Kevyt autonosturi

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Kevyt autonosturi

Viesti Kirjoittaja karra »

Olin jo seurannut overdrive foorumilta keskustelua kevyistä autonostimista, ja nyt täälläkin on sellaisista keskusteltu viimeiksi tänään. Ajattelin jos avais oman topikin.

Eli kokemuksia, suosituksia ym, kannattaako tilata esim ulkomailta, jopa Kiinasta kimppatilaus?

Tässä muutama kotimainen tarjokas:

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... inostin-3t" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... ia-158406/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.eduel.fi/asennus/autokorjaamokoneet.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vannetukku.fi/siirrettava-sa ... 51376.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuollaisen, saksimallisen kaksiramppisen matalan hankkimista olen ajatellut. Mutta saisi nostaa korkeammalle kuin metrin, tarttee mittailla tallissa ihan oikeesti.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2718
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: Kevyt autonosturi

Viesti Kirjoittaja markoala »

Minä en ostanut kiinalaista nostinta kun kuulin että voi olla erikoinen kokoisia stefoja mitä ei saa hydrauliikka liikkeestä eikä varaosana. Legendaa tai ei. Tonni lisää ja sain wertherin mitä euromasterilla käytössä. Finnkoneelta hain oman itse.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2738
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Kevyt autonosturi

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Tuttu osti tuon Bilteman ja on ollut tyytyväinen. Juuri maanantaina oli nosturista hänen kanssaan puhetta ja on toiminut hyvin vaikka on ammattikäytössä.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kevyt autonosturi

Viesti Kirjoittaja karra »

markoala kirjoitti:Minä en ostanut kiinalaista nostinta kun kuulin että voi olla erikoinen kokoisia stefoja mitä ei saa hydrauliikka liikkeestä eikä varaosana. Legendaa tai ei. Tonni lisää ja sain wertherin mitä euromasterilla käytössä. Finnkoneelta hain oman itse.
Eli tällaisia saa Finnkoneelta:

http://www.finnkone.fi/saksinostin" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finnkone.fi/matalanostin" onclick="window.open(this.href);return false;
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
jarskak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 485
Liittynyt: Ti 02.10.2007 10:43

Re: Kevyt autonosturi

Viesti Kirjoittaja jarskak »

http://www.nettikone.com/muu-merkki/3200kg/1370980" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuolta sais käytettyjä ilmeisesti merkkinostimia.
Itellä tekis vähä mieli kans tuontyyppistä, nyt kun on autotalli valmis ja nosturille tuli tehtyä lattiaan jo valuun vahvistuksetkin.
Biltemassa oli tarjouksessa saksinostin hintaan 1100 euroa reilu vuosi sitten, mutta sekin oli noussu 1900 euroon...
Viimeksi muokannut jarskak, Pe 13.02.2015 13:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2738
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Kevyt autonosturi

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

http://data.finnkone.fi/files/resources ... os_SRM.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
ei mekaanista lukitusta :problem:
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1749
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kevyt autonosturi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

http://www.mstuonti.fi/?page=tuotteet&group=6" onclick="window.open(this.href);return false;

Täältä olen yhden ostanut. Takuuseenkin sain vuotavan venttiilin. Muuta vikaa ei ole ollut. Kaksi kertaa soittanut tuonne ja heti vastataan ja tartutaan aiheeseen. Hyvä virma. Ottivat 100€ kotiin toimituksesta.
Star
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Kevyt autonosturi

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Katsokaas bilteman nostimen alustavaatimuksia, betonilattialle....200mm +

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kevyt autonosturi

Viesti Kirjoittaja Sergey »

LopenUupunut kirjoitti:Katsokaas bilteman nostimen alustavaatimuksia, betonilattialle....200mm +

.
Mikähän idea siinäkin on? 1,5m2/3t jalusta. Sillä taatusti saadaan kyllä vastuu siirrettyä käyttäjälle kun ei kovin monella oo 200mm lattiaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Kevyt autonosturi

Viesti Kirjoittaja pera8x »

Sergey kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:Katsokaas bilteman nostimen alustavaatimuksia, betonilattialle....200mm +

