bensiini hybridi

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Ei taida sitä vastusta saada ulkopuolelta mitattua kun ohjaus lin-väylältä ja kytkinpiirit siellä purkin sisällä.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 959
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Juu siltä näyttää. Kyllä tuo Vehon diagnoosi melko pätevä tuntuu olevan. LIN väylä todettu toimivaksi ja venttiilit OK, eli sisäisessä ohjaimessa tai sitten itte vastuksessa vika.

Ebaysta tjsp vaan käytettyy osaa tilalle. Starilla onnistuu toi korkeejännitepuolen deaktivointi. Tiedä sitten suostuisiko ne Veholla pistämään käytetyn osan.. Onhan tuossa laskussa jo sitä vikadiagnoosiakin eli se pitää varmaan maksaa joka tapauksessa.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 959
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Jos jaksat tapella. Voihan sitä koittaa kamuxin kanssa ehdotella "sopua" että laittavat käytetyn virtauslämmittimen jossakin riippumattomassa korjaamossa, en tiedä mutta vois ehkä mennä helpommin läpi. Ei toi osa mikään tyyppivika ole.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Priest82
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Pe 17.11.2017 14:00

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Priest82 »

Jyrmy kirjoitti: Ti 22.12.2020 11:32 C350e, 2016 ajettu nyt 98tkm
Alkoi nykiin rajusti moottorin käynnistyessä, ja välillä mietti paikallaanki pitkään käynnistyiskö vai ei. Pieni siirto sähköllä ja käyntiin. Vaihdettii starttimoottori ja samalla laatikkoon öljyt.(1000€ tähän uppos kaikkinensa, startin osuus 600€) Nyt tuntuis pelaavan 'kuin uusi'

En sit tiä mitä aattelis, alle 4 vuotias ja alle sata ajetussa startti loppu.. ei kyllä herätä mitää laatu vaikutelmaa. Laatikon olis toki voinu huoltaa aiemminkin
Startteja näissä kai menee. +Siellä on jokin laskurikin tuolle startille koska pitää vaihtaa. Itellä ilmottelee et pitäs jo vaihtaa, mut en vaihda ennen ku on pakko
Utho
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ti 29.12.2020 13:37

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Utho »

GLC 300e -20. Aamulla töihin mutta ei voi valita EL-moodia kun pakkasta -20? Ajoakku 100% ladattuna.
Lähdin liikkeelle Sport-ohjelmalla, tarkoituksena lämmittää moottori mutta missään vaiheessa ei onnistunut vaihtaa ohjelmaksi EL (grayed out)
ECO ohjelmalla auto meni aina muutaman kilometrin pelkällä sähköllä. Koko 20km matkasta noin puolet sähköllä.

Osaako joku kertoa onko joku pakkasraja EL moodille vai muu logiikka, joka ohjaa EL moodia?
GLC 300e 4-Matic 2020
Muhku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 26.01.2021 19:09

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Muhku »

Tuli hankittua vm -17 n. 60tkm rullattu c350e, ja kiinnostaisi tietää minkälaisiin sähkörangeihin pääsette näillä keleillä?

Asun itse eteläisessä Suomessa ja lämpötilat ovat pyörineet n. -5 - 0°C välillä oman ajojakson aikana. Tähän mennessä olen päässyt suoraan lähdöstä pelkällä sähköllä n. 8-14 km ja ajo on ollut pääasiassa taajamaruuhkaa ja 50 km/h köröttelyä. Täyteen ladattuna sähkörange on näyttänyt about 19-20 km. Mennäänkö tässä vielä ihan normaalin puitteissa?

Täällä lukemani perusteella sähköllä ollaan kuitenkin päästy talvellakin jopa n. 20 km lukemiin. Lämmityksen osuus akun hupenemisessa on ilmeisesti hyvin merkittävä.
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Ei ole enää hybridiä mulla mutta jos ihanteellisissa kesäolosuhteissa pääsin maksimissaan tuon 20 km, yleensä vähemmän niin voisin kuvitella talvirangen olevan tuota luokkaa.

Mulla oli 2016 C 350e sedan, alle 100 tkm ajettu.
230 C 1978
Avatar
AMGMika
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 20.09.2015 14:20

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja AMGMika »

Muhku kirjoitti: Ti 26.01.2021 19:32 Tuli hankittua vm -17 n. 60tkm rullattu c350e, ja kiinnostaisi tietää minkälaisiin sähkörangeihin pääsette näillä keleillä?

