bensiini hybridi

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja zukka »

Minkä hintainen olisi akku+vaihto ollut jos menisi omasta pussista?
Näkyykö tälläisestä lataushistoria?
Mietin että onko ollut jatkuvasti lähes tyhjänä ja ottanut siitä siipeensä muita enemmän.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Onko tuo 350e akku remanufactured osana 6500 vai saako siitä vielä tonnin pois palautusosasta (alv 0).
https://mercteil.com/search?keyword=A2053402800

Normi testerillä ei näe muuta kuin ladatut kilowatit. Veikkaan että akku olisi todennäköisemmin kulahtanut sen takia että on aina 100% ladattuna (laturissa heti ajon jälkeen kotona tai jopa kotona ja töissä tms.). Muistaakseni ohjekirja ei tuohon aikaan antanut minkäänlaisia latausohjeita kun taas nykyään suositellaan välttämään täyteen latausta ja myös auton valikot tukee tätä. Plugarilla vaan heikosti varaa jättää akku 80%:n SOCille tai sitten pitäisi aina ajastaa lataus lähtöajalle (ja eikös mercedes me:llä ainakin ollut isoja vaikeuksia ohjata latausaikaa).

Seisonnan aikana akku ei saisi olla ihan tyhjä mutta eihän se alle 10%:n menekään ajossa. Jotain 20 - 35 % suosittelevat pidemmälle seisonnalle, jää vielä purkautumisvaraa optimivarausasteelle.
j0ht0täht1
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Pe 25.02.2022 10:55

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja j0ht0täht1 »

zukka kirjoitti: Pe 25.02.2022 22:47 Minkä hintainen olisi akku+vaihto ollut jos menisi omasta pussista?
Näkyykö tälläisestä lataushistoria?
Mietin että onko ollut jatkuvasti lähes tyhjänä ja ottanut siitä siipeensä muita enemmän.
Vehon kautta alkuperäinen akusto tehtaalta reilu 10t€ ja työt päälle. Toki jos itse tilaa ja mahdollisesti vielä vaihtaa, niin jokusen touhutonnin voi nipistää kokonaishinnasta.

Akuston lataushistoriaa ei saa selvitettyä, ainakaan Veholla. Se on kaikissa käytetyissä hybridi-/sähköautoissa oma piilevä riskinsä, joka on vain otettava. Toki riskiä voi hieman pienentää ostamalla auton, jossa on akuston takuuaika/-km jäljellä, jos hommat menee etelään. Kohdallani riittävän huono tuuri kääntyikin lottovoitoksi.
E350GLC
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: La 23.04.2022 16:09

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja E350GLC »

Itsella E350e 2018 ja vuodi sitten kun veholla mittasivat akuston kapasiteetin tulos oli 70,1 auto näytti täydellä latingila matkaksin21km nyt viimeviikolla mittaus tulos olin70,26 ja auto näyttää täydellä latingilla ajomatkaksi 16km.
Jotenkin kuvittelen että joku nyt mättää vehon testeissä, onko jotain yksityisiä jotka tekee noita akuston mittauksia?
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Kai tuo lukema on ihan star'illa luettu korkeajänniteakun ohjainlaitteelta. Testeri antoi ohjeet akun lataukselle ennen testiä oikean lukeman saamiseksi.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 959
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Sen järjestelmän antaman kapasiteetin voi lukea Starilla, eli onnistuu kyllä monelta forumilaiselta. Allekirjoittanut ainakin voi täällä Hämeenlinnassa tsekata sen.

Mutta siis sulla varmaan vähän nyt oppinu huonoille tavoille se akku ja mittariston laskuri. Olisikko mahdollisesti vedelly sport moodilla tjsp pidemmän aikaa.

Pistä se akku arvioimaan uudelleen kapasiteetti niin että aja akku alle 30%, pistä ovet lukkoon ja odota vähintää 90 minuuttia, sitten käy pistää latinkiin, lukitse ovet ja anna ladata täyteen, kun lataus valmis niin piuha irti ja takas lukkoon, odota yli 90 minuuttia. Tämä saa BMS yksikön laskemaan sen kapasiteetin uusiksi. Tää voi vaikuttaa jo hieman siihen mittariston kilometriarvioon.

