W212 E/S- asento
W212 E/S- asento
W212 E350 4matic bensa 2011
Mitä eroa on E ja S asennolla ja mitä ne tekee käytännössä?
Mitä eroa on E ja S asennolla ja mitä ne tekee käytännössä?
Re: W212 E/S- asento
Ohjekirja:
Re: W212 E/S- asento
Kiitti tiedosta. Olipa tylsä toi sportti asento
- Jari Nysten
- Mersumies
- Viestit: 578
- Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: W212 E/S- asento
Economy ja Standart, joissain on c ja s jotka on comfort ja standart.ST76 kirjoitti:Kiitti tiedosta. Olipa tylsä toi sportti asento
AMG:stä löytyy M vaihtoehto kolmantena joka on Manual.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
Re: W212 E/S- asento
Suurin hyöty tuosta S-asennosta on, kun ajaa mökkitietä tai mäkistä sivutietä, niin laatikko ei kokoaikaa vekslaa vaihteita eestaas.
S212 -15 220 Bluetec 9G, 944S -88
Re: W212 E/S- asento
Nykyään S-asento on nimetty sportiksi jo dieseleissäkin
Manuaaliasento löytyy myös kaikista rattivaihteisista ilmeisesti?
Manuaaliasento löytyy myös kaikista rattivaihteisista ilmeisesti?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
230 C 1978
Re: W212 E/S- asento
Manuaali on vähän väärä sana. Käytännössä antaa toki vaihtaa rattilärpäkkeillä, mutta kun niihin ei muutamaan sekuntiin koske, niin vaihtaa taas E/S:n päälle. Oikeastaan ainut hyöty noista lärpäkkeistä on, että esim ohituksiin lähdettäessä, voi valita valmiiksi oikean pykälän, niin ei tarvii odottaa laatikon arpomista.
S212 -15 220 Bluetec 9G, 944S -88
Re: W212 E/S- asento
Vuosimallin 2013 w212 jää kyllä manuaaliasetus päälle. Testailin juuri 19km työmatkalla.
Vaihtaa kyllä automaattisesti pienemmälle jos yrittää ajaa liian suurella vaihteella. M asento jää tällöinkin päälle.
Vaihtaa kyllä automaattisesti pienemmälle jos yrittää ajaa liian suurella vaihteella. M asento jää tällöinkin päälle.
230 C 1978
Re: W212 E/S- asento
Omassa allekirjoitukseni autossa ei jää.Marko M kirjoitti:Vuosimallin 2013 w212 jää kyllä manuaaliasetus päälle. Testailin juuri 19km työmatkalla.
Vaihtaa kyllä automaattisesti pienemmälle jos yrittää ajaa liian suurella vaihteella. M asento jää tällöinkin päälle.
S212 -15 220 Bluetec 9G, 944S -88
- Petri.Kemppainen
- Mersumies
- Viestit: 584
- Liittynyt: Ke 08.09.2004 19:17
- Paikkakunta: Uusimaa
Re: W212 E/S- asento
Ei minullakaan jää manuaali päälle jos ajan E tilassa ja nappaan ratti läpyskästä pienempää päälle silloin tällöin . Hetken päästä M manuaali palautuu E.lle .
Mutta jos valitsen sen M manuaalin siitä keskikonsolin namikasta niin manuaali pysyy päällä ihan niin kauan kun haluan .
Itselläni ei mitään epäselvää vaihteiston E economy S sport M manuaalin käyttäytymisen suhteen .
Mutta jos valitsen sen M manuaalin siitä keskikonsolin namikasta niin manuaali pysyy päällä ihan niin kauan kun haluan .
Itselläni ei mitään epäselvää vaihteiston E economy S sport M manuaalin käyttäytymisen suhteen .
Re: W212 E/S- asento
Minulla ei keskikonsolin namiskasta saa ollenkaan manuaalia päälle, vain E/S.Petri.Kemppainen kirjoitti:Ei minullakaan jää manuaali päälle jos ajan E tilassa ja nappaan ratti läpyskästä pienempää päälle silloin tällöin . Hetken päästä M manuaali palautuu E.lle .
Mutta jos valitsen sen M manuaalin siitä keskikonsolin namikasta niin manuaali pysyy päällä ihan niin kauan kun haluan .
Itselläni ei mitään epäselvää vaihteiston E economy S sport M manuaalin käyttäytymisen suhteen .
S212 -15 220 Bluetec 9G, 944S -88
Re: W212 E/S- asento
Mulla jää myös ratista pakotettu pienempi vaihde päälle sekä E ja S moodissa. Isommalle vaihtaa kun vetää punaviivalle asti.
Johtuukohan nämä erot vain vuosimallista, vai onko omassani olevalla AMG sport paketilla vaikutusta, tuskin
Johtuukohan nämä erot vain vuosimallista, vai onko omassani olevalla AMG sport paketilla vaikutusta, tuskin
230 C 1978
Re: W212 E/S- asento
Tai sitten lootasta ja päästöistä. Itsellä on Geartronic 9.
S212 -15 220 Bluetec 9G, 944S -88
Re: W212 E/S- asento
Vuosimallieroja. Niissä W212 malleissa, missä ei ole erityistä M-näppäintä, automaatti uskoo pakkovaihdot alaspäin ja jää pyydetylle vaihtelle, jos kierroslukualue riittää.
Sen lisäksi ainakin M-napiton 7G-Tronic tekee tietyillä ehdoilla myös pakkovaihdon ylöspäin, mutta silloin valinta jää yhä automaatille, eikä "pakkoseiskalle". Hyödyllinen vaikkapa Pohjanmaan talvirajoituksilla, joissa mennään alle poliisin puuttumiskynnyksen 1 - 2 km/h alle automaattisen vaihdon suurimmalle vaihteelle ja tilanteen siihen otolliseksi havaitessaan kuljettaja voi pyytää isompaa vaihdetta. Automatiikka tosin palaa kuutoselle taas seuraavassa ylämäessä.
Minusta tämä on kiva logiikka käyttöliittymässä, kun sadetunnistimen ohjaamien lasinpyyhkimien, lähivaloille vaihtamisen, valojen täysautomatiikan ja pakkovalojen tai vaikkapa vaihteen vaihtamisen osalta kuljettaja saa tökkäistä sekaan oman komentonsa jos arvelee paremmin osaavansa. Kätevää on mahdollisuus yksittäiselle manuaalikomennolle ilman menuvalikkojen selaamista ja ilman menuasetusten muuttamista, joten paluu täysautomatiikkaan on joko automaattinen (pyyhkimet, automaatti) tai yhden katkaisimen takana (lähi- kaukovalojen vaihto ja valoautomatiikka vs. täysin manuaali). Suurin osa ajasta menee automatiikat päällä, mutta sitten kun 4 kilometrin suoraa jurnutetaan turhan suurella vaihteella tai yksittäinen pisara tuulilasilla häiritsee, voi pyytää asiaan korjausta kertaluontoisesti.
Sen lisäksi ainakin M-napiton 7G-Tronic tekee tietyillä ehdoilla myös pakkovaihdon ylöspäin, mutta silloin valinta jää yhä automaatille, eikä "pakkoseiskalle". Hyödyllinen vaikkapa Pohjanmaan talvirajoituksilla, joissa mennään alle poliisin puuttumiskynnyksen 1 - 2 km/h alle automaattisen vaihdon suurimmalle vaihteelle ja tilanteen siihen otolliseksi havaitessaan kuljettaja voi pyytää isompaa vaihdetta. Automatiikka tosin palaa kuutoselle taas seuraavassa ylämäessä.
