TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Nevu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Su 14.11.2021 04:35

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja Nevu »

Hei! Suunnittelin jonkun näköistä letkulämppäriä omaan s203 2001 mersuun m111.951 koneella. Ei mitään hajua mihin väliin kannattaa laittaa olisiko kellään kokemusta tai kuvaa miten letkut menee kyseisessä autossa. Itse en löytänyt hyvää kuvaa mistään. Lohkolämppärinilmeisesti persiistä asennella.
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

S203:sta ei ole kokemusta, mutta vaimoni kymppiä isompaan (S213) asennettiin TT-Thermo tehdaswebaston paikalle lokasuojan sisään, jolloin on mahdollista hyödyntää tehdaslämmittimen letkusarjaa. Itseä hieman epäilytti, koska omassa autossani (W212) on sekä Weba että Defan sähkölämmitysjärjestelmä, mutta tämän kokeen nojalla taitaa Webasto jäädä asentamatta tuohon uudempaan kun meidän autot kuitenkin lähtevät lähes aina sähköistetyltä parkkipaikalta.

Kävin tänä aamuna mittaamassa lämpötilojakin lämmityksen aikana ja melko vakuuttavaltahan tuo 1 kW TT-Thermo parilitraisessa koneessa näyttää. Ulkolämpömittari seinällä näytti lämmityksen alussa -15 astetta, S213 ulkolämpömittari -14.5 ja vieressa samassa avoimessa katoksessa seisovan W212:n ulkoilman lämpömittari näytti -13 astetta. Kumpikin auto oli ajettu lämpimänä parkkiin edellisenä iltana parin tunnin välein kello 20:00 - 22:00 välisenä aikana, eli seisonta-aikaa tuli vähintään 12 tuntia.

Lämmitys eteni seuraavasti, nämä jäähdytysnesteen lämpötilat on katsottu auton väylältä saman OBD lähettimen (ELM 327) yli. Verrokkiauton OM651 moottoria lämmittää Defan vesikiertoinen vapaakiertolämmitin ja S213:n OM654 lämpenee TT-Thermon kiertovesipumpullisella 1 kW lämmittimellä:

aika W212 S213
10:18 -7 -8
10:48 +13 +19
11:18 +18 +27
11:48 +22 +33
12:15 +26 +36

Viimeinen puolen tunnin jakso jäi hieman vajaaksi S213:n lähtiessä iltavuoroon, mutta ero on aika selvä kun TT-Thermo saavuttaa Defan lämmitysajasta riippumattoman terminaalilämpötilan suunnilleen tunnissa.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
Zikuz
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ma 29.11.2021 16:51

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja Zikuz »

Tilattuna ois 1000W TT-Thermo W212 OM651 seen ja nyt sit vois kuvien kera joku viitsivä rautalangasta vääntää että minnekkä väliin ja mihinkä paikkaan sen sais näppärästi laitettua. Itellä ei kokemusta moisen asentamisesta ennestään oo lainkaan. Kiitos nyt jo etukäteen 😁🤘
Tietättömyytensä tiedostaja
Avatar
MB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: To 10.07.2003 12:46

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja MB »

Aikoinaanahan noita kiinan lämppäreitä asennettiin. Osa on toiminut ja osa heittänyt toimimasta. Tämän viestiketjun lukemalla läpi saa hyviä asennusvinkkejä.
Auto jolla ajat ikäsi, Mercedes
Ramos
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ma 18.06.2012 18:13

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja Ramos »

Saako tuollaisen siis laittaa ihan mihin kohtaan vain missä neste kiertää? Paisarista suoraan lähtee alaspäin paksumpaa letkua jos sen siihen väliin heti laittaisi? Olisi tilaa mukavasti muutenkin.

TT thermo 1000XC mielessä ja OM642 vm -08 koneeseen.
moska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: La 16.02.2008 03:03
Paikkakunta: Oulainen

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja moska »

Eihän sitä siihen voi laittaa, sehän on vain moottorin ja paisarin yhdistävä letku ja siinä ei saa nestekiertoa aikaiseksi.
S204 C320cdi - 08
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Ramos kirjoitti: Ke 08.12.2021 09:19 Saako tuollaisen siis laittaa ihan mihin kohtaan vain missä neste kiertää? Paisarista suoraan lähtee alaspäin paksumpaa letkua jos sen siihen väliin heti laittaisi? Olisi tilaa mukavasti muutenkin.

