TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Budder kirjoitti: Lämmitystehoissa puuttuisi vain puolet.
Eikö se ole kiinalaiselta suhteellisen rehellinen lukema? :)
Avatar
C12
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: To 16.01.2014 15:55

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja C12 »

Eikös näissä ollut termari? Eli ei porota täysillä jollei ole tarvetta?

Nyt kun kuuntelee näitä hajoamisia niin menee kyllä uudelleen harkintaan... Vaikka takuu toimisikin. Eikös Defalla ollut jokin vastaavanlainen kampe?
W204 320 CDI 4-matic
W906 319 A2 A
taky
Mersumies
Mersumies
Viestit: 722
Liittynyt: Pe 27.01.2006 09:24

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja taky »

C12 kirjoitti:Eikös näissä ollut termari? Eikös Defalla ollut jokin vastaavanlainen kampe?
Calix / Defa on vastus ja pumppu erikseen, ei yhdistelmää.

Defan PTC jossa itsessään ylikuumenemissuoja + kirrtovesipumppua aattelin seuraavaan asennella. Defa etu myös korkeampi termari, oliko 80c, niin lämpöä piisaa enemmän.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001
Kuva
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

C12 kirjoitti:Eikös näissä ollut termari? Eli ei porota täysillä jollei ole tarvetta?
Termostaatti tai ylikuumenemissuoja mutta eipä siellä asteittain vastusta kytketä pois eikä varmaan 3 A vuotovirtaakaan sentään jää.
Avatar
Ed Hunter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ti 16.02.2016 19:38

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja Ed Hunter »

Sinne meni. Aamulla oli koneessa mittarin mukaan vajaa 50°C reilun tunnin - puolentoista lämmityksen jälkeen ja pakkasta oli -11°C. Hehkua ei tarvina tuijotella. :thumbup:


tt-thermo-OM651-S212-tomppa.jpg

Ruostettakin löysin. Oli tuo äänimerkki ja sen jalka ihan pintaruosteessa. Nappasin irti ja syykin selvisi. "Made in Italy". :lol:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S212 250CDI
diiisel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ti 26.08.2014 18:44

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja diiisel »

Lainataas hiukan ketjua!
Eli tuli hommattua tuollanen 1000 kld mallinen tt thermo ja se olisi nyt tarkoitus laittaa tuohon 2.9td väyryseen. Mutta kumpaanko letkuun lämmitin laitetaan? Pässinkiveksille menevään letkuun vaiko lämppärinkennolta lohkoon menevään putkeen? +vielä pienenä ääliönä kumpaan suuntaan vesikiertää?
Avatar
TLP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 05.05.2011 21:14
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja TLP »

diiisel kirjoitti:Lainataas hiukan ketjua!
Eli tuli hommattua tuollanen 1000 kld mallinen tt thermo ja se olisi nyt tarkoitus laittaa tuohon 2.9td väyryseen. Mutta kumpaanko letkuun lämmitin laitetaan? Pässinkiveksille menevään letkuun vaiko lämppärinkennolta lohkoon menevään putkeen? +vielä pienenä ääliönä kumpaan suuntaan vesikiertää?
Muistaakseni poistuu tötterön päästä ja tulee 'kulmalla' ja se poistuva kennolle päin.
Eiköhän siellä pässinpallit ole 'auki', joten voit laitella sen ennen niitä.
Ainakin omassa on ennen sähköistä taukopumppua tuo KLD1000

Valmistajan sivuilta löytyy mm. asennusohje:
http://www.tt-thermo.fi/asennusohje" onclick="window.open(this.href);return false;
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Avatar
Ismo84
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: To 27.04.2006 19:01
Paikkakunta: Muonio

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja Ismo84 »

Budder kirjoitti:Autossa ollut paikoillaan n.1kk TT-Thermo 1500KLD
Mittailinpa ajan kuluksi pistorasiaan tulevalla watti/virtamittarilla lukemia.
I=3,45A :wtf:
W= 765W vaikka olin ostanut 1500W mallin???
Lämmitystehoissa puuttuisi vain puolet.
Vastuksilla yleisesti resistanssi nousee lämpötilan noustessa, eli virta/teho laskee. Oliko vastus jo lämmennyt kun mittasit? Defakin ilmoitti letkulämmittimen tehoksi 500W -25 asteen lämpötilassa, jos lämpötila on plussalla niin teho on pienempi. En tosin tiedä voiko se noin paljoa tippua.

