E 300 de EQ Power kokemuksia

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
FarkkuEemeli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 01.04.2012 18:14

E 300 de EQ Power kokemuksia

Viesti Kirjoittaja FarkkuEemeli »

Kaksi viikkoa sitten täyttyi yksi haave elämässäni, uusi E 300de EQ Power ajoautoksi. Samalla alkoi pitkä kuukausittainen suhde rahoitusyhtiöön.

Yhtenä perusteena ylimitoitetulle hankinnalleni oli päästö- ja polttoainesäästöt. Nyt vähän yli 1 000 km ajoa pääkaupunkiseudun ruuhkaliikenteessä näyttää kulutuksen suuntaa arkiajossani, joskin aikaikkuna on vielä lyhyt ja yhtään kehä kolmosen ylittävää matkaa en ole vielä tehnyt. Auto töpseliin kotona, töissä ja asiointipaikoissa eli lataan melkoisen ahkerasti.

Kulutuslukema Mercedes Me appiksen mukaan on 1 074 km matkalla 27,9 kWh/100 km ja dieseliä 0,4 l/100 km, keskinopeuden ollessa 31 km/h. Käytännössä ajelen siis sähköllä lähes kaiken ajon. Kantama on 30-40 km väliin, kun valot ja lämmitin ovat päällä sekä tuulilasin pyyhkijöitä joutuu käyttämään runsaasti. Akku ei anna kaikkea virtaa ulos E-modessa eli jättää energiaa käytettäväksi hybridiajossa. Ajastin hoitaa auton sisätilat lämpimäksi ennen lähtöä, joten pikku matkoilla auton lämmitykseen ei juurikaan mene energiaa.

Auto on uskomattoman hyvä ajaa ja hiljaisuus on nautinnollista. Tehoreserviä on riittävästi, mutta säästö koukuttaa ja niinpä tulee ajettua E-modella eli käytännössä sähkömoottorilla, jossa kyllä riittää vääntöä kohtuullisen ripeään ajoon ihan mukavasti. Kokonaisuutena olen todella tyytyväinen autoon. Mikään ei ärsytä ja autossa viihtyy todella hyvin.

Olisi kiva lukea muiden kokemuksia.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: E 300 de EQ Power kokemuksia

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Taidat joutua hetken aikaa yksin kertomaan de-kokemuksista, toivottavasti tulee lisää tekstiä.

Joskus etsin tietoja tuon auton omasta painosta eli paljonko nämä isommat akut painaa edellisen sukupolven akkuja enemmän. Onko vielä samaa akkuteknologiaa? Taisi vanhat akut lisätä auton painoa luokkaa 300 kilolla (?) eikä edes E-korinen oikein sietäisi tuohon tuplausta.

Teitkö vertailulaskelmia bensahybridiin? Dieselvero on ihan kohtuuton jos ajo on esimerkkisi kaltaista, pääosin sähköllä.
ArskaMK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ma 18.11.2019 21:35

Re: E 300 de EQ Power kokemuksia

Viesti Kirjoittaja ArskaMK »

