A-sarja w169 kestävyyskokemukset?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Ciipi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Su 04.12.2016 23:36
Paikkakunta: Pirkkala

A-sarja w169 kestävyyskokemukset?

Viesti Kirjoittaja Ciipi »

Haluaisin kuulla viisaampien kokemuksia siitä, millaisille kilometreille asti näitä w169 A-sarjalaisia on ajettu ja missä vaiheessa niiden pito on vaan mennyt jo liian kalliiksi jossei itse autoaan osaa korjailla? Niin ja itselläni kyseessä bensa-auto.

Itsellä ollut nyt vuoden verran käytössä A150 w169 vm.2005 johon oli ennen ostoa tehty isosti moottoriremonttia: oli tehty kansiremontti, vaihdettu vauhtipyörä, vesipumppu...jne mitähän vielä. No ainakin sisätilan lämmittimen moottori on vaihdettu myös. Muuten "ihan kiva" näin naisen kaupunkiautona, mutta on alkanut mietityttämään että oliko tämä nyt virhehankinta siksi, kun kilometrejä autolla on tällä hetkellä 222 000 ja tuntuu että kaikenlaista pientä renkkaa koko ajan löytyy. Ja ylläri ylläri, kun niitä samoja vikoja juuri olen löytänyt nimenomaan kyseisen automallin keskusteluista.

Eli matkustajan puolen etuoven lukkosysteemi ei toimi automaattisesti. Eräässä toisessa ketjussa loistavasta kahden muunkin henkilön kuvaama "laakerihurina" moottorin äänessä, joka alkaa kun auto seisoo tyhjäkäynnillä ja nostaa kytkimen ylös. http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 4#p1168644" onclick="window.open(this.href);return false; Eräänä pakkaspäivänä yhtäkkiä lämmittimen puhallin kieltäytyi toimimasta kokonaisen reilu 20km matkan mutta sen jälkeen yhtäkkiä lähtikin pienen pysähdyksen jälkeen yhtäkkiä käytiin. Hyvä että ikkunat just just pysyi pois huurusta koska ilman puhallustakin sieltä hieman kuitenkin lämmintä ilmaa leijaili. Ajotietokoneen näyttö usein himmenee näkymättömiin pidemmällä ajolla, en ole varma liittyykö tämä lämpötilaan eli olisko ollut kesäaikaan pahempi kuin nyt kylmien tultua.

Ruostetta ei sentään pitäisi olla eikä sinänsä tarkastuksissa ole mitään ihmeellistä vikaa löydetty. Mutta kun kaikkea tällaista pikkurenkkaa on tullut tässä vuoden aikana niin oon vaan miettinyt että onko nämä kilometrit ja tämä ikä tälle autolle jo niitä viimeisiä aikoja, tuleeko tästä nyt loputon kallis korjausriesa josta pitäisi päästä äkkiä eroon vai vieläkö on toivoa? Kertoisitteko viisaammat mitä ajattelette? Itse en tosiaan osaa autoa korjailla, vaan joka kerta täytyy huoltoliikkeelle korjauksista pulittaa. Ja autovalinta jo kertonee etten mikään kroisos ole, tulin ehkä puoliksi huijatuksi ja taivutelluksi tähän valintaan mersuihmisen toimesta. :?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: A-sarja w169 kestävyyskokemukset?

Viesti Kirjoittaja dealer »

No, meillä oli korjaamolla eräällä asiakkaalla toisaalla mainitsemani jakoketjuremontti tällaiseen autoon, kilometrejä 150000 paikkeilla. Viime kesänä oli tehty automaattivaihteistolle remonttia.
Nämä korjaukset yhteensä vajaa 5000 euroa. Säännöllisesti hyvin huollettu auto, vanhemman pariskunnan nätissä ajossa.
En missään tapauksessa suosittele näitä kenellekään.
Joku varmaa ajattelee nyt että niinpä niin, yhdestä autosta kokemuksia. Ei se mitään :D
oulaistenliikenne.fi
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: A-sarja w169 kestävyyskokemukset?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Katso ennemmin miten autosi laskee arvoa..netti auto on pullollaan vaihteistovikaisia ja muuten järkikuntoisia aakkosia.
Auton arvo ei nouse vaikka miten paljon tunget sinne rahaa.
Sanoisin jos haluaa pikku auto luokkaan vaikka eihän toikaan ole sisätiloiltaan mikään pieni niin ajelee todella halvalla japanilaisilla...toisin taas jos pitää se tähti olla keulassa niin sitten ihan mersun perus malleja..esim.c.
Nämä on makuasioita mutta miksi pistää rahaa remppaan kun esim. toi 5te niin lyhennä uudempaa sillä.
Joka autossa on sellainen järjellinen raja jonka jälkeen hävittää pois...kaverilla on a-vaimollaan mutta vähän ajettu...ei siinä ole vikoja....mutta varmasti on kun alkaa toi 200tkm paukkumaan....hän kuitenkin tietää että hävitettävä se on tietyssä iässä ja km lukemassa jolloin siitä jotain saisi.....pito ja auon hinta on oltava tasapainossa tai aletaan puhua rakkaus suhteesta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Ciipi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Su 04.12.2016 23:36
Paikkakunta: Pirkkala

