W212 E/S- asento

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
ST76
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 17.01.2020 10:27

W212 E/S- asento

Viesti Kirjoittaja ST76 »

W212 E350 4matic bensa 2011

Mitä eroa on E ja S asennolla ja mitä ne tekee käytännössä?
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13176
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W212 E/S- asento

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Ohjekirja:
W212 drive program.JPG
ST76
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 17.01.2020 10:27

Re: W212 E/S- asento

Viesti Kirjoittaja ST76 »

Kiitti tiedosta. Olipa tylsä toi sportti asento
Avatar
Jari Nysten
Mersumies
Mersumies
Viestit: 578
Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: W212 E/S- asento

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

ST76 kirjoitti:Kiitti tiedosta. Olipa tylsä toi sportti asento
Economy ja Standart, joissain on c ja s jotka on comfort ja standart.
AMG:stä löytyy M vaihtoehto kolmantena joka on Manual.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
Hesusnis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 30.03.2019 23:57

Re: W212 E/S- asento

Viesti Kirjoittaja Hesusnis »

Suurin hyöty tuosta S-asennosta on, kun ajaa mökkitietä tai mäkistä sivutietä, niin laatikko ei kokoaikaa vekslaa vaihteita eestaas.
S212 -15 220 Bluetec 9G, 944S -88
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: W212 E/S- asento

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Nykyään S-asento on nimetty sportiksi jo dieseleissäkin :D

Manuaaliasento löytyy myös kaikista rattivaihteisista ilmeisesti?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
230 C 1978
Hesusnis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 30.03.2019 23:57

Re: W212 E/S- asento

Viesti Kirjoittaja Hesusnis »

Manuaali on vähän väärä sana. Käytännössä antaa toki vaihtaa rattilärpäkkeillä, mutta kun niihin ei muutamaan sekuntiin koske, niin vaihtaa taas E/S:n päälle. Oikeastaan ainut hyöty noista lärpäkkeistä on, että esim ohituksiin lähdettäessä, voi valita valmiiksi oikean pykälän, niin ei tarvii odottaa laatikon arpomista.
S212 -15 220 Bluetec 9G, 944S -88
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: W212 E/S- asento

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Vuosimallin 2013 w212 jää kyllä manuaaliasetus päälle. Testailin juuri 19km työmatkalla.

Vaihtaa kyllä automaattisesti pienemmälle jos yrittää ajaa liian suurella vaihteella. M asento jää tällöinkin päälle.
230 C 1978
Hesusnis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 30.03.2019 23:57

Re: W212 E/S- asento

Viesti Kirjoittaja Hesusnis »

Marko M kirjoitti:Vuosimallin 2013 w212 jää kyllä manuaaliasetus päälle. Testailin juuri 19km työmatkalla.

Vaihtaa kyllä automaattisesti pienemmälle jos yrittää ajaa liian suurella vaihteella. M asento jää tällöinkin päälle.
Omassa allekirjoitukseni autossa ei jää.
S212 -15 220 Bluetec 9G, 944S -88
Avatar
Petri.Kemppainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 584
Liittynyt: Ke 08.09.2004 19:17
Paikkakunta: Uusimaa

Re: W212 E/S- asento

Viesti Kirjoittaja Petri.Kemppainen »

Ei minullakaan jää manuaali päälle jos ajan E tilassa ja nappaan ratti läpyskästä pienempää päälle silloin tällöin . Hetken päästä M manuaali palautuu E.lle .

Mutta jos valitsen sen M manuaalin siitä keskikonsolin namikasta niin manuaali pysyy päällä ihan niin kauan kun haluan .

Itselläni ei mitään epäselvää vaihteiston E economy S sport M manuaalin käyttäytymisen suhteen .
Hesusnis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 30.03.2019 23:57

Re: W212 E/S- asento

Viesti Kirjoittaja Hesusnis »

Petri.Kemppainen kirjoitti:Ei minullakaan jää manuaali päälle jos ajan E tilassa ja nappaan ratti läpyskästä pienempää päälle silloin tällöin . Hetken päästä M manuaali palautuu E.lle .

Mutta jos valitsen sen M manuaalin siitä keskikonsolin namikasta niin manuaali pysyy päällä ihan niin kauan kun haluan .

Itselläni ei mitään epäselvää vaihteiston E economy S sport M manuaalin käyttäytymisen suhteen .
Minulla ei keskikonsolin namiskasta saa ollenkaan manuaalia päälle, vain E/S.
S212 -15 220 Bluetec 9G, 944S -88
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: W212 E/S- asento

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Mulla jää myös ratista pakotettu pienempi vaihde päälle sekä E ja S moodissa. Isommalle vaihtaa kun vetää punaviivalle asti.

Johtuukohan nämä erot vain vuosimallista, vai onko omassani olevalla AMG sport paketilla vaikutusta, tuskin
230 C 1978
Hesusnis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 30.03.2019 23:57

Re: W212 E/S- asento

Viesti Kirjoittaja Hesusnis »

Tai sitten lootasta ja päästöistä. Itsellä on Geartronic 9.
S212 -15 220 Bluetec 9G, 944S -88
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 633
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W212 E/S- asento

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Vuosimallieroja. Niissä W212 malleissa, missä ei ole erityistä M-näppäintä, automaatti uskoo pakkovaihdot alaspäin ja jää pyydetylle vaihtelle, jos kierroslukualue riittää.