Laitanpa alkutaipaleen kokemuksia minäkin.
Takana on vajaa kuukausi ja noin 2500 km, josta noin 1500 pidempiä 200 – 330 km siivuja ja loput nurkka-ajoa taajamissa.
Tulipa vähän hankittua sika säkissä, vaan omapa on vika. Olisihan tuonne pussiin toki hiukan enemmän voinut kurkkia, vaan muutama pikku juttu tuli niin yllätyksenä, että ei olisi tullut mieleen edes kysyä.
Enimmäkseen nuo yllätykset ovat olleet Command’in ja muiden varusteiden käyttöön ja toimintaan liittyviä, eivätkä siis ainakaan kaikki vaikuta suoraanaisesti ajamiseen. Se vaan on uskottava, että jos valitsee auton kohtalaisen kalliista ”luokasta” niin kaikki ovat varsin hyviä ajaa. Koeajon sijaan pitäisikin perehtyä enemmän ajotietokoneen käyttöliittymään jne. Tämä on siis minulle nyt kantapään kautta tullut oppi.
Kulutus on kertomallani ”käyttöprofiililla” ollut tankkauksista laskien n. 4,5 litraa / 100 km, vaikka ajotietokone väittää 4,2 litraa. Tuo 0,3 l / 100 km ”kaunistelu” on ollut myös tankkausten välillä. En osaa sanoa miten lineaarinen (prosentuaalinen?) tuo virhe on eri kulutusluvuissa. Kulutuksen tarkkailuun liittyen tulikin esiin yksi minua eniten hämmästyttävistä ”ominaisuuksista”. Autossa ei ole mittausta ”töpselistä” ladatulle sähköenergialle. Kun akku on ”tyhjäksi ajettu”, siis niin että on jäljellä vain hybridikäyttöön varattu reservi (ajotietokoneen mukaan ~7-9 % ), ottaa akun täyteen lataaminen n. 11, 8 kWh. ”Kotilaturia” käyttäessä tuo mittaus onnistuu reilun kympin vimpaimella. Autoon valmiiksi rakennetun mittauksen puuttumista ihmettelen, koska se olisi todella pieni lisäys. Saattaa jopa olla niin, että sensoreita on jo tarpeeksi mutta muutama koodirivi puuttuu.
Tuskin tuo kulutus kylläkään jaksaa minua enää montaa viikkoa kiinnostaa. Kaiken se kuluttaa mitä siihen tankkaa tai lataa. Niin ne on muutkin kulkineet tehneet.
Auto on tosiaan varsin hiljainen kuskin paikalta kuunneltuna. Talvirenkailla ajaessa ei ajoakun tyhjentyessä siirtymistä sähköstä dieseliin juurikaan havaitse muusta, kuin kierroslukumittarin ”heräämisestä”. Tehoreserviäkin lienee riittävästi. Paperilla taidetaan lupailla jotakin 6 sekuntia 0 – 100 km/h. Minä pidän auton suorituskyvyssä tärkeimpänä että penkki ja kuskin paikan yleinen mitoitus ym. ovat sen verran kohdallaan, että voin ”suorittaa” vähintään 300-400 km ilman tarvetta verryttelyyn.
Joulun jälkeen on tarkoitus tehdä retki pohjoiseen ja autoon pitäisi ahtaa neljä henkilön plus kamat. Siinä tuleekin arvioitua se auton potentiaalisesti suurin heikkous, eli epäkäytännöllinen tavaratila. Akun kotelon vaikutus (farmari mallin) tavaratilan käyttöön on suurempi kuin mitä koeajossa arvioin. Näitä tuskin paljon taksikäyttöön ilmestyy.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: E 300 de EQ Power kokemuksia

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Auto mittaa ladatut kilowattitunnit mutta ne taitaa saada vain testerillä luettua. Eikö tuon tiedon puuttuminen ole sama kuin tankattujen litrojen mittauksen puuttuminen? Monet latauslaitteet sisältävät tuon kWh-mittarin, siellä letkun toisessa päässähän se lukema on dieseliäkin tankatessa.

Onko ne Comandin käyttöön liittyvät yllätykset hybridiin liittyviä vai yleisiä moottorimallista riippumattomia? Esimerkkejä?
ArskaMK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ma 18.11.2019 21:35

Re: E 300 de EQ Power kokemuksia

Viesti Kirjoittaja ArskaMK »

Niin, kilowattituntien mittaus tuntuu varsin loogiselta toiminnalta. Vaan se, että sitä ei saa ilman testeriä näkyviin onkin sitten vähemmän loogista. Tämä on siis tietenkin vain minun mielipiteeni.

Toimintona tuo kWh mittaus olisi tosiaankin vastaava, kuin tankatun polttonesteen mittaus. Minulla vaan on tapana tankata vain sellaisista paikoista, joissa on tuo mittari. Jos tankkaisin mittarittomasta ”farmarisäiliöstä”, saattaisin toivoa auton polttoaineen täyttöluukkuun rakennettua mittaria.
Luultavasti on niin, että tuota mittausta ei ole nähty tarpeelliseksi, vaikka ymmärtääkseni kilpailevilta merkeiltä se löytyy. G-voimien näyttö ja valittavissa oleva tunnelmavalaistuksen väri ovat toki erinomaisen tärkeitä ominaisuuksia. Minä vaan tosikkomaisuuttani olisin uhrannut muutaman koodirivin tuottamaan tietoa kokonaiskulutuksesta.

