W213 E-sarja topikki

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
rzy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 28.08.2016 19:55

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja rzy »

melastinen kirjoitti: Pe 12.03.2021 17:58
EemeliErkki kirjoitti: Pe 12.03.2021 11:09
melastinen kirjoitti: To 11.03.2021 18:08
Airmatic + AMG-paketti löytyy myös ja ei tuota kyllä kovin paljoa pystyisi laskemaan Sport + -asetuksesta, jos ajaakin pitää.

Onkohan näissä muuten mitään eroa alustan korkeudessa, jos on AMG-paketti + airmatic vs. pelkkä airmatic?
Comfort=>Sport, tässä asennossa auton korkeus putoaa n.15-30mm , ja iskarit jäykistyy hiukan, että "keinuminen" loppuu. Ei kuitenkaan täristä.
Lisäksi on maastoasento mökkiteille. Nostaa auton ehkä n. 100mm
Kyllä tuo Sport+ tiputtaa mielestäni vielä hiukan lisää korkeutta Sportista. Toki voin olla väärässäkin.
Millit tuolta ei käy ilmi, mutta tuon mukaan ajoasennossa E, S ja S+ auto madaltuu saman verran: https://moba.i.daimler.com/markets/ece- ... fi-FI.html
S213 220d 4matic -20
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 10996
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Omassa autossa saattaa hepatkin tuntua tuhannen paremmalla puolella. Tehdas sanoo nuo alustan säätörajat vähemmällä tunteella:
W213 air body control suspension levels.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
melastinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 91
Liittynyt: Ti 10.11.2009 13:48

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja melastinen »

No nyt tiedän sitten tämänkin, kiitos selvennyksestä.

Periaatteessahan tuo Sport+ alustan asetuksena Individual-tilassa onkin sitten Sportia ”turvallisempi” Suomen huonokuntoisilla teillä, kun korkeus on molemmissa sama, mutta Sport+ on jäykempi. Itse käytän korkeinta asentoa paljonkin esim. parkkihalleihin ym. ajaessa, mutta ainahan se joskus unohtuu painaa päälle.
rzy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 28.08.2016 19:55

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja rzy »

DBFI kirjoitti: Pe 12.03.2021 20:20 Omassa autossa saattaa hepatkin tuntua tuhannen paremmalla puolella. Tehdas sanoo nuo alustan säätörajat vähemmällä tunteella:

W213 air body control suspension levels.JPG
Tämä selvensi hyvin amg/ei-amg eroja, mutta ymmärsinköhän nyt oikein että amg on samalla korkeudella sekä comfort että sport asennoissa :?
S213 220d 4matic -20
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 539
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Ompas taas saksalaisilla tapa esittää.
W906 310 cdi -10
S205 C350e -16
C207 E250 cdi projekti -14
ex S204 C200 cdi -09
ex S203 C200 cdi -03
ex R107 SL350 -71
rzy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 28.08.2016 19:55

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja rzy »

Mahtaako moinen kapistus toimia ja ennen kaikkea uskaltaako kokeilla https://www.enextmemory.com/index.php?m ... s_id=70270 :D
S213 220d 4matic -20
LassiLehtinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 08.01.2021 19:50

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja LassiLehtinen »

Vähän ehkä tyhmä kysymys mutta miten nuo ovien saranat rasvataan, kun näyttää olevan niin umpinaiset.
Alkanut hieman kuskin ovi natisemaan joka väliasennossa!.
Saranamötin kyljessä on joku nippa, jota luulin rasvanipaksi. Ihan kuin siinä olisi pieni korkki mutta en äkkiseltään saanut sitä pois, eikä näyttäbyt, että sitä olisi kukaan muukaan koskaan irrottaneen, koska maalipinta omi virheetön.
aroline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 139
Liittynyt: Ma 07.01.2008 21:56
Paikkakunta: Lohja

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja aroline »

Mulla auttoi saranan natinaan kiristys
519 Bluetec 1+20
315CDI Prostyle 1+10
316CDI Pegabus 1+8 K13
LassiLehtinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 08.01.2021 19:50

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja LassiLehtinen »

Ok, täytyy kokeilla. Ajattelin että olis kuiva ja sen vuoksi natisee. Voi tietysti olla kulunutkin. Ei taida olla ihan halpa tuo alimmainen umpi sarana🤔
aroline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 139
Liittynyt: Ma 07.01.2008 21:56
Paikkakunta: Lohja