Re: A-sarja w169 kestävyyskokemukset?

Viesti Kirjoittaja Ciipi »

Huhhuh, eli aikas pahalta kuulostaa!!! Mulla oli tässä varsinainen huijarimies luultavasti "apuna", siksi aloinkin asiaa nyt kysellä kun itse aika huonosti autoista ymmärrän :(

Hän piti hyvänä asiana juuri tässä yksilössä sitä, että edellinen omistaja oli juuri tehnyt autoon tosiaan tonnien rempan eli:
kansiremontti
vauhtipyörä + startti
vesipumppu + apuhihnat

Tarkoitus oli, että minun melko kevyessä käytössä tämä olisi vielä mennyt pitkään, mutta tosiaan taidan alkaa tsekkailla näitä hintakuvioita netistä. Tosiaan, jos on vaihdelaatikkoremontti vielä tulossa niin se lienee todella kallis vaikka tämä siis ei ole automaatti vaan manuaali.

Voihan rämä. :problem:
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Re: A-sarja w169 kestävyyskokemukset?

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Tuo A150 ei ole ehkä ihan vahvimmasta päästä, mutta nyt kun olet hankinnan jo tehnyt, niin varmasti edullisinta vaan ajaa.
Manuaali vaihteisto on huomattavasti parempi kuin automaatti näissä A ja B- sarjan autoissa.

Itsellä ollut A200 bensaturbo vm 2007 ajettu 146 tkm , josta on itse ajanut viimeiset 10 tkm ja ilman huolia. Varsin mukava moottori ja istuuhan tuossa yhtä korkealla kuin näissä citymaastureissa. Olen kuitenkin enemmän automaattivaihteiston kannattaja, joten myyn pois.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
Ciipi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Su 04.12.2016 23:36
Paikkakunta: Pirkkala

Re: A-sarja w169 kestävyyskokemukset?

Viesti Kirjoittaja Ciipi »

Kiitos tästäkin näkökulmasta Sportsman! Se mistä itse myös kieltämättä tykkään tässä "mersurämässä" on tuo ajokokemus. Vaikka sitä tosimersuilijat tietysti haukkuukin, koska eihän se tietenkään ole mitään verrattuna isoon mersuun! Isoa e-sarjalaisen automaattilaivaa oon päässyt kerran kokeilemaan ja sehän oli tietenkin ihan pilvellä leijumista vaikka kuinka moneen muuhun verrattuna. :D Mutta verrattuna tämän a-sarjalaisen kanssa saman vuosimallin toyota corollaan tämä tuntuu "isommalta autolta" ajaa.

Hitaampi, mutta ei käy niin järjettömillä kierroksilla eikä tunnu siltä ettei olisi ollenkaan moottoritienopeuteen tarkoitettu (kuten corolla tuntui). Samoin tykkään juurikin korkeudesta ja luistonestollakin lienee oma vaikutuksensa tietyissä keleissä. Sitä en toki tiedä millaisia ovat nykyään uudet pikkuautot ajaa kun en ole päässyt kokeilemaan. Voi olla, että jos vaihto tulee / tulisi en enää ihan näin pieniin autoihin vaihtaisikaan. Melkoinen kompakysymys vaan on se että no mihin sitten kun tuuristakin tuntuu olevan paljon kiinni aina autojen kanssa. Budjetti on itsellä kuitenkin todella olennainen rajoite nyt tällä hetkellä.
lassekuu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Pe 22.05.2009 16:24

Re: A-sarja w169 kestävyyskokemukset?

