Mitä varusteita

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Rx300
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 03.02.2020 12:43
Paikkakunta: Joensuu

Mitä varusteita

Viesti Kirjoittaja Rx300 »

Tervehdys arvon mersuhenkilöt,

Auton (ja samalla automerkin) vaihto edessä.
Nykyinen kulkineeni (bioetanolin voimin liikkuva Saab 9-5 Aero) ylitti 10 vuoden rajapyykin ja siirtyy keväällä jälkikasvun kulkupeliksi.

Virkamiesten ja päättäjien mielestä meidän suomalaisten autoilijoiden tulee pelastaa planeetta. :shifty: :roll:
No, niin tai näin, aion hankkia seuraavaksi ajoneuvoksi lataushybridin (bensa/sähkö - se on minun tarpeideni kannalta tällä hetkellä järkevin vaihtoehto).

Mersua minulla ei koskaan ole ollut, joten en tiedä merkistä juurikaan mitään - mutta se on hyvin varteenotettava vaihtoehto.
Mallina kiinnostaa joko alle 30 tkm ajettu vm 2018-2019 C350e tai sitten tämän mallivuoden C300e sisäänajettuna.
Kuluvan vuoden kolmesatkussa on suurempi akkukapasiteetti/range ja pienemmät päästöarvot kuin vanhemmassa kolmepuolikkaassa.

Saksasta näkyy löytyvän molempia kohtuulliseen hintaan (verrattuna suomi-hintoihin).
Uusi olisi tietysti aina uusi, mutta mielestäni auto on huono investointi ja on hyvä jos joku muu kuin minä ajaa autolla ne kalleimmat ensimmäiset kilometrit.

Käytettyä ostaessa ei pysty itse vapaasti valitsemaan varustetasoa.
Tämän vuotisessa C300e:ssä on melko kattava varustus jo tehtaan jäljiltä (Business AMG).

Kysyisin teiltä arvon asiantuntijat, onko jotain varusteita jotka kulkineessa olisi hyvä olla ja vastaavasti sellaisia joilla ei niinkään ole käyttöä?
Esim. mittariston suhteen olen huomannut että kolmesatkuissa näyttää olevan sekä perinteistä viisarimittaristoa että digitaalista. Tuleeko digimittaristo automaattisesti jonkin varustepaketin mukana ja onko se hyvä?
Lisää samantyyppisiä:
Touchpad?
Penkin säätöjen muisti?
Burmester/alentavatko ääntäeristävät etulasit kabiinimelua merkittävästi?
Keinonahkajakkarat vaiko aito?

Varustelu tietysti riippuu pitkälti makuasioista ja mieltymyksistä, mutta otan mielelläni vastaan kokemuksia ja näkemyksiä.
Näistä aiheista varmaankin on käyty keskusteluja jo aiemmin ja mikäli näin on, pahoittelen etten käyttänyt "etsi"-toimintoa.

Toinen asia mikä askarruttaa, on suorituskyvyn 'optimointi'.
Voiko töpselikärsän ecun softan päivittää samalla tavoin kuin puhtaasti bensakoneisessa - vai johtaako se hybridissä ongelmiin?
Ei sillä että onko siinä järkeä tai etteivätkö esim. C300e suoritusarvot olisi täysin riittävät suomen liikenteeseen, mutta ei se vara koskaan venettä ole kaatanut. :wink:

Kiitokset asiantuntevista kommenteistanne jo etukäteen.
Rx300
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 03.02.2020 12:43
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mitä varusteita

Viesti Kirjoittaja Rx300 »

Kovasti hiljaista vaikuttaa olevan kommenttien suhteen...

No, olen tuumaillut ja ajatusmaailma on kiristallisoitunut siten, että tulen tilaaman uuden "C 300e T A Business AMG Edition EQ Power" farkun.

Varustelunäkökohtiin olen saanut hyviä neuvoja paikallisen merkkiliikkeen puolitutulta automyyjältä.
Asiat joihin en vielä ole löytänyt omaa sisäistä selvyyttä, ovat: Ilma-alusta, digital cockpit ja Burmester.
Kun aiempaa kokemusta merkistä ei ole, en osaa päättää, ovatko kyseiset varustepaketit lisähintansa väärtejä/miten ne vaikuttavat ajokokemukseen ja mukavuuteen kyseisessä autossa.

Olen koeajanut auton sedanina, mutta koeajoautossa on perinteinen rauta-alusta, perinteinen mittaristo ja perustasoinen audio 20.
Koeajamalla auto joka sisältää kyseiset varusteet, nämä(kin) asiat varmaan ratkeavat, mutta jos jollakulla on omakohtaisia kokemuksia ja selkeitä näkemyksiä suuntaan tai toiseen ko. varusteiden osalta, niin saa vapaasti kertoa.
Avatar
H.E. von Kuusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 639
Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
Paikkakunta: Åbo

Re: Mitä varusteita

Viesti Kirjoittaja H.E. von Kuusi »

Rx300 kirjoitti:Kovasti hiljaista vaikuttaa olevan kommenttien suhteen...

No, olen tuumaillut ja ajatusmaailma on kiristallisoitunut siten, että tulen tilaaman uuden "C 300e T A Business AMG Edition EQ Power" farkun.

