vinkkejä - talvisäilytys (w211 e55)

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
elpugi
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: La 19.10.2019 12:38

vinkkejä - talvisäilytys (w211 e55)

Viesti Kirjoittaja elpugi »

Moro!

Tuli kesällä hommattua itselleni ensimmäinen ns. harrasteauto, eli otsikon w211 e55. Autolle on talveksi lämmin/kuiva koti. Nyt kaipailisin tietäjiltä vinkkejä, mitä pitäisi huomioida tai tehdä ennen telakalle menoa, normi huollon lisäksi. Ehkä eniten mietityttää tuo ilma-alusta, jotkut tuntuu suosittelevan kulmiin pikkutunkkeja tueksi seisonnan ajaksi, mutta ei tähänkään oikeen tyhjentävää selvyyttä löydy. Kaikki tieto ja vinkit tervetullutta.

Kiitos.
baronisti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 31.01.2011 17:04

Re: vinkkejä - talvisäilytys (w211 e55)

Viesti Kirjoittaja baronisti »

Mulla vähän sama kysymys eli talvisäilytyksestä.
Kyseessä on R172 eli SLK -11 ja lämmin kuiva talli. Kannattaako kytkeä ylläpitolaturi vai käydä kuukauden välein käyttämässä konetta?
Onkohan tuosta ylläpitolaturin käytöstä olemassa mitään selkeää suositusta??
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 856
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: vinkkejä - talvisäilytys (w211 e55)

Viesti Kirjoittaja -230k- »

Oma ajatus aiheesta on että jos lämmin tila niin auto pukkien päälle ,säästää alustaa ja renkaita,säilöntäainetta polttoaineeseen sekä ylläpitolaturi kiinni kaikissa 2000luvun autoissa,
tai vaihtoehtoisesti ainakin 1-2kk välein lataa akun täyteen.
En turhaan käynnistelisi seisonnan aikana,etenkään jos autoa ei saa käytettyä/ajettua oikeasti 90C käyntilämpöön.
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: vinkkejä - talvisäilytys (w211 e55)

Viesti Kirjoittaja MouTine »

En näkisi tuota käyttämistä pahana. Jos kerta startin voi tehdä lämpimässä hallissa niin ei siitä haittaa koidu ja ajaa vaikka pihalle käymään. Antaa vaan käydä kunnolla käyntilämpöiseksi. Onhan se kaikkien nesteiden ja öljyjen kannalta parempi kun nesteet kiertää. Ylläpitolaturi toki on hyvä jo senkin takia kun ei aina muista millon viimeksi käyttänyt autoa ja helposti sitten akku antautuu 4-5 viikossa jos vähänkin on vanha. Kaikenmailman lisäaineet ja muut poppakonstit on mun mielestä vähän mobilistien ja muiden tuuttitukkien hommia.

Itse säilön parkkihallissa auton ja kerran kuukaudessa ajan sen kadulle hyrskyttämään lämpöiseksi. En näe asiasta sen kummempaa murhetta. Tankki täyteen ja huolellinen pesu ennen säilömistä niin se on siinä.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
elpugi
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: La 19.10.2019 12:38

Re: vinkkejä - talvisäilytys (w211 e55)

Viesti Kirjoittaja elpugi »

Kiitoksia vinkeistä. Auto jäi peiteltynä ylläpitolaturiin, renkaisiin vähän korkeammat paineet. Moottori sekä peräöljyt vaihdettiin vastikään. En laittanut pukkien päälle, tuntu liian hurjalta.

Kevättä kohdin, ikävä on jo kova :)
Avatar
Kommando
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Pe 25.05.2018 20:46
Paikkakunta: Masku

Re: vinkkejä - talvisäilytys (w211 e55)

Viesti Kirjoittaja Kommando »

SLK 230, vm -99. Jos ei ole mahdollista jättää ylläpitolaturiin tai käydä lataamassa/käynnistelemässä niin seuraako akun irroittamisesta murheita?
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1520
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: vinkkejä - talvisäilytys (w211 e55)

Viesti Kirjoittaja illinois »

Tämä aihe saa aikaan vinkkejä puolesta ja vastaan kuten kummat renkaat takaakselille uudet vai käytetyt.

