Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic OM606 505t ja matka jatkuu

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Alettu poistamaan mosa

Viesti Kirjoittaja pera8x »

tälläin jälkiviisaana voin kertoa, että kyllä sen lohkon voi putkittaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Alettu poistamaan mosa

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

Kuivaputkesta kun on kysymys, ei mahdollisella putken vauriolla ole mitään merkitystä kerrottuun oireiluun / vikaan, jonka johdosta moottori otettu auki.

Tässä tapauksessa on suurella todennäköisyydellä haluttu tukia OM 603 mootorin sielunelämää oppimismielessä, tähtäimenä on alunalkujaankin ollut OM606- moottorin valjastaminen mainittuun autoon. Kaikista kirjoittajan viesteistä päätellen näin on.
+358 18B8FE99
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Alettu poistamaan mosa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Voisiko oireita selittää jos lohko on päässyt jäätymään joskus?
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Alettu poistamaan mosa

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

Sharedoc kirjoitti:Voisiko oireita selittää jos lohko on päässyt jäätymään joskus?
Hyvin epätodennäköistä, koska onhan lohkossa suojaavat vesiprikat, jotka pullahtaa pois jäätymisen johdosta.
+358 18B8FE99
vkj
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 09.02.2015 21:11

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Alettu poistamaan mosa

Viesti Kirjoittaja vkj »

Kyllä se lohko halkeaa ,vesiprikat
pysyy tiukasti kiinni
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Alettu poistamaan mosa

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

J.Kulmala kirjoitti:Kuivaputkesta kun on kysymys, ei mahdollisella putken vauriolla ole mitään merkitystä kerrottuun oireiluun / vikaan, jonka johdosta moottori otettu auki.

Tässä tapauksessa on suurella todennäköisyydellä haluttu tukia OM 603 mootorin sielunelämää oppimismielessä, tähtäimenä on alunalkujaankin ollut OM606- moottorin valjastaminen mainittuun autoon. Kaikista kirjoittajan viesteistä päätellen näin on.
On on....... tottakai se näin on. Miksi sitä muuten olisi ensialkuun pikkasen reilua tonnia sijoittanu kun siksi että saa hyvän syyn tutkia 603 moottoria kannen alta kahteenkin eri kertaan vaikka varsinaista aihetta ei ollutkaan ja sit siitä hyvä kimmoke laittaa kokonaan toinen mosa.

Son kulmalalle tullu uusi aluevaltaus. Näemmä osaa lukea jo ajatuksiakin..... etänä. Moni ei pysty :clap: :clap: :clap: :clap:

Nyt kulmalalta tuli sellainen limbo että vastaavaa ei löydy. Alemmas rimaa ei enää saa kun asteikko loppu kesken ja siitä vaan ali meni että heilahti :lol: Ehdotan mitallia :thumbup:
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Alettu poistamaan mosa

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

Jari Ke kirjoitti:
J.Kulmala kirjoitti:Kuivaputkesta kun on kysymys, ei mahdollisella putken vauriolla ole mitään merkitystä kerrottuun oireiluun / vikaan, jonka johdosta moottori otettu auki.

Tässä tapauksessa on suurella todennäköisyydellä haluttu tukia OM 603 mootorin sielunelämää oppimismielessä, tähtäimenä on alunalkujaankin ollut OM606- moottorin valjastaminen mainittuun autoon. Kaikista kirjoittajan viesteistä päätellen näin on.
On on....... tottakai se näin on. Miksi sitä muuten olisi ensialkuun pikkasen reilua tonnia sijoittanu kun siksi että saa hyvän syyn tutkia 603 moottoria kannen alta kahteenkin eri kertaan vaikka varsinaista aihetta ei ollutkaan ja sit siitä hyvä kimmoke laittaa kokonaan toinen mosa.