Minusta tämä on kiva logiikka käyttöliittymässä, kun sadetunnistimen ohjaamien lasinpyyhkimien, lähivaloille vaihtamisen, valojen täysautomatiikan ja pakkovalojen tai vaikkapa vaihteen vaihtamisen osalta kuljettaja saa tökkäistä sekaan oman komentonsa jos arvelee paremmin osaavansa. Kätevää on mahdollisuus yksittäiselle manuaalikomennolle ilman menuvalikkojen selaamista ja ilman menuasetusten muuttamista, joten paluu täysautomatiikkaan on joko automaattinen (pyyhkimet, automaatti) tai yhden katkaisimen takana (lähi- kaukovalojen vaihto ja valoautomatiikka vs. täysin manuaali). Suurin osa ajasta menee automatiikat päällä, mutta sitten kun 4 kilometrin suoraa jurnutetaan turhan suurella vaihteella tai yksittäinen pisara tuulilasilla häiritsee, voi pyytää asiaan korjausta kertaluontoisesti.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: W212 E/S- asento
Kyllähän se elegantimpi ohitus on, kun ei tarvitse polkea kick-downille saakka ja kolmea numeroa pienemmälle, joista vielä yksi vaihtuu takaisin ylöspäin kesken ohituksen. Riippuu ajotavasta onko tämä ainoa käyttötilanne?Hesusnis kirjoitti:Oikeastaan ainut hyöty noista lärpäkkeistä on, että esim ohituksiin lähdettäessä, voi valita valmiiksi oikean pykälän, niin ei tarvii odottaa laatikon arpomista.
Omassa valinnassani rattifliput olivat yksi täysin ehdoton must-have ominaisuus, kun kerran E-sarjaan siirtyessäni jouduin yleisön painostuksesta taipumaan ajamaan automaatilla. Kyse ei ole ennakkoluulosta, ostin ensimmäisen automaattini noin 30 vuotta sitten ja perheessä on siitä lähtien ollut lähes koko ajan automaattivaihteinenkin auto. Juuri sillä kokemuksella vain isot vaihteet pois rajaavalla ees-taas kahvalla on minusta rasittavan kömpelö ajaa. Tiedän, että moni on eri mieltä, mutta minä olinkin erilainen nuori joskus 40 vuotta sitten. Nyt olen enää vain erilainen (=kontrollifriikki).
Myös Start-stop mikrohybridi hidastaa taloudellisimmin vapaalla rullaten, mutta liikennetilanne ei aina tätä mahdollista. Silloin moottorijarrutuksella hidastaminen tuntuu kätevämmältä, ja sillä voi polttomoottoriautollakin yrittää kopioida sähköauton yhden polkimen ajoa. Automaatilla tähän tarvitaan rattifliput, joilla ei vain rajata ylimpiä vaihteita pois, vaan sanotaan selvästi, että "olipa kasetissa ennestään mikä vaihde tahansa, nyt yksi alaspäin kiitos". Tämä on täysin luonteva ajotapa moottoritien ulosmenorampilla manuaalivaihteiston kuutoselta ykköselle saakka koko laatikon läpi hidastaen ajamaan tottuneelle. Tämän voi vielä tehdä eestaas automaatin kahvallakin, kun napsuttelee varovasti alaspäin kunnes jotain oikeasti tapahtuukin.
Mutta nelipyöräohjaus lift-off oversteerillä menee ihan käpeltämiseksi, jos pitää tunnustella minne saakka kestää vaihtaa alaspäin ettei asiallisen näköinen liukkaan käännöksen varmistaminen mene ihan pelleilyksi, vaan kevyesti sidottujen takapyörien nastat kynsivät sentin naarmuja jäähän, mutta sakkoa ei tule, vaikka poliisi seuraisi koko talven perässä. Tosin rattiflipuautomaatillakin se on aika varovasti käytettävä apukeino, koska yllättävän liukkaassa paikassa överiksi vedetyn takapyörien sidonnan pikavapauttamiseen tarvittava kytkinpoljin puuttuu.
Tällaisia käyttötilanteita varten ne rattifliput asennetaan automaattivaihteisiin autoihin. Saa käyttää, jos haluaa, mutta ei ole pakko.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: W212 E/S- asento
Käytän myös ratin läpysköjä päivittäin moottorijarrutuksiin. Kepistä ei viitsisi.
230 C 1978