CD Navigaattoriin?
CD Navigaattoriin?
Ostin juuri Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarden vuosimalli 2003 ja siinä on navigaattori mahdollisuus, mutta tarvittava CD-levy puuttuu. Merkkiliikkeessä minun annettin ymmärtää sen maksavan noin 250-300€ ja siinä olisi sitten vain "ääriviivoja" eli tarkoitettiin kait kolmiulotteisuuden puuttuvan. Tietääkö kukaan saako kyseistä CD-levyä mistään halvemmalla ja onko totta, että näin iäkkäässä autossa oleva navigaattori runko on niin kahlitseva, että pitää maksaa kolminkertainen hinta saadakseen huonomman navigaaattorin kuin joku tavallinen TomTom?
Kyseessä on W211 ja mukana on saksankielinen pikaohjekirja.
Kyseessä on W211 ja mukana on saksankielinen pikaohjekirja.
Viimeksi muokannut vms-mersu, Ti 17.11.2015 14:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: CD Navigaattoriin?
Kerro ensin mikä auto kyseessä. 2003 mallinen voi olla W210 (S210) tai W211.
Jos vaikka W211 ja Audio 50 APS niin siinä on nuolinavigaattori, vaikea sanoa kolmiulotteisuudesta nuolten osalta.
Tuliko auton mukana käyttöohjekirjoja?
Jos vaikka W211 ja Audio 50 APS niin siinä on nuolinavigaattori, vaikea sanoa kolmiulotteisuudesta nuolten osalta.
Tuliko auton mukana käyttöohjekirjoja?
Re: CD Navigaattoriin?
Luultavasti saa, esim. Saksan ebay:n kautta. Pitäisi tosin taaskin tietää mistä vehkeestä on kyse, jotta voisi antaa tarkempia ohjeita. Hintaan vaikuttaa paitsi ostopaikka, myös se haluaako uusimman karttaversion vai kelpaako joku vanhempi (käytetty) levy.vms-mersu kirjoitti:Tietääkö kukaan saako kyseistä CD-levyä mistään halvemmalla
Täälläkin jotkut myyvät silloin tällöin laittomia piraattilevyjä kovaan hintaan, toki halvemmalla kuin mitä uudet aidot maksavat Veholla.
Re: CD Navigaattoriin?
Minä tilasin tuollaisesta osoitteesta: caraudio24.de. Hinta cd:llä oli pari vuotta sitten 92,- €. Toimitus pelasi hyvin ja navigaattorissa levyke myös.
yst tv. Josaa
yst tv. Josaa
ENTISET :
VW 1500, Käfer, vm 1968 zenitblau, v v 1977-81
W 110, 190 d, vm 1963 weiss, vuosina 1981-83
W 115, 220 d, vm 1970 rot, vuosina 1983-86
W 115, 200 d, vm 1976 coloradobeige, v v. 1987-92
W 123, 200 d, vm. 1985 riedgrün, vuosina 1992-02
W 201, 190 E, vm 1990 silvergrau, vuosina 2005-10
W 202, 220 D, vm. 1998 brilliantsilver, vuosina 2010
W 203, 220 cdi, vm. 2003 brilliantsilver, vuosina 2010-12
W 201, 190 d, vm. 1989 perlmuttgrau, vuosina 2002-16
W 220, 320 cdi, vm. 2003 kubanitsilver, vuosina 2012-2018
NYKYISET:
W 212, 220 cdi BlueEff, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2018-
W 221, 350 cdi BlueEFF, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2021-
VW 1500, Käfer, vm 1968 zenitblau, v v 1977-81
W 110, 190 d, vm 1963 weiss, vuosina 1981-83
W 115, 220 d, vm 1970 rot, vuosina 1983-86
W 115, 200 d, vm 1976 coloradobeige, v v. 1987-92
W 123, 200 d, vm. 1985 riedgrün, vuosina 1992-02
W 201, 190 E, vm 1990 silvergrau, vuosina 2005-10
W 202, 220 D, vm. 1998 brilliantsilver, vuosina 2010
W 203, 220 cdi, vm. 2003 brilliantsilver, vuosina 2010-12
W 201, 190 d, vm. 1989 perlmuttgrau, vuosina 2002-16
W 220, 320 cdi, vm. 2003 kubanitsilver, vuosina 2012-2018
NYKYISET:
W 212, 220 cdi BlueEff, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2018-
W 221, 350 cdi BlueEFF, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2021-
-
- Mersumies
- Viestit: 1554
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: CD Navigaattoriin?