Varustelunäkökohtiin olen saanut hyviä neuvoja paikallisen merkkiliikkeen puolitutulta automyyjältä.
Asiat joihin en vielä ole löytänyt omaa sisäistä selvyyttä, ovat: Ilma-alusta, digital cockpit ja Burmester.
Kun aiempaa kokemusta merkistä ei ole, en osaa päättää, ovatko kyseiset varustepaketit lisähintansa väärtejä/miten ne vaikuttavat ajokokemukseen ja mukavuuteen kyseisessä autossa.

Olen koeajanut auton sedanina, mutta koeajoautossa on perinteinen rauta-alusta, perinteinen mittaristo ja perustasoinen audio 20.
Koeajamalla auto joka sisältää kyseiset varusteet, nämä(kin) asiat varmaan ratkeavat, mutta jos jollakulla on omakohtaisia kokemuksia ja selkeitä näkemyksiä suuntaan tai toiseen ko. varusteiden osalta, niin saa vapaasti kertoa.
Ensimmäiseen kysymykseen vastaaminen on hankalaa paristakin syystä: vastaajan on vaikeaa tietää kysyjän henkilökohtaisia mieltymyksiä tai sitä, mitä autossaan arvostaa. Lisäksi usealla vastaajalla ei varmaan ole näistä uudemmista vielä kovin paljoa kokemusta. Ehkä nyt täysnahkasisusta on sellainen johon sijoittaisin, sillä mielestäni se lisää viihtyvyyttä huomattavasti, ja on jälleenmyyntiarvoa/myynnin helppoutta ajatellen ehdoton varuste. Kysymykseesi siitä, että keinonahka vai aito, mielestäni MB-tex (keinonahka, artico) on käyttöautoon varsin hyvä. Nappanahka on tietysti tosi nätti, mutta hintaero on melko suuri. Tärkeämpää on mielestäni se, onko kokonahka vai "puolinahka", jossa penkin keskiosa on kangasta.

Itse laittaisin nuo luetellut seuraavaan järjestykseen: digital cockpit, ilma-alusta ja Burmester.

Digital cockpit ihan jo siitä syystä, että mielestäni uusien mersujen kojelaudat näyttävät huonoilta ilman sitä, koska ne on selvästi suunniteltu niitä näyttöpaneeleja ajatellen. Auttaa jälleenmyydessä (jos ajatellaan esim. viiden vuoden päästä) huimasti, itse en ainakaan esim. w213 korista E-mersua huolisi ilman wide screeniä (= digital cockpit). Mielestäni mersun digi-mittaristot (pl. uuden A:n pikkunäyttö) ovat olleet tosi onnistuneita, ja ne näyttävät hyvältä.
Edit. Lisätään nyt tähän vielä, että itseasiassa w205:n mittaristo on faceliftissäkin vielä "suunniteltu" perinteisille mittareille. Itse priorisoisin silti digimittariston varustelistauksessa ylös em. syistä johtuen.

Ilma-alusta on todella mielipiteitä jakava varuste. Itselläni on ollut edellisessä, nykyisessä, ja tulossa myös seuraavaan. Jotkut karttaa sitä kuin ruttoa, koska "korjaaminen on kallista". Itse olen eri mieltä, nykyään 3. valmistajien ilmajouset eivät ole yhtään sen kalliimpia kuin normaali rautajousi + iskaripaketti. Ilmajouset kestää ajosta riippuen n. 200 tkm keskimäärin, eikä niiden käyttöominaisuudet juurikaan vanhetessa muutu. Itse jousien lisäksi vaihdettavia komponentteja kompressori ja venttiiliyksikkö, jotka muutaman satasen osia kumpikin. Kompressori hajoaa (ennenaikaisesti) lähinnä silloin, jos joku jousi vuotaa eikä sitä vaihdeta (= kompura kokoajan päällä), ja venttiiliyksikkö voi rueta vuotamaan vanhemmuuttaan. Osat eivät ole yleensä työläitä vaihtaa. Kuten todettu, itse arvostan siitä saatavaa ajomukavuutta enkä osaa pelätä sen "epäluotettavuutta", mutta jos et itse esim. huomaa mitään eroa rautajouselliseen verrattuna, niin onhan se silloin lisävarusteena aika arvokas.

Mitä Burmesteriin tulee, en tiedä millainen perusaudio on w205:n faceliftissa, mutta ainakin prefaceliftissa se on melko kehno, joten siinä on lähinnä kysymys siitä, arvostaako hyvälaatuista audiota. Uutiset kuuntelee kyllä perusaudiollakin, mutta musiikin kuuntelussa on selvä ero. En usko että on valtavaa vaikutusta jälleenmyyntiarvoon, vaikka toki ei nyt ainakaan huonontavakaan.

Disclaimer: henkilökohtaisia, omiin havantoihini perustuvia mielipiteitä.
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Rx300
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 03.02.2020 12:43
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mitä varusteita

Viesti Kirjoittaja Rx300 »

Kiitos vastauksesta - arvostan että jaoit näkemyksesi.

Jonkun toisen mieltymyksiä ja arvostuksia on tosiaankin vaikea tietää, mutta ihminen(kin) on laumasielu ja tekee valintoja osittain enemmistön mallin mukaisesti.

