Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic OM606 505t ja matka jatkuu

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 603:sen lohkovika löyd

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Raskaassa kalustossa on joskus tullut tommosia syöpymiä putkeen, ainakin FH Volvoissa oli joskus tuommoista vikaa takavuosina.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 603:sen lohkovika löyd

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Niin Kannessa vika ei tällä kertaa ole se on varmaa. Sekin on varmaa että vitosen puristuspaineet erosi muista. Sekin on varmaa että 10min kannen laittamisen jälkeen ennen kun autolla oli ajettu metriäkään oireet oli samat kuin aiemmin. Paine ja lyyhäävä käynti. Tällä kertaa liekkirenkaissa ei pienintäkään vikaa kun sen syynäsin.

Kysymys kuuluu: Mistä muusta paine voi päästä vesitilaan kuin sylinteriputkesta? Vesiletkuhan meni kivikovaksi. Entäs se lyyhäävä käynti?

Ja vielä se että: Suuttimenvaihto ei vaikuttanut mitään. Pumppu todettiin olevan moitteettomassa kunnossa mynällä.

Ainakaan itte en näe mitään muuta mahdllisuutta kuin se että lohkosta menee.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17199
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 603:sen lohkovika löyd

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ajattelitko että alentuneet puristuspaineet johtuisivat siitä että roson kohdalta on reikä vesitilaan ?
oulaistenliikenne.fi
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 603:sen lohkovika löyd

Viesti Kirjoittaja pera8x »

J.Kulmala kirjoitti:Kukin pätee omalla tavallaan, toiset ammattitaidolla ja toiset valokuvaamisella.
kuka täälä on valokuvaamisella päteny? ammattitaitoa se voi olla valokuvaaminenkin.
W201 250DT 20V
w201 190E
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 603:sen lohkovika löyd

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

pera8x kirjoitti:
J.Kulmala kirjoitti:Kukin pätee omalla tavallaan, toiset ammattitaidolla ja toiset valokuvaamisella.
kuka täälä on valokuvaamisella päteny? ammattitaitoa se voi olla valokuvaaminenkin.

Mutta ei tarvitse leikkiä osaamista moottoritekniikan saralla, valokuvaamalla remonttihommiaan ja lisäksi tekmällä analyyseja kuvien perusteella. Suutari pysyköön lestissään, joten valokuvaus on harrastus eikä tee tässä asiassa moottoritekniikan ammattilaista.
+358 18B8FE99
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 603:sen lohkovika löyd

Viesti Kirjoittaja pera8x »

niin, et vastannut kysymykseeni? kuka täälä on valokuvaamisella pätenyt? jos multa kysytään, niin sinähän tässä olet tehnyt tulkintoja ja diagnooseja kuvien perusteella.
W201 250DT 20V
w201 190E
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 603:sen lohkovika löyd

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

pera8x kirjoitti:niin, et vastannut kysymykseeni? kuka täälä on valokuvaamisella pätenyt? jos multa kysytään, niin sinähän tässä olet tehnyt tulkintoja ja diagnooseja kuvien perusteella.
Yhden tulkinnan olen tehnyt faktatietojen perusteella sylinteriputken syöpymisen johdosta ja sen seuraamuksista tässä tapauksessa.
Threadin perusteella voidaan päätellä valokuvauksien esiintuomisella jonkinasteista pätemistä, koska näin ammattilaisen näkövinkkelistä katsottuna kuvatut kohteet ovat rutiinihommia joita ei tarvitse dokumentoida. Opetusmielessä voi olla puolusteltavaa, kun näytetään oppipojille demonstraationa työn kulusta jne.
+358 18B8FE99
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 603:sen lohkovika löyd

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

Jari Ke kirjoitti:Niin Kannessa vika ei tällä kertaa ole se on varmaa. Sekin on varmaa että vitosen puristuspaineet erosi muista. Sekin on varmaa että 10min kannen laittamisen jälkeen ennen kun autolla oli ajettu metriäkään oireet oli samat kuin aiemmin. Paine ja lyyhäävä käynti. Tällä kertaa liekkirenkaissa ei pienintäkään vikaa kun sen syynäsin.

