MB 290 TD w210 nopeus / teho / kierros ongelmia
MB 290 TD w210 nopeus / teho / kierros ongelmia
Moi,
Tulipa tehtyä sellanen homma, että vaihdoin E200 bensa vehkeen CDI 200:n, kun sain 2 vuotta uudemman ja hyvin pidetyn yksilön (tai niin ainakin luulin).
Autoon on tehty diesel järjestelmän remontti 25.07.15, ite sain auton ajoon siis 3 päivää sitten.
Olin ryyppykuskina (nyt itse kännissä koska ketuttaa) Hki - Tampere - retkellä, ja menomatkalla auto yhtäkkiä "menetti" tehonsa 120 km / h kohdalla. Ajoin siis moottoritiellä tasaista nopeutta X aikaa.
Okei, vian todettua (huom. MIKÄÄN varoitusvalo, lämpötila, tai ääni ei viitannut mihinkään poikkeavaan) otin seuraavasta rampista ylös, ja soitin mekaanikolle kysyäkseni neuvoa. Samoin soitin / lähetin auton entiselle omistajalle tekstiviestin / soitin, että onko ideoita niin sanotusti...
No, lähdin hetken seisomisen jälkeen ajamaan takaisin stadiin päin, ja auto kulki taas ihan normaalisti. Käännyin takaisin kohti Tamperetta eikä vika esiintynyt enää uudestaan menomatkalla.
Paluumatkalla kylläkin 4 kertaa.
Diagnosoidut olosuhteet:
Ei muita havaittuja eroja, kuin että "täysillä lähteminen" ja "suuren" nopeuden / kierroksien ylläpitäminen piti ongelman "jollain tasolla pois"
Yritin myös ajaa hiljaista nopeutta, esim. sen takia että JOS nyt sattuisikin olemaan niin, että öljyt on niin helvetin heikot että ne ei voitelisi tarpeeksi.
Kierrokset ei siis noussut yli 3000:n, ja jotenkin tuntui siltä, että auto ei saisi tarpeeks kakkua?
Laatikko kyllä vaihtoi jne, mutta jotenkin "mitään ei tapahtunut", eli siis toisin sanoen auto ei hyytynyt mutta ei myöskään "tehnyt" mitään muuta kun vaihtoi vaihdetta...
Googlailin että tyypillisiä CDI:n vikoja ois mm. ilmamassamittari... mut perkele?
Ideoita?!
Palauta auto, ja pidä bensa ?!
Eiköhän tästäkin jotenkin selviä, mutta vähän mystisempi homma..
Kuvailen huomenna lisää kun oon taas selvinpäin ja ehkä saanut jotain selkoa tähän hommaan...
Tulipa tehtyä sellanen homma, että vaihdoin E200 bensa vehkeen CDI 200:n, kun sain 2 vuotta uudemman ja hyvin pidetyn yksilön (tai niin ainakin luulin).
Autoon on tehty diesel järjestelmän remontti 25.07.15, ite sain auton ajoon siis 3 päivää sitten.
Olin ryyppykuskina (nyt itse kännissä koska ketuttaa) Hki - Tampere - retkellä, ja menomatkalla auto yhtäkkiä "menetti" tehonsa 120 km / h kohdalla. Ajoin siis moottoritiellä tasaista nopeutta X aikaa.
Okei, vian todettua (huom. MIKÄÄN varoitusvalo, lämpötila, tai ääni ei viitannut mihinkään poikkeavaan) otin seuraavasta rampista ylös, ja soitin mekaanikolle kysyäkseni neuvoa. Samoin soitin / lähetin auton entiselle omistajalle tekstiviestin / soitin, että onko ideoita niin sanotusti...
No, lähdin hetken seisomisen jälkeen ajamaan takaisin stadiin päin, ja auto kulki taas ihan normaalisti. Käännyin takaisin kohti Tamperetta eikä vika esiintynyt enää uudestaan menomatkalla.
Paluumatkalla kylläkin 4 kertaa.
Diagnosoidut olosuhteet:
Ei muita havaittuja eroja, kuin että "täysillä lähteminen" ja "suuren" nopeuden / kierroksien ylläpitäminen piti ongelman "jollain tasolla pois"
Yritin myös ajaa hiljaista nopeutta, esim. sen takia että JOS nyt sattuisikin olemaan niin, että öljyt on niin helvetin heikot että ne ei voitelisi tarpeeksi.
Kierrokset ei siis noussut yli 3000:n, ja jotenkin tuntui siltä, että auto ei saisi tarpeeks kakkua?
Laatikko kyllä vaihtoi jne, mutta jotenkin "mitään ei tapahtunut", eli siis toisin sanoen auto ei hyytynyt mutta ei myöskään "tehnyt" mitään muuta kun vaihtoi vaihdetta...
Googlailin että tyypillisiä CDI:n vikoja ois mm. ilmamassamittari... mut perkele?
Ideoita?!
Palauta auto, ja pidä bensa ?!
Eiköhän tästäkin jotenkin selviä, mutta vähän mystisempi homma..
Kuvailen huomenna lisää kun oon taas selvinpäin ja ehkä saanut jotain selkoa tähän hommaan...
Viimeksi muokannut Scourge, Ti 15.12.2015 03:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: MB 200(?) CDI nopeus / teho / kierros ongelmia
Auto meni vikatilaan, (ei kierrä yli 3000rpm ja tehot pois). Syynä voi olla vaikka tuo imm tai sitten joku muu. Starilla lukemaan vikakoodit, niin selviää mistä lähtee liikkeelle.
Ja ei välttämättä syty mikään valo/tule herjaa mittaristoon.
