C-sarjan ongelmia S205 / W205

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
MetalT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 131
Liittynyt: Ti 12.05.2020 19:50

Re: C-sarjan ongelmia S205 / W205

Viesti Kirjoittaja MetalT »

Toistaiseksi ei ole bensakoneesta pahaa sanottavaa. 32tk tosin vasta takana. Ketju ei pelota sen enempää kuin muissakaan ketjukoneissa. Samanlaisia rimpuloita kaikilla valmistajilla eli ei ainakaan huonompi.

Aiemmin mainitsemani kolahduksen syy ei selvinnyt huollossa. Kaikki on alustassa täysin kunnossa, eikä mitään väljää missään. Ei ole kuulunutkaan vähään aikaan, eivätkä saaneet koeajossakaan kuulumaan. Eikä se ollutkaan kova ääni. Tuskin kukaan muu kyydissä olleista sitä koskaan edes huomasi. Tarkkaillaan tilannetta. Jos alkaa kuulua useammin ja kovemmin, selvitellään sitten lisää.
C200 (S205) 2017
Avatar
Juza
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Ma 24.04.2006 20:26
Paikkakunta: Des Moines

Re: C-sarjan ongelmia S205 / W205

Viesti Kirjoittaja Juza »

Onko muilla ollut ongelmia mittariston näytön kanssa? Omassa W205 faceliftissä näyttö välillä jumittaa, esim. digitaalinen nopeusmittari jää näyttämään hetkeksi samaa lukemaa. Vaikuttaa tapahtuvan yleensä melkein heti startin jälkeen. Muutaman kerran on resetoinut itsensä eli näyttö sammuu ja käynnistyy uudelleen. Kyseessä siis faceliftin perusmittaristo, ei se kokonaan digitaalinen versio.
Autossa on takuu voimassa, lähinnä kiinnostaa meneekö softapäivityksellä vai joutuuko vaihtamaan osia.
W205 C 43 AMG
B170
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ma 21.09.2020 14:39

Re: C-sarjan ongelmia S205 / W205

Viesti Kirjoittaja B170 »

tahtoomersun kirjoitti: La 02.01.2021 11:56 Hyvä ja mukava auto on. Vikoja tulee näihinkin, niinkuin mihin tahansa, mutta kun ostat auton mikä on hyvällä ja aukottomalla huoltohistorialla, sekä maltillisilla kilometreillä, vaikkapa alle 150tkm, niin pitäisi olla autoa pitkäksi aikaa. Ja sitten täysin oma mielipide: älä sekoa hybrideihin, bensoihin, äläkä renun dieseleihin (käyttävät merkkiorganisaatiossa termiä "yhteistyömoottori") vaan merssun oma 200d tai 220d. Niin ja oikeat merssut on C ja siitä ylöspäin.
Sekosin ”yhteistyömoottoriin”, mitä odotettavissa? Mukavalta tuntuu kuitenkin ajella.
S205 C200 2015 (OM626)
W164 ML 350 V6 2006 (M272)
W208 CLK200 Komp. 1999 (M111)
MetalT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 131
Liittynyt: Ti 12.05.2020 19:50

Re: C-sarjan ongelmia S205 / W205

Viesti Kirjoittaja MetalT »

Lieneekö ominaisuus vai mikä, mutta kovien pakkasten aikaan auto käyttäytyy omituisesti S+ asetuksella. Kyseessä 7g+ loota ja itselläni ensimmäistä talvea ja ensimmäiset kovemmat pakkaset, jolloin ylipäänsä olen S+:aa pitänyt päällä. Ts. lähden rauhallisesti liikkeelle ilman kovia kiihdytyksiä ja vaihteet vaihtuvat suht. nopeasti 4:lle asti kaupunkinopeuksissa. Joskus menee jopa 5:lle satunnaisesti. Nyt pakkasten ollessa yli -10 astetta olen huomannut seuraavanlaisen käytöksen.

Jos teen yhdenkin kovan kiihdytyksen liikennevaloista niin, että 3. vaihde vaihtuu vasta jossain 3500 rpm:n tienoilla, ei auto enää vaihda 4. vaihteelle. Voi kiihdytellä siitä eteen päin rauhallisella kaasulla vaikka yli 70 km/h nopeuteen ja 4. vaihde ja siitä ylös päin ei vaihdu kuin läpykästä. Jää vain huutamaan 3. vaihteelle. Samoin käy, jos pysähdyn valoihin ja lähden rauhallisesti liikkeelle tuon kiihdytyksen jälkeen. Vaihde ei vaihdu 2. vaihdetta isommalle kuin vasta 3500 rpm:ssä ja saattaa huudattaa 1. vaihteellakin sinne 3000 rmp:ään asti. On "hauskaa" ajella 2. vaihteella moottori huutaen ja vaihde vaihtuu siitä ylös päin vain läpykästä, ellei tosiaan tuo 3500 rpm ylity. Kierrosten laskiessa ei kuitenkaan pyri vaihtamaan takaisin 2:lle ennen kuin ollaan normaalilla alas päin vaihtoalueella. Kun auton sammuttaa, alkaa taas toimia kuten ennen kovempaa kiihdytystä, mutta menee heti samaan, kun tekee yhdenkin kovan kiihdytyksen. Auto ikään kuin jää luulemaan, että kiihdytän joka kerta jatkossa samalla tavalla siitä eteen päin, eikä ymmärrä edes kaasua löysäten, että enää ei kiihdytellä ja voisi vaihtaa isomman vaihteen. Moottori on täysissä lämmöissä eli ei ole siitä kiinni.

