Talviauto
Talviauto
Vähän kevyempi aihe: Tekee mieli talviautoa.
Budjetti 1000-3000e, jos sillä saa sopivan. W201 ja W124 lienevät sellaisia, että mitään isompaa ongelmaa ei voi tulla? Näissä vaan hintaluokan alkupää vähän sellaisia, että sotkee vaatteensa, kun menee sitään. Sitten C124 voisi myös olla kiva.. Tai facelift W211, kun laittaa tonnin pari budjettiin lisää.
Mitä suosittelisitte? Varmaan kaikki kyllä hyviä, jos on hyvä yksilö.
Budjetti 1000-3000e, jos sillä saa sopivan. W201 ja W124 lienevät sellaisia, että mitään isompaa ongelmaa ei voi tulla? Näissä vaan hintaluokan alkupää vähän sellaisia, että sotkee vaatteensa, kun menee sitään. Sitten C124 voisi myös olla kiva.. Tai facelift W211, kun laittaa tonnin pari budjettiin lisää.
Mitä suosittelisitte? Varmaan kaikki kyllä hyviä, jos on hyvä yksilö.
Re: Talviauto
Tuosta hintaluokasta löytyy oikein hyvä 124 tai 201. Saattaa toki edellyttää muutaman yksilön koeajamista ja tutkimista.
Itse etsisin 124 250D tai 300D manuaalivaihteisena. Perusteluja; 200D liian laiska, automaatilla kulutus nousee.
Niissähän ei mitään varusteita ole, mutta eipä ole 211 (tai muiden uudempien) vikojakaan.
Itse etsisin 124 250D tai 300D manuaalivaihteisena. Perusteluja; 200D liian laiska, automaatilla kulutus nousee.
Niissähän ei mitään varusteita ole, mutta eipä ole 211 (tai muiden uudempien) vikojakaan.
oulaistenliikenne.fi
Re: Talviauto
Pari talvea on nyt kokemusta W124 mersuista. Jos puhutaan talviominaisuuksista, omat havainnot ovat kyllä positiivisia. Mallisarja ainakin lämpenee pirun nopeaan. Pakkanen kun pakkanen niin parin kilometrin jälkeen tuuppaa jo kuumaa koppiin. Näin syyskeleillä riittää muutama sata metriä ajoa, niin tulee jo haaleaa ilmaa sekä bensassa että dieselissä. Keskisuulakkeesta ei kylläkään tule kuin raitista ilmaa, poislukien ilmastoidut mallit. Ja ilmastoiduistakin pitää poissulkea alkupään ilmastointimallit. Meillä -87 bensa, jossa ilmastoinnista huolimatta puskee raitista keskimmäisistä suulakkeista. Mutta jos se räppänä vaan toimii, niin saa suljettua ja sit ei puhalla mitään.
Käyntiinlähtö on aikalailla varmaa, jos paikat on kunnossa. Roikasta lähtee varmasti, ilman roikkaakin ainakin noi dieselit lähtee kylmemmästäkin tulille. Lukkoperä on kiva varuste talvella, ilmankin olen pärjännyt. Ovet ja lukot on pelannut hyvin talvellakin. Penkinlämmitin jos löytyy on riittävän tehokas. Se on usein rikki(ainakin minulla oli kolme neljästä penkistä), mutta korjattavissa.
Valot eivät ole ehkä maailman parhaat, mutta kyllä niillä näkee. Lisävaloja monet ovat asentaneet.
Käyntiinlähtö on aikalailla varmaa, jos paikat on kunnossa. Roikasta lähtee varmasti, ilman roikkaakin ainakin noi dieselit lähtee kylmemmästäkin tulille. Lukkoperä on kiva varuste talvella, ilmankin olen pärjännyt. Ovet ja lukot on pelannut hyvin talvellakin. Penkinlämmitin jos löytyy on riittävän tehokas. Se on usein rikki(ainakin minulla oli kolme neljästä penkistä), mutta korjattavissa.