Asun itse eteläisessä Suomessa ja lämpötilat ovat pyörineet n. -5 - 0°C välillä oman ajojakson aikana. Tähän mennessä olen päässyt suoraan lähdöstä pelkällä sähköllä n. 8-14 km ja ajo on ollut pääasiassa taajamaruuhkaa ja 50 km/h köröttelyä. Täyteen ladattuna sähkörange on näyttänyt about 19-20 km. Mennäänkö tässä vielä ihan normaalin puitteissa?

Täällä lukemani perusteella sähköllä ollaan kuitenkin päästy talvellakin jopa n. 20 km lukemiin. Lämmityksen osuus akun hupenemisessa on ilmeisesti hyvin merkittävä.
Aika vähältä kyllä kuulostaa noilla keleillä ja nopeuksilla.

Mulla oli aikasemmin GLC 350e jolla pääsi talvella ~ 20km ja kesällä ~30km. Vaihdoin tuon kyllä pois jo 38K ajettuna, että en tiedä miten paljon nuo ranget sitten vanhemmissa tippuu.

Nykyisellä uudemmalla GLC300eellä pääsee nyt talvella ~30 km ja kesällä ~45km sähköllä. Mukavuuspainotteisesti ajelen talvella tällä niinkuin edelliselläkin eli aina esilämmitys käytössä ja lämmöt sisällä +22.

Mulla kun on tuo työmatka 45km/sivu niin olen tämän uuden kanssa nyt toiminut niinkuin tuolla vanhallakin eli pakkasella ajan moottorilla ekat kilsat jolla lämmittelee auton ja persuksen ja sitten vasta vaihdan Comfortille loppumatkaksi.

Esilämmitetyllä autolla siis lähden aina laturista täydellä akulla liikeenteeseen kotoa ja töistä.

Kesällähän tuo työmatka menee kokonaan sähköllä tottakai helposti.
- Glc 300 e 4Matic A Business EQ Power amg -20
oem
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Ma 20.07.2020 07:58

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja oem »

"Talvella" on kovin epätarkasti määritelty kun se voi olla +5-20 ja energian kulutus riippuu paljon lämpötilasta.
A250e 2020 W177
Avatar
AMGMika
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 20.09.2015 14:20

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja AMGMika »

No aika samat oli lukemat oli pakkanen mitä hyvänsä ainakin mulla. Ei tietysti mitään viikkokausien -30 kelejä täällä ole, mutta välillä talvella kuitenkin yli -20 pakkasia kuitenkin. Eli normaalista suomalaisesta talvikelistä siis kyse.
- Glc 300 e 4Matic A Business EQ Power amg -20
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 959
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Tässä GLC 350e taisi olla isompi akku kuin C350e:ssä?
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Marko M »

amatoori kirjoitti: Ke 27.01.2021 23:46 Tässä GLC 350e taisi olla isompi akku kuin C350e:ssä?
Kyllä. 8.7 kwh GLC 350e ja 6.2 kwh C 350e
230 C 1978
Priest82
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Pe 17.11.2017 14:00

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Priest82 »

Joo kyllä tuolla omalla -15 156tkm ajetulla c350 riippuu paljon pakkasta on. Lämpimästä tallista kun lähden niin pääsen joku 15km 0- -5 lämmöissä. Jos enemmän pakkasta ni tippuu johonkin 10km range. Kesällä ilman sen suurempaa pihistelyä 22km. myöskin huomannut, että maastot ja lähdöt eli kiihdytykset vaikuttaa myös paljon. Ja myös tietenkin vauhti. Eli kaikki vaikuttaa kaikkeen. Hirveen vaikeaa vertailla näitä keskenään.
Muhku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 26.01.2021 19:09

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Muhku »

Juu, itsellä auto on latauksessa katoksen alla, mutta lämpötila vastaa käytännössä aina vallitsevaa ulkolämpötilaa. Varmaan tuo lähtötilanteessa täysin kylmä auto (ja akku) vaikuttanee eniten sähköllä päästävään matkaan vs. lämpimästä tallista lähdettäessä.

Jos asia jää vaivaamaan mieltä pidemmäksi ajaksi, niin onko mitään järkevää keinoa lähteä itse selvittelemään akun yleiskuntoa vai vaatiiko diagnosointi aina käyntiä marmoritiskillä? Pointtina tässä nyt on lähinnä se, että jos joku selvä vika tms. voidaan havaita pienellä effortilla, niin olisi vielä mahdollisuuksia neuvotella mahdollisista toimenpiteistä myyjäliikkeen kanssa.

