C-sarjan ongelmia S205 / W205

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
MetalT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Ti 12.05.2020 19:50

Re: C-sarjan ongelmia S205 / W205

Viesti Kirjoittaja MetalT »

Toistaiseksi ei ole bensakoneesta pahaa sanottavaa. 32tk tosin vasta takana. Ketju ei pelota sen enempää kuin muissakaan ketjukoneissa. Samanlaisia rimpuloita kaikilla valmistajilla eli ei ainakaan huonompi.

Aiemmin mainitsemani kolahduksen syy ei selvinnyt huollossa. Kaikki on alustassa täysin kunnossa, eikä mitään väljää missään. Ei ole kuulunutkaan vähään aikaan, eivätkä saaneet koeajossakaan kuulumaan. Eikä se ollutkaan kova ääni. Tuskin kukaan muu kyydissä olleista sitä koskaan edes huomasi. Tarkkaillaan tilannetta. Jos alkaa kuulua useammin ja kovemmin, selvitellään sitten lisää.
C200 (S205) 2017
Avatar
Juza
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Ma 24.04.2006 20:26
Paikkakunta: Des Moines

Re: C-sarjan ongelmia S205 / W205

Viesti Kirjoittaja Juza »

Onko muilla ollut ongelmia mittariston näytön kanssa? Omassa W205 faceliftissä näyttö välillä jumittaa, esim. digitaalinen nopeusmittari jää näyttämään hetkeksi samaa lukemaa. Vaikuttaa tapahtuvan yleensä melkein heti startin jälkeen. Muutaman kerran on resetoinut itsensä eli näyttö sammuu ja käynnistyy uudelleen. Kyseessä siis faceliftin perusmittaristo, ei se kokonaan digitaalinen versio.
Autossa on takuu voimassa, lähinnä kiinnostaa meneekö softapäivityksellä vai joutuuko vaihtamaan osia.
W205 C 43 AMG
B170
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ma 21.09.2020 14:39

Re: C-sarjan ongelmia S205 / W205

Viesti Kirjoittaja B170 »

tahtoomersun kirjoitti: La 02.01.2021 11:56 Hyvä ja mukava auto on. Vikoja tulee näihinkin, niinkuin mihin tahansa, mutta kun ostat auton mikä on hyvällä ja aukottomalla huoltohistorialla, sekä maltillisilla kilometreillä, vaikkapa alle 150tkm, niin pitäisi olla autoa pitkäksi aikaa. Ja sitten täysin oma mielipide: älä sekoa hybrideihin, bensoihin, äläkä renun dieseleihin (käyttävät merkkiorganisaatiossa termiä "yhteistyömoottori") vaan merssun oma 200d tai 220d. Niin ja oikeat merssut on C ja siitä ylöspäin.
Sekosin ”yhteistyömoottoriin”, mitä odotettavissa? Mukavalta tuntuu kuitenkin ajella.
W205 C200 2015
W245 B170 2006 Flexfuel
W208 CLK200 Komp. 1999
MetalT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Ti 12.05.2020 19:50

Re: C-sarjan ongelmia S205 / W205

Viesti Kirjoittaja MetalT »

Lieneekö ominaisuus vai mikä, mutta kovien pakkasten aikaan auto käyttäytyy omituisesti S+ asetuksella. Kyseessä 7g+ loota ja itselläni ensimmäistä talvea ja ensimmäiset kovemmat pakkaset, jolloin ylipäänsä olen S+:aa pitänyt päällä. Ts. lähden rauhallisesti liikkeelle ilman kovia kiihdytyksiä ja vaihteet vaihtuvat suht. nopeasti 4:lle asti kaupunkinopeuksissa. Joskus menee jopa 5:lle satunnaisesti. Nyt pakkasten ollessa yli -10 astetta olen huomannut seuraavanlaisen käytöksen.

