bensiini hybridi

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Niin, jos ajattelee että hybridi tuo automaattisesti pienet polttoainekustannukset kannattaa miettiä millaista on oma ajo. Ainakaan mainitsemallani henkilöllä ei ole mitään järkeä ajaa (GLC) hybridillä.

Kulutuksista sen verran yleisesti että aikoinaan Volvo 240-740 bensavehkeiden omistajilta kysyessä sai liikuttavan samanlaisia vastauksia; "...kerran kun ajettiin pysähtymätä Oulusta Raumalle niin meni seittemällä litralla...emäntä vielä ajo, itehhän ois osannu ajaa taloudellisemmin ... ja pikkusen kun puottas vauhtia..." eli bensavolvo vei kuutta litraa.
oulaistenliikenne.fi
Tahtooglcn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Su 22.10.2017 10:05

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Tahtooglcn »

Voihan se olla tutullesikin oikea valinta, jos haluaa rajun suorituskyvyn ja nelivetoisen bensa-auton. Tuohan on monta autoa samalla kertaa. Käyttötapa ratkaisee, onko se ekoauto vai egoauto.
Minulle riittäisi aika paljon pienempikin suorituskyky, mutta ei siitä kyvystä toisaalta haittaakaan ole, koska saa tuon kulkemaan taloudellisestikin. Ja jos nyt haluaa joskus rykäistä nopeasti jostakusta ohi, ihan varmasti se onnistuu. Mutta varoa saa. Jos polkaisee sekunnin tai pari liian pitkään sport-tilassa, niin kortti on suuressa vaarassa...
heikkiva
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: La 04.06.2016 05:10

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja heikkiva »

Noita bensahybridejä kun on vertailtu niin mese ei ihan kärkikahinoissa ole ainakaan sähköllä kuljetussa matkassa. Omilla rahoilla kun autoa on hankkimassa niin ehkä joku muu vaikkapa Korealainen voisi olla se järkivalinta. Tosin ainakaan Saksan motarille ei Kia kyllä halua viedä. No ehkä sillä ei ole mitään tekemistä tämän kanssa.
Tahtooglcn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Su 22.10.2017 10:05

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Tahtooglcn »

Akkukapsiteetti olemassaolevissa Mersuissa ei olekaan häävi, tulevissahan on selvästi parempi. Lisäksi ainakin GLCn sähkörangea pudottaa se, että auto toimii sähkövedolla ihan samalla voimalinjalla kuin polttomoottorilla. Auto on siis jatkuva neliveto siitä riippumatta, onko voimanlähde polttomoottori vai akku. Esimerkiksi volvon neliveto on hybrideissä toteutettu pelkästään taka-akselin sähkövedolla. Kyllä sekin toimii, mutta oikea jatkuva neliveto toimii varmemmin. Ja sähköajossahan Volvo on pelkästään takavetoinen. Nämä syyt pudottivat volvon omista vaihtoehdoistani. Veneiden noston ja lumisen mökkitien vuoksi tarvitsen mahdollisimman hyvän ja kaikissa tilanteissa samalla tavalla toimivan kunnon nelivedon.

Hybridin kokonaistaloudellisuus syntyy sekä sähkörangen pituudesta että polttomoottoriajon taloudellisuudesta, kun sähkörange ei kuitenkaan kaikkiin ajoihin piisaa. Ja Mersun bensakoneen saa kulkemaan hyvin siedettävällä kulutuksella tien päälläkin. Esimerkiksi mitsun Outlanderin sähkörange on melkein 14 kWhn akulla selvästi pidempi kun GLCssä, mutta akun tyhjennyttyä Outlander sitten kuluttaakin oman kokemuksen mukaan melko julmasti bensaa. Mitsuhan toimii ihan eri periaatteella. Siinä ei ole perinteistä vaihteistoa pyöriin polttomoottorin jatkeena lainkaan. Akun tyhjennyttyä auto tekee polttomoottorilla sähkön jolla sähkömoottorit pyörittävät pyöriä. Kovemmissa nopeuksissa polttomoottorin voimaa menee suoraankin pyörille, mutta esim kiihdytyksessä tyhjällä akulla tarjolla on varsin vaatimaton vääntö. Tämä systeemi taas pudotti Mitsun minun vaihtoehdoistani. Jos lähes kaikki ajot mahtuisivat Mitsun aika hyvään sähkörangeen, se voisi olla hyväkin valinta.

