Saksan kitkat. Pärjääkö?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2466
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Saksan kitkat. Pärjääkö?

Viesti Kirjoittaja noroljan »

tahtoomersun kirjoitti:
tony kirjoitti:
Patomursu kirjoitti: Nastat pitäisi lailla kieltää, ei olisi niiden aiheuttamia ongelmia, kuten pöly ja lentävät nastat. Jos ei kitkoilla pärjää niin sitten julkisilla tai taksilla :D
JUURI NÄIN !!!
:thumbup:
On täällä ihmeen jyrkkää porukkaa, niinkuin totesin jo aikaisemmin, se on ihan siitä kiinni millaisia teitä ajaa. Pitäisi tajuta, että suomi on iso maa ja erilaisia tilanteita on ihmisillä.

En vain tiedä miksi pitäisi ajaa niin, että juuri ja juuri pärjää, kun voi myös nauttia ajamisesta kelillä kun kelillä. Pärjäähän autolla vaikka ilman jarrujakin, jos kässäri vaan sattuu toimimaan, mutta onko se kovin järkevää.

Itellä on nyt nastat+takaveto ja kitkat+neliveto, yritetään näillä tämä talvi pärjätä :problem:
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Re: Saksan kitkat. Pärjääkö?

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Kyllä täällä maalla nastat hyvät on. Ja haluan kaivaa mahdollisimman vähän poikittain olevaa Mersua kotipihan mäestä. :)
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Saksan kitkat. Pärjääkö?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

miten se nyt menikään.. mikä on hyvän ja huonon renkaan ero? varsinkin jos on raskas kaasujalka, niin niillä paremmilla renkailla mennään vaan kovempaa sinne lepikkoon. mää oon kaivellu hangesta ja lepikosta poikittain olevia autoja sekä kesällä, että talvella. on ollut kirkarengasta ja nastaa ja nelivetoo. sinne ne vaan autot sujahteli pois ojien väleistä ensimmäisinä autoilun vuosina..
W201 250DT 20V
w201 190E
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2741
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Saksan kitkat. Pärjääkö?

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Paljon nastat aiheuttaa haittojakin, kuten teiden urautumista joka, sitten vesisateella taas aiheuttaa esim. vesiliirrosta johtuvia suistumisia. Nastat myös asfalttia kuluttaessaan nostavat ilmaan kivipölyä, josta kärsivät astmaatikot yms. Ainakin eteläisessä suomessa ajetaan talvella aika paljon lumettomalla ja märällä asfaltilla (tammikuun alkuun tänätalvena), jolloin nasta taas pitää huonommin kuin kitka.

Aika usein vaikuttaa siltä, että hyvien nastarenkaiden, nelivedon ja elektronisten apuvälineiden tuoma hyöty ja turvallisuuslisä ulosmitataan kovemmalla vauhdilla ja huolettomalla ajamisella.

Sellainenkin ajatus on tullut mieleen, että nämä kaikki keksityt apuvälineet tyhmentävät kuljettajia. Kun joudutaan keliolosuhteisiin joissa elektroniikan tuoma apu ei enään riitä, tai ne ei toimi, tai ollaan liikkeelä autolla jossa niitä ei ole, joutuu moni kuljettaja ylivoimaisen tilanteen eteen, jossa vain yksinkertaisesti tiedot ja taidot liikkumiseen ei enään riitä.

Nyt teknologiauskovaiset varmaan on jo valmiit ampumaan, tai ainakin varmistin on poistettu, mutta vähän vielä vettä jäiselle kiukaalle: Vuosituhansien aikana evoluutio on jalostanut ihmistä selviytymään erilaisista luonnon ja elämän aiheuttamista haasteista ja uhkatekijöistä. Voisi ajatella, että ihmisen taidot ovat kehittyneet viimeisen reilun sadanvuoden aikana autoilussa nollasta nykyiselle tasolle ja nyt tätä osaamista ollaan siirtämässä elektroniikalle yhä enemmän ja enemmän. Tästä väjäämättä seuraa kuljettajien "manuaalisen ajotaidon" heikkeneminen ja liikkuminen ilman elektroniikan apua käy vaikeaksi ja lopulta mahdottomaksi. :problem:

Ja eikun kevlarit päälle ja suojaan.... :silent:
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Re: Saksan kitkat. Pärjääkö?