Kysymys kuuluu: Mistä muusta paine voi päästä vesitilaan kuin sylinteriputkesta? Vesiletkuhan meni kivikovaksi. Entäs se lyyhäävä käynti?

Ja vielä se että: Suuttimenvaihto ei vaikuttanut mitään. Pumppu todettiin olevan moitteettomassa kunnossa mynällä.

Ainakaan itte en näe mitään muuta mahdllisuutta kuin se että lohkosta menee.

Tässä on niin monta muuttujaa, joita ei olla selvitetty aikaisempien ohjeistuksien perusteella.
Moottori olisi saatettava ammattilaisen tutkittavaksi.
Jos vesileku ( ylävesiletku ) on kivikova moottorin käydessä, on vikaa vesipumpussa tai nestekierrossa.
Muihin oireisiin ei pysty vastaamaan hyvällä tahdollakaan, ennenkuin pääsee toteamaan mitä virheitä remonntihommissa on tehty.
+358 18B8FE99
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 603:sen lohkovika löyd

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ei se vesiletku kivikovaksi mene noin lyhyellä käytöllä jos vesipumppu on rikki. tietenkin sitten, kun kone kuumenee, jos vesi ei kierrä.
W201 250DT 20V
w201 190E
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 603:sen lohkovika löyd

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

pera8x kirjoitti:ei se vesiletku kivikovaksi mene noin lyhyellä käytöllä jos vesipumppu on rikki. tietenkin sitten, kun kone kuumenee, jos vesi ei kierrä.
Tässä ei taaskaan ole informoitu moottorin käyttöä ajallisesti, mutta moottorin kynnistämisen jälkeen alkaa ulkolämpötilasta riippuen aika nopeasti ylävesiletku kovettumaan, vaikka ei moottori olekaan saavuttanut termostaatin mukaista käyttölämpötilaa.
Täytyy lopettaa tämä kirjoittelu tähän threadiin, koska kirjoituksista saa tulkinnanvaraisia päätelmiä. Nämä vastakysymykset ja kirjoitukset menee lässyttelyksi.
+358 18B8FE99
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 603:sen lohkovika löyd

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Lopeta kaikki kirjoittelu, ja pidä kerrankin lupauksesi.
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 603:sen lohkovika löyd

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

dealer kirjoitti:Ajattelitko että alentuneet puristuspaineet johtuisivat siitä että roson kohdalta on reikä vesitilaan ?
Niin en oikein keksi muita selityksiä. Onko niitä? Mäntä ja renkaat oli kunnosa. Jos kannessa vikaa ei ole ni missä sitten? Paine vesitilassa? En oikeasti keksi mikä muu voisi olla kuin lohko? Mikä muu voisi olla?

Edittiä vielä Dealer että kerro ihmeessä mikä muu voisi aiheuttaa lyyhäävän käynnin? Jo ennen kun paineita mitattiin niin ruiskuputkia löysäämällä totesin että vitonen ei käy kunnolla?

Ihan keskenäni en mittaillu ja analysoinu puristuspaineita meinaan se mitari maksaakin jotain ja ei ihan jokapojan tallista löydy jolla dieselin paineita mitataan?

Ja jälleen kerran kulmalalle:
Ikinä en ole valokuvaamisella päteny. Ihan oikeasti ei tarvitse päteä. Mulle ihan normihommaa ottaa kuvia ja itte tykkään ottaa kuvia joista saa jotain tolkkua ainakin ite. Jos kelpaa ni hyvä. Jos ei kelpaa ni ei pakolla. Edittiä kulmalalle:Ikinä en ole päteny myöskään moottoritietämyksellä toisin kuin sinä. Tässäkin tapauksessa olen luvannut tutkia/tutkituttaa asian.
Niin tai ehdota nyt miten tutkimushomma pitäisi tehdä että menee sun mielestä oikein?

kulmala unohtaa sen asian että mullon pihassa kolme muutakin lankkua ja osaan kyllä puntaroida sen millon vesiletku on poikkeukkellisen kova ja millon se ei ole. Senkin kulamla unohtaa etten ole ihan ominnokkine näitä asioita puntaroinu ja tutkinu :roll: Tässä oli toinenkin toteamassa joka vakaan uskomukseni perusteella on perillä asioista.