Koreastahan tulee ainakin spekseiltään hyvinkin kilpailukykyisiä kaksivetoisia vaihtoehtoja sekä hybrideihin että täyssähköautoihin. Hyundai Kona saattaa olla nykyistä täyssähköautoista järkevin valinta. En ole ajanut, mutta veikkaan kuitenkin, ettei se ihan joka suhteessa taas ole Mersun veroinen.
Dieselross
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: Ti 27.12.2016 15:03

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Dieselross »

Työkaverilla on Hollannissa täyssähköinen Huihai Ioniq työsuhdeautona, kävin kopasemassa viime vuonna kun satuin olemaan siellä päin käymässä. Tuntuu ja näyttää samalta kuin ~mikä tahansa kiinankiikku, ajettavuus on nurkkapyörittelyyn riittävä, hiljainen pl. rengasmelu, varusteita ihan perhanasti, hajuton ja mauton. Kulkee ja kiihtyy terhakkaasti 40 km/h asti. Range jotain 180 km täydellä latauksella, toimii Hollannissa hyvin kun välimatkat on lyhyitä ja latauspisteitä on ihan joka paikassa. Lisäksi työsuhdeauton kk-maksu on jotain ihan naurettavaa muutaman kympin luokkaa, kun se on päästöihin sidottu.

Mutta ei ole mersun veroinen.
Rossin Dieselit
C218 CLS 350 CDI 4matic -12
W212 E 220 CDI -11
W204 C 200 CDI -11
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Tahtooglcn kirjoitti:Esimerkiksi volvon neliveto on hybrideissä toteutettu pelkästään taka-akselin sähkövedolla. Kyllä sekin toimii, mutta oikea jatkuva neliveto toimii varmemmin. Ja sähköajossahan Volvo on pelkästään takavetoinen. Nämä syyt pudottivat volvon omista vaihtoehdoistani. Veneiden noston ja lumisen mökkitien vuoksi tarvitsen mahdollisimman hyvän ja kaikissa tilanteissa samalla tavalla toimivan kunnon nelivedon.
Eikös sen volvonkin saa napista pakotettua nelivedoksi (olettaen tietysti että akussa on virtaa)?
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Tahtooglcn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Su 22.10.2017 10:05

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Tahtooglcn »

Saa kyllä, mutta silloin pitää polttomoottorin käydä. Eli pelkästään sähköllä ajaessa se on takavetoinen. Hybriditilassa tarvittaessa nelivetoinen pakottamattakin.

Lumisessa rinteessä viime talvena Volvoa testailin ja ihan kohtuudella se ainakin siinä möyri, ts veti ja suti ainakin selvästi joka kulmasta. Kyllä sähkölläkin ilmeisesti voi tehdä ihan toimivan nelivedon, kunhan taka-akselia pyörittävässä sähkömoottorissa on vaan puhtia tarpeeksi. Kaikesta huolimatta luotan Mersun toteutukseen enemmän.

Kauan sitten testailin sähköllä toteutettua hybridi-Lexuksen nelivetoa ja se oli ihan lelu. Jos etupäästä loppui pito, ei mennyt taka-akselin voimin mihinkään, ei edes siis sutinut takaa. Voi olla että Lexuksen/Toyotan hybridien neliveto on noista ajoista parantunut. Toivottavasti ainakin, koska tuo alkuperäinen versio oli neliveto vain leikisti. Tuota samaa rinnettä ajelin silloin oikealla nelivedolla ihan mennen tullen ylös asti. Nythänolisi uusi RAV4, josta voisi piruuttaan käydä hybridinelivedon kokeilemassa. Ladattuahan noita ei kyllä saa.
jjesse
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ke 27.09.2017 12:03

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja jjesse »

Mersun osto ajankohtainen joko C 220 cdi tai bensahybridi C 350e (W205). Tarkoitus olisi saksasta hakea ja hybridistä saisi pulittaa ~29k ja dieselistä ~24k siihen tuontiverot päälle niin aika tasoissa hinnat. Kuinka pitkään nämä hybridiakut kestävät? Uskaltaako ostaa esim.100k ajetun hybridin?Nettiautosta katselin, että enemmän saisi voittoa hybridistä suomen hintoihin vertaillessa. Kuinka ecoilua hybridillä ajo tulee olla ettei kulutus karkaa pahasti? Varmasti itse välillä käyttäisin myös hyödyksi hybridin tehoa :D . Syökö hyödyn heti vai kuinka hyvin voi esimerkiksi säästää sähköä myöhemmälle kaupunkiajolle?
Tahtooglcn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Su 22.10.2017 10:05