Nyt kun päästiin melkein vauhtiin, niin olenko ymmärtänyt oikein, että c350e ei pysty lataamaan akkua samalla kun esi-ilmastointi on päällä?
Priest82
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Pe 17.11.2017 14:00

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Priest82 »

Kyllä noi sun km määrät kuullostaa ihan oikeilta. Tietokone näyttää yleensä vielä enemmän mitä oikeasti pääsee.
Kyllä mulla aikain lataa akkua kun lämmittää. Siitä aina tiedänkin että lämmitys lähteny päälle kun ilmottaa, että ladataan akkua. Mutta se ei kerkiä mulla ainakaan lataamaan niin nopeesti mitä käyttää lämmitykseen. Pitäs olla pikalaturi.
Tahtooglcn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Su 22.10.2017 10:05

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Tahtooglcn »

Kysyjälle kysymys, että olethan siis esilämmittänyt autosi piuhan päässä. Ilman sitähän auton lämmitys vie talvikelillä ison osan akun sähköstä.

Normaalisti lähden omalla glc 350 plugarilla lämpimästä tallista ja talvikelillä pääsee 20-22 kilometriä. Mutta aika lähelle pääsee esilämmityksen avullakin. Tänään lähdin hiihtolenkin jälkeen kylmästä mutta piuhan päästä kotia kohti, autolle tullessa laitoin heti lämmityksen päälle. Suksien asettelut, kenkien vaihdot, pukeminen, nestetankkaus ja muu veivät sen verran aikaa, että lähtiessä auto oli sisältä lämmin ja akkukin varmaan ainakin jonkin verran lämmennyt.
Pakkasta oli noin kuusi astetta, mutta 19 kilometrin matka kotiin meni silti pelkällä sähköllä, polttis ei käynnistynyt kertaakaan. Ei tietenkään käynnistynyt menomatkallakaan.
Osaselitys varmaan on, että kun lähden lämpimästä tallista/lämpimällä autolla, pudotan lämpötilapyynnön 17-18 asteeseen. Ei se lämmin auto lyhyellä matkalla ehdi kylmäksi jäähtyä.
Autollani olen nyt ajanut vajaat 60 tonnia, akun kapasiteetissa en ole toistaiseksi havainnut hiipumista.
Jos pakksta on 8 astetta tai enemmän, silloin käynnistää kyllä väkisin polttiksen ainakin hetkeksi, vaikka lähtisikin lämpimästä/ lämmitettynä. Ja parinkympin pakkasissa sähköllä pääsee sitten vain pätkiä. Aika Harvinaisia ne kyllä Helsingissä ovat. Ja pitkät matkat kannattaa toki aloittaa e-savella, että polttis varmasti käy ja lämmittää auton.

Mites tuo uudempi versio toimii. Olen ymmärtänyt että se pakkokäynnistää polttiksen jo pienemmälläkin pakkasella, mutta onko oikeasti niin.
1tumppi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Su 28.06.2020 10:33
Paikkakunta: IISALMI
Viesti:

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja 1tumppi »

Noniin! Tässä tyhmän diesel autoilijan kysymys? Pitääkö tommosen hybridiauton ostan käydä joku kurssi että osaa käyttää autoa.

Hirveen vaikeelta tuntuu että pitää koko ajan miettiä että milloin ja kuinka kauan käytän sähköä ajaessa kun ajan joko lähikauppaan tai 500 km päähän mummolaan. Milloin/ mistä lataan patteriin taas virtaa, mistä saa edullisemmin.

Jos sähköllä pääsee 40km kesällä talvella puolet niin eikö lataamisen hinnaksi tuu talvella tosi paljon enempi.
Tämän hetkinen kalusto
MB R 320 cdi-06
MB 817 -90
Doppstadt AK-430 murska. MB 430hp v6 moottorilla.
Scania 144 R -98
Chryster town country 3.8 -05
Ford Transit -10
Suzuki GSX 1100 F
Optilab
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: La 15.06.2019 14:43

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Optilab »

1tumppi kirjoitti: Pe 05.02.2021 22:47 Noniin! Tässä tyhmän diesel autoilijan kysymys? Pitääkö tommosen hybridiauton ostan käydä joku kurssi että osaa käyttää autoa.

Hirveen vaikeelta tuntuu että pitää koko ajan miettiä että milloin ja kuinka kauan käytän sähköä ajaessa kun ajan joko lähikauppaan tai 500 km päähän mummolaan. Milloin/ mistä lataan patteriin taas virtaa, mistä saa edullisemmin.