Sanon nyt ihan suoraan sen että jos vikaa on vesipumpussa tai vesikierrossa ja siksi letku olis kivikova ni taatusti oireilisi muullakin tavoin. Nyt kulmala osoittaa jälleen kerran sen ettei se vaan yksinkertaisesti tiedä asiasta mitään tai sitte nyt sitte tähän paikkaan seikkaperäiset selitykset siitä miten vesipumppu tai huono vesikierto kumuloi mainitut oireet?

Niin ja siitä vesipumpun rikkiolemisesta. Se selviää kyllä kun tempaisen sen pois mutta lämmityslaitteesta tuli lämmintä ajaessa vaika kiertovsipumppu rikki olikin ja mosa ei nostellu lämpöjä vaikka käski. No mutta kuten sanoin niin se selviää onko rikki. Veikkaan ettei ole rikki.
Viimeksi muokannut Jari Ke, Su 05.04.2015 20:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 603:sen lohkovika löyd

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

Jari Ke kirjoitti:


Niin ja siitä vesipumpun rikkiolemisesta. Se selviää kyllä kun tempaisen sen pois mutta lämmityslaitteesta tuli lämmintä ajaessa vaika kiertovsipumppu rikki olikin ja mosa ei nostellu lämpöjä vaikka käski. No mutta kuten sanoin niin se selviää onko rikki. Veikkaan ettei ole rikki.
Kertoman mukaan vesipumppu ei ole rikki, jos lämpömittari / anturi on ehjä ja näyttää oikeaa lukemaa.
Toistan edellämainitut kommenttini mahdollisesesta sössimisestä Mersun kimpussa.
+358 18B8FE99
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 603:sen lohkovika löyd

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

J.Kulmala kirjoitti:
Jari Ke kirjoitti:


Niin ja siitä vesipumpun rikkiolemisesta. Se selviää kyllä kun tempaisen sen pois mutta lämmityslaitteesta tuli lämmintä ajaessa vaika kiertovsipumppu rikki olikin ja mosa ei nostellu lämpöjä vaikka käski. No mutta kuten sanoin niin se selviää onko rikki. Veikkaan ettei ole rikki.
Kertoman mukaan vesipumppu ei ole rikki, jos lämpömittari / anturi on ehjä ja näyttää oikeaa lukemaa.
Toistan edellämainitut kommenttini mahdollisesesta sössimisestä Mersun kimpussa.
Niinkö sinä kulmala luulet etten mitannu termarikotelon, lähtö ja tuloveden sekä kannen lämpöjä muullakin mittarilla??? Ihan niin perushommaa kun olla ja voi tämä jota en edes hoksinu mainita kun pidän niitä ihan perusjuttuina kun tällä linjalla mennään :crazy: Niin ja termarikin vaihtu viimeisen kannenvaihdon yhteydessä marmorilta ostettuun vielä kaikenvaralta että siltä pohjalta. Ja niittinä.... tässä ollu termari meni 250DT:hen ja siinä mittari näyttää täsmälleen samaa kuin matikissa. Mitä sinä oikein kuvittelet kulmala???

Nyt kulmala....Niin amatöörimäinen kommentti sulta että! Ilmeisesti et edes lue mitä kirjoitan. Termarin vaihto oli kyllä mainittu.

Mietippä vielä mikä mikä lyyhäyksen ja paineenkarkaamisen vesitilaan voisi aiheuttaa? Vitonen lyyhäsi.....vitosessa oli poikkeava mittaustulos purituspainemittauksessa ja vain vitosesta löyty nuo ruosteiset syöpymät.