Nahkasisusta on minulla ollut kolmessa edellisessä autossa ja mieluusti valitsisin sen mersuunkin.
Budjettisyistä joudun kuitenkin tyytymään artico keinonahkaan - hintaero oikeaan nahkaan on minulle liian suuri.
Mutta ehdottomasti otan penkit kauttaaltaan keinonahkaisena, ei kangasosia.

Tuo C-koppaisen mittariston layout on tosiaan suunniteltu analogisille mittareille.
Automyyjä arveli, että kokonaan uusi C-mallisto tulisi vuosimalliin -22 ja siinä kabiinin muotoilut muistuttaisivat melko paljon tämän vuoden GLC:tä.

Ehkä se digital cockpit kuitenkin olisi hyvä valinta.

Ilma-alustan suhteen en päätä suuntaan enkä toiseen ennen koeajoa, mutta orastava ajatus on, että se satsaus kannattaisi.

Koeajoauton äänentoisto ei minun korvillani kuunneltuna pärjää nykyisen Saabini Prestige -äänentoistolle (Harman-Kardon).
Myyjän mukaan Burmesterissa on vakioon nähden suuremmat vahvistimet ja enemmän kaiutinelementtejä, mm. toinen subbari.
Pitänee tuokin asia saada koekuunnella että pystyy päättämään - mutta eron pitää kyllä olla dramaattinen, että olen valmis maksamaan yli kiloeuron lisää.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 959
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Mitä varusteita

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Itse jos olisin tilaamassa ottaisin ehdottomasti ajoavustinpaketin 23P ja multibeam lamput eli koodi 642. Jälkimmäinen useis paketeis taitaa olla vakiona?

Toi ajoavustinpaketti tuo mukanaan toimivan vakkarin (distronic plus), se perus distronic joka ei käytä stereokameraa on aika kamala moottoritiellä.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Mitä varusteita

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Sen lisäksi että varusteet ovat kovin yksilöllisesti arvostettuja, on toinen seikka että sitä varustetta mitä ei ole käyttänyt ei osaa edes haluta.

Näihin itsellä kuuluuu nuo mainitsemasi muistipenkit. Niiden hyödyllisyys korostuu jos autoa käyttävillä henkilöillä on merkittävä pituusero tai ajoasennossa on huomattavia eroavaisuuksia. Jos kukaan muu ei autoasi aja, on varuste lähes turha. Kun etsin käytettyä W212:sta ei suomesta muistipenkkejä juurikaan löytynyt, varuste lienee kallis.

Airmatic on varmaan ihan kiva jos autoa pitää sen viisi vuotta, ei sille silloin tarvitse paljoa ajatuksia uhrata tai lompakkoa huolloissa raottaa. Mutta kun 10-20 vuotta vanhan rassin vuotoja yrittää paukkupakkasella selvittää (sehän vuotaa aluksi vain silloin) ja korjaukseen kuluu puolet auton myyntiarvosta niin silloin se sieppaa.

Ajoavustimet ovat 'kivoja' aika näyttää mikä niiden vikaherkkyys on ja kuinka niihin jää 'koukkuun'
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
manonyymi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ti 25.11.2014 13:00

Re: Mitä varusteita

Viesti Kirjoittaja manonyymi »

[quote=
Automyyjä arveli, että kokonaan uusi C-mallisto tulisi vuosimalliin -22 ja siinä kabiinin muotoilut muistuttaisivat melko paljon tämän vuoden GLC:tä.
[/quote]

Eikös tuo GLC ole sisustalta täysin identtinen nykyisen C-sarjan kanssa? :?: ... Omasta mielessä tässä kabiinissa nuo digimittarit ei ole niin must kuin noissa uudemmissa joissa on se pitkä näyttöpaneeli. A ja E esim.
2011 MERCEDES-BENZ CLS (W218) 350 CDI
Dieselross
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: Ti 27.12.2016 15:03

Re: Mitä varusteita

Viesti Kirjoittaja Dieselross »

amatoori kirjoitti:... multibeam lamput eli koodi 642. Jälkimmäinen useis paketeis taitaa olla vakiona?

Toi ajoavustinpaketti tuo mukanaan toimivan vakkarin (distronic plus), se perus distronic joka ei käytä stereokameraa on aika kamala moottoritiellä.
Multibeam ehdottomasti! Mulla oli joulun alla työreissussa vuokra-autona C noilla kynttilöillä ja ne on kyllä ihan ehdottomat.

