211 koppainen E farkku - kokemuksia

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
211wannabuy
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Pe 14.02.2020 21:27

211 koppainen E farkku - kokemuksia

Viesti Kirjoittaja 211wannabuy »

Mersukuume vaivannut jo jonkin aikaa ja 211 koppaisen E farmarin hankinta polttelee.
Suomiautoa/ jo valmiiksi tänne tuotua olen ajatellut, en meinannut ulkomailta hakea/haetuttaa.
Dieselkoneella ja nelivedolla. Maantieajoon pääosin, kuitenkin pari huonommin talvisaikaan aurattua tienpätkää reittien varrella, siksi olen ajatellut nelivetoa.
Kilometrejä mittarissa mielellään enintään haarukkaan 200-250 tuhatta, vähempikin toki kelpaa.
Minkälaisia asioita huomioonotettavana ostaessa?
Luonnollisestikin korin ja pohjan ruosteettomuus yms perusasiat, jotka umpimaallikkokin osaa silmämääräisesti katsoa.

Mutta minkä vuosimalliset varmimpia?Millä koneella?
Mitenkäs sen vaihdelaatikon kanssa, 5- vai 7-pykäläinen? (Vaihteistoöljyjen vaihdot pitää varmaan olla tehtynä 60 000 välein, oli kumpi tahansa.)
Miten on laita niiden ilmajousien kanssa?

Hintataso jos pitää uusia versus hintataso, jos vaihtaa tilalle teräsjouset?

Ja jarrut, oliko niidem sähköjarrujen kanssa probleemeja? Missä vuosimalleissa? Kuinka kalliita korjailut?

Nelivedosta en kokemusta omaa, onko potentiaalinen lisäharmien aiheuttaja kuinka suurella todennäköisyydellä?

Jakaisitteko te, joilla kokemusta ja/tai näkemystä kyseisestä mallista on, tänne viisauttanne.

212 koppainen periaatteessa myös kiinnostelisi, niillä kuitenkin hinnat vielä omalle kukkarolle hivenen kirpeät.
Ja onko niin, että siinä 211 koppaisessa on jakoketju jotenkin parempi kuin 212 koppaisessa?
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6268
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 211 koppainen E farkku - kokemuksia

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Varmaan on hankala löytää alle 200tkm ajettu...

Facelifti tuli 2006 ja siinä lähti SBC jarrut pois. Faceliftin tunnistaa v-keulasta ja 'osittain' rungossa kiinni olevasta peilistä, noita kyllä ovat tuunanneet prefacelifteihinkin.

4Maticit on kaikki 5G laatikolla että yksi valinta poistui

Farkussa on aina ilmajouset takana.

Alkupään malleja sai OM648:lla (suora 6) missä on hyvä ketju. Ennen faceliftiä alkoi muutuman koneet OM642:ksi (V6) missä ketju venyy mutta ei ihan katastrofaalinen ole. Kutoskonehan on myös ainoa vaihtoehto 4Maticin kanssa. Se sama kone siinä W212:ssa on. Sitä tosin taitaa saada neloskoneella nelikkonakin.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Motti M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: La 16.02.2008 10:06
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 211 koppainen E farkku - kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Motti M »

Itsellä W211 ollut kohta 5 vuotta ja 100tkm, nyt kilometrejä 340tkm. Parjatuilla SBC-jarruilla, automaattina ja farkkuna. Etsiskelin ensisijaisesti W211 pienellä bensakoneella, mutta meidän ajomäärällä ei dieselikään paljoa kuluissa häviä, niin ostin Saksasta E270CDI:n kun siinä oli varusteet melko hyvät (Nahkat, sähköluukku, vetokoukku ja Comand), jälleenmyyjän esittelyauto ollut aikoinaan.

Melko pienillä kuluilla mennään "ylimääräisten" korjausten suhteen, ihan olen tyytyväinen ollut. Takajarruputket oli huonossa hapessa (tai hyvässä :D ), ilmajouset alkoi laskemaan pakkasella ja KYB-venttiili meni vaihtoon. Eli ihan perusongelmat. Arnotin Ilmajouset maksoi 600e, ne oli kalliit, mutta muuten osat olleet edullisia. Huollot/korjaukset teen itse ja Star onkin miltei pakollinen olla, helpottaa remontteja kun ei mene arvailuksi. Bonuksena saa laitella muitten Mersuja jos haluaa.

Etupään niveliä mennyt muutama kappale. Pyöränlaakeri korjautui tiukkauksella, kuten myös ohjausvaihde. Ohjausvaihteen vaihtoon olen henkisesti varautunut.

