin liikkunee järjestelmässä, koska toisinaan näyttää jäljellä olevan ajomatkan mittarissa, vaikka yleensä siinä lukee vain "täyttömäärän mittaus ei mahdollista".
Jaa no tänäänpä mooottorin vikavalo ei syttynyt lainkaan ja myös AdBluen määrän mittaus toimii. Reilun viikon ja lähes 2000 km se vikavalo paloi mittaristossa.
Tuo urea-tankin ongelma oli mullakin viime talvena kovimmilla pakkasilla. Hallissa aina vaan sulatushoitoa, millä valo sammuu. Eipähän ne huollossakaan sen kummaisenpaa sille osannut tehdä.
Ym (tukivarret, iskarit, hammastanko, renkaan-kuluminen) ongelmien lisäksi vaihtoivat juuri 12" näytön autoon takuisiin. Neljäs-osa näytöstä pamahti yhtä-äkkiä siniseksi.
melastinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Ti 10.11.2009 13:48

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja melastinen »

Tänään se moottorivalo syttyi taas eli eiköhän siellä jotain vikaa ole. No, ensi viikolla menee Vehoon tutkittavaksi..
W204Koksi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 91
Liittynyt: La 12.10.2019 19:38

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja W204Koksi »

markoala kirjoitti: Pe 31.12.2021 19:20 Tai sitten keskikonsolin sisältä jäähdytys puhallin. Se on ominaisuus.
Onko tämä ominaisuuden aiheuttaja kaivettavissa helposti esiin?, voiko sille antaa laakereihinöljyä vai tilattava suoraan uusi puhallin.
En tiedä liittyykö mitenkään pakkasiin nyt se ei kirsku, edes kurveissa :shh: .
W213 T 220d 4Matic -18
Devi82
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: To 28.07.2016 20:10
Paikkakunta: Kangasala

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Devi82 »

Tuo urea-tankin ongelma oli mullakin viime talvena kovimmilla pakkasilla. Hallissa aina vaan sulatushoitoa, millä valo sammuu. Eipähän ne huollossakaan sen kummaisenpaa sille osannut tehdä.
Ym (tukivarret, iskarit, hammastanko, renkaan-kuluminen) ongelmien lisäksi vaihtoivat juuri 12" näytön autoon takuisiin. Neljäs-osa näytöstä pamahti yhtä-äkkiä siniseksi.
[/quote]

Mistä johtuu että suomessa ei saa myydä suomessa valmistettua ”jäätymätöntä” adblue nestettä? Täällä sitä tehdään ja viedään kanadaan jossa vähintään yhtä kylmät talvet kuin suomessa. Veikkaan että olisi merkistä riippumatta aika paljon vähemmän urea pönttöjen jäätymisiä tai mitään muitakaan adblue ongelmia kun järjestelmä toimisi aina, ei vain -11 pakkaseen asti kuten nykyisillä suomessa myytävillä nesteillä. Saisikohan jonkun lakimuutoksen jotenkin aikaan, nykyään kun täytyy kaikissa autoissa olla nuo murheenkryyni systeemit, voisi kuvitella että pakollisissa järjestelmissä saisi myös käyttää aineita jotka eivät jäädy ja näin esim halkaise ureaputkistoja/suuttimia/tankkeja.
S205 220d 2017
W203 C55 AMG 2005
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 11733
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Devi82 kirjoitti: Ti 04.01.2022 20:33 Mistä johtuu että suomessa ei saa myydä suomessa valmistettua ”jäätymätöntä” adblue nestettä? Täällä sitä tehdään ja viedään kanadaan jossa vähintään yhtä kylmät talvet kuin suomessa. Veikkaan että olisi merkistä riippumatta aika paljon vähemmän urea pönttöjen jäätymisiä tai mitään muitakaan adblue ongelmia kun järjestelmä toimisi aina, ei vain -11 pakkaseen asti kuten nykyisillä suomessa myytävillä nesteillä. Saisikohan jonkun lakimuutoksen jotenkin aikaan, nykyään kun täytyy kaikissa autoissa olla nuo murheenkryyni systeemit, voisi kuvitella että pakollisissa järjestelmissä saisi myös käyttää aineita jotka eivät jäädy ja näin esim halkaise ureaputkistoja/suuttimia/tankkeja.
Kerro lisää tuosta jäätymättömästä ureasta. Mikä laki sitä estää myymästä Suomessa?
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5347
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

DBFI kirjoitti: Ma 29.11.2021 14:07 Kai "tankki täyteen" toimii vielä käytetyn ostajallekin, ainakin kannattaa perätä. :)
Hain auton. Ei ollut tankki täynnä, sen sijaan oli ilmestynyt talvirenkaat orggisvanteilla. Nyt alkaa uuttera ominaisuuksien opettelu.
Autot:
s213 220d -17
w639 115CDI -05 2,7/34KB
Volvo V70 2.4 -07 (tilapäisauto)
Muut:
Case 1394 4x4 HS -85
Jacobsen HR-5111 -97
Husqvarna Rider 16C AWD -10