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Tahtooglcn »

Minä ajan omallani tien päällä ihan samalla tavalla kuin entisilläkin autoilla, nopeudet juuri poliisin puuttumiskynnyksen alapuolella. Se tarkoittaa että aina välillä joutuu ohittamaankin, eikä se nyt taloutta romauta. Kaupungissa taas Ajan muun liikenteen rytmissä. Näillä ekoiluilla kulutus pysyy ihan kohtuullisena, tien päälläkin noin entisen dieselin lukemissa, joka tietty oli mersun dieseleitä janoisempi. Jos 200 kilometrin matkasta parikymmentä kilometriä menee sähköllä, tuo suunilleen tasaa bensan ja dieselin kulutuseron.

Latailen kyllä aina kun voi, eli kaupunkikulutus on sitten melkein nolla. Tänään auto oli latauksessa reilun tunnin yhden tapaamisen aikana ja toisen reilun tunnin kun kävin urheilemassa. Pelkällä sähköllä tuli ajettua noin 40 kilometriä.

Ellei pidä latailua liian ikävänä ja vaivalloisena ja ellei ajo koostu pelkästään pitkistä siivuista, hybridi on hyvä vaihtoehto.

Jos ei huvita latailla, silloin diesel on varmasti parempi. Onhan siinä latailussa oikeasti vähän puuhaa, eli kyllä se harrastuneisuutta vaatii.

Akkujen kestävyydestä on paha sanoa varmasti mitään. Ainakin toyotan itselataavien hybridien akut ovat kestäneet tosi hyvin ja pitkään. Ja teslojakin löytyy isoilla kilometreillä. Tutulla on puoli miljoonaa kilometriä ajettu Tesla, jonka akkukapasiteetista on vielä pitkälti yli puolet jäljellä. Mersun akkuja ei vielä taida olla paljon käytettyinä, mutta melko samanlaisella tekniikallahan nuo toimivat.
heikkiva
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: La 04.06.2016 05:10

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja heikkiva »

Kaveri pyörii autokauppiaiden porukoissa ja väitti että käytetty hybrid mese menee huonosti kaupaksi, no ehkä näillä kotimaan hinnoilla? Jotenkin saksasta tuotuna hybrid tuntuisi aikapaljon dieseliä järkevämmältä vaihtoehdolta tai jopa ainoalta vaihtoehdolta. Vaikka olisi kuinka hiukkaspäästöjä niin kyllä tehokas diesel on mukava ajaa ja kulutus vs. teho on järkevä. Kattelin myös diesel hybridejä, siinä lienee sähkömoottori pelkästään CO2 luvun pienentämiseksi.
heikkiva
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: La 04.06.2016 05:10

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja heikkiva »

jjesse kirjoitti:Mersun osto ajankohtainen joko C 220 cdi tai bensahybridi C 350e (W205). Tarkoitus olisi saksasta hakea ja hybridistä saisi pulittaa ~29k ja dieselistä ~24k siihen tuontiverot päälle niin aika tasoissa hinnat. ?
Tuoltahan saa vielä aika moneen autoon takuun? Takuu taitaa toimia suomessakin?
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja RH »

Tässä kun on näistä ajosuoritteistakin keskusteltu, niin kävin sitten uteliaana iltapäivällä, kun oli vähän luppohetkeä, koeajamassa paikallisessa merkkiliikkeessä niillä esittelyautona olevan Passat GTE:n.
Auto ei ollut paikaltaan pihalta kuulemma hiljattain hievahtanut, niin sai hyvän tuntuman tuohon sähköajoon lataushybridillä, kun auton "käynnistettyäni eco-moodissa näytti virtaa olevan vielä 29km ajomatkaan. Akku ei ollut täyteen ladattu.
Pakkasta -9, penkinlämmitin ja peilien lämmitykset päälle, lämppäriin sopiva asetus lämpöä oikean puolen eco-asetuksin ja liikkeelle. Heti kun sain koslan käännetyksi pihasta, näytti tietokone, että ajomatkaa jäljellä enää 20km. lähdin siitä sitten rauhassa ajelemaan päätielle ja päätin, että käännyn, kun koneessa lukee, että vielä pääsee 10km. Näin toimien ja takaisin päin. Lähemmäs päästessä ajomatka alkoi selvästi lisääntyä ja kävin sitten vielä heittämässä 4-5km lenkin kaupungilla, ennen kuin suuntasin takaisin. Tietokone alkoi näyttämään nollaa noin kilometrin verran ennen määränpäätä, mutta hienosti Pasaati lipui ääneti takaisin autoliikkeen pihaan polttomoottorin käynnistymättä. Keskinopeus koko koeajolla oli 49kmh ja matkaa näytti kertyneen 18km.
Ihan kohtuullisen pätevä peli tällä kokemuksella pienemmissä työmatkoissa tai lyhyissä muissa päiväsuoritteissa, jos johtoa vaan välillä pystyy näyttämään. En silti jäänyt hieromaan enempiä kauppoja :D .
heikkiva
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: La 04.06.2016 05:10