Näin on toki käynyt tiettyyn pisteeseen asti ennenkin, mutta auto on kyllä vaihtanut kaupungissa edes 3:lle ilman, että tarvitsee nostaa kierroksia tuonne 3500 asti kuten nyt ja koskaan ei jäänyt jäkittämään 2. vaihteelle. On toiminut kuitenkin johdonmukaisesti. Maantiellä vaihtaa kesälläkin ohituskiihdytyksen jälkeen edes 5:lle ja jonkin ajan päästä ehkä 6:lle ihan kevyellä tasakaasulla ajaen. Yleensä en maantiellä käytä S+:aa kuin joskus ohituksissa ja olen napannut läpykästä isommalle, jos on jäänyt junnaamaan 5:lle ja vaihtanut sitten S:lle tai C:lle. Se on kaiketi normaalia ja johdonmukaista käytöstä eli S+:lla pyrkii pitämään pienempää vaihdetta silmässä, koska ajomoodi on sporttinen. Ilmeisesti sekin on normaalia, että auto pitää jonkin aikaa kiihdyttelyjen jälkeen tavallista pienempiä vaihteita, kunnes lopulta vaihtaa isommalle tulkitessaan ajotavan muutuneen. Ainakin muistan näin lukeneeni.

Aika omituista on se, ettei auto tajua nyt ollenkaan, milloin se kiihdyttely loppuu ja siirrytään normaaliin ajoon, vaan voi tosiaan jäädä huutamaan 2. vaihteelle huomiota herättäväksi pintakaasullakin, ellei vaihda läpykästä tai nosta kierroksia tarpeeksi ylös. Pitänee käydä kokeilemassa motarilla, missä nopeudessa vaihtaa edes 4:lle, millä kierroksilla ja kuinka pitkään pitää huudattaa ennen kuin auto tajuaa alkaa vaihdella isompaa pykälää. Samaten pitää etsiä kaupungissa sellainen reitti, että voi kokeilla, kuinak kauan auto huudattaa 2. vaihteella tasakaasulla ajaessa ennen kuin ymmärtää vaihtaa edes 3:n. Tämä tosiaan meni tällaiseksi nyt kun on selkeästi kylmää.

E, C ja S-moodit toimivat aivan kuten ennenkin lämpötiloista riippumatta eli eivät jää roikkumaan liian pienelle vaihteelle, vaikka miten kiihdyttelisi. Johtuukohan tämä nyt kovista pakkasista (nyt -18 C) vai rupeaako jokin porsimaan? (Kts. alla.) Sunnuntaina on seuraavan kerran miedompi keli, jolloin voi testata asiaa.

Lootassa pitäisi olla uusimmat softat, ellei kesän jälkeen ole tullut uusia, öljyt vaihdettu syyskuussa kübin vaihdon yhteydessä ja adaptoitu. Tämä syystä, että 2-3 vaihto nykäisee kylmänä (ulkolämpötilasta riippumatta) joskus enemmän joskus vähemmän. Nykiminen ei poistunut noilla em. toimenpiteillä, joten asia tuomittiin ominaisuudeksi, koska MB-huolto, maahantuoja ja tehdas eivät muuta keksineet ja kaikki mittaustulokset olivat kuulema normaalit ilman mitän poikkeamaa. Auto kävi juuri B1-huollossa runsas viikko sitten ja huomasin asian sen jälkeen pakkasten kiristyttyä. Mitään softia ei päivitetty tietääkseni. Ei ainakaan kerrottu. Mitään muuta "normaalista"/entisestä poikkeavaa ei ole. Ajettu nyt 33 tkm.

Jos tuo ei ole normaalia, pitääpä taas kuskata auto pajalle. Onko öljyä tarpeeksi? Tolkutin tuon edellisen rempan yhteydessä öljymäärän laittamista varmasti oikeaksi, joten luulisi valtuutetun MB-huollon sen osaavan tehdä, kun siitä tuli vielä erikseen kirjallisesti mainittua. Huvikseen ei viitsisi siitä tarkistamisesta erikseen maksaa ja vastaanotto voi olla nihkeää, jos epäilee huollon tehneen virheen. Ensin kuitenkin testaan vähän lämpimämmällä kelillä, vaikuttaako asiaan.

