bensiini hybridi

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

SEC420 kirjoitti: To 25.02.2021 18:30 Kyllähän sukosta voi ladata, jos on pistorasia kunnossa. Itsellä tulossa elokuussa hydrid ja selvitellyt asiaa tässä hetken. Itse olen päätymässä johtoon, jossa on latausvastuksen säätö mahdollisuus.
EDIT: latausvirran säätöjuttu tarkentuikin jo.

Kaikki uudet mersut taitaa ladata joko kahdesta tai kolmesta vaiheesta. Shukolla pärjää jos ei tarvitse koko lataustehoa koskaan käyttää kunhan pistokkeet on kunnossa.
Viimeksi muokannut DBFI, La 27.02.2021 14:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ArrY
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: To 11.02.2021 14:55

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja ArrY »

sukopistokkeesta lataaminen myyjän mukaan lyhentää akun käyttöikää, mulla on tallissa valmiina 16amp pistoke minkälaisia on ns. matkalaturit jotka voi suoraan kytkeä ko pistokkeeseen
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

ArrY kirjoitti: To 25.02.2021 18:59 sukopistokkeesta lataaminen myyjän mukaan lyhentää akun käyttöikää, mulla on tallissa valmiina 16amp pistoke minkälaisia on ns. matkalaturit jotka voi suoraan kytkeä ko pistokkeeseen
Sanoiko mitään teknistä perustelua käyttöikäargumenttiin? Melkein väittäisin päinvastoin ja tehokkaamman laturin saa aina halutessaan toimimaan pienemmällä virralla.

Meillä 16A voimavirtapistokkeeseen kytketty wallbox. Ei sitä mukaan ja matkaan ole otettu mutta sillä ajatuksella kuitenkin pistokkeella kytketty. Melkein minkä tahansa purkin varmaan pystyy kytkemään pistokkeella sen sijaan että laittaisi kiinteän johdon.
Tahtooglcn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Su 22.10.2017 10:05

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Tahtooglcn »

Ai että suko- lataus lyhentää akun ikää. Tuo on wallboxin myyntipuhetta. Jonkin verran olen akkuasiantuntijoiden kanssa ollut tekemisissä, ja he ovat kertoneet, että akun eliniän kannalta nimenomaan paras on mahdollisimman hidas lataus. Akun elinikää lyhentää pikalataus suurella teholla tasavirralla, koska se tarkoittaa nopeampia muodonmuutoksia elektrodeissa. Hitaassa latauksessa muutokset hitaampia. No pikalataus nyt aika harvassa plugarissa edes mahdollista ja tuskin se 3,7 tai 7,2 kilowatin latauskaan akulle nopeuden vuoksi vielä pahaa tekee.

Tietenkin jos on huono sukorasia, se voi kuumentua ja aiheuttaa jopa tulipaloriskin. Itse en ole kyllä löytänyt niin huonoa suko-rasiaa, että vakiopiuhan 8 ampeerin lataus olisi sitä käytännössä tuntuvasti edes lämmittänyt. 1,8 kilowatin latausteho tuosss suunnilleen sama kuin lohko ja sisälämppäri yhteensä.

Hidashan se suko on, siksi itsekin kiinteää harkitsin. Mutta asennettuna yli 1500 euron hinta hillitsi. Noin pikkuisen akun tapauksessa aika sama, täyttyykö vajaassa neljässä vai vajaassa kahdessa tunnissa.
oem
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Ma 20.07.2020 07:58

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja oem »

Lataan minäkin 8A laturilla. Tarve isommalle ampeerimäärälle tulee silloin jos tarvitsee/viitsii ladata kesken päivän lisää mutta toistaiseksi tuo
10.9kWh akku on riittänyt päiväksi kerrallaan. Varalle olen hankkinut 10/16A latausjohdon mukana pidettäväksi jos on kiireempi ladata ja virtaa saatavilla ja aikaa käytettävissä.
A250e 2020 W177
Tahtooglcn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Su 22.10.2017 10:05

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Tahtooglcn »

Minulla siis vielä pienempi akku, mutta sen saa 8 ampeerillakin helposti parikin kertaa päivässä täytettyä. Ja jos vielä käy välillä paikassa, jossa voi ihan 3,7 kwn teholla ladata, tulee toisinaan yhden päivän aikana ladattua ja ajettua liki 20 kwhn sähköt. Eikä polttomoottorin siis tarvitse pörähtää käyntiin kertaakaan.
Avatar
SEC420
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 154
Liittynyt: Ke 25.07.2018 12:36