Sen lisäksi ainakin M-napiton 7G-Tronic tekee tietyillä ehdoilla myös pakkovaihdon ylöspäin, mutta silloin valinta jää yhä automaatille, eikä "pakkoseiskalle". Hyödyllinen vaikkapa Pohjanmaan talvirajoituksilla, joissa mennään alle poliisin puuttumiskynnyksen 1 - 2 km/h alle automaattisen vaihdon suurimmalle vaihteelle ja tilanteen siihen otolliseksi havaitessaan kuljettaja voi pyytää isompaa vaihdetta. Automatiikka tosin palaa kuutoselle taas seuraavassa ylämäessä.

Minusta tämä on kiva logiikka käyttöliittymässä, kun sadetunnistimen ohjaamien lasinpyyhkimien, lähivaloille vaihtamisen, valojen täysautomatiikan ja pakkovalojen tai vaikkapa vaihteen vaihtamisen osalta kuljettaja saa tökkäistä sekaan oman komentonsa jos arvelee paremmin osaavansa. Kätevää on mahdollisuus yksittäiselle manuaalikomennolle ilman menuvalikkojen selaamista ja ilman menuasetusten muuttamista, joten paluu täysautomatiikkaan on joko automaattinen (pyyhkimet, automaatti) tai yhden katkaisimen takana (lähi- kaukovalojen vaihto ja valoautomatiikka vs. täysin manuaali). Suurin osa ajasta menee automatiikat päällä, mutta sitten kun 4 kilometrin suoraa jurnutetaan turhan suurella vaihteella tai yksittäinen pisara tuulilasilla häiritsee, voi pyytää asiaan korjausta kertaluontoisesti.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 633
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W212 E/S- asento

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Hesusnis kirjoitti:Oikeastaan ainut hyöty noista lärpäkkeistä on, että esim ohituksiin lähdettäessä, voi valita valmiiksi oikean pykälän, niin ei tarvii odottaa laatikon arpomista.
Kyllähän se elegantimpi ohitus on, kun ei tarvitse polkea kick-downille saakka ja kolmea numeroa pienemmälle, joista vielä yksi vaihtuu takaisin ylöspäin kesken ohituksen. Riippuu ajotavasta onko tämä ainoa käyttötilanne?

Omassa valinnassani rattifliput olivat yksi täysin ehdoton must-have ominaisuus, kun kerran E-sarjaan siirtyessäni jouduin yleisön painostuksesta taipumaan ajamaan automaatilla. Kyse ei ole ennakkoluulosta, ostin ensimmäisen automaattini noin 30 vuotta sitten ja perheessä on siitä lähtien ollut lähes koko ajan automaattivaihteinenkin auto. Juuri sillä kokemuksella vain isot vaihteet pois rajaavalla ees-taas kahvalla on minusta rasittavan kömpelö ajaa. Tiedän, että moni on eri mieltä, mutta minä olinkin erilainen nuori joskus 40 vuotta sitten. Nyt olen enää vain erilainen (=kontrollifriikki).

Myös Start-stop mikrohybridi hidastaa taloudellisimmin vapaalla rullaten, mutta liikennetilanne ei aina tätä mahdollista. Silloin moottorijarrutuksella hidastaminen tuntuu kätevämmältä, ja sillä voi polttomoottoriautollakin yrittää kopioida sähköauton yhden polkimen ajoa. Automaatilla tähän tarvitaan rattifliput, joilla ei vain rajata ylimpiä vaihteita pois, vaan sanotaan selvästi, että "olipa kasetissa ennestään mikä vaihde tahansa, nyt yksi alaspäin kiitos". Tämä on täysin luonteva ajotapa moottoritien ulosmenorampilla manuaalivaihteiston kuutoselta ykköselle saakka koko laatikon läpi hidastaen ajamaan tottuneelle. Tämän voi vielä tehdä eestaas automaatin kahvallakin, kun napsuttelee varovasti alaspäin kunnes jotain oikeasti tapahtuukin.

Mutta nelipyöräohjaus lift-off oversteerillä menee ihan käpeltämiseksi, jos pitää tunnustella minne saakka kestää vaihtaa alaspäin ettei asiallisen näköinen liukkaan käännöksen varmistaminen mene ihan pelleilyksi, vaan kevyesti sidottujen takapyörien nastat kynsivät sentin naarmuja jäähän, mutta sakkoa ei tule, vaikka poliisi seuraisi koko talven perässä. Tosin rattiflipuautomaatillakin se on aika varovasti käytettävä apukeino, koska yllättävän liukkaassa paikassa överiksi vedetyn takapyörien sidonnan pikavapauttamiseen tarvittava kytkinpoljin puuttuu.

Tällaisia käyttötilanteita varten ne rattifliput asennetaan automaattivaihteisiin autoihin. Saa käyttää, jos haluaa, mutta ei ole pakko.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: W212 E/S- asento

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Käytän myös ratin läpysköjä päivittäin moottorijarrutuksiin. Kepistä ei viitsisi.
230 C 1978
Vastaa Viestiin