TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Nevu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Su 14.11.2021 04:35

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja Nevu »

Hei! Suunnittelin jonkun näköistä letkulämppäriä omaan s203 2001 mersuun m111.951 koneella. Ei mitään hajua mihin väliin kannattaa laittaa olisiko kellään kokemusta tai kuvaa miten letkut menee kyseisessä autossa. Itse en löytänyt hyvää kuvaa mistään. Lohkolämppärinilmeisesti persiistä asennella.
Avatar
740 GLE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 443
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

S203:sta ei ole kokemusta, mutta vaimoni kymppiä isompaan (S213) asennettiin TT-Thermo tehdaswebaston paikalle lokasuojan sisään, jolloin on mahdollista hyödyntää tehdaslämmittimen letkusarjaa. Itseä hieman epäilytti, koska omassa autossani (W212) on sekä Weba että Defan sähkölämmitysjärjestelmä, mutta tämän kokeen nojalla taitaa Webasto jäädä asentamatta tuohon uudempaan kun meidän autot kuitenkin lähtevät lähes aina sähköistetyltä parkkipaikalta.

Kävin tänä aamuna mittaamassa lämpötilojakin lämmityksen aikana ja melko vakuuttavaltahan tuo 1 kW TT-Thermo parilitraisessa koneessa näyttää. Ulkolämpömittari seinällä näytti lämmityksen alussa -15 astetta, S213 ulkolämpömittari -14.5 ja vieressa samassa avoimessa katoksessa seisovan W212:n ulkoilman lämpömittari näytti -13 astetta. Kumpikin auto oli ajettu lämpimänä parkkiin edellisenä iltana parin tunnin välein kello 20:00 - 22:00 välisenä aikana, eli seisonta-aikaa tuli vähintään 12 tuntia.

Lämmitys eteni seuraavasti, nämä jäähdytysnesteen lämpötilat on katsottu auton väylältä saman OBD lähettimen (ELM 327) yli. Verrokkiauton OM651 moottoria lämmittää Defan vesikiertoinen vapaakiertolämmitin ja S213:n OM654 lämpenee TT-Thermon kiertovesipumpullisella 1 kW lämmittimellä:

aika W212 S213
10:18 -7 -8
10:48 +13 +19
11:18 +18 +27
11:48 +22 +33
12:15 +26 +36

Viimeinen puolen tunnin jakso jäi hieman vajaaksi S213:n lähtiessä iltavuoroon, mutta ero on aika selvä kun TT-Thermo saavuttaa Defan lämmitysajasta riippumattoman terminaalilämpötilan suunnilleen tunnissa.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
Zikuz
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ma 29.11.2021 16:51

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja Zikuz »

Tilattuna ois 1000W TT-Thermo W212 OM651 seen ja nyt sit vois kuvien kera joku viitsivä rautalangasta vääntää että minnekkä väliin ja mihinkä paikkaan sen sais näppärästi laitettua. Itellä ei kokemusta moisen asentamisesta ennestään oo lainkaan. Kiitos nyt jo etukäteen 😁🤘
Tietättömyytensä tiedostaja
Avatar
MB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 316
Liittynyt: To 10.07.2003 12:46

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja MB »

Aikoinaanahan noita kiinan lämppäreitä asennettiin. Osa on toiminut ja osa heittänyt toimimasta. Tämän viestiketjun lukemalla läpi saa hyviä asennusvinkkejä.
Auto jolla ajat ikäsi, Mercedes
Ramos
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ma 18.06.2012 18:13

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja Ramos »

Saako tuollaisen siis laittaa ihan mihin kohtaan vain missä neste kiertää? Paisarista suoraan lähtee alaspäin paksumpaa letkua jos sen siihen väliin heti laittaisi? Olisi tilaa mukavasti muutenkin.

TT thermo 1000XC mielessä ja OM642 vm -08 koneeseen.
moska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 357
Liittynyt: La 16.02.2008 03:03
Paikkakunta: Oulainen

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja moska »

Eihän sitä siihen voi laittaa, sehän on vain moottorin ja paisarin yhdistävä letku ja siinä ei saa nestekiertoa aikaiseksi.
S204 C320cdi - 08
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1513
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Ramos kirjoitti: Ke 08.12.2021 09:19 Saako tuollaisen siis laittaa ihan mihin kohtaan vain missä neste kiertää? Paisarista suoraan lähtee alaspäin paksumpaa letkua jos sen siihen väliin heti laittaisi? Olisi tilaa mukavasti muutenkin.

TT thermo 1000XC mielessä ja OM642 vm -08 koneeseen.
Kuten tuossa jo mainittiinkin, niin ei paisarin letkuun voi laittaa, mutta esim. R mallissa tuo paisarilta alaspäin lähtevä putki liittyi lämppärikierron paluulinjaan. Siihen lämppärikierron linjaan sen voi laittaa ja onkin varsin oikea paikka. Itse aikanaan asensin siihen webaston liitäntäkappaleella. Se mahdollistaa tilanteen että vesi kiertää lämmittimen kautta vain kun lämmitintä käytetään. Auton käydessä virtaus kulkee suoraan kiertämättä TT kautta...