Voi vika muuallaikin olla mutta selviää vuorenvarmasti missä oli. Nyt kantta en myy ennen kun vika löyty jos vika kaikesta huolimatta olisi siinä. Uteluita on ollu. Joku vakavissaan ja joku joka kyselee ja tinkaa hintaa ja tavaraa mukaan vaikka mitä :)

Helpolla ei me jakeluun kulmalalle..... Niin mieti vielä ketä kaikkia syytät kun syytät sössimisestä? Se en ole ainoastaan minä :lol: :lol: :lol:
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 603:sen lohkovika löyd

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

Jari Ke kirjoitti:
J.Kulmala kirjoitti:
Jari Ke kirjoitti:


Niin ja siitä vesipumpun rikkiolemisesta. Se selviää kyllä kun tempaisen sen pois mutta lämmityslaitteesta tuli lämmintä ajaessa vaika kiertovsipumppu rikki olikin ja mosa ei nostellu lämpöjä vaikka käski. No mutta kuten sanoin niin se selviää onko rikki. Veikkaan ettei ole rikki.
Kertoman mukaan vesipumppu ei ole rikki, jos lämpömittari / anturi on ehjä ja näyttää oikeaa lukemaa.
Toistan edellämainitut kommenttini mahdollisesesta sössimisestä Mersun kimpussa.
Niinkö sinä kulmala luulet etten mitannu termarikotelon, lähtö ja tuloveden sekä kannen lämpöjä muullakin mittarilla??? Ihan niin perushommaa kun olla ja voi tämä jota en edes hoksinu mainita kun pidän niitä ihan perusjuttuina kun tällä linjalla mennään :crazy: Niin ja termarikin vaihtu viimeisen kannenvaihdon yhteydessä marmorilta ostettuun vielä kaikenvaralta että siltä pohjalta. Ja niittinä.... tässä ollu termari meni 250DT:hen ja siinä mittari näyttää täsmälleen samaa kuin matikissa. Mitä sinä oikein kuvittelet kulmala???

Nyt kulmala....Niin amatöörimäinen kommentti sulta että! Ilmeisesti et edes lue mitä kirjoitan. Termarin vaihto oli kyllä mainittu.

Mietippä vielä mikä mikä lyyhäyksen ja paineenkarkaamisen vesitilaan voisi aiheuttaa? Vitonen lyyhäsi.....vitosessa oli poikkeava mittaustulos purituspainemittauksessa ja vain vitosesta löyty nuo ruosteiset syöpymät.

Voi vika muuallaikin olla mutta selviää vuorenvarmasti missä oli. Nyt kantta en myy ennen kun vika löyty jos vika kaikesta huolimatta olisi siinä. Uteluita on ollu. Joku vakavissaan ja joku joka kyselee ja tinkaa hintaa ja tavaraa mukaan vaikka mitä :)

Helpolla ei me jakeluun kulmalalle..... Niin mieti vielä ketä kaikkia syytät kun syytät sössimisestä? Se en ole ainoastaan minä :lol: :lol: :lol:
Vanhanaikaisilla vehkeillä sitä tunnutaan tekevän mittauksia ja analysointeja, mutta se peilaa varmaan käyttäjäkunnankin know-how osaamista. Itse tutkin pyrometer-laitteella lämpötiloja.
Pitäisköhän kurvata paikanpäälle katsomaan sössimisen tuloksia, mutta nyt kun on kiireistä aikaa eikä ole oikein jonninjoutavaa aikaa.
Toivottavasti omin nokkinensa löytyy vikapaikka, jos sellaista on ollenkaan. :lol:
+358 18B8FE99
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 603:sen lohkovika löyd

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

J.Kulmala kirjoitti:
Jari Ke kirjoitti:
J.Kulmala kirjoitti:
Jari Ke kirjoitti:


Niin ja siitä vesipumpun rikkiolemisesta. Se selviää kyllä kun tempaisen sen pois mutta lämmityslaitteesta tuli lämmintä ajaessa vaika kiertovsipumppu rikki olikin ja mosa ei nostellu lämpöjä vaikka käski. No mutta kuten sanoin niin se selviää onko rikki. Veikkaan ettei ole rikki.
Kertoman mukaan vesipumppu ei ole rikki, jos lämpömittari / anturi on ehjä ja näyttää oikeaa lukemaa.
Toistan edellämainitut kommenttini mahdollisesesta sössimisestä Mersun kimpussa.
Niinkö sinä kulmala luulet etten mitannu termarikotelon, lähtö ja tuloveden sekä kannen lämpöjä muullakin mittarilla??? Ihan niin perushommaa kun olla ja voi tämä jota en edes hoksinu mainita kun pidän niitä ihan perusjuttuina kun tällä linjalla mennään :crazy: Niin ja termarikin vaihtu viimeisen kannenvaihdon yhteydessä marmorilta ostettuun vielä kaikenvaralta että siltä pohjalta. Ja niittinä.... tässä ollu termari meni 250DT:hen ja siinä mittari näyttää täsmälleen samaa kuin matikissa. Mitä sinä oikein kuvittelet kulmala???

Nyt kulmala....Niin amatöörimäinen kommentti sulta että! Ilmeisesti et edes lue mitä kirjoitan. Termarin vaihto oli kyllä mainittu.

Mietippä vielä mikä mikä lyyhäyksen ja paineenkarkaamisen vesitilaan voisi aiheuttaa? Vitonen lyyhäsi.....vitosessa oli poikkeava mittaustulos purituspainemittauksessa ja vain vitosesta löyty nuo ruosteiset syöpymät.

Voi vika muuallaikin olla mutta selviää vuorenvarmasti missä oli. Nyt kantta en myy ennen kun vika löyty jos vika kaikesta huolimatta olisi siinä. Uteluita on ollu. Joku vakavissaan ja joku joka kyselee ja tinkaa hintaa ja tavaraa mukaan vaikka mitä :)

Helpolla ei me jakeluun kulmalalle..... Niin mieti vielä ketä kaikkia syytät kun syytät sössimisestä? Se en ole ainoastaan minä :lol: :lol: :lol:
Vanhanaikaisilla vehkeillä sitä tunnutaan tekevän mittauksia ja analysointeja, mutta se peilaa varmaan käyttäjäkunnankin know-how osaamista. Itse tutkin pyrometer-laitteella lämpötiloja.
Pitäisköhän kurvata paikanpäälle katsomaan sössimisen tuloksia, mutta nyt kun on kiireistä aikaa eikä ole oikein jonninjoutavaa aikaa.
Toivottavasti omin nokkinensa löytyy vikapaikka, jos sellaista on ollenkaan. :lol:
Nooh vanhanaikainen ja vanhanaikainen. K-tyypin kaksilankainen anturi HUOM!!!!oikein tehdyllä liitoksella.... ja "kalometri". Hemmetin vanhoja keksintöjä kumpikin mutta kohtuu uusia "jokamiesluokassa" vai onko? Jokatapauksessa äärimmäisen tarkkoja mittareita kumpikin oikein käytettyinä.

Labrassa kun on töissä niin siitä on etua monessakin mielessä alkaen 3D -dimensioista ja lämpötilojen mittamisesta lopuen karkaisujen kovuuksien määrittelyyn ja kaikea siltä väliltä :wink: Meinaan vuotokohta syl.putkesta löytyy jos se siellä on .....on se varmaa niinkun sitä jo aiemin uhosin :thumbup:

J.Kulmala kirjoitti:Toivottavasti omin nokkinensa löytyy vikapaikka, jos sellaista on ollenkaan. :lol:
Meinaat vieläkin että kuvittelin / kuvitteli koko homman :) On äijällä otsaa :lol: :lol: :lol: Auta ja varjele kun se vuotopaikka on tuossa mistä kuvatkin on :clap: :clap: :clap:
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1612
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 603:sen lohkovika löyd