Comand’issa ei taida olla mitään hybridiin liittyvää toimintoa? En nyt tarkkaan tiedä mitkä toiminnot katsotaan kuuluvan Comand’iin, eikä viestissäni ollut tarkoitus sitä erityisesti painottaa. Käyttöliittymään on vaan totuttava. Yleisesti olen oppinut, että Mersu-versiot muutamista muista merkeistä tutuiksi tulleista toiminnoista ovat ns. ”riisuttuja” versioita. Ottamalla vielä jonkun (tonnin tai parin?) varusteen lisää olisi, ainakin joku toiminnoista vastannut odotustasoa. Tuo siis menee selvästi omaan ”piikkiin” laiminlyödyn perehtymisen vuoksi. Varsinaisia vikoja / puutteellisia toimintoja on tullut esiin vain pari.
ArskaMK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ma 18.11.2019 21:35

Re: E 300 de EQ Power kokemuksia

Viesti Kirjoittaja ArskaMK »

Lisään hieman kokemuksiani nyt, kun takana on yksi pidempi reissu kohtuullisesti kuormatulla autolla ja kilometrejä takana yhteensä noin 5400.

Yksi havainnoista on latauspistokkeen sijainnin epäkäytännöllisyys. Ainakin useimmat näkemäni (tähän saakka kaikki?) latausasemat ovat ”vinoparkkiruutujen” yhteydessä, jolloin luonteva ajo parkkiin olisi ~60 asteen käännös. Mersulla, koska pistoke on takakulmassa, pysäköinti tarkoittaa peruutusta 120 asteen kulmaan. Tuohan ei tietenkään ole iso ongelma, eikä hidasta pysäköintiä kuin ehkä 30 sekuntia. Tuli kylläkin jouluostosruuhkassa vastaan tilanne, että tuollainenkin hidastelu aiheutti yhdessä joulumielelle virittyneessä kanssa-autoilijassa varsin raivoisan protestointitarpeen. Luultavasti oli vain joku tavallinen ”mersu tien tukkeena” -reaktio. Varsinainen haitta tuosta pistokkeen sijainnista tulee esiin sitten, kun olet palaamassa ostoksilta kärryt notkuen, ja rupeat kantamaan kasseja autojen välistä takaluukulle. Siinä rampatessasi putsaat toppatakillasi loskat omasta ja viereisestä autosta. No, kokemushan on ainakin Tesla-kuskien kanssa yhteinen.

Sitten muutama sana kokemuksista matkailuajossa. Ensimmäinen 1000 km kyydissä neljä aikuista ja lasketteluretken varusteet mm. katolla boxi. Paluumatkalla henkilömäärä puolittui, mutta tavaramäärä oli sama. Kumpaankin suuntaan osui yksi tankkausväli, johon lähtiessä ajoakku oli ”tyhjä”, eli voisi ajatella, että ajo oli kokonaan dieselillä. Olosuhteet olivat pikkupakkasesta loskakeliin, ja eteneminen kohtuudella talvinopeusrajoitusten puitteissa. Mittarilukemista laskettu kulutus oli noin 6,5 l/100 km, enkä nyt vaivaudu edes arvioimaan ”testituloksen” virhemarginaalia. Koko tähänastisen ajomatkan osalta mitattu dieselöljyn kulutus on n. 5,1 litraa/100 km ja ajotietokoneen antama lukema tyylilleen uskollisesti 0,3 l vähemmän.

Matkalle ei osunut auraamatonta lumipätkää eikä myöskään erityisen liukasta keliä. Noista puuttuu siis vielä kokemus, jotta voisin jotakin kommentoida auton etenemiskyvystä, ja mm. luistoneston toiminnasta. Tuo ”akkumöykky” sijoitettuna taka-akselin päälle voisi edesauttaa takapyörien pidon säilymistä. Varmaan tuota haastavammissa olosuhteissa etenemistäkin pääsee kokemaan ennen kesää.

