bensiini hybridi

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Natikka12
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ti 14.04.2015 12:28

bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Natikka12 »

Onko kellään kokemuksia bensiini hybrideistä. Kävin katselemassa uusia glc malleja ja automyyjä kehui ja suositteli tällaista.
Onkohan tuo edullinen ajaa ja miten kestää. Itsellä ei ole minkäänlaista kokemusta tuosta.
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1022
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Natikka12 kirjoitti:Onko kellään kokemuksia bensiini hybrideistä. Kävin katselemassa uusia glc malleja ja automyyjä kehui ja suositteli tällaista.
Onkohan tuo edullinen ajaa ja miten kestää. Itsellä ei ole minkäänlaista kokemusta tuosta.
On kokemusta nyt 800 km.

Alla on uusi C350e Plug-In.

Pelkästään myönteistä sanottavaa toistaiseksi. Akku voisi olla isompi.

Kulutus on lyhyillä lenkeillä (30-40 km) 3 - 4 litraa sataseen. Koska akku siis tietty luovuttaa sen tehon. Kun akku loppuu, niin hyötykin loppuu. Sitten menee ihan normi-bensa kulutuksilla. Toki 15 km lenkin pääset melkein nolla-kulutuksella.

Mulla on nyt 800 km keskikulutus 5,6 l/100km.

Ai niin: Systeemi pitää koko aika minimissään 10% akkua ladattuna. Silloin on aina käytettävissä boost-teho. Eli saadaan se bensa+sähkömoottorin max. yhteinen teho käyttöön. Tämä hyöty siis on toki, vaikka kulutushyöty ei enää kovin iso olekaan akun tyhjentyessä.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1022
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

C 350 e kokemusta

Nyt on n. 8000 km ajeltu 20.1.2017 alkaen, eli reilut 3 kuukautta. Keskikulutus on 5,1 l/100km. n. 3000 km on menty pelkällä sähkömoottorilla. Jotakuinkin joka päivä on ladattu akku. Paljon on pitkää ajoa, jossa ei tietysti ole sitten akusta niin paljon hyötyä.

Pelkällä akulla pääsee n. 20 km ilman bensamoottorin käynnistämistä. Oikeen kylmällä vielä vähempi. Voi olla, että kesällä lämpösemmillä keleillä pääsee jopa 25 km, saapi nähä nyt. Tuntuisi vievän n. 15-20% akusta kabiinin lämmitys pikku pakkasilla. Jos tarkoituksena on ajaa niin pitkä matka, että akku ei kuitenkaan riitä, niin paras on heti alusta mennä bensalla, jotta saa sen koneen lämpöseksi ja kabiinin sitä myöten myös. Tällöin säästyy akku ajomatkan pidentämiseen kokonaisuudessaan. Automatiikka ei tietysti tätä tajua. Mahtaakohan tuollainen logiikka olla Navi:ssa? Eipä tietoa. Noh. itekin se on helppo hoitaa, kun lähtee E-SAVE -moodilla liikkeelle ja ekan n. 10 km jälkeen vaihtaa HYBRID.

Isommissa nopeuksissa ei kantsi akkua käyttää ollenkaan. Sähköllä kyllä pääsee 100 km/h, mutta se loppuu hyvin äkkiä sitten. Eli kantsii ajella vain taajamassa / hitaat osuudet akulla, niin saa sen hyödyn maksimoitua.

Vikoja tai minkänlaisia ihmeellisyyksiä/ongelmia ei ole ilmennyt, mikä on hieman yllättävää :)

Toimii siis kaikin puolin erinomaisesti. Tehoa on "riittävästi". Nyt kun sai kesärenkaat alle, niin on päässy vähän kokeileen, miten toi okeesti kulkee. Eli kaasun pystyy kokeeksi painaan pohjaan jokuseksi sekunniksi. On kyllä aivan hämmästyttävää tuo tehon 280hp ja väännön 600Nm määrä esimerkiksi rekkaa ohittaessa. Valitettavasti max. 3-4 sekunnin jälkeen on kaasulta hellitettävä, kun vauhti karkaa kortin menettämisen ja jättisakkojen puolelle :(

Mieluummin ottaisin kyllä pidemmän matkan sähköajoa ja pienemmän tehon, jos noi olisi valittavissa.

Mutta kyllä tämä hieno on tällaisenakin. Eilen ajelin 500 km. työmatkaa nautiskellen hienosta kyydistä ja hetkittäisistä kunnon repäisyistä. Kulutus 5,8 l/100km. Tänään sitten kauppareissu 17 km. ilman, että bensamoottori kävi ollenkaan = bensan kulutus 0 l/100 km.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 10485
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Alkaa ekan viestin kestävyyskysymykseenkin löytyä vastaus. :) Aika paljon kilometrejä bensa-autolla. Oletko yrittänyt arvioida kustannuksia verrattuna dieseliin dieselveroineen? Vai onko ongelmana se että W205:stä ei kelvollista diesel-verrokkia löydy?

Onko kulutuslukemat ajotietokoneesta vai "todellisia"?

Aika pieneltä kuulostaa tuo lämmitykseen kuluva sähkö talvipakkasilla (näin siis ilman mitään omaa kokemusta). Sinulla ei taida paljoa pätkäajoa ollakaan. Huolehtiiko ajojärjestelmät mitenkään siitä että bensakonetta käytettäisiin pieniä pätkiä kylmänä? Pätkäajossa tuntuisi arveluttavalta käyttää bensamoottoria hetkittäin apuna ilman että se lämpenee kunnolla käyntilämpöiseksi.
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1022
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Ajattelin ensin, että pitäs olla ilman muuta kuutos-koneella tämä uusi auto, kun edellinenkin oli. Dieseli kunnon väännöllä. No sitten katselin vaihtoehtoja ja W205 -sarjassa ainoa sopiva näyttikin olevan 300 -bensa ja sekin on nelonen. Diesel -kutosta ei ole. Mutta autovero 300:sta on 13 000. Kokonaishinta ilman mitään varusteita 56 000. Teho 245hp ja vääntö 370Nm. Vääntö tuntuu ohuelta. Miten paljon lie kuluttaakin. Eli eipä oikeen lähtenyt innostamaan. 400 bensa -kutosten hinta karkaa sitten älyttömyyksiin. Dieselit on nelikoita ja ei innosta yhtään vaihtaa sellaseen isolla rahalla.

No sitten huomasin, että onkin tällanen hybridi tarjolla kanssa. Teho 280hp ja vääntö 600Nm ja hinta on tuo sama 56 000, kun autovero vain alle 4000. No sitten katselin, että ei perhana, tähän tulee ilmajousitus sun muutakin herkkua vakiona mukaan. Webastoa ei tarvi, kun saa netin kautta kabiinin esilämmityksen ohjattua akun voimalla. Kun vielä tajusin, että vuosittainen käyttömaksu on vaan n. 150 Eur, niin homma oli selvä. Tuon vanhan E 320 CDI:n käyttömaksu oli 780 Eur per vuosi. S-tana :shock:

Aattelin sitten, että kokeillaanpas nyt tuota. Jos ei muuta iloa, niin jääpä verottaja köyhäksi. Sillä voi sitte aina perustella valintaa, jos muuta hyvää ei löydy :D

Kestävyydestä toki ei vielä voi sanoa muuta, kun että mitään heti uutena ilmenevää isompaa valmistusvirhettä tai tekniikassa perustavaa laatua olevaa ongelmaa ei ole. Sellainen olis kyllä jo ilmenny.