Nykykännyköissä ilmaiset huippunavikaattorit ja vielä suomen kielellä,etten kyllä kaipaisi sitä noakin aikaista navikaattoria mikä autossa on! Käytän Kännykän navia vaikka itsellä autossa Comand navikointi!vms-mersu kirjoitti:Ostin juuri Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarden vuosimalli 2003 ja siinä on navigaattori mahdollisuus, mutta tarvittava CD-levy puuttuu. Merkkiliikkeessä minun annettin ymmärtää sen maksavan noin 250-300€ ja siinä olisi sitten vain "ääriviivoja" eli tarkoitettiin kait kolmiulotteisuuden puuttuvan. Tietääkö kukaan saako kyseistä CD-levyä mistään halvemmalla ja onko totta, että näin iäkkäässä autossa oleva navigaattori runko on niin kahlitseva, että pitää maksaa kolminkertainen hinta saadakseen huonomman navigaaattorin kuin joku tavallinen TomTom?
Kyseessä on W211 ja mukana on saksankielinen pikaohjekirja.
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 33
- Liittynyt: Ke 13.06.2012 22:33
Re: CD Navigaattoriin?
Ebaysta tilasin omani. Valinnanvaraa on runsaasti laillisten ja laittomien levyjen väliltä.
Ei se nuolinavi nyt ihan viraton ole, paljon mieluummin sitä käytän kun jotain imukuppihirviötä tuulilasilla varsinkin kun navitädin ohjeet tulee auton kaiuttimista.
Ei se nuolinavi nyt ihan viraton ole, paljon mieluummin sitä käytän kun jotain imukuppihirviötä tuulilasilla varsinkin kun navitädin ohjeet tulee auton kaiuttimista.
S212 220 Cdi 2014
-
- Mersumies
- Viestit: 1554
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: CD Navigaattoriin?
Miksi kännykkä pitää imukupilla ikkunaan kiinnittää, sehän voi olla navigoinnin aikana vaikka missä kunhan ääni ohjeet kuuluu se riittää.Hyvin toi Munchenistä Tanskan ja pohjoisruotsin kautta Ouluun ja puhelin tuhka kupissa!Nukuttalahden isäntä kirjoitti:Ebaysta tilasin omani. Valinnanvaraa on runsaasti laillisten ja laittomien levyjen väliltä.
Ei se nuolinavi nyt ihan viraton ole, paljon mieluummin sitä käytän kun jotain imukuppihirviötä tuulilasilla varsinkin kun navitädin ohjeet tulee auton kaiuttimista.
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Re: CD Navigaattoriin?
Äänen kuulumisen lisäksi GPS-signaali on varmaan jossain määrin kiinnostava.jussilampi kirjoitti: Miksi kännykkä pitää imukupilla ikkunaan kiinnittää, sehän voi olla navigoinnin aikana vaikka missä kunhan ääni ohjeet kuuluu se riittää.
Mites noi kännyköiden navit muuten nykyään, itse tein aikanaan Nokialaisella 900 euroa puhelinlaskua kun kännynavi johon oli muka ladattu kaikki tarvittavat kartat etukäteen latasikin koko ajan matkalla tarkempia karttoja tms. Nekö ei enää tarvi datayhteyttä mihinkään missään tilanteessa?
-
- Mersumies
- Viestit: 1554
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: CD Navigaattoriin?
Ei tarvi datayhteyttä,samat ohjelmat kuin auton alkuperäis navikoinneissa.Seurasin navigointia ja munchen- oulu välillä ja samanlailla neuvoi Mb-comand ja Samsung Route66 navikointi Comand englanniksi ja kännykkä suomeksi.tj86430 kirjoitti:Äänen kuulumisen lisäksi GPS-signaali on varmaan jossain määrin kiinnostava.jussilampi kirjoitti: Miksi kännykkä pitää imukupilla ikkunaan kiinnittää, sehän voi olla navigoinnin aikana vaikka missä kunhan ääni ohjeet kuuluu se riittää.
Mites noi kännyköiden navit muuten nykyään, itse tein aikanaan Nokialaisella 900 euroa puhelinlaskua kun kännynavi johon oli muka ladattu kaikki tarvittavat kartat etukäteen latasikin koko ajan matkalla tarkempia karttoja tms. Nekö ei enää tarvi datayhteyttä mihinkään missään tilanteessa?
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Re: CD Navigaattoriin?
Muutamissa mersuissa on IR-reflective lasit ympäriinsä. Silloin ei ainakaan ole väliä missä kännykkää pitää, GPS ei kuitenkaan kuulu ja kännyverkkokin heikosti. Muussa tapauksessa kännykkää on syytä pitää lasien tasolla että edes kohtuullisesti näkee satelliitit (tarkkuus pysyy "asiallisena").
