W123 Takalaakerin "erikoishylsy"
W123 Takalaakerin "erikoishylsy"
Moi
Tuli hankittua 123 diesel coupe. Niin mukava kun sillä olisikin vain ajella, mutta hieman remonttihommaa näin alkuun...
Löytyisko keltään lainata/vuokrata Vaasan lähistöltä tuota erikoishylsyä takapyöränlaakerin vaihtoon? Tai vaihtoehtoisesti myydä ja silloin toki kauempaakin.
TJ
Tuli hankittua 123 diesel coupe. Niin mukava kun sillä olisikin vain ajella, mutta hieman remonttihommaa näin alkuun...
Löytyisko keltään lainata/vuokrata Vaasan lähistöltä tuota erikoishylsyä takapyöränlaakerin vaihtoon? Tai vaihtoehtoisesti myydä ja silloin toki kauempaakin.
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5679
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: W123 Takalaakerin "erikoishylsy"
mullon pelkkiä romuja vaan
Re: W123 Takalaakerin "erikoishylsy"
Moi
juurikin tuollainen työkalu olisi hakusessa. Jos jollakin sattuisi olemaan lähistöllä tai haluaisi luopua omastaan? MBSpecialistilla näyttäisi olevan 32,75 mutta ei viittisi lähteä pelkästään tuota tilaamaan...
TJ
juurikin tuollainen työkalu olisi hakusessa. Jos jollakin sattuisi olemaan lähistöllä tai haluaisi luopua omastaan? MBSpecialistilla näyttäisi olevan 32,75 mutta ei viittisi lähteä pelkästään tuota tilaamaan...
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: W123 Takalaakerin "erikoishylsy"
Työkonepuolella noita on hakattu ihan kalpeetilla, ja sitten noihin on myös sellanen avain, jossa sellanen varsi jossa päässä kaari ja väkänen päässä.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5679
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: W123 Takalaakerin "erikoishylsy"
tarkotat varmaanki haka-avaintaS202 kirjoitti: noihin on myös sellanen avain, jossa sellanen varsi jossa päässä kaari ja väkänen päässä.
mullon pelkkiä romuja vaan
Re: W123 Takalaakerin "erikoishylsy"
Mikä on kalpeeti?
-Esukki-
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5679
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: W123 Takalaakerin "erikoishylsy"
oliskohan se valtavan kokonen taltta ja 7kg:nen lekaesukki kirjoitti:Mikä on kalpeeti?
mullon pelkkiä romuja vaan
Re: W123 Takalaakerin "erikoishylsy"
Minkäkokoinen on tuo mutteri?
Normaali KM8 tms. mutteri?
Normaali KM8 tms. mutteri?
Re: W123 Takalaakerin "erikoishylsy"
Kyllä takalaakerin vaihto vaatii tuollaisen työkalun. Siinä joutuu puristamaan laakerin krymppihelan kaksimetrisellä varrella.
Tein työn kerran autotallissa tunkin varassa ja joutui aika monta kertaa muuttamaan työkalun asentoa, että sopi vääntämään.
Tein työn kerran autotallissa tunkin varassa ja joutui aika monta kertaa muuttamaan työkalun asentoa, että sopi vääntämään.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Re: W123 Takalaakerin "erikoishylsy"
Koe postaus... en saa jostain syystä vastaustani julki vaan tulee jatkuvasti erroria...
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: W123 Takalaakerin "erikoishylsy"
Ja heti toimi
Yees, auki saa varmaankin paukuttamalla kalpeetilla tai vaikka paineilmataltalla... mutta kiristäminen juurikin tuon mainitun krymppihelan takia vaatii työkalun. Livenä mutteri ei ole niin näkösällä, että siihen pääsis haka-avaimella. Alla linkki, jossa on mielestäni hyvä vinkki kiristäessä pyörittää pyörännavasta ja antaa vääntimen nojata tukivarteen. Vielö jos tekis työkalun jolla sais vaikka 3/4 räikällä väännettyä ulkopuolelta.
http://www.peachparts.com/Wikka/W123RearWheelBearings" onclick="window.open(this.href);return false;
Niin, olisko kellään myidä tuota kruunuhylsyä? Tai lainata lähiseudulta? Tai jos joku hylsyn omistava vois tehdä mittakuvan?