TT thermo 1000XC mielessä ja OM642 vm -08 koneeseen.
Kuten tuossa jo mainittiinkin, niin ei paisarin letkuun voi laittaa, mutta esim. R mallissa tuo paisarilta alaspäin lähtevä putki liittyi lämppärikierron paluulinjaan. Siihen lämppärikierron linjaan sen voi laittaa ja onkin varsin oikea paikka. Itse aikanaan asensin siihen webaston liitäntäkappaleella. Se mahdollistaa tilanteen että vesi kiertää lämmittimen kautta vain kun lämmitintä käytetään. Auton käydessä virtaus kulkee suoraan kiertämättä TT kautta...

Kuvassa webasto haarassa kiinni TT

Kuva

Ja tässä TT paikassaan. Kuvan oikeassa laidassa lämppärin paluulinja jonka kylkeen tulee myös paisarin putki.

Kuva

TJ
Viimeksi muokannut Maastis, To 09.12.2021 19:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 535
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja jusi »

Ramos kirjoitti: Ke 08.12.2021 09:19 Saako tuollaisen siis laittaa ihan mihin kohtaan vain missä neste kiertää? Paisarista suoraan lähtee alaspäin paksumpaa letkua jos sen siihen väliin heti laittaisi? Olisi tilaa mukavasti muutenkin.

TT thermo 1000XC mielessä ja OM642 vm -08 koneeseen.
XC-sarjan asennusohjeessa sanotaan, ettei lämmitintä saa asentaa korkeussuunnassa puolen välin alapuolelle. Lisäksi sanotaan, että lämmittimen pitäisi olla vähintään 20 cm jäähdytysnesteen minimitason alapuolelle. Omassa autossa (W221 OM 642) laitoin lämppäriltä koneelle menevään letkuun ja hyvin pelaa (kuva löytyy toisesta ketjusta).

OM642:ssa suosittelen 1500XC:ta, jos sulakkeet vain piisaa.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
jjasse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ma 29.04.2013 22:38

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja jjasse »

MB kirjoitti: Ti 30.11.2021 10:58 Aikoinaanahan noita kiinan lämppäreitä asennettiin. Osa on toiminut ja osa heittänyt toimimasta. Tämän viestiketjun lukemalla läpi saa hyviä asennusvinkkejä.
Jep ja nyt samaa ensimmäisten mallien Kopiota myyydään halpaliikkeissä.

Nykyinen TT-Thermo on eri kampe , kannattaa tutustua, ei ole mikään bulkkimaahantuonti - vehje.
jjasse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ma 29.04.2013 22:38

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja jjasse »

740 GLE kirjoitti: Ti 13.07.2021 21:53 Ainakin tuo linkkaamasi Calix näyttää mainoksen mukaan toimivan luonnollisella kierrolla eli ilman omaa kiertovesipumppua. Onhan se yksi vikapaikka vähemmän, mutta toisaalta nestekierto ei ole yhtä rivakkaa ja lämpeneminen yhtä tasaista kuin pumpulla.

Joko W/S213 mallin OM654 moottoreihin on asennttu tuota uudemman XC version TT-Thermoja ja mitkä ovat kokemukset?

TT-Thermon mitoitusohjeen mukaan 1000 W lämmitin näyttäisi olevan sopiva 2-litraiseen?
On asennettu tuohon ongelmitta. Jos ilman tehtaan pa- lämmitintä niin ei ole edes mukavuusventtiiliä, jos on venttiili niin kierrättää pääsääntöisesti vain sisätilassa ilman venttiilin koodausta.
Avatar
Ari89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 267
Liittynyt: Ti 11.08.2009 22:42
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja Ari89 »

Mukavuusventtiilihän on auki asennossa kun pa-lämmitintä ei käytetä. Eli ei vaikuta letkulämmittimen käyttöön.
B170
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Ma 21.09.2020 14:39

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja B170 »

Maastis kirjoitti: To 09.12.2021 10:14
Ramos kirjoitti: Ke 08.12.2021 09:19 Saako tuollaisen siis laittaa ihan mihin kohtaan vain missä neste kiertää? Paisarista suoraan lähtee alaspäin paksumpaa letkua jos sen siihen väliin heti laittaisi? Olisi tilaa mukavasti muutenkin.