Tuosta Distronicista kuulisin mielellään hieman perustelua - jo 2011 Distronic oli merkinnällä plus, tarkoittaen pysähdyksiin asti tarvittaessa jarruttavaa adaptiivista tutkacruisea. Vanhemmat ilman plussaa toimi vain jostain nopeudesta ylöspäin. En ole pahana pitänyt W212 ja W218 koreissa, en motarilla enkä sen ulkopuolella. Etäisyys pysyy edellämenevään tutkalla, ei näissä vanhemmissa ainakaan ole kameran kanssa mitään tekoa - uudempiin en ole vielä perehtynyt.
Rossin Dieselit
C218 CLS 350 CDI 4matic -12
W212 E 220 CDI -11
W204 C 200 CDI -11
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 959
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Mitä varusteita

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Dieselross kirjoitti:
amatoori kirjoitti: Tuosta Distronicista kuulisin mielellään hieman perustelua - jo 2011 Distronic oli merkinnällä plus, tarkoittaen pysähdyksiin asti tarvittaessa jarruttavaa adaptiivista tutkacruisea. Vanhemmat ilman plussaa toimi vain jostain nopeudesta ylöspäin. En ole pahana pitänyt W212 ja W218 koreissa, en motarilla enkä sen ulkopuolella. Etäisyys pysyy edellämenevään tutkalla, ei näissä vanhemmissa ainakaan ole kameran kanssa mitään tekoa - uudempiin en ole vielä perehtynyt.
Ainakin omassa vm 2016:ssa se "plus" osaa moottoritiellä tunnistaa kaistat jopa hyvin, eli ei ala jarruttelemaan toisella kaistalla ajavien vuoksi. Suurin ero näissä taitaa olla se että "plus" mallissa on etututkassa enemmän keiloja. Tuo kaistantunnistus moottoritiellä oman käsitykseni mukaan perustuu ainakin osittain kameradataan.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Rx300
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 03.02.2020 12:43
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mitä varusteita

Viesti Kirjoittaja Rx300 »

Multibeamit aion rastittaa/ottaa - itsekin olen sitä mieltä että varmasti investoinnin arvoinen varuste.

Penkkien muistit päätin jättää ostamatta - autolla ei, poikkeuksia lukuun ottamatta, aja muut kuin minä, niin se on sinänsä turha varuste (nykyisessä autossa ne on, niin sen vuoksi sitä pähkäilin).

Ajattelin ottaa kaistavalvontapaketin, mutta adaptiivista vakkaria en ota.
Kun vakkarilla ajaessani tavoitan edellä ajavan hitaamman ajoneuvon, disabloin vakkarin. Teen ohituksen heti ensimmäisen tilaisuuden tullen ja sen jälkeen resetoin vakkarin.
Näin olen tottunut ajamaan ja tämä tyyli sopii minulle hyvin.
Luulen, että minua alkaisi melko pian ärsyttää jos vakkari vaihtelisi ajonopeuttani esim. edellä 'pumppaamalla' ajavan kuljettajan mukaisesti.
Eli, adaptiivisuus on minulle turha ominaisuus. :shifty:

Vetokoukun tarvitsen/otan - ja mikäli olen ymmärtänyt oikein, tämä valinta sulkee pois joitakin tiettyjä lisävarustevalintoja.

Pyöriksi otan perushintaan sisältyvät 18" 5-puolaiset AMG-vanteet.
Vetokoukun kanssa nuo vanteet tuottavat laskennalliseksi CO2-arvoksi 36 g/km - ja tämän arvon mukaan määräytyvät autovero sekä vuotuinen käyttömaksu.
19" pyörät nostavat laskennallisen arvon 42 g/km hujakoille.
Suuria eroja tuosta ei veroon ja käyttämaksuihin toki tule, mutta toteutan periaatetta 'kaikki löysät pois'.
Ostan noille 18" vanteille syksyllä talvirenkaat ja hankin seuraavan talven aikana 19" kesäpyörät.
Kuulun siihen turhamaisten ihmisten joukkoon, jolle auto ei ole pelkkä kulkuväline, vaan sen on myös näytettävä hyvältä. 8)

Aion ottaa autolle huolenpitosopimuksen (kolmeksi vuodeksi) ja vaihdan tuoreeseen viimeistään viiden vuoden kuluttua - joten mahdollisen ilma-alustan ja/tai muiden härpäkkeiden mahdollisella kestolla ei sinänsä ole suurta merkitystä. Ajokilometrejä minulle kertyy alle 15 tuhatta vuodessa, joten huolenpitosopimuskulu per kk ei ole suuren suuri.
Mikäli autossa alkaa syystä tai toisesta esiintyä merkittäviä ongelmia, se lähtee kiertoon heti huolenpitosopimuskauden päättyessä.

Sen verran pystyn kommentoimaan GLC:n kabiinia, että siinä ainakin kyynärnojan käyttöpaneeli näyttää olevan erilainen kuin C:ssä - monitoimipyörää ei ole ja touchpad on erimuotoinen. Mittaristo ja keskikonsoli taitavat itse asiassa olla hyvinkin samanlaiset C:n kanssa. Saattaa olla, että kuuntelin automyyjän puhetta tältä osin huonosti keskittyen. :oops:
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 959
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Mitä varusteita

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Rx300 kirjoitti: Ajattelin ottaa kaistavalvontapaketin, mutta adaptiivista vakkaria en ota.
Kun vakkarilla ajaessani tavoitan edellä ajavan hitaamman ajoneuvon, disabloin vakkarin. Teen ohituksen heti ensimmäisen tilaisuuden tullen ja sen jälkeen resetoin vakkarin.
Näin olen tottunut ajamaan ja tämä tyyli sopii minulle hyvin.
Luulen, että minua alkaisi melko pian ärsyttää jos vakkari vaihtelisi ajonopeuttani esim. edellä 'pumppaamalla' ajavan kuljettajan mukaisesti.
Eli, adaptiivisuus on minulle turha ominaisuus. :shifty:
Ootko koskaa koeajanu tollasta adaptiivista vakkaria mikä nois uusis mersuis on? Se on paljon muutakin. Esim ruuhkassa joka menee haitarina sun ei tarvi ku makoilla penkillä ja kuunnella musaa. :twisted:
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1594
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitä varusteita