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Sylinterissä oleva reikä tuntuu kaukaiselta, ainakin mikulle koska en tunne moottorin rakennetta niin hyvin, että tietäisin, että onko sylinteriseinämästä kuinka pitkä matka lähimmillään vesitilaan. Kannet epäilyttää. Miten nuo kannet testattiin? Voiko koneen lämmön noustua joku hiushalkeama aueta ja paineet karata vesitilaan? Alakerran tasopinnassa ei liennyt vauriokohtaa, josta paineet karkaisivat vesitilaan? Oliko se vitosen kanki varmasti suora? Sieltä tulisi sitä lyyhäävää ääntä. Poreiliko paisuntasäiliössä vai tuliko letkut vaan koviksi?
94zip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: To 07.02.2013 17:31
Paikkakunta: Porvoo

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 603:sen lohkovika löyd

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Nuo halkeamat on aika tyypillisiä näissä.
Minunkin mielestä tuo reikä sylinteriputkessa on aika epätodennäköinen, mutta ei pois suljettu.

Jos kanki olisi kiero, se selittäisi huonon käynnin mutta ei painetta vesitilassa, johon kovat vesiletkut viittaavat,
Poislukien jäätyminen johon en nyt jaksa uskoa. :mrgreen:

Jos ei kannesta tai tiivisteestä löydy vuotokohtaa, on reiän oltava lohkossa.

Tutkimus on kaikesta päätellen kuitenkin vielä kesken.
Spekulointi on kuitenkin aina kivaa. :wink:
300D -91
250D - 92
190E 1.8 - 91
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 603:sen lohkovika löyd

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

Niinkuin tässä threadissa ollaan pähkäilty mahdollista paineen karkaamista jäähdystysjärjestelmään, niin todennäköisempää paineiden karkailuun on yleensä kansi....eli se komponentti on heikoin lenkki ja siihen kuuluu lohkon ja kannen välinen tiiveyskin.
Lohkovikaa sylinteriryhmässä voi pitää todella epätodennäköisenä mainitun moottorityypin vuoksi, koska on kuivaputki koneesta kysymys, täytyisi tapahtua kaksoisvaurio lohkossa ja sylinteriputkessa saamaan aikaan, jota pidän epätodennäköisenä.
Lämmön nousun perusteella voi syntyä painetta jäähdytysjärjestelmään, vaikka edellämainitut komponentit olisivat kunnossa.
Jos sylinteriryhmässä olisi halkeana, täytyisi vuoto tässä tapauksessa tapahtua toiseenkin suuntaan, eli vuotaisi kampikammioon / öljypohjaan, jonka johdosta huohotuksen käryistä pystyy haistamaan pakkasnesteen hajun.
Edelleenkin tätä moottoria pitäisi ammattilaisen päästä tutkimaan, ei tämä jaarittelu johda mihinkään. Tätä moottoria ei ole tutkittu kuin silmämääräisesti ja valokuvaamalla, kun halkeamat /syöpymät täytyisi tutkia koeponnistamalla, tunkeumaväriaineilla, ultraäänellä jne.
+358 18B8FE99
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 603:sen lohkovika löyd

Viesti Kirjoittaja pera8x »

nyt rumilukselle kymmenen pistettä ja papukaijan merkki! osasi selittää ihan normaalisti asioita, eikä sitä ainaista ja samaa höpötystä. hyvä!! täältä tuli nyt rispektit!! vaikkakin viiminen rivi oli taas lässytystä, mutta kuitenkin onnistunut suoritus mielestäni!

tätä samaa mietein itekkin, että jos jos se pöhisis keskeltä sylinteriä paineita, niin eikös sen pitäisi mennä kampikammiöön ja vähintäänkin huohottaa hirveesti? eikä kait siinä tapauksessa jäähdytysnesteillä olis mitään vaikutusta asiaan?
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17199
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 603:sen lohkovika löyd

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jari Ke kirjoitti:
dealer kirjoitti:Ajattelitko että alentuneet puristuspaineet johtuisivat siitä että roson kohdalta on reikä vesitilaan ?
Niin en oikein keksi muita selityksiä. Onko niitä? Mäntä ja renkaat oli kunnosa. Jos kannessa vikaa ei ole ni missä sitten? Paine vesitilassa? En oikeasti keksi mikä muu voisi olla kuin lohko? Mikä muu voisi olla?