Kulutuslukema on ajotietokoneessa 5.1 ja tankista mitattu oikea 5.2 tähän mennessä. Mutta välilä on ollut samakin lukema. Eli hämmästyttävän tarkka on toi ajotietokone. Edellinen E 320 CDI ajotietokone heitti reippaan litran verran kesällä ja talvella ainakin 2 litraa, kun webastoahan se ei laske. Tämä menee jotakuinkin n. 2 litraa pienemmällä kulutuksella, kuin 320 CDI. Autojen painot on samat hyvinkin tarkkaan. Tässä C-mallissahan akut painaa. Mutta edellyttää joka päivä latauksen, muutoin vois hyvinkin olla samat lukemat.

Talvipakkasista mainitsin "pikku pakkasilla". Kun tämän käyttöaikana ei ole vielä osunut kunnon pakkasta. Varmaan -30 vois olla jonkinasteinen koettelemus. Mulla on tässä myös moottorilämmitin, joten kovalla pakkasella uskoisin pärjäävän lämmittämällä kone ja laittamalla SPORT -moodi päälle, jolloin bensakone pyörii koko aika. Toki sen mukainen on sitte kulutuskin, mutta ainakin pääsee eteenpäin sitte.

Pätkäajo vois olla tosiaan ongelma, jos päivittäinen matka olis sellainen, että akku ei ihan riitä ja sitten aina tulis lyhyt koneen käyttö lisäksi. Mulla nyt vaihtelee reissujen mitat niin paljon, että tuo ei itellä ole ongelma. Pitkällä matkalla ajan enste koneen lämpöseksi ja vasta sitten alan hyödyntää akkua. Kone muuten lämpenee mittarin mukaan todella nopeasti. 90 astetta tulee n. 5 km matkalla jo. Ja vielä nopeemminkin, jos kunnolla kiihdyttää pari kertaa. Mutta tossa nyt tietenkään ei lämpene koko jäähdytysjärjestelmä, eli pelkkä kone vaan ja sitte on kylmänä nesteet sen ulkopuolella vielä.

Tossa hinnasto refeksi.

http://www.mercedes-benz.fi/content/fin ... elist.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1022
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Vielä sähkön kulutuksesta ja homman kustannuksista:

Teoreettinen akun kapasiteetti on 6,38 kWh.

Systeemi jättää aina vähintään 9% kapasiteettia jäljelle boost -ym. jatkuvia toimintoja varten. Eli lataus "tyhjästä" alkaa siis 9%:sta. Käytännössä mittauksen mukaan sähköä menee 6 kWh per. lataus. joskus hieman yli, joskus hieman alle 6 kWh.

Tämä maksaa sähkön hinnasta riippuen n. 60 senttiä. Ja sillähän pääsee n. 20 km. Eli tuosta tulee 100 km kohti 3 Euroa. Eli vastaa n. 2 litraa bensaa, jos pelkällä sähköllä ajelis.

Laskelma vuodeksi, 30 000 km. Tämä on mun käytössä nyt oletusarvo ja tähän asti toteutunut 8000 km. perusteella viittaisi tällaiseen lopputulemaan vuoden ajalta:

30 000 km vuoden aikana:
- Bensaa 5,2 litraa per 100 km * 300 = 1560 litraa. Hinta 1,6 Eur/l = 2496 Eur
- Sähköä 6 kWh per päivä * 365 = 2190 kWh. Hinta 0,1 Eur/kWh = 219 Eur
- Yhteensä = 2715 Eur
- Yhteensä vastaa bensan hinnalla laskettuna kulutuksena: 2715 / 1,6 / 300 = 5,65 l / 100km

Paljonko tuossa nyt sitten säästyy versus samantehoinen diesel tai bensa? No riippuu monesta jutusta. Jos tyydytään 4 -pyttyiseen dieseliin pienemmällä teholla, niin varmaan päästään suunnilleen samaan, huom. diesel -vero lisää hintaa. Jos paljon ajelis kaupungissa, niin sitten kulutus olis enempi ja samoin, jos paljon tarvii webastoa. Maaseudulla, jos ajetaan 250 km joka kolmas päivä, niin diesel on järkevin. Samaten, jos pääosa matkasta on moottoritietä. Jos taas ajetaan kaupungissa joka päivä 40 km, niin hybridi on järkevin.

Mutta jos ei tingitä tehosta ja haetaan oikeasti vastaavaa tehoa ja vääntöä, niin sitten mennään jo isoihin koneisiin ja kulutuslukemat sekä käyttömaksut menee väkisten kertaluokkaa suuremmiksi. Mutta vielä enempi vaikuttaa auton hankintahinta, joka karkaa sitten ihan toisiin lukemiin. Autovero 400 -kutoskoneesta on 22 000 ja kokonaishinta 20 000 Eur enempi. Elikä C350e -hybridi on ominaisuudet ja teho vs. taloudellisuus -tarkastelussa erittäin hyvä ainakin mun tapaisessa käytössä.

Tämä hybridi-autoilu vaatii tosin hieman viitseliäisyyttä. Pitää latailla autoa joka päivä ja sitten kiinnittää myös huomiota, miten sillä ajelee. Diesel on tietysti siitä helppo, että sillä vaan ajellaan ja kulutus nyt ei siitä suuresti heilahda. Hybridillä saa bensaa kulumaan paljonkin enempi, jos ei yhtään aattele, mitä tekee.

Käytetyt autot on sitten oma lukunsa ja niiden erilainen virittely tietty. Näillä on tietty tehtävissä paljon edukkaampia ratkaisuita :D
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
Wilhelm_Maybach
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: To 07.04.2016 17:19

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Wilhelm_Maybach »

jukka-tre kirjoitti:Laskelma vuodeksi, 30 000 km.
Ongelma tuossa pohdinnassasi vain, että tasaisesti viikottain tuo kilometrimäärä ajettaessa päivittäinen ajo jää huomattavasti sähköauton toimintasäteen(200 kilometrin toimintasäde) alle.

nopea hintavertailu:

B 250 e: 44 832,17 €
C 350 e A Premium Business: 56 758,40 €
C 200 d A Premium Business: 44 684,38 €

Jos tuo 30 000 km koostuu useista yli 200 km/päivä ajoista, niinä päivinä diesel olisi se järkevin vaihtoehto.

Esim. jos ajat 100 päivänä vuodessa 300 km, ostat dieselauton. Jos ajat 240 päivänä vuodessa sen 125 km, ostat täyssähköauton.
Wilhelm Maybach
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 10485
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

On niitä halvempiakin ja vähemmän kuluttavia autoja jos pelkästään sillä perusteella valitaan. Pitäisi verrata vastaavaa teholuokkaa ja vastaavaa varustelua kuten Jukka-tre mainitsi. Tuossa e:ssä on huomattavasti parempi perusvarustelu kuin jossain perusdieselissä.