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Itse ottaisin Distronicin ilman muuta. Entisessä mersussa se oli, ja nykyisessä ei, ja nyt vakkaria ei tule käytettyä ollenkaan kun sitä joutuu räpläämään ainakin etelän liikennöidyillä teillä.
Vakioäänentoistoa on kovasti haukuttu forumeilla, eihän se kovin kummoinen ole. Siinä taitaa olla kompressointi jota ei saa edes pois päältä.
Keyless-Go:ta jäin entisestä kaipaamaan. Kun tottuu että avaimeen ei tarvii koskea missään vaiheessa niin ärsyttävää nyt etsiä sitä taskuista lukitusta varten.
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Rx300
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 03.02.2020 12:43
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mitä varusteita

Viesti Kirjoittaja Rx300 »

Ootko koskaa koeajanu tollasta adaptiivista vakkaria mikä nois uusis mersuis on? Se on paljon muutakin. Esim ruuhkassa joka menee haitarina sun ei tarvi ku makoilla penkillä ja kuunnella musaa. :twisted:
En ole koskaan ajanut adaptiivisella vakkarilla varustettua autoa.
Varmaan mainitsemassasi haitariruuhkassa voi olla hyvä, mutta täällä periferiassa (jossa tietkin alkavat kohta rapistua kynnöspellon kaltaisiksi) ei ruuhkia esiinny kuin hetkellisesti työmatka-aikoina (huonon liikennesuunnittelun seurauksena).
Minulla ei työmatkoja ole ollut kohta 17 vuoteen (teen etätyötä kotona).
Olen tähän saakka pärjännyt tavallisella 'tyhmällä' vakkarilla joten en tiedä paremmasta.
Distronic kustantaa reilun 900 euroa - ja tarkan budjetin takia jätän itselleni ei-niin-välttämättömät varusteet pois.

Keyless-Go-mukavuuspaketti sisältyy perushintaan valitsemassani autossa.

Aion laittaa tilauksen sisään maaliskuun puolivälissä.
Saa nähdä, josko siihen mennessä tulee jotakin mahdollisia erikoistarjouksia varusteiden osalle - jotka muuttavat sapluunaa.

Edit:
Erikoistarjouksia siis valtakunnallisen hybridikampanjan tiimoilta.
Kampanja testiautoineen saapuu, automyyjän mukaan, tänne pohjois-kurjalaan maaliskuun alussa - ja tuolloin minulla on mahdollisuus nähdä ja koeajaa auto paremmin.
Rx300
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 03.02.2020 12:43
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mitä varusteita

Viesti Kirjoittaja Rx300 »

Olen perjantaiaamusta saakka ajellut koeajoa neliovisella mersulla.
Koeajoautona pakasta vedetty C 300 e 4Matic A Business AMG Edition EQ Power.
Kilvitetty torstaina ja kun ajoin auton ulos hallista, oli mittarissa vajaata 30 km.

Paukahti nyt iso ongelma.
Keli on tänä vkl ollut erinomainen nelivetoisen auton testaamiseen - on satanut vettä, räntää ja lunta, on ollut loskaa teillä ja enemmän tai vähemmän liukasta.
Jatkuva neliveto vaikuttaa olevan aivan yliveto.
Sitten se ongelma: farkkuversiona 4Maticia ei saa... (miksiköhän ei?). :cry:

Takakontti on tuossa sedanissa todella pieni ja "akkumuhkura" vie vielä siitäkin hyvän osan.

Hirmuista vääntöä ajatustasolla, kun yritän miettiä pärjäisinkö tuolla pienellä tavaratilalla.

Se on tullut selväksi testiajon aikana, että auto vaikuttaa kaikin puolin hyvältä.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Mitä varusteita

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Tässäpä näpäytys tahtoomersulle, latausluukku ja akku on kestänyt koko testilenkin. Jakopääkin vielä kunnossa jne. Hyviähän nää mersut on :)
Rx300
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 03.02.2020 12:43
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mitä varusteita

Viesti Kirjoittaja Rx300 »

Palautin testiauton hetki sitten.
Tarkentui, että hybridikiertue alkaa pääkaupunkiseudulla maaliskuun alussa, mutta kiertua autoineen saapuu tänne Joensuuhun vasta huhtikuun alussa.
Odotusaika ja oman auton saaminen pitenevät kuukaudella.
Ellen sitten saa/käy jossakin muualla koeajamassa autoa farkkuna ja ilma-alustaisena.
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1594
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitä varusteita

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Rx300 kirjoitti:Olen perjantaiaamusta saakka ajellut koeajoa neliovisella mersulla.
Koeajoautona pakasta vedetty C 300 e 4Matic A Business AMG Edition EQ Power.

Paukahti nyt iso ongelma.