Jos sähköllä pääsee 40km kesällä talvella puolet niin eikö lataamisen hinnaksi tuu talvella tosi paljon enempi.
Ei tarvi miettiä ja säädellä mitään, jos ei välttämättä halua. Istuu autoon ja lähtee ajamaan. Automatiikka hoitaa kyllä kaiken ihan itse. Käyttää polttista tarpeen mukaan ja sitten kun range loppuu, auto edelleen kuluttaa vähemmän, kuin vastaavan tehoinen polttis, kun toimii normihybridinä, eli latailee mm.jarrutuksissa ajoakkua ja tiputtelee polttikselta sähköajolle aina silloin tällöin ja aina lähdöissä, siis vaikka sähköajon range on nolla. Mitä laitailuun tulee, niin eipä se kovin vaikeaa ole kotona piuhaa latausasemasta kytkeä. Itse olen sitä mieltä, ettei plugari ole oikea automalli, jos ei vähintään kotona, tai töissä voi latailla. Jos joutuu roikkumaan kauppakeskusten kalliissa tolpissa, niin jättäisin väliin. Hifistelijät ja ne jotka kieli vyön alla ajelevat talvella ilman lämmityksiä ja pyrkivät maksimoimaan sähköajon ovat erikseen ja näillä varmasti pitää sämplätä eri ajotiloja ja muita asetuksia tämän tästä, mutta itse en jaksa moiseen ryhtyä, vaan nautin mieluummin ajamisesta mentiin sitten kummalla moottorilla tahansa.
MB C300e 4Matic business AMG edition EQ Power -20
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Optilab kirjoitti: La 06.02.2021 09:40

Ei tarvi miettiä ja säädellä mitään, jos ei välttämättä halua. Istuu autoon ja lähtee ajamaan. Automatiikka hoitaa kyllä kaiken ihan itse. Käyttää polttista tarpeen mukaan ja sitten kun range loppuu, auto edelleen kuluttaa vähemmän, kuin vastaavan tehoinen polttis, kun toimii normihybridinä, eli latailee mm.jarrutuksissa ajoakkua ja tiputtelee polttikselta sähköajolle aina silloin tällöin ja aina lähdöissä, siis vaikka sähköajon range on nolla. Mitä laitailuun tulee, niin eipä se kovin vaikeaa ole kotona piuhaa latausasemasta kytkeä. Itse olen sitä mieltä, ettei plugari ole oikea automalli, jos ei vähintään kotona, tai töissä voi latailla. Jos joutuu roikkumaan kauppakeskusten kalliissa tolpissa, niin jättäisin väliin. Hifistelijät ja ne jotka kieli vyön alla ajelevat talvella ilman lämmityksiä ja pyrkivät maksimoimaan sähköajon ovat erikseen ja näillä varmasti pitää sämplätä eri ajotiloja ja muita asetuksia tämän tästä, mutta itse en jaksa moiseen ryhtyä, vaan nautin mieluummin ajamisesta mentiin sitten kummalla moottorilla tahansa.
Näin siihen asti kunnes ensimäinen talvi on pidemmällä ja alat tankata bensaa pois moottorista. Merkkiliikkeessä lyövät käteen TIPS dokkarin jossa tehdas "kieltää" pätkäajon kylmällä.

Mahtaako noissa uudemmissa se bensamoottorin pakkokäyttö kylmällä yrittää ratkaista tuota ongelmaa? Ei se minusta auta jos ei pakkokäytä polttomoottoria kunnolla lämpimäksi, ei ole omaa kokemusta uudemmasta (vanhemmallakaan ei ole juuri ajokokemusta, kokemukset rajoittuu ylimääräisiin öljynvaihtoihin parin tuhannen moottorikilometrin välein).

Jonkin verran yksilöeroja, ehkäpä tämä "optimimpi".
Tahtooglcn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Su 22.10.2017 10:05

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Tahtooglcn »

Tosi on, että kyllä se optimointi vähän harrastuneisuutta vaatii. Mutta toiset meistä tykkää siitäkin...
Itse en kyllä luota näillä tosi kylmillä keleillä auton älyyn. Se käyttää konetta niin lyhyen aikaa kerrallaan , ettei se varmasti ehdi lämmetä. Ja seuraus varmaan sitten tuo mainittu itsetankkaus. Tuosta ovat tarkkaan ottaen aikanaan varoitelleet niin autoni myyjä kuin jopa tuttuni Veholla. Jos omani pakkokäynnistää kylmällä koneen, vaihdan saman tien asetuksen niin, että käy sitten saman tien vähän pidempään, jotta moottori lämpenisi. Varminta olisi silloin laittaa Sportille, että ihan varmasti käy. E- savellakin pudottelee välillä polttista sammuksiin.