.
Mikähän idea siinäkin on? 1,5m2/3t jalusta. Sillä taatusti saadaan kyllä vastuu siirrettyä käyttäjälle kun ei kovin monella oo 200mm lattiaa.

varmaan jotain tollasta. ei ole kyllä missään linjassa järjen kanssa tuo lattiavaatimus. kakspilari nosturikin lattaivaatumksia löytyy 100mm, niin mitenkä tollanen mikä ei edes kiinnitetä lattiaan voi vaatia noin järjettömän paksuuden? ei ummarra.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
mar.com
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Ma 15.09.2014 08:40

Re: Kevyt autonosturi

Viesti Kirjoittaja mar.com »

Auto kun on tallissa renkaiden varassa niin 2000kg pötköttää neljän lottokupongin suuruisella alalla. 10cm lattia kyllä kestää jos (ja kun) siellä on terästä.
s203 C270cdi -02
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3932
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Kevyt autonosturi

Viesti Kirjoittaja tomant »

Tuossa Bilteman nosturissa on suurin kuorma ja omapaino yhteensä 3500 kg, josta saattaa yhdelle jalalle tulla hieman yli puolet, joten vertaus neljään renkaaseen ei oikein toimi. Jos lattiassa on 10 cm omassa myllyssä veivattua kuraa ja sen pinnassa jokin kanaverkko, kuullostaa Bilteman 200 mm lujaa betonia aika hyvältä vaihtoehdolta (mieluummin oikein raudoitettuna). Kuten tiedämme on suomalainen omakotirakentaja selvästi viisaampi kuin rakennusinsinööri ja suunnitelmat piirustuksineen ovat yleensä tarpeettomia ,-)

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kevyt autonosturi

Viesti Kirjoittaja Sergey »

eipä oo tullu aikojen saatossa kyllä yhtään lattiaa valettua kanaverkolla raudoittaen :) Omalla myllyllä kyllä on tehty mäskiä josksus. veikkisin että valtaosa lattioita kestää tuon ihan helposti.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2718
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: Kevyt autonosturi

Viesti Kirjoittaja markoala »

Minulla on betoniverkko 10cm lattiavalussa ja lisänä harjaterästä ajolinjalla. On kestänyt tuon oman nostimen.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Kevyt autonosturi

Viesti Kirjoittaja pera8x »

petni verkkoa tääläkin lattiassa, mutta ite petoni on tilattu valmiina pumppuautolla. niin sen laadusta en sitten osaa sanoa onko se parempaa, kun omassa myllyssä vatkattu. :D

jos nyt ihan järjellä tätä touhua ajattelee, niin kaks pilari nosturi pultataan lattiaan kiinni, siihen riittää parhaimmillaan se 100mm laatta raudotettua petonia. tollasella nosturilla tulee aina jonkun verran myös vääntävää voimaa eteen/taakse. harvemmin sitä niin tarkasti autoa saa nostettua tasapainossa. ja tämä systeemi kestää ja toimii.

pilteman nosturi makaa lattialla ilman mitään pultteja ja kaikki paine tulee suoraan alaspäin ilman mitään vääntövoimia. lattiavaatimuksena on tuplasti enemmän petonia. en ymmärrä. petoni kyllä kestää puristusta vaikka kuinka ja paljon. toki petonin alla oleva eriste vaikuttaa lattian kestävyyteen ja vääntymiseen jne, mutta ne raudotukset siellä pitää huolen, että se kestää. toki, jos joku kotikokki on tehnyt säästöpetinia, missä puolet on hiekkaa ja kolmasosa tiiliä ja kiviä, kanaverkolla raudotettuna, niin sittenhän se on asia erikseen. mutta petonilattia ihan sellasena, kun sen kuuluukin olla luulis kestävän tollasen nosturin toiminnan vähemmälläkin, kun 200millillä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3932
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Kevyt autonosturi

Viesti Kirjoittaja tomant »

