bensiini hybridi

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Tahtooglcn
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Su 22.10.2017 10:05

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Tahtooglcn »

Oma GLC plugari nyt reilut 30 000 ajettu, keskikulutus noin 5,8. Nelivetoiseksi, tehokkaaksi bensa-katumaasturiksi aika kohtuullinen.
Pari pikkuprobleemia ollut, mutta Veho on hoitanut tuontiauton takuuasiat hyvin. Kaikkiaan oikein tyytyväinen, hieno kärry.
Pikkuisen kumminkin polttelee ajatus dieselplugarista, sitten kun niitä joskus saa. Omista ajoista aika iso osa nimittäin tulee pitkästä mökkimatkasta, jossa diesel olisi edukseen. Ja uudempien versioiden isommat akut tietty houkuttelevat myös.
Mutta koeajettavaksi pitäisi saada, eli käytännössä varmaan ainakin pari vuotta vielä menee tällä.

Voi mennä pidempäänkin, en ole akusta kovin huolissani. Onhan näissä jäljellä kuitenkin vähän ajettu bensakone sitten, jos vaikka yli kymmenvuotiaana alkaa akun kapasiteetti olla vähissä. Ottajia löytyy ihan varmasti. Eikä akku varmaan niin kehnoksi mene koskaan, etteikö tuossa kuitenkin saisi normi-hybridin etuja.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 10487
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Tahtooglcn kirjoitti:Oma GLC plugari nyt reilut 30 000 ajettu, keskikulutus noin 5,8. Nelivetoiseksi, tehokkaaksi bensa-katumaasturiksi aika kohtuullinen.
Pari pikkuprobleemia ollut, mutta Veho on hoitanut tuontiauton takuuasiat hyvin. Kaikkiaan oikein tyytyväinen, hieno kärry.
Pikkuisen kumminkin polttelee ajatus dieselplugarista, sitten kun niitä joskus saa. Omista ajoista aika iso osa nimittäin tulee pitkästä mökkimatkasta, jossa diesel olisi edukseen. Ja uudempien versioiden isommat akut tietty houkuttelevat myös.
Mutta koeajettavaksi pitäisi saada, eli käytännössä varmaan ainakin pari vuotta vielä menee tällä.

Voi mennä pidempäänkin, en ole akusta kovin huolissani. Onhan näissä jäljellä kuitenkin vähän ajettu bensakone sitten, jos vaikka yli kymmenvuotiaana alkaa akun kapasiteetti olla vähissä. Ottajia löytyy ihan varmasti. Eikä akku varmaan niin kehnoksi mene koskaan, etteikö tuossa kuitenkin saisi normi-hybridin etuja.
En pientä pränttiä ole lukenut mutta kai se pääakku kuuluu 6 vuoden takuun piiriin? Jos on asiallisessa kunnossa 6 vuoden ikäisenä niin kai se riittävästi pitää latausta vielä kymmenvuotiaana. Toisaalta noita 212:n ja 221:n pienempiä hybrid akkuja on jonkin verran mennyt. En tiedä ovatko kokonaan eri tekniikkaa.

Se plug-in hybrid diesel olisi tosiaan houkutteleva mutta suomalainen dieselverohan ei sovi sille mitenkään. Autoverossa saa kyllä vielä isomman edun kuin bensaplugarissa mutta kun dieselvero menee painon mukaan eikä ole juurikaan alempi plugi-in hybridissä kuin puhtaassa dieselissä. Tuolla kaavallahan ei edistetä CO2 säästöjä vaikka poliittinen viesti kovasti sitä toitottaa.
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1022
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

DBFI kirjoitti:
En pientä pränttiä ole lukenut mutta kai se pääakku kuuluu 6 vuoden takuun piiriin? Jos on asiallisessa kunnossa 6 vuoden ikäisenä niin kai se riittävästi pitää latausta vielä kymmenvuotiaana. Toisaalta noita 212:n ja 221:n pienempiä hybrid akkuja on jonkin verran mennyt. En tiedä ovatko kokonaan eri tekniikkaa.