Kuvassa webasto haarassa kiinni TT

Kuva

Ja tässä TT paikassaan. Kuvan oikeassa laidassa lämppärin paluulinja jonka kylkeen tulee myös paisarin putki.

Kuva

TJ
Viimeksi muokannut Maastis, To 09.12.2021 19:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
jusi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 430
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja jusi »

Ramos kirjoitti: Ke 08.12.2021 09:19 Saako tuollaisen siis laittaa ihan mihin kohtaan vain missä neste kiertää? Paisarista suoraan lähtee alaspäin paksumpaa letkua jos sen siihen väliin heti laittaisi? Olisi tilaa mukavasti muutenkin.

TT thermo 1000XC mielessä ja OM642 vm -08 koneeseen.
XC-sarjan asennusohjeessa sanotaan, ettei lämmitintä saa asentaa korkeussuunnassa puolen välin alapuolelle. Lisäksi sanotaan, että lämmittimen pitäisi olla vähintään 20 cm jäähdytysnesteen minimitason alapuolelle. Omassa autossa (W221 OM 642) laitoin lämppäriltä koneelle menevään letkuun ja hyvin pelaa (kuva löytyy toisesta ketjusta).

OM642:ssa suosittelen 1500XC:ta, jos sulakkeet vain piisaa.
W221 350 CDI Lang -10
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Volvo 240 GLi -88, Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
jjasse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ma 29.04.2013 22:38

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja jjasse »

MB kirjoitti: Ti 30.11.2021 10:58 Aikoinaanahan noita kiinan lämppäreitä asennettiin. Osa on toiminut ja osa heittänyt toimimasta. Tämän viestiketjun lukemalla läpi saa hyviä asennusvinkkejä.
Jep ja nyt samaa ensimmäisten mallien Kopiota myyydään halpaliikkeissä.

Nykyinen TT-Thermo on eri kampe , kannattaa tutustua, ei ole mikään bulkkimaahantuonti - vehje.
jjasse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ma 29.04.2013 22:38

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja jjasse »

740 GLE kirjoitti: Ti 13.07.2021 21:53 Ainakin tuo linkkaamasi Calix näyttää mainoksen mukaan toimivan luonnollisella kierrolla eli ilman omaa kiertovesipumppua. Onhan se yksi vikapaikka vähemmän, mutta toisaalta nestekierto ei ole yhtä rivakkaa ja lämpeneminen yhtä tasaista kuin pumpulla.

Joko W/S213 mallin OM654 moottoreihin on asennttu tuota uudemman XC version TT-Thermoja ja mitkä ovat kokemukset?

TT-Thermon mitoitusohjeen mukaan 1000 W lämmitin näyttäisi olevan sopiva 2-litraiseen?
On asennettu tuohon ongelmitta. Jos ilman tehtaan pa- lämmitintä niin ei ole edes mukavuusventtiiliä, jos on venttiili niin kierrättää pääsääntöisesti vain sisätilassa ilman venttiilin koodausta.
Avatar
Ari89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 261
Liittynyt: Ti 11.08.2009 22:42
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja Ari89 »

Mukavuusventtiilihän on auki asennossa kun pa-lämmitintä ei käytetä. Eli ei vaikuta letkulämmittimen käyttöön.
B170
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ma 21.09.2020 14:39

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja B170 »

Maastis kirjoitti: To 09.12.2021 10:14
Ramos kirjoitti: Ke 08.12.2021 09:19 Saako tuollaisen siis laittaa ihan mihin kohtaan vain missä neste kiertää? Paisarista suoraan lähtee alaspäin paksumpaa letkua jos sen siihen väliin heti laittaisi? Olisi tilaa mukavasti muutenkin.

TT thermo 1000XC mielessä ja OM642 vm -08 koneeseen.
Kuten tuossa jo mainittiinkin, niin ei paisarin letkuun voi laittaa, mutta esim. R mallissa tuo paisarilta alaspäin lähtevä putki liittyi lämppärikierron paluulinjaan. Siihen lämppärikierron linjaan sen voi laittaa ja onkin varsin oikea paikka. Itse aikanaan asensin siihen webaston liitäntäkappaleella. Se mahdollistaa tilanteen että vesi kiertää lämmittimen kautta vain kun lämmitintä käytetään. Auton käydessä virtaus kulkee suoraan kiertämättä TT kautta...

Kuvassa webasto haarassa kiinni TT

Kuva

Ja tässä TT paikassaan. Kuvan oikeassa laidassa lämppärin paluulinja jonka kylkeen tulee myös paisarin putki.