Se täyssähköautokaan ei ole helppo valinta jos joskus pitää ajaa pitkää matkaa, varsinkin huomioiden nykymersujen latausnopeudet jos meinaa matkalla "tankata".
Avatar
Wilhelm_Maybach
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: To 07.04.2016 17:19

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Wilhelm_Maybach »

DBFI kirjoitti:On niitä halvempiakin ja vähemmän kuluttavia autoja jos pelkästään sillä perusteella valitaan. Pitäisi verrata vastaavaa teholuokkaa ja vastaavaa varustelua kuten Jukka-tre mainitsi.
Sitten ottaa ja vertaa niin:

C 250 d A Premium Business: 150 kW, 4,3 l/100 km, 53 776,82 €
C 350 e A Premium Business: 155 kW, 5,65 l/100 km, 56 758,40 €

Diesel on edelleenkin huomattavasti järkevämpi valinta noilla kilometeillä(100 päivänä vuodessa 300 km).

Täyssähköautot ovat vasta tulossa markkinoille, turha niitä on vähätellä tänään kaupassa myytävien mallien perusteella. Sähkö, vety ja diesel on tulevaisuuden vaihtoehdot paljon ajavalle, ei mikään Bensiini+Plug-in-hybridi.
Wilhelm Maybach
Avatar
Wilhelm_Maybach
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: To 07.04.2016 17:19

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Wilhelm_Maybach »

DBFI kirjoitti:Se täyssähköautokaan ei ole helppo valinta jos joskus pitää ajaa pitkää matkaa, varsinkin huomioiden nykymersujen latausnopeudet jos meinaa matkalla "tankata".
Miksi ajattelet, että yhdellä autolla ajaminen on se järkevin tapa?

Usein perheessä on 2 autoa ja usein vain toisella ajetaan todella paljon kilometrejä vuodessa. Jos perheen isä ajaa 45 000 km vuodessa ja perheen äiti 15 000 km vuodessa, on järkevää hankkia isälle dieselauto ja äidille sähköauto. Tosin mersu lupaa Generation EQ autolle jopa 500 km toimintasäteen, jolloin nuo molemmat autot voisivat olla sähköautoja.

Jos kuski ajaa joinain vuoden päivinä paljon ja taas toisina päivinä tulee vähemmän ajoa ja tähän mennessä kaikki ajot on ajettu dieselautolla, jatkossa kannattaakin vaihtaa kahden auton taktiikkaan. Yhteensä ajoa vuodessa tulee 45 000 km, siitä puolet 125 km/päivässä eli 180 päivänä vuodessa ja loput noin 375 km/päivässä 60 päivänä vuodessa. Tähän mennessä autoa on vaihdettu aina siinä kohtaa kun km mittariin kertyy lukemat 225 000 km. Auto on vaihdettu uuteen aina 5 vuoden välein.

Jatkossa tuo tehdäänkin niin, että autoa vaihdettaessa ostetaankin sekä sähköauto että dieselauto. Päivinä, joina ajetaan vain 125 km, lähdetään liikenteeseen sähköautolla ja nuo 375 km/päivä ajot ajetaan dieselautolla. Molempien autojen mittareihin kertyy kymmenessä vuodessa nuo samat 225 000 km lukemat, jolloin molemmat autot vaihdetaan uusiin.

Näin se hoituu hienosti dieselautolla ja sähköautolla, hybridiä et tarvitse mihinkään.
Wilhelm Maybach
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 10485
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Wilhelm_Maybach kirjoitti:
Täyssähköautot ovat vasta tulossa markkinoille, turha niitä on vähätellä tänään kaupassa myytävien mallien perusteella. Sähkö, vety ja diesel on tulevaisuuden vaihtoehdot paljon ajavalle, ei mikään Bensiini+Plug-in-hybridi.
Tässä kyseltiin kokemuksia bensahybridistä. Ei taida noista tulevaisuuden sähköautoista paljoa käyttäjäkokemuksia olla? Tietenkin keskustelupalstalla sopii kaikesta keskustella mutta haarukoisin tähän threadiin myynnissä olevat mallit.
Avatar
Wilhelm_Maybach
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: To 07.04.2016 17:19

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Wilhelm_Maybach »

DBFI kirjoitti:Tässä kyseltiin kokemuksia bensahybridistä. Ei taida noista tulevaisuuden sähköautoista paljoa käyttäjäkokemuksia olla? Tietenkin keskustelupalstalla sopii kaikesta keskustella mutta haarukoisin tähän threadiin myynnissä olevat mallit.
Eiköhän Tesla Model S autosta ole maailmalla aivan riittävästi kokemuksia. Minähän vain puutuin tuohon laskelmaan, jossa perustellaan, että hybrid on jollain tapaa laskettuna se edullisin vaihtoehto.

Näinhän ei ole. Suomen autovero tuottaakin nykyisellään sen, että paljon mutta kuitenkin alle 150 km/h päivässä ajavalle B sarjan täyssähköauto on se edullisin ja järkevin. Sen kun kerran laskee, turha sitä on enää pyöritellä ja pohtia.

Ehkä niin se ajatus toimii että vertaa bensiiniautoa hybridiin, kun ajoa tulee hyvin vähän. Silloin lataushybridi on tietenkin huomattavasti ympäristöystävällisempi vain sähköllä ajettaessa. Silloin sen voi perustella ympäristöarvoilla vähän ajaville, mutta paljon ajaville se ei ole oikea valinta.

Lisään vielä, että vain vähän ajavilla tarkoitan tätä: "Pelkällä sähkövoimalla on mahdollisuus ajaa 31 kilometrin matka"
http://www.mercedes-benz.fi/content/fin ... /news.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Wilhelm Maybach
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1022
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Wilhelm_Maybach kirjoitti:
DBFI kirjoitti:On niitä halvempiakin ja vähemmän kuluttavia autoja jos pelkästään sillä perusteella valitaan. Pitäisi verrata vastaavaa teholuokkaa ja vastaavaa varustelua kuten Jukka-tre mainitsi.
Sitten ottaa ja vertaa niin:

C 250 d A Premium Business: 150 kW, 4,3 l/100 km, 53 776,82 €
C 350 e A Premium Business: 155 kW, 5,65 l/100 km, 56 758,40 €

Diesel on edelleenkin huomattavasti järkevämpi valinta noilla kilometeillä(100 päivänä vuodessa 300 km).

Täyssähköautot ovat vasta tulossa markkinoille, turha niitä on vähätellä tänään kaupassa myytävien mallien perusteella. Sähkö, vety ja diesel on tulevaisuuden vaihtoehdot paljon ajavalle, ei mikään Bensiini+Plug-in-hybridi.
Toi ei mene ihan noin. C 350 e A teho on n. 205 kW. Toi 155 kW on pelkkä bensakoneen teho. Sähkömoottori on kanssa. Väännöt ovat diesel: 500 Nm ja Hybridi 600 Nm.