Villa Pikkujalo
ennentauti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Ti 23.07.2013 18:24

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja ennentauti »

Onko w213 huonompi autona kuin w212? Kohtuullisen paljon problem kun ketjua lukee, tosin otanta kuitenkin aika pieni w213 kannasta mitä on liikenteessä.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 11733
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja DBFI »

ennentauti kirjoitti: Ti 04.01.2022 22:19 Onko w213 huonompi autona kuin w212? Kohtuullisen paljon problem kun ketjua lukee, tosin otanta kuitenkin aika pieni w213 kannasta mitä on liikenteessä.
Miten määrittelet huonomman ja paremman? Meinaatko pelkästään vikaherkkyyttä? En osaa vastata mutta veikkaan että 212 olisi saman ikäisenä ongelmattomampi mutta 213 nyt kun tämän päivän kalustoa verrataan? Ei kai mersua nykyään enää osteta luotettavuuden takia vaan on se "parempi" auto muista syistä?
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 11733
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja DBFI »

tj86430 kirjoitti: Ti 04.01.2022 21:24 Hain auton. Ei ollut tankki täynnä, sen sijaan oli ilmestynyt talvirenkaat orggisvanteilla. Nyt alkaa uuttera ominaisuuksien opettelu.
Onnittelut hankinnasta. :thumbup: Täällä jo jotain neuvoa 213-mallista kyselinkin mutta eipä kukaan osaa vastata. Annan vähän aikaa ominaisuuksien opetteluun ja kyselen sitten neuvoa kun en oikein ole jyvälle päässyt kakista jutuista. :oops:
ennentauti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Ti 23.07.2013 18:24

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja ennentauti »

Vikaherkkyyttä ja kestävyyttä, esim.nivelet.
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2303
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Devi82 kirjoitti: Ti 04.01.2022 20:33 Tuo urea-tankin ongelma oli mullakin viime talvena kovimmilla pakkasilla. Hallissa aina vaan sulatushoitoa, millä valo sammuu. Eipähän ne huollossakaan sen kummaisenpaa sille osannut tehdä.
Ym (tukivarret, iskarit, hammastanko, renkaan-kuluminen) ongelmien lisäksi vaihtoivat juuri 12" näytön autoon takuisiin. Neljäs-osa näytöstä pamahti yhtä-äkkiä siniseksi.
Mistä johtuu että suomessa ei saa myydä suomessa valmistettua ”jäätymätöntä” adblue nestettä? Täällä sitä tehdään ja viedään kanadaan jossa vähintään yhtä kylmät talvet kuin suomessa. Veikkaan että olisi merkistä riippumatta aika paljon vähemmän urea pönttöjen jäätymisiä tai mitään muitakaan adblue ongelmia kun järjestelmä toimisi aina, ei vain -11 pakkaseen asti kuten nykyisillä suomessa myytävillä nesteillä. Saisikohan jonkun lakimuutoksen jotenkin aikaan, nykyään kun täytyy kaikissa autoissa olla nuo murheenkryyni systeemit, voisi kuvitella että pakollisissa järjestelmissä saisi myös käyttää aineita jotka eivät jäädy ja näin esim halkaise ureaputkistoja/suuttimia/tankkeja.
[/quote]

Joku kaupunkilekenda taas..... :|
Perheessä:
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 2O4 C 350 CDI -09
C 126 500 SEC-89
ex
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
"Tahto voittaa järjen"
kenni_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 22.11.2021 16:36

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja kenni_ »

Tässä hetken 300de hybridiä metsästäneenä.. Mitä eroa on multibeam ja led high performance valoilla?
Avatar
Nippe
Mersumies
Mersumies
Viestit: 577
Liittynyt: Ti 27.05.2008 17:55
Paikkakunta: Vantaa

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Nippe »

kenni_ kirjoitti: Pe 07.01.2022 17:12 Tässä hetken 300de hybridiä metsästäneenä.. Mitä eroa on multibeam ja led high performance valoilla?
Multibeamit on ns. älykkäät ledit eli osaa varjostella vastaantulijoita yms. Led High Perfomance ei taida omata mitään automatiikkaa, ehkä poiskytkennän varusteista riippuen.
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti :D )
S205 C250d -14
CL203 C200K -02

ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 11733
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Nippe kirjoitti: Pe 07.01.2022 17:15
kenni_ kirjoitti: Pe 07.01.2022 17:12 Tässä hetken 300de hybridiä metsästäneenä.. Mitä eroa on multibeam ja led high performance valoilla?
Multibeamit on ns. älykkäät ledit eli osaa varjostella vastaantulijoita yms. Led High Perfomance ei taida omata mitään automatiikkaa, ehkä poiskytkennän varusteista riippuen.
Siis tarkoitit että high beam assist puuttuu mutta jotain automatiikkaa ne hämärällä ja sateella syttyvät ajovalot sentään on. Kaikki jotka on multi-beameillä ajellut haluaa ne perusvalojen sijaan jos vaan suinkin mahdollista.
tähtisumu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ma 31.01.2011 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja tähtisumu »

Tervehdys foorumille pitkästä aikaa.