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

tahtoomersun kirjoitti:Ainakin eteläisessä suomessa ajetaan talvella aika paljon lumettomalla ja märällä asfaltilla (tammikuun alkuun tänätalvena), jolloin nasta taas pitää huonommin kuin kitka.
Oma kokemus tästä voi olla väärä, mutta mielestäni nastarengas pitäisi paremmin märällä asfaltilla kuin paljon pehmeämpipintainen lamelleilla oleva pohjoismainen kitkarengas. Sen sijaan märällä suolatulla asfaltilla Keski-Euroopan kitkarengas on ylivoimaisesti parempi kuin nastaregas tai suomikitka.
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2466
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Saksan kitkat. Pärjääkö?

Viesti Kirjoittaja noroljan »

tahtoomersun kirjoitti:Aika usein vaikuttaa siltä, että hyvien nastarenkaiden, nelivedon ja elektronisten apuvälineiden tuoma hyöty ja turvallisuuslisä ulosmitataan kovemmalla vauhdilla ja huolettomalla ajamisella.
Paljon mahdollista, neliveto, kun ei pysähdy yhtään paremmin vs. kaksivetoon. Antaa vähän väärän kuvan liukkaudesta kun lähtee liikkeelle paljon helpommin.
tahtoomersun kirjoitti:Sellainenkin ajatus on tullut mieleen, että nämä kaikki keksityt apuvälineet tyhmentävät kuljettajia. Kun joudutaan keliolosuhteisiin joissa elektroniikan tuoma apu ei enään riitä, tai ne ei toimi, tai ollaan liikkeelä autolla jossa niitä ei ole, joutuu moni kuljettaja ylivoimaisen tilanteen eteen, jossa vain yksinkertaisesti tiedot ja taidot liikkumiseen ei enään riitä.

Nyt teknologiauskovaiset varmaan on jo valmiit ampumaan, tai ainakin varmistin on poistettu, mutta vähän vielä vettä jäiselle kiukaalle: Vuosituhansien aikana evoluutio on jalostanut ihmistä selviytymään erilaisista luonnon ja elämän aiheuttamista haasteista ja uhkatekijöistä. Voisi ajatella, että ihmisen taidot ovat kehittyneet viimeisen reilun sadanvuoden aikana autoilussa nollasta nykyiselle tasolle ja nyt tätä osaamista ollaan siirtämässä elektroniikalle yhä enemmän ja enemmän. Tästä väjäämättä seuraa kuljettajien "manuaalisen ajotaidon" heikkeneminen ja liikkuminen ilman elektroniikan apua käy vaikeaksi ja lopulta mahdottomaksi. :problem:

Ja eikun kevlarit päälle ja suojaan.... :silent:
Kyllä, samaa mieltä olen tästäkin. Olisikin hyvä välillä napata kaikki elektroniikka pois päältä (tai niin paljon kun niitä saa) ja kokeilla miten se ajaminen "oikeasti" sujuu itseltä.

Tuli mieleen tapaus vuosien takaa (talvella), kun mutsilla oli 530 bemari ja soitteli, että tässä sytty joku ABS-valo kesken ajon, että voiko tällä ajaa. Sanoin että aja vaan, joku anturi varmaan tarvii vaan vaihtaa.
Eipä mennyt kun 5 minuuttia, niin se oli käynyt ojassa sillä. Ei tullut mieleen kertoa, että myös luistonesto on pois toiminnasta ja aja sen mukaan :?
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Avatar
Jumpstart
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: Ke 07.01.2015 19:21
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saksan kitkat. Pärjääkö?

Viesti Kirjoittaja Jumpstart »

Itsehhän aloitin autoilun etuvetoisella mazdalla josta löytyi tasan ohjaustehostin mitä ajamisen helpottamiseen tulee. Tässä autossa oli 7 vuotta bridgestonen kitkat alla ympäri vuoden. Oppipahan poijan koltiainen ennakoinnin taidon sekä varovaisuutta ja malttia liikenteeseen. :lol:

Aina sillä liikeelle lähdettiin olipa keli millainen hyvänsä ja aina sillä myös turvallisesti perille päästiin. Ojassa ei käyty mutta rajojahan piti tietysti kokeilla vähän syrjemmässä miten ne käyttäytyy. Toisaalta olen iloinen että aloitin autoilun näin.