Sitten aja eco moodissa oikeen sellasta nättiä ajoa, jos tarve nostaa maantienopeuteen niin paina sen verran kaasua että kone käynnistyy jne. Kyllä ne kilsat siitä muutaman ajokerran jälkeen mittaristossa alkaa nousee.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
E350GLC
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: La 23.04.2022 16:09

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja E350GLC »

Ok, kiitos vastauksesta. Tarvii testata miten käy kun noudatan noita ohjeita :thumbup:
Avatar
tovayryn
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2152
Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

Aiemmin ketjussa joku puhui lohkolämmittimestä moottoriin ja se tyrmättiin täysin.
Kuitenkin joku sanoi, että kovalla pakkasella auto käynnistää polttomoottorin eikä sähköjä, kun lähdetään ajamaan..
Minusta tällöin ei lohkolämmitin olisi turha polttomoottorille, ettei sitä esim -25 pakkasessa käynnistettäisi kylmänä?

Miten näissä hyprideissä sitten ajon aikana tuo polttomoottorille vaihto tapahtuu? Kylmä kone vain käynnistyy tarvittaessa, kun esim akuista loppuu virta?
Kuvitellaan tilanne, että ajetaan 100kmh kylmässä pakkasessa ja lennosta lähtee sitten moottori käyntiin akkujen rinnalle. Silloinhan moottori joutuu heti "töihin", kun on käynnistynyt. Onko näissä jotain systeemiä, mikä pitää moottorin lämpimänä?
X253 glc350e

ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi

www.alvastonauto.fi
M-B Emperor
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: To 04.03.2021 09:36

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja M-B Emperor »

ArrY kirjoitti: Ti 30.03.2021 19:50 huolenpitosopimus kuinka moni on hankkinut, kokemuksia esim 3 vuoden jalkeen olisko tullut halvemmaksi maksaa huollot ja korjaukset itse
Huolenpitosopimus alkaa kiinnostaa kun aina vaan enemmän tulee edellisen viestin kaltaisia tapauksia. Ei kauheasti auta vaikka olisi pieni vika joka rikkoo auton jos merkkihuolto ei sitä pientä vikaa tunnista ja osaa korjata.

Se kokemus kolmen vuoden ajalta (jos oikein tulkitsin edellisen tekstin) ei oikein itseäni kiinnosta. Siitähän ekat kaksi vuotta kattaa kuitenkin takuu. Seuraavat kolme vuotta kiinnostaisi, ja siitä eteenpäin vuodet, kuinka kauan kukakin sitten uutta autoa pitääkin. Vai saiko huolenpitosopimuksen siirrettyä uudelle omistajalle?

Joskus vuosia sitten sain kovalla vaivalla tiedot kuukausimaksuista ekan kolmen vuoden jälkeiseltä ajalta. Nykyisellään huijataan tahallaan suht pienillä maksuilla sille ajalle kun huolenpitosopimusta ei oikeasti tarvitakaan. Onkos kukaan selvittänyt nykyistä hintatasoa vaikka näille hybrideille sen kolmen vuoden jälkeiselle ajalle?

onhan huoltojen hinnat 2lle eka vuodelle varmasti useita satasia heittäsin lonkalta n 500 -600 euroo/ vuosi
Aika vanhaan viestiin vastaus, mutta kuitenkin. Lopputalvesta tuli hankittua 2019 vuoden C200 4 matic farmari kevythybridillä ja siihen sai huolenpitosopimuksen kun ensimmäisellä omistajalla oli ollut (3v / 30 tkm). Nyt siinä on 3v jatko ja 15 tkm/vuosi, eli 75 tkm:iin asti. Hintaa 87 €/kk. Omistajan vaihdon yhteydessä on aikaraja jonka sisällä uuden omistajan/haltijan täytyy ottaa huolenpitosopimus, taisi olla pari kuukautta.

