w212 facelift mutta millä moottorilla?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Turder
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ti 09.05.2017 13:32
Paikkakunta: Klaukkala

w212 facelift mutta millä moottorilla?

Viesti Kirjoittaja Turder »

Pohtinut tässä w212 faceliftin hankkimista, ja halutut varusteet tms on aika hyvin tiedossa millainen olisi miellyttävä. Ainoa mikä on hieman epäselvää, on moottori. Tarkoituksena olisi saada ylläpitokuluiltaan järkevä peli, mielummin maksan aavistuksen korkeammasta kulutksesta kuin monen tonnin konerempasta. Vuosittaisten kilsojen suhteen olen juuri siinä cross over-pisteessä, että bensa tai diesel on molemmat ok, enkä muutenkaan ole niin kranttu koneesta. Tehot 220d alkaen riittää käyttikseen ihan hyvin kun en vetele kärryä. Todennäköisesti kuitenkin diesel, koska niissä on tarjonta parempi. E300 Hybridiä en taida uskaltaa, vanhentunut hybriditekniikka, kuitenkin napsahtaa akkuremppa omalle kohdalle jne.

Eli käytännössä siis dieseleistä:
- 4-sylinteriset OM651: 220 ja 250
- V6:set OM642: 300, 350

Kyseisissä moottoreissa on ainakin aiempina vuosina ollut netin perusteella mukavan hintavia ongelmia. Onko OM651:n pahimmat jakopää ja laakeriviat vielä ajankohtaisia about 2014-2015 vuotisissa? Mihin kannattaisi varautua V6:n kanssa? Melkein kaikki on BlueTEC versioita eli urealla, onko siitä aiheutunut ongelmia? w213-topicci on aika täynnä adBlue-valitusta.
Metusalem
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 213
Liittynyt: To 04.12.2014 18:38
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: w212 facelift mutta millä moottorilla?

Viesti Kirjoittaja Metusalem »

Itse ottaisin 350.
Vain Mersuilla since 2002
MB E200 Avantgarde 5g. aut. 722.699 CDI W211 Facelift -08 OM 646.821 Nyt ajettuna 260 tkm
ex MB E320 5g. aut. S210 -98 Avantgarde moottorina M112.941 Ajettu 378tkm. (hirvikolarista => lunareihin. Muuten olisi palvellut vielä pitkään ja hyvin.)
rzy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Su 28.08.2016 19:55

Re: w212 facelift mutta millä moottorilla?

Viesti Kirjoittaja rzy »

Itsellä ei kokemusta w/s212 mutta sen sijaan kokemusta OM651. 11/2013 valmistuneessa C-sarjalaisessa tuli mäntään reikä vioittuneen suuttimen takia ja tätä valitettavasti on tapahtunut muillakin. Suuttimet siis ainakin heikko kohta. Omassa S213 220d (6/2017) aj. 70tkm ei ole ollut Adblue ongelmia.
S213 220d 4matic -20
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 856
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: w212 facelift mutta millä moottorilla?

Viesti Kirjoittaja -230k- »

itellä kokemusta faceliftistä om651 ja vanhemmasta e sarjasta om642 kanssa.

huoltokulut omien kokemuksien mukaan samaa luokkaa. molemmista voi joutua joskus jakoketjun vaihtamaan jossain välillä 250 000-1 000 000km, sitä en pelästyisi alle tonnin homma.

om651 on suutinongelmat korjattu faceliftiin mennessä ja kiristintä/jakoketjuakin paranneltu. Olin kyllä todella tyytyväinen ajettavuuteen, kulutukseen ja kestoon oli 420tkm kun myin pois. öljyt vaihtaa ajallaan ja ei lyö pakkasesta kylmiltään käymään niin välttää melko varmasti laakeriviatkin.
ohjelmoituna melkeen kutoskoneen tehot pienellä kulutuksella ja verolla. :thumbup:

om642 tarjosi erityisesti muokatulla ahtimella,isommalla välijäähyllä ja ohjelmalla 300hp/700nm edestä fiilistä. kannattaa ostaessa katsoa ainakin ettei öljyjäähyn silmälasitiiviste vuoda on myös imusarjaläppien moottorivikoja, ahtimen sähköservovikoja ja murenevia pakosarjoja.