Nykyään nuoret kuskit saavat alleen jo autoja joissa on kaiken maailman hilavitkuttimet apuna. Vähän kuin opettelisi ajamaan automaatilla ja sen jälkeen laitettaisiinkin manuaalisen puikkoihin että ei muuta ku turvallista matkaa.

Isältä löytyy C30 CDI AMG jonka se ajatteli antaa veljelle kunhan parin vuoden kuluttua saa kortin. Jos minulta asiasta kysyttäisiin niin minusta ei ole kovinkaan hyvä yhtälö ensimmäiseksi autoksi.
W219 CLS350 vm.2005
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Saksan kitkat. Pärjääkö?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

nelikolla pöläytin lumikinokseen sillon autoilun alkuajoilla juurikin sen takia, kun innostuin vähän kiihdytteleen, enkä ymmärtänyt, ettei se stoppaa sen paremmin, kun kaks vetonenkaan. niin tyhmältä, kun se kuulostaakin, niin jotenkin sitä vaan saa "väärää" kuvaa liukkaudesta, kun kerran kiihtyy. no, siitä selvisi sentään säikähdyksellä ja auton käytöllä laakkosella. kävi hyvä tuuri, kun traktori oli kolannut lumet isoks kasaks rakennuksen päätyyn. ilman lumikasaa olisi voinut käydä hassusti.

taunuksella oppi kyllä ajamaan liukkaalla. takavetonen, kevyt peränen ja ei abseja, ei sutimisen estoja, eikä edes ohjaustehostinta. mukavahan sillä oli sladitella, mutta tiukoissa tilanteissa loppu käsistä papu. tollanen tehostamaton ohjaus oli ääri tilanteissa sen verran raskas, että ojissa sillä tanarillakin käytiin. no, siinä sitä tuli harjoteltua ja sen jälkeen ostin ekan mersun, millä ajoin yhden kerran postin postilaatikkoa päin loskaskelissä ilman mitään sladittelua, tai pelleilyä. auto käytännössä lakkasi vaan tottelemasta yhtään mitään. kaasu, jarru, ratinkääntäminen ja kaikki tuntui vaikuttavan yhtä vähän. ja vielä hitaasta vauhdista, siinä loskalla ei vaan pitänyt edes nastarengas. kai siitäkin jotain oppi..
W201 250DT 20V
w201 190E
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2741
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Saksan kitkat. Pärjääkö?

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Itse tuli aloiteltua -73 Carinalla ja -78 Asconalla. Kumpikin takavetoisia ja ainakin talvella ihan riittävän tehokkaita. Hyvää koulua oli, kun Näsijärven jäälle tehdyllä radalla käytiin ajamassa ja välillä aika pitkältä hangesta tuli laitteita kiskottua. :thumbup:
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
D-MB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: La 03.12.2011 19:41

Re: Saksan kitkat. Pärjääkö?

Viesti Kirjoittaja D-MB »

Itselläni on siis nyt viisi vuotta kokemusta vain Saksan kitkoista. Joka vuosi olemme ajaneet Saksasta Lappiin ihan niillä kitkoilla. Kertaakaan ei ole matkalla ollut mitään ongelmia. Ajonopeus tosin pitää sovittaa tarkasti vallitseviin olosuhteisiin. Jääpolanteisilla teillä nopeus jää johonkin 70 km/h, mutta kyllähän noilla pärjää. Muutimme täksi vuodeksi paikallisen mäen päälle (noin 800m korkeudessa) tien päähän, jota ei suolata. Olosuhteet vastaavat suomalaisia talvikelejä ja mäen jyrkkyys on selväsi Pyhätunturin ajotietä suurempi. Tähän mennessä Mersulla on päästy joka kerta perille ilman lumiketjuja, mutta nopeus ei kyllä päätä huimaa ja keltainen valo vilkkuu koko matkan ohjaamossa. Työmatkoja varten ostin jo kakkosautoksi XC60 D4 AWD 2015 ja tuolla Saksan kitkoilla ei hommassa ole mitään jännitystä, mutta kun vaimoa jännittää takavedolla ajelu liukkaalla niin lumituiskupäivinä ajan Mersulla töihin.
S212 350CDI 2011, Volvo XC60 D4 AWD 2015
Jartza77
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Su 03.07.2011 14:52

Re: Saksan kitkat. Pärjääkö?

