Ekamesekö

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
ekamesekö
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Su 05.08.2018 23:04

Ekamesekö

Viesti Kirjoittaja ekamesekö »

Moi kaikille!

No niin eli aikeissa olisi mesen osto tulevaisuudessa noin vuoden parin sisään. Kysyn nyt että mitkä vuosimallit ovat parhaita niin c/e tarkennetaan vuosimalleiksi 2007-2012.
Ajatuksen pohjana kaikkinensa on siis tyyliin näin,ostin in ekan diesel VAG käryttimen 2012 mallia 1,9tdi. Toin sen omaan käyttöön saksasta noin 150.000km ajettuna. "Kauhulla" luin VAG foorumilta kyseisen mosan tyyppivioista joista 310.000km ajettuna ole mikään totetunut tyyliin kaksoimassa on ääntänyt vähän koko ajan ei kuitenkaan räjähtänyt vielä. Kytkin toimii edelleen ja venttiilin paininkupit ehjät.
Vetarit eheet ja muut vimpaimet tekniikassa muutenkin ok ahdinta myöden.

Eli mitä mallia meseharrastajat suosivat niin mosan kuin laatikon ja korimallin suhteen. Harkinnassa farkku, onko korimallissa auton perä kuin herkkä ruosteelle?? Mitä/mitkä pitää olla katsottuna tarkastettuna kunnolla jos ajattelee noin 200.000-250,000 ajettua mersua ostavansa? Onko 4matic mallin ylläpidossa kuinka iso ero ylläpitokuluihin versus perus 2wd malliin eli jos jotakin leviää niin maksaako osat härskisti vai onko ylläpidettävissä. Entä moottoripuoli ajatuksena ehkä 250cdi kone tai miten 320cdi.

Auton vaihtoon ajaa lähinnä perheenlisäys eli nyt 2 aikuisen lisäksi on 1 kuusivuotias ja kohta siihen käärö lisää. Rouva haluaa automaatin ja minä ottaisin sen lisäksi vielä 4 vedon jos suinkin järkevää ylläpidolleen.

Kilometrjä tulee noin 25-30.000 vuosi tai on tullut. Eli sikäli km alkaa vähenenmään niin bensiini moottori vois tulla kyseeseen myöskin.

Eli kertokaa nyt rehellisesti mitkä ovat huomattu luotettaviksi peleiksi ja mitä tulisi välttää? Kun ajatuksena on myös ollut B sarjan esim B200 turbo malli myös ...

En jaksanut lähteä lukemaan joka helvetin artikkelia VIELÄ kun mallisarjan valinta kesken.

Kiitos ja kumarrus foorumilaisille jotka jaksavat vastata miellellään perustellusti miksi jokin toinen on parempi kuin toinen tai kolmas vaihtoehto.
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Ekamesekö

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Itselläni on kokemusta E-sarjan nelivetofarmareista (ks. allekirjoitus). 211-koppaisessa neliveto on herkkä sille, että kaikki pyörät ovat samankokoisia, ja jakolaatikko alkaa "rutisemaan" jos ei ole. Tästä selviää jakolaatikon öljynvaihdolla (voi hajotakin, jos ei vaihda). 212-koppaisessa en ole törmännyt samaan. Kulutus on jonkun desin korkeampi kuin kaksivetoisella. Perä ei mielestäni ole erityisen herkkä ruosteelle.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
nikopetterii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: To 17.03.2016 10:25
Paikkakunta: Savo

Re: Ekamesekö

Viesti Kirjoittaja nikopetterii »

Vielä kun heität budjetin niin on helpompaa antaa vinkkejä...
ekamesekö
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Su 05.08.2018 23:04

Re: Ekamesekö

Viesti Kirjoittaja ekamesekö »

Niin budjetti varmaan tulee olemaan karkeasti 8-15.000 euron välissä. 2008-2009 vm C sarjan farkku kiinnostaisi ja sikäli diesel niin mielellään 250cdi mallinen samoten jos E niin "samalla" tekniikkapaketilla myös ja tietty automaagi :) E sarjan kulkineista W211 sarjasta 3.0 diesel ja sikäli w212 sarjaa niin tuo 250cdi mallimerkinnällä menevä olis todnäköisesti sopiva.

Kuten jo aiemmin totesin niin mietityttää esmes tuon w212 sarjan nämä 2,1L mosat että onko niissä mitä ns" heikkouksia" Tarkoitan tälllä niin mekaanisesti/ huollollisesti. Entä nämä v6 3,0l cdi moottorit huoltojen suhteen.