Yksi minulle uusi ilmiö tuli eteen kun jonakin päivänä oli pakkasta reilu 10 astetta. Ajon jälkeen ulkotiloihin pysäköitäessä auton jarrut jäätyvät kiinni! En sitä tarkemmin testaillut, mutta uskoakseni kyseessä olivat nimenomaan takajarrut. Varmaankin levyihin sulaa vettä ja sitten pakkanen laittaa jarrupalat ja -levyt yhdeksi nipuksi. Jumitus oli niin kova, että ahtaalla parkkipaikalla vähän hirvitti tehdä irrottamiseen tarvittua repäisyä. Onkohan hybridi-mallissa samanlaiset jarrut kuin muissakin, vai onko jonkun energian talteenottosysteemin takia jotakin erityistä muotoilua?

Tällä erää ei muuta kerrottavaa. Palaan asiaan, kunhan tulee ”kunnon kelejä”.
ArskaMK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ma 18.11.2019 21:35

Re: E 300 de EQ Power kokemuksia

Viesti Kirjoittaja ArskaMK »

Tänään Hesarissa asiallinen artikkeli Mersun dieselhybrideistä.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: E 300 de EQ Power kokemuksia

Viesti Kirjoittaja DBFI »

https://www.hs.fi/autot/art-2000006422214.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: E 300 de EQ Power kokemuksia

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Mun tulevaisuuden haaveautot (siellä vajaan 5+ vuoden päässä) ovat EQPower E-sarjalainen (sedani tietty) ja "kakkosautona" C216 tuplaturbo "hybridi" (poltaa bensaa ja kumia) :lol:
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: E 300 de EQ Power kokemuksia

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Täällä tavoitteena päästä eroon E-sarjan sedan hybridistä. :)
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: E 300 de EQ Power kokemuksia

Viesti Kirjoittaja MiHe »

DBFI kirjoitti:Täällä tavoitteena päästä eroon E-sarjan sedan hybridistä. :)
Täyssähköön vai takaisin oikeeseen mottoritekniikkaan?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: E 300 de EQ Power kokemuksia

Viesti Kirjoittaja DBFI »

MiHe kirjoitti:
Täyssähköön vai takaisin oikeeseen mottoritekniikkaan?
Vaikuttaa siltä että mersun bensahybridit sopii vain pitkän matkan ajoon, ei lyhyeen kaupunkiajoon. Hybridiltä voisi olettaa toisin. Nykyisellään joka 1000 bensamoottorikilometrin jälkeen pitäisi tehdä moottorin öljyhuolto ekoautoon (tehtaan ohje on tarkkailla moottoriöljyn mittatikkua ja vaihtaa öljyt tarvittaessa GI18.40-P-006876). Mersun täyssähkövaihtoehdot vähän vähissä niin ei taida jäädä muuta vaihtoehtoa kuin vaihtaa merkkiä tai sitten dieseliin?
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 959
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: E 300 de EQ Power kokemuksia

Viesti Kirjoittaja amatoori »

DBFI kirjoitti: Vaikuttaa siltä että mersun bensahybridit sopii vain pitkän matkan ajoon, ei lyhyeen kaupunkiajoon. Hybridiltä voisi olettaa toisin. Nykyisellään joka 1000 bensamoottorikilometrin jälkeen pitäisi tehdä moottorin öljyhuolto ekoautoon (tehtaan ohje on tarkkailla moottoriöljyn mittatikkua ja vaihtaa öljyt tarvittaessa GI18.40-P-006876). Mersun täyssähkövaihtoehdot vähän vähissä niin ei taida jäädä muuta vaihtoehtoa kuin vaihtaa merkkiä tai sitten dieseliin?
Eikös tossa nyt ollu vähä liiottelua? :D 6kk riittää (ap00.20-p-0000-05a)

Miks mun wis ei löydä tota sun dokumenttias?
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: E 300 de EQ Power kokemuksia

Viesti Kirjoittaja DBFI »

amatoori kirjoitti:
Eikös tossa nyt ollu vähä liiottelua? :D 6kk riittää (ap00.20-p-0000-05a)

Miks mun wis ei löydä tota sun dokumenttias?
Tuo viittaamani ei ole WIS dokkari. Autolla ajetaan 95% yli 8 km:n matkoja mutta moottori ei hybridillä lämpene sinne 80 asteeseen aina. Tuo WIS dokkari ei kyllä huomioi bensahybridin ongelmia (vai onko kyse suunnitteluviasta?).