Valot eivät ole ehkä maailman parhaat, mutta kyllä niillä näkee. Lisävaloja monet ovat asentaneet.
- Bercedes Menz
- Mersumies
- Viestit: 795
- Liittynyt: Ti 21.12.2010 18:21
- Paikkakunta: Pirkanmaa
Re: Talviauto
Ootko myynyt farkun tai coupen vai miks autonosto mielessä?tn62634 kirjoitti:Vähän kevyempi aihe: Tekee mieli talviautoa.
Budjetti 1000-3000e, jos sillä saa sopivan. W201 ja W124 lienevät sellaisia, että mitään isompaa ongelmaa ei voi tulla? Näissä vaan hintaluokan alkupää vähän sellaisia, että sotkee vaatteensa, kun menee sitään. Sitten C124 voisi myös olla kiva.. Tai facelift W211, kun laittaa tonnin pari budjettiin lisää.
Mitä suosittelisitte? Varmaan kaikki kyllä hyviä, jos on hyvä yksilö.
Mercedes-Benz W212 250cdi aut. pehmeä Avantgarde -11 (62tkm -->
Exät:
Mercedes-Benz W204 220cdi aut. Avantgarde -10 (1v 4kk ja 65tkm)
Mercedes-Benz S203T 220Cdi aut. Avantgarde -06 (2v 8kk ja 85tkm)
Honda Accord 2,2 Ctdi -06 (1v 7kk ja 60tkm)
Seat Leon 1,9 Tdi -07 (1v 3kk ja 60tkm)
Opel Vectra C 2,2 Dti -02 (2v 3kk ja 100tkm)
Opel Astra G 2,0i -00 (3v ja 90tkm)
VW Vento 1,8 90hv -94 (2v ja 25tkm)
Exät:
Mercedes-Benz W204 220cdi aut. Avantgarde -10 (1v 4kk ja 65tkm)
Mercedes-Benz S203T 220Cdi aut. Avantgarde -06 (2v 8kk ja 85tkm)
Honda Accord 2,2 Ctdi -06 (1v 7kk ja 60tkm)
Seat Leon 1,9 Tdi -07 (1v 3kk ja 60tkm)
Opel Vectra C 2,2 Dti -02 (2v 3kk ja 100tkm)
Opel Astra G 2,0i -00 (3v ja 90tkm)
VW Vento 1,8 90hv -94 (2v ja 25tkm)
Re: Talviauto
Menee tosi kamalaksi helmakoteloiden muovit jo yhden talven aikana, että mietin, jos säästelisin autoani ihan itseäni varten vaan. Olen jonkun aikaa jo halunnut 201:stä, mutta saisi olla suhteellisen ehjä. Sitten 124 sedan ja coupe hyviä myös. Turvallisuuden kannalta tietenkin W211 olisi omaa luokkaansa. Sellaisen saa Saksasta 3000-4000 eurolla Saksasta faceliftinä. Mutta voi olla huolettomampaa ajaa vanhemmalla.Bercedes Menz kirjoitti:Ootko myynyt farkun tai coupen vai miks autonosto mielessä?
Miksei myös w202. Näitä näköjään saa "uudenveroisina" pikkurahalla:
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... =231134468" onclick="window.open(this.href);return false;
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... =230900718" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Talviauto
No... Kyllähän noihin voi tulla mitä vaan kallistakin jos joutuu korjaamolla teettämään. Esim kannentiivisteen vaihto on tonnin luokkaa. Omaan 190E:hen on mennyt jo muutama satanen vaikka oli aika hyvän oloinen ostettaessa eikä varsinaisesti ole mitään vikaa ollut. Isompi huolto oli jo 400e missä vaihdettiin automaattiöljyt, peräöljyt, jarrunesteet, jäädytinnesteet, tehostinöljyt, pari kardaanin niveltä, pottoainesuodatin ym. Itse vaihdoin mitä yläkautta pystyin, moottoriöljyt, ilmansuodattimen tulpat jne.tn62634 kirjoitti:Vähän kevyempi aihe: Tekee mieli talviautoa.