Vertailullisesti jos katsotaan vaikka VAG konsernin diesel v6 pataa vaikka audi a6 nokalla. Joo kiva pata ja nokkaketju on ikuinen ja kestää sen minkä auto muutenkin.....No näin ei kuitenkaan ole ja jos ja kun sen joutuu vaihtamaan niin se on käytännössä moottori apurunkoineen alas laske jne...Eli edellä mainittua "määräaikaista huoltoa en halua suorittaa taio teettää missään" Eli tuon koko luokan "huoltoja" missä mesen moottoreissa mahdolliset. Jos ei nokka hihnan/ketjun kanssa ongelmia niin mitä ovat mesen kohdalla isoimmat murheet/ eli kalleimat kohdat "huoltaa"
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Re: Ekamesekö

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

Jos haluat suhteelisen varman ja vähävikasen osta S204 220cdi noin 2008 OM646 koneella.
Automaatti "pomminvarma" 5-vaihteinen vähävikaisen OM646 jatkona.
On eräitä pienempiä tyyppivikoja mutta niitä on kaikissa esim. Virtalukko, jarruputket ja muuta pientä.
Kaikkissa mainitsemissa autoissa on hyviä ja huonoja puolia.
Ei OM651 huono ole muttei niin hyvä kestävyydeltään kuin OM646.
V6 3,0 eli OM642, hieno moottori mutta isotöinen jos joutuu muuta kuin öljyt vaihtamaan
ja joka suhteessa kaliimpi ylläpitää kuin neloset.
Osa tykkää että 220di on 250cdi mukavampi ajella sillä 250cdi vääntöhuippu tulee niin jyrkästi ja aikasin että se tekee ajamisesta vähemmän juohevaa. Mielipiteitä on monta mutta useimmat varmaan kerkiää 220cdi:lä normaalisti.
A170cdi-00 1999-
Avatar
egyptian
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Ke 12.05.2010 22:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Ekamesekö

Viesti Kirjoittaja egyptian »

Jos puhutaan moottoreista, niin KAIKKI Mersun dieselkoneet on todella kestäviä ja huolettomia verrattuna muihin saksalaisiin. Jos sen jakoketjun joutuu vaihtamaan 200-300tkm välein niin ei se mikään paha rasti ole, ei moottoria tarvi ulos ottaa. Itse keskittyisin muihin asioihin. Esim. C-sarjalaisissa facelift (2011 loppuvuosi->) on huomattavasti modernimpi.

Naapurifoorumillahan oli hyvä päiväkirja 204 C-sarjan vioista:
http://mese.fi/forum/viewtopic.php?t=61048" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5225
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Ekamesekö

Viesti Kirjoittaja S202 »

Neliveto w204 tai w212 ei oikein tuohon hintaan saa, no ehkä paljon ajetun. Tosiaan nämä dieselit on kaikki hyviä verrattuna vw-konsernin kertakäyttöautoihin.
S124 300TE
S211 E500
ekamesekö
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Su 05.08.2018 23:04

Re: Ekamesekö

Viesti Kirjoittaja ekamesekö »

Niin, jotta nyt pysytään asiassa eikä lähdetä höpöttää siitä onko jonkun Saksalaisen konsernin tuote toista parempia koska sitä voi harrastaa vaikka Suoli24 foorumilla. Totuus kuitenkin on se että oli valmistaja kuka hyvänsä niin toisinaan tulee linjalta paskaa tosinaan toki mallisarjoissa ja vuosimalleissa eroavaisuuksia.( Tiedän kun olen ollut kasailemassa eräitäkin tähtikeulia ja tiedän millaista reklamaatioo jälkitarkastuksesta HUOM tehtaan sellaisesta on linjalle tullut ja mitä on päästetty läpi ihan asiakkaalle saakka joka ehkä korjataan jos asiakas sattuu sitä pyytämään eli huomaa vian.)