Edittiä vielä Dealer että kerro ihmeessä mikä muu voisi aiheuttaa lyyhäävän käynnin? Jo ennen kun paineita mitattiin niin ruiskuputkia löysäämällä totesin että vitonen ei käy kunnolla?

Ihan keskenäni en mittaillu ja analysoinu puristuspaineita meinaan se mitari maksaakin jotain ja ei ihan jokapojan tallista löydy jolla dieselin paineita mitataan?
Kuvan roso on niin alhaalla ettei siitä voi puristuspaineet karata. Jos karkaisi - olisi kyseinen roso missä kohtaa tahansa - se tarkoittaisi sitä että nesteet puhaltuisivat kaaressa pihalle jo startatessa, et pystyisi yhtään käyttelemään moottoria.
Onko sitten sylinterin yläpäässä vaurioita niin että ne vaikuttavat puristuspaineisiinkin, tai jäikö polttoainetta palamatta ja se pesi sylinterinseinämää jolloin puristuspaineet ovat alemmat vaikkei muuta vikaa ole. Silloin öljyn lisääminen männän päälle ennen mittausta nostaa paineet kohdalleen, kokeilitteko ? = kumpi on syy ja kumpi seuraus, huono käynti / alentuneet puristuspaineet.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 603:sen lohkovika löyd

Viesti Kirjoittaja atlas »

Muistelen kyllä että mersussa on kuivat sylinteri putket eli sieltä ei karkaa paine vaikka olisi reikä putkessa...putkien painuminen vaikuttaa mutta se ei ole nyt sitä...ainut paikka on se kansi.
Eli nyt vain sitä parempaa konetta OM606 kampeamaan sinne keulalle..jääpä kansi pahvi ongelmat ,kankien mutkalle menemiset unholaan jota uudemmalla koneella on harvinaista kunhan ei älyttömiä tehoaja revitä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 603:sen lohkovika löyd

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

dealer kirjoitti: Kuvan roso on niin alhaalla ettei siitä voi puristuspaineet karata.
Tätä katselin itekkin.
Käykö tuossa edes männänrengas/renkaat tuo alapuolella?
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 603:sen lohkovika löyd

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

atlas kirjoitti:Muistelen kyllä että mersussa on kuivat sylinteri putket eli sieltä ei karkaa paine vaikka olisi reikä putkessa...putkien painuminen vaikuttaa mutta se ei ole nyt sitä...ainut paikka on se kansi.
Eli nyt vain sitä parempaa konetta OM606 kampeamaan sinne keulalle..jääpä kansi pahvi ongelmat ,kankien mutkalle menemiset unholaan jota uudemmalla koneella on harvinaista kunhan ei älyttömiä tehoaja revitä.
Ei se OM 606 moottori niin kummonen ole, vaikka verrattaisiin OM 603 moottoriin. Molemmat ovat kestäviä moottoreita, OM 606 on hiukan parempi hyötysuhteeltaan ja viritysaste korkeampi 4-venttiilitekniikan ansiosta. Virtaavuus parempi ja kuormanottokyky parempi. Molemmat moottorit saadaan hajalle, jos ei ymmärretä moottoritekniikasta. Lähinnäkin silloin kun muutetaan viritysastetta.
Tässä sessiossa ei kannata hakea vikaa sylinteriryhmästä, josta on toitotettu jo moneen kertaan ja monelta taholta. Saisi vaan viestin perille auton omistajalle.
+358 18B8FE99
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 603:sen lohkovika löyd

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mäntärenkaat menee tuon roson alapuolelle. Yläpuolisen osuuden putkesta tutkin jo edellisen kannen vaihdon yhteydessä enkä vikaa siitä löytänyt. Nyt sitte katsottiin sitä uudelleen porukassa ja edelleen siitä vikaa ei löytyny. Kylmänähän mosa kävi niin hyvin ettei lyyhäystä huomannut. Kuumana sitten lyyhäsi oikein selvästi. Pikkasen kun nosti kierroksia (noin 1000r/m) ni lyyhäys loppui.

