Karavaanari ja kahden auton taktiikka ?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Karavaanari ja kahden auton taktiikka ?

Viesti Kirjoittaja HMK »

Nyt on lomareissua tehty pitkin Suomea vaununa Hobby 650 ja veturina Mersu ML 270 cdi. Painoa vaunulla on 2000 kg ja Mersulla ajettu 401 000 km.
Nyt on hiipinyt ajatus tulevaisuudesta karavaanarina, millainen vetoauto pitäisi hankkia että saisi verot, vakuutukset ym.pidettyä kurissa. No onhan GLK ja ML ihan hyviä siinä hommassa, ja 35-40 tonnin sijoituksella niitä saa. Neliveto kun on ihan kiva juttu vaunun vedossa.
Sitten se mutta mutta... Jos myy ML:n, niin realistinen summan minkä sillä voi saada on max 6ke...jos nyt saa ikinä myytyä noilla kilsoilla, vaikka hyvässä kunnossa onkin. Liikkeessä vaihdossa siitä saa 3.5 -4 ke. Ja jos suoralla kaupalla ostaa niin ostettavasta saa tingittyä 1-1.5 ke tullen mennen pois. Loppu arvoksi jäisi pessimistisesti 2-2.5 ke.......

No entäpä jos ostaisikin käytetyn B-Mersun tai W204 bensa farkun jokapäiväiseen käyttöön ja jättäisi ML:n vain ainoastaan vaunun vetoon niinä muutamana viikkona kun vaunua vetää, ja pistää loppuajat väliaikaiseen seisontaan. Silloin ei kulut juokse.
Hankinta hinnassa voittaisi 10-15 ke, vakuutuksissa, veroissa ja polttoaine kuluissa tulisi ihan kohtuullista säästöä vuositasolla. Tietysti varsinkin talvella kaksi veto on vähemmän miellyttävä, ja tiloissa myös häviää.

Mut tämmöisiä ajatuksia tien päällä syntyy, ottakaa kantaa ajatukseen, onko järkee vai ei ?? :roll:
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Re: Karavaanari ja kahden auton taktiikka ?

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Entä jos vuokraisi vaunun tai asuntoauton muutamaksi viikoksi vuodessa silloin kun haluaa....
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Karavaanari ja kahden auton taktiikka ?

Viesti Kirjoittaja HMK »

No joo, onhan sitäkin tullut joskus mietittyä. Mutta kun on lähimpään vuokraamoon 70 km matkaa ja eikä vuokrauskaan ihan ilmaista ole. Eikä tarvi miettiä milloin lähtee, lähtee kun huvittaa omalla vaunulla :wink:
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Viimi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 20.02.2015 22:32
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Karavaanari ja kahden auton taktiikka ?

Viesti Kirjoittaja Viimi »

Samoja asioita myös miettinyt, tosin vain ihan satunnaiseen peräkärryn vetoon. Millään en tohtisi nykyiseen laittaa peräkoukkua ja jos sellaisen laittaisin, niin se pitäisi olla puskurin alle piiloon sujahtava. Kaikki vaihtoehdot kuitenkin tuntuvat olevan kalliimpia kuin se ~1500€ vetokoukku... Ja jos vetoautoa seisottaa vain pihanvahtina, niin se on takuu varmasti rikki, kun sitä lopulta tarvitsee! :?
S204 C250 CDI MY13
S203 C270 CDI MY05
S203 C200 CDI MY03
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Karavaanari ja kahden auton taktiikka ?

Viesti Kirjoittaja HMK »

Sekin on käynyt mielessä että mites nämä nykyiset elektroniikkaa sisältävät autot kestävät pitkiä seisokkeja ? Lämmintä tallia kun ei ole, kylmäkatos sentään on. Nää tuskin on kuin w124 dieselit, talven jäljiltä akku kiinni ja pienen sahaamisen jälkeen tulille ja eikun baanalle. :)
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5325
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Karavaanari ja kahden auton taktiikka ?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mullon ollu jo pitkään just tuolleen että vaununvetoauto on erikseen ja sit talvella eriauto. Vaimolla tietty oma kulkupeli ja kaikki on W124 dieseleitä. Niistä kuluista sitten tiedä säästääkö loppupoeleissä yhtään mitään? Katsastukset ja lyhennetyt huoltovälit pesut ja pikkuvaraosaa (polttimoita, jarruosia jne.) menee suhteessa enemmän ajettuihin kilometreihin nähden.

Talvisäilytyksessä on otettava huomioon kondenssikosteuden muodostuminen jne. jne. Eihän ne isoja kulueriä ole mutta kun niitä karttuu kasa niin yllättävän paljon niistä vain tulee ja onhan siinä se että auton arvo jokatapauksessa laskee vaikka sillä ei ajaisikaan varsinkin jos on vähänkään uudempi auto puhumattakaan siitä että sen toisenkin arvo laskee jolla muulloin ajellaan. Nuo mun kulkupelit on sitä ikäluokkaa ettei niitten arvo paljoa enää laske ajo niilä tai ei.