Son kulmalalle tullu uusi aluevaltaus. Näemmä osaa lukea jo ajatuksiakin..... etänä. Moni ei pysty :clap: :clap: :clap: :clap:

Nyt kulmalalta tuli sellainen limbo että vastaavaa ei löydy. Alemmas rimaa ei enää saa kun asteikko loppu kesken ja siitä vaan ali meni että heilahti :lol: Ehdotan mitallia :thumbup:

Surku vaan käy autolle ja tekniikan rakentelijankin puolesta. Näitä pelle pelottomia tuntuu olevan tällä foorumilla muitakin, joita suorastaan säälin. Sääli on sairautta, mutta saahan sitä kuluttaa aikaansa näpertelyyn....parempi vaihtoehto kun kuormittaa maksaa, haimaa ja munuaisia.
Moottorin sait palasiksi, mutta exsaktia vikaa et kyennyt löytämään. Kirjoituksia kyllä tuli ylenpalttisesti ilman tulosta.
+358 18B8FE99
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Alettu poistamaan mosa

Viesti Kirjoittaja Jolle »

J.Kulmala kirjoitti: Kirjoituksia kyllä tuli ylenpalttisesti ilman tulosta.
Tämä tuntuu olevan yleistä tälläkin foorumilla :|
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Alettu poistamaan mosa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Perjantai-illan filosofointia. Joskus voi vastustaa todella remppahommissa ja tulla haastetta vaastaan. Oma kokemus olis pari vuotta sitten kun toisesta saksalaisesta laatumerkistä alkoi automaattilaatikko luistamaan ja päätin itse alkaa korjaamaan askia. Jouduin viisi kertaa pudottamaan laatikon alas ja aukaisemaan ennenkuin sain toimimaan sen kunnolla. Toki tässäkin on oppimisesta kyse, oli ensimmäinen automaattiaskin korjaus kyseessä. 4. kerran jälkeen jo tilasin saksasta hädissäni vereksen askin mutta odotellessa sen saapumista aukaisin vielä "viimeisen kerran" askin ja silloin löytyi oikea resepti korjaamiseen. Varalaatikko on nyt tallissa kunniapaikalla tarpeettomana. Ei kannata antaa periksi jos vaan aikaa ja voimavaroja riittää.Jos haasteen voittaa vaikeuksien kautta, se antaa mukavan fiiliksen että homma on hanskassa ja se antaa virtaa uusiin projekteihin.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Alettu poistamaan mosa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Tämän tarinan lukeneena mietityttää että mitä hyötyä on noista kannentiivisteen liimoista? Itse olen vetänyt aina kannentiivisteen sellaisenaan puukolla raaputtamalla puhdistetuille pinnoille. Eikä ole vuotaneet.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Alettu poistamaan mosa

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

J.Kulmala kirjoitti:
Jari Ke kirjoitti:
J.Kulmala kirjoitti:Kuivaputkesta kun on kysymys, ei mahdollisella putken vauriolla ole mitään merkitystä kerrottuun oireiluun / vikaan, jonka johdosta moottori otettu auki.

Tässä tapauksessa on suurella todennäköisyydellä haluttu tukia OM 603 mootorin sielunelämää oppimismielessä, tähtäimenä on alunalkujaankin ollut OM606- moottorin valjastaminen mainittuun autoon. Kaikista kirjoittajan viesteistä päätellen näin on.
On on....... tottakai se näin on. Miksi sitä muuten olisi ensialkuun pikkasen reilua tonnia sijoittanu kun siksi että saa hyvän syyn tutkia 603 moottoria kannen alta kahteenkin eri kertaan vaikka varsinaista aihetta ei ollutkaan ja sit siitä hyvä kimmoke laittaa kokonaan toinen mosa.

Son kulmalalle tullu uusi aluevaltaus. Näemmä osaa lukea jo ajatuksiakin..... etänä. Moni ei pysty :clap: :clap: :clap: :clap:

Nyt kulmalalta tuli sellainen limbo että vastaavaa ei löydy. Alemmas rimaa ei enää saa kun asteikko loppu kesken ja siitä vaan ali meni että heilahti :lol: Ehdotan mitallia :thumbup:

Surku vaan käy autolle ja tekniikan rakentelijankin puolesta. Näitä pelle pelottomia tuntuu olevan tällä foorumilla muitakin, joita suorastaan säälin. Sääli on sairautta, mutta saahan sitä kuluttaa aikaansa näpertelyyn....parempi vaihtoehto kun kuormittaa maksaa, haimaa ja munuaisia.
Moottorin sait palasiksi, mutta exsaktia vikaa et kyennyt löytämään. Kirjoituksia kyllä tuli ylenpalttisesti ilman tulosta.
Nauraa maha kippurassa ja yx senkun vaan surkuttelee. Piiiiikkasen nyt sitä siipeä maasta ylöspäin :lol: :lol: :lol:

Ja kyyyyllä kyllä se moottori jakarilla ja putkitogeilla palasiksi menee kun vaan oikein kovasti yrittää. Eikös se Bahco ja Knippex ole kuitenkin ihan laatumerkkejä? Löytyy eväslaukusta joka on aina mukana niikun se pellepelottomalla aina on. Pikkuapulaisia ei vielä ole näkyny mutta mene ja tiedä jos niitäkin alkaa ilmaantumaan :thumbup:

Voi näitä juttuja :lol: :lol: :lol:
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Alettu poistamaan mosa

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

Näissä moottoritekniikan jutuissa on huomioitava ennekuin aloittaa puuhastelun niiden kanssa, että omaa riittävät tiedot ja taidot tekemiselle. Täytyy osata ja tietää syy / seuraus mitä milloinkin tulee eteen. Muussa tapauksessa homma menee puuhasteluksi ja näpertelyksi. Puuhasteluilla saa monesti vain pahaa aikaan. Toki leikkivät lapset oppii hiekkalaatikollakin, mutta tämäntyyppisissä puuhasteluissa, jossa tiedetään kohde ja käyttötarkoitus, on vaikea ymmärtää ihmisen kehitysasteen missä mennään.
Omille pojilleni ja tyttärilleni olen valistanut elämän tarkoitusta niin tekniikan kuin muunkin reaalielämän tiimoilta. Näitä foorumin juttuja kun eläkeläisenä lukee, syntyy huvittunut ja paljon puhutteleva käsitys nykynuorten visioista ja hankkeista. Kaikkea ei kannattaisi suunnitella uudestaan, vaikka omasta mielestä jokin asia voisi ollakin paremmin. Monesti kokonaisuus kuitenkin menee huonompaan suuntaan. Eli oppia ikä kaikki ja järki päässä tässäkin tapauksessa kannattaa pitää mielessä.
+358 18B8FE99
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Alettu poistamaan mosa

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Knipexit on ihan pskat, Bahcot jees...jatkakaa.

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Alettu poistamaan mosa

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

J.Kulmala kirjoitti:Näissä moottoritekniikan jutuissa on huomioitava ennekuin aloittaa puuhastelun niiden kanssa, että omaa riittävät tiedot ja taidot tekemiselle. Täytyy osata ja tietää syy / seuraus mitä milloinkin tulee eteen. Muussa tapauksessa homma menee puuhasteluksi ja näpertelyksi. Puuhasteluilla saa monesti vain pahaa aikaan. Toki leikkivät lapset oppii hiekkalaatikollakin, mutta tämäntyyppisissä puuhasteluissa, jossa tiedetään kohde ja käyttötarkoitus, on vaikea ymmärtää ihmisen kehitysasteen missä mennään.
Omille pojilleni ja tyttärilleni olen valistanut elämän tarkoitusta niin tekniikan kuin muunkin reaalielämän tiimoilta. Näitä foorumin juttuja kun eläkeläisenä lukee, syntyy huvittunut ja paljon puhutteleva käsitys nykynuorten visioista ja hankkeista. Kaikkea ei kannattaisi suunnitella uudestaan, vaikka omasta mielestä jokin asia voisi ollakin paremmin. Monesti kokonaisuus kuitenkin menee huonompaan suuntaan. Eli oppia ikä kaikki ja järki päässä tässäkin tapauksessa kannattaa pitää mielessä.
Eipä se ole keltään pois vaikka Jari asentaisi koneen farkun takakonttiin ja tekisi nykyisestä konehuoneesta tavaratilan....vai onko, semmoisiakin autoja on jo olemassa..mitä sitten ?
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Alettu poistamaan mosa

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kerroppas nyt kulmala, tai rumilus, tai millä nimellä nyt tahdot että ittees kutsutaankin niin, että mitenkä on mahdollista, että tälläkin foorumilla kukaan muu ei osaa, eikä tiedä mistään mitään paitsi sinä? vain ja ainoastaan sinä.

vai onko se diagnoosi jo olemassa? hmm... narsisti, psykopaatti.. tai mitä näitä nyt on. näitä kuitenkin, kun luulee ittestään vähän liikoja, eikä itse ymmärrä sitä. jos ei, niin suosittelisin lämpimästi lääkärillä käyntiä ja vaikket itte uskokkaan sairauteesi, niin sanot sille lekurille, että muut pitää sua jotenkin pääkopasta nyrjähtäneenä. kyllä ne sitten kyselee ja tekee lisäselvitystä ja antaa jeesiä tilanteeseen. ajattelin, että saattaisit saada helpotusta elämääsi. ei ole varmaan helppoa, kun kukaan muu ei koskaan osaa mitään ja joutuu kokoajan oleen neuvomassa muita. :roll:
W201 250DT 20V
w201 190E
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Alettu poistamaan mosa