Paineita kun mitattiin ni tässäkin sylinterissä se nousi 19 mutta selvästi hitaammin kun muissa. Parhaassa oli 21 ja kahdessa vai kolmessa oli 19 ja muut tältä väliltä. Ei siis puhuta isosta asiasta mutta kuitenkin riitti siihen että lyyhäsi tyhjäkäynnillä.

Tyhjäkäynnillä paineitten nousu vesitilaan kesti tosiaan kuinka kauan ja sit kun kävi ajamassa ni sitten heti. Mitä siitä sitten voi päätellä? Jos paine pääsee sylinterin alaosasta niin voiko siinä tapauksessa käydä just noin? Voiko halkeama aueta lämmönvaikutuksesta ja sentakia kuumana lyyhäsi?

Käskettäessä pakokainetta jää sylinteriin silloinkin kun mäntä on alhaalla ja pakoventtiili auki. Pumppuhan anto soppaa moottorille sen mitä sille pystyi antamaan ettei ahdot karkaa ylös hukkaportin aukiolosta huolimatta. Taatusti pakopaineet oli kuhtuuylhäällä. Siinä tilanteessa alempanakin oleva reikä voi puhaltaa paineita. Sylinterissähän alaosassa oli syöpymiä muutenkin. Miksi?

No kannessa se vika sitten täytyy löytyä? Millään en kyllä sitä tältä istumalta usko meinaan sekin oli ponnistettu kansi ja sitä syynäsin kylä huolella. Liimalla oli pahvi kiinni ja taas meni kolmeen osaan pahvi kun kansi irti otettiin. Pahvivuodon mielestäni voi sulkea pois mutta jos meni halki kiristettäessä? Kaukaa haettu mutta mahdollista kyllä. Tutkitaan sekin
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 603:sen lohkovika löyd

Viesti Kirjoittaja atlas »

Oliko kansi plaanattu?
Toisekseen voihan sylinteri bloki olla myös kiero siis tasopinta epätasainen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 603:sen lohkovika löyd

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

atlas kirjoitti:Oliko kansi plaanattu?
Toisekseen voihan sylinteri bloki olla myös kiero tai tasopinta epätasainen.
Lohkon tasopinta ei tarvitse plaanausta, kevytvalukansi mukautuu hyvin lohkon tasoon.
+358 18B8FE99
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 603:sen lohkovika löyd

Viesti Kirjoittaja atlas »

J.Kulmala kirjoitti:
atlas kirjoitti:Oliko kansi plaanattu?
Toisekseen voihan sylinteri bloki olla myös kiero tai tasopinta epätasainen.
Lohkon tasopinta ei tarvitse plaanausta, kevytvalukansi mukautuu hyvin lohkon tasoon.
Miksikäs kuiten alukansia ajetaan sen tietyn toleranssin sisään suoruudestaan...ei sitä kärsi väännättää....tällöin sen suoruuden tutkimien in turhaa.
Toisekseen tietyn kierouden ylittävä alukansi menee suoraan roskiin..sitä ei enää plaanailla.
tota lohko tasopinnan eoikaisuahan tehdään konerempan yhteydessä mutta kaiketi jos on tarvetta...toki iso valu ryhmä vääntyilee vähemmän.
Lueskelin aikoinaan kun v8 jenkki miehet halusivat vanhempia lohkoja jotka ovat jo jännityksensä poistaneet ja uudetkin valulohkot ainakin silloin oli ulkona valun jälkeen että jännitykset poistuu...tokko lie tänä päivä tehdä tollasta vaan kuumana jo koneistukseen...voi olla ihan tarpeetonta vuotta seisottaa valettua lohkoa ennen koneistusta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 603:sen lohkovika löyd

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kanteen 150c lämpöä ja koeponnistaa uudelleen.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 603:sen lohkovika löyd

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kampiakseliin ainakin tehdään sähköllä ja vaahdolla jokin särö testi...soveltuuko ja käytetäänkö sitä kanteenkin?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Vastaa Viestiin