molemmat hyviä koneita joita näkyy +600tkm ajettujakin,eli melko laadukkaita verrattuna bensaversioihin.
itselle 1000e säästö vuodessa pienemmästä kulutuksesta(5.5vs 7.5) on senverran paljon että nytkin alla 4syl diesel.
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
Turder
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ti 09.05.2017 13:32
Paikkakunta: Klaukkala

Re: w212 facelift mutta millä moottorilla?

Viesti Kirjoittaja Turder »

-230k- kirjoitti: om651... öljyt vaihtaa ajallaan ja ei lyö pakkasesta kylmiltään käymään niin välttää melko varmasti laakeriviatkin.
Kiitos vinkeistä. Lainattu kohta ainakin omassa käytössä poistuu kun auto on käytännössä aina lämpimässä tallissa kotona tai töissä, joten pääsee kylmäkäynnistykset välttämään. Tiedä sitten miten on auton aiemmassa käyttöhistoriassa ollut, jahka nyt löytää ensin sopivan yksilön. Kilsojen suhteen olen katsellut suht vähän ajettuja (mobile.de haussa max kilsat 125tkm) ja yleensä olen itse vaihdellut öljyjä ja puolittanut öljynvaihtovälin. Sama homma laatikon suhteen.

Taksikuskien kanssa olen aina jutellut tästä kun sattunut Mersun kyytiin, niin aika 50/50 on kehut ja haukut OM651:lle. Toisille ollut tosi hyvä, toisille osunut kaikki kalliit viat.

Varusteiden kohdalla yleensä on mieleisimmät ruksittu 350-malleihin niin ehkä niitä nyt katsellut eniten. Etsintä jatkuu ja eipä näytä Saksassakaan tällä hetkellä paljoa autot liikkuvan...
Avatar
H.E. von Kuusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 639
Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
Paikkakunta: Åbo

Re: w212 facelift mutta millä moottorilla?

Viesti Kirjoittaja H.E. von Kuusi »

Jos rahkeet riittää, niin ehdottomasti 350, onhan se ihan eri laite. Molemmilla ajanut aika paljon aikanaan (taksissa), nyt itsellä pre-facelift 350, itse en edes harkinnut neloskoneisia. Prefaceliftin ostin lähinnä koska itseä miellyttää ulkonäkö enemmän. Noissa facelifteissa on nelivetoisissa 7G-tronic, ja takavetoisissa uusi 9G-tronic, molemmat hyviä laatikoita kyllä. Bluetec siitä hyvä, että täyttää Euro6-normin, sikäli mikäli tänne Suomeenkin tulee jotain rajoituksia joskus, mitä kyllä mietin paljon tuota omaa ostaessa.

Mitä tulee noihin omiin OM651-kokemuksiin, lähinnä facelifteistä kokemusta, eikä n. 400tkm matkalle sattunut yhdellekään ongelmia. Kollegat ajeli kuuttakinsataatuhatta. Pari hybridiäkin oli, niissä oli jotain ongelmia silloin tällöin, mutta kehottaisin kyllä muutenkin välttämään. Saavutettu kulutussäästö on aika nimellinen, eikä mielestäni paikkaa sitä ajon epämukavuutta vrt. 220/250 (puhumattakaan 300/350), ja viimeistään keskimäärin korkeammat ylläpitokustannukset syövät varmasti kaiken pienemmästä kulutuksesta tulleen pienen säästön. Mutta hybridiä lukuunottamatta mielestäni w212 (etenkin FL) on osoittautunut varsin hyvin kulutusta kestäväksi autoksi, mersulla on selvästi otettu menneistä virheistä opiksi, ja nyt on pitänyt näyttää senkin edestä, ja sen kyllä huomaa.
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Turder
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ti 09.05.2017 13:32
Paikkakunta: Klaukkala

Re: w212 facelift mutta millä moottorilla?