Yhdestäkään huollosta ei ole vielä kokemusta, mutta liikkeen huoltotiskillä sanoivat sen hetken hinnat 3 tulevalle vuodelle ja tokihan niissä tappiolle jää, mutta kovin paljon kuluvien osien vaihtoa tai teknistä vikaa ei vaadita, että pääsee jo omilleen. Ja ennen kaikkea saa mielenrauhan, eikä tarvitse murehtia jos jotain vikaa tulee. Tosiaan esim. tuulilasinpyyhkijätkin kuuluu sopimukseen ja ainakin sanoivat että tekniset viat sekä esim. jarrujen uusinnat kuuluvat myös. Koriin/sisustukseen liittyvät viat/kulumat eivät sen sijaan ymmärtääkseni kuulu.
S205 C200 4Matic EQ-Boost -19
W203 C180 Kompressor -04
Sjorma
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ti 05.10.2010 15:38
Paikkakunta: Kotka

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Sjorma »

tovayryn kirjoitti: Ti 05.07.2022 04:22 Aiemmin ketjussa joku puhui lohkolämmittimestä moottoriin ja se tyrmättiin täysin.
Kuitenkin joku sanoi, että kovalla pakkasella auto käynnistää polttomoottorin eikä sähköjä, kun lähdetään ajamaan..
Minusta tällöin ei lohkolämmitin olisi turha polttomoottorille, ettei sitä esim -25 pakkasessa käynnistettäisi kylmänä?

Miten näissä hyprideissä sitten ajon aikana tuo polttomoottorille vaihto tapahtuu? Kylmä kone vain käynnistyy tarvittaessa, kun esim akuista loppuu virta?
Kuvitellaan tilanne, että ajetaan 100kmh kylmässä pakkasessa ja lennosta lähtee sitten moottori käyntiin akkujen rinnalle. Silloinhan moottori joutuu heti "töihin", kun on käynnistynyt. Onko näissä jotain systeemiä, mikä pitää moottorin lämpimänä?
Tuolla aiemmin ketjussa sivulla 13 kerroin omia kokemuksia.
"Toinen vähän pitempi kauppa-/kylämatka tänään:
yhteensä 106 km, pakkasta iltapäivällä n.18C (nyt kotiin tullessa -22C).
Oli latauksessa 12A/ 2,5 kW teholla esilämmityksen ajan n. 15 min ja akku oli 70% lähtiessä.
HYBRID-tila vaihtoi sähköajon päälle vasta 16 km kohdalla (aiemmin kun kurkin niin E-MODE oli harmaana) sekä pätkittäin käytti moottoria ja sähköä vuorotellen.
Keskinopeus nyt 48 km/h, bensaa 8,6 l/100 km ja akussa 9% kun olin takaisin.
Ajoin viimeiset 2,5 km E-MODE päällä akkua tyhjäksi 22% -> 9% kotipihaan ja salli tuon lämpimälle autolle vaikka pakkanen oli jo kiristymään päin."

Sittemmin olen pakkasella päätynyt siihen, että esilämmityksenkin jälkeen on paras tapa laittaa pakkasella "CHARGE" päälle heti lähtiessä ja ajaa ensin moottori lämpimäksi. Sitten 5-10 km jälkeen "HYBRID" ja kokonaismatkan mukaan ajaa akku tyhjäksi ennen määränpäätä.
Mutta kyllä se moottori kylmänä käynnistyy ja täytyy vain luottaa nykyöljyjen hyvään laatuun.

Uudemmissa malleissa (300E ja MBUX) navi osaa itsekin paremmin optimoida naviin asetetun määränpään mukaan moottorin ja sähkön käytön muttei ole omakohtaista kokemusta miten hyvin toimii.
Katsotaan kun nyt seuraava uusi isompi akkuinen GLC tulee niin iskeekö vielä vanhalle autokuume...
GLC 350E -17
(ed. 508 RXH vm. -13, Passat Variant 2.0FSi 4Motion Sportline -06, E240 Classic 2.6 V6 Sedan - 03
ja paljon muuta sitä ennen)
Tahtooglcn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Su 22.10.2017 10:05