Edit: Ei vaihda motarillakaan kuin 4-vaihteelle. Nostin nopeutta niin, että kierrokset oli 4000 rpm, mutta ei vaihtanut edes 5:lle. Laitakaupungissa voi ajella 2. vaihteella kilometritolkulla, kunhan kierrokset pysyy alle 3500 rpm:n. Auto sammuksiin, uudestaan käyntiin ja taas menee normaalisti eli vaihtaa 2500 rpm:n tietämillä ja 5-vaihteelle asti kunnes tekee yhden kovemman kiihdytyksen.
Viimeksi muokannut MetalT, Ke 13.01.2021 17:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
C200 (S205) 2017
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: C-sarjan ongelmia S205 / W205

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

Vikatila taitaa olla kyseessä. Outoa on, kun normaalisti kiekat rajoituu 3000. Sinulla on 3500? Siksi loota ei vaihda normaalisti. Auttaako uudelleen käynnistys?
Vikavalo ei ilmeisesti syty? , joten aina sillon ei löydy vikakoodeja muistista.
Kannattaa kuitenkin varmuudeksi käydä lukemassa koodit.
Ammattilainen osannee testailla turbon siipien säädön jumit ja EGR yms tyypilliset diiselin ongelmat.
MetalT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 131
Liittynyt: Ti 12.05.2020 19:50

Re: C-sarjan ongelmia S205 / W205

Viesti Kirjoittaja MetalT »

Uudelleen käynnistys palauttaa normaaliksi kunnes kiihdyttää kovemmin yhden kerran. Sen jälkeen jää jumimaan pienille vaihteille. Ei ole vikavaloa tai mitään muutakaan oiretta tai ääniä. Muut moodit toimii täysin normaalisti. Moodin vaihto ja palautus S+:lle ei vaikuta, vaan edelleen junnaan. Ja tämä on bensakone. Todella outo juttu. Alkaa käymään paikallinen Mersupaja vähän liian tutuksi... Kunhan ei vain ole hydrauliyksikkö. Selittäisi myös tuon nykivän vaihdon. :shock:
C200 (S205) 2017
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: C-sarjan ongelmia S205 / W205

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

Sorry. Arvailut menisi ehkä paremmin kohdalleen, jos tietäisi mikä kone on kyseessä.... Jokin syy, että et kerro?
Mutta eiköhän laatikon ongelmat johdu vikatilasta moottorissa, eikä toisin päin.
MetalT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 131
Liittynyt: Ti 12.05.2020 19:50

Re: C-sarjan ongelmia S205 / W205

Viesti Kirjoittaja MetalT »

Syy kertomattomuuteen on niinkin piilottelun arvoinen, että en muistanut laittaa moottorista tarkemmin. M274 2-litrainen bensa. Kaveri tuossa sanoi hänellä tehneen saman edellisessä Mersussa. Ei muistanut, mikä oli, mutta korjata piti ja maksoi satasia. Pitää varata aika koodien lukuun.

Edit: Toistaiseksi vaiva on ollut pysyvää sorttia. Ensi viikolla luetaan koodit. Auto jää luulemaan yhden kiihdytyksen jälkeen, että myös jatkossa kiihdytellään kovemmin, eikä palaa ns. rauhallisemman ajon tilaan ja vaihda isommalle. Kickdown nappi ei jää pohjaan, eikä tarvitse sinne asti polkeakaan, että auto jämähtää tuohon "kiihdyttelymoodiin". Kaverilla olikin mennyt limp modeen ja tehot kadonneet, minulla ei.
C200 (S205) 2017
B170
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ma 21.09.2020 14:39

Re: C-sarjan ongelmia S205 / W205

Viesti Kirjoittaja B170 »

Keskikonsolin ”hanskalokerosta” menee se harmaa pinnoitus ruttuun, en saanut kuvaa liitettyä nyt ainakaan puhelimella. Aika kuraa näyttää olevan materiaali.
S205 C200 2015 (OM626)
W164 ML 350 V6 2006 (M272)
W208 CLK200 Komp. 1999 (M111)
Ketjurasva
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: To 14.01.2021 06:52

Re: C-sarjan ongelmia S205 / W205

Viesti Kirjoittaja Ketjurasva »

Hui!
Mulla Focus ecoboost 2015 ja ajanut sillä kilsat 15tkm-80tkm eikä yhtään mitään vikaa ollut. Sitä ennen oli Focus diiseli 2011 jolla ajoin kilsat 90-180 eikä siihenkään vaihdettu kuin akku ja yksi raidetangon pää.

Mersukuume oli taas herännyt, mutta kun lukee näitä juttuja niin kyl laskee kuume. Mersuja kyl ollut joskus 80/90-luvulla.
Pitääkö sitä nyt sitten ostaa Skoda octavia winter-paketilla?
B170
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ma 21.09.2020 14:39

Re: C-sarjan ongelmia S205 / W205

Viesti Kirjoittaja B170 »

Ketjurasva kirjoitti: Pe 15.01.2021 16:51 Hui!
Mulla Focus ecoboost 2015 ja ajanut sillä kilsat 15tkm-80tkm eikä yhtään mitään vikaa ollut. Sitä ennen oli Focus diiseli 2011 jolla ajoin kilsat 90-180 eikä siihenkään vaihdettu kuin akku ja yksi raidetangon pää.

