bensiini hybridi

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Optilab
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: La 15.06.2019 14:43

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Optilab »

Tude kirjoitti:Aika positiivisia lukemia jukka-tre:lla. Viikon kokemuksella omalla C300e 4maticilla näyttäisi pääsevän 45 km pelkällä sähköllä ja sähkönkulutus kaupunkiajossa luokkaa 22-26 kWh sadalla. Toki tämä viikko on ollut reilusti viileämpi mitä kolme aikaisempaa, lieneekö vaikutusta asiaan? Mukava ajopeli joka tapauksessa.

Suhtaudun vähän epäilevästi auton oman ajotietokoneen lukemiin - viikolla kun tein 170 km reissun, niin ajotietokone väitti että 75 km oli ajettu sähköllä ja loput bensalla. Ja tämä siis välillä lataamatta. Bensankulutus tuolla välillä oli kuitenkin lähemmäs 8 litraa.
Itsellä nyt puoli vuotta ja 6142km takana, josta 4042km pelkällä sähköllä. Kulutukset 16,8kWh/100km ja 3,1l/100km, joista valtaosa pk-seudun kulmapyörittelyä, mutta mahtuu mukaan muutama pidempikin veto esim. Hki-Ruka-Hki, joissa latausta vain lähtöpäissä.
Kesällä menee helposti +50km yhdellä latauksella, vaikka lähdössä näyttänyt itselläkin maksimirangea 45km, kun auto kuitenkin latailee ajossakin, joten voit hyvin olla päässyt 170km ajossa 70km sähköllä. Ainakin omassa huomaan useinkin pintakaasuilla ja kaikissa lähdöissä auton kulkevan pelkällä sähköllä, vaikka range näyttää nollaa.
MB C300e 4Matic business AMG edition EQ Power
Avatar
Tude
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 13.06.2020 18:56

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Tude »

Kiitokset kommenteista ja vertailutiedoista. Noita sähkökilometrejä tosiaan vähän epäilin, tarkoittaisi sitä että sadan kilometrin vaihtelevassa ajossa auto lataisi kolmisenkymmentä kilsaa sähköajoa. Hyvähän se on, jos epäilen turhia ja auto toimii taloudellisemmin mitä ajattelen :D. Kulutuslukemat edellisestä tankkauksesta ovat 8,5 kWh / 100 km ja 3,9 l / 100 km.
MB C300e -20
Optilab
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: La 15.06.2019 14:43

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Optilab »

Tude kirjoitti:Kiitokset kommenteista ja vertailutiedoista. Noita sähkökilometrejä tosiaan vähän epäilin, tarkoittaisi sitä että sadan kilometrin vaihtelevassa ajossa auto lataisi kolmisenkymmentä kilsaa sähköajoa. Hyvähän se on, jos epäilen turhia ja auto toimii taloudellisemmin mitä ajattelen :D. Kulutuslukemat edellisestä tankkauksesta ovat 8,5 kWh / 100 km ja 3,9 l / 100 km.
Juu paljolta kuulostaa, eikä varmaan ihan noin paljon ajossa lataa, mutta mukava se on noita auton antamia lukuja itselle kuitenkin uskotella :D. Mitään sen tarkempia mittauksia en itse ainakaan ole tehnyt, eikä kiinnosta enempää tutkiakaan, joten nojataan auton lukuihin.
MB C300e 4Matic business AMG edition EQ Power
AMGMika
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Su 20.09.2015 14:20

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja AMGMika »

Viime viikonloppuna tuli ajeltua tuolla FL GLC 300e. llä 408 km siirtymä.
Matkaan lähdettiin täydellä akulla ja matkalla ei latailtu missään. Ihan normi comfort asetuksella ajeltiiin ja normi maantie/motari nopeuksilla.
130 km meni sähköllä eli kyllä ne ihan hyvin latailee sitä sähköä ajaessa.

Enimmäkseen ajelen tällä työmatkaa joka on 45km/sivu ja latausmahdollisuus on kummassakin päässä niin menee kyllä helposti tuon kumpaakin suuntaan sähköllä.
Autolla on nyt ajettu 3830km ja tuosta on yli 3000 pelkällä sähköllä.

Kokoajalta kulutukset on nyt Bensa 1,5l/100km ja Sähkö 18,1 kWh/100 km

tuossa kuva viikonlopun lukemista. Ei paha mielestäni 6,6/l 100 tämänkokoisella autolla.

Kuva
- Glc 300 e 4Matic A Business EQ Power amg -20
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 10480
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

AMGMika kirjoitti:
...Ei paha mielestäni 6,6/l 100 tämänkokoisella autolla.
Vähän ontuva tuo 6,6 litraa sadalla tuon kokoiselle autolle. Jos olisit ajanut vain 200 km:n siivun niin toteaisit että tuon kokoinen auto kuluttaa vieläkin vähemmän. Siis kuitenkin bensaa mennyt jotain 9,7 litraa satasella vauhtia keskimäärin sinä aikana kun bensakoneella ajettu. Varmaan tuokin kohtuullinen vaikka vähän eri hehtaarilta onkin.

Autohan kuluttaisi vähemmän jos sillä ajettaisiin niin että ei lataile lainkaan reissun aikana eli ei jarrutella sillä sähkömoottorilla turhaan (ei tietenkään myöskään normi jarruilla). Eri asia kuinka lähelle onnistuu käytännössä.
AMGMika
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Su 20.09.2015 14:20

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja AMGMika »

DBFI kirjoitti:
AMGMika kirjoitti:
...Ei paha mielestäni 6,6/l 100 tämänkokoisella autolla.
Vähän ontuva tuo 6,6 litraa sadalla tuon kokoiselle autolle. Jos olisit ajanut vain 200 km:n siivun niin toteaisit että tuon kokoinen auto kuluttaa vieläkin vähemmän. Siis kuitenkin bensaa mennyt jotain 9,7 litraa satasella vauhtia keskimäärin sinä aikana kun bensakoneella ajettu. Varmaan tuokin kohtuullinen vaikka vähän eri hehtaarilta onkin.

Autohan kuluttaisi vähemmän jos sillä ajettaisiin niin että ei lataile lainkaan reissun aikana eli ei jarrutella sillä sähkömoottorilla turhaan (ei tietenkään myöskään normi jarruilla). Eri asia kuinka lähelle onnistuu käytännössä.

:lol: :lol: :lol:

No muotoillaan uudelleen. Toi auto on ollu mulla nyt toukokuun 4. päivästä. Sinä aikan autolla ajettu 3914 km ja siistä sähköllä 3370km. Pensaa on mennyt tuona aikana 1,5l/100km ja sähköä 18,1 kWh/100km.
Sähköistä saan puolet ilmaiseksi. Tankkaamassa olen nyt käynyt tuon noutopäivän jälkeen kaksikertaa yhteensä 78 eurolla. Aika halpaa on peruskäyttö vaikka vääntelisit tuon miten päin tahansa :lol: :lol:

Tuo esimerkki oli yhdeltä matkalta niinkuin varmaan huomasitkin ja siinä lähinnä yhden tuollaisen pitemmän matkan kulutuksesta oli esimerkki :D

Auton ostohinta on tietysti kyllä niin perkeleen suolainen, että eihän näitten kanssa mistään säästöistä voi oikeasti puhua :D
- Glc 300 e 4Matic A Business EQ Power amg -20
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 10480
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

AMGMika kirjoitti:
DBFI kirjoitti:
AMGMika kirjoitti:
...Ei paha mielestäni 6,6/l 100 tämänkokoisella autolla.
Vähän ontuva tuo 6,6 litraa sadalla tuon kokoiselle autolle. Jos olisit ajanut vain 200 km:n siivun niin toteaisit että tuon kokoinen auto kuluttaa vieläkin vähemmän. Siis kuitenkin bensaa mennyt jotain 9,7 litraa satasella vauhtia keskimäärin sinä aikana kun bensakoneella ajettu. Varmaan tuokin kohtuullinen vaikka vähän eri hehtaarilta onkin.

Autohan kuluttaisi vähemmän jos sillä ajettaisiin niin että ei lataile lainkaan reissun aikana eli ei jarrutella sillä sähkömoottorilla turhaan (ei tietenkään myöskään normi jarruilla). Eri asia kuinka lähelle onnistuu käytännössä.

:lol: :lol: :lol:

No muotoillaan uudelleen. Toi auto on ollu mulla nyt toukokuun 4. päivästä. Sinä aikan autolla ajettu 3914 km ja siistä sähköllä 3370km. Pensaa on mennyt tuona aikana 1,5l/100km ja sähköä 18,1 kWh/100km.
Sähköistä saan puolet ilmaiseksi. Tankkaamassa olen nyt käynyt tuon noutopäivän jälkeen kaksikertaa yhteensä 78 eurolla. Aika halpaa on peruskäyttö vaikka vääntelisit tuon miten päin tahansa :lol: :lol:

Tuo esimerkki oli yhdeltä matkalta niinkuin varmaan huomasitkin ja siinä lähinnä yhden tuollaisen pitemmän matkan kulutuksesta oli esimerkki :D

Auton ostohinta on tietysti kyllä niin perkeleen suolainen, että eihän näitten kanssa mistään säästöistä voi oikeasti puhua :D
Älä nyt hermostu, kommentoin vain tuota lainattua tekstiä enkä mielestäni väännellyt sitä mihinkään suuntaan, lähinnä luettavammaksi todelliseksi bensamoottorin kulutukseksi. Jos joku teksti on vääntelyä niin minusta tuo lainattu kommenttisi referoidessaan 6.6 litran kulutusta kohtuulliseksi tuon kokoiselle autolle kun lukema sisältää "tankatulla akulla ajetut ilmaiset kilometrit"!

En kommentoinut mitenkään onko ajo plugarilla halpaa vai kallista. Nuo tässä viestissä mainitsemasi lukemat kyllä kertovat että auto sopii ajoosi. Nämä uudemmat mallit isommilla akuilla sopivatkin useammalle kuin edeltävät plugarimallit.

Tästä uusimmasta viestistä taas olisin vähän eri mieltä kanssasi. Eikö tuo plugari ole nimenomaan edullinen vaihtoehto, eikö sitä pidä verrata vastaavaan bensakoneeseen? Omassa perheessä plugariin päädyttiin nimenomaan sen takia että sama auto oli paljon halvempi plugarina kuin pelkkänä bensakoneena.
Metusalem
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 186
Liittynyt: To 04.12.2014 18:38
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Metusalem »

Onko näissä ollut mitään isompia ongelmia. Esim. jakoketjussa?

https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/c/11091818" onclick="window.open(this.href);return false;
Vain Mersuilla since 2002
MB E200 Avantgarde 5g. aut. 722.699 CDI W211 Facelift -08 OM 646.821 Nyt ajettuna 260 tkm
ex MB E320 5g. aut. S210 -98 Avantgarde moottorina M112.941 Ajettu 378tkm. (hirvikolarista => lunareihin. Muuten olisi palvellut vielä pitkään ja hyvin.)
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 10480
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Metusalem kirjoitti:Onko näissä ollut mitään isompia ongelmia. Esim. jakoketjussa?

https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/c/11091818" onclick="window.open(this.href);return false;
Foorumin mukaan ihan sysipaska mutta ei mitään ongemia:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=200372" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Tude
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 13.06.2020 18:56

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Tude »

Optilab kirjoitti: Juu paljolta kuulostaa, eikä varmaan ihan noin paljon ajossa lataa, mutta mukava se on noita auton antamia lukuja itselle kuitenkin uskotella :D. Mitään sen tarkempia mittauksia en itse ainakaan ole tehnyt, eikä kiinnosta enempää tutkiakaan, joten nojataan auton lukuihin.
Tänään pikkulenkillä (71 km) tyhjällä akulla lähtiessäni totesin bensankulutukseksi 6,1 litraa sadalla. Sähköajoa tuli joitakin kilometrejä.

Reilun viikon ajojen perusteella voisi sanoa, että C300e syö sellaiset kuutisen litraa TAI 25 kWh sadalla. Ajosta ja lataustilasta riippuu, millaisella yhdistelmällä tämä toteutuu. Jos akku on täysi lähdössä, niin sadan kilometrin reissulla pitäisi kulua 3,3 litraa bensaa ja akku tyhjäksi.
MB C300e -20
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1022
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

C300e 4Matic ajeltu pari kuukautta.

Tuommoset lukemat on taulussa reippaan 3000 km ajon jälkeen. En ole tsekannut miten paljon tankista on bensaa kulunut. Tai ei pystykään, kun näkyy menevän aika monia tuhansia kilsoja, jotta voisi kokonaisen tankillisen mitata. Ja kulutus on niin pientä, että ei sillä ole merkitystäkään. Sähkön kulutusta vois alkaa seuraan. Eli paljonko näyttää auton mittaama kulutus vs. paljonko näyttää latauksen kulutusmittari. Tässä on muuten sellanen haaste, että kun on myös tuo bensakone, niin sehän myös lataa akkua. Eli auton kuluttama sähkö ei ole pelkästään seinästä ladattua, mikäli bensakonetta on käytetty.

Bensaa 0,7 l/100km
Sähköä 15,6 kWh/100km

kulutus-1.png
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 10480
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Mitäs nuo kilometrit tarkoittaa? Nos nollauksesta on ajettu 3337 km niin ei kai se automaattisesti nollautuva ajomatka ole noin pitkä, 3075 km?

Toinen kysymys: kai nuo kulutuslukemat tarkoittaa tuolle noin 3000 km:n matkalle kulutettua sähköä ja bensaa eli sähköä on kulutettu noin 30*15.6 kWh? Varmaankin bensalla ladattusta akusta kulutettu sähkö näkyy siinä kwH/100km lukemassa mutta eihän auto bensakoneella lataa akkua ellet valitse "lataa akkuja" -ajomoodia (en muista mikä oikea nimi ja onko se edes sama näissä uusissa)? Vai tarkoititko sitä että bensalla kerätystä vauhdista jarrutusenergian talteenotolla akkuja ladataan välillisesti bensaenergialla?



Joka tapauksessa akkuja bensalla ladattaessa bensan kulutus kasvaa ja näkyy tuossa kuvassa eli ihan "rehellinen" kokonaislukema (auton mittaustarkkuuden puitteissa).
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1022
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

DBFI kirjoitti:Mitäs nuo kilometrit tarkoittaa? Nos nollauksesta on ajettu 3337 km niin ei kai se automaattisesti nollautuva ajomatka ole noin pitkä, 3075 km?

Toinen kysymys: kai nuo kulutuslukemat tarkoittaa tuolle noin 3000 km:n matkalle kulutettua sähköä ja bensaa eli sähköä on kulutettu noin 30*15.6 kWh? Varmaankin bensalla ladattusta akusta kulutettu sähkö näkyy siinä kwH/100km lukemassa mutta eihän auto bensakoneella lataa akkua ellet valitse "lataa akkuja" -ajomoodia (en muista mikä oikea nimi ja onko se edes sama näissä uusissa)? Vai tarkoititko sitä että bensalla kerätystä vauhdista jarrutusenergian talteenotolla akkuja ladataan välillisesti bensaenergialla?



Joka tapauksessa akkuja bensalla ladattaessa bensan kulutus kasvaa ja näkyy tuossa kuvassa eli ihan "rehellinen" kokonaislukema (auton mittaustarkkuuden puitteissa).
3337 on mitattu kokonaismatka. 3075 on pelkällä sähköllä ajettu matka, eli siis bensakone sammutettuna. Eli sähköä on mennyt n. 33*15,6 kWh.

Ja tosiaan, kun bensakonetta käyttää, niin siitä tulee hyötyä juuri tuossa jarrutusenergian talteenotossa. Esim. kaikki alamäet bensakone on pois päältä ja akku latautuu. Mutta kun laskee yhteen käytetyn bensan ja sähkön, niin kokonaiskulutus on silloin oikein.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
tsav
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: La 14.09.2019 05:22

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja tsav »

Ainakin näissä vanhemmissa (2015) pieni akkuisissa auto lataa ajaessa bensalla jos akun varaus on ajettu 10% (tai alle 25%). Auto haluaa pitää lataukse 25%,joten vailla on hybridi moodissa niin lataa bensalla tuohon 25%. Kunnes seuraavassa rekan ohituksessa varaus putoaa alle 25% ja lataa taas bensalla. Tuota ei voi ilmeisesti välttää kuin huolehtimalla, että akun varaus ei laske alle 25%. Toisaalta bensaahan se vain on ja sitä saa vielä kaikilta huoltoasemilta lisää.
Itse kävin viime viikolla pohjoisessa matkaa kertyi yhteen suuntaan 560km, josta sähköllä 116km, bensakulutus 6,2L/100km ja keskinopeus 97km/h. Eli tarkoitus ei ollut ajaa säästeliäästi, vaan mahdollisimman nopeasti rajoituksien mukaan.
Akku ottaa sähköä enää vastaan 4,5kWh, joten tuosta sähköllä ajosta n.100km on juurikin alamäkiä ja moottori jarrutuksia. Ja hitaita paikkoja, kuten tietöiden kohdalla 50 rajoitukset.
2015 C350e
1953 Jaguar XK120SE FHC (MR)
1958 Hermes 2000 (owned since 1978)
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 10480
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

tsav kirjoitti:Ainakin näissä vanhemmissa (2015) pieni akkuisissa auto lataa ajaessa bensalla jos akun varaus on ajettu 10% (tai alle 25%). Auto haluaa pitää lataukse 25%,joten vailla on hybridi moodissa niin lataa bensalla tuohon 25%. Kunnes seuraavassa rekan ohituksessa varaus putoaa alle 25% ja lataa taas bensalla. Tuota ei voi ilmeisesti välttää kuin huolehtimalla, että akun varaus ei laske alle 25%. Toisaalta bensaahan se vain on ja sitä saa vielä kaikilta huoltoasemilta lisää.
Itse kävin viime viikolla pohjoisessa matkaa kertyi yhteen suuntaan 560km, josta sähköllä 116km, bensakulutus 6,2L/100km ja keskinopeus 97km/h. Eli tarkoitus ei ollut ajaa säästeliäästi, vaan mahdollisimman nopeasti rajoituksien mukaan.
Akku ottaa sähköä enää vastaan 4,5kWh, joten tuosta sähköllä ajosta n.100km on juurikin alamäkiä ja moottori jarrutuksia. Ja hitaita paikkoja, kuten tietöiden kohdalla 50 rajoitukset.
Onko 2015 mallinen sitten erilainen mutta kyllä 2017 mallinen "pikkuakullinen" ajaa ajoakun 10%:iin. Ei siinäkään ala aktiivisesti ajoakkua latailla jos siis ajelee hybridiasetuksella. Käynnistää tietenkin bensakoneen ettei akku enempää tyhjenisi.

Onko tuo 4,5 kWh luettu autosta ajoakun ohjainlaitteelta vai mitattu latauksessa? Jos akun kapasiteetti on noin alhaalla niin eikö siihen saa uudet akut 6 vuoden takuulla?
tsav
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: La 14.09.2019 05:22

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja tsav »

Kyllä ajaa sähköllä 10% kuten jo aiemmin kerroin. Mutta sen jälkeen käynnistää bensan ja alkaa lataamaan ajoakun hitaasti 25%iin, jos siis ajaa tarpeeksi pitkään tasakaasulla. Tämä siis asetuksilla eco ja hybrid. Samalla tavalla teki kaverin entisessä '16 Eemelissä. Ehkä tämä ominaisuus on sitten poistettu 17 malliin. Tuntuu kyllä hassulta että softa jättäisi akun 10% silloinhan ei olisi enää lisä buustia kiihdytyksiin. Ihan mielenkiinnosta seuraapa ensi kerralla kun ajelet, ettei vain kuitenkin teksi sinullakin samalla tavalla. Aja vaikka e-modella 10% niin että bensa käynnistyy ja tarkkaile akun tilanäyttöä tasakaasulla. Meneeko nuolet akulle ja akselille.

4,5kWh lataus on mitattu seinästä mittarilla.

Ei ole 6 vuoden takuu enää voimassa kun ajettu yli 100tkm. Takuuhan on 6V/100tkm. Hyvin pelaa siltikin ja bensaa saa edelleen kaikilta huoltamoilta. :D
2015 C350e
1953 Jaguar XK120SE FHC (MR)
1958 Hermes 2000 (owned since 1978)
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1022
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Samanlailla se käyttäytyy tässä 2020 -mallissakin. Eli kun akun latinki putoo 10%:iin, niin alkaa ladata sitä bensakoneella. En tiedä, miten pitkälle sitä latailee, kun ei ole vielä niin pitkää ajoa ollut tällä uudella. Voisi kuvitella, että tuskin ihan tuonne 25% tasolle kuitenkaan. Koska sillähän ajelee jo 10 kilsaa tällä uudella.

Ite tein sillä vanhalla ja tällä uudellakin aina niin, että en ikinä jätä virtaa akkuun, jos vaan matka on niin pitkä, että akun saa tyhjäksi. Vaan ajelen kaikki latingit pois loppumatkasta e-modella. Eli pääsee sitte lataan töpselistä taas tyhjään akkuun.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
Tude
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 13.06.2020 18:56

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Tude »

jukka-tre kirjoitti:Ite tein sillä vanhalla ja tällä uudellakin aina niin, että en ikinä jätä virtaa akkuun, jos vaan matka on niin pitkä, että akun saa tyhjäksi. Vaan ajelen kaikki latingit pois loppumatkasta e-modella. Eli pääsee sitte lataan töpselistä taas tyhjään akkuun.
Tarkoitatko että e-modella auto käyttäisi akun jotenkin tyhjemmäksi kuin esim. hybrid-modella? "0 km" näytössähän voi tarkoittaa akussa melkein mitä vaan 0 - 10 % väliltä?
MB C300e -20
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 10480
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Eihän siinä ole mitään järkeä että auto lataa bensalla akut sen jälkeen kun varaus on pudonnut 10 prosentiin. Sopivalla ajomatkalla akku tulisi aina ladattua bensalla juuri kun olet kotona. Tekee turhaksi koko latauspistokkeen ja jos se on turha niin sittenhän koko iso akku on turha, pieni hybridiakku riittäisi jarrutusenergian talteenottoon.

Meillä 2017 mallisessa lataa bensalla jos valitsee hybrid moodin. E-modella ja hybridillä ajaa akun tyhjäksi ja siellä 10 prosentissa pysyy ellei jarrutuksissa vähän lataudu. Pieni disclaimeri pitää laittaa kun aika vähän itse olen tuolla ajanut mutta sen uskallan sanoa että ei bensaa polta ajoakun lataamiseen (moottorin käydessä) ellei kuski erityisesti sitä pyydä charge modella.

Bensakone siis kyllä tuossa vanhemmassa käynnistyy 10 prosentin kohdalla mutta ei akkua lataamaan vaan kuljettamaan autoa kun akkua se ei halua alle 10 prosentin purkaa. Jollain kick-downilla taitaa mennä tyhjemmäksi, en ole kokeillut ja saattaisi jopa ladata sille 10 prosentin tasolle takaisin mutta ei sen yli.
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1022
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Tude kirjoitti:
jukka-tre kirjoitti:Ite tein sillä vanhalla ja tällä uudellakin aina niin, että en ikinä jätä virtaa akkuun, jos vaan matka on niin pitkä, että akun saa tyhjäksi. Vaan ajelen kaikki latingit pois loppumatkasta e-modella. Eli pääsee sitte lataan töpselistä taas tyhjään akkuun.
Tarkoitatko että e-modella auto käyttäisi akun jotenkin tyhjemmäksi kuin esim. hybrid-modella? "0 km" näytössähän voi tarkoittaa akussa melkein mitä vaan 0 - 10 % väliltä?
Tässä vastaus myös DBFI yllä olevaan kommenttiin:

E-modella kuluttaa akun tuohon 10% tasoon. Sitten E-mode vaihtuu väkisin Hybrid -modeksi. Ja sitten se laitailee akkuun lisää jonkun verran riippuen tilanteesta. Mutta E-modea ei saa takasin päälle, kun vasta jostain 13-14% tasosta alkaen.

10% tasosta alkaen, jos ajelee kaupunkiajon tyyppistä tai maantie ajoa Hybrid -modella, niin silloin lautaus pysyy tuossa 10% tai pikkasen yli tuntumassa, koska auto kuluttaa sen akun latauksen aina pois, kun on sopivan pieni kuorma. Ja taas vähän laitailee samalla, kun kone käy. Ilmeisesti ideana on, että jos kone käy vajaakuormalla, niin lataa sitte akkua mieluummin, kun käy liian pienellä ja epätaloudellisella kuormalla.

Jos taas ajaa moottoritietä Hybrid-modella 100 - 120 km/h alkaen 10% latauksesta, niin sitten latailee sen jonnekin 20% tai ehkä vähän yli määrään. Siitä enempää ei ominpäin lataa. Mikä logiikka tossa sitten lienee, mutta niin se toimii. Ehkä siinä on haettu sitä, että sitten motarilta poistuessa käyttää akkua loppumatkaan. Aika turha ominaisuus tämä, koska kuskin pitää ite huolehtia, että saa akun tyhjäksi ennenkun reissu loppuu (jos haluaa tyhjäksi). Akkuhan on helppo tyhjentää laittamalla E-mode päälle ajoissa.

2017 ja 2020 malleissa ei tunnu suurta eroa olevan em. asioissa. Mutta mulla on sen verran vähän vielä tätä 2020 -mallin kokemusta, että en ihan tiedä vielä kaikkia ominaisuuksia. 2017 -mallilla tuli ajeltua 95 000 km, että sen ominaisuudet on aika hyvin hallussa :)

Pikanen vertailu (nämä kesäkelillä ja säästeliäällä ajotyylillä):
- 2017 pääsee uutena pelkällä sähköllä 25-30 km. 95 000 ajettuna pääsee 15-20 km. Pakkasella näistä lukemista voi ottaa pois 20-30%
- 2020 pääsee uutena pelkällä sähköllä 60-65 km. Pakkasesta ei kokemusta vielä.

Tämä 2020 -malli on kyllä ylittänyt odotukset aika reilustikin (myös kulutusmielessä). Kuitenkin neliveto ja kulutuslukemat on todella pienet.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 10480
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Nyt saisi niitä pakkasiakin tulla niin selviäisi viimeinenkin aukko 2020 mallista. :) Tai ehkä jaksan odotella vaikka ensi kevääseen mieluummin. Kiitokset kattavasta kuvauksesta ja vahvoista perusteluista.

Meillähän on E-korinen mutta kyllä sen täytyy ihan samalla tavalla samoissa oloissa toimia. Motarilta ei ole metrinkään kokemusta itsellä kun meillä ne matkat menee dieselillä (jos olen itse autossa). Tuo kaupunkiajo/maantieajo hybridimoodissa ja ajoakun lataaminen bensamoottorilla hyötysuhteen optimoimiseksi kuulostaa sekin nyt järkevältä vaikka aiemmin kinasin vastaan. Omaa ajokokemusta vain muutama reissu jolloin akun tyhjennyttyä varaus pysyi siellä 10%:n tuntumassa mutta saattoihan siinä akuille mennä virtaa moottorin käynnistyttyä ja käydessä pienessä vauhdissa lähes tyhjäkäyntiä juuri kuten edellä kerrottu.
tsav
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: La 14.09.2019 05:22

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja tsav »

Tuo jukka-tren kokemus sähkökilometreistä näköjään linjassa minun alle vuoden kokemuksiin. 145tkm ajettu ja sähkö range on 17-20km. Mielestäni talvella jopa puolittuu. Riippuu pakkasesta ja ajaako miten pitkästi. Tuo rangen pienentyminen uuteen nähden on akun luonnollista kuoleutumista, mitä olen netistä asiaa penkonut.

Minulla se lataus tyhennyttyä (25%)nousee juuri alle sen missä sähkörangen kilometrit muuttuu latausjohdon kuvaksi (26%). Ja näyttää lataavan 80 nopeudessakin samoin. Lataus on todella hidas jos ajetaan tasamaalla ja käyttää todennäköisesti juurikin sen "hukka" energian lataukseen. e-savella näyttäisi lataileva samanmoisesti täydempääkin akkua ja chargella sitten hieman voimakkaampi lataus.

Semmoisen olen huomannut, että jos ajaa hybridi modella cruise päällä ja akkua on jäljellä vaikka 15%, niin palkkeja kierroslukumittarin alalaidassa on vaikkapa 4. Kun vaihtaa siitä e-modelle niin palkit tipahtaa kolmeen. Samoin hybridi-modessa pienikin ylämäki samassa tilanteessa käynistää bensan, mutta e-modessa samainen mäki menee kolmen palkin voimin ylös.
2015 C350e
1953 Jaguar XK120SE FHC (MR)
1958 Hermes 2000 (owned since 1978)
Avatar
Tude
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 13.06.2020 18:56

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Tude »

Hyviä selvennyksiä, kiitokset näistä! :)
MB C300e -20
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1022
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

tsav kirjoitti:Tuo jukka-tren kokemus sähkökilometreistä näköjään linjassa minun alle vuoden kokemuksiin. 145tkm ajettu ja sähkö range on 17-20km. Mielestäni talvella jopa puolittuu. Riippuu pakkasesta ja ajaako miten pitkästi. Tuo rangen pienentyminen uuteen nähden on akun luonnollista kuoleutumista, mitä olen netistä asiaa penkonut.

Minulla se lataus tyhennyttyä (25%)nousee juuri alle sen missä sähkörangen kilometrit muuttuu latausjohdon kuvaksi (26%). Ja näyttää lataavan 80 nopeudessakin samoin. Lataus on todella hidas jos ajetaan tasamaalla ja käyttää todennäköisesti juurikin sen "hukka" energian lataukseen. e-savella näyttäisi lataileva samanmoisesti täydempääkin akkua ja chargella sitten hieman voimakkaampi lataus.

Semmoisen olen huomannut, että jos ajaa hybridi modella cruise päällä ja akkua on jäljellä vaikka 15%, niin palkkeja kierroslukumittarin alalaidassa on vaikkapa 4. Kun vaihtaa siitä e-modelle niin palkit tipahtaa kolmeen. Samoin hybridi-modessa pienikin ylämäki samassa tilanteessa käynistää bensan, mutta e-modessa samainen mäki menee kolmen palkin voimin ylös.
Noiden palkkien määrä taitaa kuvata sitä, että miten lähellä ollaan sitä bensakoneen käynnistämistä. Ne ei siis suoraan kuvaa sitä, että miten paljon sähkömoottorista otetaan tehoa. Kun on E-mode päällä, niin sähkömoottorilla mennään "tappiin asti", eli silloin ne palkit nousee paljon hitaammin, kuin Hybrid-modessa. Ja Save-modessa ne tietty nousee vielä nopeemmin, eli ei juuri ollenkaan edes yritä käyttää akkua, niinkuin ei tietty pidäkään.

Save-modella on mielestäni hieman turha ominaisuus, eli auto lataa jonkun verran ylimääräistä samaan tapaan, kuin Hybrid-moodissa. Eli jos laitat vaikka motarilla Save-moodin ja akussa on 50%, niin jokusen kilsan jälkeen akussa on 60%. Tavallaan siis tuon Save-moodin kytkeminen vastaa samaa, kuin Hybrid-moodi alkaen akun tasosta 10%. Samanlailla latailee, tuon pohjatason päälle sitten jonkun verran ekstraa.

2020 -mallissa noiden palkkien toiminnan logiikka on ihan sama. Mutta tässä on myös erikseen näyttö, josta näkee hetkellisen kulutuksen sekä bensan, että sähkön osalta. Se näyttää, miten paljon energiaa kuluu hetkellisesti per 100/km kulutukseksi laskettuna. Jos viittii tuota tarkkailla, niin tuon avulla saa aika hyvin säästettyä akkua. Ite pääsen ihan helposti 60 km pelkällä sähköllä ja parhaimmillaan 65 km. Jos ei yhtään välitä miten ajelee, niin 45 - 50 km on realismia. Toki kaikki riippuu millaista tietä on. Omat ajot on monesti aika "kulutusystävällistä" maastoa, eli ei ihan kaupungin keskustaa, eikä motaria, vaan sellaista 50-80 km/h tietä, jossa pääsee pitkiäkin matkoja välillä pysähtymättä. Toki on myös kaupunkia liikennevaloineen.

Yksi iso havainto tuosta kulutusmittarista on, että pysähtyminen ja siitä uudelleen kiihdytys on myrkkyä. Eli jos pystyy ennakoimaan siten, että ajoissa hidastaa ennen liikennevaloja ja sitten ne vaihtuu vihreeksi ja pääsee siitä läpi vaikka siten, että nopeus ei putoo alle 20 km/h, niin tällä säästää aika isosti verraten kokonaan stoppiin ja uudelleen siitä liikkeelle.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
tsav
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: La 14.09.2019 05:22

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja tsav »

Ohjekirjan mukaan ne palkit on sähkömoottorin teho, mutta varmaan todellisempi tuo miten lähellä ollaan bensamoottorin käynnistymistä
https://moba.i.daimler.com/baix/cars/w2 ... 586a586a-2
2015 C350e
1953 Jaguar XK120SE FHC (MR)
1958 Hermes 2000 (owned since 1978)
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 10480
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

jukka-tre kirjoitti: ...
Yksi iso havainto tuosta kulutusmittarista on, että pysähtyminen ja siitä uudelleen kiihdytys on myrkkyä. Eli jos pystyy ennakoimaan siten, että ajoissa hidastaa ennen liikennevaloja ja sitten ne vaihtuu vihreeksi ja pääsee siitä läpi vaikka siten, että nopeus ei putoo alle 20 km/h, niin tällä säästää aika isosti verraten kokonaan stoppiin ja uudelleen siitä liikkeelle.
Pystyykö tuota pysähdyshävikkiä mitenkään vertaamaan tavalliseen bensa-autoon (dieseliin). Teoriassahan hybridin pitäisi jarrutuksessa kerätä auton liike-energia talteen ja tällä energialla auto pitäisi saada uudelleen aiempaan vauhtiin. Energian talteenotto ei tietenkään toimi 100% hyötysuhteella ja jarrutuksen pysähdyksiin pitäisi olla niin kevyt että normijarrut ei aktivoidu. Tavalliseen bensa-autoon verrattuna olisin olettanut että hybridin pysähdys kuluttaisi jotain 10-20% bensa-auton kulutuksesta, jos ymmärrätte mitä tarkoitan.
tsav
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: La 14.09.2019 05:22

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja tsav »

Kyllä se tahtoo bensakonekin syödä paikaltaan lähtiessä enemmän kuin tasa-ajossa. Itse olen mielenkiinnosta nyt pari kertaa harrastetalille mennessä seurannut sitä taloudellisuusmittaria, missä on kolme osiota. Tasakaasu ajo ja rullaus on helppo saada tappiin mutta kiihdytys osia tuntuu olevan vaikeaa minun kaasujalalla. Taiteilemalla se onnistuu, eli saa loistamaan ympyrän ulkokehän. Pohjoisen reissulla tasakaasu ja rullaus osiot oli vihreällä, mutta kiihdytys kokonaan musta :lol:

Teoriassa varmaan tuo 10-20%, jos saa jarruteltua kaiken talteen ja lähtee hyvin kevyellä kaasulla liikkeelle.
2015 C350e
1953 Jaguar XK120SE FHC (MR)
1958 Hermes 2000 (owned since 1978)
Priest82
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Pe 17.11.2017 14:00

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Priest82 »

DBFI kirjoitti:
Metusalem kirjoitti:Onko näissä ollut mitään isompia ongelmia. Esim. jakoketjussa?

https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/c/11091818" onclick="window.open(this.href);return false;
Foorumin mukaan ihan sysipaska mutta ei mitään ongemia:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=200372" onclick="window.open(this.href);return false;
Hyvin sanottu :D
Itellä ollut kk alla tämmönen ja olen erittäin tyytyväinen. Moottori lähtee hienosti vääntään alhasilla kierroksilla mihin ihastuin. Muutenkin mukava ajella. Yli 2h reissua en ole vielä tehnyt eli en tiedä kuinka mukava on sit pitkillä matkoilla. Se selviää mulle vasta ensvuonna. Elektroniikka soittimenpuolelta vähän ehkä vanhanaikainen muihin merkkeihin nähden. Esim. autom. karttojen päivitys, android auto ym. on jo muissa samanikäisissä muissa autoissa jo arkipäivää.
Se on vähän millaiseen autoon on tottunut.
Jos tuo sähkö mietityttää niin mietit omia ajoja ja mihin se riittää. Itelle riittää tuo 22km mitä se nyt sähköllä kulkee ilman suurempaa säästelyä. Talviajosta en vielä tiedä, mutta mulle riittää 12km lataukselle. Lähden lämpimästä tallista ja päivän voi olla ilmaisessa sähkössä kiinni. Tosin mulla arkipäivä ajelut jää yleensä alle 10km/pv.
Avatar
Tude
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 13.06.2020 18:56

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Tude »

Tässä omia kulutuslukemia viimeisen reilun kahden viikon ajalta. Keskikulutukset näyttävät varsin kohtuullisilta, ja euroiksi laskettuna sataa kilometriä kohden jää 5,60. Suurta sähkövoimalla ajettua kilometrimäärää selittää ahkera lataaminen: käytännössä auto on joka yö ollut pistokkeessa ja täyteen ladattuna aamulla. Tällaisessa kaupunki- ja maaseutuajossa hybridin polttoainekustannukset asettuvat dieselin (ex-C250d) tasolle, elleivät jopa vähän alle. Pidemmillä matkoilla diesel tulee sitä mukaa edullisemmaksi, kun sähköajon osuus pienenee.
Kulutus 250720.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
MB C300e -20
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1022
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Pikku haaste ton rangen arpomisessa on. Tietenkään ei tuota matkaa pääse, jos ei välillä lataa töpselistä. 1000 km on jo aivan teoreettinen maksimi.
Toisaalta, jos lataa niin pääsee paljon enemmänkin. Kulutus on ollut nyt 0,7 l/100km, eli tankilla pääsis luokkaa 7000 km.
Mitenhän lie sitten arpoo ton. Näköjään tuon 1500 km päälle jonkunverran näyttää täydellä tankilla.

No joka tapauksessa ei tarvi ihan joka huoltikselle pysähtyä :D

Muistelen, että aikoinaan mun ekassa autossa (Peugeot vm. about -70) oli öljynvaihtoväli 5000 km. Tässä nyt on tankkaus pikkasen harvemmin. :shock:
toiminta-1.png
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Vastaa Viestiin