TT thermo 1000XC mielessä ja OM642 vm -08 koneeseen.
Kuten tuossa jo mainittiinkin, niin ei paisarin letkuun voi laittaa, mutta esim. R mallissa tuo paisarilta alaspäin lähtevä putki liittyi lämppärikierron paluulinjaan. Siihen lämppärikierron linjaan sen voi laittaa ja onkin varsin oikea paikka. Itse aikanaan asensin siihen webaston liitäntäkappaleella. Se mahdollistaa tilanteen että vesi kiertää lämmittimen kautta vain kun lämmitintä käytetään. Auton käydessä virtaus kulkee suoraan kiertämättä TT kautta...

Kuvassa webasto haarassa kiinni TT

Kuva

Ja tässä TT paikassaan. Kuvan oikeassa laidassa lämppärin paluulinja jonka kylkeen tulee myös paisarin putki.

Kuva

TJ
Eli tuo pieni auton oma kiertovesipumppu ei sitten mahdollisesti estä TT-Thermo pumpun virtausta? Saisin ML:ssä tuohon samaan kohtaan varsin helposti, mutta siinä on TT-Thermon imupuolella tuo pieni pumppu.
GLC 220d 4matic 2016
BMW i3 2019
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Auton oma kiertovesipumppu näkyy alemmassa kuvassa ihan vasemmassa reunassa. Se ei estä TT pumpun tuottamaa virtausta. Tuo Webaston haaroitusventtiili, mitä käytin, sisältää kevyellä kuulalla toteutetun "takaiskuventtiilin" linja on suoraan auki auton omalla kierrolla ja kuuma vesi ei kierrä TT kautta. Mutta kun TT pumppu on päällä niin kuula sulkee päälinjan ja virtaus kiertää TT kautta.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
B170
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Ma 21.09.2020 14:39

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja B170 »

Maastis kirjoitti: La 18.12.2021 17:54 Auton oma kiertovesipumppu näkyy alemmassa kuvassa ihan vasemmassa reunassa. Se ei estä TT pumpun tuottamaa virtausta. Tuo Webaston haaroitusventtiili, mitä käytin, sisältää kevyellä kuulalla toteutetun "takaiskuventtiilin" linja on suoraan auki auton omalla kierrolla ja kuuma vesi ei kierrä TT kautta. Mutta kun TT pumppu on päällä niin kuula sulkee päälinjan ja virtaus kiertää TT kautta.

TJ
Okei. Varsin hyvä. Mulla ei tuota venttiiliä ole, mutta pitää aamulla alkaa väkästämään TT:tä paikalleen. Eiköhän se siinä sitten toimi? Tuon TT:kään ei pitäisi ahdistaa auton omaa kiertoa vaikka sen laittaisi ihan lämppärin paluuputken väliin, ilmeisesti? Mulla tuo kiertovesipumppu on ilmeisesti lämppärin paluuputkessa, kun toinen pää menee alavesiletkun haaraan.
Ilmeisesti imee lämppäriltä ja työntää alavesiletkuun, näin tuota päättelin, korjatkaa jos meni väärin.
GLC 220d 4matic 2016
BMW i3 2019
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Joo, kyllä se ainakin R oli juuri niin että pumppu on lämppärin paluulinjassa. Paremmin pärjää viileämmässä linjassa. Kyllähän porukka yleensä laittaa TT:n ja vastaavat suoraan vaan "sarjaan" lämppärikierron paluulinjaan eikä se siinä juuri virtausta jarruta vaikka pienemmillä liitoksilla onkin... Itse vaan halusin käyttää tuota liitäntähaaraa jotta TT ei sielä turhaan hohkaa kuumana. Mietin sen myös ehkä pidentävän TT:n kesto ikää...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
B170
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Ma 21.09.2020 14:39