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja SEC420 »

DBFI kirjoitti: To 25.02.2021 18:50
SEC420 kirjoitti: To 25.02.2021 18:30 Kyllähän sukosta voi ladata, jos on pistorasia kunnossa. Itsellä tulossa elokuussa hydrid ja selvitellyt asiaa tässä hetken. Itse olen päätymässä johtoon, jossa on latausvastuksen säätö mahdollisuus.
Mikäs se sellainen latausvastus on? Tarkoitatko sitä signaalilinjaa jolla latausasema kertoo autolle maksimivirran?

Kaikki uudet mersut taitaa ladata joko kahdesta tai kolmesta vaiheesta. Shukolla pärjää jos ei tarvitse koko lataustehoa koskaan käyttää kunhan pistokkeet on kunnossa.
Anteeksi, kirjoitin vähän huonosti, korjasin tekstiä.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 959
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Kaikki ne missä maksimilatausteho on 3,6kWh ovat yksivaiheisia. Eli nämä 1. sukupolven plug-in hybridit. Niissä on siis pistokkeesta kytketty vain yksi vaihe auton sisäiseen laturiin.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
1tumppi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Su 28.06.2020 10:33
Paikkakunta: IISALMI
Viesti:

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja 1tumppi »

Sitten sanotaan että patteriautojen ajaminen on halpaa! :shock:

Bensa tai dieselin ajajat saa 7000€ koko tekniikan uusiks, sähköauto läjän kaapeleita. Huh huh
Tämän hetkinen kalusto
MB R 320 cdi-06
MB 817 -90
Doppstadt AK-430 murska. MB 430hp v6 moottorilla.
Scania 144 R -98
Chryster town country 3.8 -05
Ford Transit -10
Suzuki GSX 1100 F
1tumppi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Su 28.06.2020 10:33
Paikkakunta: IISALMI
Viesti:

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja 1tumppi »

Kaikenlaisia juttuja on tullut luettua sähköautoista ja on tullut funtsittua että mennäänköhän autokaupassa samaan kun kultaisella 90 luvulla kun yritti reilun 10 vuotta vanhan Datsunin vaihtaa liikkeessä niin sanottiin että kannattaa itse myydä että saat siitä jotain ja tule sitten meiltä ostamaan.

Käyköhän 10 vuotta vanhojen sähköautojen samalla tavalla koska ei kauppiaat tiedä miten huonossa kunnossa akut ja muukin heikkenevä sähkölaitteisto on? :roll:

Tietysti autokanta saadaan nuorennettua kun autotehtaan takuuajan päätyttyä laitetaan auto paaliin.
Tämän hetkinen kalusto
MB R 320 cdi-06
MB 817 -90
Doppstadt AK-430 murska. MB 430hp v6 moottorilla.
Scania 144 R -98
Chryster town country 3.8 -05
Ford Transit -10
Suzuki GSX 1100 F
wäkä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ti 09.03.2021 22:52

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja wäkä »

Oma 2015 vuoden c350e ei anna laittaa E-MODE:a lainkaan päälle eikä käytä HYBRID ajotilallakaan kuin pelkkää polttomoottoria. Onko muilla kokemuksia? Ulkolaisilla foorumeilla ollut samaa ongelmaa ja korjaantunut vaihtamalla 12V akun?
wäkä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ti 09.03.2021 22:52

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja wäkä »

Remppa kirjoitti: Ke 10.03.2021 07:09
wäkä kirjoitti: Ti 09.03.2021 22:55 Oma 2015 vuoden c350e ei anna laittaa E-MODE:a lainkaan päälle eikä käytä HYBRID ajotilallakaan kuin pelkkää polttomoottoria. Onko muilla kokemuksia? Ulkolaisilla foorumeilla ollut samaa ongelmaa ja korjaantunut vaihtamalla 12V akun?
Onko ongelmaa vaan tälläisellä kovemmalla pakkasella? Siellä taitaa olla useampi muuttuja joita auto tarkastelee, ennen mahdollisuutta ajaa sähköllä. Koneen tarvii olla tarpeeksi lämmin, kopin lämpötila suht kunnossa, jne. Itelläkin tämä aamu -18C piti ajaa 12km moottoritietä, jonka lopussa kaasulta nostaessa sammutti moottorin. Siitä sitten pääsi ajeleen 1km ennenkun käynnisti uudelleen moottorin. Loput työmatkasta ~2km kaupungissa meni sähköllä. Eli tosta noin 20km matkasta meni sähköllä vain ~3km.

