20.11.-29.11. shop.mersuforum.net:ssä kaikki -15 %!

MB A250e plugin hybrid 2020

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 10566
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: MB A250e plugin hybrid 2020

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Yhtä helppoa se käyttö on riippumatta siitä onko latauspönikkä kytketty kiinteästi autotallin sähköverkkoon vaiko siellä olevaan 16A pistokkeeseen (kunhan sattuu olemaan sopivassa paikassa).

Itse halusin siirrettävän 16A 3-vaiheaseman ja siksi voimavirtapistokkeeseen liitettävän. Näissä vaan paljon makuasioita, haluatko että purkissa on latausmittari, asemasta säädettävä latausraja jne. Autostakin saa luettua ladatun energian ja säädettyä maksimivirran mutta hankalampaa jos vaikka työpaikalla käyttää eri asetusta kuin kotona.
oem
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ma 20.07.2020 07:58

Re: MB A250e plugin hybrid 2020

Viesti Kirjoittaja oem »

Onkohan tuommoisesta mihinkään?
https://www.tavaratalohurrikaani.fi/lat ... vaihe.html" onclick="window.open(this.href);return false;
A250e 2020 W177
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 10566
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: MB A250e plugin hybrid 2020

Viesti Kirjoittaja DBFI »

oem kirjoitti:Onkohan tuommoisesta mihinkään?
https://www.tavaratalohurrikaani.fi/lat ... vaihe.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Meinaatko 1-vaihelaturia tuohon autoon? Kallis purkki.

Saahan sen vaikka shukosta ladattua jos niin haluaa.
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: MB A250e plugin hybrid 2020

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Hommasin Saksasta Webasto Puren 11kw mallin

https://www.ebay.de/itm/WEBASTO-Pure-La ... Sw89ld0p-s" onclick="window.open(this.href);return false;

Suomesta 22kw versio asennettuna vajaan 1400e. Sähkäri tämän asennuksesta noin 300e.
230 C 1978
SLK 230 Kompressor 1999
C 220 d 4matic 2016
Avatar
Tonde-1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Su 29.12.2019 14:33

Re: MB A250e plugin hybrid 2020

Viesti Kirjoittaja Tonde-1 »

Sisätiloista tein myös videon, pienetkin pölyhiukkaset näkyy kyllä hyvin kiiltomustissa paneeleissa.

Linkki videoon:
https://youtu.be/J_h4IWle5ew
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
MB A250e -20
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 10566
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: MB A250e plugin hybrid 2020

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Marko M kirjoitti:Hommasin Saksasta Webasto Puren 11kw mallin

https://www.ebay.de/itm/WEBASTO-Pure-La ... Sw89ld0p-s" onclick="window.open(this.href);return false;

Suomesta 22kw versio asennettuna vajaan 1400e. Sähkäri tämän asennuksesta noin 300e.
200 € sähkärin matkakuluja? :)

Jotain copy/paste virheitä tuossa myynti-ilmoituksessa?
Einstellbare Ladeleistung von 3,7 kW bis 22 kW

Onkos tuossa alin aseteltava virtaraja 16 A? Jossain 25 A omakotitaloliittymässä voisi olla alempikin. Tuo 3,7 kW taitaa tulla silloin kun on asetettu 1-vaiheiseksi.

Varmaan asiallinen laite.
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: MB A250e plugin hybrid 2020

Viesti Kirjoittaja Marko M »

DBFI kirjoitti:200 € sähkärin matkakuluja? :)

Jotain copy/paste virheitä tuossa myynti-ilmoituksessa?
Einstellbare Ladeleistung von 3,7 kW bis 22 kW

Onkos tuossa alin aseteltava virtaraja 16 A? Jossain 25 A omakotitaloliittymässä voisi olla alempikin. Tuo 3,7 kW taitaa tulla silloin kun on asetettu 1-vaiheiseksi.

Varmaan asiallinen laite.
Meille tämä kytkettiin 3-vaiheiseksi ja sähkökeskus toisella puolen torppaa kuin autokatos niin johdon veto lisäsi kustannuksia. Itse sähkökytkentähän on hyvinkin helppo.