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja aroline »

Niin mäkin luulin että kuiva ja kulunut,mutta olikin selkeästi löysällä.
Sarana on 100€ luokkaa. Taitaa olla pohjamaalattu eli vaatinee pintavärin?
Mulla on yksi käytetty ehjä, en muista minkä värinen
519 Bluetec 1+20
315CDI Prostyle 1+10
316CDI Pegabus 1+8 K13
LassiLehtinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 08.01.2021 19:50

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja LassiLehtinen »

Juu kokeilen ensin kiristää ja mitin sit muita vaihtoehtoja, mun auton väri on ” selenite grey”. Eli tuommoinen puolitumman harmaa metalli väri.
LassiLehtinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 08.01.2021 19:50

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja LassiLehtinen »

Oliko sarana löysällä auton vai oven puolelta?
aroline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 139
Liittynyt: Ma 07.01.2008 21:56
Paikkakunta: Lohja

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja aroline »

LassiLehtinen kirjoitti: La 13.03.2021 21:48 Oliko sarana löysällä auton vai oven puolelta?
ei kummassakaan vaan siinä isossa mötikässä keskellä saranaa on muistaakseni kuusiokolo
519 Bluetec 1+20
315CDI Prostyle 1+10
316CDI Pegabus 1+8 K13
LassiLehtinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 08.01.2021 19:50

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja LassiLehtinen »

Mulla on yksi kuusio ruuvi(7mm) siin ison mötikän alla olevassa osassa, kyljessä. Avasin sen ja oli kierrettä noin 1-1,5 cm ja irtosi kokonaan. Reiän pohjalla en nähnyt kuusiokolo ruuvia. Ruiskutin reikään rasvaa mutta ei auttanut.
Mitään kiristettävää ruuvia en löytänyt. Mötin päällä on kyllä pieni kohouma akseli linjassa mutta onko se joku korkki/kansi en tiedä, ainakin se on tehdas ylimaalattu. Jos sen alla on ruuvi niin vähän oudossa paikassa?
Ripatti69
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: To 25.08.2016 21:05

W213 CDI moottorin lisälämmittimen auto-start toiminnon pois- ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja Ripatti69 »

Moi,
Tuntuu hullulta kun todella lyhyelläkin lähdöllä käynnistyy tuo lisälämmitin, saako sen lämmittimen auto-start toiminnon pois ohjelmoitua?

Ripatti
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 10996
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W213 CDI moottorin lisälämmittimen auto-start toiminnon pois- ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Ripatti69 kirjoitti: Ma 15.03.2021 20:28 Moi,
Tuntuu hullulta kun todella lyhyelläkin lähdöllä käynnistyy tuo lisälämmitin, saako sen lämmittimen auto-start toiminnon pois ohjelmoitua?

Ripatti
Mistä se auto tietäisi että vain lyhyt matka edessä? Lisälämmittimen tarkoitus on kuitenkin juuri siinä alkumatkassa saada lämmöt kohdalleen.

Automaattista käynnistystä ei näistä saa pois kuin erikoisemmilla laitteilla/softilla. Normi diagnostiikalla ei onnistu. Yksi vaihtoehto on näpäyttää kytkintä matkan alussa (siinä kohtaa kun kytkimen merkkivalo syttyy) jos ei halua lisälämmittimen käynnistyvän.
Ripatti69
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: To 25.08.2016 21:05

Re: W213 CDI moottorin lisälämmittimen auto-start toiminnon pois- ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja Ripatti69 »

DBFI kirjoitti: Ma 15.03.2021 20:50
Ripatti69 kirjoitti: Ma 15.03.2021 20:28 Moi,
Tuntuu hullulta kun todella lyhyelläkin lähdöllä käynnistyy tuo lisälämmitin, saako sen lämmittimen auto-start toiminnon pois ohjelmoitua?

Ripatti
Mistä se auto tietäisi että vain lyhyt matka edessä? Lisälämmittimen tarkoitus on kuitenkin juuri siinä alkumatkassa saada lämmöt kohdalleen.