Muuten kokemusta tt-thermosta. Tai no erinimellä paikallinen kauppa niitä myi, mutta ilmeisesti samalta tehtaalta. 1500W malli lämmittää vanhan kutoskoneen todella nopeasti, kannesta infrapunamittarilla mitattuna yli 40 astetta tunnissa. Tähän asti on toiminut hyvin, mutta kiertovesipumppu pitää sellaista ääntä, että ei laatu oikein vakuuta. Lisäksi letkulähdöt on liian pienet mersuun. Puristin isot letkut lemmareilla kiinni ja on kyllä pitänyt, mutta ei se varmaan pidemmän päälle ole hyvä ratkaisu. Lisäksi molikassa ei ollut minkäänlaisia kiinnikkeitä. Kaikista isoin vika näin pihille miehelle on termostaatti, minusta olisi parempi jos se sammuttaisi lämmityksen huomattavasti aikaisemmin. Vaikka +10 asteessa. Ymmärrän, että formuloita ei käynnistetä alle 70 asteisena, mutta ei normaali moottori tarvitse niin kovia lämpöjä. Jos kone olisi kokoajan hieman plussan puolella, niin sähköä ei menisi hukkaan läheskään niin paljon ja auto olisi kokoajan lähtövalmiina. Ajastimellahan se ei ole ongelma, mutta silloin pitää tietää koska on lähdössä liikkeelle ja toisaalta ajastinkelloihin ei oikein voi luottaa todella kylmillä ilmoilla.
Kokonaisuudessa tuo on kyllä niin hyvä, että tekisi mieli laittaa toiseenkin autoon vaikka siinä on jo normaali lohkolämmitin. Siinä vois olla hyväkin ratkaisu käyttää tt-thermoa silloin kun pitää saada nopeasti auto lämpimäksi ja normaalia lohkolämmitintä jos joutuu pitämään koko yön lämmityksessä.
W123
W463
taky
Mersumies
Mersumies
Viestit: 722
Liittynyt: Pe 27.01.2006 09:24

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja taky »

Ismo84 kirjoitti:Jos kone olisi kokoajan hieman plussan puolella, niin sähköä ei menisi hukkaan läheskään niin paljon ja auto olisi kokoajan lähtövalmiina.
Remucia peliin niin sillä homma hoituu.

"Lämmitys termostaattiohjauksella
Pyritään pitämään lämpötila asetetun rajan lähettyvillä, lämmitys käynnistetään, kun on jäähtynyt esim 6°C rajan alapuolelle."

Tosin lämpötila mitataan Remucin omasta anturista ei moottorista/OBD:stä, mutta voinee luovasti soveltaa asentamalla anturin vaikka vesiletkun päälle mittamaan.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001
Kuva
Avatar
Ismo84
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: To 27.04.2006 19:01
Paikkakunta: Muonio

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja Ismo84 »

taky kirjoitti:
Ismo84 kirjoitti:Jos kone olisi kokoajan hieman plussan puolella, niin sähköä ei menisi hukkaan läheskään niin paljon ja auto olisi kokoajan lähtövalmiina.
Remucia peliin niin sillä homma hoituu.

"Lämmitys termostaattiohjauksella
Pyritään pitämään lämpötila asetetun rajan lähettyvillä, lämmitys käynnistetään, kun on jäähtynyt esim 6°C rajan alapuolelle."

Tosin lämpötila mitataan Remucin omasta anturista ei moottorista/OBD:stä, mutta voinee luovasti soveltaa asentamalla anturin vaikka vesiletkun päälle mittamaan.
Eikös tuo remuc ole vain polttoainekäyttöisen moottorilämmittimen ohjaukseen? Mulla kun ei ole sellaisia, ja käsittääkseni ovat niin hintavia ettei varmaan ole tulossakaan.
W123
W463
taky
Mersumies
Mersumies
Viestit: 722
Liittynyt: Pe 27.01.2006 09:24

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja taky »

Ismo84 kirjoitti:[
Eikös tuo remuc ole vain polttoainekäyttöisen moottorilämmittimen ohjaukseen? Mulla kun ei ole sellaisia, ja käsittääkseni ovat niin hintavia ettei varmaan ole tulossakaan.
Älä kerto tuota minun autolle.....