Paljonko maksaa nokkaketjun vaihto töineen jos ei ole paha rasti? Joku käsitys siitä varmaan on jos sen joutuu vaihtamaan? Vai onko niin että se menee vaihtoon joka tapauksessa kerrotuissa kilometrimäärissä?
Se että keskityn tekniseen puoleen johtuu siitä että osaisin varautua edes jotenkin tulevaan edes henkisesti ;) . Olen ajanut joitain mersun malleja niiin tiedän mitä ne suunnilleen ovat ajolleen. Tekniikan lisäksi sitä miettii sisätilojen kokoa.
Jos ja kun on perhettä 2aikuista +2 lasta toinen vielä vaunu iässä niin loppuuko toi C sarjalainen aivan kesken sisämitoitukseltaan? Vai onko "pakko" vain alkaa katsomaan tuota E korista. Siis kauppaan varmaan pääsee käymään mutta entä jos vähänkään tarvis matkustaa ja ottaa lastenvaunut peräloosteriin jne.
Jossain määrin itse tykkäisin pienmmästä korista, kaupungissa kivempi parkkeerata jne...
ekamesekö
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Su 05.08.2018 23:04

Re: Ekamesekö

Viesti Kirjoittaja ekamesekö »

Turbocompound kirjoitti:Jos haluat suhteelisen varman ja vähävikasen osta S204 220cdi noin 2008 OM646 koneella.
Automaatti "pomminvarma" 5-vaihteinen vähävikaisen OM646 jatkona.
On eräitä pienempiä tyyppivikoja mutta niitä on kaikissa esim. Virtalukko, jarruputket ja muuta pientä.
Kaikkissa mainitsemissa autoissa on hyviä ja huonoja puolia.
Ei OM651 huono ole muttei niin hyvä kestävyydeltään kuin OM646.
V6 3,0 eli OM642, hieno moottori mutta isotöinen jos joutuu muuta kuin öljyt vaihtamaan
ja joka suhteessa kaliimpi ylläpitää kuin neloset.
Osa tykkää että 220di on 250cdi mukavampi ajella sillä 250cdi vääntöhuippu tulee niin jyrkästi ja aikasin että se tekee ajamisesta vähemmän juohevaa. Mielipiteitä on monta mutta useimmat varmaan kerkiää 220cdi:lä normaalisti.
Itse ajelin E sarjalaista tais olla vm 2011 tms automaagia ja en tietysti tuolloin osannut asiaan kiinnittää niin huomiota. Eli tarvinnee siis itse päästä tuokin ero vielä toteamaan ja tehdä omat päätelmät sitten kuinka häiritsee vai häirtseekö laisinkaan.

Toki sillä pienempi tehoisella kerkiää ei siinä mutta jos kerran määräytyvät viranomaismaksut ovat luokkaa about samat niin miksi sitä ei sitten maximoisi siitä saatavaa "hyötyä" Olettaen että että koneiden kestävyydessä muuten ole eroa....?
luokyio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1055
Liittynyt: Pe 02.05.2003 15:40
Paikkakunta: Espoo

Re: Ekamesekö

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Om642 ketjun vaihto teetettynä vajaan tonnin, jos ei muuta tule samalla eteen. Saman koneen kurahaaran vuoto luvattu noin 700 euroon, samoilla ehdoilla, eli jos ei muuta vaihdettavaa tule vastaan kun joutuu purkamaan reippaasti, niin kaikki vastaantulevat kuluneet osat kannattaa uusia samalla vaivalla. Nämä tuli molemmat itselle vastaan vähän yli 250 tonnin lukemissa, joka taitaa olla aika poikkeuksetta määrä jossa nuo on tehtävä pois.

Moni sanoo, että C olisi liian pieni, mutta olen aina vastarannan kiiskenä toitottamassa, että hyvin siihen mahtuu jos haluaa. Kuusihenkisen perheen kakkosautona tuli käytettyä 204:sta, eli takapenkillä kolme turvaistuinta ja edessä yksi. Pidin kovasti autosta, oli täysin ongelmaton laite, 646-koneella ja manuaalilla.

CDI kannattaa takaluukun numeroista riippumatta softata, ero on raju vakioon.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
C215 CL 500 (JDM)

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L (JDM), W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Re: Ekamesekö

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

Onhan se niinkin että C-luokka facelift on hienompi mutta se riippuu ihan lähtökohdista mistä autosta hypätään uuden auton rattiin ja aletaan verrata. Vanhempi voi olla toiselle myös hieno.

Jos taloudelisesti katsotaan niin mitä uudempi sitä herkempiä ja kalliimpia ylläpitää toisin sanoen mitä uudempi niin sitä enäpi osia jotka voi hajota. Erot eivät vältämättä ole aina isoja mutta kumminkin. Eli kaikella on se toinen puoli. Se että yks auto toimii täydellisesti ei merkitse että kaikki on yhtä huolettomia. Aika yksilöitä nuo on kaikki joten jollekin käy huono säkä ja auto hajoaa enämpi ja toinen menee tietä näkymättömiin ongelmitta.