Mersukuume oli taas herännyt, mutta kun lukee näitä juttuja niin kyl laskee kuume. Mersuja kyl ollut joskus 80/90-luvulla.
Pitääkö sitä nyt sitten ostaa Skoda octavia winter-paketilla?
Juu tai Toyota. Mun C:llä ikää 5v ja 113000 km ajettu. Ilmeisesti joku materiaalivika, ens viikolla näyttään merkin edustajalle, mut tiedän jo vastauksen. Jos jotenkin vastaan tulevat niin on kyllä ihme.
S205 C200 2015 (OM626)
W164 ML 350 V6 2006 (M272)
W208 CLK200 Komp. 1999 (M111)
Ketjurasva
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: To 14.01.2021 06:52

Re: C-sarjan ongelmia S205 / W205

Viesti Kirjoittaja Ketjurasva »

*Hyvn pärjää ainakin tilastoissa

https://moottori.fi/liikenne/jutut/gtu- ... n-c-sarja/
MetalT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 131
Liittynyt: Ti 12.05.2020 19:50

Re: C-sarjan ongelmia S205 / W205

Viesti Kirjoittaja MetalT »

Eräs kaveri oli joskus töissä autokorjaamolla ja sen perusteella ei Mersuja suositellut. Sanoi, että on joutunut korjaamaan Mersuista hemmetisti kaikenlaisia ihmeellisiä vikoja korostetun paljon. Nooh, eipä minullakaan ole koskaan ollut viatonta autoa edes uutena ostettuna. Jokaista on rustattu jossain vaiheessa myös vähemmillä kilometreillä.
C200 (S205) 2017
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 11338
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: C-sarjan ongelmia S205 / W205

Viesti Kirjoittaja DBFI »

MetalT kirjoitti: Pe 15.01.2021 21:00 Eräs kaveri oli joskus töissä autokorjaamolla ja sen perusteella ei Mersuja suositellut. Sanoi, että on joutunut korjaamaan Mersuista hemmetisti kaikenlaisia ihmeellisiä vikoja korostetun paljon. Nooh, eipä minullakaan ole koskaan ollut viatonta autoa edes uutena ostettuna. Jokaista on rustattu jossain vaiheessa myös vähemmillä kilometreillä.
Mullakin kaveri korjaamolla ja sanoi että mersuja heillä enimmäkseen korjataan. Paikallisessa mersuliikkeessä töissä. Toinen kaveri yleiskorjaamolla eikä suositellut minkään merkkisen auton ostamista, sanoi että kaikki heillä käyvät autot on olleet jollakin tavalla rikki.

En minäkään muille mersuja suosittelisi mutta itse en osaa paremmin perustella niin referoin noita ammattilaisia.
Volvomania
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 01.10.2020 08:36

Re: C-sarjan ongelmia S205 / W205

Viesti Kirjoittaja Volvomania »

Itsellä ollut useita autoja uudesta saakka. Lähes kaikki ovat kestäneet 100tkm:ään asti, ilman ongelmia. Poikkeuksina ehkä Renaultit, joissa ongelmat alkoivat jo 25tkm:n kohdilla. Ensin lambda, sitten pakoputki ja pyöränlaakeri ja auto vaihtoon 72tkm:n kohdalla. Toinen epäluotettava laite oli merkiltään Ford ja mallia Mondeo. Auto poiki aika perusteellisesti 100tkm:n aikana. Ruostettakin oli yli oman tarpeen. Moottori tosin toimi, mutta sehän oli Mazdalta.
Parhaat autot kestivät 150tkm:ään saakka, ilman mitään ihmeempiä vikoja. Sellaisia autoja oli Saab ja Volvo. Saabit on menneet, mutta yksi Volvo on vielä tallissa. Sekin jo 265tkm ajettu. Hyvin on kestänyt, mutta onkin ollut kesäajossa, niin kauan kun muistan.
Hankin 9/2020 MB:n mallia C ja farmari. Ensin oli vähän sopeutumisongelmaa, kun ennen sitä oli Volvo V60, jossa oli kaikki varusteet ja varmaan jokunen jäi vielä huomaamattakin. Mersussa kaikki lisävarusteet pitää ostaa erikseen. Siihen uppoaa helposti kymppitonni.
Mulla oli myös neliveto maasturi. Sillä ei tarvinnut välittää keleistä mitään. Mitä huonompi ilma, sen paremmat auto kulki.
Jäin eläkkeelle ja tuli sitten siinä mieleen, että mulla ei ole enää tarvetta useammalle autolle. Autot maksoivat työaikana itsensä, kun oli senverran työajoja. Myin maasturin pois, koska ajoin sillä talviaikaan vain 3-4kk vuodessa. Loput ajat auto rönötti pihassa viemässä tilaa. Käyttömaksutkin oli n. € 900 vuodessa.
Nyt on siis Mersu C farmari B tallissa ja ajelen sillä kaupat ja kesällä mökille. Oletan, että se kestää 150-200tkm, ilman isompia vikoja.
zalama
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Pe 04.05.2018 16:54
Paikkakunta: Fuengirola

Re: C-sarjan ongelmia S205 / W205

Viesti Kirjoittaja zalama »