Se plug-in hybrid diesel olisi tosiaan houkutteleva mutta suomalainen dieselverohan ei sovi sille mitenkään. Autoverossa saa kyllä vielä isomman edun kuin bensaplugarissa mutta kun dieselvero menee painon mukaan eikä ole juurikaan alempi plugi-in hybridissä kuin puhtaassa dieselissä. Tuolla kaavallahan ei edistetä CO2 säästöjä vaikka poliittinen viesti kovasti sitä toitottaa.
Joo mun ajoissa menee niin vähän polttoainetta tuolla uudella 13,6 kWh:n akulla varustetussa bensa-hybridissä (luokkaa 2-3 l/100km), että ei ole mitään järkeä maksella diesel -veroja. Ja polttoainehan on melko saman hintanen bensa tai diesel nykyään. Mulla tulee tuo uusi auton käyttöedulla. Eli maksan ite sähköt ja bensat ja saan 10 senttiä per kilsa korvausta työajoista. Vuosittainen käyttömaksu luokkaa 150 Eur.

Jos laskee 100 km hyvinkin realistisen 3 litran kulutuksen mukaan = 4,5 EUR / 100 km (n. 1/2 matkasta) ja siihen sähköä 1,5 EUR / 100 km (n. 1/2 matkasta) = yht. 6 EUR / 100 km. Eli jää vielä voittoa 4 EUR / 100 km kilsakorvauksesta. Tuolla voitolla makselee jonkun verran omien ajojen kuluja. Ei tienaa, mutta ok näinkin.

Tämä laskelma on arvioitu pohjautuen nykyisen auton C350e (6,4 kWh akulla) kulutukseen: 4,4 l/100 km.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
C350e-hybridi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 04.07.2019 16:00

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja C350e-hybridi »

jukka-tre kirjoitti:
jussilampi kirjoitti:

Onko Webasto, sähköllä ei varmaan paljon lämmitetä!
Sähköllä nimenomaan lämmitetään :D . Webastolla ei tee yhtään mitään verraten sähköön. :shock:

10 minuuttia ja kabiini on lämmin. Kovimmilla pakkasilla 15 min. Noin 20% akusta ottaa. Jos töpseli on kiinni, niin akusta ei vajene juuri yhtään, koska töpselistä tulee 13 ampeerin virralla n. 3000W, eli puolikkaan sähkökiukaan verran.

Systeemi lämmittää myös kuskin penkin ja takalasin.

Netin kautta saa lämmityksen päälle joko ajastettuna tai heti. Ajastusta ei oikeastaan koskaan tarvi. Laittaa päälle samalla, kun alkaa hankkia lähtöä. 10 min. päästä kun oot autolla, niin lämmin.
Ei nyt ihan auennut, tuo miten tuo netin kautta toimiva lämmityksen ohjaus oikein toimii?
Voitko tarkentaa?
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1022
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

C350e-hybridi kirjoitti:
jukka-tre kirjoitti:
jussilampi kirjoitti:

Onko Webasto, sähköllä ei varmaan paljon lämmitetä!
Sähköllä nimenomaan lämmitetään :D . Webastolla ei tee yhtään mitään verraten sähköön. :shock:

10 minuuttia ja kabiini on lämmin. Kovimmilla pakkasilla 15 min. Noin 20% akusta ottaa. Jos töpseli on kiinni, niin akusta ei vajene juuri yhtään, koska töpselistä tulee 13 ampeerin virralla n. 3000W, eli puolikkaan sähkökiukaan verran.

Systeemi lämmittää myös kuskin penkin ja takalasin.

Netin kautta saa lämmityksen päälle joko ajastettuna tai heti. Ajastusta ei oikeastaan koskaan tarvi. Laittaa päälle samalla, kun alkaa hankkia lähtöä. 10 min. päästä kun oot autolla, niin lämmin.
Ei nyt ihan auennut, tuo miten tuo netin kautta toimiva lämmityksen ohjaus oikein toimii?
Voitko tarkentaa?
Se toimii Mercedes me -palvelussa. Eli lataa kännykkään Mercedes me -sovellus. Ja siitä sitten toimii lämmityksen käynnistys ym. palvelut. Esim. ovien avaus/lukitus, auton paikannus, jne. jne.. Ensin pitää Vehon kautta saada tunnus aktivoitua, jolla pääsee omaan autoon kytkeytymään. Uudessa autossa toi palvelu tulee automaattisesti mukana. Jos on käytetty, niin vaatii varmaan jotakin toimenpiteitä sen aktivoimiseksi Vehon kautta.