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Tahtooglcn »

Kylmänä tulille ja heti töihin -ongelmaa loiventaa se, että auto liikkuu akkuvirralla vielä hetken senkin jälkeen, kun moottori on käynnistynyt. Näin ainakin, jos energiavirtakaavioon voi luottaa. Eli moottorin täysi kuormitus ei ala sillä silmänräpäyksellä, kun kone käynnistyy.
Siinä on varmaan ihan järkeäkin, jos auto todella toimii niin kuin kaavio näyttää. Akussahan kyllä on aina varausta jäljellä polttomoottorin avustamiseen silloin, kun kone käynnistyy.
Avatar
webastoguru
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Su 30.05.2021 13:46

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja webastoguru »

tovayryn kirjoitti: Ti 05.07.2022 04:22 Aiemmin ketjussa joku puhui lohkolämmittimestä moottoriin ja se tyrmättiin täysin.
Kuitenkin joku sanoi, että kovalla pakkasella auto käynnistää polttomoottorin eikä sähköjä, kun lähdetään ajamaan..
Minusta tällöin ei lohkolämmitin olisi turha polttomoottorille, ettei sitä esim -25 pakkasessa käynnistettäisi kylmänä?

Miten näissä hyprideissä sitten ajon aikana tuo polttomoottorille vaihto tapahtuu? Kylmä kone vain käynnistyy tarvittaessa, kun esim akuista loppuu virta?
Kuvitellaan tilanne, että ajetaan 100kmh kylmässä pakkasessa ja lennosta lähtee sitten moottori käyntiin akkujen rinnalle. Silloinhan moottori joutuu heti "töihin", kun on käynnistynyt. Onko näissä jotain systeemiä, mikä pitää moottorin lämpimänä?
Varmasti moottorin esilämmitys kannattaa tehdä varsinkin talvella, jos siihen vain on mahdollisuus. Esim. kaikissa vanhemmissa W205 dieselmalleissa kalliit NOX -anturiviat vähenee todella paljon, jos moottorin esilämmityksessä käytetään esim. Webastoa.

Mikäli haluaa esilämmittää auton moottorin sähköllä Mersun plugareissa, miksi pitäisi asentaa lisäksi esim. 500 W letkulämmitin. Kaikkiin Mersun latauhybrideihin on tehtaalla jo valmiiksi asennettu kymmenen kertaa tehokkaampi myös puhelinohjauksella toimiva 5,0-5,2 kW:n sähkölämmitin. Tekee vain pienen modifioinnin tähän lämmittimeen, siten että se lämmittää sisätilan lisäksi myös moottorin. Silloin jää myös turhat johtojumpat vähemmälle, kun selviää lämmityksestä sekä latauksesta yhdellä ja samalla latausjohdolla.

Jos on tarvetta lisätä ajomatkaa sähköllä etenkin talvella, silloin ylivoimaisesti paras vaihtoehto on asentaa ladattaviin hybridimalleihin mallikohtainen polttoainekäyttöinen lisälämmitin. Tällöin auton moottorin, sisätilan ja ajoakun esilämmityksen sekä myös ajonaikaisen lämmityksen voi tehdä Mersun omalla Webaston tai Eberin valmistamalla OEM lisälämmittimellä. Se on ohjattavissa suoraan auton omasta järjestelmästä. Eli ajastintoiminnot tulevat multimedianäytölle ja lisälämmittimen puhelinohjaus onnistuu suoraan Mercedes me sovellukseen tulevasta valikosta. Esim. talvella auton omaa ajoakkua ei tarvitse käyttää auton lämmittämiseen. Näin ollen sähköllä ajettaessa auton toimintamatka pitenee huomattavasti. Suurin hyöty tästä saadan vanhemmissa plugareissa varsinkin silloin, kun lataus tapahtuu ilman tehokkaampaa latausasemaa. Tällöin sähköllä tapahtuva esilämmitys kuluttaa ajoakkua jo ennen liikkeelle lähtöä.
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J
Avatar
tovayryn
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2152
Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