Jos teen yhdenkin kovan kiihdytyksen liikennevaloista niin, että 3. vaihde vaihtuu vasta jossain 3500 rpm:n tienoilla, ei auto enää vaihda 4. vaihteelle. Voi kiihdytellä siitä eteen päin rauhallisella kaasulla vaikka yli 70 km/h nopeuteen ja 4. vaihde ja siitä ylös päin ei vaihdu kuin läpykästä. Jää vain huutamaan 3. vaihteelle. Samoin käy, jos pysähdyn valoihin ja lähden rauhallisesti liikkeelle tuon kiihdytyksen jälkeen. Vaihde ei vaihdu 2. vaihdetta isommalle kuin vasta 3500 rpm:ssä ja saattaa huudattaa 1. vaihteellakin sinne 3000 rmp:ään asti. On "hauskaa" ajella 2. vaihteella moottori huutaen ja vaihde vaihtuu siitä ylös päin vain läpykästä, ellei tosiaan tuo 3500 rpm ylity. Kierrosten laskiessa ei kuitenkaan pyri vaihtamaan takaisin 2:lle ennen kuin ollaan normaalilla alas päin vaihtoalueella. Kun auton sammuttaa, alkaa taas toimia kuten ennen kovempaa kiihdytystä, mutta menee heti samaan, kun tekee yhdenkin kovan kiihdytyksen. Auto ikään kuin jää luulemaan, että kiihdytän joka kerta jatkossa samalla tavalla siitä eteen päin, eikä ymmärrä edes kaasua löysäten, että enää ei kiihdytellä ja voisi vaihtaa isomman vaihteen. Moottori on täysissä lämmöissä eli ei ole siitä kiinni.

Näin on toki käynyt tiettyyn pisteeseen asti ennenkin, mutta auto on kyllä vaihtanut kaupungissa edes 3:lle ilman, että tarvitsee nostaa kierroksia tuonne 3500 asti kuten nyt ja koskaan ei jäänyt jäkittämään 2. vaihteelle. On toiminut kuitenkin johdonmukaisesti. Maantiellä vaihtaa kesälläkin ohituskiihdytyksen jälkeen edes 5:lle ja jonkin ajan päästä ehkä 6:lle ihan kevyellä tasakaasulla ajaen. Yleensä en maantiellä käytä S+:aa kuin joskus ohituksissa ja olen napannut läpykästä isommalle, jos on jäänyt junnaamaan 5:lle ja vaihtanut sitten S:lle tai C:lle. Se on kaiketi normaalia ja johdonmukaista käytöstä eli S+:lla pyrkii pitämään pienempää vaihdetta silmässä, koska ajomoodi on sporttinen. Ilmeisesti sekin on normaalia, että auto pitää jonkin aikaa kiihdyttelyjen jälkeen tavallista pienempiä vaihteita, kunnes lopulta vaihtaa isommalle tulkitessaan ajotavan muutuneen. Ainakin muistan näin lukeneeni.

Aika omituista on se, ettei auto tajua nyt ollenkaan, milloin se kiihdyttely loppuu ja siirrytään normaaliin ajoon, vaan voi tosiaan jäädä huutamaan 2. vaihteelle huomiota herättäväksi pintakaasullakin, ellei vaihda läpykästä tai nosta kierroksia tarpeeksi ylös. Pitänee käydä kokeilemassa motarilla, missä nopeudessa vaihtaa edes 4:lle, millä kierroksilla ja kuinka pitkään pitää huudattaa ennen kuin auto tajuaa alkaa vaihdella isompaa pykälää. Samaten pitää etsiä kaupungissa sellainen reitti, että voi kokeilla, kuinak kauan auto huudattaa 2. vaihteella tasakaasulla ajaessa ennen kuin ymmärtää vaihtaa edes 3:n. Tämä tosiaan meni tällaiseksi nyt kun on selkeästi kylmää.

E, C ja S-moodit toimivat aivan kuten ennenkin lämpötiloista riippumatta eli eivät jää roikkumaan liian pienelle vaihteelle, vaikka miten kiihdyttelisi. Johtuukohan tämä nyt kovista pakkasista (nyt -18 C) vai rupeaako jokin porsimaan? (Kts. alla.) Sunnuntaina on seuraavan kerran miedompi keli, jolloin voi testata asiaa.