Tuolta löytyy tietoa: https://www.mercedes-benz.com/fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
luokyio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1050
Liittynyt: Pe 02.05.2003 15:40
Paikkakunta: Savonlinna

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Käytetyn kanssa vaan merkkiliikkeeseen tiskille niin hoitavat aktivoinnin siinä odotellessa.
Tesla Model S 85

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2473
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja jysi »

luokyio kirjoitti:Käytetyn kanssa vaan merkkiliikkeeseen tiskille niin hoitavat aktivoinnin siinä odotellessa.
Vielä varmuuden vuoksi rekisteriote ja henkilötodistus mukaan
C350e-hybridi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 04.07.2019 16:00

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja C350e-hybridi »

jukka-tre kirjoitti:
C350e-hybridi kirjoitti:
jukka-tre kirjoitti:
jussilampi kirjoitti:

Onko Webasto, sähköllä ei varmaan paljon lämmitetä!
Sähköllä nimenomaan lämmitetään :D . Webastolla ei tee yhtään mitään verraten sähköön. :shock:

10 minuuttia ja kabiini on lämmin. Kovimmilla pakkasilla 15 min. Noin 20% akusta ottaa. Jos töpseli on kiinni, niin akusta ei vajene juuri yhtään, koska töpselistä tulee 13 ampeerin virralla n. 3000W, eli puolikkaan sähkökiukaan verran.

Systeemi lämmittää myös kuskin penkin ja takalasin.

Netin kautta saa lämmityksen päälle joko ajastettuna tai heti. Ajastusta ei oikeastaan koskaan tarvi. Laittaa päälle samalla, kun alkaa hankkia lähtöä. 10 min. päästä kun oot autolla, niin lämmin.
Ei nyt ihan auennut, tuo miten tuo netin kautta toimiva lämmityksen ohjaus oikein toimii?
Voitko tarkentaa?
Se toimii Mercedes me -palvelussa. Eli lataa kännykkään Mercedes me -sovellus. Ja siitä sitten toimii lämmityksen käynnistys ym. palvelut. Esim. ovien avaus/lukitus, auton paikannus, jne. jne.. Ensin pitää Vehon kautta saada tunnus aktivoitua, jolla pääsee omaan autoon kytkeytymään. Uudessa autossa toi palvelu tulee automaattisesti mukana. Jos on käytetty, niin vaatii varmaan jotakin toimenpiteitä sen aktivoimiseksi Vehon kautta.

Tuolta löytyy tietoa: https://www.mercedes-benz.com/fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Elikkäs Mercedes me-adapteri täytyy siis ostaa ja asentaa auton kojelaudan alla olevaan ODB2 liittimeen.
(Adapteri yhdistetään/paritetaan älypuhelimeen Bluetooth-yhteydellä)
Rekisteröidään käyttäjätili Mercedes me-portaaliin, sekä käydä aktivoimassa portaaliin avattu tili marmoritiskillä.
Sen jälkeen voi aktivoida haluamiaan palveluita portaalista, maksaen luottokortilla tai PayPalilla.
Mitähän tuo sitten kustantaa, adapteri, aktivoiminen ja palvelut päälle, lienee kk-veloituksella.
Mercedes me sivuilta ei oikein selvinnyt muuta kuin, että älypuhelimeen ladattava sovellus on maksuton.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 10487
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

C350e-hybridi kirjoitti:
Elikkäs Mercedes me-adapteri täytyy siis ostaa ja asentaa auton kojelaudan alla olevaan ODB2 liittimeen.
(Adapteri yhdistetään/paritetaan älypuhelimeen Bluetooth-yhteydellä)
Rekisteröidään käyttäjätili Mercedes me-portaaliin, sekä käydä aktivoimassa portaaliin avattu tili marmoritiskillä.
Sen jälkeen voi aktivoida haluamiaan palveluita portaalista, maksaen luottokortilla tai PayPalilla.
Mitähän tuo sitten kustantaa, adapteri, aktivoiminen ja palvelut päälle, lienee kk-veloituksella.
Mercedes me sivuilta ei oikein selvinnyt muuta kuin, että älypuhelimeen ladattava sovellus on maksuton.
Jukan linkkiä kannattaa selata jos ei tuo Mercedes Me oikein aukea. Sillä adapterillahan ei tee mitään, näissä uusissa on sisäänrakennettu nettiyhteys eikä mitään adaptereita tarvita. Miten sen lämmityslaitteen etänä käynnistäisi adapterilla kun se adapteri vaatii bluetooth yhteyden kännykkään. Jos yhteys on niin kuka siinä vaiheessa tarvitsee minkäänlaista etäohjausta tai auton tilan kyselyä.
C350e-hybridi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 04.07.2019 16:00