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja heikkiva »

Kävin eilen Veholla potkimassa renkaita. Myyjä kertoi että ei kannata ostaa nykyistä C- plug in hybridiä koska on tulossa uusi malli jolla on tuplattu akun kapasiteetti. Pääsee yli 50 km. Joo ja on kyllä uusi E coupe aikas hieno auto. Dieselit menee heillä kuulemma erittäin hyvin kaupaksi :)
Avatar
zandel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 20.01.2019 08:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja zandel »

dealer kirjoitti:Jututin taannoin työpaikalla erästä GLC omistajaa joka oli kyseisellä autolla ajellut kolmisen kuukautta, oli nyt vaihtamassa Volvo XC60 ja syynä pelkästään pettyminen hybridin kulutukseen joka oli ollut keskimäärin hieman alle kymmenen litraa sadalle tuona aikana.

En tiedä mitään noin muuten kyseisten autojen ominaisuuksista ja eroavaisuuksista enkä siitä voiko niitä mitenkään verrata, itseäni kiinnosti vain GLC:n kulutus josta sitten kysäisin.
Miten hybridi voi kuluttaa polttoainetta jos ajelee pelkällä akkusähköllä?
Itselläni matkat pääkaupunkiseudulla max 20km ja 99% ajoista menisi akkusähköllä, lisäksi omat aurinkopaneelit millä voisi ladata akkuja ainakin osittain maaliskuu-lokakuu välisen ajan päivisin aina kun kelit sallii. :wink:
Miksiköhän moni suosittelee latauspistettä (1200€?) talon seinään,meillä sähkökaappi ulkoseinässä mistä mahdollisuus ottaa 220V tai 380V vai eikö latauspiuha käy suoraan Suomalaiseen pistorasiaan?
MB E220d W213 -16
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

zandel kirjoitti:
dealer kirjoitti:Jututin taannoin työpaikalla erästä GLC omistajaa joka oli kyseisellä autolla ajellut kolmisen kuukautta, oli nyt vaihtamassa Volvo XC60 ja syynä pelkästään pettyminen hybridin kulutukseen joka oli ollut keskimäärin hieman alle kymmenen litraa sadalle tuona aikana.

En tiedä mitään noin muuten kyseisten autojen ominaisuuksista ja eroavaisuuksista enkä siitä voiko niitä mitenkään verrata, itseäni kiinnosti vain GLC:n kulutus josta sitten kysäisin.
Miten hybridi voi kuluttaa polttoainetta jos ajelee pelkällä akkusähköllä?
Itselläni matkat pääkaupunkiseudulla max 20km ja 99% ajoista menisi akkusähköllä, lisäksi omat aurinkopaneelit millä voisi ladata akkuja ainakin osittain maaliskuu-lokakuu välisen ajan päivisin aina kun kelit sallii. :wink:
Miksiköhän moni suosittelee latauspistettä (1200€?) talon seinään,meillä sähkökaappi ulkoseinässä mistä mahdollisuus ottaa 220V tai 380V vai eikö piuha käy suoraan Suomalaiseen pistorasiaan?
Varmaan moni ei vertaa autonkäyttöä/polttoaineenkulutusta matkoihin, jotka voi sotkea myös fillarilla. joka päivä 20 km (oletus lataus 1krt vrk.), on aika vähän ajoa ja toisille normaaliajossa voi se 10l/100km kulua, kun ajo on erilaista.

Jotkut hybridit sitten lämmittää autoa/akkuja polttomoottorilla, kun sähköllä ei muuten pääsisi portista ulos, ku olisi akku loppu.