Viesti Kirjoittaja Turder »

H.E. von Kuusi kirjoitti:Noissa facelifteissa on nelivetoisissa 7G-tronic, ja takavetoisissa uusi 9G-tronic, molemmat hyviä laatikoita kyllä. Bluetec siitä hyvä, että täyttää Euro6-normin, sikäli mikäli tänne Suomeenkin tulee jotain rajoituksia joskus, mitä kyllä mietin paljon tuota omaa ostaessa.

Mutta hybridiä lukuunottamatta mielestäni w212 (etenkin FL) on osoittautunut varsin hyvin kulutusta kestäväksi autoksi, mersulla on selvästi otettu menneistä virheistä opiksi, ja nyt on pitänyt näyttää senkin edestä, ja sen kyllä huomaa.
Jep tuollainen fiilis on välittynyt nettikommenttien perusteella, suht kestävä ja luotettava auto. Hyviä pointteja muutenkin. Omalla kohdalla ottaisin mielummin takavedon ja 9G:n (vähän pienempi kulutus), en oikein näe tarvetta nelivedolle omassa ajossa (paino, kulutus, lisää liikkuvia osia/huoltokohteita jne.). Harmittavasti moni 350 on 4maticilla... Sitten vielä halutut varusteet niin ideaaliyksilöä ei ihan joka paikassa ole. Mutta sitä se käytetyn etsiminen on, ja tavallaan hauska projektikin siinä mielessä että löytää mieluisen vaikka vaatiikin aikaa ja tutkimista.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5261
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: w212 facelift mutta millä moottorilla?

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Turder kirjoitti:Pohtinut tässä w212 faceliftin hankkimista, ja halutut varusteet tms on aika hyvin tiedossa millainen olisi miellyttävä. Ainoa mikä on hieman epäselvää, on moottori. Tarkoituksena olisi saada ylläpitokuluiltaan järkevä peli, mielummin maksan aavistuksen korkeammasta kulutksesta kuin monen tonnin konerempasta. Vuosittaisten kilsojen suhteen olen juuri siinä cross over-pisteessä, että bensa tai diesel on molemmat ok, enkä muutenkaan ole niin kranttu koneesta. Tehot 220d alkaen riittää käyttikseen ihan hyvin kun en vetele kärryä. Todennäköisesti kuitenkin diesel, koska niissä on tarjonta parempi. E300 Hybridiä en taida uskaltaa, vanhentunut hybriditekniikka, kuitenkin napsahtaa akkuremppa omalle kohdalle jne.

Eli käytännössä siis dieseleistä:
- 4-sylinteriset OM651: 220 ja 250
- V6:set OM642: 300, 350

Kyseisissä moottoreissa on ainakin aiempina vuosina ollut netin perusteella mukavan hintavia ongelmia. Onko OM651:n pahimmat jakopää ja laakeriviat vielä ajankohtaisia about 2014-2015 vuotisissa? Mihin kannattaisi varautua V6:n kanssa? Melkein kaikki on BlueTEC versioita eli urealla, onko siitä aiheutunut ongelmia? w213-topicci on aika täynnä adBlue-valitusta.
Tuossa on vain se että kun vaihtoehdot on nuo niin ei niitä oikesstan edes ole on vain OM642
Mökkillä
'
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: w212 facelift mutta millä moottorilla?

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

add blue ongelmista selviää tonnilla parilla. samoin neliveto ongelmista. suutinongelmista, ilmajousitusongelmista. mutta ero autolla jossa on ne kaikki versus ei mitään niin hinta ero merkittävä pitokuluissa.

ja se on sellainen haravajärjestelmä, että joku noista osuu varmasti.

Pyörittäähän se tätä hiipuvaa taloutta kun autoja korjataa. jos kaikki ajaisi toyotoan corolloilla, niin talous olisi kuollut jo vuosia sitten.
W212 E350cdi
jarskak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 485
Liittynyt: Ti 02.10.2007 10:43

Re: w212 facelift mutta millä moottorilla?