En nyt muista noita virtarajoja, sen sähkäri sanoi että tuota 22kw laitetta voi edes täydellä teholla hyödyntää normaali omakotitalon sähköliittymällä.
230 C 1978
SLK 230 Kompressor 1999
C 220 d 4matic 2016
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 10566
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: MB A250e plugin hybrid 2020

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Ymmärsin "esitteestä" että tuon voi asetuksista laittaa 1-vaiheiseksi, siis halutessaan tilapäisesti?

Saattaa sen 11 kilowattisenkin kanssa tulla tiukkaa jos emäntä kokkaa ja isäntä saunoo (sähkökiuas) tms. mutta auton latauksenhan voi ajastaa tai sitten rajaa tarpeen tullen latausvirtaa.
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: MB A250e plugin hybrid 2020

Viesti Kirjoittaja Marko M »

DBFI kirjoitti:Ymmärsin "esitteestä" että tuon voi asetuksista laittaa 1-vaiheiseksi, siis halutessaan tilapäisesti?
Kyllä voi laittaa ihan pysyvästikin tarvittaessa.
230 C 1978
SLK 230 Kompressor 1999
C 220 d 4matic 2016
Avatar
Tonde-1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Su 29.12.2019 14:33

Re: MB A250e plugin hybrid 2020

Viesti Kirjoittaja Tonde-1 »

Netto kapasiteetista A250e mallista ollut puhetta, paljonko on todellinen käytettävissä oleva akun kWh määrä.

Koska vain itse testaamalla se selviää, niin A250e mallissa tulos oli ABB:n laturilla 11,804 kWh.
Videolla lisää testistä:

https://youtu.be/oOc9J3hWky8" onclick="window.open(this.href);return false;
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
MB A250e -20
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 10566
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: MB A250e plugin hybrid 2020

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Aika pieni netto jos Daimlerin mukaan autossa on 15.6 KWh:n akku (kokonaiskapasiteetti).
A250e battery capacity.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Dingenjör
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ke 15.07.2020 14:53

Re: MB A250e plugin hybrid 2020

Viesti Kirjoittaja Dingenjör »

Nettokapasiteetti on mainittu muutamassa eri arvostelussa. En nyt enää vain muista missä. Se tosiaan on noin "alhainen", sillä reserviin on haluttu jättää enemmän. Tämä reservi saattaa auttaa akun nettokapasiteetin säilymisessä pidempään kun kilometrejä kertyy (mutu).

Ihan hyvin tuollakin määrällä pääsee, mutta toivottavasti seuraavien vuosien aikana lisäävät kapasiteettia.
A250e -21
oem
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ma 20.07.2020 07:58

Re: MB A250e plugin hybrid 2020

Viesti Kirjoittaja oem »

Onko konstia jolla sensorit saa pois käytöstä siksi aikaa kun ajaa auton talliin ja taas takaisin kun poistunut sieltä?
A250e 2020 W177
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 10566
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: MB A250e plugin hybrid 2020

Viesti Kirjoittaja DBFI »

oem kirjoitti:Onko konstia jolla sensorit saa pois käytöstä siksi aikaa kun ajaa auton talliin ja taas takaisin kun poistunut sieltä?
Mitkä sensorit?
x_ismo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 376
Liittynyt: Ke 23.11.2011 08:28
Paikkakunta: Vesilahti

Re: MB A250e plugin hybrid 2020

Viesti Kirjoittaja x_ismo »

DBFI kirjoitti:
oem kirjoitti:Onko konstia jolla sensorit saa pois käytöstä siksi aikaa kun ajaa auton talliin ja taas takaisin kun poistunut sieltä?
Mitkä sensorit?
Tarkoittaakohan niitä etäisyysantureita ("parkkitutkat") ? Mulla (C300h) nuo temppuili oudosti kun ajoin renkaanvaihdossa pikku talliin nosturille, veti automaattisesti jarrut päälle
jolloin en meinannut päästä nosturilla oikeaan kohtaan. En silloin tajunnut mutta onhan siinä nappula mistä nuo saa pois, sen verran ällistytti auton "älykkyys".
S205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
oem
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ma 20.07.2020 07:58

Re: MB A250e plugin hybrid 2020

Viesti Kirjoittaja oem »

Juuri niitä tarkoitan.
Mikä nappula?