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

pera8x kirjoitti:kerroppas nyt kulmala, tai rumilus, tai millä nimellä nyt tahdot että ittees kutsutaankin niin, että mitenkä on mahdollista, että tälläkin foorumilla kukaan muu ei osaa, eikä tiedä mistään mitään paitsi sinä? vain ja ainoastaan sinä.

vai onko se diagnoosi jo olemassa? hmm... narsisti, psykopaatti.. tai mitä näitä nyt on. näitä kuitenkin, kun luulee ittestään vähän liikoja, eikä itse ymmärrä sitä. jos ei, niin suosittelisin lämpimästi lääkärillä käyntiä ja vaikket itte uskokkaan sairauteesi, niin sanot sille lekurille, että muut pitää sua jotenkin pääkopasta nyrjähtäneenä. kyllä ne sitten kyselee ja tekee lisäselvitystä ja antaa jeesiä tilanteeseen. ajattelin, että saattaisit saada helpotusta elämääsi. ei ole varmaan helppoa, kun kukaan muu ei koskaan osaa mitään ja joutuu kokoajan oleen neuvomassa muita. :roll:


OT- menee, mutta kovat on puheet kuin lehmän ostajalla, kun ei ole vielä korvantaustatkaan kuivuneet.
+358 18B8FE99
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Alettu poistamaan mosa

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Aika puuhastelulta Rumiluksen omatkin bisnekset näyttää, kun käy Realisoitavat sivustolta katsomassa myytävää tavaraa.
Samat romut vuodesta toiseen.
Kannattas varmaan hoidella vaan ne kuntoon , eikä puuttua joka topikkiin :clap:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
vkj
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 09.02.2015 21:11

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Alettu poistamaan mosa

Viesti Kirjoittaja vkj »

Aikamoinen kaatopaikka tällä tuppuraisella,
koskahan joutuu siivoamaan
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Alettu poistamaan mosa

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Homma lähti tänään käyntiin oikein kunnolla. Enää öljynsuotimesta putket irti niin sitten on lähtövalmis. Aikaa menee mutta menkööt.

Josko pääsiäiseksi sais matikin taas ominvoimin liikkumaan.

Mutta joo mä viskon siitä laatikosta ne Knippexit kaakkoon ja ostan oikeaa merkkiä --> alkaa paloittelu hoitumaan :lol:

Jokatapauksessa nyt on matikin ekapönttö lattialla ja katti on eli kulmala yksinkertaisesti se väitteesi/intoilusi nyt meni pahasti pieleen. Annahan kun saadaan vielä lohkosta männät pois ni katotaan sekin :wink: Siellähän vikaa ei pitäisi olla :) Aletaan puntaroida oikein kunnolla niitä syyseuraus juttujasi ja katsotaan kuka tiesi ja kuka ei tienny :D

Pistetäänkö kulmala taas yksi veto pystyyn ts kaljat kylmään ? Ekan hävisit. Olisi siis revanssin paikka :thumbup:
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Alettu poistamaan mosa

Viesti Kirjoittaja pera8x »

hyvä hyvä! ja lisää kuvia kanssa, jos tulee jotain kuvattavaa vastaan. :thumbup:


ei sen kanssa kannata mitään vetoja lyödä, kun ei ymmärrä olleensa väärässä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Alettu poistamaan mosa

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Täky se olikin ja varmaan kaikki sen tajusi :D

Joo tänään lähtee kotoa mukaan öljyjä moottoriin periin jakolootaan ja askiin. Myös kardaanin tukikumi ja uudet pakosarkan mutterit. Tavoite on että pakimännätiiviste ja 606:sen mosan kumpikin kampuran tiiviste vaihtuisi ja sais ne naitettua vastakkain. Matikin kumpikin pikkukenno täytyy pestä ulkopuolelta ja konetila tottakai. Syyläri onkin uusi odottamassa asennusta. Ilmastoinnin kenno tais jäädä ehjäksi?