Ja ei välttämättä syty mikään valo/tule herjaa mittaristoon.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Re: MB 200(?) CDI nopeus / teho / kierros ongelmia
Juu, ei tosiaan mitään mystistä, erikoista tai harvinaista. Tavallinen vikatila ja testerillä selviää mikä aiheuttaa.
oulaistenliikenne.fi
Re: MB 200(?) CDI nopeus / teho / kierros ongelmia
Kyllä, sen verran tajusin itekkin että vikatila meni päälle koska kierrokset ei noussut X määrän yli.
Seuraava kysymys kuuluu, onko kellään foorumilla testeriä?
Seuraava kysymys kuuluu, onko kellään foorumilla testeriä?
Re: MB 200(?) CDI nopeus / teho / kierros ongelmia
Tuolta voit kysellä apua:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=152468" onclick="window.open(this.href);return false;
Auto ja vuosimallikin kannattaa kertoa.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=152468" onclick="window.open(this.href);return false;
Auto ja vuosimallikin kannattaa kertoa.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Re: MB 290TD(?) nopeus / teho / kierros ongelmia
Juu, sori. Auto on 1998 vm E290TD.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: MB 290TD(?) nopeus / teho / kierros ongelmia
Eli otsikon korjaus hommin eipä ole cdi eikä 200Scourge kirjoitti:Juu, sori. Auto on 1998 vm E290TD.
Villi veikkaus EGR tai ahtovuoto
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: MB 290 TD w210 nopeus / teho / kierros ongelmia
Tässä tarkemmat tiedot autosta:
Mercedes-Benz 5D KOMBI E 290 TURBODIESEL-210217/28
Valm.kuukausi: -
Rekisteröintipvm: 19981006
Alustan nro: WDB2102171A764272
Sylinteritilavuus: 2874
Moottorin koodi: OM602.982
kW: 95
Ajoneuvo: StW
Käyttövoima: Diesel
Vetotapa: Takaveto
Vaihteisto: -
Rengaskoko: -
Kori: PB
Vuosimalli: 1999
Tuotu yksityisesti: Kyllä
Tyhjäpaino (kg): 1700
Kokonaispaino (kg): 2230
Pituus (mm): 4820
Mercedes-Benz 5D KOMBI E 290 TURBODIESEL-210217/28
Valm.kuukausi: -
Rekisteröintipvm: 19981006
Alustan nro: WDB2102171A764272
Sylinteritilavuus: 2874
Moottorin koodi: OM602.982
kW: 95
Ajoneuvo: StW
Käyttövoima: Diesel
Vetotapa: Takaveto
Vaihteisto: -
Rengaskoko: -
Kori: PB
Vuosimalli: 1999
Tuotu yksityisesti: Kyllä
Tyhjäpaino (kg): 1700
Kokonaispaino (kg): 2230
Pituus (mm): 4820
Re: MB 290 TD w210 nopeus / teho / kierros ongelmia
Jännitteenkoettimella mittaamaan vastusarvo "sähkösuuttimen" liittimestä, joka pitää olla noin 90-120ohmia.
Löytyy yleensä ykkös tai kakkos sylinterin kohdalta.
Star testeri kertoo tietenkin tuonkin vian mutta vastusarvon mittaus niin helppo homma.
Mikä tämä dieseljärjestelmän remontti on käytännössä mitä tehty?
Löytyy yleensä ykkös tai kakkos sylinterin kohdalta.
Star testeri kertoo tietenkin tuonkin vian mutta vastusarvon mittaus niin helppo homma.
Mikä tämä dieseljärjestelmän remontti on käytännössä mitä tehty?
Re: MB 290 TD w210 nopeus / teho / kierros ongelmia
Kiitos vastauksista, tarkistan huomenna ohmit kun saan jostain mittarin hallintaan.
Löytyi myös yksi aika outo juttu, en tiedä onko mitään vaikutusta... Oli pikalaturi kytketty jatkojohdon kautta suoraan akkuun kiinni. Ja jatkojohto oli siis kiinni sisätilan pistokkeessa (otettu pois)
Linkissä kuva remontista, listattuna osat ja työn selitys "Ruiskupumpun korjaus",
Sulkuruuvi, jousilautanen, säätölevy, tasauslevy, ylivirtausventtiili....
http://imgur.com/Zp9lyBH
Löytyi myös yksi aika outo juttu, en tiedä onko mitään vaikutusta... Oli pikalaturi kytketty jatkojohdon kautta suoraan akkuun kiinni. Ja jatkojohto oli siis kiinni sisätilan pistokkeessa (otettu pois)
Linkissä kuva remontista, listattuna osat ja työn selitys "Ruiskupumpun korjaus",
Sulkuruuvi, jousilautanen, säätölevy, tasauslevy, ylivirtausventtiili....
http://imgur.com/Zp9lyBH
Re: MB 290 TD w210 nopeus / teho / kierros ongelmia
Poista turbon jälkeinen hiukkassuodatin (tai mikä se lieneekään)eli rälläkkää ja rojut pois hitsaus kiinni.
Re: MB 290 TD w210 nopeus / teho / kierros ongelmia
katin poistamisella ei vikatilaa korjata.vumart kirjoitti:Poista turbon jälkeinen hiukkassuodatin (tai mikä se lieneekään)eli rälläkkää ja rojut pois hitsaus kiinni.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: MB 290 TD w210 nopeus / teho / kierros ongelmia
Kyllä poistuu, ei ainakaan mene uudestaan vikatilaan.(kävi näin,putkessa oleva suodatin tai mikä lienee lähtee liikkeeseen ja muodostaa "tulpan" pakoputkeen joka estää kaasujen virtauksen)