Voisi sanoa että enempi harraste mulla.

Melki sanoisin että yhden auton taktiikka on loppupeleissä se halvin vaihtoehto mutta toki riippuu paljon siitä millaisilla kulkupeleillä liikkuu ja siitä mitä kriteerejä liikkumiselle asettaa. Siirryn ittekin takaisin yhdenauton taktiikkaan ja pistän yhden lankun pitempiaikaiseen säilöön jahka matikin aski ja vähä muutakin saadaan siihen kuosiin että sen voi vaunun eteen laittaa.

Niin Eikä lankkuja ole tavinnu sahata seiso ne tunnin tai 6kk. Samalla lailla on ainakin toistaiseksi lähteneet käyntiin :lol:
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Re: Karavaanari ja kahden auton taktiikka ?

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Vuokravaunu on ihan ok vaihtoehto hommaa kokeillessa kerran, tai korkeintaan pari.
Mutta oma on aina oma, vaikka vanhempikin.
Jos siis hommaan hurahtaa.

Lähtökynnys lyhyellekin lomalle laskee merkittävästi, kun omassa vaunussa on jo valmiina omat petivaatteet, ruokailuastiastot, mikroaaltouunit, televisiot yms. yms. eikä niitä tarvii erikseen joka kerta lähteä roudaamaan kotoa ensin vaunuun ja matkan päätteeksi kotiin.
(Lisätään vielä listaan etuteltta, kemssavehkeet ja kaikenmoinen muu sälä ja tarvikenippeli).

Ja lisäksi, tekniikka on jo tuttua eikä tarvitse sitä joka reissulle erikseen opetella.
Tavaratkin ovat jo valmiiksi omilla, tutuilla paikoillaan.
Vähentää sitä "lomastressiä" todella paljon.

Tuohon kahden auton dilemmaan en osaa ottaa kantaa, koska itse olen yhdelläkin pärjännyt.
Ennemmin miettisin, pärjääkö kesävaunulla, kolmen vuodenajan vaunulla, vai pitäisikö olla peräti talvilämmin.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
The Thing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: To 01.03.2012 23:34

Re: Karavaanari ja kahden auton taktiikka ?

Viesti Kirjoittaja The Thing »

HMK kirjoitti:Nyt on lomareissua tehty pitkin Suomea vaununa Hobby 650 ja veturina Mersu ML 270 cdi. Painoa vaunulla on 2000 kg ja Mersulla ajettu 401 000 km.
Nyt on hiipinyt ajatus tulevaisuudesta karavaanarina, millainen vetoauto pitäisi hankkia että saisi verot, vakuutukset ym.pidettyä kurissa. No onhan GLK ja ML ihan hyviä siinä hommassa, ja 35-40 tonnin sijoituksella niitä saa. Neliveto kun on ihan kiva juttu vaunun vedossa.
Sitten se mutta mutta... Jos myy ML:n, niin realistinen summan minkä sillä voi saada on max 6ke...jos nyt saa ikinä myytyä noilla kilsoilla, vaikka hyvässä kunnossa onkin. Liikkeessä vaihdossa siitä saa 3.5 -4 ke. Ja jos suoralla kaupalla ostaa niin ostettavasta saa tingittyä 1-1.5 ke tullen mennen pois. Loppu arvoksi jäisi pessimistisesti 2-2.5 ke.......

No entäpä jos ostaisikin käytetyn B-Mersun tai W204 bensa farkun jokapäiväiseen käyttöön ja jättäisi ML:n vain ainoastaan vaunun vetoon niinä muutamana viikkona kun vaunua vetää, ja pistää loppuajat väliaikaiseen seisontaan. Silloin ei kulut juokse.
Hankinta hinnassa voittaisi 10-15 ke, vakuutuksissa, veroissa ja polttoaine kuluissa tulisi ihan kohtuullista säästöä vuositasolla. Tietysti varsinkin talvella kaksi veto on vähemmän miellyttävä, ja tiloissa myös häviää.

Mut tämmöisiä ajatuksia tien päällä syntyy, ottakaa kantaa ajatukseen, onko järkee vai ei ?? :roll:

Itse en innostu lainkaan perävaunusta, niiden hinnalla saa jopa vanhoja mersun asuntoautoja. Omasta kokemuksesta voin sanoa että asuntoauto on kätevä, koska jos ei ole ihan sikapitkämalli, niin sen saa kätevästi ihan normaaliin parkkiruutuun kun matkalla menee esim kauppaan. Toisekseen itse ajoin ns omia polkuja ja voin takaa että asuntovaunu+auto ainakin ilman nelivetoa olisi jäänyt sinne keskelle lapin erämaakorpea, itelläkin nousi kylmä hiki kun talla pohjassa ihan paskaa tietä joutu vaan polkemaan ylöspäin ja peruuttaakaan ei oikein pystynyt kun olis joutunut sitä tekee ainakin 60km.