Tietäjät voi korjata, jos näissä on iha olennaista vikaa, joka ei johdu lämpötilasta, kun ei pääse ollenkaa sähköllä ajeleen.
Maanantaista asti ollut kokoajan vika, vaikka ajanut töihin 45km, luulis koneen lämpeevän tolla matkalla.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 959
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Tarkista että ilmastointi on säädetty johonkin järkevään lämpötilaan (vaikkapa 18-19 astetta) ja voit vielä kokeilla pistää A/C offiin. Et kertonut mitään oleellisia tietoja kuten että kuinka kylmä ulkona on (pohjoisessa on ollut jotain 30 asteen pakkasia), onko auto ollut latauksessa, oletko esilämmittänyt sitä jne jne.

Sen starttiakun voinee testata ihan perinteisellä akkutesterillä. Kuntoa voi myös arvioida katsomalla jännitteen sekä virran huoltovalikosta (kilometrinäytössä, virta-avain 1. asennossa, luuri ylös -nappi pohjassa yhtä aikaa OK nappia n 5-10s ajan).

Jos auto starttaa normaalisti, epäilen että vika olisi starttiakussa, mutta ei se mahdotonta ole. Tuohan lataa sisäänrakennetulla laturillansa myös sen starttiakun kun auto on piuhan päässä. Kannattanee laittaa stariin kiinni ja katsoa löytyykö jotain vikakoodeja.

Forumilaisten stareja voi etsiä tästä linkistä, siellä on oikeen komee karttakin.

viewtopic.php?f=3&t=114363
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
wäkä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ti 09.03.2021 22:52

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja wäkä »

amatoori kirjoitti: Ke 10.03.2021 16:55 Tarkista että ilmastointi on säädetty johonkin järkevään lämpötilaan (vaikkapa 18-19 astetta) ja voit vielä kokeilla pistää A/C offiin. Et kertonut mitään oleellisia tietoja kuten että kuinka kylmä ulkona on (pohjoisessa on ollut jotain 30 asteen pakkasia), onko auto ollut latauksessa, oletko esilämmittänyt sitä jne jne.

Sen starttiakun voinee testata ihan perinteisellä akkutesterillä. Kuntoa voi myös arvioida katsomalla jännitteen sekä virran huoltovalikosta (kilometrinäytössä, virta-avain 1. asennossa, luuri ylös -nappi pohjassa yhtä aikaa OK nappia n 5-10s ajan).

Jos auto starttaa normaalisti, epäilen että vika olisi starttiakussa, mutta ei se mahdotonta ole. Tuohan lataa sisäänrakennetulla laturillansa myös sen starttiakun kun auto on piuhan päässä. Kannattanee laittaa stariin kiinni ja katsoa löytyykö jotain vikakoodeja.

Forumilaisten stareja voi etsiä tästä linkistä, siellä on oikeen komee karttakin.

viewtopic.php?f=3&t=114363
On ladattu ja pakkaset olleet myös noin 5-7 astetta täällä hämeenlinnassa, käyn huomena länsi-autossa katsomassa akun kondiksen.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 959
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Pistin sulle yv:llä numeron, vaikutan itsekin samaisessa kaupungissa. Kai sitä voisi ensin starilla hieman vilkaista.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
wäkä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ti 09.03.2021 22:52

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja wäkä »

amatoori kirjoitti: Ke 10.03.2021 17:29 Pistin sulle yv:llä numeron, vaikutan itsekin samaisessa kaupungissa. Kai sitä voisi ensin starilla hieman vilkaista.
Käytin siellä länkkärissä, akku vaihdettiin ja taas pelaa! Siinä oli vika..
W176-91
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ma 27.07.2020 14:45

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja W176-91 »

A250e lataukseen liittyen talviloskassa/vesisateella. Kotosalla latailen perus lämpötolpasta autoa, sukolaturissa olevalle mötikälle ei ole muuta paikkaa kuin olla maassa takarenkaan takana. Onko tietoa laturin IP luokituksesta? onko vaaraa että laturi makaa sään armoilla vai täytyykö virittää jonkin kauppakassi DIY suoja :D
Viimeksi muokannut W176-91, Pe 12.03.2021 11:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 959
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Remppa kirjoitti: Pe 05.03.2021 07:53 Moro,

Voisin laitella päivitystä hieman eksoottiseen tilanteeesen oman plugarin kanssa. Taitaa löytyä höpinää sivuilta 11-12 asiasta.
Tosiaan oma C 350 e (S205) 2015 PTC-lämmitin oli hajonnut ja sitä piti lähteä vaihtamaan yhteistuumissa autokaupan kanssa, jolta tuon käytetynä ostin.
Autoo tutkittu/korjattu: Veho -> Mekonomen -> Veho.

