CL 600 W215 ABC-alustalla ja 360 hp on nyt tallissa

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 745
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: CL 600 W215 ABC-alustalla ja 360 hp on nyt tallissa

Viesti Kirjoittaja Chili »

Pitääkö olla huolissaan, kun toisen kannen nokka on tasan merkissään ja kampiakseli on merkissään kohdallaan, mutta toisen kannen merkki on hiukan poissa linjastaan kuvan mukaisesti. Nokka-akselien lukitukset ovat paikallasn myös.

https://drive.google.com/file/d/1AiscYy ... p=drivesdk
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
|parsakaali|
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 30.05.2006 23:53
Paikkakunta: Kajaani

Re: CL 600 W215 ABC-alustalla ja 360 hp on nyt tallissa

Viesti Kirjoittaja |parsakaali| »

En olisi huolissani tuosta. Näyttää olevan muillakin sama kysymys. Saitko öljynjäähdyttimen vaihdettua?

https://www.benzworld.org/threads/m137- ... y.3050397/" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut |parsakaali|, Ma 11.05.2020 08:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 745
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: CL 600 W215 ABC-alustalla ja 360 hp on nyt tallissa

Viesti Kirjoittaja Chili »

Uusi lauhdutin ja hilppeitä tulee alkuviikosta. Kaikki muu on purettu, mutta se ABC-putki pumpulta sinne turbiinin yli auton toiselle puolelle on vielä sieltä apumiehen puolelta irroittamatta. Jäin harkitsemaan, että vaihdanko senkin samalla sittenkään. Sain kuitenkin Ssksasta nyt uuden, alkupetäisen ja sen viimeisimmän version jopa edullisesti - ja otan senkin putken pois. Sitten alkaa kasaus. Eli juurikin tällä viikolla.

Laitoin reilun kuukauden Nissanin nelivetoa tässä välillä; takarungon hiekkapuhallus, maalaus, jarruputket, paineentasaus, eteen vetoakselien murrokset, pohjaanlyöntikumit, jarrut uusiksi. Meni siihen Nissaniin aikaa, mutta loppujen lopuksi sain samalla aikalisän etsiä edulliset ja alkuperäiset osat mersuun edullisesti!
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
|parsakaali|
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 30.05.2006 23:53
Paikkakunta: Kajaani

Re: CL 600 W215 ABC-alustalla ja 360 hp on nyt tallissa

Viesti Kirjoittaja |parsakaali| »

Laita kuvia kun saat hommaa taas eteenpäin.

Oliko abc pumppu työläs ottaa pois? Minulla pitäisi vaihtaa kyseinen pumppu samaan moottoriin.
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 745
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: CL 600 W215 ABC-alustalla ja 360 hp on nyt tallissa

Viesti Kirjoittaja Chili »

Pumpun irrottaminen on suoraviivaista työtä; ilta menee. Tuossa ohjeet askelille: https://drive.google.com/file/d/1XL038M ... sp=sharing

Millaiset oireet on, kun päädyt irrottamaan pumpun?
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
|parsakaali|
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 30.05.2006 23:53
Paikkakunta: Kajaani

Re: CL 600 W215 ABC-alustalla ja 360 hp on nyt tallissa

Viesti Kirjoittaja |parsakaali| »

Kattelin tuon ohjeen jo wissistä, mutta niissä ei kerrota onko se tympeä homma vai ei :) Esim vänkärin puolen nokan tunnistimen vaihtoa varten ei tarvii imusarjaa purkaa, vaikka wis niin ystävällisesti ohjeistaa.

Jurisee se pumppu jonniverran. Ei muuta oiretta. Pitää ne jousipallot myös uusata jossain välissä.
Viimeksi muokannut |parsakaali|, Ma 11.05.2020 13:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 745
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: CL 600 W215 ABC-alustalla ja 360 hp on nyt tallissa

Viesti Kirjoittaja Chili »

Pumpun tuottaman paineen saan mitattua Starilla helposti - ja kuinka se käyttäytyy ajan funktiona pyöriessään. Missäpäin asustelet?

Jurinan voi aiheuttaa viallinen paineakku. Onko kyyti kuitenkin tasaista - se viittaisi siihen, että paineakut joustavat normaalisti. Jos töyssyt tuntuvat kovalta, niin se viittaa vialliseen, jostamattomaan paineakkuun.

Jos auto ei jaksa lämmettyään nostaa itseään, niin pumpussa ei riitä paineet ja se on kunnostuksen tarpeessa. Ostin itse Puolasta peruskorjatun pumpun - saa nähdä pelaako; mutta maksoi vain n 250 eur, niin ajattelin kokeilla.

Paineakut olen vaihtanut uusiin ja nyt sen hyd.pumpulta turbiinin yli menevän letkun yhteydessä vaihtuu myös se pumpun luona oleva paineakkukin. Se akku on aika usein syynä toimimattomuuteen.

Onko puolissa ollut häikkää? Minulla antaa aika laajalti missfire -häiriöitä. Vaihdan nyt kampiakselin pyörimissensorin. Tulee tänään ilmeisesti.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
|parsakaali|
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 30.05.2006 23:53
Paikkakunta: Kajaani

Re: CL 600 W215 ABC-alustalla ja 360 hp on nyt tallissa

Viesti Kirjoittaja |parsakaali| »

Ei siinä muuta vikaa ole. Ei tipahda ja rodeotesti esim menee nätisti ilman, että paineen kanssa olisi ongelmia. Jurisee vain, mietin itsekkin tuota jousipalloa, mutta kyyti ei ole niin kova. Voisiko olla syynä kun toiseen w220:n verrattuna jousitus on kovempi. Tosin on airmatic ja autossa on 16" pullakumit ja abc versiossa on matalaprofiili renkaat.

Ei ole puolissa ollut häikkää. Käy nätisti ja tasaisesti. Tulpat pitäisi vaihtaa samalla kun pumpun vaihdan.

https://www.benzworld.org/forums/attach ... -guide.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuon mukaan päättelin pumpun olevan viallinen tai tosiaan se pulsation damper.
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 745
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: CL 600 W215 ABC-alustalla ja 360 hp on nyt tallissa

Viesti Kirjoittaja Chili »

Nyt on uusi ABCn putki paikoillaan, kompressori ja hydraulipumppu sekä öljy-vesi lämmönvaihdinkin.

Seuraavaksi voisi kiinnittää kannet, mutta tuli mieleen, että lambdasensorit olisi kyllä helppo vaihtaa nyt, ennen kansien asentamista. Pyysin tarjouksen kaikista 8 sensorista. Jääpähän vanhat sitten varalle.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 745
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: CL 600 W215 ABC-alustalla ja 360 hp on nyt tallissa

Viesti Kirjoittaja Chili »

Tuossa oli kysymys siitä, miten hydraulipumpun irrotus menee. Ei se sen kummosempaa ole, kuin muukaan purkutyö, mutta jos sen korkeapaineisen ABC-putken/letkun vaihtaa, joka lähtee pumpulta ja menee moottorin takana turbiinikotelon yli ja laskeutuu toisella puolella auton alle - tekee siellä vielä jännän kiepautuksen, eli käy vielä lisäksi uudelleen pumpun puolella autoa ja kurvaa sieltä vielä takaisin auton oikealle puolelle jonkinlaiseen paineensäätölaitteeseen; sen vaihtaminen oli melko hauska operaatio. Siinä oli jo uskokin loppua kun tuntui, että puoli autoa pitää purkaa - ja niin pitikin. Ja moottoria oli vielä nostettavakin purkutöiden mahdollistamiseksi. kun vasen kannake oli irrotettava - ja samalla siis oikeakin. Noh - samalla vaihdoin uudet moottorityynyt ja maalasin niiden suojatkin. Pakoputketkin oli purettava alkuosastaan pois.

Tuli myös sellainen mieleen, että moniurahihnaa purkaessa ihmettelin, että olisiko tuo asennettu väärin. Nut löysin netistä yhden kuvan siitä. Ja se on tosiaankin eri tavalla, kuin mitä oli autossani. Huihna kulkee ilmeisesti autossani yhden apurullan yläpuolelta virheellisesti, kun pitäisi kulkea alta.

" onclick="window.open(this.href);return false;
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 745
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: CL 600 W215 ABC-alustalla ja 360 hp on nyt tallissa

Viesti Kirjoittaja Chili »

Uudet lambdat - 8 kpl tulevat muutaman päivän päästä; BALDin tarjous oli sen verran suolainen, että ostin Boschin oikeat sensorit Autodocin kautta. Hinta jäi n. 600 euroon, kun BALDilla oli 1.700 eur.

Kasaaminen jatkuu seuraavana uusien lambdojen vaihdolla; nyt siinä on hyvää tilaa, kun sylinterinkannet eivät ole vielä paikoillaan.

Imastoinnin kompura ja putket ovat paikoillaan jo. Samoin on hydraulipumppu.

Vekatronics tarkisti puolien ohjausyksikön ja teki muutamia juotoksia uusiksi. Boxi on nyt hyllyssä jo.

Vesi-öljy lämmönvaihdin eli öljyn lauhdutin/cooler on paikoillaan.

Uudet huohotinputket on kasattu pöydälle. Niissä oli hienosti jokaisen putkenpätkän päässä kohdistusmerkki ja numero seuraavan osan asentamisen helpottamiseksi; sama numero oli seuraavassa osassa ja kohdistinmerkkikin. Helppo kasata oikein.

Lambdojen asentamisen jälkeen laitan pakosarjat kansiin kiinni ja laitan kannet paikalleen.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: CL 600 W215 ABC-alustalla ja 360 hp on nyt tallissa

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Chili kirjoitti:Uudet lambdat - 8 kpl tulevat muutaman päivän päästä; BALDin tarjous oli sen verran suolainen, että ostin Boschin oikeat sensorit Autodocin kautta. Hinta jäi n. 600 euroon, kun BALDilla oli 1.700 eur.

Kasaaminen jatkuu seuraavana uusien lambdojen vaihdolla; nyt siinä on hyvää tilaa, kun sylinterinkannet eivät ole vielä paikoillaan.

Imastoinnin kompura ja putket ovat paikoillaan jo. Samoin on hydraulipumppu.

Vekatronics tarkisti puolien ohjausyksikön ja teki muutamia juotoksia uusiksi. Boxi on nyt hyllyssä jo.

Vesi-öljy lämmönvaihdin eli öljyn lauhdutin/cooler on paikoillaan.

Uudet huohotinputket on kasattu pöydälle. Niissä oli hienosti jokaisen putkenpätkän päässä kohdistusmerkki ja numero seuraavan osan asentamisen helpottamiseksi; sama numero oli seuraavassa osassa ja kohdistinmerkkikin. Helppo kasata oikein.

Lambdojen asentamisen jälkeen laitan pakosarjat kansiin kiinni ja laitan kannet paikalleen.
Nythän siinä olisi hyvä tilaisuus tarkistta pakosarjojen sovitus että pykälä on oikeen päin



.
Mökkillä
'
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 745
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: CL 600 W215 ABC-alustalla ja 360 hp on nyt tallissa

Viesti Kirjoittaja Chili »

Ai mikä pykälä? En ihan ymmärtänyt....?
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: CL 600 W215 ABC-alustalla ja 360 hp on nyt tallissa

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Chili kirjoitti:Ai mikä pykälä? En ihan ymmärtänyt....?
Kanavassa kannen ja pakosarjan liitos kohdassa
eli niin että sarajassa olevan reiänreuna ei missän kohtaa tule kanessa olevan reiän eteen
ennemin vaikka niin että sarjassa oleva reikä on hiukan isompi kuin kannessa
(pykälä jos on niin on silloin oikeen päin helppo "korjata" avikka vinkulla) samoin että tiivisteen reuna ei tuki kanvaa

ja sama pätee imusarajaan mutta toisin päin eli virtaus suuntaan ei saa tulla "seinä" vastaan
Mökkillä
'
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 745
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: CL 600 W215 ABC-alustalla ja 360 hp on nyt tallissa

Viesti Kirjoittaja Chili »

|parsakaali| kirjoitti:En olisi huolissani tuosta. Näyttää olevan muillakin sama kysymys. Saitko öljynjäähdyttimen vaihdettua?

https://www.benzworld.org/threads/m137- ... y.3050397/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mun kysymyshän siellä oli, minun kirjoittamana.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 745
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: CL 600 W215 ABC-alustalla ja 360 hp on nyt tallissa

Viesti Kirjoittaja Chili »

Lambdat on nyt paikoillaan. Kansia puhdistelin silikoneista juuri.

Kummastelin, että Boshin lambdat ovat erilaiset ennen ja jälkeen katalysaattorien. Mutta siellä ne nyt kuitenkin ovat paikoillaan.

Tilasin myös uudet, kunnostetut puolat molemmille kansille. Onpahan sitten yksi paikka vähemmän ihmeteltäväksi, jos ei käy kunnolla - kun epäilyttää tuo ajoituksen poikkeama. Siihen tekisi mieli saada selvyyttä, että onko se säädettävissä jollakin tapaa; ja kyllähän se nyt olisi tosi helppo tehdä, jos sitä olisi tehtävä joskus.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: CL 600 W215 ABC-alustalla ja 360 hp on nyt tallissa

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Chili kirjoitti:Lambdat on nyt paikoillaan. Kansia puhdistelin silikoneista juuri.

Kummastelin, että Boshin lambdat ovat erilaiset ennen ja jälkeen katalysaattorien. Mutta siellä ne nyt kuitenkin ovat paikoillaan.

Tilasin myös uudet, kunnostetut puolat molemmille kansille. Onpahan sitten yksi paikka vähemmän ihmeteltäväksi, jos ei käy kunnolla - kun epäilyttää tuo ajoituksen poikkeama. Siihen tekisi mieli saada selvyyttä, että onko se säädettävissä jollakin tapaa; ja kyllähän se nyt olisi tosi helppo tehdä, jos sitä olisi tehtävä joskus.
Paljonkos se jako on pielessä hampaan enmän/vähemmän ? mihin suuntaan, alapää/yläpää ?

monessa litessa se on pielsä jo tehtaan jäljiltä lisäksi kaikki merkit on usein suuntaa antavia
tarkuus luokaa että osuu oikeale hampalle(eli merkit ei ihan osu mutta jos laitta muuhun kohtaan niin sitten heitää vielä enmän, tämöistä näkee monetyypissä moottoreissa) sitten vielä semoinekin että nokatkin on monesti jotain ihan muuta kuin ilmoitettaan nekin kanatta mitatta samoin kuin yläkuolokhan merkin paikkansa pitävyys siihen on hyvä konsti stoppari ja astelevy
sen jälkeen ajoitukset mittaus tulosten perustellaa jo jos on helppo muutella niin voi vielä koittaa miten reagoi muttamn asteen suuntaan tai toiseen, pikku juttuja kuten se sarjojen sovitamminen mutta juurikin pikku jutusista tule helposti mukava lisä kohtalisen helposti pikku vaivalla ja halvalla
Mökkillä
'
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 745
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: CL 600 W215 ABC-alustalla ja 360 hp on nyt tallissa

Viesti Kirjoittaja Chili »

https://www.benzworld.org/threads/m137- ... y.3050397/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuossa on mun kuvat Chili58
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 613
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: CL 600 W215 ABC-alustalla ja 360 hp on nyt tallissa