Turbon vaihdoin kun johdin siivet jumitteli, olisi korjautunut pelkällä putsauksella, mutta sain toisen turbon edullisesti 240eurolla, joten ostin varmuuden vuoksi. Nyt alkuperäinen on varalla.

Takaluukun lukkomoottorista loppui hiilet, vaihdoin koko yksikön ja pitäisi korjata vanha varalle/myyntiin.

Auto on melko ruosteeton, rippikoulu on kuitenkin käyty jo aikapäiviä sitten, joten täydellisyyttää on turha odottaa.

Siinä taitaa olla koko vikalista, öljyjä on vaihdettu noitten lisäksi. Kokonaisuutena siis minusta ollut miellyttävä ja melko vähävikainen auto.

Esimerkiksi sähköluukku on sellainen varuste, että kun siihen tottuu, niin se muuttuu tarpeeksi. Toiseksi myöskään ilmajousia en pois anna, kaveri ihmetteli ensimmäisen kerran kun oli routaheitoissa kyydissä, että miten hienosti tämä menee boksi täynnä tavaraa. Mainitsee aika ajoin tapahtuneesta ja tämä kyyditseminen tapahtui vuonna 2015 :D

W211 moottorivaihtoehdoista dieselit ei varmaan yllätä ketään, lähinnä pienempi kone lienee pieniruokaisempi. 6-koneet kuluttanevat melko saman.

Bensakoneista en paljoa tiedä, pieni kompressorikone kait edellyttää ketjun vaihtoa, mutta antaa sitten kaikkein pienimmän polttoaineen kulutuksen. Vanhoihin sai M112, se on ilmeisesti aidosti kestävä bensa.

5- ja 7-vaihteiset on huollettuina todella kestäviä vaihteistoja, 7-vaihteinen on optimaalisempi polttoaineen kulutuksen kannalta ja pykälät tiheämmässä.

Jos harkinnassa W212, niin vaikuttaisi, että se on mallisarjana todella hyvä, parempi kuin w211. Mutta pakasta kun auton ostaa, niin voi tulla monivikainen w212 ja vähävikainen w211. Eli yleisesti W212 vähävikaisempi kuin W211, mutta ei W211 ole huono. W212 dieselinä saa OM651-moottorilla, todella hieno moottori ajoltaan ja kulutukseltaan, mutta vikoja paljon enemmän kuin vanhemman sukupolven moottorissa. Ja korjaukset on OM651 todella tuskaisia, ahdasta on moottorin ympärillä.

W212 on turvallisempi kuin W211, sen verran uudenpaa suunnittelua, muttei kai W211 varsinaisesti turvaton ole. W212 on silleen autoteollisuuden "välimalli", siihen ei eritysesti tullut mitään uutta suurta ominaisuutta, kaikki vain tehtiin vähän paremmin kuin ennen.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 211 koppainen E farkku - kokemuksia

Viesti Kirjoittaja dealer »

Hintataso jos pitää uusia versus hintataso, jos vaihtaa tilalle teräsjouset?
Teräsjousilla pilaaminen ei ole hyvä vaihtoehto, varsinkin kun katsastuksessa tulee hylky jos hoksaavat.

Itse olen ajellut -04 270cdi farkulla kilometrit noin 420000 -> 480000 ja edelleen siis käytössä meillä.
Vaihteiston takatyyny, moottorin tuet, jarrukilpi eteen, puhaltimen moottori, startti, yläpallonivel, reaktiotanko, jarrulevyt ja -palat eteen ja taakse, ABS kehä taakse.
Korjauksia on siis joutunut tekemään, mutta en pidä pahana. Kaikki selkeitä vikoja, ei mitään ikävää sähköhäiriöiden etsimistä.
Tien päälle ei ole jättänyt ja kahdesti olen katsastanut joista toisella tuli hylky em. reaktiotangosta.
Hiljaista hyvää kyytiä, erinomainen ajettavuus. Sen verran puutettakin on että parametriohjausta kaipaisi parkkipaikkapyörittelyssä. Lämmin talvella, mukava kesällä (tässä yksilössä ilmastoidut penkitkin, yllättävän kiva varuste helteillä)
Kulutus on liian suuri, alle seiskan ei juuri pääse.
Ruostetta on takakaarien etureunoissa ainakin hieman, mutta en pode ruosteallergiaa tämän hintaluokan auton kanssa. Usein julistetaan että kaivappa eturenkaan takaa se sellainen "hylly" esille, niin löytyypä ruostetta, pahoja on ruostumaan. No niin löytyy varmaan kaikista. Ja sitten ? Reikää en ole yhdessäkään vielä nähnyt.