Ajoin aikaisemmin vm -09 W212 E350 4-Matic bensaversiolla. Sain lopultakin vaihdettua tuoreempaan ja nyt alla on W213 220d 4-Matic. En ole ennen omistanut dieselautoa ja kysyisin seuraavaa: Onko normaalia että taajama-ajossa lämpimän OM654 -moottorin lämpötila seilaa jo pikku pakkasilla ylös-alas välillä n. 75-85C? Kun esim. pysähdyn liikennevaloihin, lämpömittarin "neula" vajoaa alaspäin!

Lämpöä kabiinissa riittää ja kaikki toimii aivan normaalisti. Hiukkaspolton aikana lämmöt kyllä nousevat -> 90C ja pysyvät siinä tukevasti.
Ja kesällä ja syksyllä lämmöt olivat yleensä aina tuon 90C.

EDIT: Veholla eivät tietenkään sanoneet juuta eikä jaata
e-class
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 11733
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja DBFI »

tähtisumu kirjoitti: Pe 07.01.2022 20:28 Tervehdys foorumille pitkästä aikaa.

Ajoin aikaisemmin vm -09 W212 E350 4-Matic bensaversiolla. Sain lopultakin vaihdettua tuoreempaan ja nyt alla on W213 220d 4-Matic. En ole ennen omistanut dieselautoa ja kysyisin seuraavaa: Onko normaalia että taajama-ajossa lämpimän OM654 -moottorin lämpötila seilaa jo pikku pakkasilla ylös-alas välillä n. 75-85C? Kun esim. pysähdyn liikennevaloihin, lämpömittarin "neula" vajoaa alaspäin!

Lämpöä kabiinissa riittää ja kaikki toimii aivan normaalisti. Hiukkaspolton aikana lämmöt kyllä nousevat -> 90C ja pysyvät siinä tukevasti.
Ja kesällä ja syksyllä lämmöt olivat yleensä aina tuon 90C.

EDIT: Veholla eivät tietenkään sanoneet juuta eikä jaata
Meillä on ollut kesästä alkaen OM654 takatuuppari vaimon ajossa ja kännykästä olen sen kulutuslukemia seuraillut. Ensimmäisten kovempien pakkasten aikaan alkoi kulutuslukemat nousta reippaasti. Harmi että kännykkä ei osaa lukea auton moottorilämpöjä, lopulta kuski oli saanut vilkaistua mittaria ja oli kuulemma jossain 65 asteessa 17 km:n työmatkan jälkeen. Mittarin mukaan kesällä työmatkan keskikulutus 4 litran pinnassa, parhaimmillaan näyttää alle ja nyt pakkasilla taisi mennä enimmillään yli 8. Siinä kyllä saattanut olla pätkäajoa kauppaan välissä ja ehkä joku DPF-poltto samaan syssyyn.

Näissä autoissa on ihan tiukat lamellikaihtimet ja moottorin kyllä luulisi lämpenevän jos kaihtimet vain pysyy kiinni. Tuntuu että aukeavat liian herkästi vai miksiköhän vanhanaikaiset pahvit syylärin edessä auttoi aika mukavasti. Ei vaan uskalla laittaa ihan tiukkaan kun ei tiedä muistaako kuski ollenkaan lämpömittaria vilkuilla. Saattaa kyllä olla ettei rauhallisessa ajossa tule vaaraa ja eiköhän auto jotain näyttävää ruutuunkin heittäisi. Ihan typyerää vaan laittaa pahvia kun autossa on hyvät kaihtimet.

Pitäisi ehkä joskus kylmällä ajaa itse lenkki ja kokeilla. Mukava olisi kuulla muilta lisää kokemuksia.
rzy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Su 28.08.2016 19:55

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja rzy »

DBFI kirjoitti: Pe 07.01.2022 21:00 Pitäisi ehkä joskus kylmällä ajaa itse lenkki ja kokeilla. Mukava olisi kuulla muilta lisää kokemuksia.
Samankaltainen havainto OM654 4matic -20. Noin kymmenen asteen pakkasella kylmäkäynnistys ja 20km ajomatka pääosin 80km/h nopeudella. Puolessa välissä matkaa lämmöt heilui jokseenkin 65 asteen paikkeilla. Välillä hieman laski ja välillä nousi 70 asteen kieppeille tasaisen ajon aikana. Aivan viimeisen kilometrin aikana lämmöt saavutti 80 astetta. Keskikulutus taisi jäädä 6,5l paikkeille, tai ei juurikaan sen alle.
S213 220d 4matic -20

Vastaa Viestiin