Lootassa pitäisi olla uusimmat softat, ellei kesän jälkeen ole tullut uusia, öljyt vaihdettu syyskuussa kübin vaihdon yhteydessä ja adaptoitu. Tämä syystä, että 2-3 vaihto nykäisee kylmänä (ulkolämpötilasta riippumatta) joskus enemmän joskus vähemmän. Nykiminen ei poistunut noilla em. toimenpiteillä, joten asia tuomittiin ominaisuudeksi, koska MB-huolto, maahantuoja ja tehdas eivät muuta keksineet ja kaikki mittaustulokset olivat kuulema normaalit ilman mitän poikkeamaa. Auto kävi juuri B1-huollossa runsas viikko sitten ja huomasin asian sen jälkeen pakkasten kiristyttyä. Mitään softia ei päivitetty tietääkseni. Ei ainakaan kerrottu. Mitään muuta "normaalista"/entisestä poikkeavaa ei ole. Ajettu nyt 33 tkm.

Jos tuo ei ole normaalia, pitääpä taas kuskata auto pajalle. Onko öljyä tarpeeksi? Tolkutin tuon edellisen rempan yhteydessä öljymäärän laittamista varmasti oikeaksi, joten luulisi valtuutetun MB-huollon sen osaavan tehdä, kun siitä tuli vielä erikseen kirjallisesti mainittua. Huvikseen ei viitsisi siitä tarkistamisesta erikseen maksaa ja vastaanotto voi olla nihkeää, jos epäilee huollon tehneen virheen. Ensin kuitenkin testaan vähän lämpimämmällä kelillä, vaikuttaako asiaan.

Edit: Ei vaihda motarillakaan kuin 4-vaihteelle. Nostin nopeutta niin, että kierrokset oli 4000 rpm, mutta ei vaihtanut edes 5:lle. Laitakaupungissa voi ajella 2. vaihteella kilometritolkulla, kunhan kierrokset pysyy alle 3500 rpm:n. Auto sammuksiin, uudestaan käyntiin ja taas menee normaalisti eli vaihtaa 2500 rpm:n tietämillä ja 5-vaihteelle asti kunnes tekee yhden kovemman kiihdytyksen.
Viimeksi muokannut MetalT, Ke 13.01.2021 17:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
C200 (S205) 2017
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 131
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: C-sarjan ongelmia S205 / W205

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

Vikatila taitaa olla kyseessä. Outoa on, kun normaalisti kiekat rajoituu 3000. Sinulla on 3500? Siksi loota ei vaihda normaalisti. Auttaako uudelleen käynnistys?
Vikavalo ei ilmeisesti syty? , joten aina sillon ei löydy vikakoodeja muistista.
Kannattaa kuitenkin varmuudeksi käydä lukemassa koodit.
Ammattilainen osannee testailla turbon siipien säädön jumit ja EGR yms tyypilliset diiselin ongelmat.
MetalT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Ti 12.05.2020 19:50

Re: C-sarjan ongelmia S205 / W205

Viesti Kirjoittaja MetalT »

Uudelleen käynnistys palauttaa normaaliksi kunnes kiihdyttää kovemmin yhden kerran. Sen jälkeen jää jumimaan pienille vaihteille. Ei ole vikavaloa tai mitään muutakaan oiretta tai ääniä. Muut moodit toimii täysin normaalisti. Moodin vaihto ja palautus S+:lle ei vaikuta, vaan edelleen junnaan. Ja tämä on bensakone. Todella outo juttu. Alkaa käymään paikallinen Mersupaja vähän liian tutuksi... Kunhan ei vain ole hydrauliyksikkö. Selittäisi myös tuon nykivän vaihdon. :shock:
C200 (S205) 2017
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 131
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: C-sarjan ongelmia S205 / W205