Sitten se ongelma: farkkuversiona 4Maticia ei saa... (miksiköhän ei?). :cry:

Takakontti on tuossa sedanissa todella pieni ja "akkumuhkura" vie vielä siitäkin hyvän osan.

Hirmuista vääntöä ajatustasolla, kun yritän miettiä pärjäisinkö tuolla pienellä tavaratilalla.

Se on tullut selväksi testiajon aikana, että auto vaikuttaa kaikin puolin hyvältä.
Kyllä 4Maticia saa farkkuna, just tammikuussa sellaisen hommasin. Tosin C200 koneella.
C200 TA 4Matic Business Avantgarde EQ Power
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1594
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitä varusteita

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Rx300 kirjoitti:
Keyless-Go-mukavuuspaketti sisältyy perushintaan valitsemassani autossa.
Kannattaa tarkistaa. Mainosten mukaan C 300 e 4Matic A Business AMG Edition - autossa on avaimeton käynnistys, ja silloin ymmärtääkseni siihen ei kuulu avaimeton lukitus kuten oikeassa Keyless-Go:ssa. Minulla on juuri tuo avaimeton käynnistys, ja ikävä on oikeaa Keyless-Gota joka oli entisessä autossa.
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Avatar
H.E. von Kuusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 639
Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
Paikkakunta: Åbo

Re: Mitä varusteita

Viesti Kirjoittaja H.E. von Kuusi »

Matti R kirjoitti:
Rx300 kirjoitti:Olen perjantaiaamusta saakka ajellut koeajoa neliovisella mersulla.
Koeajoautona pakasta vedetty C 300 e 4Matic A Business AMG Edition EQ Power.

Paukahti nyt iso ongelma.

Sitten se ongelma: farkkuversiona 4Maticia ei saa... (miksiköhän ei?). :cry:

Takakontti on tuossa sedanissa todella pieni ja "akkumuhkura" vie vielä siitäkin hyvän osan.

Hirmuista vääntöä ajatustasolla, kun yritän miettiä pärjäisinkö tuolla pienellä tavaratilalla.

Se on tullut selväksi testiajon aikana, että auto vaikuttaa kaikin puolin hyvältä.
Kyllä 4Maticia saa farkkuna, just tammikuussa sellaisen hommasin. Tosin C200 koneella.
C200 TA 4Matic Business Avantgarde EQ Power
Ei saa plugin-hybridiä. Noissa pikkuhybrideissähän se sähkömoottori/generaattori (teholtaan n. kymmenesosa plugarin sähkömoottorista) on käsittääkseni hihnakäyttöinen.
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1594
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitä varusteita

Viesti Kirjoittaja Matti R »

H.E. von Kuusi kirjoitti:
Matti R kirjoitti:
Rx300 kirjoitti:Olen perjantaiaamusta saakka ajellut koeajoa neliovisella mersulla.
Koeajoautona pakasta vedetty C 300 e 4Matic A Business AMG Edition EQ Power.
Sitten se ongelma: farkkuversiona 4Maticia ei saa... (miksiköhän ei?). :cry:
Se on tullut selväksi testiajon aikana, että auto vaikuttaa kaikin puolin hyvältä.
Kyllä 4Maticia saa farkkuna, just tammikuussa sellaisen hommasin. Tosin C200 koneella.
C200 TA 4Matic Business Avantgarde EQ Power
Ei saa plugin-hybridiä. Noissa pikkuhybrideissähän se sähkömoottori/generaattori (teholtaan n. kymmenesosa plugarin sähkömoottorista) on käsittääkseni hihnakäyttöinen.
No ei mutta eikös jäsen Rx300 ole EQ "hybridiä" ostamassa?
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Mitä varusteita

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Ymmärtääkseni C 300e plugaria ostamassa. Hinnastossa se on nimetty jotenkin: C 300 e 4Matic A Business AMG Edition EQ Power. Mikähän logiikka?
Viimeksi muokannut DBFI, Ma 17.02.2020 19:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Rx300
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 03.02.2020 12:43
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mitä varusteita

Viesti Kirjoittaja Rx300 »

Plugaria 51 km teoreettisella sähkörangella olen ostamassa ja farkkuna.

On totta, että mallinimikkeistö voisi olla selkeämpi.
Eikä myöskään mersun hinnasto/suunnittele autosi ole mikään ylivertainen asiakaskokemus - ainakaan ensikertalaiselle ja merkkiä/asiaa tuntemattomalle.
Rx300
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 03.02.2020 12:43
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mitä varusteita

Viesti Kirjoittaja Rx300 »

Matti R kirjoitti:
Rx300 kirjoitti:
Keyless-Go-mukavuuspaketti sisältyy perushintaan valitsemassani autossa.
Kannattaa tarkistaa. Mainosten mukaan C 300 e 4Matic A Business AMG Edition - autossa on avaimeton käynnistys, ja silloin ymmärtääkseni siihen ei kuulu avaimeton lukitus kuten oikeassa Keyless-Go:ssa. Minulla on juuri tuo avaimeton käynnistys, ja ikävä on oikeaa Keyless-Gota joka oli entisessä autossa.
Hintaan sisältyvä Keyless-Go on ko. autossa tosiaan pelkkä avaimeton käynnistys, ilman avaimetonta lukitusta.
Tässä(kin) yksi esimerkki siitä kuinka sama nimike tarkoittaa eri asiaa yhteydestä riippuen.
Avatar
Robertx
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Su 09.02.2020 11:37

Re: Mitä varusteita

Viesti Kirjoittaja Robertx »

P35 LIGHT PACKAGE (FFO)
628 AUTOMATIC HIGH BEAM SWITCH PLUS (IHC+)
642 DYNAMIC LED HEADLAMPS, RIGHT-HAND TRAFFIC
Multibeam - ajovalot ovat erittäin hyvät... ei voi kuin suositella... näkee lähes yhtä hyvin kuin adaptiivisilla Xenon- valoilla.