Vehon eka diagnoosi oli viallinen PTC-moduuli. Koitettiin 10tkm ajettua vaihto-osaa tilalle Mekonomenillä ilman tuloksia.
Takasin Veholle kokopäivän valohoitoon, jonka tuloksena vika tarkentui korkeajännitejohtosarjan 60A sulakkeeseen.
Kyseistä sulaketta ei voi vaihtaa, joten uusi johtosarja tilattava ~2200€ ja tähän päälle uusi PTC-moduuli ~2000€.
Työt päälle, joka Vehon mekaanikon mukaan saattaa vaatia moottorin noston autosta. Tullaan kokonaishintaan 7k€ +/- 15%.

HUHHUH :crazy:

Saas nähä mitä auton myyjäliike tästä tuumaa. Taitaa alkaa haisemaan jo kaupan purulta, kun auton hankintahinta taisi viime alkukesästä olla sen ~25k€.

All in all, jos alkaa auton lämmitys pelkällä sähköllä reistaamaan, kannattaa varmaan hävittää auto vähin äänin johonkin :D
Jäi tää sen verran mietityttää että kaivelin toimintakuvia ja kytkentäkaavioita tuon osalta. Siellä tosiaan on 60 A:n ei vaihdettava sulake "high voltage power distributor plate" -nimisessä osassa. Se on tehoelektroniikan ohjausyksikön kyljessä ja siihen on liitetty kiinteät kaapelit jotka menevät kohti korkeajänniteakkua. Itse PTC lämmittimen johto on vaihdettavissa, mutta siinä johdossa ei mitään sulaketta ole.

Se mikä tuossa mietityttää että mikä on se tapahtuma joka olisi polttanut tuon sulakkeen. Käytännössä siis joko PTC lämmittimessä tai sen lyhehkössä kaapelissa olisi pitänyt tapahtua oikosulku. Tuo uusi diagnoosi sekä se aikaisempi diagnoosi jossa PTC lämmitinyksikkö on todettu rikkinäiseksi, ovat kummatkin sen verran epäselviä, että tuo todellinen vika ja sen diagnoosi ei vaikuta olevan 100%. Melkeempä se alkuperäinen PTC lämmitin pitäisi pistää atomeiksi ja tutkia että onko siellä todella tapahtunut oikosulku ja toisaalta epävarman diagnoosin osalta pitäisi vielä tutkia että onko se sähköjakolevyn sulake oikeasti palanut. Voisihan vika olla myös siinä jakoboksin ja lämmittimen välisessä piuhassa tai sen liittimissä myös, niiden tutkimisesta ei ollut mainintaa. PTC lämmitinyksikölle menee ohjaukset sekä korkeajännitelaturista että tehoelektroniikan ohjausyksiköltä, onko niissä oleva mahdollinen vika varmasti suljettu pois?

Se että Veho on tuossa tarjouksessaan laskenut vielä uuden PTC modulin vaikka se on jo vaihdettu, vaikuttaa vähän sellaiselta että ovat tietoisesti hinnoitelleet itseään projektista ulos.

Onhan tuo vähän sellainen vika että kaupan purku on perusteltu. Korjaaminen lopulta tuskin on kallis projekti, mutta sillon pitää löytää oikea jamppa sen tekemään. Byrokratian vuoksi autokorjaamoilla on vähän sellaisia ihmisiä jotka noihin edes saa koskea, kysehän on korkeajänniteosien korjaustöistä jota ei perus autosähkäripapereilla saa tehdä.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Välilihapihvi
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: La 13.03.2021 20:06

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Välilihapihvi »

Vm. 2008 390t rullattu diesel-A6 alkaa näyttämään väsymisen merkkejä. Käyttökustannukset korjauksineen ovat 25t vuosittaisilla ajoilla karkaamassa reippaasti yli 5 tuhannen euron. Mielenkiintoisena vaihtoehtona 20 000 - 25 000€ hintaluokassa vastaan tuli C-sarjan 350 plug-in vm. 2015-2016 170t ajettuna.