Viesti Kirjoittaja juusmo »

AK47 kirjoitti:Itse laittaisin sinne sen tiukimman suodattimen ja ajelisin vähä ja sit vaihtaisin litkut ja uus suodatin ja ajelisin vähän ja taas uus suodatin. Halvimmillaan se orkkis suodatin on genuinepartsista 13eurublaa ollu.
Chili kirjoitti:Kaksi suodatinta on jo hyllyssä. Suodattimen hinta ei kovin merkittävä ole - ABC-öljyyn kun menee samalla se 130 euroa.
Saako näitä filttereitä muka jostain vielä halvalla? Jos tuo mainittu genuineparts on yhtä kuin https://www.originparts.de/" onclick="window.open(this.href);return false;, sielläkin näkyy olevan reilut 37 euroa. Fixparts-onlinessa veroineen 41 euroa. Päädyin itse hätäpäissäni tilaamaan marmorilta kun en jaksanut odotella tilauksia Euroopasta, eikä ollut muuta tilattavaa joten klubialennus ja postikulut huomioiden kahden filtterin hinta oli aika lailla sama. Kuten tuolla oman ketjun puolella turinoin, tein toissa viikolla filtterinvaihto-2x rodeo-filtterinvaihto -jumpan, mutta varmaan jos lähden noita venttiiliblokkeja vaihtamaan/kunnostamaan ja kenties nesteitä huuhtomaan, pitää olla filtteri tai pari vielä varastossa.
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 745
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: CL 600 W215 ABC-alustalla ja 360 hp on nyt tallissa

Viesti Kirjoittaja Chili »

Tänään jyräytin V12 koneen käyntiin. Otti eteen - oli sen verran jytäkät äänet.
" onclick="window.open(this.href);return false;
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: CL 600 W215 ABC-alustalla ja 360 hp on nyt tallissa

Viesti Kirjoittaja AK47 »

juusmo kirjoitti:
AK47 kirjoitti:Itse laittaisin sinne sen tiukimman suodattimen ja ajelisin vähä ja sit vaihtaisin litkut ja uus suodatin ja ajelisin vähän ja taas uus suodatin. Halvimmillaan se orkkis suodatin on genuinepartsista 13eurublaa ollu.
Chili kirjoitti:Kaksi suodatinta on jo hyllyssä. Suodattimen hinta ei kovin merkittävä ole - ABC-öljyyn kun menee samalla se 130 euroa.
Saako näitä filttereitä muka jostain vielä halvalla? Jos tuo mainittu genuineparts on yhtä kuin https://www.originparts.de/" onclick="window.open(this.href);return false;, sielläkin näkyy olevan reilut 37 euroa. Fixparts-onlinessa veroineen 41 euroa. Päädyin itse hätäpäissäni tilaamaan marmorilta kun en jaksanut odotella tilauksia Euroopasta, eikä ollut muuta tilattavaa joten klubialennus ja postikulut huomioiden kahden filtterin hinta oli aika lailla sama. Kuten tuolla oman ketjun puolella turinoin, tein toissa viikolla filtterinvaihto-2x rodeo-filtterinvaihto -jumpan, mutta varmaan jos lähden noita venttiiliblokkeja vaihtamaan/kunnostamaan ja kenties nesteitä huuhtomaan, pitää olla filtteri tai pari vielä varastossa.
Myöhäinen vastaus mutta juurikin sama paikka. Siellä oli kaksi hintaa samalle osanumerolle ja tosiaan tuli toinen 13eur ja toinen ois ollut juurikin jotain 36eur. Kysyin onko toinen 3 ja toinen 10 micronia niin vastasivat että toinen on pitemmällä toimitusajalla mutta molemmat 3 micronia. Alkuperäinen se oli ainakin laatikosta päätellen. Mutta siitä on jo jokunen vuosi.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Vastaa Viestiin