Ei ihan jaksanut laturi pyöriä puolta miljoonaa kilometriä, jäi kymppitonnia vaille. Valitteli matkalla muutamaan kertaan että navinäyttö sammutetaan 3 min kuluttua ja lopulta ilmoitteli että nyt tien sivuun, ajot loppuu tähän. Lavetilla varikolle ja diagnoosi: Akku ja laturi hajalla, molemmat vaihtoon. Kun kyselin olisko pelkät hiilet menneet niin sanoivat ettei noihin enää hiiliä voi vaihtaa. Onko näin?
MetalT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 131
Liittynyt: Ti 12.05.2020 19:50

Re: C-sarjan ongelmia S205 / W205

Viesti Kirjoittaja MetalT »

DBFI kirjoitti: La 16.01.2021 08:55
MetalT kirjoitti: Pe 15.01.2021 21:00 Eräs kaveri oli joskus töissä autokorjaamolla ja sen perusteella ei Mersuja suositellut. Sanoi, että on joutunut korjaamaan Mersuista hemmetisti kaikenlaisia ihmeellisiä vikoja korostetun paljon. Nooh, eipä minullakaan ole koskaan ollut viatonta autoa edes uutena ostettuna. Jokaista on rustattu jossain vaiheessa myös vähemmillä kilometreillä.
Mullakin kaveri korjaamolla ja sanoi että mersuja heillä enimmäkseen korjataan. Paikallisessa mersuliikkeessä töissä. Toinen kaveri yleiskorjaamolla eikä suositellut minkään merkkisen auton ostamista, sanoi että kaikki heillä käyvät autot on olleet jollakin tavalla rikki.

En minäkään muille mersuja suosittelisi mutta itse en osaa paremmin perustella niin referoin noita ammattilaisia.
Eipä tässä itselläni ollut tarkoitus mollata perusteettomasti ja mainitsinkin, että viatonta autoa en ole koskaan omistanut edes vähillä kilometreillä. Lähinnä oli huonosti muotoiltu kommentti. Mainitsemani kaveri vain sattui joskus sanomaan, että heillä uudehkot Mersut olivat ”yliedustettuina” muihin merkkeihin nähden ns. kummallisissa vioissa. En kysellyt tarkemmin, koska ei kiinnostanut. Se ei omaan ostopäätökseeni ole vaikuttanut. Jokaisessa merkissä ja yksilössä on omat ongelmansa. Palstoja lukemalla kaikki autot porsivat heti liikkeestä ulos ajettaessa kymppitonnien remonttien arvoisesti. Omaan ostopäätökseeni vaikuttavat ainoastaan omat kokemuksieni. Niiden perusteella en koske enää VAGinaattoreihin, enkä rapeisiin ranskalaisiin. Toiset ajelevat niilläkin tyytyväisinä ilman vikoja.

Ratkesi tuo mainitsemani sport+ ”ongelma”. Ominaisuus. Ts. ko moodi ei kytkeydy oikeasti päälle ennen kuin antaa kenkää, vaikka eron huomaa heti sen päälle kytkiessään. Ja sen jälkeen auto ei palaa ns. rauhallisen ajon tilaan itsekseen ennen kuin ajaa ”pitkään” eco:lla tms. tai sammuttaa auton. Asiasta löytyi rätingit korjaamolta. Asia kirjattiin kuitenkin ylös, mikäli myöhemmin tulee jotain asiaan liittyvää muuta ongelmaa. Saipahan mekaanikko antaa monoa luvan kanssa.

Uusia fiboja autossa: jarrut jäätyneet tänään kiinni 2 kertaa, kun viime yönä tuli hemmetisti lunta ja oli puhaltanut lumet jarruihin. 1. kerta sitten enon Ladan 80-luvulla. Takapyöräkotelot täyttyvät lumesta. 3 kertaa pitänyt kaivaa tyhjäksi.
C200 (S205) 2017
Timo T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: La 08.11.2003 10:57
Paikkakunta: Tampere

Re: C-sarjan ongelmia S205 / W205

Viesti Kirjoittaja Timo T. »

zalama kirjoitti: To 21.01.2021 18:52 Ei ihan jaksanut laturi pyöriä puolta miljoonaa kilometriä, jäi kymppitonnia vaille. Valitteli matkalla muutamaan kertaan että navinäyttö sammutetaan 3 min kuluttua ja lopulta ilmoitteli että nyt tien sivuun, ajot loppuu tähän. Lavetilla varikolle ja diagnoosi: Akku ja laturi hajalla, molemmat vaihtoon. Kun kyselin olisko pelkät hiilet menneet niin sanoivat ettei noihin enää hiiliä voi vaihtaa. Onko näin?
Oletan, että tämä on diesel-koneella noilla kilometreillä. OM651 saa pelkkää säädintä, eikä ollut kallis. W212:ssa sen vaihtaa ilman laturin irrotusta, en tiedä mahtuuko W205:ssa samoin. Omasta W212 hiilet loppui 350tkm kohdalla, laturin laakereissa ja liukupinnoissa ei ollut vikaa. Olisiko 500tkm matkalla jo kertaalleen vaihdettukin laturi...
Myös OM654 säätimen EPC näyttää erikseen.
Nichts auf dieser Welt ist für die Ewigkeit bestimmt, erst recht keine Autos. Aber manche leben länger. Und fahren weiter.
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
Avatar
740 GLE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 339
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: C-sarjan ongelmia S205 / W205