Tuo Bilteman vaatimus on luultavasti sellainen varman päälle mitta, että ainakaan siitä ei aiheudu ongelmia. Omistajan vastuullahan se joka tapauksessa on, vaikka Biltemat tai rakennustarkastajat sanoisivat mitä tahansa. Tuollaisen lattian mitoitukseen pitäisi tietää hieman myös perustamisolosuhteista, laatan reunajäykisteistä ja mahdollisista muista jäykistyspalkeista. Nosturin tuenta on myös mielenkiintoinen asia. Auton ajaessa nosturille tulee lattiaan suuri keskitetty pistemäinen tai viivamainen kuorma, auton paino ei suinkaan jakaudu tasaisesti nosturin alustaan. Toisaalta "kahden tonnin Mersun" nokka painanee korkeintaan 1200 kiloa ja vinoon ajettunakin vain reilut 600 kiloa per pyörä, joten ehkä tuo 100 mm "betonia ja teräsverkkoa" sen kestää laatan tuennasta riippumatta. Jos tallissa on maanvarainen laatta reunapalkein jäykistettynä ja perusmaa on huonoa pitäisi terästä olla laatan molemmissa pinnoissa riittävästi.

Väittelin appiukon kanssa aikoinaan autotallin laattaperustuksista savimaalle enkä saanut häntä ymmärtämääön, mitä pohjarakennusnormit sanoivat. Olin silloin ykkösluokan betonirakenteiden suunnittelija ja suunnitellut joitakin tuhansia kuutiometrejä järeitä teräsbetoni- ja jännitettyjä betonirakenteita enkä uskaltanut nimeäni laittaa hänen suunnitelmiinsa. Silloin kävi myös ilmi miten ammattitaidotonta oli suurkaupungin rakennusvalvonta, joka jättää vastuun kepeästi rakentajalle. Väliäkö sillä, jos laatat murtuvat tai kallistelevat savipellossa. Toivottavasti tilanne on kunnissa parantunut kolmessa vuosikymmenessä.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3812
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Kevyt autonosturi

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Tämähän se on mielenkiintoinen aihe itsellekin.

Kovasti kiinnostavat kaikenlaiset kokemukset aiheesta ja noista laitteista. Itsellä ollut mielessä saksinosturi, jossa toi metrin nostokorkeus riittää kummasti. Ja semmoinen pitäisi olla, että auton voi nostaa ylös, laittaa alle pukit tms. korokkeet ja sen jälkeen vetää nosturi pois alta siltä varalta, että kuitenkin joskus on edessä hommia, joiden kanssa pitää päästä koko pohjan alueelle käsiksi.

Oliko Karra sulla muuten linkkiä siihen Overdriven samaa aihetta käsittelevään keskusteluun? Ei itselleni varmaan olisi pahitteeksi sitäkin vilkaista. Olen kyllä joskus saattanut siihen törmätäkin, mutta en nyt ihan vähään aikaan.

Kun nyt toi lattia-asia on esillä, niin mulla on muuten 100mm lattia, mutta nosturin alueella (vissiin noin 3000 x 4000) se on 150mm paksu, vaikkakin olin kyllä tuota tehdessäni tietoinen tuosta Bilteman nosturin 200mm vaatimuksesta. Raudoitus tehty 6 x 150 verkolla, jota on limitetty melko vahvasti, kun nuo olivat niitä peräkärryn kokoisia verkkoja. Betoni oli Ruduksen tekemää lattialaatua, en muista tarkemmin että minkälaista. Pohjalla on ensin tontin omaa maaperää, ns. mäkimoreenia, ja sen päällä tärytettyä 8-16 sepeliä joku vähintään 400mm kerros, ja sit lattiastyroksia 150mm paitsi nosturin kohdalla, jossa on sitten se 50mm vähemmän eristettä. Maavarainen laatta siis. En tiedä, kestääkö tuo, mutta uskoisin, että joo. Sitpä sen näkee, jos joskus saan sen nosturin hankittua. Kyl toi vastaavan suunnittelijan / työnjohtajan hyväksymällä tavalla on tehty, mutta se on ihan toinen kysymys, että onko hän jotakin laskelmia tuohon liittyen tehnyt. Veikkaisin, että ei varmaankaan...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
mar.com
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Ma 15.09.2014 08:40