Budjetti 1000-3000e, jos sillä saa sopivan. W201 ja W124 lienevät sellaisia, että mitään isompaa ongelmaa ei voi tulla? Näissä vaan hintaluokan alkupää vähän sellaisia, että sotkee vaatteensa, kun menee sitään. Sitten C124 voisi myös olla kiva.. Tai facelift W211, kun laittaa tonnin pari budjettiin lisää.
Mitä suosittelisitte? Varmaan kaikki kyllä hyviä, jos on hyvä yksilö.
Pohjasta löytyi myös yksi pieni hitsausta vaativa reikä.
Kyllähän tollanne W201 on kunnossa olessaan mainio peli ja bensakoneella erittäin hiljainen myös maantienopeuksilla. Tosiaan suurin osa alkaa olemaan melko romuja ja pilalle tuunattuja mutta ajan kanssa löytyy varmasti hyvä yksilö.
230 C 1978
Re: Talviauto
Ihan offtopic mutta mielenkiinnosta, mitä ja miksi vaihdettiin?pari kardaanin niveltä
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: Talviauto
Kardaanin rätti ja keskituki. Aikas väljät oli. Kalliitahan nuokaan osat ei yksinään ole.Häksä kirjoitti:Ihan offtopic mutta mielenkiinnosta, mitä ja miksi vaihdettiin?pari kardaanin niveltä
230 C 1978
Re: Talviauto
Omaa kokemusta pikkukorisesta ei ole, mutta aikanaan kun W124 200D:tä osteltiin niin kauppias ei kovin kehunut isompikoneisia W201 (2,5D ja 2,6E) talviautoina, pieni kori ja painava keula ei ole maailman paras yhdistelmä.
W124:ää voi kehua talviautona, mutta vanhemmissa absittomuus ja turvatyynyttömyys on tietysti miinusta, omalla -87:lla onneksi pärjännyt ilman em. varusteita.
Rengastuksesta ei kannata tinkiä, polanteisella tiellä ohittaessa ainakin bensakoneella saa perseen heittelemään aika varovaisellakin kaasunkäytöllä, dieseli varmaan ei ole noin äkkinäinen.
Valoissa hyväkuntoiset umpiot + Bilteman rele-johtosarja auttaa paljon, tosin polttimon vikavalo alkaa tuolla loimottaa, jos ei kikkaile jollakin vastuksella.
Lämminhän tuo bensamalli ainakin on, penkinlämmittimetkin on tehokkaat.
W202 olisi kyllä pykälää modernimpi, tosin onhan niissäkin omat murheet (ruoste, Lucas-pumppu vanhemmissa yms.)
W124:ää voi kehua talviautona, mutta vanhemmissa absittomuus ja turvatyynyttömyys on tietysti miinusta, omalla -87:lla onneksi pärjännyt ilman em. varusteita.
Rengastuksesta ei kannata tinkiä, polanteisella tiellä ohittaessa ainakin bensakoneella saa perseen heittelemään aika varovaisellakin kaasunkäytöllä, dieseli varmaan ei ole noin äkkinäinen.
Valoissa hyväkuntoiset umpiot + Bilteman rele-johtosarja auttaa paljon, tosin polttimon vikavalo alkaa tuolla loimottaa, jos ei kikkaile jollakin vastuksella.
Lämminhän tuo bensamalli ainakin on, penkinlämmittimetkin on tehokkaat.
W202 olisi kyllä pykälää modernimpi, tosin onhan niissäkin omat murheet (ruoste, Lucas-pumppu vanhemmissa yms.)