(auto tuli eilen)
A250e 2020 W177
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 10566
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: MB A250e plugin hybrid 2020

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Muissa mersumalleissa ainakin on Parktronicille oma kytkin (löytyy ohjekirjasta). Aika outoa jos häiriköi myös talliin ajaessa, ehkä sille nosturitilanteelle on joku järkevä selitys vaikka oudolta sekin kuulostaa. Tyhmää jos pitää kytkeä avustimet pois aina silloin kun niistä pitäisi olla hyötyä.
oem
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ma 20.07.2020 07:58

Re: MB A250e plugin hybrid 2020

Viesti Kirjoittaja oem »

Auton intelligenssi loppuu siinä ettei se tiedä ajavansa talliin.
Kuski tietää eikä haluais kuunnella varoitusääniä siinä tilanteessa kun ajaa talliin 2.3m leveästä oviaukosta.
Olis kätevää kun sais napista äänet pois vaikka 30 sekunniksi kerrallaan.
A250e 2020 W177
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 10566
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: MB A250e plugin hybrid 2020

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Saahan näissä uudemmissa säädettyä Parktronicin herkkyyttä, en muista tarkemmin mutta eiköhän myös sitä kuinka läheltä tulee äänimerkki.

Ilmeisesti haluat kuitenkin muualla kuin tallissa sitä herkkyyttä eikä pysyvä hiljennys kelpaa. Vanhemmiten nuo äänet ei niin haittaa :oops: , varmaan nuorille suurta tuskaa jos joutuu talliin ajaessa kuuntelemaan tuollaisia ylimääräisiä ääniä.
oem
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ma 20.07.2020 07:58

Re: MB A250e plugin hybrid 2020

Viesti Kirjoittaja oem »

Voiko avainta säilyttää ajaessa vaatteen taskussa kun näyttää toimivan sieltäkin?
Onko siitä haittaa.
Lukeekohan auto sitä enää käynnistämisen jälkeen.
A250e 2020 W177
Avatar
Tude
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: La 13.06.2020 18:56

Re: MB A250e plugin hybrid 2020

Viesti Kirjoittaja Tude »

Jos on samanlainen avain mitä C:ssä niin eiköhän. Mulla toimii, oli avain sitten taskussa tai keskikonsolin säilytyslokerossa.
MB C300e -20
oem
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ma 20.07.2020 07:58

Re: MB A250e plugin hybrid 2020

Viesti Kirjoittaja oem »

Tuoteseloste
Onko missään katsottavissa tai ladattavissa juuri oman yksilön tuoteselostetta eli mitä siinä on.

Nyt kiinnostais tpms sensorin tyyppinumero eli onko A0009054104 A KLASSE W177 vai joku muu.
A250e 2020 W177
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 10566
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: MB A250e plugin hybrid 2020

Viesti Kirjoittaja DBFI »

oem kirjoitti:Tuoteseloste
Onko missään katsottavissa tai ladattavissa juuri oman yksilön tuoteselostetta eli mitä siinä on.

Nyt kiinnostais tpms sensorin tyyppinumero eli onko A0009054104 A KLASSE W177 vai joku muu.
Jos tuoteseloste tarkoittaa auton osalistaa tai varustelistaa niin varaosakirjastahan nuo tiedot löytyy (EPC tai Parts Info nykyisin).
Avatar
Tonde-1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Su 29.12.2019 14:33

Re: MB A250e plugin hybrid 2020

Viesti Kirjoittaja Tonde-1 »

Ja lisää testiä, tällä kertaa testailin A250e rekuperaatio tasot läpi (5 eri tasoa ratin läpysköillä) ja hidastuvuudessa on iso ero riippuen valitusta moodista. Täysin yksi-poljin-ajoa ei tämä mahdollista, vaan viimeinen alle 10km/h pysäytys on tehtävä jarrupolkimella.

Linkki videoon:
https://youtu.be/QtHHjTiiNYU" onclick="window.open(this.href);return false;
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
MB A250e -20
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 10566
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: MB A250e plugin hybrid 2020

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Vanhemmassa 213:ssa ei taida tuollaista asetusta ollakaan?

Mutta miksi sitä hidastuvuutta pitää hallita eri ohjelmilla, kai tuossakin näkee näytöstä jarrutusenergian talteenoton tason eli jos painaa jarrupoljinta kasvavalla voimalla niin saa halutun hidastuvuuden ilman jarrujen käyttöä tai polttomoottorijarrutusta? Nappuloihin kajoamatta voi jarruttaa tilanteeseen sopivalla teholla, eikö se ole yksinkertaisinta? Toki joutuu jalan siirtämään jarrupolkimelle mutta se nyt on aika normaalia jos jarruttaa haluaa.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3831
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: MB A250e plugin hybrid 2020

Viesti Kirjoittaja RH »

DBFI kirjoitti:Vanhemmassa 213:ssa ei taida tuollaista asetusta ollakaan?

Mutta miksi sitä hidastuvuutta pitää hallita eri ohjelmilla, kai tuossakin näkee näytöstä jarrutusenergian talteenoton tason eli jos painaa jarrupoljinta kasvavalla voimalla niin saa halutun hidastuvuuden ilman jarrujen käyttöä tai polttomoottorijarrutusta? Nappuloihin kajoamatta voi jarruttaa tilanteeseen sopivalla teholla, eikö se ole yksinkertaisinta? Toki joutuu jalan siirtämään jarrupolkimelle mutta se nyt on aika normaalia jos jarruttaa haluaa.
Vastaus tähän. Yhdellä polkimella ajaminen on kertakaikkiaan hauskaa, varsinkin mutkatiellä. Lisäksi se tuo ajamiseen rutkasti helppoutta ja mukavuutta. Siihen en osaa vastata, miksi näitä tasoja täytyy olla niin mielettömän monta. Golfissa niitä on neljä ja yleensä tulee käytettyä sitä ykköstä tai tayttä nelostasoa. Nuo riittää itselle hyvin. Sillä ykkösellä saa esim. nopeusrajoituksen muuttuessa pienellä ennakoinnilla laskettua nopeuden mukavasti ja helposti oikeille lukemille ja nelostasolla voi melkein hylätä jarrupolkimen kokonaan. Jää kyllä ryömimään 5kmh, joten lopullinen pysäytys polkimeen hipaisulla.
1998-2002; 2004-2018:
W123 200D
S124 E220T
W124 200D
W124 E200D
W202 C220
S210 E430T
W169 A150
W210 E320CDI
S211 E500T 4-M
2019:
A208 CLK430
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 10566
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: MB A250e plugin hybrid 2020

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Ehkä tuo toteutus on järkevä jos toimii suoraan rattinamiskoista. Itsekin normi dieselillä lisään usein moottorijarrutusta ratista vaihdetta pienemmälle vaihtamalla (risteyksiin, valoihin tms. hidastaessa), kuulostaa vähän vastaavalta. 213 plugarissa rattinappiin kajoaminen (tottumuksesta) heitti heti moottorin käyntiin moottorijarrutusta varten. Ehkä sekin on loogista mutta tekee kahden eri mersun ajamisesta ihan erilaista.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3831
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: MB A250e plugin hybrid 2020

Viesti Kirjoittaja RH »

Täyssähkövolkkarissa sitä ohjataan vaihdekepistä, joka itselle tuntuisi olevan luontevampi paikka kuin läpyskät ratissa. Toki, ei mulla rattiläpysköistä ole C-sarjan vaihteistoa kummempaa käyttäjäkokemusta. Mutta jo pelkkien nappien painelu ohjauspyörästä ei ole niin luontevaa kuin tuon vaihdekepin nykiminen, käsi kun yleensä lepää siinä päällä joka tapauksessa.
1998-2002; 2004-2018:
W123 200D
S124 E220T
W124 200D
W124 E200D
W202 C220
S210 E430T
W169 A150
W210 E320CDI
S211 E500T 4-M
2019:
A208 CLK430
oem
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ma 20.07.2020 07:58

Re: MB A250e plugin hybrid 2020

Viesti Kirjoittaja oem »

Toisaalta on luontevaa ja käytännöllistä pitää kädet ratissa.
A250e 2020 W177
Dingenjör
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ke 15.07.2020 14:53

Re: MB A250e plugin hybrid 2020

Viesti Kirjoittaja Dingenjör »

Makuasioitahan nämä on. Itse tykkään molemmista, sekä vaihdekeppi-, että rattivaihtoehdosta.
A250e -21
Vastaa Viestiin