Vaimohan on kyllä sitä mieltä, että täyssähkö olisi helpompi, kun ei tarvitse näitä miettiä. Mutta kuten sanottu, itseäni se ei vaivaa ja vaimo tuota ajaa niin harvoin, että ihan sama miettiikö vai ei. Omassani en ole itsetankkausta havainnut talvikaudellakaan, jolloin bensat öljyistä haihduttavissa pitkissä mökkimatkoissa saattaa olla jopa parin kuukauden väli.

Voisi se täyssähkö toki kelvata minullekin. Kunhan EQAn saisi nelivedolla ja isommalla akulla, se voisi olla itselle sopiva peli. Tuohon menee vielä paljon ai niinkaa, mutta eipä tässä mitään kiirettä olekaan.
LassiLehtinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Pe 08.01.2021 19:50

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja LassiLehtinen »

Ostin joulukuuss E350e w213 mersun, vm.-17, siis hybridi.
Onko jollain kokemusta lataukseen liittyen siitä miksi välillä lataustiedoissa mercedes me:n kautta akun matkakapasiteetti on vain 15 km täyteen ladattuna!
Välillä näyttää 26km näilläkin pakkasilla ja yleensäkin ihan randomia mikä on ajokilometrimäärä pelkällä sähköllä täyteen ladattuna.
Mahtaako automatiikka laskea jonkun ajotyylin perusteella tätä sähköllä päästävää matkaa?
Auto kun vasta hankittu niin ei ole lämpöisten kelien latauskokemusta.
Ei tuo km arvio muutenkaan paikkaansa pidä kin ei autolla näytä pääsevän useinkaan lähellekään arvioitua kilometri määrää
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 959
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Sellasia ne on. Se koittaa arvata (ylöspäin reilusti valehdellen) ajohistorian perusteella sitä ajokilometrimäärää. Lämmitys vie pirusti sitä akkua joten ulkolämpötila vaikuttaa merkittävästi kilometreihin, samaten akun kapasiteetti laskee kylmällä. Esilämmitystä kannattaa käyttää pakkasilla 16A laturin kanssa, akku hieman lämpenee siinä samalla ja se ottaa verkosta osan tehosta esilämmitystä varten, se nostaa aavistuksen niitä kilometrejä.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
hyrppa95
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ma 30.11.2020 03:57

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja hyrppa95 »

Itselläni on ollut E300e facelift noin viikon ja olen nyt miettinyt tuota itsetankkausta hieman. Nyt kovilla pakkasilla auto näyttäisi käyttävän polttista kunnes jäähdytysnesteen lämpötila on noin 80 astetta. Tänäänkin 32km matkasta mentiin vain noin puolet sähköllä vaikka akku oli lähdössä täynnä. Polttis näyttää käynnistyvän uudestaan kun moottorin lämpötila laskee 50 asteeseen. Mietin tässä nyt että pitäisikö polttis pakottaa käymään 90 asteeseen vai riittääkö tuo 80 astetta itsetankkauksen estämiseksi?
2021 E300e
Tahtooglcn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Su 22.10.2017 10:05

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Tahtooglcn »

Vois kuvitella että haihtuu 80 asteessakin. Haihtuuhan tuo huoneenlämmössäkin. Miten nopeasti tuo 80 astetta toteutuu?
hyrppa95
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ma 30.11.2020 03:57

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja hyrppa95 »

Lähdöstä menee viitisen minuuttia kunnes mittari näyttää 80-astetta, pari kilometriä nurkka-ajoa ja sen jälkeen motarilla loput. Lähtö on aina muutaman asteen lämpöisesta hallista.
2021 E300e
Petzku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 10.02.2021 13:00

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Petzku »

Vajaa kuukausi sitten hankittu GLC 350e 2017 ajettu 79tkm. Auto toimi aluksi hienosti, kunnes tuli pakkaset. Pakkasella ei käytä säköllä ajoa ollenkaan ja e-mode on harmaana. Tänään käytetty auto Veholla ja heidän mukaan autossa ei mitään vikaa. Onko muilla vastaavia ongelmia, vai onko toisiaan niin että pakkasella ei tarvitse ajella sähköllä? Eilen kun pidin autoa viisi tuntia lämpimässä hallissa ja latasin akun täyteen, niin sen jälkeen sähköllä ajo onnistui. Muuten vaikka autossa akku täynnä ja auto esilämmitetty, niin ei käytä sähköä ajamiseen.
GLC 350e 2017
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 959
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Ei ole tarkoitus kettuilla, mutta jos lukisit sen auton ohjekirjan. Ihan vaan silti suosittelen vaikka eihän tosimiehet sellaista tee..