Mutta anyway, itsellä toiminut hyvin seuraava, muitakin koulukuntia on, jokainen tekee kuten tykkää.
* koneeseen uudet öljyt
* akkua ei irroteta missään tilanteessa
* akkua käydään lataamassa 4 viikon välein jos akku muuten ok eikä vetele viimeisiään (24 h lataus pienellä virralla, älykäs akkulaturi esim. C-tek osaa sen säätää)
* jos jättää ovia auki niin varmistaa että sisävalo ei jää päälle tai sulake irti ml.takaluukun valo.
* ikkunat raolleen jos mahdollisuus
* itsellä 2 kpl isoa parisängyn puhdasta puuvillalakanaa auton päällä pölysuojana. tai sitten tilaa vaikka Sveitsistä 5oo €:n mittatilauspuvun autolle....
* kosteudenpoistajia voipi käyttää (esim. venetarvike em.pilipaliteemasta tmv.kaupasta)
* jos ei mahdollisuutta käydä kovin usein tallissa niin työn ulkoistus tai sitten vaikka Defan ylläpitolaturi asennus autoon on kätevä.
Näin esimerkiksi lataa vaikka joka päivä sen 2 tuntia jos taloyhtiön /autohallin tolpassa vain 2 h ajastin kerralla/24 h. osaava sälli kyllä ohittaa sen... (no joo , älä tee niin). Eihän se ideaalia tilanne ole, mutta toimii toki ja pitää järjestelmän tietokoneet hengissä.
Radion muisti katoaa jos otat akun pois eli radion avauskoodi hyvä olla tallessa jos radiossa sellainen ominaisuus varkauden varalta.(1999 oli monessa mallissa)
* 1 kerran talvessa auto ulos ja kone vähintään normi käyntilämpöön 80-90 C (käyttö n.30 min)
* tankki niin tyhjäksi että ressuvalo syttynyt. Siten keväällä saa tuoretta menovettä tankattua.
Lisäaineita en ole käyttänyt bensanjoukossa, mutta ei niistä haittaakaan ole vanhemmissa autoissa. Näissä uudemmissa tutkisin asia enemmän.Ilmankin pärjää ellei aio säiliöä autoa 5 vuodeksi käyttämättömänä.
* en ole irrottanut tulppia ja laittanut mitään männän päälle saati pyöritellyt moottoria "kammen" päästä (tasalämpöinen talli, ei kosteusongelmaa)
* tallin lämpötilaa (ellei työtila) pidän matalana n. 15 astetta tasaisesti. Jos tallissa kuin pannuhuoneessa + 25 C niin kumiosat ei oikein pidemmän päälle tykkää.
* renkaisiin ilmaan reilusti , riippuu tietysti renkaan koosta. Paras olisi kääntää renkaita se 90 astetta edes sitten joulunpyhinä.
Vaihtoehtoisesti ja parempi ostaa vaikka pilipaliteemasta edulliset pukit x 4 ja nostaa auto nurkista sen päälle niin renkaat ei ole soikeina heti vapun alla kun lähdet konetielle ja ihmettelet että ratti täristää vaikka oli syksyllä kaikki ok.
W168 `R4
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Re: vinkkejä - talvisäilytys (w211 e55)

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Mahtaako ne renkaat mennä s oikeiksi, jos auto on ihan renkaittensa varassa? Laittaa vaikka vähän ylipainetta.
Sprinter99
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37

Re: vinkkejä - talvisäilytys (w211 e55)

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

tn62634 kirjoitti:Mahtaako ne renkaat mennä s oikeiksi, jos auto on ihan renkaittensa varassa? Laittaa vaikka vähän ylipainetta.
:D
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1304
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: vinkkejä - talvisäilytys (w211 e55)

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

No ei nyt yhdessä talvessa renkaat vielä paljoa kärsi siitä että ovat maakontaktissa jatkuvasti samaa kohtaa, mutta pidemmällä ajalla kyllä.
Itse jätän autot vapaalle tallissa, ja tyrkin silloin tällöin jokusen kymmenen senttiä autoa. Sen on myös pyöränlaakereiden etu.
Ja jos jotain sattuisi tapahtumaan, niin vapaalla olevat autot saa kiskottua tallista ulos kuka tahansa, kuten pelastuslaitos.

Bensan hartsiintuminen on sen verran inhottava asia, että säilöntäainetta on syytä käyttää. Ei ainoastaan kaasarin tukkeentumisen estämiseksi vaan myös ruiskussa on pieniä tiehyitä.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1520
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: vinkkejä - talvisäilytys (w211 e55)

Viesti Kirjoittaja illinois »

Nämä on makuasioita. Itsellä renkaat meni soikeeksi loka-huhtikuun välisenä aikana rengaspaineen ollessa 3 kiloa koossa 225/55/16 Michelin Primacy.
Toki oikeni kun ajoi ensin 20 km ensisavut ennen vappua. Sen jälkeen olen pitänyt pukkien päällä .
W168 `R4
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 535
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: vinkkejä - talvisäilytys (w211 e55)

Viesti Kirjoittaja jusi »

Sellainen näkökulma ilmajousiin, että jos siellä sattuu tolppa vuotamaan edes hipihiljaa ja auto laskee alas asti, se saattaa tehdä kipeää ilmajouselle. Auton painoa ei saa laskea tyhjän jousen varaan. Minä laittaisin vähän pulikkaa auton alle, ettei pääse laskemaan ainakaan kokonaan tonttiin.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1304
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: vinkkejä - talvisäilytys (w211 e55)

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

illinois kirjoitti:Toki oikeni kun ajoi ensin 20 km ensisavut ennen vappua. Sen jälkeen olen pitänyt pukkien päällä .
Jep, ei kestä montaakaan viikkoa seisontaa, niin rengas saattaa vaatia hetken ajoa pyöristyäkseen. Mutta palaa silti muotoonsa kun ajaa. Jotenkin oma mutu on, että mitä matalampi profiili, sitä herkempi lytistyminen?
Joku viisaampi rengasihminen voisi valaista asiaa enemmän.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: vinkkejä - talvisäilytys (w211 e55)

Viesti Kirjoittaja dealer »

tyhjentävää selvyyttä
Tämä oli hienosti muotoiltu, kun liittyy ilmajousitukseen :D

Meillä on 211 seisoskellut huhtikuun alusta lähtien. Olen käytellyt ja liikutellut sitä pihassa noin kuukauden välein, ja kesäseisonnasta kun on kyse niin otin liikennekäyttöönkin pariksi viikoksi. Eipähän ruostu patteja jarrulevyihin.
Pelkästään akun lataaminen ylläpitolaturilla ei muuten lataa pikkuakkua, jos autossa sellainen on.
oulaistenliikenne.fi
Vastaa Viestiin