Dieselissä kulutuslukema on pienempi , mutta siinä on myös käyttömaksu. Se on luokkaa 440 Eur enempi vuodessa, kuin hybridillä. Se tekee laskennallisesti n. 1 litran per 100 km lisää kustannusta. Eli tämän jälkeen noiden kulutukset on lähes identtiset. Varsinkin kun tohon lasketaan dieselissä päälle webaston käyttö ja onko kulutus oikeasti vain 4,3? Elikä samoihin noi menee hyvinkin tarkkaan.

Elikä hybridissä saa samalla hankintahinnalla ja käytön hinnalla huomattavasti tehokkaamman paketin. Hybridissä tulee myös vakiona airmatic ja etäkäyttö netistä lämmityksen kontrollointi (eli vastaava, kun webasto). Näillä mausteilla hankintahinnat menee varmaankin samoihin, en tosin jaksanut tarkistaa. Lisäpointtina on se, ettei tarvi maksaa verottajalle niin paljoa. Verottaja köyhtyy hybridi-vaihtoehdossa hankinnassa n. 4700 ja vuosittain sitten n. 440. Elikä tuolla rahalla saa enempi tekniikkaa, eikä veroja.

Mulla ajoja on käytännössä joka päivä vuoden mittaan. Lisäksi matkat vaihtelee hankalasti. Asiakkaat ovat ympäriinsä, pisimmät reissut on 600-700 km. Mutta sitten toisaalta toimistolle kaupunkiin on 30 km eestaas. Kauppaan 15 km eestaas. Mökille 80 km eestaas (siellä latauspaikka kanssa). Eli matkat on suurelta osin lyhyitä, mutta seassa on noita pitkiä.

Sähköauton kyllä vois hommata, jos sillä pääsis oikeasti (eikä vain teoriassa) abaut 400 km talvellakin. Silloin vois kyllä jo ne satunnaiset pidemmät matkat mennä jollain muulla. Ja varsinkin, jos latauspaikkoja olis. Vois vaikka pitää tunnin taukoa huoltiksella ja sais taas 200-300 km lisämatkaa. Tämä alkais toimia jo. Sen verran harvoin tuo 400 km ylittyy kertareissulla.

Varmaan seuraavan 5 v. aikana alkaa olla sekä autoissa paremmat akut, että enempi latauspaikkoja. Sitte pitää vakavasti harkita sähköä. Tässä kun joka päivä ajelee sen n. 20 km sähköllä, niin alkaa jo tottuun, että kyllä sähkölläkin pääsee. :shock:
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
Wilhelm_Maybach
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: To 07.04.2016 17:19

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Wilhelm_Maybach »

jukka-tre kirjoitti:Toi ei mene ihan noin. C 350 e A teho on n. 205 kW. Toi 155 kW on pelkkä bensakoneen teho. Sähkömoottori on kanssa. Väännöt ovat diesel: 500 Nm ja Hybridi 600 Nm.
No juu toisaalta C sarjassa se voi olla jotain tuollaista, mitä kirjoitit. Ja toisaalta jos ajat pitkää matkaa ja akku on jo tyhjä, et voi laskea tehoja enää raakasti yhteen, koska sinulla on enää vain se polttomoottorin teho.

Sellaisen vain itse huomasin tuossa, että kun C sarjalaiseen ei saanut tehokkaampaa dieseliä, niin ei siitä voinut enempää vertaillakaan. Mutta jos etsii aloittajan kysymän perusteella diesel vs plug-in hybrid, niin vertailu onkin jo mielenkiintoisempi.

GLC 350 e 4Matic A Premium Business - 61 342,26 €
GLC 350 d 4Matic A Premium Business - 77 189,48 €

Sen verran lisähintaa tulee tuosta V6 dieselistä, että jäisi katumaastureissa minultakin diesel ostamatta.
Wilhelm Maybach
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1022
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Wilhelm_Maybach kirjoitti:
jukka-tre kirjoitti:Toi ei mene ihan noin. C 350 e A teho on n. 205 kW. Toi 155 kW on pelkkä bensakoneen teho. Sähkömoottori on kanssa. Väännöt ovat diesel: 500 Nm ja Hybridi 600 Nm.
No juu toisaalta C sarjassa se voi olla jotain tuollaista, mitä kirjoitit. Ja toisaalta jos ajat pitkää matkaa ja akku on jo tyhjä, et voi laskea tehoja enää raakasti yhteen, koska sinulla on enää vain se polttomoottorin teho.

Sellaisen vain itse huomasin tuossa, että kun C sarjalaiseen ei saanut tehokkaampaa dieseliä, niin ei siitä voinut enempää vertaillakaan. Mutta jos etsii aloittajan kysymän perusteella diesel vs plug-in hybrid, niin vertailu onkin jo mielenkiintoisempi.

GLC 350 e 4Matic A Premium Business - 61 342,26 €
GLC 350 d 4Matic A Premium Business - 77 189,48 €

Sen verran lisähintaa tulee tuosta V6 dieselistä, että jäisi katumaastureissa minultakin diesel ostamatta.

Vielä pointti: Ei se akun tyhjeneminen niitä tehoja laske :)

Koska systeemi siis ei päästä akkua tyhjäksi ikinä. Siellä on ainakin mittarin mukaan aina 9% vähintään olemassa. Ja tuossakin tilanteessa kiihtyy samanlailla, kun jos olis täysi akku. Eli systeemi alkaa lataamaan akkua, jos se menee tuon alle. Näin varmistetaan, että täydet tehot on aina olemassa. Moottoritiellä näkyy pitävän automaattisesti 23% tason. Hitaammin ajaessa 9%. Tuollaiset prosentit ne näkyy olevan. Systeemi siis ite varautuu tehon tarpeeseen ja toisaalta pyrkii tyhjentämään akun ajatellen sitten seuraavaa latausta. Minä koitan sitte vielä hifistellä silleen, että ajelen akun aina mahdollisimman tyhjäksi muutamalla viimesellä kilometrillä, eli ilman bensamoottoria kokonaan.

No sitten, jos pitäisi päästä täydellä teholla pitempi aika 250 km/h, niin siinähän se sitten loppuu se akku. Mutta ilmeisestikin pelkkä bensakone riittää pitämään tuonkin vauhdin koko aika. Elikä sähkömoottoria hyödynnetään vain buustaamaan kiihdytykset. Mutta eipä ole kokemusta, eikä juurikaan mielenkiintoa moisiin ääriolosuhteisiin. :D

Tämä hybridi ei kuitenkaan missään tapauksessa ole mikään "joka pojan kulkine". Tähän pitää olla harrastuneisuutta. Pitää jaksaa latailla ja olla ne olosuhteet, joissa latailla. Ja pitää olla käyttötarve sopiva tällaiselle. Jos on vain harvoin ja pitkiä matkoja, niin tämä ei toimi ollenkaan taloudellisesti. Toki pääsee silti menemään, mutta kulutus on samaa luokka, kun pelkällä bensakoneella.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1022
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

GLC -mallissa on mielenkiintoinen pointti. Hybridi on 3000 Eur halvempi, kuin vastaavalla pelkällä bensakoneella oleva malli. Eli kantsii siis ostaa toi hybridi, vaikka sitä ei ikinä lataiskaan tai siitä muuten välittäis. Vero on n. 11 000 Eur pienempi. Aika mielenkiintoinen kuvio toi.

http://www.mercedes-benz.fi/content/fin ... s/glk.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
Wilhelm_Maybach
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: To 07.04.2016 17:19

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Wilhelm_Maybach »

jukka-tre kirjoitti:Tähän pitää olla harrastuneisuutta. Pitää jaksaa latailla ja olla ne olosuhteet, joissa latailla.
Juu sitä tuossa itse eniten pelkään, käy silleen perinteisellä tavalla, että alkuun jaksaa latailla, mutta pitkässä juoksussa sitten ajetaankin aina vain bensiinillä. Moni ihminen arvostaa helppoutta ja vaivattomuutta.