Re: Kevyt autonosturi

Viesti Kirjoittaja mar.com »

Olemassa olevaan talliin kun laittaa nosturin niin ei voi kuin toivoa että lattia kestää. Jos epäilee niin joutuu vahvistamaan laattaa nosturin kohdalta. Uutta kun rakentaa niin on helppo ottaa nosturivaraus huomioon ja tehdä laattavahvennos ja sinne terästä rakennesuunnittelijan tai vastaavan työnjohtajan ohjeen mukaan. Minulla on 3500kg tiilinen uuni pirtissä ja sen alla on 200mm laatta jossa on 10mm teräksistä taivutettu arina. teräksiä on 20cm välein ja ristikkäin. Eriste on korvattu finnfoamilla laattavahvennoksen kohdalla. Hiekka tai sepelitäytön tiivistäminen on tietenkin tärkeä tehdä huolella.
Talli odottaa rakentamistaan tuossa pihalla ja kyllä sinne nosturivaraus tulee.
s203 C270cdi -02
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2738
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Kevyt autonosturi

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Ollaankos tässä lattiakeskustelussa nyt hiukan hakoteillä? Väite: lattia kestää tuon saksinosturin (siis auton kanssa) jos se kestää pelkän autonkin. Ja sitten perustelu: Saksinosturi lepää tuollaisten teräsalustojen päällä (Bilteman kuvaa katselin), joista jo toisessa on pinta-alaa enemmän kuin neljässä auton renkaiden kosketuspinnassa yhteensä, joten lattiaan kohdistuva pintapaine on auton ollessa nosturilla pienempi kun silloin kun se on pyörillään. Kaksipilarinosturin kanssa onkin varmaan eri juttu. Tämä siis noin maalaisjärjellä ajateltuna, viisaammat voi laskea todellisen kuormituksen.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3932
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Kevyt autonosturi

Viesti Kirjoittaja tomant »

tahtoomersun kirjoitti:Ollaankos tässä lattiakeskustelussa nyt hiukan hakoteillä? Väite: lattia kestää tuon saksinosturin (siis auton kanssa) jos se kestää pelkän autonkin. Ja sitten perustelu: Saksinosturi lepää tuollaisten teräsalustojen päällä (Bilteman kuvaa katselin), joista jo toisessa on pinta-alaa enemmän kuin neljässä auton renkaiden kosketuspinnassa yhteensä, joten lattiaan kohdistuva pintapaine on auton ollessa nosturilla pienempi kun silloin kun se on pyörillään. Kaksipilarinosturin kanssa onkin varmaan eri juttu. Tämä siis noin maalaisjärjellä ajateltuna, viisaammat voi laskea todellisen kuormituksen.
Todennäköisesti lattia kestää, mutta pari huomiota perustelusi johdosta. Pintapaine on nosturin jalan alla pienempi kuin renkaan alla vain, jos nosturin jalat ovat riittävän jäykät ja jakavat kuorman isommalle pinta-alalle kuin rengas, mikä ei ole itsestään selvää. Jos jalkojen pelti taipuu, saattaa pintapainekin olla suurempi ja tukipisteet lisäksi myös liikkuvat toisiinsa nähden. Sinänsä pintapaineella ei liene merkitystä lattian kestävyyden kannalta, mutta nosturi keskittää kuormaa laatan keskelle enemmän kuin renkaat, mikä taivuttaa lattialaattaa enemmän kuin pelkkä auto. Näin erityisesti, jos maanvaraisen lattian alusta on vähääkään painunut.