Viesti Kirjoittaja lassekuu »

Pitää muistaa että ketjun aloittajan auto täyttää ensi vuonna 12 vuotta, yli 200 000 km rullattu, ehkä noin viiden tonnin auto. Ei kai siltä voi edes odottaa että toimisi vuosia moitteetta, ja jos otetaan vertailuun saman kokoluokan mikä merkki tahansa, on se enemmänkin tuurista kiinni miten tuon ikäinen auto toimii.
Itse ajoin W169 -05 70000-155000 väliset kilometrit, ja ihan tyytyväinen olin. Yksi mystisempi vika oli, ei meinannut lähteä kylmällä käyntiin, korjaamoilla eivät vikaa löytäneet. Lopulta vika oli niinkin pieni kun bensapumpun rele, itse löysin vian ja korjasin, 15€
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Re: A-sarja w169 kestävyyskokemukset?

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Niin kyllä oikeasti ketjunaloittajan auton arvo
on 2500-3500 euroa.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: A-sarja w169 kestävyyskokemukset?

Viesti Kirjoittaja RH »

sportsman kirjoitti:Niin kyllä oikeasti ketjunaloittajan auton arvo
on 2500-3500 euroa.
Minä hukkasin pois kohta kuusi vuotta sitten tuolloin kuusivuotiaan ja satkun ajetun vaimon A150 elegancen silloisella kympillä. Autossa oli kahdet alupyörät, hyvin vähän ajetut talvirenkaat ja melkein ajamattomat 17" kesätassut. Vehossa vuotta ennen tehty täysi koriremontti (kaikki luukut ja ovet + ylimaalaus). Auto oli niin napikunnossa, kuin tuollainen tuon ikäinen saattoi silloin olla. Valitellen pitää todeta, että sportmanin arvio on varmaan hyvin realistinen, mieluummin vielä siellä lähtöhinta-arvion puolella. Toisaalta, halvassa autossa saa prosenteissa helposti takkiin paljonkin, mutta oikeasti rahaa saa reilummin tärvättyä vain ylläpitoon, jos tuuri on huono. Uudella on kiva ajaa, mutta pääomakuluja tulee väkisinkin helposti tonneja vuodessa. Kuitenkin, jos olisin pikkuauton perään ja luottokelpoisuus on kunnossa, näillä koroilla (parhaimmillaan nolla :shock: ) ostaisin jonkin sopivan hintaisen ja tapaisen pikkuauton, nuo kun näyttävät säilyttävän arvonsakin suhteellisesti käsittämättömän hyvin. Uusi Fiesta, Polo tms. on oikeastikin yllättävän mukava ja hiljainen kulkine. Vähäruokaisiakin pakkaavat olemaan ihan yrittämättä. Mitä A:sta muistan, niin se söi meidän ajosuoritteissa bensaa melkein yhtä lailla kun perheen tuolloinen "kakkosauto", E-sarjan bensaveekasifarkku.
Avatar
Ciipi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Su 04.12.2016 23:36
Paikkakunta: Pirkkala

Re: A-sarja w169 kestävyyskokemukset?

Viesti Kirjoittaja Ciipi »

Tuohon kulutukseen täytyy kommentoida ihan selviä numeroita, että omassa ajossa tämä A150 on kuluttanut keskimäärin n.7,6 l satasella auton ajotietokoneen mukaan. Ajoon on sisältynyt kaikkea, eli sekä kaupunkijurraamista että maantie / moottoritieajoa. Varmaan jos ajaisi paljon pitkää matkaa niin kulutus olisi jonkin verran alempi, mutta tällaista pyrähtelyä sinne sun tänne tämä oma ajo on. En tiedä mitä muut sitten tarkoitatte erityisen pienellä tai suurella kulutuksella...
Avatar
Ciipi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Su 04.12.2016 23:36
Paikkakunta: Pirkkala

Re: A-sarja w169 kestävyyskokemukset?

Viesti Kirjoittaja Ciipi »

sportsman kirjoitti:Niin kyllä oikeasti ketjunaloittajan auton arvo
on 2500-3500 euroa.
Niin, monenlaista mielipidettä tästä... Kun auto mulle tuli n.216 000 km ajettuna (ja nuo isot remontit juuri tehtynä) vuosi sitten, niin autokaupan hintalappu oli muistaakseni 5600e. Sitä en tiedä olisiko ostaessa saanut minkä verran tingittyä kun kyseessä oli minulla silloinkin kuitenkin vaihto. Kummatkin rengassetit uudet ja yhden kesän ajetut alumiinivanteet kesärenkaissa (kauppias mokaili rengasasioissa, joten olin vihainen ja sain valita uudet vanteet liikkeen piikkiin).
LeeK
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: To 21.01.2021 08:40

Re: A-sarja w169 kestävyyskokemukset?