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja B170 »

Jep, ML:n TT asennettu, oli varsin helppo laittaa siihen paisuntasäiliön viereen lämmityslaitteen kennon paluuletkuun, tosin vrtaus on vastakkaiseen suuntaan kuin auton käydessä, eli lämmitin on muistettava irrottaa ennen käynnistystä, mutta niin yleensä on tapanani. Nyt imee sieltä alavesiletkun haarasta tulevasta letkusta ja pumppaa ylöspäin kennolle, hyvin kuitenkin motti lämpenee. Sen verran ahdas paikka on ettei saanut lämmitintä pystyyn, mutta niinhän ne lupaa, että XC:n saa laittaa mihin asentoon vaan. Jos kesemmällä sitten lisäletkuilla asentelee väljempään, mutta saattaa unohtua :-D
GLC 220d 4matic 2016
BMW i3 2019
sallaas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Su 12.08.2018 10:30

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja sallaas »

Omaan w203 2Litraseen bensaan asennettiin 1000XC ja hyvin tyytyväinen olen ollut tähän mennessä. Noin reilun tunnin ollut lämmityksessä -10 pakkasilla ja puskee heti käynnistäessä kädenlämpöistä ilmaa puhaltimista ja moottorin lämmöt nousee nopeasti. :thumbup: auto on periaatteessa heti ajovalmis. Huomenna lupasi -17, katsotaan kuinka potkua riittää.
B170
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Ma 21.09.2020 14:39

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja B170 »

sallaas kirjoitti: Ti 21.12.2021 20:44 Omaan w203 2Litraseen bensaan asennettiin 1000XC ja hyvin tyytyväinen olen ollut tähän mennessä. Noin reilun tunnin ollut lämmityksessä -10 pakkasilla ja puskee heti käynnistäessä kädenlämpöistä ilmaa puhaltimista ja moottorin lämmöt nousee nopeasti. :thumbup: auto on periaatteessa heti ajovalmis. Huomenna lupasi -17, katsotaan kuinka potkua riittää.
Kyllä, aika mukava, kun käynnistää auton niin lämpömittari näyttää yli 40 :-)
Kutoskoneeseen kannattaa laittaa tämä 1500W.
GLC 220d 4matic 2016
BMW i3 2019
Temeziz
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ma 15.05.2006 09:33
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja Temeziz »

TT Thermo 1500xc asennus GL450CDI ( Alkuun hieman hakukoneoptimointia :lol: )

Tässäpä siis pieni tarina kuvien kera ko. laitteen asennuksesta em. autoon.
Ketään en missään nimessä kehota tekemään samoin, mutta itselläni toimii ja olen tyytyväinen.
Ylivieskan Parkkila ystävällisesti antoi vähän vinkkejä asennukseen, kun niitä häneltä kyselin.
Laitan loppuun vielä mittaustuloksia, nyt kun päästiin vielä pakkasistakin nauttimaan.

Hommasin pikku mutulla värkkejä, kuten mutkaletkuja, adaptereita, parempia klemmareita yms. siihen malliin, että selviäisi hommasta ilman kaupassa käyntejä.
Hilkulle meni, mutta siinä onnistuttiin. :lol:
Tässä osakasa.
Kuva

Itsellä ei kyllä sitten lopen tullut tarvetta kuin suoralle 19mm letkulle ja yhdelle 90asteen 19mm kulmajatkolle. Liitoksissa käytin itse ostamiani klemmareita, kun näytti nuo thermon mukana tulleet jotenkin rimpuloilta.