DK 5 TEKNOLOGIA PAKETTI
531 COMAND APS NTG5/NTG5.5 = Comand online multimediajärjestelmä... rulla ja kosketuslevy , sekä 12,3" multimedianäyttö
464 INSTRUMENT CLUSTER 12.3 " DIAGONAL MEASUREMENT = 12,3" mittaristonäyttö. Sopii erittäin hyvin vanhemmille kuskeille... erittäin tarkka 4k - näyttö.
513 TRAFFIC SIGN RECOGNITION = ei unohdu liikennemerkit... lähinnä nopeusrajoitukset
463 FRONT VIEW DISPLAY (HEAD-UP DISPLAY) = tuulilasinäyttö... ei tarvitse katsetta kääntää pois tiestä.

239 ADAPTIVE CRUISE CONTROL PRO (DISTRONIC PRO) opettelen vasta käyttämään... toimii myös tavallisena vakkarina... tosin jostain syystä ei aina
S213 -17, W212 -11
Rx300
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 03.02.2020 12:43
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mitä varusteita

Viesti Kirjoittaja Rx300 »

Homma kääntyi osallani sellaiseksi, että Mersu vaihtui Volvoksi.

Koeajoin pari viikkoa sitten Volvon viikonlopun yli ja totesin konseptin kilpailukykyiseksi.

Pyysin tarjoukset sekä Mersulta että Volvolta.
Volvon tarjous oli heti alkuun edukkaampi ja Volvon organisaatio oli motivoitunut neuvottelemaan kaupat.

Auto on: S60 T8 R-Design Twin Engine AWD.

Jäi nyt minun vierailuni tällä foorumilla lyhyeksi.
Mutta katsotaan millainen tuleva uusi C-mallisarja on ja katsotaan asiaa sitten tarvittaessa uudestaan.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Mitä varusteita

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Ei mersusta luopumisen takia tarvitse foorumia jättää. Kaikki ei ole täällä sokeasti mersukuskeja. Kommentit erityisesti entiseltä mersukuskilta tervetulleita.

Löytyykö tuosta Volvosta jotain teknisiä kuvakusia. Miten siinä on lämmitys järjestetty, lämpöpumpulla vaiko pelkällä sähkövastuksella? Yritin vaan tankata mersun EQC:n lämppäriä enkä löytänyt siitäkään muuta kuin sähkövastuksen. Luulisi puhtaassa sähköautossa olevan lämpöpumpun. Eikö näitä mersun sähkövempaimia sitten ole pohjolaan lainkaan suunniteltu.
Rx300
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 03.02.2020 12:43
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mitä varusteita

Viesti Kirjoittaja Rx300 »

Volvossa on webasto, jolla hoituu auton esilämmitys sekä kabiinin lämmitys kun ajetaan sähköllä - kuin myös kabiinin lisälämmitys kylmällä säällä bensallakin ajettaessa.

Edit: Niin, ja mikäli nyt en ihan väärin ole ymmärtänyt, niin webastolla pidetään myös polttomoottori käyntilämpöisenä sähköllä ajaessa.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Mitä varusteita

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Mersuunhan ei saa tehdaswebastoa lainkaan. Vaikka sähköauton vihreysimagoon ei oikein sovi polttoainetoiminen lämmitin niin Suomen olosuhteissa sellainen pitäisi olla vaikka lämmitys olisikin lämpöpumpulla toteutettu. Olisi mukava lämmitellä löpöllä (täyssähköautossa).
Rx300
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 03.02.2020 12:43
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mitä varusteita

Viesti Kirjoittaja Rx300 »

Alla tulevan Volvon varustelistaus - jos kiinnostaa.