Kysymys kuuluu, kannattaako? Samoilla 25t ajoilla laskin vuosittaiseksi käyttökustannuksiksi 2500€, ilman vakuutusta. 85% ajosta on alle 20 km reissuja. Houkutuksena niin ikään matala ajoneuvovero. Toinen selkeä etu on takavetoisuus. Mökkipihasta lähdettäessä on aurattu jyrkkä ylämäki. Talvisin etuveto on vaikeuksissa, etenkin kun kontti täynnä tavaraa. Takaveto olisi edullisin ratkaisu selättää tämä ongelma.

Miten akkupaketti yleensä jaksaa tämän ikäisissä autoissa? Kukaan vaihdattanut pakettia? Paljon maksoi? Päästäänkö edes 20 km 40-50 km/h ajoa pakkaskauden ulkopuolella?

Riski sille että sähköinen voimalinja on pommi, on tietenkin käytettyä ostettaessa aina olemassa. Siksi tarkoitus ostaa liikkeestä. Kotitaloudesta löytyy juristi tarpeen vaatiessa😆 Toivottavasti tälle ei kuitenkaan tule tarvetta...

ps. lueskelin ketjua taaksepäin ja melko heikosti oli tietoa näistä 150t+ ajetuista. Olisi todella kiva kuulla kokemuksia.
RitariS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: To 11.02.2021 13:47

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja RitariS »

Aivan mahtava auto! Mutta niinku aina mersujen kanssa niin tässäkin on jotain pientä luonnetta aina.
Tämä vika voi liittyä polttomoottorin ja sähkön yhteistyöhön niin linkitän tähän vaihdelaatikkoketjuun raportoimaani vikaan.

Kylmällä/erittäin kylmällä tehnyt nyt tämän yhteensä neljä kertaa reilun kuukauden aikana. Asia on selvityksessä mutta toki jos on jotain mitä vinkata huoltoon niin kiitollinen olisin tiedosta.
C350e 2016
Petzku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 10.02.2021 13:00

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Petzku »

Tuossa aikaisemmin ihmettelin, kun ei sähköllä ajo onnistunut GLC 350e -17. Nyt auto käynyt uudemman kerran Veholla ja tällä kertaa löytyi vika 12v akusta. Akku vaihdettu ja nyt homma toimii niin kuin pitääkin. Näköjään Wäkälläkin ollut sama ongelma ja ratkennut akun vaihdolla. Pitää vaan ihmetellä, ettei eka kerralla Veho löytänyt vikaa.
GLC 350e 2017
Petzku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 10.02.2021 13:00

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Petzku »

monsteri kirjoitti: Pe 19.02.2021 09:52
Petzku kirjoitti: To 18.02.2021 10:50 Jotain outoa tuossa minun GLC:ssä on, kun vertaa muiden vastaavien käyttäytymisiin. Su-ti työmatkat mentiin taas siten, että esim. su aamulla 04:30 lähtö töihin, auto ollut yön piuhassa ja ennen lähtöä esilämmitti 25 min. Lähdössä ulkona 4 astetta pakkasta ja moottori käyntiin heti. Koko matka 26 km polttomoottorilla ja E-MODE harmaana koko matkan. Ajoasetus oli eco hybridi. Työvuoron auto oli parkkihallissa reilu 10 tuntia, jossa lämpötila noin 10 astetta plussaa. Sieltä lähtiessä auto toimi normaalisti, eli sähköllä ajo onnistui. Sama juttu muinakin päivinä, mutta ti kun tulin kotiin ja laitoin auton piuhan ja ehti olla siinä reilu kaksi tuntia pakkasta reilu 10 astetta. Lähdin heittää pojan kotiin ja ajoin 4 km ja tämä sitten mentiin sähköllä. Vaikuttaisi siltä, että polttomoottri ei jostain syystä lämmitä ajoakkuja, näin olen ymmärtänyt että pitäisi lämmittää. Mitään vikakoodeja ei ilmaannu, joten uotoa on. Auto menee taas ensi keskiviikkona Veholle tutkittavaksi, saa nähdä löytävätkö nyt syytä moiseen käyttäytymiseen.
Ei hybridin akustossa ole lämmitystä, vain jäähdytys. ladatkaa ne hybridit lähtöaikaan, lataaminen lämmittää akustoa ja auttaa sähköiseen ajoon. Ei se lähtöaikainen sisätilojen vartin lämmitys auta yhtään mitään, akut eivät lämpiä. latasin 17 asteella akuston täyteen reilut 2 tuntia ennen lähtöä ja lämmitys päälle. Auto lähti 17 asteen pakkasella sähköllä ja antoi ajaa akun tyhjäksi ilman mitään ongelmaa. Pahimmillaan yli 20 astetta oli pakkasta työmatkalla.
Tähän voisin sen verran vastata, että ainakin Vehon työnjohdon mukaan hybridien akustoa, joko lämmitetään tai jäähdytetään riippuen siitä mikä on akkujen lämpötila. luulisi, että ammattilaiset tietävät mistä puhuvat.
GLC 350e 2017
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Petzku kirjoitti: Pe 19.03.2021 15:44
Tähän voisin sen verran vastata, että ainakin Vehon työnjohdon mukaan hybridien akustoa, joko lämmitetään tai jäähdytetään riippuen siitä mikä on akkujen lämpötila. luulisi, että ammattilaiset tietävät mistä puhuvat.
Ammattilaiset tietävätkin mutta miksi referoit Vehon työnjohdon näkemyksiin?