W124 200D 1988
ex. W124 230E 1987
ex. W124 230E 1987
Re: Talviauto
Ootko koska ajanut viimeksi ABS:ittomalla ja ESP:ittömällä autolla? Ainakin meikäläinen on viimeisen reilun 10v. aikana tottunut noihin sen verta hyvin, että ei voi sanoa viime talvista w124 ajoreissua mitenkään nautinnolliseksi. Ei sillä, etteikö sillä pärjää, mutta tuntuu se selvältä askeleelta (tai kymmeneltä) taakse päin, kun pitää esimerkiksi jäiseen ylämäkeen liikennevaloihin pysähtyä. Ja kylmältäkin se tuntui w211:n jälkeen, mikä siis puskee lämmintä ilmaa konttoriin heti käynnistyksen jälkeen Eli mitä sitä miettimään, jos kantti vaan kestää ajaa tuollaisella budjettisi saksan ex-taxilla, niin semmoista alle
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Re: Talviauto
Minun piti viime talvena joka ilta työmatkalla kiertää yksi Stop-risteys ABC:n pihan kautta kun ESP ansiosta ei tiennyt mihin väliin siitä olisi ehtinyt, lähteekö vai vilkkuuko vain valo mittaristossa. Liukkaissa risteyksissä ESP on jopa vaarallinen. Wanha 124 + ASD = ei minkäänlaista ongelmaa samassa paikassa. Kun nostaa kytkimen tietää että valo syttyy ja lähdetään liikkeellesonikki kirjoitti:pitää esimerkiksi jäiseen ylämäkeen liikennevaloihin pysähtyä
Mutta oikeassahan sonikki on, ESP on erinomainen varuste. Minulla tahtoo olla paha tapa ulosmitata sen tuomaa hyötyä lisäämällä nopeutta eli kelillä jossa olisi viisasta ajaa 60 tulee ajettua 80 (rajoituksen mukaisesti).
oulaistenliikenne.fi
Re: Talviauto
No joo. Tälläinen perversio se on mielessä ollut. Facelift 211 sedanina Saksasta oikeassa värissä ja kylttikin saisi olla katolla, vaikka tekstin joutuukin poistamaan.sonikki kirjoitti:Eli mitä sitä miettimään, jos kantti vaan kestää ajaa tuollaisella budjettisi saksan ex-taxilla, niin semmoista alle
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... =227724993" onclick="window.open(this.href);return false;
Sitten joku tällainen olisi jo liian hieno suolaloskaan: http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... =233356858" onclick="window.open(this.href);return false;
Parempi kai jättää tällaiset ajatukset kokonaan mielestä pois.
Re: Talviauto
Oliko mikä malli kyseessä? W210:lla itsellä ollut pari kertaa sellainen tilanne, että ei meinannut auto liikkua ESP päällä, mutta tämän w211:n ESP:n kanssa ei ole ollut sitä ongelmaa. Samoiten w210:lla tapahtui se perinteinen lumeen jumahtaminen kerran-pari talvessa, mutta w211:llä ei ole vielä ollut tätäkään ongelmaa. Täyskiihdytys jäisellä tiellä, nou problem, menee vaikka 2 sormella ratista pidellen ja samoiten auraamaton pihamäki, hitaasti mutta varmasti, siinä missä appiukon focus parkkeerattiin mäen juureen. Tiedä sitten auttaako faceliftin "aura" keulilla tuossa lumessa etenemisessädealer kirjoitti:Minun piti viime talvena joka ilta työmatkalla kiertää yksi Stop-risteys ABC:n pihan kautta kun ESP ansiosta ei tiennyt mihin väliin siitä olisi ehtinyt, lähteekö vai vilkkuuko vain valo mittaristossa. Liukkaissa risteyksissä ESP on jopa vaarallinen.sonikki kirjoitti:pitää esimerkiksi jäiseen ylämäkeen liikennevaloihin pysähtyä
Omakin lankku on ASD:llä ja onhan sen eteneminen kyllä ihan eri maailmasta verrattuna w124:een, missä tätä ei ole. Harmittavan harvinainen varuste vaan
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
- Nastamuumio
- Mersumies
- Viestit: 977
- Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
- Paikkakunta: Hämeessä pissitään
Re: Talviauto
Talviautoon kuuluu ajonvakautus, jos nyt ylipäätään ajaa talvella. Joku muutama tuhat, niin on ihan sama mutta kun rupeaa olemaan 5 numeroiset kilsat lumikeleillä, niin alkaa kiinnostamaan. Ongelma ei ole silloin, kun tietää mitä tapahtuu, mutta kun se tilanne tulee puskista, niin sellaista rattimiestä ei olekkaan, joka homman hoitaa ilman elektroniikan apua.