Katotaan saajaanko pakettia ahdettua jo takaisinkin paikalleen.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Alettu poistamaan mosa

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kaatorauta oli hukassa ni ei uskallettu nostaa mosaa pois. Matikin paketti on senverta pitkä että kun lukkopelti on kiinteä ni asettaa vaateita. No kaikkea muuta sitten tehtiinkin.

606:sen pakosarja on saksalaisten insinöörien kötöstys. Ei siitä ole muuksi kuin romuraudaksi ja huonosti siihenkään :lol: No löyty lääkkeitä ja kuviakin on tuossa alla uudesta pakosarjasta ja ahtimesta. Varmaankaan ei tarte arvailla kenen käsialaa sarja on kun kattoo kuvia :wink:

Enhän minä nuista paljon ymmärrä mutta todella jouhean virtaavalta se kyllä näyttää. Laipasta otetu kuva. On muuten nielujako keskellä sekä leikkaussaumat justiinsa vastakkain. Näin kun putkia asetteli ja käsivaralta piirteli sit leikkeli ja lopuksi siihen hitsiliimasi kiinni. Vissiin tehny jonkun ennenkin :lol: Laippa on tarkoituksella asennettu tuolleen että DP:n saa vaivattomasti kulkemaan alakertaan.

Hehkut on sitte lujassa oikein tosissaan kiinni. Kax lähti kun oli vissiin vaihdettu lähiaikoina mutta muut ei vielä. No tehtiin sitte muuta valmistelevaa työtä mosalle.

Työt haittaa harrasteluja joten katsotaan eteneekö viikolla yhtään.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic Alettu poistamaan mosa

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

On päästy jatkamaan hommaa viikollakin. Pakimännän tiivisteenvaihto ei ollu turha operaatio meinaan ne nylon tukirenkaat toinen niistä oli melkein poikki. Olis taatusti kohta hävinny pakki tuosta askista jossain kohtaa. Kuvia siitä operaatiosta myöhemmin meinaan nuo osat puuttu siitä paketista.

603:sen mosa on nyt purettu ja hyvä syy lyyhäykseen ja painevuotoon on löydetty. On paikassa josta sitä ei voi nähdä vaikka mäntä olisi alakuolokohdsassa. Ilmanko kesti tyhjää käydä kuinka kauan ennen kun paine nousi vesitilassa ja käskettäessä sit heti. Tämä vuotokohta varmennetaan vielä toisellakin menetelmällä :wink: Voipi olla et paloiksi menee koko lohko :)

Tuossa sylinterissä on muutenkin outoja syöpymäjälkijä alakuolokohdassa. Sanoisin että tuo vika on materiaalivirhe "hiili patoutma/onkalo" tms. joka nyt sitten ruostu puhki ja petti? Oli ruosteessa tuo kohta. Kaikki männät oli virheettömiä pikaisella tarkastelulla samoin kaikki laakerit.

Jokatapauksessa vika oli sellaisessa kohtaa josta sitä oli mahdotonta löytää ilman männänpoistoa.

Kuvia:

Lisätään kuvat mosan poistosta
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 603:sen lohkovika löyd

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

Senverran kommentoin mainittua havaintoa sylinterinputken syäpymään suhteessa mainittuun ilmiöön paineen nousun jäähdytysjärjestelmään.
Mainitun vaurion perusteella paine ei pääse karkaamaan jäähdytysjärjestelmään / vesitilaan vaikka sylinteriputkessa olisikin pistesyöpymä. Moottori on siis ns. kuivaputkikone, jossa sylinteriputki ei ole suorassa yhteydessä vesitilaan, vaan lohkossa on vielä este suoraan yhteyteen vesitilaan. Märkäputkisessa tämä olisi mahdollista.
+358 18B8FE99
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 603:sen lohkovika löyd

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

J.Kulmala kirjoitti:Senverran kommentoin mainittua havaintoa sylinterinputken syäpymään suhteessa mainittuun ilmiöön paineen nousun jäähdytysjärjestelmään.
Mainitun vaurion perusteella paine ei pääse karkaamaan jäähdytysjärjestelmään / vesitilaan vaikka sylinteriputkessa olisikin pistesyöpymä. Moottori on siis ns. kuivaputkikone, jossa sylinteriputki ei ole suorassa yhteydessä vesitilaan, vaan lohkossa on vielä este suoraan yhteyteen vesitilaan. Märkäputkisessa tämä olisi mahdollista.