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

DBFI kirjoitti: La 16.01.2021 08:55 En minäkään muille mersuja suosittelisi mutta itse en osaa paremmin perustella niin referoin noita ammattilaisia.
Keskustelu automerkkien kuvitellusta luotettavuudesta on heikosti informoitua, koska automerkin keskiarvon kaltaista autoa ei ole olemassakaan. Keskiarvo on ainoastaan koko otantaa kuvaava tilastosuure, joka ei pysty kuvaamaan millään tavoin otannan yhtään yksilöä. Saman valmistajan teknisten valintojen haavoittuvuudet koskevat ainoastaan niitä korimalleja, joihin tuo ennen aikojaan kuoleva komponentti päätetään asentaa. Muut samankin valmistajan mallit ovat tälle kyseistä merkkiä koskevalle tyyppivialle immuuneja. Samoin hauraaksi havaitun komponentin korjaamisen jälkeen paremmin suunnitellun komponentin asennuksesta eteenpäin myös vaurioalttiin korimallin uudemmat vuosimallit lakkaavat kärsimästä kyseisen korimallin pienemmillä VIN-koodeilla valmistuneita yksilöitä vaivaavasta ongelmasta.

Keskimääräistämällä ei saa tähän asiaan yhtään mitään valoa, vaan ymmärtääkseen mitä on tekeillä pitää katsoa vastaavilla teknisillä valinnoilla olevien autojen vikalistoja.

Niistä huomataan mm. että urbaanina legendana väitetty japanilaisautojen kuviteltu kestävyys perustuu siihen, että ne kestävät hyvin tallissa seisomista. Jos niillä lähdetään ajamaankin, putoaa vaikkapa Toyotan mallistosta suurin osa Esson Paarissa kehnosti kestävien Mersujenkin taakse hurjine katsastuksen hylkäystilasoineen. Toyotalle jää lähinnä vanha Camry ja Carina, jotka tehtiin vielä Toyotan vanhoilla perinteillä. Siksi Carinan katsastustilasto kilpailee aivan tasapäisesti vaikkapa W204 Ceen kanssa suomalaisen katsastustilaston hylsyissä. Pienet Aurikset ja muut muovipurkit sen sijaan rivahtavat hajalle katsastuskelvottomaan kuntoon heti, jos joku yrittää ajaa niillä Mersun kilometrejä.

https://moottori.fi/liikenne/jutut/varm ... paljastaa/

"Mersulla eniten ykköstiloja kuten viime vuoden raportissakin"
"Kuuden kokoluokan kärkitiloja nappasi eniten Mercedes-Benz"

Suomen katsastustilastot indikoivat muuten samaan suuntaan, mutta jotkut Saksan hyvillä teillä kestävät autot (esim. GLC) saavat Suomessa selvästi suuremmat hylkyprosentit alustan vikojen vuoksi. Siitä huolimatta joku perus C- tai E-sarjan Mersu voittaa ilman muuta juuri ne Tojotat, joiden tiedetään kestävän hyvin parkissa seisomista, kunhan vain verrataan Suomenkin katsastustilastossa saman verran ajettuja autoja.

Kannattaa myös muistaa, että katsastustilastoon päätyvät vain ne autot, jotka lähtivät katsastuspäivänä käyntiin ja että vaikkapa renkaiden kulumisesta aiheutuvaa hylkäystä on valmistajan sangen vaikea eliminoida vikalistalta.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
740 GLE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 339
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: C-sarjan ongelmia S205 / W205

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

MetalT kirjoitti: Pe 22.01.2021 23:49 Uusia fiboja autossa: jarrut jäätyneet tänään kiinni 2 kertaa, kun viime yönä tuli hemmetisti lunta ja oli puhaltanut lumet jarruihin. 1. kerta sitten enon Ladan 80-luvulla. Takapyöräkotelot täyttyvät lumesta. 3 kertaa pitänyt kaivaa tyhjäksi.
Mikä siellä jäätyy, käsijarru vai käyttöjarru?

Meillä perheen Mersut ovat vanhempaa mallia (2006 ja 2012), mutta päinvastoin tuntuu toimivan sitä paremmin mitä ahkerammin seisontajarrua käyttää. Volvon avaimet ovat sen sijaan tulleet kerran todellä äkäisesti takaisin, kun lumituiskussa kinoksessä kuopinut Volvo oli päättänyt jäädyttää jarrujen lämmöllä takavanteiden sisään niin isot jääklimpit, että tärinä ravisti ABSit vikatilaan ja sen seurauksena moottorin polttoaineensyöttö säädettiin johonkin limp-home vikatilaan. Rouvan kiire aamuvuoroon ei moista tahmailua sietänyt, vaan takaisin ja hakemaan talvikelissäkin selviytyvää normaalia takavetoista autoa tilalle jättäen etuvetoisen luisupulkan minun murheekseni. Tähän on olemassa takavanteiden lumen keräämistä vähentävä spoilerisarja auton alle, mutta en ole häntä jaksanut enää asentaa, kun auton lähtölaskenta on käynnissä jo ihan muustakin syystä (Rouva tahtoo punaisen S213:n sen tilalle).