Vakiovarusteet:
Ajovalojen korkeapainepesurit
Ajovalot LED
Akku AGM 80Ah 800 CCA
Aquablades, lämmitetyt tuulilasin pesu suuttimet
Automaattinen ilmastointi 2-vyöhyke
Automaattisesti himmenevä taustapeili
Automaattivaihteisto 8-vaihteinen
Avaimeton sisäänmeno ja käynnistys, sekä hands free takaluukun avaus
Bluetooth
Digital mittaristo 12,3"
Dynamic alusta
Ensiapulaukku
Etuistuimien sähkösäätöinen ristiseläntuki
Etumatkustajan istuimen turvatyynyn poiskytkentä
Etumatkustajien sivuturvatyynyt
Etumatkustajien turvatyynyt
Etusäleikkö Piano black R-Design
Hätäjarrutusvalot, vilkkuvat
IAQS ilmanlaatujärjestelmä
Integroidut tuplapakoputket
Isofix kiinnikkeet takaistuimen reunapaikoilla
Kaistallapitoavustin
Kaukosäädin avain nahkainen
Keskuslukituksen katkaisimet etuovissa
Kiiltomustat sivuikkunoiden listat
Korkeajännite ajoakku, 348V / 34Ah
Kuorman kiinnityslenkit tavaratilassa
Kynnyslistat metallia "R-Design"
Kyynärnoja mukitelineellä ja säilytyslokerolla
Käyttöohjekirja Sensuksessa
Käyttöohjekirja suomi
Käännettävät takaselkänojat
Lastenistuimen kiinnityssilmukat etumatkustajan jalkatilassa
Latauskaapeli schuko 8A, 4 metrinen
Liikennemerkki informaatio
Lukittava hanskalokero
Lukittavat pyöränpultit
Lämmitettävä ohjauspyörä
Lämmitettävä takaistuin
Lämmitettävät etuistuimet
Mukautuva vakionopeudensäädin
Musta sisäkatto
Mustat peilinkopat
Mäkilähtöavustin
Nahkainen vaihdekepinnuppi
Nopeuden rajoitin
Number Plate ADAPTer
Ohjaustehostin säädettävällä vasteella
Pilot Assist
Polttoainetoiminen lisälämmitin ajastimella
Puheohjaus
Pysäköintilipun pidike tuulilasissa
Pysäköintitutka eteen ja taakse
R-Design ulkonäkökorostukset puskurissa
R-design urheilullinen ohjauspyörä 3-puolainen
R-Design urheilulliset polkimet
Rengaspaineen valvontajärjestelmä iTPMS
Renkaanpaikkausvälineet
Sadetunnistin
Salpalukot ovissa
Sensus audio High Performance, 9,3" kosketusnäyttö, 220w vahvistin, 10 kaiutinta
Sensuksen kauko-ohjaus ohjauspyörässä
Sisustuksen Metal Mesh aluminium koristus
Sisävalaistus high level
Sport istuimet
Stop / Start
Subwoofer bassokaiutin
Sähköisesti koriavasten kääntyvät ulkopeilit
Sähköisesti vapautettavat takaniskatuet
Sähköpistorasia 12 keskikonsolin takaosassa
Sähkötoiminen etumatkustajan istuin muistilla
Sähkötoiminen kuljettajanistuin muistilla
Sähkötoimiset lapsilukot
Sävylasit
Säädettävät ajotilat
Säädettävät reisituet
Taka-akselin sähkömoottori, 65kW
Tavaratilan kynnys muovia
Tekstiilimatot R-Design
Tunkki
Turvaverhot
Turvavyön esikiristimet
Turvavyön muistutin
Törmäysvaroitin
Valaistut meikkipeilit
Valaistut ovenkahvat maavaloilla
Varashälyttimen sisätilan liiketunnistin
Varashälyttimen tasontunnistin
Varoituskolmio
Verkkotasku keskitunnelissa
Whips piiskanheilahdussuoja etuistuimissa
Volvo Guard varashälytin
Volvo On Call
Volvo On Callissa SIM korttipaikka 4G LTE yhteydellä
Älykäs kuljettajan informaatiojärjestelmä (IDIS)
2xUSB liitännät

Lisävarusteet:
RA01Moritz nappanahka sport istuimet
169 Automaattisesti himmenevät ulkopeilit
236 Laminoidut äänieristelasit
255 Sensus navigointi, puheopastus suomeksi
603 Intellisafe Surround (Blis ja CTA)
645 LED ajovalot, täysaktiiviset häikäisynestoautomatiikat
790 Pysäköintikamera taakse
871 Lämmitettävä tuulilasi
873 Rattivaihteet
882 CarPlay ja Android Auto
1028 Vetokoukku, sähköinen, puoliautomaattinen
1033 Sensus Audio Premium Sound by Harman/Kardon
1042 Alumiinivanteet 19" 5-triple spoke matt black dc
Aurinkoverho takaikkunalle
Roiskeläpät eteen
Roiskeläpät taakse
Tavaratilan matto, muotoonvalettua muovia
Rx300
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 03.02.2020 12:43
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mitä varusteita

Viesti Kirjoittaja Rx300 »

Maanantaina sain tiedon että vallitsevasta pandemiatilanteesta johtuen Volvo ei voi toimittaa tilaamaani autoa.
Viimeiset 2020 vuosimallin plugin hybridit on toimitettu asiakkaille maaliskuussa.
Nyt toimitukset ovat jäissä ja dealereita on pyydetty neuvottelemaan toimittamattomat tilaukset vuosimallin 2021 autolle.

R-Design versioon ei enää vuosimallissa -21 saa valittua täysnahkaista sisustaa, vain nahka/kangas on valittavissa.
Muutamia muitakin varustemuutoksia/-rajoitteita on tullut.

En oikein ymmärrä, miksi esim. täysnahkaverhoilu on jätetty pois varustevalikoimasta ärrän osalla - R on kuitenkin ostajien eniten suosima malliversio.

Auton tilaus on nyt peruttu ja mietin pääsisäisen yli, tilaanko -21 mallin auton.
Vastaa Viestiin