Vaikea sanoa mikä on liioittelua kun ohje käskee tarkistamaan öljyn tason mutta ei sano mitään siitä kuinka paljon bensaa pitää olla että öljyt pitää vaihtaa. Tehdas ei uskalla antaa mitään numeroita kun joutuisi niistä vastuuseen. Onko puoli litraa liikaa 7 litrassa vai saako olla pari litraa? Laskin puolen litran mukaan. Kuvittelisin että desikin on jo liikaa ja tuhoaa öljyn voiteluominaisuudet? Autoa voisi melkein mainostaa "itsetankkaavaksi", tankkaa vaan väärään paikkaan.

Tämä meni nyt pahasti threadin otsikosta sivuun, tietääkseni ongelma ei koske diesel hybridejä.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 959
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: E 300 de EQ Power kokemuksia

Viesti Kirjoittaja amatoori »

DBFI kirjoitti: Tuo viittaamani ei ole WIS dokkari. Autolla ajetaan 95% yli 8 km:n matkoja mutta moottori ei hybridillä lämpene sinne 80 asteeseen aina. Tuo WIS dokkari ei kyllä huomioi bensahybridin ongelmia (vai onko kyse suunnitteluviasta?).

Vaikea sanoa mikä on liioittelua kun ohje käskee tarkistamaan öljyn tason mutta ei sano mitään siitä kuinka paljon bensaa pitää olla että öljyt pitää vaihtaa. Tehdas ei uskalla antaa mitään numeroita kun joutuisi niistä vastuuseen. Onko puoli litraa liikaa 7 litrassa vai saako olla pari litraa? Laskin puolen litran mukaan. Kuvittelisin että desikin on jo liikaa ja tuhoaa öljyn voiteluominaisuudet? Autoa voisi melkein mainostaa "itsetankkaavaksi", tankkaa vaan väärään paikkaan.

Tämä meni nyt pahasti threadin otsikosta sivuun, tietääkseni ongelma ei koske diesel hybridejä.
Pistä nyt johonkin jakoon toi kun ei tää ainakaan sellaista mistää löydä. Internetikään ei kerro.

Mä uskoisin että polttoaineen lisääntyminen koskee yhtälailla dieseliä. Hybrideissä pahemmin. Sillähän ilmeisesti jengi noita om651:n petilaakereitakin hajottelee kun autoo pidetää tyhjäkäyttämällä lämpösenä tai muuten vaan ei tuu maantieajoo. Ja ainahan sitä palamatonta käynnistäessä läpi pääsee.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: E 300 de EQ Power kokemuksia

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Aika lailla ammattiajoneuvoja käytetään tyhjäkäynnillä, isompia ja pienempiä. Siitäkö 651 särkyy? Diesel plugareista ei taida kokemusta olla muilla kuin ketjun aloittajalla, vaikea kerätä statistiikkaa. Hybridejä kuitenkin foorumilaisilla useampia (siis diesel hybridejä). Käyhän nekin pätkittäin kylmänä, enemmän kuin start/stop-autot eikä noista ole täällä valiteltu.
ArskaMK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ma 18.11.2019 21:35

Re: E 300 de EQ Power kokemuksia

Viesti Kirjoittaja ArskaMK »

Ensimmäinen vuosi on takana, joten lienee sopiva väliraportin aika. Kilometrejä kertyi vuoden aikana poikkeuksellisen vähän, ainoastaan 20 500. Juurikaan mitään uutta en ole autosta noiden ensimmäisten havaintojeni jälkeen oppinut. Mitattu dieselin kulutus meidän perheemme käyttöprofiililla, joka koostuu pääosin yli 200 km matkoista, on ollut 4,6 litraa / 100 km. Kokonaiskulutustahan minä en tiedä.

Sattuneista syistä viime talvi meni niin, että varsinainen liukkaan kelin kokemus puuttuu edelleen. Syksyllä, paikallistuntemuksen puutteessa, osuin melkoisen ”kiharaiselle” soratiepätkälle, ja on sanottava, että eteneminen vaati melkoista sompaamista. En tiedä, johtuuko siitä, että on tuollainen ”traktorimalli”, jossa takarenkaat ovat eturenkaita leveämmät, mutta joka tapauksessa ote tiehen puuttui jokseenkin täysin. Paluumatkalla, vielä kun hämäräkin painoi päälle, valitsin suosiolla muutaman kymmenen kilometriä pidemmän päällystetyn reitin.