Moottoreista parhaat toimivuudelleen ovat prefaceliftin 220-270-320. En tarkoita että uudempia tarvitsisi vieroksua, ylläpito voi vaan olla hieman kalliimpaa.
Automaatit kestää, 7v sähköyksikkö tonnin kalliimpi hajotessaan, mutta V6cdi + 7v on mukava yhdistelmä.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
H.E. von Kuusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 639
Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
Paikkakunta: Åbo

Re: 211 koppainen E farkku - kokemuksia

Viesti Kirjoittaja H.E. von Kuusi »

Niin, selvennykseksi nyt, että jos haluaa nelivedon + dieselin niin ainoa vaihtoehto on ottaa OM642, eli se V6 dieseli, joko 280cdi (190hv) tai 320cdi (224hv). Nelivedon kanssa tulee tosiaan aina 5v-laatikko, joka on kyllä hyvä ja kestävä. Alkupään OM642:n kanssa jakopää tahtoo venyä, ja sitten on se kirottu silmälasitiiviste (haulla lisää), mutta kyllä kokonaisuutena hieno kone, eikä oikeasti mitenkään epäluotettava tms. Juuri PK-seutulainen taksi ajeli 2016 mallisella w212:lla, jossa tuo OM642, 1milj. km rikki. Itselläni ollut yksi C-korinen tuolla (320cdi) koneella, ja olen parin viikon kuluttua lähdössä Saksasta haeskelemaan 212-korista 350cdi:tä.

Kuten todettu, Airmatic on hieno varuste, eikä niitä missään nimessä omasta mielestä kannata konvertoida rautajousiin. Jousia saa nykyään ihan kohtuu hintaan uusia, eikä vaihto ole työläs. Ja farkussa aina vähintään taka-akselilla ilmapussit, kuten mainittu. Ja sitten tommonen farkku + 4matic + 5G-tronic vrt. sedan + takaveto + 7G-tronic on kyllä melko paljon polttoaineelle persompi yhdistelmä. Ensin mainittua yhdistelmää ei tahdo saada maantielläkään alle seitsemän litran sadalla, kun taas jäljempänä mainittu menee reilusti alle kuudenkin. Uskoisin että kannattaa suosiolla etsiä facelift. 200-250tkm varmaan paras kilometriluokka tämän ikäisille, on sitten huolletukin mutta hyvin pidettynä voi olla hyvinkin mukavassa kunnossa. Ja n. 10-12te saa jo varmaan aika hyvän.
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
jepjep81
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ti 17.04.2012 13:21

Re: 211 koppainen E farkku - kokemuksia

Viesti Kirjoittaja jepjep81 »

Itse olen ajellut nyt reilun vuoden -03 320cdi farkulla. On kyllä ollut positiivinen yllätys kulutukseltaan ja etenemiskyltään. Kulutus on ollut kesällä seka-ajossa 6.5l / 100km ja talvella 7.7l / 100km tankista mitattuna. Eikä tällä tarvitse olla tientukkona, ja on mukavan kuuloinen mootori.
Alla on Trianglen nastapyörät, ja on kyllä ihmeen hyvä menemään hangessa ja liukkaaksi hangatuista risteyksistäkin lähtee aika kivuttomasti liikkeelle. Automaatin käytös on pakkasella eka kilometrit töksähtelevää mutta öljyjen lämmitessä pelaa ok, taitaa olla enemmänkin ominaisuus näissä.
Toinen taka ilmapussi rupesi laskemaan viime keväänä, uusi febi bilstein kustansi 400€, helppo oli vaihtaa itse. Rautajouset ei ollut edes vaihtoehto, monissa farkuissa missä on rautajoset niin perä on kyllä tosi alhaalla jo ilman kuormaa.
Aika helppo korjata itsekkin, mutta hyvä olla jollain tutulla Star niin helpottaa vianhakua huomattavasti. Kyllähän näissä alkupään autoissa (varsinkin suomi autoissa) rupeaa jo ruostepeikko vaivaamaan. Yksi pöljyys mersun suunnittelijoilla on ollut edessä pyörän koteloissa olevat poterot jotka on aina p....a täynnä.
Mb w211 320Cdi
Chevrolet Sportside 5.7Efi
Vw Golf Variant 1.9 TDI
Toyota Corolla DX Stw -85
Ex:Toyota Timangi -76
Avatar
Beagle_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2011 23:14
Paikkakunta: Iisalmi

Re: 211 koppainen E farkku - kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Beagle_ »

Täällä myös yksi w211 v6 320cdi 7g faceliftin omistaja. Vähillä vaivoilla on menty. Jarruputket puolesta välin taakse, lämppärin nelitie venttiili, huohotin venttiili. Aikasempi omistaja oli uusinut kompuran ja ilmapussit, silmälasitiivisteen, suuttimien o renkaat, hehkutulpat. Pussit on tod näk kiinalaiset, mutta hyvin toimii eikä vuotoja ole ollut vaikka pakkasiakin on näillä korkeuksilla ollut. Jakoketju rasahtelee toisinaan kylmänä, kiristin noin puolessa välissä. Pitäisi vaihdattaa riimu.