Äkkiseltään voisi luulla, että tuosta autosta tilaa löytyy tuollaisen mötikän asennukseen ja siltä aluksi näyttikin.
Kun sitten halusin ottaa mahdollisimman hyvin huomioon valmistajan ohjeita, eli mm. ei moottorin puolivälin alle ja min. 20cm nesteen minimipinnan alle jne, niin kummasti alkoi tilat vähenemään.
Halusin kierron lämmittimeltä moottorille ja moottorin läpi sitten kierto kennoille. Tämä kuulemma vähentää vikavalojen ilmestymisen todennäköisyyttä. Moottorilta lämppärin kennolle menevä letku on myös melko ylhäällä moottorissa, joten lämmitetyn nesteen luonnollinen kierto ei juuri hyödyttäisi, jos kierto olisi toisinpäin.

Päädyin asentamaan thermon lämppärin kennon paluulinjaan joka menee suoraan moottorin vesipumpulle.
Kuva
Tuohon syylärin alla kulkevaan putkeen meni juuri ja juuri 19mm letku. 21mm olisi varmastikin ollut sopivampi, mutta sitten olisi kuitenkin joutunut sen supistamaan ennen kiinnitystä thermoon. Siinähän siis 17mm liitokset, joihin tuo 19mm letku istui ihan ok, kun hyvin kiristi.
Ensin oli ajatus korvata tuo alaputkelta vesipumpulle menevä letku kokonaan, mutta kiinnitys vesipumpulle vaikutti sen verran isommalta, että olisin joutunut jostain hakemaan isompaa letkua. Aluperäisessä letkussa oli myös sopivia mutkia, joten letku osui melko nätisti kohdalleen, kun sitä vesipumpun päästä hieman käänteli.

Sijoitin lämmittimen siis auton oikealle(vänkärin) puolelle. Paisari ja sisäkennolta tulevat letkut ovat kuskin puolella.
Sisälokarin kun irrotti, niin ihan kohtuudella mahtui sen tuonne värkkäämään. En halunnut jättää lämppäriä mitenkään löyhästi roikkumaan saati vain pelkkien letkujen varaan. Mukana tulleelle kiinnitysraudalle ei löytynyt sopivaa valmista paikkaa autosta mihin sen suoraan kiinnittäisi, niin laitoin kulmaraudasta tuollaisen asennustelineen, jonka sain hyvin tukevasti runkoon kiinni valmiita paikkoja hyödyntäen. Pistin myös peltikattoruuvin pehmustetut prikat kiinnitysraudalle, että ei niin herkästi tärisisi irti. Ja toki kierrelukitetta varsinaisille lämmittimen kiinnitysruuveille. Nyt vielä ainakin muutaman viikon jälkeen on jämerästi kiinni, vaikka melkosta pompotusta on kulkeminen näillä paikallisilla polanteilla...
Kiinnitysrautaa pystyi myös hyvin taivuttelemaan, että sai lämppärin ulostulon hieman yläviistoon, vaikka se ei pakollista tällä mallilla olisikaan ollut.
Imuputkea valmistaja ei myöskään suosittele alaspäin asennettavaksi, mutta testasin painovoimaista kiertoa asennusvaiheessa päästämällä pihdit irti letkusta paisarinpuolelta, niin komeasti tuli vesi lämppärin läpi ihan omalla painollaan. Tästä ajattelin, että tuskinpa tuo nyt sitten hirveästi kiertoa vastustaa. Lämppäri on nyt siis aikalailla vesipumpun korkeudella, about moottorin puolen välin tienoilla. Nyt sitten kuvia:

Laitoin imuletkun ympärille vielä tuollaista paksua kudosvahvistettua kumia, niin ei varmasti hankaa itseään runkoon puhki.
Kuva

Tässä ehkä paremmin havainnollistava kuva asennuksesta
Kuva

Yläpuolelta sisälokari irti
Kuva

Tässä sitten tämän hetken näkymä ylhäältä
Kuva

Ehkäpä sitten kesärenkaiden vaihdon yhteydessä voisi olla inspiraatiota hieman muotoilla tuota kulmarautaa, ettei heti ole ranteet auki, jos tuonne joutuu kätensä työntämään :lol:

Asentelin tosiaan samassa rytäkässä sisähaaran. Sopivaa läpivientiä en löytänyt tuolta vasemmalta puolen autoa konetilasta tai sisälokarin takaa, jota olisi kohtuudella voinut hyväksi käyttää. Päädyin sitten poraamaan reiän tuonne sisäpuhaltimen imukotelon alle noiden isojen liittimien väliin ja alapuolelle. Siellä oli itseasiassa ihan reilustikin tilaa. 20mm reiän tein askelporalla, että mahtui defan johdon pää reiästä ja sain vielä tuon suojaputkenkin siihen väliin. Ja kovasti massaa tiivisteeksi.