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja C350e-hybridi »

DBFI kirjoitti:
C350e-hybridi kirjoitti:
Elikkäs Mercedes me-adapteri täytyy siis ostaa ja asentaa auton kojelaudan alla olevaan ODB2 liittimeen.
(Adapteri yhdistetään/paritetaan älypuhelimeen Bluetooth-yhteydellä)
Rekisteröidään käyttäjätili Mercedes me-portaaliin, sekä käydä aktivoimassa portaaliin avattu tili marmoritiskillä.
Sen jälkeen voi aktivoida haluamiaan palveluita portaalista, maksaen luottokortilla tai PayPalilla.
Mitähän tuo sitten kustantaa, adapteri, aktivoiminen ja palvelut päälle, lienee kk-veloituksella.
Mercedes me sivuilta ei oikein selvinnyt muuta kuin, että älypuhelimeen ladattava sovellus on maksuton.
Jukan linkkiä kannattaa selata jos ei tuo Mercedes Me oikein aukea. Sillä adapterillahan ei tee mitään, näissä uusissa on sisäänrakennettu nettiyhteys eikä mitään adaptereita tarvita. Miten sen lämmityslaitteen etänä käynnistäisi adapterilla kun se adapteri vaatii bluetooth yhteyden kännykkään. Jos yhteys on niin kuka siinä vaiheessa tarvitsee minkäänlaista etäohjausta tai auton tilan kyselyä.
Uudemmissa autoissa on tosiaan Mercedes me connect. Jolloin ei siis tarvita enää adapteria.
Adapteri toimii Bluetooth-yhteyden etäisyyden rajoissa, kun taas Connect vaatinee SIMmin, eikä näin ole mitään rajoitusta auton etäisyyden suhteen.
Adapterilla on kai mahdollista tehdä pitkälti samoja temppuja kuin connectillakin, kuten lämmityksen käynnistys älypuhelimelta. Sitä tässä juuri olen selvittämässä, onnistuuko.
Varsin huonosti nuo asiat aukeaa edes tuolta Jukan linkin takaakaan.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 10487
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

C350e-hybridi kirjoitti: "Adapterilla on kai mahdollista tehdä pitkälti samoja temppuja kuin connectillakin, kuten lämmityksen käynnistys älypuhelimelta." Sitä tässä juuri olen selvittämässä, onnistuuko.
Varsin huonosti nuo asiat aukeaa edes tuolta Jukan linkin takaakaan.
Mistä tuo adapterin käyttö lämmityksen käynnistykseen älypuhelimella sitten aukesi? Ei ainakaan Jukan linkin takaa.
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1022
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

DBFI kirjoitti:
C350e-hybridi kirjoitti: "Adapterilla on kai mahdollista tehdä pitkälti samoja temppuja kuin connectillakin, kuten lämmityksen käynnistys älypuhelimelta." Sitä tässä juuri olen selvittämässä, onnistuuko.
Varsin huonosti nuo asiat aukeaa edes tuolta Jukan linkin takaakaan.
Mistä tuo adapterin käyttö lämmityksen käynnistykseen älypuhelimella sitten aukesi? Ei ainakaan Jukan linkin takaa.
Mulla ei ole kokemusta tuosta adapterista.

Mulla auto on siis netissä, eli siinä on oma SIM -kortti, jonka kautta se on yhteydessä nettiin. Tuon Mercedes me -palvelun kautta pääsee sitten yhteyteen auton kanssa. Toimii parhaiten kännykällä, kun siihen lataa Mercedes me -appin. Se löytyi ainakin mun Android -puhelimeen ihan normaalisti Google play -kaupasta (ilmaiseksi).