Laatikko toimii muuten hienosti, mutta jos kylmänä kiihyttelee, saattaa tehdä nykimistä, 3-4 vaihteiden välillä ja senkin vain kerran. Syytä en tiedä miksi, mutta eipä sitä kylmää pataa viitti rääkätä. Lämpimänä toimii täydellisesti.

Huollot on mielestäni tehty suht helpoiksi. Öljypohjan roppu on öljypohjan sivussa, jos ei ole astian kanssa tarkkana pääsee siivoushommiin. :D Automaattilaatikon öljyjen vaihto on mukavan helppo homma, kun saa suodattimenkin vaihdettua ja turbiinissakin on roppu, eli öljyt vaihtuvat, eikä vanhaa öljyä jää laatikkoon juuri ollenkaan. Ilmajousituksen kompuran ryynit kerran vuodessa uudet. Alustan osat on prässihommia, mutta lujia osia verrattuna v70 alustaan. Kotelosuojaa / tervaa pohjaan laitan kerran kesässä.

Suurin miinus on kova kulutus takavetoisenakin. Autoni on softattu ja egr poistettu, eikä alle 7l saa kyllä menemään. Dpf :n poistoa olen harkinnut, mutten ole vielä uskaltanut, kun on peloteltu että tulee muita ongelmia sen poiston myötä. Se varmasti pudottaisi syöntiä ainakin puolella litralla.

Staria ei ole täällä kenelläkään semmosella, joka sitä osaisi käyttää. Delphi ja wow löytyy itseltäni ja on pärjätty vielä toistaiseksi.

Hyvä vaunun veturi ja perheauto, voimaa riittävästi, tilava kontti ja kattavat varusteet. Talvella helppo hallita, ei jää risteyksiin sutimaan, eikä ruostukaan enää facelifti, tosin auttaa varmasti asiaa, kun pesen kerran viikossa. Ajettu nyt noin 390tkm.
Vito W638 112CDI 2003, XC70 D4 2.4 2014
211wannabuy
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Pe 14.02.2020 21:27

Re: 211 koppainen E farkku - kokemuksia

Viesti Kirjoittaja 211wannabuy »

Suuri Kiitos kaikille vastaajille!!!

Pari ehdokasta alla, kommentoisitteko:

https://www.autotalli.com/vaihtoauto/37 ... pe=usedCar" onclick="window.open(this.href);return false;

https://m.nettiauto.com/mercedes-benz/e ... 3&vifNav=Y" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.autotalli.com/vaihtoauto/37 ... pe=usedCar" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: 211 koppainen E farkku - kokemuksia

Viesti Kirjoittaja epk »

ääreis helppo päätös : https://www.autotalli.com/vaihtoauto/37 ... pe=usedCar" onclick="window.open(this.href);return false;

Kilsat, ylivoimaisesti parhaat varusteet.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6268
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 211 koppainen E farkku - kokemuksia

Viesti Kirjoittaja MiHe »

siinä on ollut dieselvero hyötykäytössä, reilu kymppitonni per vuosi ajoa? Vai käytettynä uitettu?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
auto2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Ti 24.10.2017 23:20

Re: 211 koppainen E farkku - kokemuksia

Viesti Kirjoittaja auto2 »

211 kompressor ( sedanin) matkaa nähnyt uudesta. Hiljainen, lämpeää nopeasti, 5-vaihteinen automaatti. + rautajouset hyvät ja huolettomat.
2005 - 2020 aikavälillä mennyt pari poltinta ja pikkuakku. Vaihteistoöljyt on vaihdatettu kerran 70tkm kohdalla, siitä on muutama kymppi ajettu, moottoriöljyt ja suodattimet on vaihdettu itse 1-2v välein. Ei vie yhtään öljyä näillä ajoilla, kori täysin ruosteeton.

Hiljaisempi vielä kuin uutena koska kesärenkaat on hieman erilaiset nykyään = kapeammat.