Automaattista käynnistystä ei näistä saa pois kuin erikoisemmilla laitteilla/softilla. Normi diagnostiikalla ei onnistu. Yksi vaihtoehto on näpäyttää kytkintä matkan alussa (siinä kohtaa kun kytkimen merkkivalo syttyy) jos ei halua lisälämmittimen käynnistyvän.
No eipä se auto toki sitä tiedäkään, mutta minä tiedän ja haluaisinkin itse valita milloin laitan lisälämmön päälle. Haluaisin myös ennakkolämmityksen lämmittävän moottoriakin eikä vaan kaniini. Tämäkin ohjelmoitavissa? Onkohan?
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 10996
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W213 CDI moottorin lisälämmittimen auto-start toiminnon pois- ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Ripatti69 kirjoitti: Ma 15.03.2021 22:16
No eipä se auto toki sitä tiedäkään, mutta minä tiedän ja haluaisinkin itse valita milloin laitan lisälämmön päälle. Haluaisin myös ennakkolämmityksen lämmittävän moottoriakin eikä vaan kaniini. Tämäkin ohjelmoitavissa? Onkohan?
Sama juttu moottorin ensisijaiselle lämmitykselle. Foorumilla lukuisia threadeja aiheesta. Normi diagnostiikalla ei saa muutettua. Venttiiliä huijaamalla tai sopivilla työkaluilla ohjainlaitteen asetuksia muuttamalla onnistuu.

Olen kyllä samaa mieltä että molemmat voisi olla ihan auton valikoista aseteltavissa kuskin mieltymyksille.
LassiLehtinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 08.01.2021 19:50

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja LassiLehtinen »

No niin nyt kun pääsin kiristämään sitä pientä 7mm ruuvia kunnon hylsyllä niin sehän se oli löysällä, pieni kiristys ja natina oli poissa🙂
Kiitoksia vinkeistä
hakkry
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 19.01.2021 20:13

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja hakkry »

Matka-ajossa alkanut ärsyttää vakionopeussäätimen orjallinen nopeudenpito alamäessä jarruttamalla, sekä hetkellisen kiihdyttämisen jälkeen, esm ohitustilanne, kun jalan nostaa kaasulta, niin selkeästi jarruttaa, eikä vapaasti rullaa ennalta asetettuun nopeuteen. Edellisessä autossani (Ford) rullasi vapaasti, ei ollut edes säädettävissä, ja kuulemma VAGin vehkeissä on jossain asetuksissa, että rullaako vai jarruttaako.
Onko Mersussa, en ole mistään valikkoviidakosta löytänyt? Vai onko tuo jarruttaminen ärsyttävä ominaisuus, josta kuuluu nauttia?

e: autossani on "tyhmä" vakkari, ei distroniccia, jos sillä lie merkitystä tässä.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 10996
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja DBFI »

hakkry kirjoitti: Su 21.03.2021 07:44 Matka-ajossa alkanut ärsyttää vakionopeussäätimen orjallinen nopeudenpito alamäessä jarruttamalla, sekä hetkellisen kiihdyttämisen jälkeen, esm ohitustilanne, kun jalan nostaa kaasulta, niin selkeästi jarruttaa, eikä vapaasti rullaa ennalta asetettuun nopeuteen. Edellisessä autossani (Ford) rullasi vapaasti, ei ollut edes säädettävissä, ja kuulemma VAGin vehkeissä on jossain asetuksissa, että rullaako vai jarruttaako.
Onko Mersussa, en ole mistään valikkoviidakosta löytänyt? Vai onko tuo jarruttaminen ärsyttävä ominaisuus, josta kuuluu nauttia?

e: autossani on "tyhmä" vakkari, ei distroniccia, jos sillä lie merkitystä tässä.
Ei sieltä valikoista saa vakkarin jarrutusta poistettua. Onhan tuo jarrutus tavallaan vakkarin oletustoiminta, pitää nopeuden vakiona. Alamäessä ne kameratolpatkin usein on vaikka silti itsekin ehkä haluaisin sen jarruttelun pois. Vanhassa viiksellisessä vakkarissa ei paljoa vaadi tökätä vakkari pois alamäessä, kai se jotenkin onnistuu uudemmissa rattinapeillakin.