Vois sorvata tuon ulkoholkin ja jyrsiä siihen kruunun. Keskelle reikä sopivankokoiselle pitkälle hylsylle, joka ohjaise vetarin reijästä ja sais samalla puolentuuman vääntiön. Osat sitte hitsillä yhteen... Ei viittisi vielä purkaa takapäätä mittailuja varte kun on ihan kivat ajelukelit. Tai sitte jos vaan tilais työkalun... halvin mitä nyt löysin on noin 33€
Yees, auki saa varmaankin paukuttamalla kalpeetilla tai vaikka paineilmataltalla... mutta kiristäminen juurikin tuon mainitun krymppihelan takia vaatii työkalun. Livenä mutteri ei ole niin näkösällä, että siihen pääsis haka-avaimella. Alla linkki, jossa on mielestäni hyvä vinkki kiristäessä pyörittää pyörännavasta ja antaa vääntimen nojata tukivarteen. Vielö jos tekis työkalun jolla sais vaikka 3/4 räikällä väännettyä ulkopuolelta.
http://www.peachparts.com/Wikka/W123RearWheelBearings" onclick="window.open(this.href);return false;
Niin, olisko kellään myidä tuota kruunuhylsyä? Tai lainata lähiseudulta? Tai jos joku hylsyn omistava vois tehdä mittakuvan?
Vois sorvata tuon ulkoholkin ja jyrsiä siihen kruunun. Keskelle reikä sopivankokoiselle pitkälle hylsylle, joka ohjaise vetarin reijästä ja sais samalla puolentuuman vääntiön. Osat sitte hitsillä yhteen... Ei viittisi vielä purkaa takapäätä mittailuja varte kun on ihan kivat ajelukelit. Tai sitte jos vaan tilais työkalun... halvin mitä nyt löysin on noin 33€
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5679
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: W123 Takalaakerin "erikoishylsy"
siinähän on tuntien homma kun tekee itte tuon työkalun oikein kunnollisen, jos kerta 33€ saat kunnon oikeen työkalun niin en kyllä enää miettis sen lainaamista saatikka sen tekemistä sitten jos hävittää kärryn niin myy sen avvaimen sitten seuraavalle tarvittialle vaikka mulle
mullon pelkkiä romuja vaan
Re: W123 Takalaakerin "erikoishylsy"
Hylsy laitettu tilaukseen mbspecialistilta. Halvaksi tuli kun vältteli postikuluja keräämällä yli satkun edestä rojua...
Paikallisesta varaosaliikkeestä löytyi hyllystä laakerisarja merkkiä Ruville. Työkalua odotellessa...
Paikallisesta varaosaliikkeestä löytyi hyllystä laakerisarja merkkiä Ruville. Työkalua odotellessa...
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5679
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: W123 Takalaakerin "erikoishylsy"
tuo työkalu on tehty 3/4" vääntiölle
mullon pelkkiä romuja vaan
Re: W123 Takalaakerin "erikoishylsy"
Työkalu tuli tilattua ja apparin laakeri vaihdettua. Nyt vaihdossa kuskin puoleinen laakeri, jonka edellinen vaihtaja oli kaiketi kiristänyt liika kireelle... Jälkimmäiseen hain motonetin halppislaakerin hätäpäissäni ja parin tunnin ähellyksen jälkeen totesin, että palautukseen meni... oli ulomman sisäkehän sisäreunan pyöristys liika pieni ja laakeri ei istunut pohjaan.
