320 ässä dieseli käyttöautona

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
super_majuri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ma 21.06.2004 10:37

320 ässä dieseli käyttöautona

Viesti Kirjoittaja super_majuri »

Terve, on tuossa vähän ollut mielessä autonvaihto ja yhtenä vaihtoehtona ollut 320 dieseli ässä vuosimallia vuosituhannen alkupuolelta. Minkälainen tapaus tuollainen olisi pitää ihan käyttöautona. Kokemuksia hyviä tai huonoja?
Avatar
JoSaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: La 25.10.2003 08:58
Paikkakunta: Kuopio

Re: 320 ässä dieseli käyttöautona

Viesti Kirjoittaja JoSaa »

Seuraavassa vastausten muodossa kokemuksistani erään kaverin kyselyihin ässästä (W220, 320cdi, vm 2003) käyttöautona, kysymyksiin joihin hänelle vastasin:

Auto on ollut minulla noin 4 vuotta, ajettu yhteensä 304 000 km (minä 100 000 km), ja se on toiminut minun mielestäni oikein hyvin. Remontit, joita olen tehnyt (ja ne nimenomaan itse omassa tallissa): kaksi suutinta (tilasin Saksasta yht. 200,- eur), airmaticin kompressori(Saksasta 215,- eur) ja etualapallonivel taaempi (motonetista 22,- eur). Siinäpä ne remontit. Minulla on kotona myös Star-vikadiagnostiikkalaitteisto ja se on ollut mielestäni välttämäton omatoimisten remonttien (suuttimet, kompressori) teossa.

On tosi mukava ajettava ja olen ollut hyvin tyytyväinen. Minulla on ollut vuosikymmenien saatossa 10 mersua, mutta tämä on kyllä niistä selvästi paras. Ruostevaurioitakaan ei ole ollut - pieniä maalipaikkauspisteitä kylläkin muutama.

Vielä tuo polttoaineen kulutus: Autossahan on rivikuutonen diesel 3,2 l, 205 hv. Kulutus on tosi kohtuullinen tuolla moottorilla. Kesällä keskimäärin 6,5 l ja pitkässä matka-ajossa alle 6 litraa. Talvella kulutus on hieman suurempi ulkolämpötilasta riippuen 7,5 - 8, 5 litraa. Niin se moite on nyt sanottava, että kun tuosta minun autosta on Webasto rikki - niin auto on kovilla pakkasilla lyhyessä ajossa hieman kylmä, mutta pitkän matkan ajossa kyllä lämpenee hyvin. En ole viitisinyt korjata tuota Webastoa - siitä on kylläkin vain "pannu" rikki.

"Kiitos vastauksista , onko autossasi alkuperäiset ilmajouset ? Kuinka monta tuhatta kilometriä ilmajouset suunnilleen kestää ? Oletko ostanut auton suomesta vai saksasta ? Paljonko on diesel vero ?

1. Ilmajouset on alkuperäiset ja ne toimivat ainakin vielä moitteettomasti. Sitä en voi sanoa miten pitkän matkan/kauan kestävät - vielä nuo n. 300 000 km jälkeen on kunnossa. Ilmajousia saa esim. saksasta noin 400,- eur/kpl hintaan + rahti. Ne voi vaihtaa myös itse.
2. Ostin auton pienestä autoliikkeestä Orivedeltä. Kaveri toi sen saksasta itse suoraan v. 2012 keväällä. Hänelle meni entinen mersu ja mulle tuo ässä. Silloin tuon ässän hinta oli 22 000,- eur. (oli hieman kova hinta, mutta auto oli kylläkin hyväkuntoinen.
3. Dieselvero/käyttömaksu on nyt tänä vuonna 723,43 eur.
"Ajattelitko pitää ässää pitkään, tuo facelift malli ei vissiin enään ruostu ollenkaan ? Käykö muuten S sarjaan E sarjan alustan osat ? Onko mennyt hyvin katsastuksista läpi ? Varaosat ei ole vissiin paljon kalliimpia E sarjaan verrattuna ?"