Mersulla pelkäävät kauheasti noita kuskille annettuja valintamahdollisuuksia. Joskus 211-korisen aikaan tekivät USA:ssa kyselyn ja sen jälkeen valintoja karsittiin reippaasti. Vai pelkäävätköhän oikeasti royaltymaksuja.
hakkry
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 19.01.2021 20:13

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja hakkry »

Kiitos nopeasta vastauksesta.
Tätä pelkäsinkin, kun en mistään löytänyt, vaikka hiukan toivoinkin, että se siellä jossain luuraisi valikoissa.
Henkka1000
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 12.11.2010 21:46
Paikkakunta: Mli

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Henkka1000 »

Vanhemmissa mersuissa (esim W203) vakkari rullasi vapaasti kaasun vapauttamisen jälkeen säädettyyn nopeuteen asti. Tällä pystyi myös ”ohittamaan” alamäkijarrutuksen kun vähän hipaisi kaasua. Ominaisuus, jota kieltämättä on nykyvehkeissä ikävä.

Ainakin täällä päin on kaksinumeroisillakin teillä sellaisia mäkiä, joista saa rullaamalla hyvinkin +15km/h nopeutta, ja alapäässä on risteysalue - sekä kamera. Vaivattoman (ja laillisen) ajamisen puitteissa tuo hidastaminen on siis kyllä ymmärrettävästi paikallaan. Itsekin kuitenkin nykyään tökin usein alamäessä ja ohitustilanteissa vakkarin pois päältä..
Star @ Mikkeli
S213 -17 220d
Ex: S212 -10 350 CDI
Ex: S204 -08 200 CDI
Ex: W203 -05 220 CDI
Ex: W203 -01 200 CDI
Sipuli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 10.11.2020 16:20

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Sipuli »

hakkry kirjoitti: Su 21.03.2021 07:44 Matka-ajossa alkanut ärsyttää vakionopeussäätimen orjallinen nopeudenpito alamäessä jarruttamalla, sekä hetkellisen kiihdyttämisen jälkeen, esm ohitustilanne, kun jalan nostaa kaasulta, niin selkeästi jarruttaa, eikä vapaasti rullaa ennalta asetettuun nopeuteen.
Sama homma ärsyttää itseänikin. Olen miettinyt, että syttyyköhän tuossa automaattisen jarrutuksen kanssa samaan aikaan myös jarruvalot? Varsinkin ohitustilanteissa tuo voi aiheuttaa turhaa hämmennystä ohitettavalle jos ohittajan jarruvalot syttyy heti ohituksen jälkeen.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 10996
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Henkka1000 kirjoitti: Su 21.03.2021 09:07 Vanhemmissa mersuissa (esim W203) vakkari rullasi vapaasti kaasun vapauttamisen jälkeen säädettyyn nopeuteen asti. Tällä pystyi myös ”ohittamaan” alamäkijarrutuksen kun vähän hipaisi kaasua. Ominaisuus, jota kieltämättä on nykyvehkeissä ikävä.

Ainakin täällä päin on kaksinumeroisillakin teillä sellaisia mäkiä, joista saa rullaamalla hyvinkin +15km/h nopeutta, ja alapäässä on risteysalue - sekä kamera. Vaivattoman (ja laillisen) ajamisen puitteissa tuo hidastaminen on siis kyllä ymmärrettävästi paikallaan. Itsekin kuitenkin nykyään tökin usein alamäessä ja ohitustilanteissa vakkarin pois päältä..
Miksi alamäkijarrutus piti pystyä ohittamaan jos niissä vanhemmissa rullasi vapaasti alamäkeen?

Ne vanhemmat pystyy jarruttamaan vain moottorijarrutuksella kun ne ei pysty itse jarruja käyttämään.

Tarkoitatko että hetkellinen kaasun hipaisu poisti moottorijarrutuksen koko alamäen matkalta? Tuollaista en muista mutta en varmaan ole kokeillutkaan. Saahan uusissakin vakkarin ohitettua kaasulla mutta sitä pitää käyttää niin kauan kuin itse haluaa lisävauhtia. Se moottorijarrutus on sopiva kompromissi, ei juuri nouse nopeus niin suureksi että pitää itse jarrutella (säätää vauhtia vaikka vakkarilla ajaa) mutta ei turhaan hukkaa liike-energiaa lämmöksi.
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5236
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Itseäni muissa autoissa (jopa hybrideissä) ärsyttää juurikin se, että vakionopeudensäädin ei pidä vakionopeutta, vaan alamäissä rullataan reilusti kovempaa. Mikä "vakionopeus" se on?
Autot:
w639 115CDI -05 2,7/34KB
Volvo V90 T8 Inscription MY20 (liisari)
Muut:
Case 1394 4x4 HS -85
Jacobsen HR-5111 -97
Husqvarna Rider 16C AWD -10
Mariner 530HT + Volvo Penta AQ151A+290D