Tuohon vertailuun vielä sen verran, itse jotenkin ajattelen sen niin, että se bensiiniauto on lähtökohta ja tuo hybridiominaisuus on lisäominaisuus bensiiniautoon.

C 250 A Premium Business: 51 526,38 €, 5,3 l/km
C 350 e A Premium Business: 56 758,40 €

Tuolla hintaerolla saa 3 586 litraa 98E bensiiniä ja ilmoitetulla kulutuksella sillä ajaa 67 661 km.

Jotenkin näin laskemalla vain vahvistuu ajatus, ettei plug-in hybridiä voi suositella paljon ajavalle perustellen säästyneillä polttonestekuluilla.

Muistelen vain sitä mersun The Mercedes-Benz Now Experience live stream lähetystä youtubessa, missä plug-in hybridiä perusteltiin nimenomaan pienemmillä hiilidioksidipäästöillä. Sähköauton hiilijalanjälkihän voi olla jopa julkisilla kulkuvälineillä matkustamista pienempi. Plug-in hybrid olisikin vaihtoehto ympäristöarvoista välittäville, ei niinkään kilpaija polttomoottoriautolle.
http://media.daimler.com/marsMediaSite/ ... d=15044966" onclick="window.open(this.href);return false;
Wilhelm Maybach
Avatar
Wilhelm_Maybach
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: To 07.04.2016 17:19

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Wilhelm_Maybach »

jukka-tre kirjoitti:GLC -mallissa on mielenkiintoinen pointti. Hybridi on 3000 Eur halvempi, kuin vastaavalla pelkällä bensakoneella oleva malli. Eli kantsii siis ostaa toi hybridi, vaikka sitä ei ikinä lataiskaan tai siitä muuten välittäis. Vero on n. 11 000 Eur pienempi. Aika mielenkiintoinen kuvio toi.

http://www.mercedes-benz.fi/content/fin ... s/glk.html" onclick="window.open(this.href);return false;
No nyt menee mielenkiintoiseksi.

GLC 250 4Matic A Premium Business - 64 280,52 € (Autovero 15 930,52 €)
GLC 350 e 4Matic A Premium Business - 61 342,26 € (Autovero 4 592,26 €)

Totta.. Ei mitään järkeä ostaa GLC katumaasturia vain bensiinikoneella tai V6 dieselillä.

Vasta GLC 250 d on järkevä vertailukohta GLC 350 e plug-in hybridille.

GLC 250 d 4Matic A Premium Business - 61 559,39 € (Autovero 12 009,39 €)
Wilhelm Maybach
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1022
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Wilhelm_Maybach kirjoitti:
jukka-tre kirjoitti:Tähän pitää olla harrastuneisuutta. Pitää jaksaa latailla ja olla ne olosuhteet, joissa latailla.
Juu sitä tuossa itse eniten pelkään, käy silleen perinteisellä tavalla, että alkuun jaksaa latailla, mutta pitkässä juoksussa sitten ajetaankin aina vain bensiinillä. Moni ihminen arvostaa helppoutta ja vaivattomuutta.

Tuohon vertailuun vielä sen verran, itse jotenkin ajattelen sen niin, että se bensiiniauto on lähtökohta ja tuo hybridiominaisuus on lisäominaisuus bensiiniautoon.

C 250 A Premium Business: 51 526,38 €, 5,3 l/km
C 350 e A Premium Business: 56 758,40 €

Tuolla hintaerolla saa 3 586 litraa 98E bensiiniä ja ilmoitetulla kulutuksella sillä ajaa 67 661 km.

Jotenkin näin laskemalla vain vahvistuu ajatus, ettei plug-in hybridiä voi suositella paljon ajavalle perustellen säästyneillä polttonestekuluilla.

Muistelen vain sitä mersun The Mercedes-Benz Now Experience live stream lähetystä youtubessa, missä plug-in hybridiä perusteltiin nimenomaan pienemmillä hiilidioksidipäästöillä. Sähköauton hiilijalanjälkihän voi olla jopa julkisilla kulkuvälineillä matkustamista pienempi. Plug-in hybrid olisikin vaihtoehto ympäristöarvoista välittäville, ei niinkään kilpaija polttomoottoriautolle.
http://media.daimler.com/marsMediaSite/ ... d=15044966" onclick="window.open(this.href);return false;
Niinpä, mutta:

C 250 A teho 211 hp ja vääntö 350 Nm
C 350 e A teho 280 hp ja vääntö 600 Nm

C250 A yhdistetty kulutus on teknisten tietojen mukaan 6,2 - 5.7. Mikään auto ei käytännössä mene edes lähelle noita teoreettisia, joten lienee reilusti yli 6 litraa oikeesti.

Tossa on just se pointti itelle. Ison koneen vääntö ja pienen koneen kulutus ei ole huono yhdistelmä. :D

Halvempia ja vähemmän kuluttavia autoja löytyy kyllä vaikka kuinka paljon. Mutta jos lähdetään etsimään C 350 e A tehoilla ja väännöllä varustettuja halvempia ja vähemmän kuluttavia, niin lista on kokolailla lyhyt. Jos sellaisia edes on? Mersuja ei kaiketi ainakaan ole?
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
Wilhelm_Maybach
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: To 07.04.2016 17:19

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Wilhelm_Maybach »

jukka-tre kirjoitti: Niinpä, mutta:

C 250 A teho 211 hp ja vääntö 350 Nm
C 350 e A teho 280 hp ja vääntö 600 Nm

C250 A yhdistetty kulutus on teknisten tietojen mukaan 6,2 - 5.7. Mikään auto ei käytännössä mene edes lähelle noita teoreettisia, joten lienee reilusti yli 6 litraa oikeesti.

Tossa on just se pointti itelle. Ison koneen vääntö ja pienen koneen kulutus ei ole huono yhdistelmä. :D

Halvempia ja vähemmän kuluttavia autoja löytyy kyllä vaikka kuinka paljon. Mutta jos lähdetään etsimään C 350 e A tehoilla ja väännöllä varustettuja halvempia ja vähemmän kuluttavia, niin lista on kokolailla lyhyt. Jos sellaisia edes on? Mersuja ei kaiketi ainakaan ole?
Kyllä juuri noin, jos sen tehon ja väännön tarpeen vain pystyy jollain järkevällä tavalla perustella. Itse sitä pohdin siitä näkökulmasta, että mihinhän tarpeeseen se lisäteho on alunperin tarkoitettu. Saksalaisesta valmistajasta puhuttaessa todennäköisin lisätehon tarvitsija on Saksan autobaanalla sen 250 km/h ajava. Tarkemmin täytyisi puhua teho/painosuhteessa ja tuossa C 350 e plug-in hybridissä on rasitteena 300 kg lisäpainoa verrattuna vain polttomoottorin voimalla kulkeviin.