Tuossa linkissä näkyy olevan hyvin tietoa aiheesta: https://www.veho.fi/huolto/mercedes-ben ... rcedes-me/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja tuossa adapterista: https://www.mercedes-benz.com/fi/merced ... /adapteri/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vielä: En ole ollenkaan varma, että lämmitystä pystyy käynnistämään vuotta 2017 vanhemmissa malleissa, vaikka viritteliskin ton adapterin. Epäilen, että se tuli vasta 2017 -mallin hybrideihin. Tätä tietoa ei heti noista linkeistä selvinnyt. Pitäs googlettaa lisää :)
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Woods
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Su 25.08.2019 13:31

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Woods »

Moro ! Olen uusi c350E 2016 uusi omistaja ja olen ulkona vielä hybrideistä joten kysyisin nyt kun on +5 astetta ja lataa akut 100% niin näyttää taulussa että ajomatka 18 km onko normaalia ? Ja kun on ajanut hybridi päällä noin 6km kaupunkiajoa taulu näyttää 50% akuissa jäljellä ?
monsteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Pe 01.11.2013 21:22

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja monsteri »

Se ajomatka näytössä on vain ennuste ilmeisesti autolla ajettuun edeltävään keskikulutukseen suhteutettuna. Kilometrien nopea haihtuminen on myös normaalia esilämmittämättömältä autolta. Autossa pieni 6,5 kw akku eli aivan normaalilta kuulostaa.
Woods
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Su 25.08.2019 13:31

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Woods »

Kiitos !
Tahtooglcn
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Su 22.10.2017 10:05

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Tahtooglcn »

Tuohon ensikilometrien haihtumiseen kylmässä voi vaikuttaa lämpötilapyynnöllä. Jos tarkenee viileässä autossa, pääsee sähköllä pidempään. Itselläni kotona lämmin talli ja työpaikalla kylmä halli. Tai on se aina jonkin asteen ulkolämpötilan yläpuolella, pakkasella se ei mene juuri koskaan. Näillä eväillä glcn akku piisaa ilman latausta pakkaskelilläkin edestakaisen matkan, noin 22kilometriä yhteensä. Mutta lämpötilapyyntö on 16, ellei huurtuminen pakota kovempaan ja lämpimämpään puhallukseen. Jos pyytäisin pakkasella 22 astetta plussaa sisälle, loppuisi range kesken. Penkinlämmittimellä pitää itsensä tarpeeksi lämpimänä, eikä se vie sähköä niin paljon kuin koko auton lämmittäminen.

Autohan kannattaa esilämmittää silloin kun se on piuhassa, jos sille siis ei ole lämmintä paikkaa. Silloin lämmitys ei romuta rangea.
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1022
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Woods kirjoitti:Moro ! Olen uusi c350E 2016 uusi omistaja ja olen ulkona vielä hybrideistä joten kysyisin nyt kun on +5 astetta ja lataa akut 100% niin näyttää taulussa että ajomatka 18 km onko normaalia ? Ja kun on ajanut hybridi päällä noin 6km kaupunkiajoa taulu näyttää 50% akuissa jäljellä ?
Mulla nyt 2017 malli, ajettu 80 000 km. Akku taitaa olla menettänyt jotain 20-25% alkuperäisestä kapasiteetista. Ja tuntuis kylmällä vielä korostuvan toi hyytyminen. Sama homma, että 18 km on taulussa alussa, mutta ei niin paljon pääse. Kylmä akku ja kabiinin lämmitys on aika tuhoisa yhdistelmä,

Vinkkiä 3 vuoden kokemuksella:

- Jos on sen verran pitkä matka, että akulla ei sitä kokonaan pääse, niin aja akku ensin Hybrid-moodissa n. 90% tasoon ja sen jälkeen Save-moodi päälle. Se niinkauan, että moottori on lämmin ja lämmittänyt kabiinin. Sitte takas Hybrid. Näin optimoituu moottorin lämmitys ja kabiinin lämmitys. Pääsee paljon pidempään sähköllä. Tietty toi optimointi siten, että akku tulee käytettyä matkalla kokonaan ennen seuraavaa latausta. Niin ja alussa kannattaa vajentaa akkua, jotta saa jarrutuksista energiat talteen.
- Isommat nopeudet kantsii ajaa Save-moodissa. Hybrid-moodissa vain alle 80 nopeudet. Jos siis reitti antaa tällaseen optimointiin mahdollisuuden.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
A.H
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 13.10.2019 19:45

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja A.H »