Tuli hommattua auto, jossa on lohkolämmitin jo asennettuna. En ole vielä tutkinut, että mikä lämmitin siellä on..
Onko tuo sähkölämmittimen modaaminen lämmittämään moottoria minkälainen homma?
X253 glc350e

ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi

www.alvastonauto.fi
Avatar
webastoguru
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Su 30.05.2021 13:46

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja webastoguru »

Usein Mersun plugareissa moottorin lämmitys sen omalla 5,0 - 5,2 kW:n sähkölämmittimellä onnistuu suhteellisen helposti. Periatteessa vaaditaan vain eri ohjainyksiköiden koodamista ja koodien lisäämistä. Tarvittaessa voi käyttää myös Mersun Webaston tai Eberin mallehin tarkoitettua simulaattoria, silloin koodaamisen tarve vähenee.
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J
Avatar
tovayryn
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2152
Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

Kyllä. Tämän lämmittimen ja periaatteen tiesinkin :)
Onko joku tehnyt näihin tuota modia suomessa sähköiselle lisälämmittimelle?
X253 glc350e

ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi

www.alvastonauto.fi
Avatar
webastoguru
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Su 30.05.2021 13:46

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja webastoguru »

Ainakin koodarit ovat tehneet vastaavia modifiointeja sekä firmat, jotka ovat erikoistuneet OEM lisälämmittimien asennukseen. Tuossa muutostyössä on sama periaate kuin plugareihin asennetaan OEM lisälämmitin, mutta tässä tapauksessa vain pääsee huomattavasti vähemmällä koodaamisella sekä työmäärällä. Koodaukset ja lisävarusteet, tekniikka sekä myös naapuripalstoilla on enemmän ko. aiheesta. Merkkihuoltojen olisi todella helppo tehdä tuo vaadittava muutostyö, mutta heillä ei ole yleensä kiinnostusta tehdä näitä lisälämmittimien modifiointeja.
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

On tälläkin foorumilla palsta näitä koodausohjeita varten. Tuntuu vain olevan aika pieni joukko joka tietojaan jakaa kaikille helposti käytettävässä muodossa (foorumin sponsorit asia erikseen). Naapurilla on kyllä aika lailla samat juorut kuin täällä. Lähinnä hyödyllistä tietoa se että joku asia on tehtävissä niin tietää ettei turhaan hakkaa päätä seinään jotain ongelmaa pähkäillessään.
viewforum.php?f=61
Sami-K
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Su 17.05.2015 19:17

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Sami-K »

C350e -18 ei meinaa enää vaihtaa sähkölle ja E-mode on valikossa harmaana. Silloin tällöin vaihtaa, mutta viime aikoina tapahtunut aika usein että mennään vain polttiksella. Mitään vikailmoituksia ei tule näytölle. Vikakoodeja en ole vielä käynyt lukemassa.

Ilmeisesti vika akussa, mutta kummassa? Pikkuakussa joka apukuskin jalkatilassa, vai peräkontin 12V starttiakussa?

Olisiko jollain kokemuksia ja varaosanumero akulle? Netissä hyviä ohjeita vaihtoon, kunhan vain tietää kumman tilaa :)
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Sami-K kirjoitti: To 04.08.2022 07:04 C350e -18 ei meinaa enää vaihtaa sähkölle ja E-mode on valikossa harmaana. Silloin tällöin vaihtaa, mutta viime aikoina tapahtunut aika usein että mennään vain polttiksella. Mitään vikailmoituksia ei tule näytölle. Vikakoodeja en ole vielä käynyt lukemassa.

Ilmeisesti vika akussa, mutta kummassa? Pikkuakussa joka apukuskin jalkatilassa, vai peräkontin 12V starttiakussa?

Olisiko jollain kokemuksia ja varaosanumero akulle? Netissä hyviä ohjeita vaihtoon, kunhan vain tietää kumman tilaa :)
Melkeinpä pitää koodit lukea ja tarvittessa tutkia lisää jos ei vikakoodeista koodeista selviä. Onhan näitä autoja aika monella foorumilaisella mutta onko kokemusta samasta ongelmasta?