Pari esimerkkiä. Moottorin ilmansuodattimen voi vaihtaa noin vaan OM646 mutta OM651 haluaa että tietokoneella kerrotaan autolle että nyt on uus suodatin. OM646:een ei tarvi ketjua vaihdella mutta OM651 noita vaihdellaan.
Mikäs siinä, onhan niitä aina vaihdeltu mersuhin oli se sitten W123 tai W124 eli miten sen nyt ottaa.
Eikä sitä tarvi normaalisti vaihtaa kuin korkeintaan kerran auton omistus aikana.
ekamesekö kirjoitti: Se että keskityn tekniseen puoleen johtuu siitä että osaisin varautua edes jotenkin tulevaan edes henkisesti ;) .
Kuulostaa järkevältä. :)

Autohan ostetaan omaan tarpeeseen ja tärkeintähän on se että se sopii siihen käyttöön mihin se on ostettu.
Mukavaahan se ois myös että autosta pystyis vielä nauttimaan.

Teknisesti 204 ja 212 ovat hyvin läheisiä eli sulla pitäis selvittää mikä kokoluokka on sulle sopiva.
Kumpikin on mielestäni hyviä ja kestäviä autoja.
A170cdi-00 1999-
ekamesekö
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Su 05.08.2018 23:04

Re: Ekamesekö eikun voi olla myös vika.

Viesti Kirjoittaja ekamesekö »

No ni aikaa on vierähtänyt ja se VAG konsernin ihme otti ja levisi. Kamalalla kiireellä tuli sitten jotakin hommattua ja osin minusta riippumattomista syistä tuli sitten taloon reilusti ajettu w 212 2013 E300 hybrid facelift ..Joo on nätti ja semi ok varusteilla yms.
Rahalla siitä selvittiin ja rahaa saa laittaa lisää...Se ihana 7g tronic plus mikä lie laatikko vaatii ohjainlevyn vaihdon ja ja jotakin muuta pientä.
Alustava arvio merkkarilla noin 3500 euroa koko pas¤a mitä tulee siihen ohajainlevyyn ja pariin ties mihinkä ventiilliin joka siihen askiin kuuluu.
Pussijouset ja vuotaahan nekin myös kummankin puolin. Eli reilu 8h seisotus niin useamman sentin arse on notkahtanut. Oli siinä vielä jotakin muutakin mutta ei jaksa nyt muistaa ulkoa.

Katsoo nyt puranko vielä kaupan vai mitä keksin mutta alku ei kovin hyvältä näytä ja saa nähdä tuleeko alkua pidemmälle tällä edes mentyä
ekamesekö
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Su 05.08.2018 23:04

Re: Ekamesekö

Viesti Kirjoittaja ekamesekö »

No niin loota korjattu , viallisenakin vaihteli kohtuudella mutta toisinaan rumasti ja kulutus oli inasen koholla. Mutta sanotaanko näin että maallikko joka ei mesen ehjällä tomaatilla ole ajanut ei välttis edes huomaa jos vain "vähän rikki". Nyt ajellut jo tovin ja kyllä siinä eroa on. Vaihdot menee sujuvasti päälle ( kaikki vaihteet) ja vaihtotapahtuma on kaikkinensa hyvä.

Mutta mitä autoon tulee muuten niin kiva tuo on ajella ja matkustaa. Tavaraa mahtuu mukavasti kyytiin eikä "keuli" vaikka perä oltaisiin pakattu täyteen.

Mb Lab hoiti minulle ILS valoihin puuttuvan ominaisuuden eli "automaattivalot" eli nyt voi ajella pitkät päällä "koko-ajan" ja automatiikka hoitaa valokuviot ja lyhyille pudotuksen automaattisesti ja takaisin pitkille jne.. Tähän ominaisuuteen tyytyväinen sillä hoitaa hommat kuten pitää. valot vaihtuu jo noin 35km/h kieppeillä pitkille ja noin suunnilleen taitaa vaihtaa lyhkäset jos nopeus tippuu paljon alle tuon nopeuden. Ei ole alkanut häröileen valot liikennemerkeistä eikä muustakaan mitä olen lukenut muiden ongelmista näiden valojen suhteen. Täysled valot reagoi nopeaan kaikkeen mitä pitää tehdä siitä olin yllättynyt myös positiivisesti :) Kiitos vielä MB Lab:in suuntaan ;)
Vastaa Viestiin