Autosta kuuluu moottorijarrutuksessa sellainen raksuttava krahina... äänen lähde on edelleen epäselvä. Ääni on melko voimakas kun perä nostettu pukeille, kaasuttaa ja nostaa jalan kaasulta. Perän avasin kun epäilin josko sieltä löytyis jotakin, mutta ei mitään silmiinpistävää. Yksi vinkki on vaihteiston kannatinkumi. Voi kuulemma antaa ääntä jos on ihan floosa.
Autosta kuuluu moottorijarrutuksessa sellainen raksuttava krahina... äänen lähde on edelleen epäselvä. Ääni on melko voimakas kun perä nostettu pukeille, kaasuttaa ja nostaa jalan kaasulta. Perän avasin kun epäilin josko sieltä löytyis jotakin, mutta ei mitään silmiinpistävää. Yksi vinkki on vaihteiston kannatinkumi. Voi kuulemma antaa ääntä jos on ihan floosa.
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5679
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: W123 Takalaakerin "erikoishylsy"
vetoakseli voi pitää moottorijarrutuksessa raksuttavaa ääntä yritä vaan paikallistaa äänen aiheuttajaa, tuo vetari homma on aika työläs tutkia
mullon pelkkiä romuja vaan
Re: W123 Takalaakerin "erikoishylsy"
Hyvin usein työkalut on kertakäyttöisiä, vanhat mutterit on hirttänny kiinni ja tk.kärsii avattattaessa vanhaa mutteria.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5679
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: W123 Takalaakerin "erikoishylsy"
tähän teoriaan en nyt usko ollenkaan ei mulla ainakaan ole yhtään kertakäyttö työkaluaKipsu kirjoitti:Hyvin usein työkalut on kertakäyttöisiä, vanhat mutterit on hirttänny kiinni ja tk.kärsii avattattaessa vanhaa mutteria.
mullon pelkkiä romuja vaan
Re: W123 Takalaakerin "erikoishylsy"
Sulla on käynny harvinaisen hyvä tuuri. Itse en ole takalaakereita vaihtannu, kolme kertaa olen teettänny moisen homman (korjaamoissa jotka erikoistuneet Mersuihin). Joka kerta on tk. hajonnut tai sitä on joutunnu hitsaamaan. Autot ollu ennen remppaa ajokunnossa, ei ole mistään sellasista kysymys että vanha laakeri olisi hirttänny kiinni.touhottaja kirjoitti:tähän teoriaan en nyt usko ollenkaan ei mulla ainakaan ole yhtään kertakäyttö työkaluaKipsu kirjoitti:Hyvin usein työkalut on kertakäyttöisiä, vanhat mutterit on hirttänny kiinni ja tk.kärsii avattattaessa vanhaa mutteria.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5679
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: W123 Takalaakerin "erikoishylsy"
eikait se ny ole ihan tuuristakaan kiinni, vaan työkalun laadusta kuvan työkalua käytetty pariinkymmeneen laakerin vaihtoon ja mun mielestä se on aika koskemattoman näkönen edelleenKipsu kirjoitti:Sulla on käynny harvinaisen hyvä tuuri. Itse en ole takalaakereita vaihtannu, kolme kertaa olen teettänny moisen homman (korjaamoissa jotka erikoistuneet Mersuihin). Joka kerta on tk. hajonnut tai sitä on joutunnu hitsaamaan. Autot ollu ennen remppaa ajokunnossa, ei ole mistään sellasista kysymys että vanha laakeri olisi hirttänny kiinni.touhottaja kirjoitti:tähän teoriaan en nyt usko ollenkaan ei mulla ainakaan ole yhtään kertakäyttö työkaluaKipsu kirjoitti:Hyvin usein työkalut on kertakäyttöisiä, vanhat mutterit on hirttänny kiinni ja tk.kärsii avattattaessa vanhaa mutteria.
muttereita on kylläkin korkannu kovan ryppyholokin tautta, mutta työkalu on kyllä kestänyt
tarttee vaan viitsiä avata mutterin lukitus pyörän napaan
mullon pelkkiä romuja vaan