Mutta mikä niissä jarruissa jäätyy, itse jarru vai käyttömekanismi ja onko asialle mitään tehtävissä vai onko se "ominaisuus"?
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Tureq
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ma 02.06.2008 14:44

Re: C-sarjan ongelmia S205 / W205

Viesti Kirjoittaja Tureq »

205:ssa käsijarru sähköinen, joten käyttämättömyyttään ei jumita, kun surahtaa aina kun avaimen pois otat.

Veikkaisin että puhaltaa ajossa lumet satulan tienoille ja jäätyykö sulamisvesistä palat levyyn vai satula, paha sanoo, yhden kerran ko. ilmiö käynyt, ja paukahti auki kun parkista pois peruutti. Pakkaslunta oli tullut yön aikana parikytä senttiä ja loppumatkasta oli huonosti tai ei ollenkaan aurattua tietä.

Vähemmillä lumilla ei ole ongelmia ollut.
ennentauti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Ti 23.07.2013 18:24

Re: C-sarjan ongelmia S205 / W205

Viesti Kirjoittaja ennentauti »

Hyvä kirjoitus 740GLE:eeltä, komppaan täysin tekstiäsi. Mersuilla vedetään edelleenkin miljoonaa km ammattikäytössä. Taitaa nykyinen muovi Auris tai Kiina Volvo ( T8 ) hienoine nelivetoinen kestää edes puolta. Onkos kukaan foorumilaisista ajanut muuten Volvo T8 "nelivetoa' liukkaalla? 4 maticiin verrattuna aika järkyttävä tekele...
Rentturanki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ke 29.07.2020 21:02

Re: C-sarjan ongelmia S205 / W205

Viesti Kirjoittaja Rentturanki »

Jyrmy kirjoitti: Ma 07.12.2020 12:10 C350e, ajettu 98tkm

Alkoi muutama pv sitten auto nykiin satunnaisesti.
Hankala paikallistaa mitää tiettyä nopeutta tai vaihdetta.. ekat oireet kylmänä kaupunki ajossa, mutta myös muutama terävämpi vaihto maantie nopeuksissa (100kmh - ). Ja siis oikeesti kunnon nykäsyjä.

Parin päivän päästä ny suunniteltuna laatikon öljynvaihto, ja kattellaa vikakoodit toki samalla. Hiukan tässä epäilys myös tuosta polttomoottorin mukaan tulosta. Oireet saattas tulla siinä kun bensakone herää mukaan..
Kävin itsekin ihailemassa kyseistä mallia veholla, ja melkoinen kuume iski. Nyt kiinnostaisikin tietää, että joko on vika löytynyt?

Minkälaisia fiilikset muuten tuosta hybridistä, ja minkälaisiin kulutuslukemiin olet päässyt? Lähinnä siis maantie/motari olosuhteissa.
zalama
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Pe 04.05.2018 16:54
Paikkakunta: Fuengirola

Re: C-sarjan ongelmia S205 / W205

Viesti Kirjoittaja zalama »

Timo T. kirjoitti: La 23.01.2021 09:12
zalama kirjoitti: To 21.01.2021 18:52 Ei ihan jaksanut laturi pyöriä puolta miljoonaa kilometriä, jäi kymppitonnia vaille. Valitteli matkalla muutamaan kertaan että navinäyttö sammutetaan 3 min kuluttua ja lopulta ilmoitteli että nyt tien sivuun, ajot loppuu tähän. Lavetilla varikolle ja diagnoosi: Akku ja laturi hajalla, molemmat vaihtoon. Kun kyselin olisko pelkät hiilet menneet niin sanoivat ettei noihin enää hiiliä voi vaihtaa. Onko näin?
Oletan, että tämä on diesel-koneella noilla kilometreillä. OM651 saa pelkkää säädintä, eikä ollut kallis. W212:ssa sen vaihtaa ilman laturin irrotusta, en tiedä mahtuuko W205:ssa samoin. Omasta W212 hiilet loppui 350tkm kohdalla, laturin laakereissa ja liukupinnoissa ei ollut vikaa. Olisiko 500tkm matkalla jo kertaalleen vaihdettukin laturi...
Myös OM654 säätimen EPC näyttää erikseen.
Kyllä, 651 koneellahan tämä on. Ilmeisesti tässä mallissa ei ole sitä pikkuakkua kun eivät sitä huollossa löytäneet.
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: C-sarjan ongelmia S205 / W205

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

205 pikkuakun vaihtaminen

https://youtu.be/eaVNRHTqRkk
B170
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ma 21.09.2020 14:39

Re: C-sarjan ongelmia S205 / W205

Viesti Kirjoittaja B170 »