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

Sorry. Arvailut menisi ehkä paremmin kohdalleen, jos tietäisi mikä kone on kyseessä.... Jokin syy, että et kerro?
Mutta eiköhän laatikon ongelmat johdu vikatilasta moottorissa, eikä toisin päin.
MetalT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Ti 12.05.2020 19:50

Re: C-sarjan ongelmia S205 / W205

Viesti Kirjoittaja MetalT »

Syy kertomattomuuteen on niinkin piilottelun arvoinen, että en muistanut laittaa moottorista tarkemmin. M274 2-litrainen bensa. Kaveri tuossa sanoi hänellä tehneen saman edellisessä Mersussa. Ei muistanut, mikä oli, mutta korjata piti ja maksoi satasia. Pitää varata aika koodien lukuun.

Edit: Toistaiseksi vaiva on ollut pysyvää sorttia. Ensi viikolla luetaan koodit. Auto jää luulemaan yhden kiihdytyksen jälkeen, että myös jatkossa kiihdytellään kovemmin, eikä palaa ns. rauhallisemman ajon tilaan ja vaihda isommalle. Kickdown nappi ei jää pohjaan, eikä tarvitse sinne asti polkeakaan, että auto jämähtää tuohon "kiihdyttelymoodiin". Kaverilla olikin mennyt limp modeen ja tehot kadonneet, minulla ei.
C200 (S205) 2017
B170
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ma 21.09.2020 14:39

Re: C-sarjan ongelmia S205 / W205

Viesti Kirjoittaja B170 »

Keskikonsolin ”hanskalokerosta” menee se harmaa pinnoitus ruttuun, en saanut kuvaa liitettyä nyt ainakaan puhelimella. Aika kuraa näyttää olevan materiaali.
W205 C200 2015
W245 B170 2006 Flexfuel
W208 CLK200 Komp. 1999
Ketjurasva
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: To 14.01.2021 06:52

Re: C-sarjan ongelmia S205 / W205

Viesti Kirjoittaja Ketjurasva »

Hui!
Mulla Focus ecoboost 2015 ja ajanut sillä kilsat 15tkm-80tkm eikä yhtään mitään vikaa ollut. Sitä ennen oli Focus diiseli 2011 jolla ajoin kilsat 90-180 eikä siihenkään vaihdettu kuin akku ja yksi raidetangon pää.

Mersukuume oli taas herännyt, mutta kun lukee näitä juttuja niin kyl laskee kuume. Mersuja kyl ollut joskus 80/90-luvulla.
Pitääkö sitä nyt sitten ostaa Skoda octavia winter-paketilla?
B170
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ma 21.09.2020 14:39

Re: C-sarjan ongelmia S205 / W205

Viesti Kirjoittaja B170 »

Ketjurasva kirjoitti: Pe 15.01.2021 16:51 Hui!
Mulla Focus ecoboost 2015 ja ajanut sillä kilsat 15tkm-80tkm eikä yhtään mitään vikaa ollut. Sitä ennen oli Focus diiseli 2011 jolla ajoin kilsat 90-180 eikä siihenkään vaihdettu kuin akku ja yksi raidetangon pää.

Mersukuume oli taas herännyt, mutta kun lukee näitä juttuja niin kyl laskee kuume. Mersuja kyl ollut joskus 80/90-luvulla.
Pitääkö sitä nyt sitten ostaa Skoda octavia winter-paketilla?
Juu tai Toyota. Mun C:llä ikää 5v ja 113000 km ajettu. Ilmeisesti joku materiaalivika, ens viikolla näyttään merkin edustajalle, mut tiedän jo vastauksen. Jos jotenkin vastaan tulevat niin on kyllä ihme.
W205 C200 2015
W245 B170 2006 Flexfuel
W208 CLK200 Komp. 1999
Ketjurasva
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: To 14.01.2021 06:52

Re: C-sarjan ongelmia S205 / W205

Viesti Kirjoittaja Ketjurasva »

*Hyvn pärjää ainakin tilastoissa

https://moottori.fi/liikenne/jutut/gtu- ... n-c-sarja/
MetalT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Ti 12.05.2020 19:50