Vuoden aikana on autossa ilmennyt yksi varsinainen vika(tilanne). Se oli yhden kerran sattunut Comand’in näytön pimeneminen, josta toivuttiin muutamalla uudelleen käynnistyksellä. Vika oli Veholla tiedossa ja huollon yhteydessä Comand’iin tehtiin päivitys. Tehdyn päivityksen jälkeen Navigaattorinäytön käynnistyminen peruutustilanteen jälkeen muuttui paljon hitaammaksi. Oudossa ympäristössä on kiusallista, kun ehtii ajelemaan korttelin tai pari ennen kuin Navi herää. Mutta tuohan on Comand’in ominaisuus, eikä mitenkään hybridimalliin liittyvä.
Tahtooglcn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Su 22.10.2017 10:05

Re: E 300 de EQ Power kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Tahtooglcn »

Satunnaisena kävijänä osuin tähän ketjuun, jossa yllättävin on tuo bensahybridikokemus.

Itse ajan kaupunkiajot käytännössä ladatulla sähköllä niin, ettei bensakone pörähdä käyntiin lainkaan. Silloin ei ainakaan öljyt laimene. Kun ladata voi työmatkan molemmissa päissä, menee 40-50 kilometriä päivässä pelkällä sähköllä helposti lyhyenkin sähkökantaman plugarilla. Pitkät siivut sitten bensalla. No joo, tietysti se kone joskus hyvin harvoin on hetken kaupungissakin käynyt, mutta itsetankkaamisesta ei ole havaintoa. Toki se pitkä siivu on sitten yli 250 kilometriä ja takaisin parin viikon välein pääosan vuodesta, eli silloin kone lämpenee varmasti kunnolla.
Että kai se sopimattomuus kaunpunkiajoon tarkoittaa sitten just välimuotoa, jossa päivittäiset ajot ylittävät sähkökantaman mutta alittavat semmoiset matkat, joilla kone kunnolla lämpenee.
Tosi on, että hybriditilassa kaupungissa moottori kyllä käy niin satunnaisesti (varsinkin jos akussa on latausta), että helposti varmaan kone jää kylmäksi. Mutta eihän sitä hybriditilaa ole pakko käyttää.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: E 300 de EQ Power kokemuksia

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Tahtooglcn kirjoitti: Ma 16.11.2020 18:26 Satunnaisena kävijänä osuin tähän ketjuun, jossa yllättävin on tuo bensahybridikokemus.

Itse ajan kaupunkiajot käytännössä ladatulla sähköllä niin, ettei bensakone pörähdä käyntiin lainkaan. Silloin ei ainakaan öljyt laimene. Kun ladata voi työmatkan molemmissa päissä, menee 40-50 kilometriä päivässä pelkällä sähköllä helposti lyhyenkin sähkökantaman plugarilla. Pitkät siivut sitten bensalla. No joo, tietysti se kone joskus hyvin harvoin on hetken kaupungissakin käynyt, mutta itsetankkaamisesta ei ole havaintoa. Toki se pitkä siivu on sitten yli 250 kilometriä ja takaisin parin viikon välein pääosan vuodesta, eli silloin kone lämpenee varmasti kunnolla.
Että kai se sopimattomuus kaunpunkiajoon tarkoittaa sitten just välimuotoa, jossa päivittäiset ajot ylittävät sähkökantaman mutta alittavat semmoiset matkat, joilla kone kunnolla lämpenee.
Tosi on, että hybriditilassa kaupungissa moottori kyllä käy niin satunnaisesti (varsinkin jos akussa on latausta), että helposti varmaan kone jää kylmäksi. Mutta eihän sitä hybriditilaa ole pakko käyttää.
Kuulemma ei ole pelkästään bensahybridien ongelma tuo "itsetankkaus". Korjaamolla sanovat että pätkäajossa myös normi CGI mallit kerää bensaa ihan huolella.

Sinulla tosiaan ihanteellinen ajoprofiili. Plugarista iso hyöty kun pääsee paljon ajamaan pelkällä sähköllä ja sitten pidempää ajoa jos bensaa on sattunut kerääntymään. En muista oliko autosi uudempaa mallia isommalla akulla, se auttaa lyhyille matkoille vaikka joskus sähkö tietenkin loppuu siitäkin.