Viesti Kirjoittaja Jartza77 »

20 vuotta autoilua takana. Pari ensimmäistä vuotta nastoilla.
Sitten vaihdoin kitkoihin kun ne alkoi yleistymään.
Hyvin kitkoilla pärjää kun muistaa ennakoivan ajotavan.
Saksan kitkarenkaita on ajettu muutama sarja sileäksi.
Sen takia ei olla ojassa oltu.
konitohtori
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Su 26.08.2007 20:54

Re: Saksan kitkat. Pärjääkö?

Viesti Kirjoittaja konitohtori »

Nyt on pakko hämmentää tätä keskustelua perustuen ihan omakohtaisiin kokemuksiin. Väittäisin kitkarengasta monessa tilanteessa paremmaksi valinnaksi kuin nastarengasta, tosin ääritapaukset ja vaativaan paikkaan pääseminen kelissä kuin kelissä voi puoltaa sitä nastarengasta.
-Normaali pakkaskeli, tiet jäiset / kuuraiset tai lumiset
*Väittäisin näissä tilanteissa nastaa ja kitkaa hycin tasavertaisiksi, paitsi bussipysäkeillä.
-Kova pakkaskeli, paljon pakkasta
*Kitkat ovat useimmiten tuntuneet jopa selvästi nastaa paremmilta, kun se kumiseos pysyy vielä elastisena, varsinkin lumisilla teillä kitka on ylivertainen
-Nollakeli, märkää ja jäätä
*Kitkarengas vaikeuksissa ääritilanteissa, nastarengas parempi, mutta oltava hyväkuntoinen... huono nasta on yhtä huono kuin kitkarengaskin

Mukavuustekijät vievät oman valintani selvästi kitkojen puolelle. Yksi rengaskauppias tuossa suositteli omaan ajooni kitkoja, koska oli sitä mieltä että uusimmat nastarenkaat eivät pidä runsaasta maantieajosta, eivätkä kestä rajumpaa ajotyyliä, jota välillä tulee harrastettua.

Uusi nastarengas on varmasti ääritilanteissa hyvä kelissä kuin kelissä, mutta monesti nuo piikkipyörät tuppaavat vanhentuessaan menemään esim 20tkm ajettuina heikommiksi kuin kitkat vastaavalla ajomäärällä. olisi mielenkiintoista saada aitoja testituloksia erilaisista käytetyistä kitka- ja nastarenkaista... se vasta vastsisi todellista tilannetta, kun niitä renkaita ei kuitenkaan joka vusi kovinkaan moni uusi.
--
W111 -Projekti
W906 -07
MB W213 220d -17
MB W204 220cdi -13
MX-5 NC 2.0

*
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2466
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Saksan kitkat. Pärjääkö?

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Tässä taas yksi artikkeli paljon puhuttavasta aiheesta:
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1453781518492.html" onclick="window.open(this.href);return false;
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Saksan kitkat. Pärjääkö?

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

noroljan kirjoitti:Tässä taas yksi artikkeli paljon puhuttavasta aiheesta:
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1453781518492.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kauheaa kuraa taas:
Autoilijalla ei oikeastaan ole mitään keinoja erotella toisistaan erilaisia talvirenkaita.

Ympärivuotiseen ajoon suunnitellut renkaat, keski-eurooppalaisiin ilmasto-oloihin kehitetyt talvirenkaat tai pohjoismaisiin vaativiin oloihin räätälöidyt talvirenkaat näyttävät hyvin samanlaisilta ja niissä on tavallisesti samat lumipito-ominaisuuksia koskevat rengasmerkinnät, mikä sinällään ei välttämättä kerro mitään renkaan jääpidosta
Kuten jo aiemmin todettu, ihan nopeusluokkaa katsomalla selviää onko kyseessä keski-euroopan vai pohjoismaiden kitkat.
Viimeksi muokannut tj86430, To 28.01.2016 16:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Re: Saksan kitkat. Pärjääkö?

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Tottakai Nokian edustaja haluaa muut pois omilta markkinoiltaan.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Saksan kitkat. Pärjääkö?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

eilen oli sellanen keli, että tie oli jäässä ja vettä jään päällä. oli kyllä sen verran liposta, etten osaisi erottaa onko alla kitka, vainastarengas ellen kuulisi nastojen rapinaa. tollanen totaalisen jäinen tienpinta on jo niin liukas, että joutuu ennakoimaan aika paljonkin, oli sitten mikä rengas alla hyvänsä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Vastaa Viestiin