Re: C-sarjan ongelmia S205 / W205

Viesti Kirjoittaja MetalT »

Eräs kaveri oli joskus töissä autokorjaamolla ja sen perusteella ei Mersuja suositellut. Sanoi, että on joutunut korjaamaan Mersuista hemmetisti kaikenlaisia ihmeellisiä vikoja korostetun paljon. Nooh, eipä minullakaan ole koskaan ollut viatonta autoa edes uutena ostettuna. Jokaista on rustattu jossain vaiheessa myös vähemmillä kilometreillä.
C200 (S205) 2017
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 10673
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: C-sarjan ongelmia S205 / W205

Viesti Kirjoittaja DBFI »

MetalT kirjoitti: Pe 15.01.2021 21:00 Eräs kaveri oli joskus töissä autokorjaamolla ja sen perusteella ei Mersuja suositellut. Sanoi, että on joutunut korjaamaan Mersuista hemmetisti kaikenlaisia ihmeellisiä vikoja korostetun paljon. Nooh, eipä minullakaan ole koskaan ollut viatonta autoa edes uutena ostettuna. Jokaista on rustattu jossain vaiheessa myös vähemmillä kilometreillä.
Mullakin kaveri korjaamolla ja sanoi että mersuja heillä enimmäkseen korjataan. Paikallisessa mersuliikkeessä töissä. Toinen kaveri yleiskorjaamolla eikä suositellut minkään merkkisen auton ostamista, sanoi että kaikki heillä käyvät autot on olleet jollakin tavalla rikki.

En minäkään muille mersuja suosittelisi mutta itse en osaa paremmin perustella niin referoin noita ammattilaisia.
Volvomania
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: To 01.10.2020 08:36

Re: C-sarjan ongelmia S205 / W205

Viesti Kirjoittaja Volvomania »

Itsellä ollut useita autoja uudesta saakka. Lähes kaikki ovat kestäneet 100tkm:ään asti, ilman ongelmia. Poikkeuksina ehkä Renaultit, joissa ongelmat alkoivat jo 25tkm:n kohdilla. Ensin lambda, sitten pakoputki ja pyöränlaakeri ja auto vaihtoon 72tkm:n kohdalla. Toinen epäluotettava laite oli merkiltään Ford ja mallia Mondeo. Auto poiki aika perusteellisesti 100tkm:n aikana. Ruostettakin oli yli oman tarpeen. Moottori tosin toimi, mutta sehän oli Mazdalta.
Parhaat autot kestivät 150tkm:ään saakka, ilman mitään ihmeempiä vikoja. Sellaisia autoja oli Saab ja Volvo. Saabit on menneet, mutta yksi Volvo on vielä tallissa. Sekin jo 265tkm ajettu. Hyvin on kestänyt, mutta onkin ollut kesäajossa, niin kauan kun muistan.
Hankin 9/2020 MB:n mallia C ja farmari. Ensin oli vähän sopeutumisongelmaa, kun ennen sitä oli Volvo V60, jossa oli kaikki varusteet ja varmaan jokunen jäi vielä huomaamattakin. Mersussa kaikki lisävarusteet pitää ostaa erikseen. Siihen uppoaa helposti kymppitonni.
Mulla oli myös neliveto maasturi. Sillä ei tarvinnut välittää keleistä mitään. Mitä huonompi ilma, sen paremmat auto kulki.
Jäin eläkkeelle ja tuli sitten siinä mieleen, että mulla ei ole enää tarvetta useammalle autolle. Autot maksoivat työaikana itsensä, kun oli senverran työajoja. Myin maasturin pois, koska ajoin sillä talviaikaan vain 3-4kk vuodessa. Loput ajat auto rönötti pihassa viemässä tilaa. Käyttömaksutkin oli n. € 900 vuodessa.
Nyt on siis Mersu C farmari B tallissa ja ajelen sillä kaupat ja kesällä mökille. Oletan, että se kestää 150-200tkm, ilman isompia vikoja.
Vastaa Viestiin