Terve,

Myin juuri oman 1.8 TFSI quattro Audin pois ja Mersu kiikarissa. Nyt näillä näkymin tulossa E 350e Saksasta parin viikon päästä. Vm. 2017 ja ajettu n. 45tkm. Pitkään mietin 220d ja tämän välillä. Työmatka n. 15km ja keskinopeus n. 70-80km/h. Kotona pihalla 2h pistokepaikka ja töissä mahdollisuus ladata akku täyteen. Pari kertaa kuukaudessa tulee pidemmät matkat (200km/suunta). Kumpaa itse ehdottaisitte? Hybrid kiehtoo todella paljon, mutta nuo uudet dieselit menee myös todella pienellä kulutuksella. Yhteensä vuoteen tulee n. 20.000km ajoa. Myös ton 350e Webasto kiinnostaa, kun Saksan peleissä ei mitään lisälämmityksiä ole. Joku täällä sanoi, että kaikissa 350e olisi vakiovarusteena tuo webasto? Koskeeko tämä vain Suomi-autoja? :?:

Kiitoksia jo etukäteen vastauksista!
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 10487
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Ei niissä Suomi-autoissa mitään webastoa ole vakiona vaan sellainen sähkövastus jolla voi lämmittää (lähinnä) kabiinia parkissa. Energia tulee sieltä ajo-akusta (tai latausjohdosta jos roikkuu siinä ja virta riittää).
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1022
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

DBFI kirjoitti:Ei niissä Suomi-autoissa mitään webastoa ole vakiona vaan sellainen sähkövastus jolla voi lämmittää (lähinnä) kabiinia parkissa. Energia tulee sieltä ajo-akusta (tai latausjohdosta jos roikkuu siinä ja virta riittää).
Juu, se ottaa varmaan jotain 5kW hetkellisesti se lämmitys. Jos piuha on kiinni, niin siitä tulee 2,8 kW max. peruspistokkeesta. Nolla -keleillä akusta ei lähde juuri mitään latauksen kanssa. Jos taas on kova pakkanen ja ei latausta, niin 20% lähtee. Pakkasilla tahtoo mennä tuo akku melkein enempi lämmitykseen, kuin ajeluun. Kantsii ajella ensin moottori lämpimäksi ja vasta sitten akkua käyttöön,
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
Gate
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ke 12.10.2005 00:09

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Gate »

C 350e kiinnostaisi kovasti.

Edestakainen työmatka 9,6km päivä. Kaupassa käynnin yhteydessä saattaa 15km mennä rikki. Mahdollisuus ladata pistokkeesta kotona,töissä ja kaupassa. Mökki ajoa taasen tulee 30x270kmx2 karkeesti vuodessa ja mökillä voi myös ladata.

Onko tässä mitään syytä jättää hankintaa tekemättä?
Perinteitä pitää kunnioittaa.
Tahtooglcn
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Su 22.10.2017 10:05

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Tahtooglcn »

Ei ole. Noilla spekseillä plugari on erinomainen valinta. Kun mökilläkin saa ladattua, se pudottaa mökkimatkankin keskikulutuksen ihan siedettäväksi. Ja kaikki nurkat menee sähköllä ihan heittämällä.

Itselläni muuten vähän samantyyppinen asetelma, mutta mökillä ei saa ladattua, koska mökki on saaressa. Silti oma kaikkien ajojen keskikulutukseni on 1,5 litraa vähemmän kuin entisessä saman kokoluokan dieselissä. Ja jos uutta olet ostamassa, noissahan on akku jo paljon isompi kuin ensimmäisen polven plugareissa, mikä vaan parantaa tilannetta.

Tarkkaan ottaen Suomen autovero aiheuttaa sen, että plugari on fiksuin valinta melkein kaikille, joilla vaan on latausmahdollisuus kotona ja halu latailla. Tosi paljon ja pitkän siivun ajaville sitten dieselplugari.
joonatan
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Su 06.07.2014 01:01
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja joonatan »

Moro. c350e harkinnassa, työmatkaa 9km (3km taajamaa,6km 100kmh motaria) suuntaansa, mutta työpaikalla ei lataus täi lämmitys mahdollisuutta ole.. Pelkillä akuilla ei taida varsinkaan talvella matkaa saada taitettua. Mitenkäs noissa moottorin lämmitys on toteutettu, onko oikeata webastoa saanut ollenkaan tai saako jälkiasennuksena sillein että myös kabiinin lämmittäisi? Ja onko noissa yleensä lohkolämmittimiä?
__--W212 350CDI 4Matic--__
__--ex.W211 280CDI 4matic--__
amatoori
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja amatoori »

joonatan kirjoitti:Moro. c350e harkinnassa, työmatkaa 9km (3km taajamaa,6km 100kmh motaria) suuntaansa, mutta työpaikalla ei lataus täi lämmitys mahdollisuutta ole.. Pelkillä akuilla ei taida varsinkaan talvella matkaa saada taitettua. Mitenkäs noissa moottorin lämmitys on toteutettu, onko oikeata webastoa saanut ollenkaan tai saako jälkiasennuksena sillein että myös kabiinin lämmittäisi? Ja onko noissa yleensä lohkolämmittimiä?
Talvella et pääse edes yhtä suuntaa sillä akulla, niin naurettavan kokoinen se on. Ajaisin ehkä niin että juuri ennen motaria e-save tila päälle jotta sitten motarilla mennää pelkällä bensalla, lämpeneepähän sit siinä kohtaa kunnolla ja akku riittää taajama-ajoon mennen tullen.

Noihin ei saa webastoa mutta niissä on vakiona se oma preheating hässäkkä. Ainakin mun vehkeessä jossa on comand, sitä saa ohjattua Mercedes Me palvelun kautta. On melko tehokas lämmitin, syö ajoakkuu julmasti (pakkasella helposti lähtee 20%) ja auto lämpee sillä n 15 minuutissa. En tiedä lämmittääkö se moottoria, musta tuntuu ettei, mutta mitään käynnistysongelmia ei ainakaan minulla ole ollut. Sisäpuoli ainakin lämpee mukavasti. Se korkeejännitejärjestelmä pitää myös starttiakun täydes latingissa. Jotta sitä lämmitystä saa esiohjattua etänä sieltä palvelusta, tarvii Mersulle maksaa vuosimaksuja, sellaseks tämä mersuilu nyt on menny. Siellä vehkeessä on sisällä Mersun oma sim kortti (ei voi ees vaihtaa) ja se menee suoraa gsm verkon kautta. Mitää erillistä datamodulia tai nettiliittymää sille ei tarvi. Voi olla että on jotain karvalakkeja missä on noi yhteydet eri lailla.
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2951
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja eerola »

amatoori kirjoitti:Talvella et pääse edes yhtä suuntaa sillä akulla, niin naurettavan kokoinen se on...
En ehkä aivan näin jyrkästi sanoisi. Se on totta kyllä, että ilmastoinnin ja lämmityslaitteen asennolla on merkittävä vaikutus. Jos ilmastointi on asennossa 22C ja Full Auto, niin pakkasstartissa kyllä hupenee akku nopeasti lämmitysenergian tuottamiseen.

Toisaalta oman kokemukseni mukaan jo ihan pelkkä puhallinnopeuden säätäminen käsipelillä hiukan pienemmäksi kasvattaa täyssähkökantamaa huomattavasti.

Täällä on taannoinen pikkupakkastalvitestini video: Klik.

Kesäkaudella ajelin jatkuvasti 2016-vuosimallin C350e-farmarillamme noin 25 km täyssähköisiä ajoja sekalaisessa Tampereen seutukunnan pyörittelyssä, vaikka alla oli ei-kulutusoptimoidut renkaat. Kattoluukku auki ja ilmastointi pois päältä oli Suomen keväästä syksyyn hyvä ajella. Samalla akku sai saa antaa energiansa auton liikuttamiseen.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
amatoori
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja amatoori »

eerola kirjoitti: Kesäkaudella ajelin jatkuvasti 2016-vuosimallin C350e-farmarillamme noin 25 km täyssähköisiä ajoja sekalaisessa Tampereen seutukunnan pyörittelyssä, vaikka alla oli ei-kulutusoptimoidut renkaat. Kattoluukku auki ja ilmastointi pois päältä oli Suomen keväästä syksyyn hyvä ajella. Samalla akku sai saa antaa energiansa auton liikuttamiseen.
Jotenkin mun mielestä Mersulla ei oo idea ajella joko hytisten tai hikoillen. Siellä on ideana istua sisällä mukavasti rentoutuneena ja nauttia pehmeestä kyydistä.

No joo. Kyllä 25km kesällä onnistuu kun vaan ei oo motarinopeuksia välissä. Hitaassa kaupunkiliikenteessähä tollanen hybridi on just paras ja siellä pääsee jopa yllättävän pitkälle noinkin naurettavalla akulla. Mutta mukavan kyydin se antaa ja onhan se teho mahtava siinä vaiheessa kun on sähköbuustit mukana, ei tosiaa jää jalkoihin ja naama menee väkisin hymyyn.