Voihan sitä sähköautoa ladata tavan pistorasiasta 8-13A (rajoitettu virta), jos ei ole kiire mihinkään. 16A jatkuva lataus on oikeasti schukolle melkonen kuormitus, jos sellaista virtaa autoon saa tungettua. Samoin aurinko paistaa harvvoin yöllä, jolloin autoa yleensä ladataan. Jos taas tarvii autoa kerran viikossa ,niin mikäs siinä on latailla sitä au´rinkopaneeleilla. Tollanen hybridi on tietty akkukapasiteetiltaan eri verrattuna sähköautoon, joten jos vähän ajaa, niin voi sitä aurinkopaneeleilla ladata ja päästä "halvalla". Myöskin tuollaiseen lyhyeen ajoon pieniakku on riittävä. Verotuksellisestikin järkeviä, kun samaan rahaan saa kalliimman auton, vaikkei sitä lataisikaan koskaan.
2007 R 320cdi
Wrathchild
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Ke 20.02.2008 06:53
Paikkakunta: Uurainen

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Wrathchild »

Itsellä työmatka 26km suuntaansa keskinopeus n. 65-70km/h, seutu on jokseenkin mäkistä puolet matkasta.
Tavallaan kutkuttas tämä hybrid auto vaihtoehto. Varsinkin kun taloudessa maksetaan lähelle 2000€ dieselveroja W164 ja S211 320 toimesta. Toki paljon ostaa diisseliä ja maksaa veroja uuden auton ostoon tarvittavalla rahalla.. :D Mutta uusi (kätetty)auto olis aina uusi. Pystyykö esim normi lämpötolpasta imuroimaan latauksen?
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Wrathchild kirjoitti:IPystyykö esim normi lämpötolpasta imuroimaan latauksen?
Minkälainen on normi lämpötolppa? Sellainen jossa on jännite jaksotettuna pakkaskelillä, sitä pitempään mitä kylmempi?

Shukosta lataaminen on tarkoitettu tilapäiskäyttöön mutta latausvirran rajaamalla toimii sekin. Pitää vaan odotella aika pitkään jos sähköä saa jaksoittain ja ladataan pienellä virralla. Jos taas jatkuvasti sähköt päällä ja sietää vaikka jatkuvan 10 A latausvirran niin riittää mainiosti työpäivän aikana tai kotona yöllä lataamiseen.
Wrathchild
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Ke 20.02.2008 06:53
Paikkakunta: Uurainen

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Wrathchild »

Töissä on siis lämmitystolpat, mihin säädetään kotia lähtemisaika. Esim 8h, niin ajastin hyppää 6h jälkeen päälle. Kovilla pakkasilla moni sitten käyttää 2+2h lämmitysaikaa, käymällä kesken päivän kääntämässä kelloa..
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

DBFI kirjoitti: Shukosta lataaminen on tarkoitettu tilapäiskäyttöön mutta latausvirran rajaamalla toimii sekin.
Mitä tämä "tilapäiskäyttöön" tarkoittaminen noin käytännössä meinaa? Jos hybridissä on suuruusluokkaa 10kWh akku, ja 10A pistokkeesta (ei tolppa vaan ihan tavallinen pistoke vaikka autotallissa) saa 230V * 10A = 2,3kW, eli akun lataaminen tyhjästä täyteen kestää n. 10kWh / 2,3kW = vajaa 4,5h, niin kai sen voi siellä tallissa ladata vaikka joka yö?
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Tahtooglcn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Su 22.10.2017 10:05

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Tahtooglcn »

Juuri noin minä teen joka yö. Kotilatausaseman tekokin on käynyt mielessä, mutta noin vähäistä virtaa tuntuu saavan tavallisesta pistorasiasta ihan ongelmitta. Rasia ei kuumene lainkaan, kuumeneminenhan kertoisi sen olevan hiukka kovilla. Joskus latasin samasta rasiasta huonon jatkojohdon avulla Teslaa, ja silloin kyllä kuumeni. Kun otti jatkojohdon pois, ei enää kuumentunut, mutta lämpeni. Ja glcn tapauksessa ei huomaa minkäänlaista lämmön nousua latauksen missään vaiheessa. Se on kuitenkin vain 1,7 kilowatin teho, millä tuo schukosta lataa. Ei siis paljon mitään. Samantehoisia sähkölaitteita käytetään normirasioista vaikka kuinka paljon. Tavallinen pieni lämpöpuhallinkin on tyypillisesti 2000 wattinen.