1. Tarkoitus on ajaa tällä ässällä mahdollisimman pitkään - yleensäkin olen pitänyt noita mersuja pitkään.
2. Yksilöitä on varmaan nämäkin ässät tuon ruostumisen suhteen, olkoonkin facelift. Ostaessa kannattaa tutkia tarkkaan. Jos 10 vuotiaassa alkuperäismaalisessa ei ole ruosteita, niin tuskin se alkaa siitä lähivuosinakaan ruostumaan. Minun vävyllä on myös vm 2003 Ässä ja sen myös pelannut oikein hyvin (320cdi).
3. Voihan ne jotkin alustan osat olla samoja E:ssä ja S:ssä, mutta tuskin kovin monet. Ilmajousetkin on erilaiset, mutta kompressori vissiin sama. Tuo alapallonivel, jonka vaihdoin, on mielestäni myös sama kuin E:ssä.
4. Nyt oli kolmannen kerran katsastuksessa mulla ja tuo yksi alapallonivel (Motonet 20,- eur) piti vaihtaa. Muulloin ei ole ollut mitään, ei silloinkaan kun autojobbari toi maahan ja katsasti. Osat ei ole kalliita, jos tilaa Saksasta. Suomessa on kyllä osat hieman kalliimpia kuin muihin mersuihin. Esimerkiksi tuo airmaticin kompressori olisi maksanut Suomessa 550-650 eur, mutta Saksassa 2 v sitten 215 eur. Ja ilmajouset Suomessa 1700-2000 eur/kpl - Saksassa 400-450 eur/kpl. Että silleen!

Tuli vielä mieleen yksi seikka, jonka on oltava kunnossa noissa nykyajan autoissa - AKKU. Tässäkin ässässä oli, kun sen ostin, varsin huonokuntoinen akku, ja sen antama alhainen jännite aiheutti kaikenmoisia virheilmoituksia. Ne loppuivat, kun ostin uuden akun. Akkuna on nyt sellainen Bilteman AGM-akku 95 amp.h (4 v takuu). Se on ollut nyt 3 vuotta ja hyvin on pelittänyt.

Älä vaan osta sellaista, jossa laatikko oirehtii. Vaihteiden tulee vaihtua hyvin jouhevasti silloin, kun se on kunnossa (hyvin pieni nytky luonnollinen) ja vedon on oltava tasainen ajaessa. Ja hyvä olisi varmistaa, että laatikon öljyt on vaihdettu säännöllisesti noin 60 000 km välein. Laatikkoremontit voi olla kalliita, jos sinne joutuu vaihdattamaan esim. ohjauslevyn (n. 1500 eur). Itsevaihdettuna tietysti halvempi. Vian etsiminen voi olla hankalaa ja hermoja raastavaa. Mulla oli yksi tuollainen automaattilaatikollinen (W202), josta en kotikonstein löytynyt vikaa - lopulta panin vahingon kiertämään. Laatikko oirehti siten, että auto tuntui "bonanza" mersulta - eli siis nyki ajaessa epämääräisesti. Maaningan Siekkinen (automaattilaatikkojen erityisasiantuntija Suomessa) sanoi, että laatikko pitäisi purkaa.

"Hei oliko nuo antamasi 7,5-8,5 litraa/100km kulutukset laskettu tankista vai ajotietokoneesta"

Vast: Kyllä kulutukset on laskettu aivan todellisten täyttöjen ja kilometrien mukaan. Nyt tänä aamuna täytön jälkeen laskenta, kulutus 7,9 ltr/100 km. Ajo ollut sellaista sekalaista, pääasiassa lyhyttä 25 km työmatka-ajoa sivunsa - päivässä noin 50 km yhteensä ja on pakkaskelejä nyt suurin osa. Ajotietokone näyttää lähes samoja lukemia: Nyt oli ajotietokoneessa n. 4500 km ja kulutus ajotietokoneen mukaan 7,5 ltr/100 km. Joskus lukemat on vieläkin lähempänä toisiaan. Ajotapani on rauhallisen tasainen - joskus kiihdytyksiä.