Kai se iso akkukin voi kaput olla, silloin ei ainakaan kulje sähköllä. Huonosta "pikkuakusta" tulee polttomoottoriautoissa vikailmiotus näytölle. Luulisi heikosta starttiakustakin tulevan jotain convenience featureiden pois kytkentäherjaa? Kai vika sinänsä voisi olla kummassa tahansa 12V akussa jos auto pelkää siirtyä sähkölle epävarman bensamoottorin käynnistyksen takia?

Onko muuten tuo pikkuakku tässä oikea akku vai kondensaattori? EPC:ssä normaalin pikkuakun kuva mutta ei mitään Ah-arvoja. Nuo kondensaattoriongelmathan on yleisiä, tälläkin foorumilla juttua.
Upikissa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ke 08.03.2017 18:00

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Upikissa »

Ainakin omassa samanlaisessa kulkineessa tuo pikkuakku on ihan oikea AGM- akku. Akku ulkomuistista taitaa olla kokoluokkaa jotain 11Ah. Tosiaan pikkuakun matalasta jännitteestä tulee herjoja näyttöön.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Zac »

Sami-K kirjoitti: To 04.08.2022 07:04 C350e -18 ei meinaa enää vaihtaa sähkölle ja E-mode on valikossa harmaana. Silloin tällöin vaihtaa, mutta viime aikoina tapahtunut aika usein että mennään vain polttiksella. Mitään vikailmoituksia ei tule näytölle. Vikakoodeja en ole vielä käynyt lukemassa.
Ilmeisesti vika akussa, mutta kummassa? Pikkuakussa joka apukuskin jalkatilassa, vai peräkontin 12V starttiakussa?
Häh? Olen ehkä itse ihan pihalla, mutta eikö "E-modessa" ajata sähköllä eli autossasi (katsoin alta) olevalla 4.4 kWh ajoakulla - ei millään 12V starttiakulla - eikä varsinkaan muistakin mersuista tutulla "pikkuakulla"... :eh:

Siinä ajoakussa näyttää olevan 6v. takuu, joten varmaan kannattaa ainakin ennen vuotta 2024 tuo selvittää. :wink:

Ref.
https://www.autotaloampeeri.fi/sahkoaut ... an20152018
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Sami-K
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Su 17.05.2015 19:17

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Sami-K »

Zac kirjoitti: To 04.08.2022 11:54
Sami-K kirjoitti: To 04.08.2022 07:04 C350e -18 ei meinaa enää vaihtaa sähkölle ja E-mode on valikossa harmaana. Silloin tällöin vaihtaa, mutta viime aikoina tapahtunut aika usein että mennään vain polttiksella. Mitään vikailmoituksia ei tule näytölle. Vikakoodeja en ole vielä käynyt lukemassa.
Ilmeisesti vika akussa, mutta kummassa? Pikkuakussa joka apukuskin jalkatilassa, vai peräkontin 12V starttiakussa?
Häh? Olen ehkä itse ihan pihalla, mutta eikö "E-modessa" ajata sähköllä eli autossasi (katsoin alta) olevalla 4.4 kWh ajoakulla - ei millään 12V starttiakulla - eikä varsinkaan muistakin mersuista tutulla "pikkuakulla"... :eh:

Siinä ajoakussa näyttää olevan 6v. takuu, joten varmaan kannattaa ainakin ennen vuotta 2024 tuo selvittää. :wink:

Ref.
https://www.autotaloampeeri.fi/sahkoaut ... an20152018
Kun e-mode on harmaana, niin silloin ei edes yritä vaihtaa sähkölle, eli on jotenkin vikatilassa. Joskus ajomoodin (Eco, sport jne.) vaihto herättää tämän taas henkiin ja vaihtaa taas hybridille, eli myös sähkölle. Joskus sammuttamisen kautta on taas hybridi käytössä. Ulkolaisia foorumeita kun lueskelee, niin nämä kaksi pikkuakkua on kytköksissä tähän ongelmaan.