Mersujakin on erilaisia, hybridejäkin. Näytätkö sen lämmitysvastuksen jostain hybridin osaluettelosta (vai tarkoitatko että kuskin perse säteilee sen verran että akku lämpenee)? Jäähdytyspiiri siellä tietenkin on.
Sjorma
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ti 05.10.2010 15:38
Paikkakunta: Kotka

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Sjorma »

Minä luin Petzkun vastausta niin, että puhui omastaan eli GLC350e:stä.
Tänne ei saa kai ladattua kuvaa niin toimiiko tämä linkki
Kuva

Tuolla pitempi kuvaus (Vastaus #497) GLC 350e:n hybriditekniikan saloista...
Kuvaa tulkitsemalla on sekä
eKMV = Electric refrigecant compressor (Sähköinen kylmäainekompressori)
että
HV-PTC = Auxiliary heater (Lisälämmitin)

on liitetty HV akun piiriin eli sekä jäähdytetään että lämmitetään.

Muista MB malleista en tiedä kun ei ole kiinnostaneet....
GLC 350E -17
(ed. 508 RXH vm. -13, Passat Variant 2.0FSi 4Motion Sportline -06, E240 Classic 2.6 V6 Sedan - 03
ja paljon muuta sitä ennen)
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Kyllä tänne kuvia saa liitettyä.

Se HV-PTC on liitettyä korkeajänniteakun piiriin sähköjohdoilla, aika luonnollistakin kun se akusta saatavalla sähköllä toimii. Aika heikosti vaan siirtyy lämpö niitä sähköjohtoja pitkin.

Googlaa kuvausta matalalämpöpiiristä ja yritä etsiä onko tuo PTC-vastus lähellä sitä.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 959
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Matalalämpöpiirejän tuossa autossa on kaksin kappalein. Piiri 2 hoitaa akun jäähdytyksen. PTC-lämmitin on moottorin jäähdytysjärjestelmässä, samassa jossa sisätilan lämppäri, se ei liity akun piireihin.

Ei ole lämmitintä akun nestekierroissa..

.
Screenshot_2021-03-21_09-55-13.png
Screenshot_2021-03-21_09-57-25.png
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
wäkä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ti 09.03.2021 22:52

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja wäkä »

Petzku kirjoitti: Pe 19.03.2021 15:34 Tuossa aikaisemmin ihmettelin, kun ei sähköllä ajo onnistunut GLC 350e -17. Nyt auto käynyt uudemman kerran Veholla ja tällä kertaa löytyi vika 12v akusta. Akku vaihdettu ja nyt homma toimii niin kuin pitääkin. Näköjään Wäkälläkin ollut sama ongelma ja ratkennut akun vaihdolla. Pitää vaan ihmetellä, ettei eka kerralla Veho löytänyt vikaa.
Joo, mäkin veholle ekaks soittelin mut ei ollut vastaavaa vikaa kuulemma ollut aiemmin..
Mollikka77
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ma 22.03.2021 10:53

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Mollikka77 »

Terve,

Minulla on ollut 2015 lopulta C350e kohta puolitoista vuotta. Ensimmäinen vuosi meni suorastaan loistavasti. Autohan on kaikkinensa erittäin mukava värkki.