"Onko sulla S-mersussa vakio rengaskoko ? Jääkö sulla muuten ässäs palaan etu ja takavalot kun laitat ovet lukkoon ? Kuinkas usein vaihdat öljyt ja mitä öljyä käytät ässäs ? Saako w220 meseen pyyhkijän sulkia muualta ku veholta"

1. Joo, vakiokokorenkaat 225/60R16 on sekä talvi että kesärenkaat. Minusta parhaat ajo-ominaisuudet on juuri nuilla vakioilla sekalaisilla teillä Suomen olosuhteissa ajaessa. Matalaprofiilit sopivat mielestäni vain nopeille hyvälaatuisille moottoriteille.
2. Valot jää vähäksiaikaa päälle, mutta sehän on käsittääkseni säädettävä ominaisuus - mielestäni jopa ajanpituutta jälkivalolle voi säätää.
3. Moottoriöljyt vaihdan mersun oman vaihto-ohjelman mukaisesti noin 15000 - 20000 km välein. Öljynä Motonetin edullisin Motox 5W/40 täyssynteettinen merusn laatuvaatimukset täyttävä dieselmoottoriöljy ja ostan sen 20 ltr päniköissä - tulee näin edullisimmaksi. Jotkut sanoo, että halpoja öljyjä ei saa käyttää. Sanon, että pötypuhetta! Olen käyttänyt halpisöljyjä kaikissa koneissa jo 40 vuotta ja hyvin ovat toimineet eikä moottorivaurioita öljyn takia ole tullut. Laatikkoöljyt vaihdan 60000 km välein Mobil ATF134 öljyllä ja nk. täysvaihto.Öljyä menee 12 -14 ltr vaihdossa.
4. Olen ostanut sulat Biltemasta 16eur pari yhteensä (a 70 cm.) Sitten vanhasta rungosta kumi pois ja tilalle bilteman sulan kumi. Kumia pitää lyhentää 0,5 - 1,0 cm.

"Hei ! Onko ässä toiminut ? Paljonko on kuluttanut ? , ei ole tullut itselleni viellä sopivaa ässää vastaan"

1. Ässä on toiminut nyt koko talven oikein hyvin ei ole tarvinnut tehdä mitään muuta kuin se jo aiemmin mainittu katastukseen - etualapallon vaihto.

2. Aiemmin vastailinkin jo siitä kulutuksesta, mutta nyt on tänä talvena tullut ajettua pitkiä matkoja, niin kulutus on ollut nyt talvella viimeisen 5000 km matkalla keskim. 6,7 l/100km! (kone rivikutonen 320 cdi).
ENTISET :
VW 1500, Käfer, vm 1968 zenitblau, v v 1977-81
W 110, 190 d, vm 1963 weiss, vuosina 1981-83
W 115, 220 d, vm 1970 rot, vuosina 1983-86
W 115, 200 d, vm 1976 coloradobeige, v v. 1987-92
W 123, 200 d, vm. 1985 riedgrün, vuosina 1992-02
W 201, 190 E, vm 1990 silvergrau, vuosina 2005-10
W 202, 220 D, vm. 1998 brilliantsilver, vuosina 2010
W 203, 220 cdi, vm. 2003 brilliantsilver, vuosina 2010-12
W 201, 190 d, vm. 1989 perlmuttgrau, vuosina 2002-16
W 220, 320 cdi, vm. 2003 kubanitsilver, vuosina 2012-2018
NYKYISET:
W 212, 220 cdi BlueEff, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2018-
W 221, 350 cdi BlueEFF, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2021-
super_majuri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ma 21.06.2004 10:37

Re: 320 ässä dieseli käyttöautona

Viesti Kirjoittaja super_majuri »

Oli hyvää juttua, kiitoksia
Vastaa Viestiin