Joo ja kyllä se sähköllä ajo toimii ihan sillä isolla akulla...
Sami-K
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Su 17.05.2015 19:17

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Sami-K »

DBFI kirjoitti: To 04.08.2022 09:32
Sami-K kirjoitti: To 04.08.2022 07:04 C350e -18 ei meinaa enää vaihtaa sähkölle ja E-mode on valikossa harmaana. Silloin tällöin vaihtaa, mutta viime aikoina tapahtunut aika usein että mennään vain polttiksella. Mitään vikailmoituksia ei tule näytölle. Vikakoodeja en ole vielä käynyt lukemassa.

Ilmeisesti vika akussa, mutta kummassa? Pikkuakussa joka apukuskin jalkatilassa, vai peräkontin 12V starttiakussa?

Olisiko jollain kokemuksia ja varaosanumero akulle? Netissä hyviä ohjeita vaihtoon, kunhan vain tietää kumman tilaa :)
Melkeinpä pitää koodit lukea ja tarvittessa tutkia lisää jos ei vikakoodeista koodeista selviä. Onhan näitä autoja aika monella foorumilaisella mutta onko kokemusta samasta ongelmasta?

Kai se iso akkukin voi kaput olla, silloin ei ainakaan kulje sähköllä. Huonosta "pikkuakusta" tulee polttomoottoriautoissa vikailmiotus näytölle. Luulisi heikosta starttiakustakin tulevan jotain convenience featureiden pois kytkentäherjaa? Kai vika sinänsä voisi olla kummassa tahansa 12V akussa jos auto pelkää siirtyä sähkölle epävarman bensamoottorin käynnistyksen takia?

Onko muuten tuo pikkuakku tässä oikea akku vai kondensaattori? EPC:ssä normaalin pikkuakun kuva mutta ei mitään Ah-arvoja. Nuo kondensaattoriongelmathan on yleisiä, tälläkin foorumilla juttua.
Tämän keskustelun sivulla 13 oli asiaa ainakin samasta ongelmasta, mutta siitä ei selvinnyt mikä oli loppupeleissä ongelma, tai kumpi akku. Tämä on ilmeisesti kohtuu yleinen ongelma C350e mallissa. Yleisimmin tulee näytölle ilmoitus tuosta akusta, mutta aina ei. Voihan se olla että pian tulee, kun silloin tällöin vielä toimii :)
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Zac kirjoitti: To 04.08.2022 11:54 Häh? Olen ehkä itse ihan pihalla, mutta eikö "E-modessa" ajata sähköllä eli autossasi (katsoin alta) olevalla 4.4 kWh ajoakulla - ei millään 12V starttiakulla - eikä varsinkaan muistakin mersuista tutulla "pikkuakulla"... :eh:

Siinä ajoakussa näyttää olevan 6v. takuu, joten varmaan kannattaa ainakin ennen vuotta 2024 tuo selvittää. :wink:

Ref.
https://www.autotaloampeeri.fi/sahkoaut ... an20152018
Ei vaikuta mitenkään tähän keskusteluun mutta kun tuo 4,4 kWh mainittiin niin taitaa olla autotaloampeerin typo? E350e:lle annetaan sama kokonaiskapasiteetti josta "käytössä" 5 kWh. Netistähän löytyy ihan mitä numeroita vaan mutta se 6,2/5 kWh yleisin. Tosin Daimlerin omassa esittelymateriaalissa kokonaiskapasiteetiksi sanottiin jotain 6,4 kWh.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Zac »

Voi hyvinkin olla että 4.4kWh on tuolla väärä tieto, eri mallista, tai jonkun muun maan variantista, tms.

Kiitos selvityksestä akkujen suhteen - nyt ehkä ymmärrän miksi vikaantunut lyijyakku voi estää ehjän litium-ioniakun toiminnan :-o
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Sami-K
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Su 17.05.2015 19:17

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Sami-K »

Sami-K kirjoitti: To 04.08.2022 07:04 C350e -18 ei meinaa enää vaihtaa sähkölle ja E-mode on valikossa harmaana. Silloin tällöin vaihtaa, mutta viime aikoina tapahtunut aika usein että mennään vain polttiksella. Mitään vikailmoituksia ei tule näytölle. Vikakoodeja en ole vielä käynyt lukemassa.