Sinä vaan edelleen latelet kaikenlaisia "varmoja" analyysejä lonkalta heittäen ikään kuin tietäisit satavarmasti asian. Se putki lähtee sieltä koneesta vielä irti ja sitten nähdään mitä on. Ruosteessa se kohta selvästi oli että siltä pohjalta.
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 603:sen lohkovika löyd

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

Jari Ke kirjoitti:
J.Kulmala kirjoitti:Senverran kommentoin mainittua havaintoa sylinterinputken syäpymään suhteessa mainittuun ilmiöön paineen nousun jäähdytysjärjestelmään.
Mainitun vaurion perusteella paine ei pääse karkaamaan jäähdytysjärjestelmään / vesitilaan vaikka sylinteriputkessa olisikin pistesyöpymä. Moottori on siis ns. kuivaputkikone, jossa sylinteriputki ei ole suorassa yhteydessä vesitilaan, vaan lohkossa on vielä este suoraan yhteyteen vesitilaan. Märkäputkisessa tämä olisi mahdollista.

Sinä vaan edelleen latelet kaikenlaisia "varmoja" analyysejä lonkalta heittäen ikään kuin tietäisit satavarmasti asian. Se putki lähtee sieltä koneesta vielä irti ja sitten nähdään mitä on. Ruosteessa se kohta selvästi oli että siltä pohjalta.

Niin se vain on, että rupusnikkarit ovat rupusnikkareita, mutta itse olen tutkinut näitä Mersun moottoreita hiukan enemmän kuin sinä...se on varmaa. Olet vielä oppipoika ennekuin kasvat mieheksi ja osaajaksi moottoritekniikan tuntemuksessa.
Kannattaisi kyllä tarkkaan paneutua ja ottaa haraviinsa mitä asiassa kerron, ettei tule vastakkainajattelua. Kyllä tässä mennään seppä / kisällin teemoilla.
Minulla on jo aika päiviä mennyt kiinnostus puuhateluusi, mutta pakko jossain määrin on osallistuttava keskusteluun, ettei mentäisi kovin metsään asiassa ja analyyseissä.
+358 18B8FE99
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 603:sen lohkovika löyd

Viesti Kirjoittaja pera8x »

onpas siinä nyt taas pätemistä. ikääkin varmaan jo 150 vuotta ainakin, kun niin pitkään on tullu tutkittua mersun moottoreita. oisko se rumiluksen taas aika poistua foorumilta ja tulla uudella nimimerkillä? sen verran lennokkaat on jutut taas, että huh huh. :clap:

no, jokos tässä on edetty?
W201 250DT 20V
w201 190E
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 603:sen lohkovika löyd

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

Kukin pätee omalla tavallaan, toiset ammattitaidolla ja toiset valokuvaamisella.
+358 18B8FE99
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 603:sen lohkovika löyd

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

J.Kulmala kirjoitti: Niin se vain on, että rupusnikkarit ovat rupusnikkareita, mutta itse olen tutkinut näitä Mersun moottoreita hiukan enemmän kuin sinä...se on varmaa. Olet vielä oppipoika ennekuin kasvat mieheksi ja osaajaksi moottoritekniikan tuntemuksessa.
Kannattaisi kyllä tarkkaan paneutua ja ottaa haraviinsa mitä asiassa kerron, ettei tule vastakkainajattelua. Kyllä tässä mennään seppä / kisällin teemoilla.
Minulla on jo aika päiviä mennyt kiinnostus puuhateluusi, mutta pakko jossain määrin on osallistuttava keskusteluun, ettei mentäisi kovin metsään asiassa ja analyyseissä.
J.Kulmala kirjoitti:Kukin pätee omalla tavallaan, toiset ammattitaidolla ja toiset valokuvaamisella.
kulmala se vaan v*ittuilee vaikka kuin hyvällä koittaisi :roll:

Otan putken pois ja syynään/syynäytän sen tarkkaan. Katotaan sitte uudelleen tätä
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17199
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Tarinaa&kuvia vm92 300 TDT 4Matic 603:sen lohkovika löyd

Viesti Kirjoittaja dealer »

Olisin myös sitä mieltä että kuvattu roso/syöpymä on seuraus, ei syy. Ei tuosta voi paine päästä vesitilaan.
oulaistenliikenne.fi
Vastaa Viestiin