Hybrideissä on tiettyjä ehtoja joiden täytyy täyttyä että se sähköllä ajo aktivoituu, kovassa pakkasessa voi mennä pitkänkin matkaa polttomoottorilla.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Petzku kirjoitti: Ke 10.02.2021 13:09 Vajaa kuukausi sitten hankittu GLC 350e 2017 ajettu 79tkm. Auto toimi aluksi hienosti, kunnes tuli pakkaset. Pakkasella ei käytä säköllä ajoa ollenkaan ja e-mode on harmaana. Tänään käytetty auto Veholla ja heidän mukaan autossa ei mitään vikaa. Onko muilla vastaavia ongelmia, vai onko toisiaan niin että pakkasella ei tarvitse ajella sähköllä? Eilen kun pidin autoa viisi tuntia lämpimässä hallissa ja latasin akun täyteen, niin sen jälkeen sähköllä ajo onnistui. Muuten vaikka autossa akku täynnä ja auto esilämmitetty, niin ei käytä sähköä ajamiseen.
Kyllä siellä vikaa on jos akku on täynnä eikä pakkasella kulje lainkaan sähköllä. Tuo "pakkasella ei käytä sähköllä ajoa" tarkoittaa minulle ainakin että yhden asteen pakkasellakaan ei kulje sähköllä lainkaan. Jos se tarkoittaa jotain muuta niin sitten kannattaisi näpytellä jotain muuta.
Viimeksi muokannut DBFI, Ke 10.02.2021 18:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sjorma
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ti 05.10.2010 15:38
Paikkakunta: Kotka

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Sjorma »

Itse ajoin eilen kaupalle 13,8 km ja takaisin 13,8 km, pakkasta iltapäivällä n.11-12C (yöllä ja aamulla n.-16-17C).
Oli latauksessa 12A/ 2,5 kW teholla esilämmityksen ajan vain 7-8 min ja akku oli 96% lähtiessä.
Antoi laittaa sähköajon päälle n. 2,5 km kohdalla.
Pluikkaita pikkuteitä joten keskinopeus ei varmaan ollut edes 40 km/h, bensaa 8,4 l/100 km ja akussa 16% kun olin takaisin.

Oikein mukavaa talviautoilua.
Eli miten esilämmitetty, kuinka kylmä ja miten pitkä ajomatka, noin kai se menee...
GLC 350E -17
(ed. 508 RXH vm. -13, Passat Variant 2.0FSi 4Motion Sportline -06, E240 Classic 2.6 V6 Sedan - 03
ja paljon muuta sitä ennen)
Petzku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 10.02.2021 13:00

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Petzku »

Enpä ole löytänyt ohjekirjasta tarkempaa tietoa, tosin se on saksaksi ja en hallitse sitä ollenkaan. Joo ja autosta itsestä löytyy kyllä sähköinen suomenkielinen käyttöohjekirja.
Tuon kyllä ymmärrän, että pakkanen vaikuttaa sähköllä ajoon. tosiaan, kun ilma meni pakkaselle noin viisi astetta pakkasta, niin silloin ei enää käyttänyt sähköä ajamiseen. työmatka on 26 km siivu ja tällä matkalla ei käytä sähköä ollenkaan. Esilämmitys ennen lähtöä piuhasta noin 15 min.
Voiko autossa olla jokin säätöominaisuus, josta voi määritellä milloin sähköllä ajo ei enää onnistu, esim. pakkasraja? Itse en ole löytänyt mitään mistä tätä voisi tehdä. Vai onko sillä merkitystä, että auto on tuotu joulukuussa Itävällasta?
Vähän turhauttaa, kun auto vaihdettu juuri senkin vuoksi, että voisi säästää hiukan polttoainekuluissa sähköllä ajaessa. Nyt kun Vehon mielestä autossa ei ole mitään vikaa, niin voi olla hankala alkaa myyjäliikkeen kanssa neuvottelemaan auton viasta.
GLC 350e 2017
Vastaa Viestiin