Itse yritin löytää 4/5 ovisen/200hv bensamoottorilla varustetun auton, jossa on ajonvakautus ja on mahdollisimman ehjä. Ei muuten ihan helppo homma varsinkaan, jos ei halua jakoketjuongelmia ja ruostevaurioita. Tietysti budjettiasia, mutta minun varoissani joutui hankkimaan "väärästä päästä" raapivan.
Tietty Mersu on aina Mersu ja sellainen varmaan ensikesänä taas fiksaillaan mutta kolme talvea on ainoota kaupattu ja nyt se sai loppua.
Tässä topicissa alkuunsa tietty eri lähestysmiskulma asiaan, mutta talviautosta kun puhuttaan niin silloin pitää olla parempaa Seppälää pehvan alla. Kesällä menee kesäautokin.
Itse yritin löytää 4/5 ovisen/200hv bensamoottorilla varustetun auton, jossa on ajonvakautus ja on mahdollisimman ehjä. Ei muuten ihan helppo homma varsinkaan, jos ei halua jakoketjuongelmia ja ruostevaurioita. Tietysti budjettiasia, mutta minun varoissani joutui hankkimaan "väärästä päästä" raapivan.
Tietty Mersu on aina Mersu ja sellainen varmaan ensikesänä taas fiksaillaan mutta kolme talvea on ainoota kaupattu ja nyt se sai loppua.
Tässä topicissa alkuunsa tietty eri lähestysmiskulma asiaan, mutta talviautosta kun puhuttaan niin silloin pitää olla parempaa Seppälää pehvan alla. Kesällä menee kesäautokin.
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Re: Talviauto
Hommasin kakkos/talviautoksi W210 faceliftin, tarkemmin E430T 4matic. Lämmintä tulee hyttiin, ei jää jumiin vaikka on tuo ns. paska ESP, Webastokin lämmittää ja automaatilla on kiva päästellä.
Nyt kun on ollut käyttöautoina nelivetoja viimeisen viisi vuotta, niin takapotkuun saatikka etuvetoon siirtyminen on todella vaikeaa.
Nyt kun on ollut käyttöautoina nelivetoja viimeisen viisi vuotta, niin takapotkuun saatikka etuvetoon siirtyminen on todella vaikeaa.
Re: Talviauto
mulla ollut useita 201:sia ja 124:sia. molemmat ihan ok talviautoja, jos ottaa huomioon ja ymmärtää autojen iän ja varusteet. nykysessä tenavassa ei ole edes abseja. 2 litrasella pensakoneella tuota ei kyllä ihan vahingossa saa lähtemään lapasesta, sen verran tehoton vekotin. tai oikeastaan varmaan väännötön vekotin. totta, että tenavassa on kevyen perän tuntua ja jyrkät mäet tuntuu vastenmielisiltä. hyvät renkaat auttaa paljon etenemisessä ääri olosuhteissa. 124 on kyllä selvästi parempi noilta osilta. ja farmari malli, tai ASD auttavat vielä enemmän. muuten kyllä lämpiää molempi koriset, oli diiselillä tai pensalla.