B170 kirjoitti: Pe 15.01.2021 15:49 Keskikonsolin ”hanskalokerosta” menee se harmaa pinnoitus ruttuun, en saanut kuvaa liitettyä nyt ainakaan puhelimella. Aika kuraa näyttää olevan materiaali.
Uuden osan hinta 125€ toimitusaika pari päivää.
Vähän koitin ehdotella, että olisko oletettu osan käyttöikä pidempi kuin 5v niin tyly vastaus ”auton takuu 2v”.
Ei nyt sentään ihan törkeän hintainen osa.
On se jännää touhua, ostin kesällä uuden jääkaapin 590€ ja siihen sai netissä ilmoittamalla takuuajan pidennettyä 7 vuoteen. Jos ostaa uutena 59000€ auton niin takuu 2v.
S205 C200 2015 (OM626)
W164 ML 350 V6 2006 (M272)
W208 CLK200 Komp. 1999 (M111)
Volvomania
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 01.10.2020 08:36

Re: C-sarjan ongelmia S205 / W205

Viesti Kirjoittaja Volvomania »

Luulisi, että autoja voi tehdä hyvin, kunhan sellaisille löytyy ostajat. Tietyt isot Volvot oli hyvin tehtyjä autoja, eikä niissä ollut muuta vikaa, kuin tekniikan ikääntyminen. Samoja osia käytettiin kaikissa malleissa.
Mersuista en muuta tiedä, kuin tuo minun ensimmäinen MB mallia C ja B - koneella. Odotan siltä kuitenkin tiettyä luotettavuutta, koska MB:llä on ollut kaikki mahdollisuudet tehdä autot hyvistä osista. Alle 100tkm:n aikana ei saisi olla mitään korjattavaa, eikä vielä 150tkm:n kohdallakaan. Silloin auto on hyvä, kun siinä ei ole vielä korjattu mitään, kun mittarissa on 200tkm. Kuluvat alustan osat ja jarrulevyt on erikseen.
Tosin, mulla on Volvoissa jarrulevyt kestäneet 200tkm ja ainoat vaihdetut osat oli alustan puslia.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 558
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: C-sarjan ongelmia S205 / W205

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Ei se oo niin että pelkät kilsat määräis. Korroosio on auton pahimpia vihollisia heti huonon kuskin ja huoltajan jälkeen. Hyvä esimerkki on vaikkapa jarrut. Sulla voi hyvin olla OK levyt 100tkm kohdalla jos auto on pari vuotta vanha, mutta ne voi olla ihan paskat vaikka olis vaan 40tkm mutta autolla ikää 10v. Sitten se ajotapa. Kattoo jotain postiautoa kun sillä mittarissa 100tkm - kaikki paikat on aivan totaalisen loppu. Ajo pelkkää kaupunkia, jarrutusta ja kaasutusta, kyllä se kuluttaa ihan erilailla kuin jokin maantieajo. Ittellä on postin vanha Sprinter, siihen oon käytännössä vaihtanu koko alustan vaikka tällä hetkellä kilsoja on vasta 120tkm. Jarrulevyt oli totaalisen loppu kun ostin sen, sillon sillä oli mittarissa 78tkm.
W906 310 cdi -10
S205 C350e -16
C207 E250 cdi -14
ex S204 C200 cdi -09
ex S203 C200 cdi -03
ex R107 SL350 -71
Avatar
simos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Ti 28.09.2004 21:04
Paikkakunta: Hki

Re: C-sarjan ongelmia S205 / W205

Viesti Kirjoittaja simos »

S205 C300h, 2016, 130tkm. WDD2052121F352075

Olen lukenut rengasmeluongelmista w205 korisissa. Omassa ilmenee ajaessa kuuluva laahaava/hankaava kumina. Selkeimmin ääni tulee esille kaupunkinopeuksissa 40-60kmh. Ääni ei häviä korkeammilla nopeuksilla mutta se sekoittuu muuhun äänimaailmaan. Ääni kuuluu isompana kuljettajan kohdalla. Todella häiritsevä muuten suht hiljaisessa autossa. Dunlopin kitkat 225/50/17 nyt alla. Rengasmelua en usko että olisi, koska taajuus on aika sama, pienellä 'vouvaamisella' nopeudesta riippumatta. Tienpinnan muutokset tekee rengasmeluun vaihtelua, mutta kumina pysyy samana.

Toinen mikä rassaa on, maahantuojan takasinkutsun (moottoriohjaimen/saastejuttujen) ohjelmistopäivityksen jälkeinen polttoaineen kulutuksen nousu. Ja vanhaa ohjelmaa eivät voi asentaa takas...

Muuten kyllä tyytyväinen autoon, toistaiseksi. Ilman kumisevaa ääntä (vänkärin paikalla hiljaisempaa) miellyttävä ajella ja vaivattomasti kulkee.
---
simos

S205
exät
S211
S211
S210
S124
S123
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1640
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: C-sarjan ongelmia S205 / W205

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Tälläinen teksti on tullut pari kertaa näytölle. Climate control off

Seuraavassa käynnistyksessä palautunut normaaliksi.

Kaikki säädöt toimivat, näytössä vain tuo teksti eikä pysty muuttamaan syvemmältä näytön valikosta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
230 C 1978
SLK 230 Kompressor 1999

Vastaa Viestiin