Mielestäni tässä lattiakeskustelussa ei olla hakoteillä, vaan tämä on ollut asiallista pohdintaa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2738
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Kevyt autonosturi

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

tomant kirjoitti:
tahtoomersun kirjoitti:Ollaankos tässä lattiakeskustelussa nyt hiukan hakoteillä? Väite: lattia kestää tuon saksinosturin (siis auton kanssa) jos se kestää pelkän autonkin. Ja sitten perustelu: Saksinosturi lepää tuollaisten teräsalustojen päällä (Bilteman kuvaa katselin), joista jo toisessa on pinta-alaa enemmän kuin neljässä auton renkaiden kosketuspinnassa yhteensä, joten lattiaan kohdistuva pintapaine on auton ollessa nosturilla pienempi kun silloin kun se on pyörillään. Kaksipilarinosturin kanssa onkin varmaan eri juttu. Tämä siis noin maalaisjärjellä ajateltuna, viisaammat voi laskea todellisen kuormituksen.
Todennäköisesti lattia kestää, mutta pari huomiota perustelusi johdosta. Pintapaine on nosturin jalan alla pienempi kuin renkaan alla vain, jos nosturin jalat ovat riittävän jäykät ja jakavat kuorman isommalle pinta-alalle kuin rengas, mikä ei ole itsestään selvää. Jos jalkojen pelti taipuu, saattaa pintapainekin olla suurempi ja tukipisteet lisäksi myös liikkuvat toisiinsa nähden. Sinänsä pintapaineella ei liene merkitystä lattian kestävyyden kannalta, mutta nosturi keskittää kuormaa laatan keskelle enemmän kuin renkaat, mikä taivuttaa lattialaattaa enemmän kuin pelkkä auto. Näin erityisesti, jos maanvaraisen lattian alusta on vähääkään painunut.

Mielestäni tässä lattiakeskustelussa ei olla hakoteillä, vaan tämä on ollut asiallista pohdintaa.

tomant
Anteeksi hieman epäselvä ilmaisu. En siis tarkoittanutkaan, että itse pohdinta on turhaa ja hakoteillä, vaan ajatus lattian kuormittumisesta. Itsellä ei siis ole mitään pätevyyttä tallaisten laskemiseen yms. vaan tuli mieleen ajatus heikolla jäällä olemisesta: jaloilla seisten jää ei kestä, mutta makaamalla kestää. Ei siis kovin tieteellinen lähestymistapa, mutta ymmärrät mitä tarkoitan.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kevyt autonosturi

Viesti Kirjoittaja karra »

Nozki kirjoitti:Tämähän se on mielenkiintoinen aihe itsellekin.

Oliko Karra sulla muuten linkkiä siihen Overdriven samaa aihetta käsittelevään keskusteluun? Ei itselleni varmaan olisi pahitteeksi sitäkin vilkaista. Olen kyllä joskus saattanut siihen törmätäkin, mutta en nyt ihan vähään aikaan.
Tässä: http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... 2&t=285882" onclick="window.open(this.href);return false;

Niin minulla on auto 4 kpl ostopukkien varassa, miten ne kuormittaa lattiaa?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Kevyt autonosturi

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Mulla on muuten 200mm valu ja v*tusti 10mm rautaa lattiassa...mutta kun tallista tuli vahingossa liian matala nostimelle, 3m sisäkorkeus :oops: .

Tommonen matalanostin pitäis kyllä olla ihan renkaiden vaihtoa ajatellenkin jo...saati öljynvaihtoihin. Sitäpaitsi olis kiva jo imurointihommissa nostaa autoa ylös, auton lattia vyötärön korkeudelle niin ei tarttis kyykkiä perse pystyssä....

Tämmästä olenkin pohtinut.
http://www.elekma.com/1-pilarinostin_25 ... cgodW4IAOw" onclick="window.open(this.href);return false;

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Kevyt autonosturi

Viesti Kirjoittaja atlas »

http://www.torafors.com/autotalliinkorjaamoon.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

katsokaas tuota valikoimaa ja muitakin tuotteita

http://www.nettikone.com/muu-merkki/finikor/1093277" onclick="window.open(this.href);return false;

http://mstuonti.fi/?page=tuotteet&group ... 0&item=817" onclick="window.open(this.href);return false;
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Kevyt autonosturi

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

http://www.nettikone.com/muu-merkki/ami-niagara/1370851" onclick="window.open(this.href);return false;

Mikä erona ?

http://www.nettikone.com/muu-merkki/ami ... ys=finikor" onclick="window.open(this.href);return false;
Atlaksen linkistä poimittuna.....jälkimmäinen.

E: hämäävä mainos, olikin käytetyn hinta....