Villa Pikkujalo
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

tj86430 kirjoitti: Su 21.03.2021 13:52 Itseäni muissa autoissa (jopa hybrideissä) ärsyttää juurikin se, että vakionopeudensäädin ei pidä vakionopeutta, vaan alamäissä rullataan reilusti kovempaa. Mikä "vakionopeus" se on?
Saattaisi nousta aika haloo, kun alamäessä rapsahtaa kameraan vakkari päällä :shock:
Vallgren
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Pe 19.02.2010 18:14

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Vallgren »

Kyllä mersukin sytyttää jarruvaloja automaattihidastuksella. Eikös kaikkien autojen pidä se tehdä jos hidastuvuus ylittää tietyt rajat?

Eniten jarrutus ärsyttää juuri ohituksen jälkeen kun nostaa kaasua eikä enää muista että vakkari on päällä. Sehän hidastaa aika kovasti takaisin asetettuun nopeuteen.

Alamäessä jarruttelu ei itseäni häiritse. Sehän tapahtuu pehmeästi ja vakkari on helppo laittaa peukalolla pois päältä.
w213, w124
Avatar
Nippe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 493
Liittynyt: Ti 27.05.2008 17:55
Paikkakunta: Vantaa

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Nippe »

Testattii joskus tuota jarruvalojen syttymisherkkyyttä kaverin kanssa tuolla sigun 205:llä, jossa myös distronic+. Luultavasti 213 toimii suht samalla periaatteella. Kaveri siis ajoi perässä ja oltiin puhelimella yhteydessä toisiimme.

Alotusnopeutena pidettiin 70km/h, tuosta kun cruisen viiksestä pudotti kerralla pois 10km/h, ei jarruvalot syttyneet vaikka vauhti laskikin suht nopeasti. Jos taas tiputti kerralla 20km/h syttyivät tällöin myös jarruvalot ja vauhtikin tippui paljon nopeammin. Myöskään alamäkeen ajaessa ja cruisen rajoittaessa vauhtia jarruttamalla, ei jarruvalot syty.

Eli eiköhän se hidastuvuuden mukaan niitä jarruvaloja sytyttele, ei aina. Tuon kanssa itsekkin opetellut tökkäämän cruisen pois päältä jyrkissä alamäissä ja ohitustilanteissa, rullaillee sitten pidemmälle.
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti :D )
S205 C250d -14
CL203 C200K -02

ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
Henkka1000
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 12.11.2010 21:46
Paikkakunta: Mli

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Henkka1000 »

DBFI kirjoitti: Su 21.03.2021 11:59
Miksi alamäkijarrutus piti pystyä ohittamaan jos niissä vanhemmissa rullasi vapaasti alamäkeen?

Ne vanhemmat pystyy jarruttamaan vain moottorijarrutuksella kun ne ei pysty itse jarruja käyttämään.

Tarkoitatko että hetkellinen kaasun hipaisu poisti moottorijarrutuksen koko alamäen matkalta? Tuollaista en muista mutta en varmaan ole kokeillutkaan. Saahan uusissakin vakkarin ohitettua kaasulla mutta sitä pitää käyttää niin kauan kuin itse haluaa lisävauhtia. Se moottorijarrutus on sopiva kompromissi, ei juuri nouse nopeus niin suureksi että pitää itse jarrutella (säätää vauhtia vaikka vakkarilla ajaa) mutta ei turhaan hukkaa liike-energiaa lämmöksi.
Jarruja ne ei tosiaan käyttänyt, mutta muistelisin että moottorijarrutus oli alamäessä silti pelkkää ”rullaamista” voimakkaampi (liekö mahdollista esim. ahtimen avulla vai onko ollut virhe persdynossa :D ), ja jyrkemmissä alamäissä löi myös pienempää pykälää. Tämän pystyi sillä kaasun hipaisulla ”ohittamaan”.

Tämän 213 osalta ei ole omakohtaisia empiirisiä tutkimuksia jarruvaloista, mutta ainakin aiempi Distronicillinen 212 sytytteli jarruvaloja myös alamäessä vakkari päällä. Tämäkin riippuu varmasti mäen jyrkkyydestä.
Star @ Mikkeli
S213 -17 220d
Ex: S212 -10 350 CDI
Ex: S204 -08 200 CDI
Ex: W203 -05 220 CDI
Ex: W203 -01 200 CDI
Vastaa Viestiin