Saa nähdä, tuleeko sitä tonnin latausasemainvestointia edes tehtyä. Latausajika kotona sen avulla puolittuisi, se olisi ehkä isoin asia.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

tj86430 kirjoitti: Mitä tämä "tilapäiskäyttöön" tarkoittaminen noin käytännössä meinaa? Jos hybridissä on suuruusluokkaa 10kWh akku, ja 10A pistokkeesta (ei tolppa vaan ihan tavallinen pistoke vaikka autotallissa) saa 230V * 10A = 2,3kW, eli akun lataaminen tyhjästä täyteen kestää n. 10kWh / 2,3kW = vajaa 4,5h, niin kai sen voi siellä tallissa ladata vaikka joka yö?
Auto lataa yksivaiheisella kaapelilla maksimissaan 3 kW:n latausteholla (GF54.10-P-0010FGH). En ole paksusähkömiehiä, referoin vain auton käyttöohjekirjaan jossa määritellään tuo shuko kaapeli vain tilapäiskäyttöön (mitä se sitten tarkoittaakin).

10 A latausvirta oli omasta mielestäni sopivasti rajattu eli yllä totesinkin yön yli lataamisen onnistuvan.

Jos taas lämmitystolppa on pari tuntia päällä ja jos niitä on useampia kytketty yhden 16 A sulakkeen taakse niin siinä parin tunnin aikana ei välttämättä auton akku tule täyteen. Jos taas saa ladata koko työpäivän niin latautuu helposti täyteen.
Avatar
AMGMika
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 20.09.2015 14:20

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja AMGMika »

Wrathchild kirjoitti:Töissä on siis lämmitystolpat, mihin säädetään kotia lähtemisaika. Esim 8h, niin ajastin hyppää 6h jälkeen päälle. Kovilla pakkasilla moni sitten käyttää 2+2h lämmitysaikaa, käymällä kesken päivän kääntämässä kelloa..
Mulla on työpaikan pihalla ihan tavallinen vanhanliitonlämmitystolppa jossa kahden tunnin ajastin. Tuosta on kohta vuosi tullu työpaikan päässä latailtua autoa.
Pari kertaa pitää käydä kelloa veivaamassa jos on akku ajettu tyhjäksi. Latausaika tosiaan on tuo 4,5 tuntia tyhjästä.

Ei kyllä ole ainakaan mulla ollu tuon kanssa mitään ongelmia vaikka nyt talvella on muissa tolpissa ollut autot lohkolämppärissä. Tää on todella vanha talo eli ei varmaan mitään viimestä haitekkiä nuo piuhat ja tolpat ole.
Kotona lataan webaston latausasemalla. Ihan täysin vois ladata normipistorasiastakin, mutta ostin tuo latausaseman lähinnä sen takia, että on nopeampi tökätä auto laturiin. Tietysti nyt talvella ollut kätevä kun on auto latausemassa kiinni ja esilämmitys päällä niin ei imaise ajoakusta niin paljon virtaa kuin tuolla scukolaturilla.

Ei muuten kuumene mitkään johdot eikä tolpat eikä pistorasiat vaikka latailis tolla scukolaturilla. Ne on ihan höpöjuttuja ne.
- Glc 300 e 4Matic A Business EQ Power amg -20
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

AMGMika kirjoitti:
Mulla on työpaikan pihalla ihan tavallinen vanhanliitonlämmitystolppa jossa kahden tunnin ajastin. Tuosta on kohta vuosi tullu työpaikan päässä latailtua autoa.
Pari kertaa pitää käydä kelloa veivaamassa jos on akku ajettu tyhjäksi. Latausaika tosiaan on tuo 4,5 tuntia tyhjästä.

Ei kyllä ole ainakaan mulla ollu tuon kanssa mitään ongelmia vaikka nyt talvella on muissa tolpissa ollut autot lohkolämppärissä. Tää on todella vanha talo eli ei varmaan mitään viimestä haitekkiä nuo piuhat ja tolpat ole.
Kotona lataan webaston latausasemalla. Ihan täysin vois ladata normipistorasiastakin, mutta ostin tuo latausaseman lähinnä sen takia, että on nopeampi tökätä auto laturiin. Tietysti nyt talvella ollut kätevä kun on auto latausemassa kiinni ja esilämmitys päällä niin ei imaise ajoakusta niin paljon virtaa kuin tuolla scukolaturilla.