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Kevyt autonosturi

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Ulkomaailmasta näitä löötys pilvinpimein järkihinnoilla...

http://www.eagleequip.com/automotive-sh ... lifts.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Siinä olis näppärä?
http://www.youtube.com/watch?v=RRjdBeTk ... ata_player" onclick="window.open(this.href);return false;

.
Viimeksi muokannut LopenUupunut, Pe 20.02.2015 22:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Opel, "weird lieben autos"....
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Kevyt autonosturi

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

LopenUupunut kirjoitti:Ulkomaailmasta näitä löötys pilvinpimein järkihinnoilla...

http://www.eagleequip.com/automotive-sh ... lifts.html" onclick="window.open(this.href);return false;

.
Ja tällä nostaa jo vähän isommankin auton: http://www.eagleequip.com/product/MSC-18K-B.html" onclick="window.open(this.href);return false;
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3932
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Kevyt autonosturi

Viesti Kirjoittaja tomant »

karra kirjoitti:Niin minulla on auto 4 kpl ostopukkien varassa, miten ne kuormittaa lattiaa?
Pukkien sijainnista riippuen niissä lienee likimain samat kuormat kuin renkaidenkin kohdalla ja kuormittava pinta-ala riippuu pukin koosta. Pukin yläpää on nivelöity, jolloin kuorma jakautunee aika tasaisesti pukin kohdalla. Laatan taivutusrasitusten kannalta pukkien pistemäiset kuormat ovat ilmeisesti lähempänä toisiaan kuin renkaiden kuormat, joten kuormitus on hieman suurempi lattialle. Mutta älä ole huolissasi: jos lattia kestää nostaa kyljen tai etupään yhdellä kertaa, kestää se varmaankin myös pukkien päällä olevan auton.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
mettämies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: To 16.01.2014 12:31
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Kevyt autonosturi

Viesti Kirjoittaja mettämies »

LopenUupunut kirjoitti:Mulla on muuten 200mm valu ja v*tusti 10mm rautaa lattiassa...mutta kun tallista tuli vahingossa liian matala nostimelle, 3m sisäkorkeus :oops: .
.
Voihan sinne sen kakspilarinkin laittaa. Eihä se pakko ole ylösasti nostaa. Itseasiassa aika harvon. Ite arvoin parivuotta sitten tuommosen "halvan" kiinalaisen - käytetyn laatunosturin välillä ja päädyin käytettyyn. Saa varmasti osia jos tarvii. Samoin luotettavuus ja käytettävyys mielestäni parempi. Eli ostin siis stenhojin 3,2t nostavan lattiavapaan mallin. Itellä vino sisäkatto, matalemmalla puolella tolpan sisälaidan kohdalla 3,5m ja korkeampi puoli sen 4,2m. Lattia tolppien kohalla 20cm tuplaraudoilla + harjateräkset reunoilla, ilman lämpökaapeleita. Maksoin tuosta saman mitä uudesta melkein vastaavasta kiinalaisesta, siistikuntoinen ja tarkastettu parikuukautta aiemmin. Itellä oli vielä suurin kriteeri tuo lattiavapaus, kun on kaivo tolppien välissä ja kaadot tieten myös. Samoin piti olla itsenäiset tolpat kun ei vinon katon ja lattiavapauden takia voinut olla välivaijereita. Tuo oli oikeestaan ainot järkevä vaihtoehto, sähköpiuhat kun voi kierrättää mitäkautta vaan.
W163 270CDI / W639 115CDI 4x4 / W639 115CDI 4X4
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kevyt autonosturi

Viesti Kirjoittaja Sergey »

kannattaa myös ottaa huomioon se, että jos sattuu muuttamaan vaikka 10v päästä, niin on sitte valmiiksi se nosturi jolla auton saa sinne seisomakorkeuteen asti. ei se meilläkään ole ylimmässä asennossa melkee koskaan kun kuitenkin istuu jakkaralla. Tallin sisäkorkeus ei ole kuin 280 ja jää yleensä 10-20cm "nostovaraa" normaalista työskentelykorkeudesta.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Vastaa Viestiin