Kuva

TJ
Eli tuo pieni auton oma kiertovesipumppu ei sitten mahdollisesti estä TT-Thermo pumpun virtausta? Saisin ML:ssä tuohon samaan kohtaan varsin helposti, mutta siinä on TT-Thermon imupuolella tuo pieni pumppu.
S205 C200 2015 (OM626)
W164 ML 350 V6 2006 (M272)
W208 CLK200 Komp. 1999 (M111)
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1513
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Auton oma kiertovesipumppu näkyy alemmassa kuvassa ihan vasemmassa reunassa. Se ei estä TT pumpun tuottamaa virtausta. Tuo Webaston haaroitusventtiili, mitä käytin, sisältää kevyellä kuulalla toteutetun "takaiskuventtiilin" linja on suoraan auki auton omalla kierrolla ja kuuma vesi ei kierrä TT kautta. Mutta kun TT pumppu on päällä niin kuula sulkee päälinjan ja virtaus kiertää TT kautta.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
B170
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ma 21.09.2020 14:39

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja B170 »

Maastis kirjoitti: La 18.12.2021 17:54 Auton oma kiertovesipumppu näkyy alemmassa kuvassa ihan vasemmassa reunassa. Se ei estä TT pumpun tuottamaa virtausta. Tuo Webaston haaroitusventtiili, mitä käytin, sisältää kevyellä kuulalla toteutetun "takaiskuventtiilin" linja on suoraan auki auton omalla kierrolla ja kuuma vesi ei kierrä TT kautta. Mutta kun TT pumppu on päällä niin kuula sulkee päälinjan ja virtaus kiertää TT kautta.

TJ
Okei. Varsin hyvä. Mulla ei tuota venttiiliä ole, mutta pitää aamulla alkaa väkästämään TT:tä paikalleen. Eiköhän se siinä sitten toimi? Tuon TT:kään ei pitäisi ahdistaa auton omaa kiertoa vaikka sen laittaisi ihan lämppärin paluuputken väliin, ilmeisesti? Mulla tuo kiertovesipumppu on ilmeisesti lämppärin paluuputkessa, kun toinen pää menee alavesiletkun haaraan.
Ilmeisesti imee lämppäriltä ja työntää alavesiletkuun, näin tuota päättelin, korjatkaa jos meni väärin.
S205 C200 2015 (OM626)
W164 ML 350 V6 2006 (M272)
W208 CLK200 Komp. 1999 (M111)
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1513
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Joo, kyllä se ainakin R oli juuri niin että pumppu on lämppärin paluulinjassa. Paremmin pärjää viileämmässä linjassa. Kyllähän porukka yleensä laittaa TT:n ja vastaavat suoraan vaan "sarjaan" lämppärikierron paluulinjaan eikä se siinä juuri virtausta jarruta vaikka pienemmillä liitoksilla onkin... Itse vaan halusin käyttää tuota liitäntähaaraa jotta TT ei sielä turhaan hohkaa kuumana. Mietin sen myös ehkä pidentävän TT:n kesto ikää...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
B170
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ma 21.09.2020 14:39

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja B170 »

Jep, ML:n TT asennettu, oli varsin helppo laittaa siihen paisuntasäiliön viereen lämmityslaitteen kennon paluuletkuun, tosin vrtaus on vastakkaiseen suuntaan kuin auton käydessä, eli lämmitin on muistettava irrottaa ennen käynnistystä, mutta niin yleensä on tapanani. Nyt imee sieltä alavesiletkun haarasta tulevasta letkusta ja pumppaa ylöspäin kennolle, hyvin kuitenkin motti lämpenee. Sen verran ahdas paikka on ettei saanut lämmitintä pystyyn, mutta niinhän ne lupaa, että XC:n saa laittaa mihin asentoon vaan. Jos kesemmällä sitten lisäletkuilla asentelee väljempään, mutta saattaa unohtua :-D
S205 C200 2015 (OM626)
W164 ML 350 V6 2006 (M272)
W208 CLK200 Komp. 1999 (M111)
sallaas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Su 12.08.2018 10:30

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja sallaas »

Omaan w203 2Litraseen bensaan asennettiin 1000XC ja hyvin tyytyväinen olen ollut tähän mennessä. Noin reilun tunnin ollut lämmityksessä -10 pakkasilla ja puskee heti käynnistäessä kädenlämpöistä ilmaa puhaltimista ja moottorin lämmöt nousee nopeasti. :thumbup: auto on periaatteessa heti ajovalmis. Huomenna lupasi -17, katsotaan kuinka potkua riittää.
B170
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ma 21.09.2020 14:39

Re: TT - Thermo letkulämppäri asiaa tai kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja B170 »

sallaas kirjoitti: Ti 21.12.2021 20:44 Omaan w203 2Litraseen bensaan asennettiin 1000XC ja hyvin tyytyväinen olen ollut tähän mennessä. Noin reilun tunnin ollut lämmityksessä -10 pakkasilla ja puskee heti käynnistäessä kädenlämpöistä ilmaa puhaltimista ja moottorin lämmöt nousee nopeasti. :thumbup: auto on periaatteessa heti ajovalmis. Huomenna lupasi -17, katsotaan kuinka potkua riittää.
Kyllä, aika mukava, kun käynnistää auton niin lämpömittari näyttää yli 40 :-)
Kutoskoneeseen kannattaa laittaa tämä 1500W.
S205 C200 2015 (OM626)
W164 ML 350 V6 2006 (M272)
W208 CLK200 Komp. 1999 (M111)

Vastaa Viestiin