Ei muuten kuumene mitkään johdot eikä tolpat eikä pistorasiat vaikka latailis tolla scukolaturilla. Ne on ihan höpöjuttuja ne.
Sanoo hän joka lataa akut 4,5 tunnissa? Eli lataat akkuja sillä 1.8 kW:n teholla kolmen kilowatin sijasta ja silti tiedät että taloyhtiön sulakkeet kestää sekä 3 kW lataamisen että lohkolämmittimet (ja sisälämppärit?) viereisissä autoissa?

Varmasti löytyy pistokkeita joissa sulakkeet kestää sen 3 kW mutta en lähtisi sokkona toisten puolesta takuumieheksi varsinkin jos omat kokemukset rajoitetusta lataustehosta.

Oleellista tässä varmaan kuitenkin se että käytännössä tuon vanhan pikkuakun lataa shukostakin työpäivän tai yön aikana. Uudemman 13.5 kWh:n akun kanssa pitää laittaa laskelmat uusiksi (sähköautoistahan ei tässä threadissa puhuta vaan bensahybrideistä).

Esimerkki sähköalan ammattilaisten näkemyksistä:
http://www.sahkoala.fi/ammattilaiset/ar ... en_lataus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuo kyllä epäilyttää vähän kotiinpäin vetämiseltä, vähän niin kuin rumilus ja kumppanit kylmäaineista puhuttaessa.
Avatar
AMGMika
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 20.09.2015 14:20

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja AMGMika »

DBFI kirjoitti:
AMGMika kirjoitti:
Mulla on työpaikan pihalla ihan tavallinen vanhanliitonlämmitystolppa jossa kahden tunnin ajastin. Tuosta on kohta vuosi tullu työpaikan päässä latailtua autoa.
Pari kertaa pitää käydä kelloa veivaamassa jos on akku ajettu tyhjäksi. Latausaika tosiaan on tuo 4,5 tuntia tyhjästä.

Ei kyllä ole ainakaan mulla ollu tuon kanssa mitään ongelmia vaikka nyt talvella on muissa tolpissa ollut autot lohkolämppärissä. Tää on todella vanha talo eli ei varmaan mitään viimestä haitekkiä nuo piuhat ja tolpat ole.
Kotona lataan webaston latausasemalla. Ihan täysin vois ladata normipistorasiastakin, mutta ostin tuo latausaseman lähinnä sen takia, että on nopeampi tökätä auto laturiin. Tietysti nyt talvella ollut kätevä kun on auto latausemassa kiinni ja esilämmitys päällä niin ei imaise ajoakusta niin paljon virtaa kuin tuolla scukolaturilla.

Ei muuten kuumene mitkään johdot eikä tolpat eikä pistorasiat vaikka latailis tolla scukolaturilla. Ne on ihan höpöjuttuja ne.
Sanoo hän joka lataa akut 4,5 tunnissa? Eli lataat akkuja sillä 1.8 kW:n teholla kolmen kilowatin sijasta ja silti tiedät että taloyhtiön sulakkeet kestää sekä 3 kW lataamisen että lohkolämmittimet (ja sisälämppärit?) viereisissä autoissa?

Varmasti löytyy pistokkeita joissa sulakkeet kestää sen 3 kW mutta en lähtisi sokkona toisten puolesta takuumieheksi varsinkin jos omat kokemukset rajoitetusta lataustehosta.

Oleellista tässä varmaan kuitenkin se että käytännössä tuon vanhan pikkuakun lataa shukostakin työpäivän tai yön aikana. Uudemman 13.5 kWh:n akun kanssa pitää laittaa laskelmat uusiksi (sähköautoistahan ei tässä threadissa puhuta vaan bensahybrideistä).

Esimerkki sähköalan ammattilaisten näkemyksistä:
http://www.sahkoala.fi/ammattilaiset/ar ... en_lataus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuo kyllä epäilyttää vähän kotiinpäin vetämiseltä, vähän niin kuin rumilus ja kumppanit kylmäaineista puhuttaessa.
No tuolla mun scukolaturilla ei tuon nopeampaa edes pysty lataamaan. Hyvin on tolpat kestäny. Puhuin omista kokemuksistani en käsittääkseni ole ketään mihinkään yllyttänyt tai takuumieheksi ryhtynyt? Mä olen taloyhtiöltä pyytänyt luvan tuohon latailuun ja mitään estettä ei kuulemma ollut.
Aion latailla tätä autoa näin toimien tulevaisuudessakin. Uudemman hybridin kanssa sitten katsellaan tilanteet uusiksi. Toivottasti ei DPFI.ltä nyt mene yöunet kun näin toimin :D Mun puolesta jokainen latailkoon vaikka tuulimyllyllä :lol:
- Glc 300 e 4Matic A Business EQ Power amg -20
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