Viesti Kirjoittaja jarskak »

Mulla oli W212 tuolla 250cdi koneella ja olin kyllä suorituskyvyn suhteen täysin tyytyväinen.
Rekan perästä ku polkasi kaasun pohjaan niin 160 oli mittarissa keulan kohdalla. Sen puoleen ei tartte paljo miettiä millä koneella ottaa (joko 250 tai 350). Äänimaailmat ja jakoketjuongelmat on jo sitten korkeampaa matematiikkaa enkä osaa sanoa missä koneessa ne on parhaat.
Toi 212 farmari oli todella äänekäs rengasäänten suhteen, eli moottorin ääntä ei kuulu kabiiniin ajossa.
Mitä taas kulutukseen tulee niin toi oli 4matic ja vei siinä 6,5 paikkeilla maantiellä, ois voinu päästä 0,2 litraa vähemmälläkin maltillisella ajotavalla.
Mutta jos nyt säästää 2 desiä sadalle niinku esim 9 vaihteisella laatikolla vrt 7 vaihteiseen, niin jo tonnin hintaeroa autossa saa ajella useamman kymmenen tuhatta kilometriä kiinni. Tähän liittyen tankki oli pieni, väyrysmersulla kävi helposti mökillä edestakas ja vielä 211 mersullakin, mutta ei läheskään tuolla w212. joku 800 km on maksimi mihin pääsin tankillisella.
4matic on kyllä ehdottoman hyvä talvikelillä, kun ohituksessa pitää ylittää keskipenkka niin nelivedolla voi vaan ajaa yli ihan normaalisti kun takavedolla on vaihdettava ensin kaistaa ja sitten vasta voi kiihdyttää. w212 neliveto on kehittyneempi kuin w211 ja aikaisemmat ja näin ollen myös huolettomampi.

En lähtisi pelkäämään nelivedon hankkimista.
Paljon enempi pelottaa nuo jakoketju ja kampiakselin laakeriongelmat.
Airmatic on tajuttoman miellyttävä, mutta kallis jos tulee vikaa. omassa ei ollut, mutta ilmajouset on takana farmarissa ja onko yllätys että mullakaan ne ei pitäny ilmaa.
ja sitten rengasäänet... niiden takia hylkäsin tuon omani, en viiti peltorit päässä ajaa mersulla. Liekö facelift parempi, en tiedä.
Turder
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ti 09.05.2017 13:32
Paikkakunta: Klaukkala

Re: w212 facelift mutta millä moottorilla?

Viesti Kirjoittaja Turder »

Näköjään vuoden verran topicin aloittamisesta mennyt aikaa, mutta lopulta päätös oli selkeä. Halusin mieluiten takavedon, ja kun sen kanssa oli tarjolla 9g-tronic ja siihen 350 eteen niin aika selvä se oli. Mukavan eleetön liikkumaan tällä tekniikalla 8)

Välillä oli kyllä autokuumeilussa aika leveät liikkeet, tuli katseltua mm. Cayenne Diesel, 5- ja 7-sarjaa, A6 ja A8, ML, CLS... mitähän muita vielä? 7-sarjan F01 miellytti paljon, mutta en oikein löytänyt sopivaa yksilöä varusteiden osalta ja tuntuu, että kaikki budjetissa olleet oli aika paljon ajettuja eli n. 200+tkm ja sitten jos oli asialliset kilsat niin hinnassa 50-80% lisää. Mutta ihmetellään nyt menoa Mersun ratissa, ensimmäinen omassa omistuksessa. Aikoinaan (10v sitten) toin Saksasta tuttavalle w211:sen kun siellä asuin ja sillä kun suhasi 700km Saksassa ja 400km Suomessa niin jäi ihan hyvä kuva, ja siitä lähtien se ajatus sitten on kytenyt, että joku uudempi E-klasse sitten aikanaan vähän käytettynä ois jees käyttiksenä. W212 faceliftissä on minusta hyvä ja ajaton ulkonäkö, ja muutenkin sellainen laadukkaan oloinen tekele kaikkiaan. Pitänee kuitenkin Star hommata jossain vaiheessa...
Vastaa Viestiin