pemarissa oli sutimisen estot sun muut systeemit. alkuun ne oli jotenkin ärsyttävät, kun tuntui, ettei kone tottele kaasua. aikansa, kun sillä ajeli, niin siihenkin tottui. samanlainen efekti sitten taas päinvastoin, kun siirryin takasin näihin vanhuksiin. sai totutella siihen, että saattaa sutasta liukkaalla, jos antaa tarpeeksi hanaa. pakko se on kyllä sanoa, että tollasen 2000 luvun pemarin jälkeen, kun siirtyi takasin 80 luvun auton rattiin, niin kyllä sen vaan huomaa. tenava on ensinnäkin selvästi pienempi, kun 5 sarjalainen, mikä tekee ajokokemukseen oman osansa. ja toisekseen tuo ikä ja sen mukana tuleva tekniikka kaikkine systeemeineen. pääsääntösesti uudet autot on vaan mukavampia, mutta niissä on myös ne omat tyypilliset vikakohteensa, mitä ei ole vanhuksissa.
pitää punnita, mikä on se tarve autolle. mun tarpeet autosta jäi aika pieniksi, kun työmatka 3 kilsaa, eikä muutakaan ajoa tule ylenpalttisesti, niin päädyin pieneen autoon pienellä pensakoneella. se hoitaa tehtävänsä kustannuksiin nähden ihan ok:sti.
pemarissa oli sutimisen estot sun muut systeemit. alkuun ne oli jotenkin ärsyttävät, kun tuntui, ettei kone tottele kaasua. aikansa, kun sillä ajeli, niin siihenkin tottui. samanlainen efekti sitten taas päinvastoin, kun siirryin takasin näihin vanhuksiin. sai totutella siihen, että saattaa sutasta liukkaalla, jos antaa tarpeeksi hanaa. pakko se on kyllä sanoa, että tollasen 2000 luvun pemarin jälkeen, kun siirtyi takasin 80 luvun auton rattiin, niin kyllä sen vaan huomaa. tenava on ensinnäkin selvästi pienempi, kun 5 sarjalainen, mikä tekee ajokokemukseen oman osansa. ja toisekseen tuo ikä ja sen mukana tuleva tekniikka kaikkine systeemeineen. pääsääntösesti uudet autot on vaan mukavampia, mutta niissä on myös ne omat tyypilliset vikakohteensa, mitä ei ole vanhuksissa.
pitää punnita, mikä on se tarve autolle. mun tarpeet autosta jäi aika pieniksi, kun työmatka 3 kilsaa, eikä muutakaan ajoa tule ylenpalttisesti, niin päädyin pieneen autoon pienellä pensakoneella. se hoitaa tehtävänsä kustannuksiin nähden ihan ok:sti.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Talviauto
Minä olisin jo niin pessimisti, kun talvikin on ihan lähellä, ja noiden malli-ikä melkein museokamaa, että käyttäisin ilmaisua "ehkä" .Marko M kirjoitti: Tosiaan suurin osa alkaa olemaan melko romuja ja pilalle tuunattuja mutta ajan kanssa löytyy varmasti hyvä yksilö.
Rohkeasti vaan uudempaa alle.
- Nastamuumio
- Mersumies
- Viestit: 977
- Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
- Paikkakunta: Hämeessä pissitään
Re: Talviauto
Tuo on hyvä talviauto ja kun laittaa vielä hyvät nastarenkaat (sellaiset missä on nastoja ja ei ole vanhat) niin on vielä parempi. Jotain vastaavaa oli hakusessa mutta ei tullut vastaan ehjää, mikä olisi sopinut minun budjettiin. Hiukan olen kadeVästi kirjoitti:Hommasin kakkos/talviautoksi W210 faceliftin, tarkemmin E430T 4matic. Lämmintä tulee hyttiin, ei jää jumiin vaikka on tuo ns. paska ESP, Webastokin lämmittää ja automaatilla on kiva päästellä.
Nyt kun on ollut käyttöautoina nelivetoja viimeisen viisi vuotta, niin takapotkuun saatikka etuvetoon siirtyminen on todella vaikeaa.
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04