Ilmeisesti vika akussa, mutta kummassa? Pikkuakussa joka apukuskin jalkatilassa, vai peräkontin 12V starttiakussa?

Olisiko jollain kokemuksia ja varaosanumero akulle? Netissä hyviä ohjeita vaihtoon, kunhan vain tietää kumman tilaa :)
Ongelma korjaantui kun vaihtoi 12V starttiakun. Vinkiksi kaikille jos tulee vastaavaa ongelmaa vastaan.

Vian ollessa päällä näyttöön ei tullut vikailmoituksia ja koodeja en käynyt lukemassa.
mchakkinen
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Su 04.04.2021 17:20

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja mchakkinen »

Itsellä C-sarjan 350e vm. 2017. Nyt on alkanut mietityttämään akuston kunto, sillä todellisia kilometrejä sähköllä ajaen tulee kesäkelillä 10-15km välille, talvella tietysti vähemmän. Vielä edelliskesänä auto ilmoitti rangeksi jopa 23km, tänä kesänä enää max 18km josta siis todellinen range vielä alempi.

Huomasin myös sellaisen, että kun akkua lataa niin sinne menee maksimissaan n. 4kWh. Akun kokohan pitäisi olla reilut 6kWh. Kertooko tämä jostain?

Soittelin asiasta Veholle, 150 EUR maksaa akun kuntotarkastus, joka tosin hyvitetään mikäli akusto menisi takuuvaihtoon. Onko kellään mietteitä asiasta? Sellainen juttu vielä, että auto Saksan tuliainen - toivottavasti se ei vaikuta Mesen takuuseen.
Mercedes-Benz C 350e AMG / W205

Tarkoituksena tehdä auton kanssa pientä projektia, päivittää mm. audiot sekä näyttö.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

mchakkinen kirjoitti: To 15.09.2022 13:39 Itsellä C-sarjan 350e vm. 2017. Nyt on alkanut mietityttämään akuston kunto, sillä todellisia kilometrejä sähköllä ajaen tulee kesäkelillä 10-15km välille, talvella tietysti vähemmän. Vielä edelliskesänä auto ilmoitti rangeksi jopa 23km, tänä kesänä enää max 18km josta siis todellinen range vielä alempi.

Huomasin myös sellaisen, että kun akkua lataa niin sinne menee maksimissaan n. 4kWh. Akun kokohan pitäisi olla reilut 6kWh. Kertooko tämä jostain?

Soittelin asiasta Veholle, 150 EUR maksaa akun kuntotarkastus, joka tosin hyvitetään mikäli akusto menisi takuuvaihtoon. Onko kellään mietteitä asiasta? Sellainen juttu vielä, että auto Saksan tuliainen - toivottavasti se ei vaikuta Mesen takuuseen.
Käy luetuttamassa akun kapasiteetti jollakulla star-harrastajalla. Ohjeiden mukainen "elvytys" saattaisi olla paikallaan sitä ennen.

Tuossa edellä keskusteltiin akuston brutto- ja nettokapasiteeteista, ei sinne kuutta kWh pitäisi mennäkään, taitaa 4 kWh jäädä vielä sen 70%:n sisään (ehjän akun kriteeri).
Muhku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 26.01.2021 19:09

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Muhku »

DBFI kirjoitti: To 15.09.2022 15:04
Ohjeiden mukainen "elvytys" saattaisi olla paikallaan sitä ennen.
Mitä tarkoitetaan tällä "ohjeiden mukaisella elvytyksellä"?
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Muhku kirjoitti: La 17.09.2022 00:09
Mitä tarkoitetaan tällä "ohjeiden mukaisella elvytyksellä"?
Testeri antaa ohjeet siinä kun lukee akun kapasiteetin. En muista ulkoa tarkemmin mutta kuvakaappaus pitäisi löytyä foorumilta jostain.
Vastaa Viestiin