Paljon nastat aiheuttaa haittojakin, kuten teiden urautumista joka, sitten vesisateella taas aiheuttaa esim. vesiliirrosta johtuvia suistumisia. Nastat myös asfalttia kuluttaessaan nostavat ilmaan kivipölyä, josta kärsivät astmaatikot yms. Ainakin eteläisessä suomessa ajetaan talvella aika paljon lumettomalla ja märällä asfaltilla (tammikuun alkuun tänätalvena), jolloin nasta taas pitää huonommin kuin kitka.
Aika usein vaikuttaa siltä, että hyvien nastarenkaiden, nelivedon ja elektronisten apuvälineiden tuoma hyöty ja turvallisuuslisä ulosmitataan kovemmalla vauhdilla ja huolettomalla ajamisella.
Sellainenkin ajatus on tullut mieleen, että nämä kaikki keksityt apuvälineet tyhmentävät kuljettajia. Kun joudutaan keliolosuhteisiin joissa elektroniikan tuoma apu ei enään riitä, tai ne ei toimi, tai ollaan liikkeelä autolla jossa niitä ei ole, joutuu moni kuljettaja ylivoimaisen tilanteen eteen, jossa vain yksinkertaisesti tiedot ja taidot liikkumiseen ei enään riitä.
Nyt teknologiauskovaiset varmaan on jo valmiit ampumaan, tai ainakin varmistin on poistettu, mutta vähän vielä vettä jäiselle kiukaalle: Vuosituhansien aikana evoluutio on jalostanut ihmistä selviytymään erilaisista luonnon ja elämän aiheuttamista haasteista ja uhkatekijöistä. Voisi ajatella, että ihmisen taidot ovat kehittyneet viimeisen reilun sadanvuoden aikana autoilussa nollasta nykyiselle tasolle ja nyt tätä osaamista ollaan siirtämässä elektroniikalle yhä enemmän ja enemmän. Tästä väjäämättä seuraa kuljettajien "manuaalisen ajotaidon" heikkeneminen ja liikkuminen ilman elektroniikan apua käy vaikeaksi ja lopulta mahdottomaksi.
Ja eikun kevlarit päälle ja suojaan....