Yksi mikä kanssa hyvä että asuntoautolla ns villit parkit toteutettavissa paljon kätevämmin, kuin asuntovaunulla. Mutta jos tarkoitus on vaan ajaa helppoihin kohteisiin ja olla siellä, ni sit jotenkin ymmärrän asuntovaunut. Ja toisekseen en halua että pääautoni olisi samalla ns veturi. No mut tää vaan taas mun mielipide.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5325
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Karavaanari ja kahden auton taktiikka ?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tänävuonna näytti as-autot olevan jumissa useampaankin kertaan ja niitä piti työnnellä eikä minusta niissä paikoissa vaunun kanssa olis ollu mitään ongelmia. Paraatipaikat alueilla vapaana kun autolla ei uskalleta siihen ajaa kun poispääsystä ei ole varmuutta :) No minuahan se ei haitannu. Minusta etuveto ja paino takana on huono yhdistelmä just tuota haastetta ajatellen. Valtaosa autoista on just tällaisia.

Joku as-automies tuli muakin varoittelemaan että meinaatko saada vaunusi pois jos tuohon peruutat. Ei pienintäkään ongelmaa poislähtiessä ei edes sutaissu. Autolla kun on mahdollisuus hiukan kikkailla poislähtötilanteessa. Etuvetoisen veturin kanssa olisin kans saanu vaunun pois vaivatta. Poislähtiessä jos epäilee vaunun lähtöä liikenteeseen niin pakkoko se auto on samansuuntaisesti vaunun kanssa naittaa :wink: Aivan radikaali vaikutus liikkeellelähdettäessä huonosta paikasta. Kattoo vaan parkkeeraustilanteessa että sellaiseen on mahdollisuus.

Edelleen väitän että 7.5 m auto tarttee kääntyessään isomman tilan kuin 7.5m vaunu ja auto jos umpiperään ajaa :o Toki jos on telivaunu niin hikeä siinä hommassa sit helpolla pukkaa :)

Autossa on puolensa ja niin myös vaunussa. Riippuu hyvinpaljon siitä mitä ominaisuuksia painottaa. Proto-Sisu as-autona menee kyllä jo melki siinä missä kantti kestää :lol:
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Karavaanari ja kahden auton taktiikka ?

Viesti Kirjoittaja HMK »

Kyllä vaunussa ja asuntoautossa on puolensa. 10 vuotta on liikuttu as.autolla lomareissut. Ja onhan 6 m pitkä Hymer helpompi ajaa parkkiin kuin vaunu yhdistelmä. Samoin jo lähtee pohjois Norjaan vuoriteille ajelemaan niin siellä se on kätevämpi.

Neljä vuotta sitten ostimme vanhan Matkaaja 9004 vaunun ihan kokeilumielessä. Vaunun kanssa on tietysti hankalampaa parkkien etsiminen varsinkin taajamissa ja 80 km nopeus rajoitus. Mutta sitten kun vaunun kanssa leiriytydään, niin vetoautolla voi sukkuloida ympäriinsä, eikä tarvitse purkaa leiriä sen takia että kaljat unohtui ostaa. Ja yleensä tilaa on vaunuissa enemmän, 10-15 ke: llä saa 8 metrisiä ja 2.5 metriä leveitä vaunuja tältä vuosituhannelta. Kun taas vastaavia as.autoja ostaessa rahaa pitää olla rutosti enempi. Mut nämä on ihan arvo kysymyksiä, kuka tykkää mistäkin. Mutta me on tykätty vaunuilusta sen verran että hankittiin vuosi sitten tuo tuoreempi Hobby Matkaajan tilalle.
Niin, ja tietysti isompi vaunu vaatii myös isomman vetoauton.....mistä tämä juttu sai alkunsakin..

Jos sitä rahan paskaa olisi, niin voisi ostaa Concorden asuntoauton, jonka perään mahtuu Mini Cooper. Sillä vois sitten sukkuloida ne unohtuneet kaljat. Hintaa moisella kohtuulliset 300 ke :oops:
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Karavaanari ja kahden auton taktiikka ?

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

HMK kirjoitti: Jos sitä rahan paskaa olisi, niin voisi ostaa Concorden asuntoauton, jonka perään mahtuu Mini Cooper.
Esim. Uudessa-Seelannissa näkee jonkun verran matkailuautoja, joiden perässä on "hinauksessa" puomilla joku pikkukinneri. Koska puomi, ei hinattavassa ajoneuvossa ole kuskia. Leiriytyessä pikkukinneri otetaan sitten irti kauppakassiksi. En tiedä olisiko laillista täällä.
hinaus.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Vastaa Viestiin