Pari viikkoa sitten yksi tuntematon halusi ostaa "väkisin" 12teur, eihän tälläistä kannata myydä.


Luulisin että paljon on mersuja liikenteessä joissa vanhat huonot öljyt laatikossa kuten muissakin autoissa, kilometrien ja käytön takia isoja eroja autojen kunnossa, korissa. Kaikki merkitsee.

Dieselin kysyntä laskee kokoajan kaikilla merkeillä ja uusien myynti putoaa, eli jos käytetyllä on hintaa niin saa varautua reiluun arvon laskuun = kalliita kilometrejä jos niitä haluaa laskea.
Avatar
H.E. von Kuusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 639
Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
Paikkakunta: Åbo

Re: 211 koppainen E farkku - kokemuksia

Viesti Kirjoittaja H.E. von Kuusi »

211wannabuy kirjoitti:Suuri Kiitos kaikille vastaajille!!!

Pari ehdokasta alla, kommentoisitteko:

https://www.autotalli.com/vaihtoauto/37 ... pe=usedCar" onclick="window.open(this.href);return false;

https://m.nettiauto.com/mercedes-benz/e ... 3&vifNav=Y" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.autotalli.com/vaihtoauto/37 ... pe=usedCar" onclick="window.open(this.href);return false;
Ihan kamalat vanteet ekassa, mut jos kilsat jotenkin todennettavissa että voisi pitääkin paikkansa, niin varmaan hyvä ostos.

Tokasta puuttuu lämmitettävät penkit, joku Etelä-Euroopan tuontiauto (ei sillä että tuontiautoissa olisi mitään vikaa, päinvastoin).

Entäs tämä?

https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/10882020" onclick="window.open(this.href);return false;
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Rey
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: To 26.05.2016 08:55

Re: 211 koppainen E farkku - kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Rey »

Omia mietteitä/kokemuksia W211 korimallista:

V6 diesel on mahtava moottori. Miellyttävä käyntiääni. Tehoa löytyy vakionakin 320 cdi mallista riittävästi, ja tuikuttamalla saa lisää. Nelivetona (5G) on melko janoinen. Takaveto (7G) tuikun softalla ilmeisesti kuluttaa selvästi vähemmän. 5G-vaihteisto kyllä sinänsä on ihan hyvä vaihteisto, ja vaihtaa todella pehmeästi jos on vaan tekniikaltaan kunnossa. Joskus ajanut myös R6-dieselillä, ja moottorin äänet on siinä jonkun verran karkeammat.

2 litrasilla dieseleilläkin toki ehtii, ja saa jopa ylinopeussakotkin, mutta ei se vaan ole käyttömukavuudeltaan yhtään V6:n tasolla

Auto on hyvin mukavuuspainotteinen, etenkin ilmajousilla. Ei ne rautajousillakaan varustetut yksilöt toki yhtään epämukavia ole. V6-koneissa vakiona tuleva parametriohjaus on omaan makuun ehkä vähän liiankin hidas kaupunkipyöritykseen, mutta motarille sopii hyvin. Esimerkiksi BMW:n E60-korimallinen 5-sarja on paljon sporttisempi.

Vakio äänentoistojärjestelmäkin on todella hyvä äänenlaadultaan. En ole kaivannut Harman Kardonia.

Hyvin varustellut, vähänajetut ja hyväkuntoiset facelift-yksilöt alkaa olemaan aika kysyttyjä, ja näppituntuma on, että hinnat ei ole pariin vuoteen enää kauheasti laskeneet. W211:lla alkaa olemaan ehkä jo jonkinlainen klassikon maine, kun taas W212 ei ole ehkä ikääntynyt ihan niin arvokkaasti? W212 ei myöskään ole mielestäni millään osa-alueella parempi auto, vaikka on toki ulkonäöllisesti aivan erilainen. Edes W213 koeajon jälkeen ei tullut tunnetta että pitäisi päivittää uudempaan korimalliin. Onhan siinä W213 enemmän hilavitkuttimia ja teknologiaa, mutta ei ole ajo-ominaisuuksiltaan mennyt eteenpäin.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5225
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: 211 koppainen E farkku - kokemuksia

Viesti Kirjoittaja S202 »

w212 on nelosdieseliä lukuunottamatta kaikilta osa-alueilta paljon parempi. Eikä se om651 moottorikaan ihan susi ole. 5v automaattikin on ihan eri loota 212 korissa. Tai no en loppupään 211 tiedä, mutta alkupään malleissa ärsyttävä kuminauha.
S124 300TE
S211 E500
Vastaa Viestiin