Nyt jos sitten haluat kiihdyttää voimalla F Saksan autobaanalla nopeudesta 200 km/h -> 250 km/h, ajattelet tarvitsevasi nuo C 350 e auton kaikki 215 kW. Jos ajatkin kaikki ajosi Suomessa Suomen maantienopeuksissa, niin vastaavan voiman saat jo selvästi heikompitehoisemmalla moottorilla. Kaavasta

P = F * v

voit nähdä, että Suomen maantienopeuksissa kiihdytettäessä 100 km/h -> 120 km/h, tuon saman voiman F saadakseen riittääkin jo 95 kW teho, kun otetaan huomioon myös ajoneuvon massa.

Näin Suomen maantienopeuksissa pitäisi jo auton C 160 95 kW ja 210 Nm riittää nopeusrajoitusten rajoissa.

Käytännössähän täälläkin kaahataan usein aivan järjettömiä nopeuksia, mutta näitä kun tarkemmin pohtii, ei lähtökohtana voi olla kymmenien kilometrien tunnissa ylinopeudet.

Toinen ei itseäni juuri koskaan koskenut ongelma tuntuisi olevan joillain, joiden on päivittäin käännyttävä sivutieltä vilkkaasti liikennöidylle päätielle ruuhkaiseen aikaan, jolloin usein tungetaan hyvinkin ahtaaseen väliin. Tällöin auton on pystyttävä kiihdyttää muutamassa sekunnissa tavoitenopeuteen, jotta risteystä lähestyvän päätietä ajavan ei tarvitse jarrutella tai vältetään peräänajokolari.

Esim. tällä seudulla valtatie 24 on tuollainen. Siinä 60 km/h nopeusrajoitukset risteysalueilla ja halutaan usein tunkea sinne sekaan vaan.

Tuota kun lähtee laskemaan, mielestäni yllättävä tieto onkin, ettei joku 60 kW lisäteho riitä vielä alkuunkaan risteysalueella kiihdyttäessä.

Lasken tilannetta, jossa lähdet risteyksessä liikkeelle. Tiellä on 60 km/h nopeusrajoitus, mutta risteystä lähestyvä auto ajaakin 10 km/h ylinopeutta eli 70 km/h nopeudella. Kun olet saanut autosi käännettyä risteysalueella, ajatellaan nopeutesi olevan 0 km/h ja takaa lähestyy auto 70 km/h 30 metrin etäisyydellä(etäisyys autosi takapuskurista lähestyvän auton etupuskuriin). Sitten vain kiihdytät ja laskelmassa oletetaan, ettei takaa lähestyvä jostain syystä reagoi lainkaan. Lasketaan törmäyshetki lähtötilanteesta, törmäyskohta ja ajoneuvosi loppunopeus. Ensin laskin vain tehojen perusteella, mutta sitten erikseen vielä valmistajan ilmoittaman 0-100 km/h kiihtyvyyden perusteella. Kiihtyvyyttä laskettaessa perusteena käytettiin laskelmaa, jossa E 250 auton 155 kW teho tuottaa 6,9 s 0 - 100 km/h kiihdytyksen.

E 250 teho 155 kW, 0 - 100 6,9 s, kiihtyvyys 4,0 m/s^2, törmäyshetki 1,93 s, törmäyskohta 7,5 m, loppunopeus 28 km/h
E 300 teho 180 kW, 0 - 100 6,1 s, kiihtyvyys 4,6 m/s^2, törmäyshetki 2,02 s, törmäyskohta 9,3 m, loppunopeus 33 km/h
E 350 e -"- 220 kW, 0 - 100 5,8 s, kiihtyvyys 4,8 m/s^2, törmäyshetki 2,07 s, törmäyskohta 10,3 m, loppunopeus 36 km/h
E 400 4ma 245 kW, 0 - 100 4,9 s, kiihtyvyys 5,6 m/s^2, törmäyshetki 2,33 s, törmäyskohta 15,4 m, loppunopeus 47 km/h
E 43 4mati 295 kW, 0 - 100 4,1 s, kiihtyvyys 6,7 m/s^2, ei törmäystä

Tuon laskettuani silmiin pisti laskelmieni poikkeaminen valmistajan ilmoittamista 0-100 km/h kiihdytysajoista, joten laskin uudelleen vielä valmistajan arvoilla.

E 250 teho 155 kW, 0 - 100 6,9 s, kiihtyvyys 4,0 m/s^2, törmäyshetki 1,93 s, törmäyskohta 7,5 m, loppunopeus 28 km/h
E 300 teho 180 kW, 0 - 100 6,2 s, kiihtyvyys 4,5 m/s^2, törmäyshetki 2,01 s, törmäyskohta 9,0 m, loppunopeus 32 km/h
E 350 e -"- 220 kW, 0 - 100 6,2 s, kiihtyvyys 4,5 m/s^2, törmäyshetki 2,01 s, törmäyskohta 9,0 m, loppunopeus 32 km/h
E 400 4ma 245 kW, 0 - 100 5,2 s, kiihtyvyys 5,3 m/s^2, törmäyshetki 2,22 s, törmäyskohta 13,2 m, loppunopeus 43 km/h
E 43 4mati 295 kW, 0 - 100 4,6 s, kiihtyvyys 6,0 m/s^2, törmäyshetki 2,56 s, törmäyskohta 19,8 m, loppunopeus 56 km/h
E 63 S 4m 450 kW, 0 - 100 3,4 s, kiihtyvyys 8,2 m/s^2, ei törmäystä

Tuollaisessa ahtaaseen väliin tunkemisessa ei sillä pienehköllä suhteellisella tehonlisäyksellä olekaan enää suurta merkitystä, tarvitaan neliveto ja tehoja moninkertaisesti.
Wilhelm Maybach
Avatar
Wilhelm_Maybach
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: To 07.04.2016 17:19

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Wilhelm_Maybach »

Wilhelm_Maybach kirjoitti:Suomen maantienopeuksissa kiihdytettäessä 100 km/h -> 120 km/h, tuon saman voiman F saadakseen riittääkin jo 95 kW teho, kun otetaan huomioon myös ajoneuvon massa.
Jatkaisin tuota ajatusta vielä ottamalla huomioon ilmanvastuksen voittamiseen tarvittava teho.

Perusteluna sellainen, kun suurissa nopeuksissa suhteessa huomattavasti suurempi osa tehosta käytetään ilmanvastuksen voittamiseen ja pienempi osa jää kiihdyttämiseen.