Läpivienti vänkärin jalkatilaan
Kuva

Liitokset istui tuohon oikein hyvin, enkä jaksanut niitä alkaa enempää piilottelemaan. Olisi ne saanut sinne läpiviennin luo täysin piiloon, mutta käytännöllisempi tuossa, jos joutuu muutoksia tekemään tai vikaa etsimään.
Kuva

Johdon paikka keulilla
Kuva

Lämppäri toimii kyllä mielestäni ihan hyvin. Tuohon asennettuna vesi tuntuu käsin putkista koeteltuna kiertävän sekä moottorilta lämppärin kennolla, että myös ylävesiletkun kautta syylärin läpi ja takaisin pumpulle. Joku viisaampi voisi kertoa, että joutuuko neste vesipumpulta kiertämään moottorin läpi päästäkseen ylävesiletkulle, vai onko sillä joku oikoreitti nousta suoraan ylös etureunasta :think:
Äkkiseltään voisi kuvitella, että joutuu pidemmän matkan kulkemaan ennen kuin pääsee jäähdyttimelle.

Mittauksia tehdessä en katsonut millään arvoja suoraan antureilta, vaan ihan mittailin paisarista nesteen lämpöjä vaikka siinä neste on varmastikin viileämpää mitä koneessa kiertäessä. Lisäksi lämmittimen pintalämpötilaa ja välillä sisäkennolle menevän letkun lämpöä. Katsoin myös auton omaa mittaria, mutta siinä asteikko alkaa 40 asteesta ja ilmeisesti virrat päälle laittaessa siihen ilmestyy aina ensimmäinen pykälä, eli ainakaan tämän yli ei päästy missään vaiheessa.
Tarkoituksella pidin lämppäriä käynnissä molempina päivinä 3h, että näkee mihin lämmöt nousee. Jospa se ei siitä nyt ottanut kovasti itseensä... :wink: :lol:
Ensimmäisenä päivänä en muistanut mitata paisarista nesteen alkulämpöjä.

Päivä 1. Yöllä -15 pakkasta ja mitatessa kokoajan about -11.

1h: neste paisarissa +15. 1,5h: neste paisarissa +18, thermo pinta +42
2h: neste paisarissa + 20, thermo +46. Seuraavalla mittauksella huomasin lämmittimen välillä napsuvan, eli ilmeisesti oli termostaatin maksimilämmöt saavutettu.
2.5h: neste paisarissa +22, thermo +46. 3h: neste paisarissa +26, thermo +47.
Tässä kolmen tunnin kohdalla mittasin myös moottorilta sisäkennolle menevän letkun pintalämmön ja sain tulokseksi +38 astetta.

Päivä 2. Yöllä about -25 astetta pakkasta. Mitatuksen alkaessa -22 ja 2h kohdalle kokoajan vähintään -20 astetta pakkasta. 3h kohdalla oli enää -18.
Tuolloin en mitannut enää kuin paisarin nesteen lämpöjä.

Paisarin nesteen lämpötila alussa -12
30min: +4 astetta, eli puolessa tunnissa lämpesi tuon 16 astetta.
1h: +7 astetta
1.5h: +12 astetta
2h: +15 astetta
3h: +20 astetta

Päivä 1 paisarin lämpö 3h kohdalla
Kuva

Päivä 1 Thermon pintalämpötila 3h kohdalla
Kuva

Päivä 1 Moottorilta lämppärinkennolle menevän letkun pinta 3h kohdalla
Kuva

Noista tuloksista nyt jos voi mitään päätellä, niin kyllä tuo 4 litran mottikin ihan kohtuudella tuolla 1.5kW teholla lämpenee.
Varmaankin tuossa se sisäinen termari on siellä 50asteen tienoilla, kun tosiaan mittauksia tehdessä selkeä napsaus aina välillä kuului ja mötikän pintalämpötila lähenteli 50 astetta.
Ei kai sen moottorin toki tarvitse kymmeniä asteita plussalla olla, ennen kuin sen käyntiin laittaa. Luulisi, että selkeästi lämpöasteiden puolella oleva neste kun kiertää vaikkapa puoli tuntia, olisi se riittävä esilämmitys. Tuossa kun tilavuutta on, niin kaunanko lie menisi ennen kuin kaikki neste on esim. +40 asteista, kun tuntuu tosiaan kierrätävän sieltä sisälämppärin kennosta ja myös syylärin läpi tuota nestettä oikein hienosti.
Sellaiset pari senttiä aiheeseen.
X164 GL 450CDI
W209 CLK 270CDI Coupe Elegance
ex: W212 E 200CDI Premium Business Avangarde
ex: W210 E 200CDI Elegance
ex: W124 230E
Avatar
tinatähti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Ti 14.10.2014 15:43

Qtherm letkulämppäri asiaa

Viesti Kirjoittaja tinatähti »

Arctic Auto 1000W Qtherm letkulämmitin odottaisi asennusta, w212 facelift om642:seen.

Autossa alkuperäinen webasto, niin ei varmaan vaadi mitään muutoksia webaston toiminnan vuoksi?

Defa tyylisiä jatkoletkuja ei varmaan tarvitse viritellä, kun pumpullinen.
Mutta onko virtauksen asennussuunnalla merkitystä?
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5261
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Qtherm letkulämppäri asiaa

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

tinatähti kirjoitti: Ti 15.08.2023 21:10 Arctic Auto 1000W Qtherm letkulämmitin odottaisi asennusta, w212 facelift om642:seen.

Autossa alkuperäinen webasto, niin ei varmaan vaadi mitään muutoksia webaston toiminnan vuoksi?

Defa tyylisiä jatkoletkuja ei varmaan tarvitse viritellä, kun pumpullinen.
Mutta onko virtauksen asennussuunnalla merkitystä?
On
samaan suuntaan kuin webasto
Mökkillä
'
jussi.m.
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ke 28.06.2023 10:32

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja jussi.m. »

W211 om646 TT thermon asennuspaikka (xc-malli). Mihin kohtaan pitäisi laittaa, kyselen jotta tulee sitten kerralla oikein. Ja jos löytyy kuvia niin niistä olisi apua.
Avatar
Jussi.M
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 25.05.2023 14:14

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja Jussi.M »

jussi.m. kirjoitti: Su 29.10.2023 21:47 W211 om646 TT thermon asennuspaikka (xc-malli). Mihin kohtaan pitäisi laittaa, kyselen jotta tulee sitten kerralla oikein. Ja jos löytyy kuvia niin niistä olisi apua.
Lisäyksenä vielä, tuontiauto ja tällä hetkellä ei ole moottorinlämmitintä.
W211 220cdi
sallaas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Su 12.08.2018 10:30

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja sallaas »

Onko kellään alkanut vuotamaan tää vehje?
Devi82
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: To 28.07.2016 20:10
Paikkakunta: Kangasala

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja Devi82 »

Devi82 kirjoitti: Ma 09.11.2020 11:43
Devi82 kirjoitti: To 29.10.2020 21:13 Autona s205 220d bluetec. Ostin tt thermo xc 1000w lämmittimen, kysymyksenä olisi että uskaltaako tuon nyt asentaa, vai syttyykö vikavalo johtuen liian tehokkaasta lämmityksestä? Vai suosiolla se defan letkulämmitin jossa ei ole kiertovesipumppua? Mutta jaksaako se defa kovemmilla pakkasilla edes lämmittää? M113 moottorissa tuollainen defa ei jaksa lämmittää. Ja vielä että missä Tampereella kannattaa asennuttaa lämmitin että asentavat oikein ja oikeaan paikkaan?
No nyt on tt-thermo asennettu ja muutamana aamuna testattu. Lämmittää n.30-40 minuutissa n.60c asteiseksi jäähdytysnesteet. Vikavalokaan ei ole syttynyt. Olen siis tyytyväinen ja uskallan suositella asennusta om651 euro 6 moottorisiin mersuihin. Ainoastaan hyvän asennuspaikan löytäminen teki vähän työtä, tässä s205 konehuoneessa on todella ahdasta. Päädyin asentamaan lämmittimen oikea etupyörän etupuolelle sisälokarin taakse, siellä on hyvin tilaa ja sisäkennolta auton vesipumpulle menevä putki kulkee sieltä, tähän letkuun siis asensin siten että tt-thermo pumppaa vettä auton vesipumppua kohti, ei sisäkennoa päin. Toivotaan että lämmitin kestää eikä vikavalo syty jatkossakaan 😊

Päivitystä kun kyselyjä on tullut toimivuudesta.
No alussahan tuo toimi n.viikon ajan hienosti, kone lämpesi ja kuski oli tyytyväinen. Sitten alkoi vikavaloshow ja flektien huutaminen startatessa. Tt-thermoa kokeiltiin kolmessa eri paikassa, mutta ei saatu toimimaan ilman vikavaloja.
Tästä suivaantuneena mersun nokka kohti nivalaa oem webaston asennukseen. Oli helkkarin hyvä päivitys siihen asti kunnes etäyhteydet disabloitiin webaston ohjaukseen. Tarkoitan tätä 3g moduuli hommaa, eivät vaihda niitä suomessa 4g malliin, kuten saksassa tekevät. Joten taas alkoi kyrsiä kuskia ja mersu lähti kiertoon. Toivotaan että tällä s206 mallilla nyt saisi hetken edes ajella tyytyväisenä.
S206 300e 2022
W203 C55 AMG 2005
HenkkaMaukka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 28.02.2017 22:30

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja HenkkaMaukka »

Morjens, olisiko jollain kuvaa asennetusta TT-thermon lämmittimestä om642 moottoriin, itsellä asennuspaikka vielä mietityttää...tarkoituksena asentaa 1500 XC malli kyseiseen moottoriin W164 koriseen.
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 535
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja jusi »

HenkkaMaukka kirjoitti: Ti 28.11.2023 14:15 Morjens, olisiko jollain kuvaa asennetusta TT-thermon lämmittimestä om642 moottoriin, itsellä asennuspaikka vielä mietityttää...tarkoituksena asentaa 1500 XC malli kyseiseen moottoriin W164 koriseen.
Tuossa on esimerkki W221:sta OM642:lla viewtopic.php?t=212622

Kuvasta puuttuu kiinnike tuossa vaiheessa, pysyi toki ilmankin paikallaan. Tuossa paikassa neste lämpenee ja kiertää hyvin. Tosin omalla kohdallani käyttö loppui melkein kokonaan, kun rakensin lämpimän tallin.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
HenkkaMaukka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 28.02.2017 22:30

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja HenkkaMaukka »

Tyhmänä vielä pakko kysyä onko tuo kiertosuunta tuossa moottoriin päin?😅
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 535
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja jusi »

Niin minulla on kierto moottoriin päin tuolta keulalta. Rest-pumpussa saattaa olla toisin päin se kierto, siis tulipellin puolelta moottoriin päin. Kiertosuunnalla ei ole väliä jos ei käytä kahta pumppua yhtä aikaa.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
HenkkaMaukka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 28.02.2017 22:30

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja HenkkaMaukka »

Nonii itsekkin tuli tuo TT XC1500 asennettua w164/om642. Kuvaustila rajallinen, mutta sinne se upposi oikeaan etukulmaan. Erillisen kiinnitysraudan tein siitä runkopalkista. Lämmitin on paisuntasäiliöltä moottorille (jäähdyttimen alareunaa pitkin) tulevan letkun välissä ja kiertosuunta moottoriin päin. Pitänee testerillä lueskella lämpötilatietoja jahka kerkeää...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Vastaa Viestiin