Ei hybridiajoa ole pakko käyttää, samoin voi dieseliäkin vaikka tuupata jos ei halua käyttää moottoria. Aika harva vaan viitsii työnnellä. Kyllä suunnittelijan pitäisi laittaa moottoriin sellaiset anturit että se osaisi itse tarpeen tullen kiehuttaa bensat öljyistä ajo-ohjelmaa sopivasti kontrolloiden tai joku muu ratkaisu.

Ehkä tässä riittävästi bensahöyryjen päästelyä "de" threadiä sotkemassa...
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: E 300 de EQ Power kokemuksia

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Kuulostaa hieman siltä, että meidän tuleva W213 saattaa hyvinkin olla "vielä kerran diesel"? Matka-ajoa tulee sen verran, että dieselinkin kulutus pysyy kohtuudessa ja työpaikalla ei pysty lataamaan.

Vieläkö uusissa W213 lataushybrideissä on tavaratilan pohjassa akselin päällä se akkupaketin koroke?
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Tahtooglcn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Su 22.10.2017 10:05

Re: E 300 de EQ Power kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Tahtooglcn »

E-modella voi ajaa pelkällä sähköllä niin kauan kuin sitä piisaa ja sen jälkeenhän voi vaihtaa vaikka sportille, niin polttis käy varmasti. Ei tarvitse työntää ja kummiskin kokonaiskulutus on kohtuullinen. Ellei tuota sporttiajoa sitten tule paljon. Tietty vähän kikkailua, jos ei niin urheiluta, eikä kaikilla siihen tosiaan ole tarvettakaan.

Tosi on sekin, että saisihan valmistaja toki hoitaa ohjelmillaan tuon kikkailun kuluttajan puolesta. Oma E-moden käyttöni kyllä perustuu just myyjän varoitukseen tuosta laimenemisesta ja asiaa tietysti helpottaa, että tavallisiin päivittäisajoihini jopa tuo lyhyt sähkökantama nippa nappa riittää.

Minulla siis ekan polven GLC jossa todellinen sähkökantama parhaassakin tapauksessa 25-30 kilometriä ja talvella vähemmän. Vaikka uudessakin tuo kantama on nykyplugariksi aika vaatimaton eli virallisesti 44 kilometriä ja oikeasti vähemmän, niin kyllä noin 35 kilometrin todellisella kantamalla jo kohtuulliset päivittäiset ajot ajelee. Ja jos välillä pääsee lataamaan, vielä kohtuullisemmat. E.n ja C:n vastaavat jo selvästi paremmat, niillähän ajaa pelkkää sähköajoa jo liki sata kilometriä päivässä, jos työpäivän aikana voi ladata. Riittää useimmille.

No nykyisinhän me kaikki tietty etäilemme, mutta kai tässä ennemin tai myöhemmin taas työpaikoillekin voi palata.
mikab
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ti 05.07.2016 14:08
Paikkakunta: Vaasa

Re: E 300 de EQ Power kokemuksia

Viesti Kirjoittaja mikab »

Itse olen hakenut Saksasta 1/2 vuotta vanhan E 300 DE farkun nyt kilometrejä mittarissa noin 15 tkm Olen ollut varsin tyytyväinen autoon. Lähinnä kiinnostaisi tietää lämmittääkö tuo auton etäkäynnistettävä lämmitin myös moottorin? vai lämmittääkö se vain sisätilat?
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 959
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: E 300 de EQ Power kokemuksia

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Ei lämmitä moottoria.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
mikab
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ti 05.07.2016 14:08
Paikkakunta: Vaasa

Re: E 300 de EQ Power kokemuksia

Viesti Kirjoittaja mikab »

Aika outo homma? ei varmaan tee hyvää moottorille jatkuvat kylmäkäynnistykset...
mikab
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ti 05.07.2016 14:08
Paikkakunta: Vaasa

Re: E 300 de EQ Power kokemuksia

Viesti Kirjoittaja mikab »

Millaisia km määriä pääsette kesä/talvi olosuhteissa sähköllä täydellä akulla? Auto: Mercedes E 300 de T
ennentauti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Ti 23.07.2013 18:24

Re: E 300 de EQ Power kokemuksia

Viesti Kirjoittaja ennentauti »

Itsellä GLC 300 E Coupe. Kesällä pääsi sähköllä jopa 50km, ilmastointi pois päältä , kattoluukku auki mikä hoisi viilennyksen. Nyt pakkasilla 35 km sähköllä tekee tiukkaa. Uusi C esitellään kesäkuussa, automyyjän mukaan 100km olisi sähkörange.Aika hyvin plugarille jos pitää paikkaansa tiedot.
ArskaMK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ma 18.11.2019 21:35

Re: E 300 de EQ Power kokemuksia

Viesti Kirjoittaja ArskaMK »

mikab kirjoitti: Su 17.01.2021 10:31 Millaisia km määriä pääsette kesä/talvi olosuhteissa sähköllä täydellä akulla? Auto: Mercedes E 300 de T
Kesällä ~40 km ja talvella ~30 km.
Kunnon pakkasista ei ole kokemusta, eli en tiedä miten alhaisissa asteissa menee sähköllä ollenkaan.
Mti
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ma 18.01.2021 14:05

Re: E 300 de EQ Power kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Mti »

Mulla on C300 de farmari. Syksyllä ajoin n. 5 asteen lämpötilassa pisimmillään 56 km. Se muuten oli aika säästeliästä ajoa mutta loppumatkasta oli itäisen uudenmaan mäkistä ja mutkaista tietä joka näytti kulutusta lisäävän. 45 - 50 km toteutuu suht helposti, jos ei ole moottoritietä tai kaupunkiajoa.

Pikkupakkaset toimii sähköllä, mutta kovemmilla pakkasilla diesel käynnistyy pakosti, kun lähtö on ulkoa. En tiedä tarkkaa pakkasrajaa tai onko sitä. Sähkörangea kyllä lisää kun ajaa auton kunnolla lämpöiseksi dieselillä ensin, mutta tämähän toki kannattaa vain kun matka on riittävän pitkä.
Aaltonen1981
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ti 19.01.2021 17:47

Re: E 300 de EQ Power kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Aaltonen1981 »

Morjens!

Täällä E300de ollut ajossa nyt pari kuukautta. Loistokas peli kaiken kaikkiaan, todella edustavat sisätilat ja todella pehmeää kulkua. Vaihdoin C63 bensasyöpön tähän hybridiin, jonka ansiosta ajot tapahtuneet lähes 100% sähköllä, keskusta-ajoa pääosin näin korona-aikana ja täydellä akulla pääsen n. 30/35km. Latailen autoa ihan peruspistokkeesta autokatoksessa, Tankkasin auton viimeksi marraskuussa, kun ei noita kilometrejä oikein tahdo näin etäduunissa kertyä.

Nyt kun pakkaset tulivat ja lämpötila on pysyvästi miinuksella, tuli kieltämättä yllätyksenä, että auto ei käynnisty pelkän sähkömoottorin voimin, vaan pakottaa dieselmoottorin rouskuttamaan joka kerta. E-modea ei voi valita käynnistyksen yhteydessä, vaan vasta n.5km:n ajo mahdollistaa taasen sähkömoottorilla ajon. Kun kysyin tästä Mercedes Service Appissa, oli vastaus että kyseessä on ominaisuus, autossa ei sinänsä ole vikaa.

Seuraava steppi onkin sitten jonkin dieselmoottorin lämmittimen hankkiminen välttääkseni kylmäkäynnistykset. Mites muut, miten ootte kyseisen haasteen hoitaneet?
monsteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 150
Liittynyt: Pe 01.11.2013 21:22

Re: E 300 de EQ Power kokemuksia

Viesti Kirjoittaja monsteri »

Kannattaa ladata akkua ennen lähtöaikaa, niin se samalla lämmittää akkua ja auttaa sähköiseen ajoon. Moottorin lämmitintä pidän näihin turhana. Tuskin ajamalla saat konetta loppumaan, vaikka muutama kylmästartti tulisikin. Ja mitäs sitten, kun kovalla pakkasella ajelet tien päällä akun loppuun, niin kylmänä se silloinkin pärähtää käymään.
Vastaa Viestiin