Sitten tässä pakkastalvella osuneeseen ongelmasuohon: Käytin kulkineen marmoritiskillä huollossa ennen joulua ja huollosta ei ehtinyt mennä kuin pari-kolme viikkoa kun ajotietokone käski tsekkaamaan öljyt. Tsekkasin tikun ja ei se aivan kuiva vielä ollut. Vehon huollosta käskettiin ajaa auto kuumaksi "on siellä öljyä, vastahan ne vaihdettiin". Alkuvuodesta pakkaset senkun kovenivat ja auto alkoi jo käydä tipan verran epätasaisesti. Tällöin tikku oli jo sitten kuin atacaman autiomaa. Öljyvaloahan ei tämä tunnu näyttävän, vain kehoituksen tuijottaa kuivaa tikkua...

Käyntiprobleemit esiintyvät enimmän osin tyhjäkäynnillä ja auton jo hieman lämmenneenä. Nyt ollaankin siinä tilanteessa, että Veho on pariin otteeseen jo imaissut öljyt pihalle ja pistänyt uudet tilalle. Kone ei vuoda, mutta ajossa päästelee ajoittain melkosia pilviä. Kaveri, joka ajoi takana joutui soittamaan ja kysymään, että meinaanko saksalaisittain kaasuttaa hänet hengiltä. Vehon mukaan vikakoodeja ei ole. Vehon arvio on, että pakkasilla, jos ajo on lyhyttä, pääsisi bensiiniä öljyn joukkoon. Ja kun ajo on lyhyttä ja tankki kuluu hitaasti niin bensassa on sitten vielä vettäkin mukana. Oli miten oli, ei tuolla nyt ainakaan hirvittävän rentouttavaa ole töistä kotiin ajella. Huonon päivän sattuessa kun joutuu vaihtamaan neutraalille ja polkemaan kaasua, että auto pysyisi valoissa käynnissä.

Alunperin ensimmäisen vuoden aikana siis ei ole öljyä tarvinnut lisäillä, eikä ongelmiakaan ole ollut. Onko näitä öljyn/pahankatkuisia amazonin kaatavia tussautuksia muiden hybrideistä päässyt? Ihan jatkuvasti kun ei jaksaisi lisäillä öljyä vai pitääkö vaan odottaa lämmintä säätä ja viedä auto Rintajuopolle myyntiin.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 959
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Näissä moottoreissa on huohotinventtiileissä vikoja, siitä on ollut jonkinlainen kampanjakin mutta ei ainakaan oman huollon mukaan koske hybridejä. Onko vikakoodit luettu millon viimeksi, onko moottorinohjausyksikössä mahdollisesti jotain huohotusventtiileihin liittyviä vikakoodeja?
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Mollikka77
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ma 22.03.2021 10:53

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Mollikka77 »

amatoori kirjoitti: Ma 22.03.2021 16:46 Näissä moottoreissa on huohotinventtiileissä vikoja, siitä on ollut jonkinlainen kampanjakin mutta ei ainakaan oman huollon mukaan koske hybridejä. Onko vikakoodit luettu millon viimeksi, onko moottorinohjausyksikössä mahdollisesti jotain huohotusventtiileihin liittyviä vikakoodeja?
Ainakin viime käynnillä kertoivat, ettei vikakoodeja olisi. Tällä hetkellä pajalla käyttö menee vielä huoltotakuisiin, koska ongelmat realisoituivat heti edellisen huollon jälkeen, saas vaan kattoa kauanko näin mennään. Edellisestä öljynvaihdosta ja punnituksesta on nyt 415 kilsaa, vielä kottero ei pyydä öljyä tsekkaamaan, mutta tussahdukset antaa aihetta sille. Kun kiihdyttää ei tussahdusta tai savutusta tapahdu, mutta kun kiihdytyksen päättää menee pari sekuntia ja jälkeen jää sellainen saastepilvi, että ohiajavat katsovat kuin kituvaa sirkuseläintä. Mutta ongelman tietää alkaneen auton käynnistäessä, tyhjäkäynti väppää siellä täällä. Eli seuraava käynti on kun tulee 1000 kilsaa täynnä tai auto pyytää öljytikkua ihmettelemään.

Kyllä oli ladan omistaminen nuorena ja köyhänä helppoa, se oli paska ihan joka päivä.
Vastaa Viestiin