Fysiikan kaavoista voi nähdä, että ilmanvastuksen aiheuttama teho kasvaa suhteessa nopeuden kuutioon:

https://en.wikipedia.org/wiki/Drag_(physics)#Power

Tämä täytyy muistaa, kun vertaa Saksan autobaanalla kiihdytystä 275 km/h nopeudessa Suomen maantienopeuksissa tapahtuvaan kiihdytykseen 110 km/h nopeudessa. Molemmissa tapauksissa kiihtyvyys ja kiihdyttävä voima ovat yhtä suuret.

Laskelmaa lähdetään tekemään auton C 200 teknisten tietojen perusteella

teho: 135 kW
huippunopeus(ei elektronisesti rajoitettu): 237 km/h

tässä kohtaa oikaisemme ja teemme raakasti oletuksen(voi olla vääräkin), että tuo kaikki moottorin teho 135 kW käytetään tuossa nopeudessa ilmanvastuksen voittamiseen. Tuosta voidaan laskea ne kaavan kaikki vakiot ja sitten voidaankin laskea vastaavat ilmanvastuksen voittamiseen tarvittavat tehot 110 km/h ja 275 km/h nopeudessa.

nopeus 110 km/h
ilmanvastuksen teho 13,5 kW

nopeus 275 km/h
ilmanvastuksen teho 210,9 kW

Sitten tutkitaan, kuinka paljon AMG C 63 S auton moottorin tehoista jää kiihdyttämään ajoneuvoa ilmanvastuksen voittamiseen käytetyn tehon jälkeen: 375 kW - 210,9 kW = 164,1 kW

Ja voidaankin laskea, millaista tehoa tuo vastaa, kun kiihdyttävä voima on sama 110 km/h nopeudessa: 65,6 kW

Lopulta voidaan tietää tehon tarve, kun halutaan kiihdyttää Suomessa täysin vastaavalla kiihtyvyydellä kuin Saksassa, mutta vain eri nopeudella: 13,5 kW + 65,6 kW = 79,1 kW eli noin 80 kW.

Nähdään, että C 160 on täysin riittävä Suomen maantienopeuksissa siinä, missä AMG C 63 S Saksan autobaanalla.

Tosin sähköautojahan tässä piti myydä ja markkinoida ja sielä B sarjan sähköautossahan painoa oli enemmän kuin vastaavassa bensiinimoottisessa ja tehoa vain 60 kW.

Laskin, että jos toimintasädettä nostettaisiin 500 km:iin, lisäpainoa akuista tulisi jopa 990 kg ja jos haluttaisiin pitää teho/painosuhde entisellään, tehoa tarvittaisiin jopa 130 W, eli sellaiset kaksi 65 kW sähkömoottoria.

Sitä odotellessa voi ostaa nykyisen B sarjalaisen tai ajella vanhalla bensiinimoottorisellaan.
Wilhelm Maybach
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1022
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Kiitos Wilhelm Maybach edellisestä kahdesta viestistä. Hienoa, että muutkin harrastavat fysiikkaa.

Ite lueskellu aikoinaan paljonkin ja poika on kanssa innostunut nyttemmin lukiossa ollessaan.

Todellakin vain taloudellisuudella perustellen pienin, kevein ja halvin on paras.

Mutta omat perustelut on sellaiset, että painavat ja isot ja tehokkaat huomioiden kuitenkin kohtuullisilla kustannuksilla on kuitenkin omaan tarpeeseen parhaat. Kolaritilanteessa ei kantsi olla porukan pienin ja kevein :shock: Vaikken nyt ikinä ole kolaria ajanutkaan ja yli miljoona km on ajettuna... Paitsi jokunen peura on kopsahtanut puskuriin...

Ite pyrin ostamaan painavia autoja ajo-ominaisuuksien ja turvallisuuden takia. Aiemmin ajelin E-mallilla, mutta tyydyin nyt tähän pienempään säästösyistä ja varmaan ajatellen vähän ympäristöäkin, kun sitä tilan tarvetta ei nyt vaan oikeasti ole. Aika tuhlausta se on ajella isolla autolla paljon työmatkoja 90% yksin. Mutta tuo 300 kg lisäpainoa tässä hybridissä on tosi hyvä varsinkin talvella olla tuossa taka-akselilla ja muuallakin. Tämä siis on suunnilleen saman painoinen, kuin aiempi E-malli. Aika tukevan tuntuinen tämä on maantiellä. Eipä sudikaan kyllä helposti, se on hyvä. Nelivetoa en ole kaivannut liukkailla keleillä. Väykyssä tahtoi olla perä hieman liian kevyt. Se hieman häiritsi. Tässä ei sitä ongelmaa tunnu olevan ollenkaan. Hyvä talviauto siis, vaikka onkin takaveto.
Viimeksi muokannut jukka-tre, Ke 03.05.2017 22:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
JagS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 21.12.2015 23:13
Paikkakunta: Nokia

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja JagS »

No huh..nyt on Wilhelm nähnyt vaivaa perustellakseen plug-in hybridien turhuuden :wink:

Omasta mielestäni ne ovat oikein houkuttelevia (Suomen oloissa) juuri kevyen verotuksen ja kohtuullisen kulkupuolen johdosta.
Veroetu vain kasvaa jos aikoo ruksata muitakin varusteita kuin Premium Business-paketin.
Toki autoverottomissa maissa tilanne on toinen ja perustelut joutuu hakemaan muualta.

Vielä siitä kulkupuolesta.
Toki vähempikin voima riittää kiihdyttelyyn, mutta on siinä lievä sävyero fiiliksessä/turvallisuudessa kiihdytellessä plug-in Mersulla vs. vaikkapa W124 200D:llä, vaikka sekin jollain aikavälillä rekan ohituksestakin suoriutuu (ainakin moottoritiellä, maantiestä ihan niin varma :D ).
Kaikki ei sitä fiilistä/rekan ohittamista tietenkään kaipaa, mutta meitä on moneen junaan.
ex.W212 220CDI
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 10485
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Eli siinä plug-in hybridissä on sekä liian vähän että liian paljon tehoa. Liian paljon Suomeen maantienopeuksille ja liian vähän kun lähdetään risteykestä toisen auton eteen. Auton on oltava se pienitehoisin malli koska sillä pääsee Suomessa riittävän lujaa ja sillä ei saa tehdä lomareissuja Saksaan eikä saa tulla sivutieltä jos päätiellä kulkee muita autoja. Helppoahan se on mersun valinta "fysiikan" perustein.
Avatar
Wilhelm_Maybach
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: To 07.04.2016 17:19

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Wilhelm_Maybach »

DBFI kirjoitti:Eli siinä plug-in hybridissä on sekä liian vähän että liian paljon tehoa. Liian paljon Suomeen maantienopeuksille ja liian vähän kun lähdetään risteykestä toisen auton eteen.
Juu mutta jos nyt jaksettaisiin vain odotella se muutama vuosi, niin markkinoille tulee lisää täyssähköautoja. Jos tulee lisää P100D tapaisia autoja, tehoja ei ole liikaa ja ne varmasti riittää.
Wilhelm Maybach
Avatar
Wilhelm_Maybach
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: To 07.04.2016 17:19

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Wilhelm_Maybach »

JagS kirjoitti:Omasta mielestäni ne ovat oikein houkuttelevia (Suomen oloissa) juuri kevyen verotuksen ja kohtuullisen kulkupuolen johdosta.
No juu on jotain, missä plug-in hybrid on polttomoottoria parempi, mutta niissä asioissa se täyssähköauto olisi vielä plub-in hybridiäkin parempi.