Viesti Kirjoittaja LeeK »

Huomenta.

Olen uusi foorumilainen joten anteeksi jos tulee väärään ketjuun.

Olen hankkimassa W169 180 CDI:tä itselleni. Pääsääntöisesti ajan yksin työmatkaa.
Toiveena halpa ylläpito.

Ehdokkaalla on ajettu 204tkm ja vaikuttaa olevan siistissä kunnossa... paitsi ne ovet.
Itseäni ei haittaa esteettinen ongelma mutta mitä mieltä raati on? Kuinka isosta ongelmasta on kyse?
Entä onko w169 muuten yleisesti tunnettu ongelmistaan vai enemmin huolettomana pikkuautona?

Kiitos vastauksista etukäteen.
LeeK
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: To 21.01.2021 08:40

Re: A-sarja w169 kestävyyskokemukset?

Viesti Kirjoittaja LeeK »

Ja tässä pari kuvaa ovista. Kannattaako unohtaa koko auto?

Kuva

Kuva
Metusalem
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 213
Liittynyt: To 04.12.2014 18:38
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: A-sarja w169 kestävyyskokemukset?

Viesti Kirjoittaja Metusalem »

Itse unohtaisin.
Vain Mersuilla since 2002
MB E200 Avantgarde 5g. aut. 722.699 CDI W211 Facelift -08 OM 646.821 Nyt ajettuna 260 tkm
ex MB E320 5g. aut. S210 -98 Avantgarde moottorina M112.941 Ajettu 378tkm. (hirvikolarista => lunareihin. Muuten olisi palvellut vielä pitkään ja hyvin.)
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: A-sarja w169 kestävyyskokemukset?

Viesti Kirjoittaja zukka »

Metusalem kirjoitti: To 21.01.2021 16:17 Itse unohtaisin.
Kannatan tätä.
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 366
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: A-sarja w169 kestävyyskokemukset?

Viesti Kirjoittaja tehodia »

LeeK kirjoitti: To 21.01.2021 11:35 Ja tässä pari kuvaa ovista. Kannattaako unohtaa koko auto?
Kokonaisuushan siinä ratkaisee. Hintaa ja ikäähän me ei tiedetä. Millaisilta ovet näyttävät ulkopuolelta? Tuollainen pintaruoste pysyy hallinnassa, jos itse näkee vähän vaivaa (vuosittain) "peittelemiseen", jos ei se ulkonäkökään haittaa. Osaavampi automaalari fiksailee sitten vähän siistimmäksi parilla sadalla eurolla parin vuoden takuulla (max parin vuoden välein).

Ihan realistinen mahdollisuus on, että unohdat tuon auton, ja naapuri ostaakin sen, ajelee sillä viisi vuotta ja 200 tkm ilman suurempia ongelmia. Ja sitten valitset toisen ja siinä tuleekin alle vuoden päästä iso vika, jonka korjaaminen maksaisi 3000 euroa. Käytettyjen hankinta on aina osittain arpapeliä (mersun kohdalla tähdistä ennustamista).
LeeK
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: To 21.01.2021 08:40

Re: A-sarja w169 kestävyyskokemukset?

Viesti Kirjoittaja LeeK »

tehodia kirjoitti: Pe 22.01.2021 11:59
LeeK kirjoitti: To 21.01.2021 11:35 Ja tässä pari kuvaa ovista. Kannattaako unohtaa koko auto?
Kokonaisuushan siinä ratkaisee. Hintaa ja ikäähän me ei tiedetä. Millaisilta ovet näyttävät ulkopuolelta? Tuollainen pintaruoste pysyy hallinnassa, jos itse näkee vähän vaivaa (vuosittain) "peittelemiseen", jos ei se ulkonäkökään haittaa. Osaavampi automaalari fiksailee sitten vähän siistimmäksi parilla sadalla eurolla parin vuoden takuulla (max parin vuoden välein).
Vm 2006, aj 205tkm hp 2500eur.

Aika hurjalta tuo omaan silmään näyttää, siltä että kohta menee läpi.
Mutta kuten sanoit, tuohan voi pysyä "hallinnassa" pitkäänkin.
Vastaa Viestiin