Kännykkä haluaa aina käyttää vähintäänkin GNSS assistance datalle sitä nettiyhteyttä. Vanhemmissa puhelimissa sen sai konffattua pois mutta näissä nykyisissä helppokäyttöisissä ei näytä olevan mitään muuta asetusta kuin koko nettiyhteys päälle/pois. Kelpaa kyllä ulkomailla ajellessa tuokin jos/kun haluaa säästää puhelinlaskua.
https://en.wikipedia.org/wiki/Assisted_GPS" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos kartat on ladattu koko sille alueelle missä puhelimella liikkuu niin jollakin Nokia/Lumia puhelimella pärjää kokonaan ilman nettiyhteyttä. GPS-fiksin saanti hidastuu merkittävästi ja A-GPS:n avulla puhelin pystyy paikantamaan itsensä karkealla tarkkuudella kännykkäverkkomittausten avulla (serverin avustamana). Huomaa kun kartat laittaa päälle niin sijainti löytyy ensin kymmenien, satojenkin metrien tarkkuudella ja hetken päästä muutaman metrin tarkkuudella. Jos sattuu olemaan sisätiloissa tai muuten GPS-katveessa niin paikannus jää tuolle epätarkemmalle tasolle.
Ilman nettiyhteyttä pärjää jos kytkee kännykkänavin päälle hyvissä olosuhteissa ja odottaa hetken, jos vaan ne kartat on etukäteen ladattu (jos käytössä on sellainen puhelinmerkki/navi sovellus joka tukee ladattuja karttoja). Pelkästä assistance datasta ei luulisi 900 Euron laskua tulevan, olisko vaikka Saksasta jäänyt joku alue lataamatta, ei kai se off-line karttoja automaattisesti päivitä jos tulee uudet versiot.
Tämä koko navigointijuttu on niin mielipidekysymys että ei pitäisi pahastua toisten näkemyksistä eikä pitäisi omiaan tyrkyttää toisille "faktoina". Oma mielipiteeni on että kaikille on käyttöä, se pelkkä ääniopastuskin on ihan hyvä (jos vaikka yksin ajaa ja vaihtoehtona lukea paperikarttaa) samoin kuin joku mersun vanhempi/halvempi nuolinavi ääniopastuksella mutta vaativalle käyttäjälle vain auton oma integroitu navi kelpaa, se joka osaa ohjata oikea-aikaisesti tunneleissakin olevista risteyksistä jne.
Kännykkä haluaa aina käyttää vähintäänkin GNSS assistance datalle sitä nettiyhteyttä. Vanhemmissa puhelimissa sen sai konffattua pois mutta näissä nykyisissä helppokäyttöisissä ei näytä olevan mitään muuta asetusta kuin koko nettiyhteys päälle/pois. Kelpaa kyllä ulkomailla ajellessa tuokin jos/kun haluaa säästää puhelinlaskua.
https://en.wikipedia.org/wiki/Assisted_GPS" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos kartat on ladattu koko sille alueelle missä puhelimella liikkuu niin jollakin Nokia/Lumia puhelimella pärjää kokonaan ilman nettiyhteyttä. GPS-fiksin saanti hidastuu merkittävästi ja A-GPS:n avulla puhelin pystyy paikantamaan itsensä karkealla tarkkuudella kännykkäverkkomittausten avulla (serverin avustamana). Huomaa kun kartat laittaa päälle niin sijainti löytyy ensin kymmenien, satojenkin metrien tarkkuudella ja hetken päästä muutaman metrin tarkkuudella. Jos sattuu olemaan sisätiloissa tai muuten GPS-katveessa niin paikannus jää tuolle epätarkemmalle tasolle.
Ilman nettiyhteyttä pärjää jos kytkee kännykkänavin päälle hyvissä olosuhteissa ja odottaa hetken, jos vaan ne kartat on etukäteen ladattu (jos käytössä on sellainen puhelinmerkki/navi sovellus joka tukee ladattuja karttoja). Pelkästä assistance datasta ei luulisi 900 Euron laskua tulevan, olisko vaikka Saksasta jäänyt joku alue lataamatta, ei kai se off-line karttoja automaattisesti päivitä jos tulee uudet versiot.
Tämä koko navigointijuttu on niin mielipidekysymys että ei pitäisi pahastua toisten näkemyksistä eikä pitäisi omiaan tyrkyttää toisille "faktoina". Oma mielipiteeni on että kaikille on käyttöä, se pelkkä ääniopastuskin on ihan hyvä (jos vaikka yksin ajaa ja vaihtoehtona lukea paperikarttaa) samoin kuin joku mersun vanhempi/halvempi nuolinavi ääniopastuksella mutta vaativalle käyttäjälle vain auton oma integroitu navi kelpaa, se joka osaa ohjata oikea-aikaisesti tunneleissakin olevista risteyksistä jne.
Re: CD Navigaattoriin?