AMGMika kirjoitti: Ei muuten kuumene mitkään johdot eikä tolpat eikä pistorasiat vaikka latailis tolla scukolaturilla. Ne on ihan höpöjuttuja ne.
AMGMika kirjoitti: No tuolla mun scukolaturilla ei tuon nopeampaa edes pysty lataamaan. Hyvin on tolpat kestäny. Puhuin omista kokemuksistani en käsittääkseni ole ketään mihinkään yllyttänyt tai takuumieheksi ryhtynyt?
OK, luin huolimattomasti aiemman viestin jos siinä sanottiinkin että höpöjuttuja vain omien töpsöleidesi osalta ja sillä rajoitetulla virralla johon oma letkusi riittää. Vai tapahtuiko tuossa välissä sittenkin jotain... :) No, lyhyt on omakin muistini.
Tahtooglcn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Su 22.10.2017 10:05

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Tahtooglcn »

Eiköhän tuo pikkuinen latausteho ole vakio glcn mukana tulevissa schuko-piuhoissa. Eikä se latausteho päätä huimaa, vaikka olisi millaiset piuhat ja latauspisteessä tarjolla olevat tehot. Mutta pieneen akkuun tuo nopeampi vaihtoehto eli parin tunnin latausaika on ihan riittävä. Eikä neljän tunnin eli hitaampi latausaikakaan ole yöllä tai vaikka työpäivän aikanakaan minkäänlainen ongelma. Ainoa ongelma pienistä lataustehoista syntyy aikahinnoitelluissa maksullisissa latauspisteissä. Niissä ladattu sähkö käy niin kalliiksi, että bensalla ajaa halvemmalla.Esimerkiksi Helsingin Helen hinnoittelee omat pisteensä hybrideille kannattamattomiksi. Ne ovatkin sitten melkein aina käyttämättömiä paria poikkeuspaikkaa lukuunottamatta. Ne poikkeuspaikat ovat niitä, joissa lataava auto ei joudu maksamaan kantakaupungin pysäköintimaksua.
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Ilmeisesti tosiaan Schuko-pistokkeella oleva latauspiuhat on yleisesti rajoitettu 8A:iin. CEE-pistokkeella löytyisi sitten 16A vaihtoehtojakin mode 2:ssa (en tiedä onko mersulla). Mode 3:lla sitten mahdollisesti enemmän.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Wrathchild
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Ke 20.02.2008 06:53
Paikkakunta: Uurainen

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Wrathchild »

Edit: Sain jo tiedot muualta...
Naasty
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: To 08.11.2018 14:05

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Naasty »

Tere,
Farmari hybridi Mersuun (2018)
Pitäisi saada taakse (takaluukun keski kohdalla) kromi listan tilalle musta lista.
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Tilattu uusi C300e 4Matic A Business Avantgarde. 3 vuoden leasing, kuten tämä nykyinenkin.

Siinä on 13,6 kWh akku, eli yli tuplat tämä nykyinen C350e 6,4 kWh

Nyt mittarissa 80 000km. Koko reissun keskikulutus 4,4 l/100km.

Akku ladattu päivittäin. Eli luokkaa 1000 kertaa on jo. Jossain artikkelissa muistaakseni oli maininta, että tällanen perus-litium-akku kestää n. 1000 latausta ilman kapasiteetin laskua :shock:

Viime aikoina olen kyllä huomannut, että akku ei enää kestä yhtä hyvin, kuin aluksi. Sanoisin, että useampi kilsa on pudonnut toimintamatkasta. Ehkä 2. Eli kesäkelillä matka ihanneoloissa alunperin 26 km -> nyt 24 km. Kaupungin sahaavassa liikenteessä alunperin 20 km -> nyt 18 km. Miten sitten mahtaa toi kuluminen jatkua? Onhan siinä sekin mahdollisuus, että menee nopeestikin huonoksi. Saa nähdä miten käy, kun tulee pakkaset.

Hienoa mielestäni on, että tämä auto on toiminut koko matkan ilman ainuttakaan vikaa. Vaikka siis on uutta tekniikkaa.

Kaiken kaikkiaan arvosanani C350e autolle on 9 / 10. Olisi ollut 10, jos olisi isompi akku. Odotuksissa on siis uusi arvosanan 10 auto. Ja vielä neliveto, eli 10+ :clap:
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Vastaa Viestiin