https://www.google.fi/url?sa=t&source=w ... vBG4djmlGA" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001
Kuva
Avatar
Ismo84
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: To 27.04.2006 19:01
Paikkakunta: Muonio

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja Ismo84 »

taky kirjoitti:
Ismo84 kirjoitti:[
Eikös tuo remuc ole vain polttoainekäyttöisen moottorilämmittimen ohjaukseen? Mulla kun ei ole sellaisia, ja käsittääkseni ovat niin hintavia ettei varmaan ole tulossakaan.
Älä kerto tuota minun autolle.....

https://www.google.fi/url?sa=t&source=w ... vBG4djmlGA" onclick="window.open(this.href);return false;
Selasin remucin sivuja, mutta en sieltä löytänyt tuollaista. Tuohan olisi varmasti toimiva ratkaisu. Toisaalta tuli mieleen, että miksi ei laittaisi ihan normaalia 230V termostaattia lämmittimen johdon väliin. Se olisi kohtalaisen yksinkertainen ratkaisu ja tarvittavat osat löytyy sähkötarvikkeita myyvästä liikkeestä. Pitää miettiä asiaa. Jokatapauksessa letkuvedot menee jossain välissä uusiksi, niin vois tutkia jos paluupuolelta löytyisi sopiva paikka anturille.
W123
W463
taky
Mersumies
Mersumies
Viestit: 722
Liittynyt: Pe 27.01.2006 09:24

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja taky »

Ismo84 kirjoitti: Selasin remucin sivuja, mutta en sieltä löytänyt tuollaista.
https://www.remuc.fi/site/omaremuc/defa ... remucilla/" onclick="window.open(this.href);return false;

-> Defa:n lämmittimen ohjaus REMUC:illa

Termaritoiminnetta jos tarkoitit....

https://www.remuc.fi/site//wp-content/u ... IDE_fi.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

-> sivu 39.


Tokihan systeemin voi toteuttaa moinella eri tavalla - Remuc yksi vaihtoehto muiden rinnalla, itselle se vain sopii etäohjauksen vuoksi loistavasti ja se että vuosin käyttö opettanut luottamaan siihen - toimii siis.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001
Kuva
Avatar
Ismo84
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: To 27.04.2006 19:01
Paikkakunta: Muonio

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja Ismo84 »

taky kirjoitti:
Ismo84 kirjoitti: Selasin remucin sivuja, mutta en sieltä löytänyt tuollaista.
https://www.remuc.fi/site/omaremuc/defa ... remucilla/" onclick="window.open(this.href);return false;

-> Defa:n lämmittimen ohjaus REMUC:illa

Termaritoiminnetta jos tarkoitit....

https://www.remuc.fi/site//wp-content/u ... IDE_fi.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

-> sivu 39.


Tokihan systeemin voi toteuttaa moinella eri tavalla - Remuc yksi vaihtoehto muiden rinnalla, itselle se vain sopii etäohjauksen vuoksi loistavasti ja se että vuosin käyttö opettanut luottamaan siihen - toimii siis.
Mielenkiintoinen laite ja jos mulla olisi polttoainekäyttöinen lämmitin niin laittaisin tuollaisen varmasti. Sitä tilannetta vain sattuu minulle todella harvoin, että auto on roikan päässä ja tarvitsisin etäohjausta. Eihän se huono olisi, mutta vaatisi tuon remucin ja lisäksi releen.
Yksinkertaisin ratkaisu minun ongelmaan olisi, jos saisi lämmittimen sisään vaihdettua termostaatin. Pienehköjä termostaatteja saa muutamalla eurolla, jos vain sattuisi sopiva löytymään. Pitänee käyttää auki ja katsoa mitä sieltä löytyy. Silloin kiertovesipumppu jäisi pyörimään vaikka lämmitys katkeaa ja siten pysyisi lämmöt tasaisempana koneessa ja lämmityskennossa.
W123
W463
taky
Mersumies
Mersumies
Viestit: 722
Liittynyt: Pe 27.01.2006 09:24

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja taky »

Ismo84 kirjoitti: Mielenkiintoinen laite ja jos mulla olisi polttoainekäyttöinen lämmitin niin laittaisin tuollaisen varmasti.
Tuo termaritoiminne ei kait weba tms kanssa ole järkevää - katkoo lämppäriä jolloin se karstoittuu.

Ismo84 kirjoitti: Yksinkertaisin ratkaisu minun ongelmaan olisi, jos saisi lämmittimen sisään vaihdettua termostaatin.
Pitänee käyttää auki ja katsoa mitä sieltä löytyy.
TT:n kysessä ollessa - mahtaako tiiveys olla enään taattu kun kerran sen purkaa - kuin niissä muutenkin ongelmana veden pääsy sähköosiin?

Ismo84 kirjoitti: Silloin kiertovesipumppu jäisi pyörimään vaikka lämmitys katkeaa ja siten pysyisi lämmöt tasaisempana koneessa ja lämmityskennossa.
Se toki hiksua.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001
Kuva
Avatar
Ismo84
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: To 27.04.2006 19:01
Paikkakunta: Muonio

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja Ismo84 »

taky kirjoitti:
Ismo84 kirjoitti: Mielenkiintoinen laite ja jos mulla olisi polttoainekäyttöinen lämmitin niin laittaisin tuollaisen varmasti.
Tuo termaritoiminne ei kait weba tms kanssa ole järkevää - katkoo lämppäriä jolloin se karstoittuu.

Ismo84 kirjoitti: Yksinkertaisin ratkaisu minun ongelmaan olisi, jos saisi lämmittimen sisään vaihdettua termostaatin.
Pitänee käyttää auki ja katsoa mitä sieltä löytyy.
TT:n kysessä ollessa - mahtaako tiiveys olla enään taattu kun kerran sen purkaa - kuin niissä muutenkin ongelmana veden pääsy sähköosiin?

Ismo84 kirjoitti: Silloin kiertovesipumppu jäisi pyörimään vaikka lämmitys katkeaa ja siten pysyisi lämmöt tasaisempana koneessa ja lämmityskennossa.
Se toki hiksua.
Joo, ei termaria webaston kanssa kannata laittaa. Mutta etäohjaus olisi hyvä, lähinnä tilanteisiin joissa auto on metsässä tai parkkipaikalla ilman sähköä. Termari sitten verkkovirtalämmittimeen.
Tiiveydestä paha sanoa ennenkuin purkaa. Jos siinä on hyvät tiivisteet, niin se kyllä kestää purkamisen. Jos taas ei, niin sinne voi laittaa silikonia tms. liimaa väliin, jolloin se on alkuperäistäkin parempi.
Vielä vinkkinä jos muut pähkäilee samoja asioita asennuksen kanssa. Tilasin juuri tuollaisen http://www.ebay.com/itm/172392720046?_t ... EBIDX%3AIT" onclick="window.open(this.href);return false;
Sillä ajatuksella, että tt-thermon asennus ei häiritse kiertoa kennolla. En tiedä haittaisko muutenkaan, mutta kuitenkin tulee ylimääräisiä mutkia ja kuristus kun thermon liitännät on pienempiä kuin auton alkuperäiset letkut.
W123
W463
Avatar
TLP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 05.05.2011 21:14
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja TLP »

Ismo84 kirjoitti: Vielä vinkkinä jos muut pähkäilee samoja asioita asennuksen kanssa. Tilasin juuri tuollaisen http://www.ebay.com/itm/172392720046?_t ... EBIDX%3AIT" onclick="window.open(this.href);return false;
Sillä ajatuksella, että tt-thermon asennus ei häiritse kiertoa kennolla. En tiedä haittaisko muutenkaan, mutta kuitenkin tulee ylimääräisiä mutkia ja kuristus kun thermon liitännät on pienempiä kuin auton alkuperäiset letkut.
Ei ole ongelmia ollut lämppärin kierron kanssa, ilman by passejakaan
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1045
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja kilander »

Mites kovemmilla pakkasilla, käyttääkö porukka tätä silleen että illalla johto seinään ja aamulla auto on lämmin?
Itse oon käyttänyt ajastinkelloa, jotenkin ei tuosta toimintavarmuudesta luottoa kun näitä juttuja lukenut.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
taky
Mersumies
Mersumies
Viestit: 722
Liittynyt: Pe 27.01.2006 09:24

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja taky »

TLP kirjoitti: Ei ole ongelmia ollut lämppärin kierron kanssa, ilman by passejakaan
Pumppuhan sen veden lähettä kiertoon valittuun suuntaan - sama ei ole ollut ongelmia.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001
Kuva
Avatar
Ed Hunter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ti 16.02.2016 19:38

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja Ed Hunter »

kilander kirjoitti:Mites kovemmilla pakkasilla, käyttääkö porukka tätä silleen että illalla johto seinään ja aamulla auto on lämmin?
Itse oon käyttänyt ajastinkelloa, jotenkin ei tuosta toimintavarmuudesta luottoa kun näitä juttuja lukenut.
Kotona on ajastimella 2h aamuisin, töissä paahtaa koko päivän kovemmilla keleillä. Nyt kun on lauhaa niin ei tietystikkään ole jatkuvasti roikassa. Hyvin toimii.
S212 250CDI
artmik33
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ma 28.11.2016 19:10

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja artmik33 »

Laitetaanpa tänne omia kokemuksia ko. tuotteen osalta. Autona on S212 E350cdi 4-Matic vm. 2011. Tilasin lokakuussa 1000:n kld:n, tähän päädyin lähinnä työpaikan lämpötolpan sulakkeen keston vuoksi, arvelin lämmittimen+sisätilalämmitimen ottavan sen verran virtaa, ettei välttämättä enää toista samanlaista yhdistelmää olisi samaan tolppaan kestänyt tarjota.. Autossani ei ole rest-toimintoa lainkaan, joten asensin lämmittimen koneelta lämmittimen kennolle menevään letkuun, apumiehen puolelle, ajovalon taakse runkopalkkiin pystyyn. Ajoin useamman päivän, että varmasti oli ilmat poistuneet, ennenkuin kokeilin lämmitintä. Se kesti noin 15min, kunnes alkoi vuotamaan virtajohdon läpiviennistä nestettä. Ei muuta kuin elementti pois letkujen välistä ja yhteys maahantuojaan. Sieltä lähetettiin välittömästi uusi tilalle ilman mitään mutinoita. Toinen lämmitin sitten paikalleen, samat manööverit ajon suhteen ja voila, lämmitin alkoi toimia moitteettomasti, lämmöt nousi n.65 asteen nurkille parin tunnin lämmityksellä ja neste kiersi hyvin. Pikkuhiljaa alkoi kuitenkin pumppu pitämään ääntä enemmän ja enemmän, työpaikalla laukaisi vikavirtasuojankin. Lopulta pumppu sanoi sopimuksen irti, elementti kyllä lämmitti. Tämä toinen lämmitin kesti noin 3vkoa. Alkoi jo tuntumaan, että eihän tällä tuotteella tee mitään, jos käyttötunnit on tätä luokkaa. Maahantuoja suhtautui asiaan kyllä kiitettävällä tavalla, tosin epäili kyllä, että olisi kierto voisi olla väärin.. Itselläni tahtoo tuo peukalo olla lähempänä kämmenen keskustaa kuin sivua, mutta olin kuitenkin asiasta kovin varma, ettei sillä kiertosuunnalla olisi tässä väliä, koska virrattomana pitäisi venttiilien olla auki asennossa. Tarjosi kuiten kld:n sijasta myös sld:tä, mutta päädyin kulmaversioon, kun olin mielestäni saanut lämmittimen hyvään paikkaan ko.autossa. Lämmitin tuli ja paikalleen. Toimi moitteettomasti ja oli suhteellisen hiljainen, kunnes alkoi taas pumppu ääntämään, toimi kuitenkin.. Tässä vaiheessa jo tyhmempikin rupesi epäilemään vähintäänkin kaikkea :) Loppujen lopuksi syynä oli siis väärä kiertosuunta, lämmittimen pumppu jaksaa imeä sen verran hyvin, että rupeaa vetämään jostain venttiiliä kiinni ja sitä kautta pumppu kuormittuu ja lopulta hajoaa. Eli kierto pitää ainakin tuossa autossa olla lämppärin kennolta koneelle, eikä päinvastoin. Enää neljättä lämmitintä en ilennyt olla takuuseen vailla, kaksi olin jo saanut ensimmäisen tilalle :) Nyt siis toimii niinkuin pitääkin! Osaltani täytyy kyllä kiittää maahantuojaa asian/ongelman ratkaisussa. Ensimmäisessä yksilössä saattoi kyllä olla oikea vikakin, mutta kaksi seuraavaa meni kyllä kiertosuunnan piikkiin.. En tiedä onko tästä kenellekkään apua, mutta ainakin oman tyhmyyden saa julkistettua :D
Avatar
Ismo84
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: To 27.04.2006 19:01
Paikkakunta: Muonio

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja Ismo84 »

taky kirjoitti:
TLP kirjoitti: Ei ole ongelmia ollut lämppärin kierron kanssa, ilman by passejakaan
Pumppuhan sen veden lähettä kiertoon valittuun suuntaan - sama ei ole ollut ongelmia.
En meinannutkaan, että kierto sinällään sekaisin menisi, vaan sitä että ylimääräinen pumppu ja pienenmpi menoaukon ala(19mm vs 16mm) sekä ylimääräiset mutkat heikentää kiertoa kennolla ja sitäkautta lämmityslaitteen tehoa. Voi olla, että vaikutus on käytännössä olematon.
W123
W463
taky
Mersumies
Mersumies
Viestit: 722
Liittynyt: Pe 27.01.2006 09:24

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja taky »

Ismo84 kirjoitti: Voi olla, että vaikutus on käytännössä olematon.
Omien empiiristen havaintojen mukaan käytännössä havaitsematon vaikutus.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001
Kuva
Avatar
Ismo84
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: To 27.04.2006 19:01
Paikkakunta: Muonio

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja Ismo84 »

Aukaisin lämmittimen osittain. Eli kuminen suojus pois päältä ja kaksi ruuvia auki. Siinä rungon ja kannen välissä ei ollut tiivistettä vaan liima, jota tuntui olevan niin vähän ettei ihme jos joillain on vesi päässyt sinne... Kannen alla on sähkökytkennät ja kaksi termostaattia sarjaan kytkettynä. En oikein kahden termostaatin ideaa ymmärtänyt. Jokatapauksessa aion vaihtaa niiden tilalle yhden 15 asteisen termostaatin. Energian säästö tulee olemaan varmasti huikea :D
W123
W463
Avatar
TLP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 05.05.2011 21:14
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja TLP »

Ismo84 kirjoitti:Jokatapauksessa aion vaihtaa niiden tilalle yhden 15 asteisen termostaatin. Energian säästö tulee olemaan varmasti huikea :D
Hauska katsoa, pelaako käytännössä ollenkaan tuon jlk.
Kuitenkin varmasti siinä itse lämmittimessä se lämpö voi olla korkeampikin, vaikka koneessa olisi 15°C.
Sitä kuitenkin hukkuu välillä aika reippaasti...
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Avatar
Ismo84
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: To 27.04.2006 19:01
Paikkakunta: Muonio

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja Ismo84 »

TLP kirjoitti:
Ismo84 kirjoitti:Jokatapauksessa aion vaihtaa niiden tilalle yhden 15 asteisen termostaatin. Energian säästö tulee olemaan varmasti huikea :D
Hauska katsoa, pelaako käytännössä ollenkaan tuon jlk.
Kuitenkin varmasti siinä itse lämmittimessä se lämpö voi olla korkeampikin, vaikka koneessa olisi 15°C.
Sitä kuitenkin hukkuu välillä aika reippaasti...
Mulla on vahva usko sen toimintaan. Tavoitehan mulla nimenomaan on, että moottori lämpeäisi vain hieman plussan puolelle. Jonkinverran lämpötilaeroa on tietenkin moottorin ja lämmittimen välillä, mutta suhteellisen vähän kuitenkin. Kiertovesipumppuhan tuossa pyörii kokoajan tasaamassa lämpöä, se ei ole termostaatin takana.
W123
W463
Avatar
TLP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 05.05.2011 21:14
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja TLP »

Ismo84 kirjoitti:
TLP kirjoitti:
Ismo84 kirjoitti:Jokatapauksessa aion vaihtaa niiden tilalle yhden 15 asteisen termostaatin. Energian säästö tulee olemaan varmasti huikea :D
Hauska katsoa, pelaako käytännössä ollenkaan tuon jlk.
Kuitenkin varmasti siinä itse lämmittimessä se lämpö voi olla korkeampikin, vaikka koneessa olisi 15°C.
Sitä kuitenkin hukkuu välillä aika reippaasti...
Mulla on vahva usko sen toimintaan. Tavoitehan mulla nimenomaan on, että moottori lämpeäisi vain hieman plussan puolelle. Jonkinverran lämpötilaeroa on tietenkin moottorin ja lämmittimen välillä, mutta suhteellisen vähän kuitenkin. Kiertovesipumppuhan tuossa pyörii kokoajan tasaamassa lämpöä, se ei ole termostaatin takana.
Miksi et vetäse sitä termostaattia kauemmaksi... vaikka paluuseen ?
Se nimittäin on äkkiä se 15°C lasissa jo 1000W vehkeellä OM642:ssa
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Avatar
Ismo84
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: To 27.04.2006 19:01
Paikkakunta: Muonio

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja Ismo84 »

TLP kirjoitti:
Ismo84 kirjoitti:
TLP kirjoitti:
Ismo84 kirjoitti:Jokatapauksessa aion vaihtaa niiden tilalle yhden 15 asteisen termostaatin. Energian säästö tulee olemaan varmasti huikea :D
Hauska katsoa, pelaako käytännössä ollenkaan tuon jlk.
Kuitenkin varmasti siinä itse lämmittimessä se lämpö voi olla korkeampikin, vaikka koneessa olisi 15°C.
Sitä kuitenkin hukkuu välillä aika reippaasti...
Mulla on vahva usko sen toimintaan. Tavoitehan mulla nimenomaan on, että moottori lämpeäisi vain hieman plussan puolelle. Jonkinverran lämpötilaeroa on tietenkin moottorin ja lämmittimen välillä, mutta suhteellisen vähän kuitenkin. Kiertovesipumppuhan tuossa pyörii kokoajan tasaamassa lämpöä, se ei ole termostaatin takana.
Miksi et vetäse sitä termostaattia kauemmaksi... vaikka paluuseen ?
Se nimittäin on äkkiä se 15°C lasissa jo 1000W vehkeellä OM642:ssa
Paluupuolella toimisi varmasti paremmin, mutta kytkentä olisi huomattavasti monimutkaisempi. Pitäisi olla erillinen anturi ja käytännössä kytkentärasia jossain. Ongelmaksi tulisi vielä se että jos termostaatti on ulkoinen ja ohjaa koko lämmitintä, niin se sammuttaisi kiertovesipumpun samalla. Tuollainen pieni termostaatti joka sopii lämmittimen sisään maksoi alle 8 euroa, postikuluja tosin samanverran. Asennus on vieläpä helppoa, kun molemmissa on lattaliittimet.
Jos moottorissa on nopeasti 15 astetta ja pysyy sen ja nollan välillä, niin systeemi toimii erittäin hyvin. Käytännössähän tuota ei tiedä kokeilematta.
W123
W463
Splitti51
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ti 14.08.2012 09:47
Paikkakunta: Uusimaa

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja Splitti51 »

Ismo84 kirjoitti:Aukaisin lämmittimen osittain. Eli kuminen suojus pois päältä ja kaksi ruuvia auki. Siinä rungon ja kannen välissä ei ollut tiivistettä vaan liima, jota tuntui olevan niin vähän ettei ihme jos joillain on vesi päässyt sinne... Kannen alla on sähkökytkennät ja kaksi termostaattia sarjaan kytkettynä. En oikein kahden termostaatin ideaa ymmärtänyt. Jokatapauksessa aion vaihtaa niiden tilalle yhden 15 asteisen termostaatin. Energian säästö tulee olemaan varmasti huikea :D
Toinen termostaateista on varsinainen termostaatti ja toinen on ylilämpösuoja. Näin saadaan tuplavarmistus, nythän tuo on yhdellä termostaatilla laiton kytkentä.
Toinen alkuperäisistä olisi kannattanut jättää paikalleen ja vaihtaa ainoastaan toinen
W213 220d 4matic -22
Ex-W205 300d 4matic -19
Ex-W205 250d 4matic -16
taky
Mersumies
Mersumies
Viestit: 722
Liittynyt: Pe 27.01.2006 09:24

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja taky »

Ismo84 kirjoitti:Jokatapauksessa aion vaihtaa niiden tilalle yhden 15 asteisen termostaatin.
Pistä kuvia projektista näytille.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001
Kuva
Vastaa Viestiin