Tämä tapahtui joskus 2000-luvun alussa (?), ja kyseessä oli parin viikon Euroopan reissu. En tiedä minkälaista teknologiaa oli käytössä, mutta joku joka tuolloin väitti olevansa asioista perillä selitti, että navi laskee reitit epätarkkojen karttojen avulla, ja lataa sitten yksityiskohtaisempia matkan edetessä. Puhelimissa ei tuolloin ollut ihan hirveästi muistia, joten ei niihin välttämättä kovin tarkkoja karttoja koko Euroopasta olisi voinutkaan ladata. En muista luuria, mutta joku Nokialainen se oli (koska kaikki luurini olivat Nokialaisia n. 1991-2010 ja 2012-2014). Taisi olla Navicoren softa ja joku irrallinen BT-GPS-mokkula (puhelimessa ei ollut GPS:ää)DBFI kirjoitti:Pelkästä assistance datasta ei luulisi 900 Euron laskua tulevan, olisko vaikka Saksasta jäänyt joku alue lataamatta, ei kai se off-line karttoja automaattisesti päivitä jos tulee uudet versiot.
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Re: CD Navigaattoriin?
Comandia käytän itsekin arkiajoissa, jos oikeasti jonnekin pitää löytää.
Se on sopivan ennakoiva ohjeineen..., omaan makuuni.
Ymmärtää tunnelit (Norjassa hyvä feature) ja ulkoilmassa GPS -vastaanotto on taattu ilman datayhteyskustannuksia.
Nokiaa (Windows -puhelimessa lienee Here -kartat) kokeilin joskus muutaman kerran, mutta se reitittää välillä omituisesti eikä aina osaa edes perille...
Pitänee taas joskus testata uudelleen, josko olisi parannuksia tullut....
Isompaan maailmaan kun lähdetään lomalla eikä kohteella oikeastaan ole väliä, niin läppärissä Microsoftin Autoroute.
Sillä voi bongailla mielenkiintoisen oloisia paikkoja ja tökätä kohde hiirellä.
Sitten ihmetellään minne -ja varsinkin millaisia teitä/polkuja pitkin- ollaan menossa
Semmosta seikkailumatkailua siis. Kivoja paikkoja on löytynyt joita ei olisi ilman Autoroutea löytynyt, tai ainakaan uskaltaisi ihan summissa lähteä ajelemaan.
Opastus siinäkin toimii oivallisesti, eikä tarvitse nettiyhteyttä.
Mutta ei siitä jokapäiväiseen arkikäyttöön ole, koska PC -versio.
Sitten jos se täsmällinen kohde on piinallisesti kaikista näistä versioista huolimatta löytymättä, avataan tuulilasilla möllöttävälle 10" Android -tabletille Google Maps
Jos vieläkin ahdistaa, niin sieltä Street View -vaihtoehto.
Kuten joku edellä hyvin totesikin, makuasioita ja meillä vieläpä ihan reissun luonteesta kiinni mikä on meillä toimivin/hauskin/yllättävin versio navista.
Se on sopivan ennakoiva ohjeineen..., omaan makuuni.
Ymmärtää tunnelit (Norjassa hyvä feature) ja ulkoilmassa GPS -vastaanotto on taattu ilman datayhteyskustannuksia.
Nokiaa (Windows -puhelimessa lienee Here -kartat) kokeilin joskus muutaman kerran, mutta se reitittää välillä omituisesti eikä aina osaa edes perille...
Pitänee taas joskus testata uudelleen, josko olisi parannuksia tullut....
Isompaan maailmaan kun lähdetään lomalla eikä kohteella oikeastaan ole väliä, niin läppärissä Microsoftin Autoroute.
Sillä voi bongailla mielenkiintoisen oloisia paikkoja ja tökätä kohde hiirellä.
Sitten ihmetellään minne -ja varsinkin millaisia teitä/polkuja pitkin- ollaan menossa
Semmosta seikkailumatkailua siis. Kivoja paikkoja on löytynyt joita ei olisi ilman Autoroutea löytynyt, tai ainakaan uskaltaisi ihan summissa lähteä ajelemaan.
Opastus siinäkin toimii oivallisesti, eikä tarvitse nettiyhteyttä.
Mutta ei siitä jokapäiväiseen arkikäyttöön ole, koska PC -versio.
Sitten jos se täsmällinen kohde on piinallisesti kaikista näistä versioista huolimatta löytymättä, avataan tuulilasilla möllöttävälle 10" Android -tabletille Google Maps
Jos vieläkin ahdistaa, niin sieltä Street View -vaihtoehto.
Kuten joku edellä hyvin totesikin, makuasioita ja meillä vieläpä ihan reissun luonteesta kiinni mikä on meillä toimivin/hauskin/yllättävin versio navista.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *