350CDI V6 OM642 Matalilla kierroksilla nykii

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Kytis88
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: La 14.12.2019 20:33

350CDI V6 OM642 Matalilla kierroksilla nykii

Viesti Kirjoittaja Kytis88 »

Heippa, ajattelin uutena käyttäjänä kokeilla jos täältä löytyisi kokemuksia oman mersuni nykimisvikaan.
Autoni 350 cdi v6 4 matic vm 2011 om 642 moottorilla. Autolla ajettu 200000km.
Alkuperäinen vikani oli mootorinvalo näytössä. Katsottiin että oli EGR vika, ja auto alkoi mennä limp modeen tämän takia. Käytin kokeneessa firmassa ohjelmoinnissa poistamassa egr:n sekä samalla optimoivat tehoja.
Tämän jälkeen tuli nykiminen. Onneksi vika on koko ajan päällä niin voisi olla helpompi löytää.
Nykiminen on aika rajua heijaamista pahimmillaan ja tapahtuu loivassa ylämäessä kierroksien ollessa 1500-2000. Heti kun kierrokset nousevat 2000 päälle veto tasoittuu ja kiihtyy taas huikeasti.
Myös liikennevaloista lähdettäessä suht rauhallisesti nykiminen tapahtuu kunnes saavutetaan tuo 2000 kierrosta. Voin siis lähteä valoista myös ripeämmin jotta kierrokset nousevat nopeasti 2000 jolloin pääsen liikkeelle nykimättä.
Jos ajan E ( eco modella) niin vaihteistohan vaihtaa suh pian aina pienemmälle etteivät kierrokset kerkiä edes nousta 2000 saakka, tällöin nykimistä tapahtuu suht paljon.

Toista samanlaista vikaa mitä ilmeni on motari ajossa tasainen heijaaminen. 100km/h vauhdilla motarilla kierrokset jossain 2000 paikkeilla auto tekee koko ajan tasaista heijaamista mitä ei näe kierroslukumittarista, mutta jos polttoaineen kulutusta seuraa palkilla niin siinä heijaa, ja tietenkin ohjaamossa tuntee. Tuntuu kuin veto katkeaisi hetkeksi. Tätä voisi verrata ajotyyliin jossa joku ei osaa pitää kaasua paikallaan, vaan ensiksi kaasuttaa sitten moottorijarruttaa ja taas kaasuttaa jne, pientä tämmöistä.
Saman heijaamis tahdin kuulee tyhjäkäynnillä, huomasin takana pakoputkia kuunnellessani että sieltä kuulee selvän käyntiäänen muutoksen, sekunnin välein ääni muuttuu korkeammasta vähän matalammaksi.
Tunsin myös värinää samassa tahdissa ja jonkinlaisen klikkaus äänen kaasuläppäkotelosta joka on juuri ennen egr:ltä tulevan putken läppiä.

Autoon on nyt tehty seuraavia toimenpiteitä:
Öljyn jäähdyttimen remppa, jäähdytin vaihdettu sekä uudet tiivisteet,
uusi turboahdin vaihdettu samalla sekä mukana tuli tietenkin uusi turbon säädin.
Imusarjan putkistot putsattu sekä imusarjan läppämoottorin vivustot vaihdettu alumiinisiin
läpät liikkuvat ja ovat ehjät. Vanhan läppämoottorin laitoin takaisin.
Vaihdettu uusi pakosarjan vastapaineanturi
Vaihdettu moottorin öljyt ja suodattimet
Vaihdettu uudet ilmansuodattimet
Kokeiltu ohittaa läppämoottori 4,7kOhm vastuksella eikä eroa ollut. Tällöin oletan että läppämoottori toimii.

Kokeilin tallissa tuota turbon säätimen vivun liikkumista kaasuttamalla ja katsomalla. Oletin että liikkuisi kovin nopeasti ja herkästi, mutta antaessani kaasua tyhjäkäynnillä 3000 kierrokseen asti säädin alkoi liikkua vasta 2000 paikkeilla huikan. Eikö sen kuuluisi alkaa liikkkumaan jos kun aletaan kaasuttamaan pienemmillä kierroksilla. Jos taas painoin reilusti kaasua kerralla, liikkui se loppuvaiheilla taas mutta vähän pidemmälle.

Mietin että kun vaihdoin turbon ohjelmoinnin jälkeen, niin eikö tässä turbossa ole sitten ohjelmointia ollenkaan, Laittavatko ne sitä ohjelmaa mitenkään turbon säätimeen?

Automaattivaihteiston öljyjä mietin että pitäisikö vaihtaa, aikaisemmin vaihdettu 135000km kohdalla

Kiitoksia vastauksista jos joltain löytyy neuvoja.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: 350CDI V6 OM642 Matalilla kierroksilla nykii

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Kytis88 kirjoitti:Heippa, ajattelin uutena käyttäjänä kokeilla jos täältä löytyisi kokemuksia oman mersuni nykimisvikaan.
Autoni 350 cdi v6 4 matic vm 2011 om 642 moottorilla. Autolla ajettu 200000km.
Alkuperäinen vikani oli mootorinvalo näytössä. Katsottiin että oli EGR vika, ja auto alkoi mennä limp modeen tämän takia. Käytin kokeneessa firmassa ohjelmoinnissa poistamassa egr:n sekä samalla optimoivat tehoja.
Tämän jälkeen tuli nykiminen. Onneksi vika on koko ajan päällä niin voisi olla helpompi löytää.
Nykiminen on aika rajua heijaamista pahimmillaan ja tapahtuu loivassa ylämäessä kierroksien ollessa 1500-2000. Heti kun kierrokset nousevat 2000 päälle veto tasoittuu ja kiihtyy taas huikeasti.
Myös liikennevaloista lähdettäessä suht rauhallisesti nykiminen tapahtuu kunnes saavutetaan tuo 2000 kierrosta. Voin siis lähteä valoista myös ripeämmin jotta kierrokset nousevat nopeasti 2000 jolloin pääsen liikkeelle nykimättä.
Jos ajan E ( eco modella) niin vaihteistohan vaihtaa suh pian aina pienemmälle etteivät kierrokset kerkiä edes nousta 2000 saakka, tällöin nykimistä tapahtuu suht paljon.

Toista samanlaista vikaa mitä ilmeni on motari ajossa tasainen heijaaminen. 100km/h vauhdilla motarilla kierrokset jossain 2000 paikkeilla auto tekee koko ajan tasaista heijaamista mitä ei näe kierroslukumittarista, mutta jos polttoaineen kulutusta seuraa palkilla niin siinä heijaa, ja tietenkin ohjaamossa tuntee. Tuntuu kuin veto katkeaisi hetkeksi. Tätä voisi verrata ajotyyliin jossa joku ei osaa pitää kaasua paikallaan, vaan ensiksi kaasuttaa sitten moottorijarruttaa ja taas kaasuttaa jne, pientä tämmöistä.
Saman heijaamis tahdin kuulee tyhjäkäynnillä, huomasin takana pakoputkia kuunnellessani että sieltä kuulee selvän käyntiäänen muutoksen, sekunnin välein ääni muuttuu korkeammasta vähän matalammaksi.
Tunsin myös värinää samassa tahdissa ja jonkinlaisen klikkaus äänen kaasuläppäkotelosta joka on juuri ennen egr:ltä tulevan putken läppiä.

Autoon on nyt tehty seuraavia toimenpiteitä:
Öljyn jäähdyttimen remppa, jäähdytin vaihdettu sekä uudet tiivisteet,
uusi turboahdin vaihdettu samalla sekä mukana tuli tietenkin uusi turbon säädin.
Imusarjan putkistot putsattu sekä imusarjan läppämoottorin vivustot vaihdettu alumiinisiin
läpät liikkuvat ja ovat ehjät. Vanhan läppämoottorin laitoin takaisin.
Vaihdettu uusi pakosarjan vastapaineanturi
Vaihdettu moottorin öljyt ja suodattimet
Vaihdettu uudet ilmansuodattimet
Kokeiltu ohittaa läppämoottori 4,7kOhm vastuksella eikä eroa ollut. Tällöin oletan että läppämoottori toimii.

Kokeilin tallissa tuota turbon säätimen vivun liikkumista kaasuttamalla ja katsomalla. Oletin että liikkuisi kovin nopeasti ja herkästi, mutta antaessani kaasua tyhjäkäynnillä 3000 kierrokseen asti säädin alkoi liikkua vasta 2000 paikkeilla huikan. Eikö sen kuuluisi alkaa liikkkumaan jos kun aletaan kaasuttamaan pienemmillä kierroksilla. Jos taas painoin reilusti kaasua kerralla, liikkui se loppuvaiheilla taas mutta vähän pidemmälle.

Mietin että kun vaihdoin turbon ohjelmoinnin jälkeen, niin eikö tässä turbossa ole sitten ohjelmointia ollenkaan, Laittavatko ne sitä ohjelmaa mitenkään turbon säätimeen?

Automaattivaihteiston öljyjä mietin että pitäisikö vaihtaa, aikaisemmin vaihdettu 135000km kohdalla

Kiitoksia vastauksista jos joltain löytyy neuvoja.
Kerrankin on auton tiedot kuten kuullu :)

Muutama tarkennus suhtessa vian ilmaantumiseen,

Mitäs ne siellä kokenessa firmassa sanoivat syyksi tuolle nykimiselle ?

oliko se vaihdettu turbo/ssädin siis uusi ei mikään korjattu?
kaikki nuo remontit/huollot tehty vaivan ilmaantumisen jälkeen,
ilman putsari perus asettu ?
ennen egrrän sulkua ei muita oireita kuin siitä johtuva vikatila ?
varmistettu että se myös on mekanisestia tiivis,

ahtimen säädin ei juurikaan liiku vaikka kasuua painelle paikallaan(eikä kuulukkaan liikkua)
ons iinä säätimessä oma ohjelmansa mutta sitä ohjattaan sillä moottorin ohjauksen ohjelmalla
(mitä muttellan siinä optimoinnissa)
Mökkillä
'
Kytis88
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: La 14.12.2019 20:33

Re: 350CDI V6 OM642 Matalilla kierroksilla nykii

Viesti Kirjoittaja Kytis88 »

Eivät ottaneet sitä vielä korjaukseen koska turbossa näytti olevan ilmavuoto/ öljyvuoto niin epäilivät sitä, sanoin että korjaan itse ensin ilmavuodon ja katsotaan sitten asiaa uudestaan, eli ilma / öljyvuoto korjattu ja edelleen nykii. ilmavuoto oli vain rikkinäinen o rengas turbon päältä lähtevässä ilmaputkessa.
Turbo mikä vaihdettiin oli varmaankin kunnostettu, antoivat kyllä 3 v takuun sille.
remontit tehty vian ilmestyttyä. Eli aikaisemmin ei ollut tälläistä ongelmaa.
Ilmanputsari perusasetettu? enpä moista edes tiedä. mitäs tuo tarkoittaa?
ei ennen egr vikaa ole ollut mitään oireita. Ja egr on poistettu ohjelmallisesti, mitään mekaanista tulppausta ei olla tehty mihinkään. Tarvitsisiko tehdä?
Eli voisin liikkeessä katsoa turbon säätimen liikkumista, viritän vaikka tarkastuskameran sinne.
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2741
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: 350CDI V6 OM642 Matalilla kierroksilla nykii

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

No jos se nykiminen tuli ohjelmoinnin jälkeen, niin mistähän johtuu :eh: vie nyt takaisin sinne "kokeneelle" korjaamolle ja käske palauttamaan vakioksi ja rahat takaisin. Sen jälkeen mekaaniset jutut kuntoon ja unohda nuo ohjelmat, pilaavat vaan hyvän auton. Ja jos kerta noin nykii, niin ei varmaan kannattaisi paljon ajella....
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 495
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: 350CDI V6 OM642 Matalilla kierroksilla nykii

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

" 100km/h vauhdilla motarilla kierrokset jossain 2000. " mulla on kyllä 1500. Joko se ei ole 7 vaihteella tai sitten turbiini ei ole lukossa. ?
W212 E350cdi
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: 350CDI V6 OM642 Matalilla kierroksilla nykii

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Kytis88 kirjoitti:Eivät ottaneet sitä vielä korjaukseen koska turbossa näytti olevan ilmavuoto/ öljyvuoto niin epäilivät sitä, sanoin että korjaan itse ensin ilmavuodon ja katsotaan sitten asiaa uudestaan, eli ilma / öljyvuoto korjattu ja edelleen nykii. ilmavuoto oli vain rikkinäinen o rengas turbon päältä lähtevässä ilmaputkessa.
Turbo mikä vaihdettiin oli varmaankin kunnostettu, antoivat kyllä 3 v takuun sille.
remontit tehty vian ilmestyttyä. Eli aikaisemmin ei ollut tälläistä ongelmaa.
Ilmanputsari perusasetettu? enpä moista edes tiedä. mitäs tuo tarkoittaa?
ei ennen egr vikaa ole ollut mitään oireita. Ja egr on poistettu ohjelmallisesti, mitään mekaanista tulppausta ei olla tehty mihinkään. Tarvitsisiko tehdä?
Eli voisin liikkeessä katsoa turbon säätimen liikkumista, viritän vaikka tarkastuskameran sinne.
Ilman putsarin vaihto kuuluu "kertoa"(sopeuttaa/sopeutuma nollata) moottorin ohjaukselle
toisinaan jos eiole "kerrottu" tulee oireita samoin anturin vaihto,
olihan sen kanava avoinna läpi asti noki toisinnan tukkii sen,

kannatta varmista että se egr ventiili ei pääse vuotamaan, samoin kaikki ahto putket että ei ole mitään vuotoa missään

samoin ne laatikon öljythän alkaa olla jo muutenkin huoltoväli täynnä niin siinä samalla vaihtaa
turbinlukkoa ohjaava solenoidi minkä jälkeen uudellen sopeutus sillekin
Mökkillä
'
Kytis88
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: La 14.12.2019 20:33

Re: 350CDI V6 OM642 Matalilla kierroksilla nykii

Viesti Kirjoittaja Kytis88 »

Katsottiin testerillä ajon aikana kun heilumista tapahtui. "Haluttu ilmamäärä" seilaili n. Sekunnin välein alas ylös vaikka vakkarilla ajoi. Toinen minkä huomasin on että kun vaihdelaatikko oppii ajotavan, jos ajan kovempia kiihdytyksiä vähän aikaa että se oppii sellaisen ajotavan, näitä nykimisiä ei tule matalilla kierroksilla enää juuri ollenkaan. Kun taas nollaan vaihdelaatikon asetukset virra avaimella ja sytytysvirroilla, tulee nykimiset takaisin.
Kytis88
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: La 14.12.2019 20:33

Re: 350CDI V6 OM642 Matalilla kierroksilla nykii

Viesti Kirjoittaja Kytis88 »

Sori , nollaus siis kaasupolkimella ja sytytysvirroilla.
Taapo
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 03.03.2017 15:26

Re: 350CDI V6 OM642 Matalilla kierroksilla nykii

Viesti Kirjoittaja Taapo »

Selviskö missä vika? 😄
Kytis88
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: La 14.12.2019 20:33

Re: 350CDI V6 OM642 Matalilla kierroksilla nykii

Viesti Kirjoittaja Kytis88 »

Muistaakseni kun egr vaihdettiin lopulta niin poistui. Aikaisemmin oltiin ohjelmoinnilla poistettu egr, mutta ilmeisesti viallista egr :ää ei kannata poistaa ohjelmalla vaan vasta ehjä.
Taapo
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 03.03.2017 15:26

Re: 350CDI V6 OM642 Matalilla kierroksilla nykii

Viesti Kirjoittaja Taapo »

Joo, mulla tekee nyt ihan samaa ja tänä aamuna heitti vikakoodin p1408, viittaa kans egr suuntaan. Nyt perkele kun muistelen niin kuukaus sitten oli jo dpf koneen mielestä tukossa niin starilla piti poltella, hirvittää jo minkä näkönen se venttiili on 😬
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: 350CDI V6 OM642 Matalilla kierroksilla nykii

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

Varmaan kannattaa ensin katsoa sen EGR toiminta, meneekö ihan kiinni. Ja puhdistaa joka tapauksessa.
Jossain täällä foorumissa on ohje, miten saa auki rikkomatta. Jarrukliinerilla sen saa sitten puhtaaksi
Avatar
julB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 213
Liittynyt: To 03.11.2011 18:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 350CDI V6 OM642 Matalilla kierroksilla nykii

Viesti Kirjoittaja julB »

Avauspostauksen tyyppistä vikaa nyt myös omassa autossa. Yksilö myös W212 350CDI. Tähän tarvittaisiin nyt apuja! Alkaa olla eväät niin sanotusti syödyt.

Oireet:
-Auto toimii hyvinkin normaalisti kun autolla lähtee aamulla esimerkiksi töihin. Ei nykimistä eikä puutumista. Ongelmat alkaa, kun auton sammuttaa ja hetken päästä lähtee liikkeelle lämpimällä moottorilla. Vika tulee päälle myös ennen uudelleenkäynnistämistä jos ajat moottorin lämpimäksi eli noin 15-20min ajo. 1500-2000rpm kohdilla nykimistä ja puutumista. Käytännössä ei puudu, mutta veto ei ole tasaista ja kaasunvaste välillä todella todella hidasta. Välillä varsinkin käynnistyksen jälkeisessä liikkeellelähdössä kengurubensaa tankissa huolella. Välillä huomaa autosta peilistä nykimisen aikana myös harmahtavan mustaa savutusta?

-Tyhjäkäynnillä ahtopainesäätimen vivussa 1-2cm liike noin 2sekunnin välein tasaisessa syklissä. Samassa tahdissa pakoäänet muuttuvat möreästä normaaliksi. Tämä ihmetyttää..

-DPF ja EGR off, mutta ovat olleet jo pari vuotta ennenkö vika on alkanut. Softa käyty kyllä läpi. EGR ei ole tulpattu, ainoastaan ohjelmoitu.

-Ei vikakoodin vikakoodia..

-Täyskaasulla auto vetää täysin normaalisti ilman rykimistä. Voimaa kyllä juuri se mitä tällaisessa kuuluukin. Ongelma lähinnä rauhallisessa pintakaasuajossa.

-Esimerkiksi vakkari päällä tasaisessa nopeudessa kierroslukumittari elää hiukan ja moottorin käytöksen huomaa tässä tilanteessa myös moottorin ääntä kuulostellessa. Ikäänkuin moottorin tehot ”hengittäisivät” jatkuvasti.

Tähän mennessä tehtyä:
-Turboahdin vaihdettu (Ahdin alkoi olla muutenkin täysin ehtoopuolella, nykiminen ja savutus oli vanhalla ahtimella selvästi voimakkaampaa)
-Suodattimet vaihdettu
-Ahtoputkien tiivisteet vaihdettu ja ahtoputket käyty läpi
-Yms Ahtimen vaihtoon liittyvät toimenpiteet ja tarkistukset
-Pakopaineanturi uusittu


Kaikkia vinkkejä otetaan vastaan..! Voisiko vika olla EGR-venttiilissä, kuten taisi aloituspostaajan autossa olevan? Venttiiliä ei itseasiassa ole vielä irroitettu ja tsekattu.
W210 E 50 AMG (M119) -97
_______________________________________

*EX* W211 E 220 CDI Classic (OM646) -02
*EX* W211 E 320 CDI Avantgarde (OM648) -03
*EX* S212 E 350 CDI Avantgarde (OM642) -11
Avatar
Kimi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 309
Liittynyt: Ma 28.11.2005 19:14

Re: 350CDI V6 OM642 Matalilla kierroksilla nykii

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Turbon tiiviste imuputkessa ehjä ja varmasti paikallaan?
"Kerrotko ampujan epävirallisesti, Mersumiesten kesken?"
-Komisario Eero Jansson-
Avatar
Berglund
Mersumies
Mersumies
Viestit: 713
Liittynyt: To 31.01.2008 06:49
Paikkakunta: Östrä Vanda
Viesti:

Re: 350CDI V6 OM642 Matalilla kierroksilla nykii

Viesti Kirjoittaja Berglund »

Itsellä oli hiukan puutumista alle 2000kier ja joskus tuli liian pieni ahtopaine vika. Muuten toimi niinkuin pitää.
Vaihdoin aluksi ilmanputsarin ja imupuolen ahto putkien tiivisteet jonka jälkeen ongelmat loppuivat sekä tehot palasivat.
Outoa oli se että tiivisteet ja o renkaat oli tosi kovettuneet. Vasta vanhemmissa autoissa enemmän on tuota tiivisteen vastaavaa kuivumista nähnyt.

Ehkä kannattaisi nuokin tarkistaa...
MB ML 350 CDI A 4-MATIC Business Premium -12 (W166.024)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)

MTBRacingTeam
Suomen Mercedes-Benz klubi
Avatar
julB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 213
Liittynyt: To 03.11.2011 18:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 350CDI V6 OM642 Matalilla kierroksilla nykii

Viesti Kirjoittaja julB »

julB kirjoitti: Pe 04.11.2022 22:18 Avauspostauksen tyyppistä vikaa nyt myös omassa autossa. Yksilö myös W212 350CDI. Tähän tarvittaisiin nyt apuja! Alkaa olla eväät niin sanotusti syödyt.

Oireet:
-Auto toimii hyvinkin normaalisti kun autolla lähtee aamulla esimerkiksi töihin. Ei nykimistä eikä puutumista. Ongelmat alkaa, kun auton sammuttaa ja hetken päästä lähtee liikkeelle lämpimällä moottorilla. Vika tulee päälle myös ennen uudelleenkäynnistämistä jos ajat moottorin lämpimäksi eli noin 15-20min ajo. 1500-2000rpm kohdilla nykimistä ja puutumista. Käytännössä ei puudu, mutta veto ei ole tasaista ja kaasunvaste välillä todella todella hidasta. Välillä varsinkin käynnistyksen jälkeisessä liikkeellelähdössä kengurubensaa tankissa huolella. Välillä huomaa autosta peilistä nykimisen aikana myös harmahtavan mustaa savutusta?

-Tyhjäkäynnillä ahtopainesäätimen vivussa 1-2cm liike noin 2sekunnin välein tasaisessa syklissä. Samassa tahdissa pakoäänet muuttuvat möreästä normaaliksi. Tämä ihmetyttää..

-DPF ja EGR off, mutta ovat olleet jo pari vuotta ennenkö vika on alkanut. Softa käyty kyllä läpi. EGR ei ole tulpattu, ainoastaan ohjelmoitu.

-Ei vikakoodin vikakoodia..

-Täyskaasulla auto vetää täysin normaalisti ilman rykimistä. Voimaa kyllä juuri se mitä tällaisessa kuuluukin. Ongelma lähinnä rauhallisessa pintakaasuajossa.

-Esimerkiksi vakkari päällä tasaisessa nopeudessa kierroslukumittari elää hiukan ja moottorin käytöksen huomaa tässä tilanteessa myös moottorin ääntä kuulostellessa. Ikäänkuin moottorin tehot ”hengittäisivät” jatkuvasti.

Tähän mennessä tehtyä:
-Turboahdin vaihdettu (Ahdin alkoi olla muutenkin täysin ehtoopuolella, nykiminen ja savutus oli vanhalla ahtimella selvästi voimakkaampaa)
-Suodattimet vaihdettu
-Ahtoputkien tiivisteet vaihdettu ja ahtoputket käyty läpi
-Yms Ahtimen vaihtoon liittyvät toimenpiteet ja tarkistukset
-Pakopaineanturi uusittu


Kaikkia vinkkejä otetaan vastaan..! Voisiko vika olla EGR-venttiilissä, kuten taisi aloituspostaajan autossa olevan? Venttiiliä ei itseasiassa ole vielä irroitettu ja tsekattu.
Tämä tuli myös kuntoon uudella EGR-venttiilillä, vaikka se oli ohjelmasta OFF. Jälleen hatun nosto niille jotka tänne kirjoittelee ja myöskin kertovat lopputuleman aloituspostauksen jälkeen. :thumbup:
W210 E 50 AMG (M119) -97
_______________________________________

*EX* W211 E 220 CDI Classic (OM646) -02
*EX* W211 E 320 CDI Avantgarde (OM648) -03
*EX* S212 E 350 CDI Avantgarde (OM642) -11
Avatar
julB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 213
Liittynyt: To 03.11.2011 18:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 350CDI V6 OM642 Matalilla kierroksilla nykii

Viesti Kirjoittaja julB »

Aion purkaa vanhan EGR-venttiilin ensi viikolla. Tämä asia kiinnostaa, koska vika ehkä hiukan erikoinen. Auton luonne alle 2000 rpm muuttui täysin erilaiseksi mitä se on oikein koskaan auton omistusaikana :crazy: Hiukan olen aina moittinut 350CDI alavääntöä, en moiti enää.
W210 E 50 AMG (M119) -97
_______________________________________

*EX* W211 E 220 CDI Classic (OM646) -02
*EX* W211 E 320 CDI Avantgarde (OM648) -03
*EX* S212 E 350 CDI Avantgarde (OM642) -11
Eeemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Ma 20.07.2015 00:44

Re: 350CDI V6 OM642 Matalilla kierroksilla nykii

Viesti Kirjoittaja Eeemeli »

Julb. Lämpeneekö sulla kuinka hitaasti moottori normilämpöön kun egr pois pelistä?
Mulla kyllä hidastu lämpeneminen kun otettiin egr pois pelistä softalla,termarin vaihdoin keväällä ja pitänee taas vaihtaa.
Avatar
julB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 213
Liittynyt: To 03.11.2011 18:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 350CDI V6 OM642 Matalilla kierroksilla nykii

Viesti Kirjoittaja julB »

Eeemeli kirjoitti: La 12.11.2022 11:48 Julb. Lämpeneekö sulla kuinka hitaasti moottori normilämpöön kun egr pois pelistä?
Mulla kyllä hidastu lämpeneminen kun otettiin egr pois pelistä softalla,termarin vaihdoin keväällä ja pitänee taas vaihtaa.
Ainakaan plussakeleillä en lämpenemisessä huomaa minkäänlaista eroa, vaikka olisi nollan tuntumassakin. Kovemmilla pakkasilla huomaa jonkunlaisen eron, mutta mielestäni ei ole ongelma. Webasto löytyy, niin sillä kyllä saa sitten nostettua lämmöt normaaliin tahtiin. Jos kuvitellaan ulkolämpötilaksi +5, lämpenee tuo ilman Webastoakin sinne 90 nurkille noin 15min ajon jälkeen.
W210 E 50 AMG (M119) -97
_______________________________________

*EX* W211 E 220 CDI Classic (OM646) -02
*EX* W211 E 320 CDI Avantgarde (OM648) -03
*EX* S212 E 350 CDI Avantgarde (OM642) -11
Eeemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Ma 20.07.2015 00:44

Re: 350CDI V6 OM642 Matalilla kierroksilla nykii

Viesti Kirjoittaja Eeemeli »

julB kirjoitti: La 12.11.2022 17:20
Eeemeli kirjoitti: La 12.11.2022 11:48 Julb. Lämpeneekö sulla kuinka hitaasti moottori normilämpöön kun egr pois pelistä?
Mulla kyllä hidastu lämpeneminen kun otettiin egr pois pelistä softalla,termarin vaihdoin keväällä ja pitänee taas vaihtaa.
Ainakaan plussakeleillä en lämpenemisessä huomaa minkäänlaista eroa, vaikka olisi nollan tuntumassakin. Kovemmilla pakkasilla huomaa jonkunlaisen eron, mutta mielestäni ei ole ongelma. Webasto löytyy, niin sillä kyllä saa sitten nostettua lämmöt normaaliin tahtiin. Jos kuvitellaan ulkolämpötilaksi +5, lämpenee tuo ilman Webastoakin sinne 90 nurkille noin 15min ajon jälkeen.
Kyllä mulla huomaa selkeän eron jo näillä keleillä, täytyy vissiin vaihtaa termari taas. Webasto löytyy myös, mutta jotenki hitaasti sekin lämmittää.
Avatar
julB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 213
Liittynyt: To 03.11.2011 18:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 350CDI V6 OM642 Matalilla kierroksilla nykii

Viesti Kirjoittaja julB »

julB kirjoitti: Pe 11.11.2022 23:31 Aion purkaa vanhan EGR-venttiilin ensi viikolla. Tämä asia kiinnostaa, koska vika ehkä hiukan erikoinen. Auton luonne alle 2000 rpm muuttui täysin erilaiseksi mitä se on oikein koskaan auton omistusaikana :crazy: Hiukan olen aina moittinut 350CDI alavääntöä, en moiti enää.
Venttiilin purin. Itse venttiiliä ohjaava linkun jousi oli hiukan kuoleentunut, mutta uskon pääasiassa että vika johtui venttiilin sisällä olevan piirilevyn ja liitinosan pinnien hapettumisesta. Silmin nähden 1,3 ja 5 pinni olivat huomattavan hapettuneet. Jostain ulkomaiden foorumeilta luin, että ainakin tässä 350CDI:n venttiileissä on tuossa mikropiirissä ollut vikoja.
W210 E 50 AMG (M119) -97
_______________________________________

*EX* W211 E 220 CDI Classic (OM646) -02
*EX* W211 E 320 CDI Avantgarde (OM648) -03
*EX* S212 E 350 CDI Avantgarde (OM642) -11
Vastaa Viestiin