Ootko muuten kattellu starilla sitä akkus kuntoa? Sieltähän löytyy ladatut ja puretut kilowattitunnit ja sit testeistä löytyy arvioitu kapasiteetti. Minulla ne on suurinpiirtein 6800/6200kWh ja jäljellä oleva kapasiteetti 92.8%. Autolla on ajettu kohta jo 140tkm.

Sitä olen tässä funtsinut että tuo ajotapa vaikuttaa sen akun ikään, jos ajaa pelkästää kaupunkiajoo sillä akulla ja latailee monta kertaa päivässä niin akun ikä vähenee. Kumpiko on kalliimpaa, se että tuhlaa vähän bensaa vai koittaa säästää sitä? Netistä kaivettuna ton akun hinta olis about 8500€ + rahdit + työt + kusetus.

Äkkiseltää tuntuis että on ehkä ihan järkevää kytkee e-save päälle kun akun varaus tippuu alle 50%, meinaan siitä täyteen latauksia tollasen LiFePo4 akun pitäis kestää jopa yli 10 000 sykliä.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 10487
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Hyvä on jäljellä oleva akun kapasiteetti mutta eipä tuossa huolta kun on alkujaankin tuhatkertainen meidän perheen plugariin. :)

Mitä meinaat tuolla 10 000 lataussyklin kestolla, paljonko silloin pitäisi akun kapasiteetista olla vielä jäljellä?

Jos itse ajaisin tuollaisella niin säästäisin kyllä lämmityksessä. Jos talvella astuu autoon talviromppeet päällä niin mukavampikin kun on kesäkeliä viileämpi kabiini. Tietenkin huurut pois laseista. Harmi vaan ettei näissä mersuissa (plugareissa) ole lämpöpumppulämmitystä.
amatoori
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja amatoori »

DBFI kirjoitti:Hyvä on jäljellä oleva akun kapasiteetti mutta eipä tuossa huolta kun on alkujaankin tuhatkertainen meidän perheen plugariin. :)

Mitä meinaat tuolla 10 000 lataussyklin kestolla, paljonko silloin pitäisi akun kapasiteetista olla vielä jäljellä?

Jos itse ajaisin tuollaisella niin säästäisin kyllä lämmityksessä. Jos talvella astuu autoon talviromppeet päällä niin mukavampikin kun on kesäkeliä viileämpi kabiini. Tietenkin huurut pois laseista. Harmi vaan ettei näissä mersuissa (plugareissa) ole lämpöpumppulämmitystä.
Näis 6,2kWh akulla se tekniikka on LiFePo4, siellä on 88 kpl 22Ah Samsungin SDI kennoja.

LiFePo4 akuilla "cycle life" menee suurinpiirtein liitetiedoston mukaisen taulukon mukaan. Kyseessä ei oo mitää halpoja kiinakennoja joten uskoisin niiden iän olevan näitä peruskäyriä parempi. Ainakin noi omat luvut viittaa sellaiseen.

Internetistä asiaa voi tutkia enemmän hakufraasilla "lifepo4 cycle life".
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
A.H
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 13.10.2019 19:45

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja A.H »

Terve!

Nyt kun nää säät on mitä on, että illalla sataa vettä ja on plussaa, yöllä pakastuu ja sataa jopa lunta, niin onko muilla ongelmia tuon latausluukun sulkemisen/avaamisen kanssa? Mä oon nyt tapellu monta aamua putkeen kun luukku täynnä jäätynyttä lunta/räntää ettei latausluukkua saa enää kiinni. Todella raivostuttavaa. Saan töissä onneksi sen verran lämpimään halliin, että sulaa. Nyt iltaa kohden ku pakastu, niin nyt vuorostaan luukku ei enää aukea..... Ei ehkä ihan suunniteltu tätä mekanismia tänne pallon puoliskolle. Onko muilla sama ongelma vai onko kaikilla halli-/tallipaikat? :crazy:
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 10487
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Juuri lämpimästä latauspaikasta johtuen veikkaan että ei ole tullut vastaan. Vaimon autokin kuuluu tiedotteen piiriin mutta ei ole sille mitään tehty kun ei meidän käytössä ole tullut esiin:

Complaint:
Plug-in hybrid socket flap at rear bumper will not open at temperatures under 0°C.
Cause:
Central locking system actuator frozen.
Remedy:
Remove rear bumper. Install optimized central locking system actuator as well as pin.
Note:
For all affected model series, the optimized parts are available in the spare parts area
Vastaa Viestiin