Juu olen opiskellut matematiikkaa ja fysiikkaa, mutta myös sähkötekniikkaa ja meille opetettiin jo viime vuosituhannella, että

"SÄHKÖENERGIAA EI VOI VARASTOIDA"

Ja silloin se asia oli juurikin noin. Nykyään yritetään kehittää ratkaisuja tuohon ongelmaan, mutta vielä ollaan hyvinkin kaukana verrattuna energian varastoimiseen öljysäiliöihin.(Bensiinin tiheys on noin 0,75 kg/l ja lämpöarvo noin 43 MJ/kg (n. 9 kWh/l).)

Sähkömoottorihan on hyötysuhteeltaan täysin ylivoimainen verrattuna polttomoottoriin. Jos näin ei olisi, teollisuudessakaan ei olisi siirrytty sähkömoottoreihin. Sähköverkko kuitenkin toimii niin, että käytettävä energia täytyy saada kulutushetkellä verkosta, sitä ei voi edes lyhyeksi aikaa varastoida minnekään välivarastoon.

Esim. suuressa tehtaassa, jossa paljon sähkömoottoreita, sähkökatkon aikana UPS(Uninterruptible Power Supply (UPS) eli keskeytymätön virransyöttö) syöttää sähköä vain todella pienelle osalle kaikkein tärkeimpiä sähkölaitteita. Katkon alkaessa tehtaan varavoimakoneet käynnistyy ja ne alkaa syöttää sähköä kaikkein tärkeimmille enemmän sähkötehoa tarvitseville moottoreille. Koko sähkökatkon ajan kuitenkin suurin osa paljon energiaa tarvitsevista moottoreista ei ole käytössä. Näin se menee juurikin siitä syystä, ettei sähköenergiaa ole saatu varastoitua minnekään, josta sitä voisi sähkökatkon ajan käyttää.

Sähkön varastointi vielä lapsenkengissä – Akku on rajallinen energiavarasto

Energiaa pitää pystyä varastoimaan tuotannon vaihdellessa. Aurinkoenergian laajamittainen käyttö edellyttää, että kesällä kerätty energia voidaan varastoida talveksi. Nykyteknologialla tämä on iso haaste.
http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka ... to-3482107" onclick="window.open(this.href);return false;

Mutta autoissahan varsinkaan Suomen maantienopeuksissa se jatkuva sähkötehon tarve ei ole suuri, joten ehkä kohta akkutekniikka ja akkujen hinta on sillä tasolla, ettei plug-in hybridejä enää tarvitse.

Saksan autobaanallahan suuren tehon tarve on jatkuvaa ja sielä sähköautokaan ei jatkossa ole toimiva ratkaisu, mutta toisaalta sielä plug-in hybridikään ei riitä.
Wilhelm Maybach
Avatar
Legge
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Ke 09.01.2013 15:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Legge »

Tuo GLC:n (myös Coupen) hinnoittelu on varsin mielenkiintoinen poikkeus. 350e:n hinta on niin lähellä 220d:n hintaa, että olisi suorastaan hulluutta ostaa mitään muuta kuin 350e. C:n ja E:n kohdalla 220d on taaskin sen verta halvempi, että meikäläisen pelimarkoilla valinta kääntyisi niissä todennäköisesti 220d:hen.

Tämä pohdinta toki vain siltä pohjalta, että itse tarkastelen hankintaa lähinnä teho/hinta-suhteen näkökulmasta. Voisin kuvitella, että hybridillä säästäisin ehkä työmatkan polttoainekuluissa jonkin verran. Toisaalta, jos rullaa syystä tai toisesta maantietä 30t km vuodessa, niin diesel on luonnollinen valinta.
Ajossa: Kia ProCeed GT 2020
Ex:
W205 C180 A Edition AMG 2018
S204 C180 CDI AMG 2013
W176 A180 BE Urban 2013
Nippu Pösöjä ja vanha Bemari
manonyymi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 25.11.2014 13:00

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja manonyymi »

Saksan hinnastossa GLC 350e:n ja C-sarjan farkku hybridin hinta ero on vain muutamia satasia. Suomessa kuitenkin useita tuhansia, eli luulen että tuon GLC:een hintaan on laitettu suomessa reilusti katetta ettei se olisi "liian" halpa muihin malleihin verrattuna, kun noissa nelivetoisissa autoveron osuus on iso.
2011 MERCEDES-BENZ CLS (W218) 350 CDI
Avatar
Wilhelm_Maybach
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: To 07.04.2016 17:19

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Wilhelm_Maybach »

Legge kirjoitti:Tuo GLC:n (myös Coupen) hinnoittelu on varsin mielenkiintoinen poikkeus. 350e:n hinta on niin lähellä 220d:n hintaa, että olisi suorastaan hulluutta ostaa mitään muuta kuin 350e.
Sellainen huomio tuohon: Autoveroa palautetaan hakemuksesta, jos Suomessa verotettu ajoneuvo viedään maasta pysyvästi muualla kuin Suomessa käytettäväksi (vientipalautus).
https://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakk ... tipalautus(40156" onclick="window.open(this.href);return false;)

Eli jos tiedät muuttavasti pois myöhemmin, voit nyt maksaa hyvillä mielin sen autoveron ja saat sen myöhemmin hakemuksesta takaisin.

Esim. jos Ruotsiin muutat lähiaikoina, sielä autovero ei teekään samanmoista muutosta hintoihin kuin täällä(ilmeisesti jotain veroa täytyy maksaa sitten Ruotsiin sinne muuttaessa, vai?)

GLC 220 d 4MATIC - 417 900 SEK
GLC 250 4MATIC - 442 900 SEK
GLC 350 e 4MATIC - 516 900 SEK
Wilhelm Maybach
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5201
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Wilhelm_Maybach kirjoitti:
Legge kirjoitti:Tuo GLC:n (myös Coupen) hinnoittelu on varsin mielenkiintoinen poikkeus. 350e:n hinta on niin lähellä 220d:n hintaa, että olisi suorastaan hulluutta ostaa mitään muuta kuin 350e.
Esim. jos Ruotsiin muutat lähiaikoina, sielä autovero ei teekään samanmoista muutosta hintoihin kuin täällä(ilmeisesti jotain veroa täytyy maksaa sitten Ruotsiin sinne muuttaessa, vai?)
Eikös ne poistaneet koko autoveron Ruotsissa?
Autot:
w639 115CDI -05 2,7/34KB
Volvo V90 T8 Inscription MY20 (liisari)
Muut:
Case 1394 4x4 HS -85
Jacobsen HR-5111 -97
Husqvarna Rider 16C AWD -10
Mariner 530HT + Volvo Penta AQ151A+290D

Villa Pikkujalo
Vastaa Viestiin