E-klasse W212 junge sterne Saksasta ? Kysymyksiä.

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
220cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 211
Liittynyt: Ma 08.12.2003 22:53
Paikkakunta: Tampere

Re: E-klasse W212 junge sterne Saksasta ? Kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja 220cdi »

Haten_MB kirjoitti: Ti 22.12.2020 10:10 Tässä on nyt siis aikaa suunnitella ja kysellä alustan ruostesuojausta, lämppärin hankintaa ja talvirenkaiden ostoa. :thumbup:
Hienoa, että auton osto meni maaliin asti! Onnea uudelle pirssille

En tiedä onko tarpeen uusi alustan ruostesuojaus, taitaa olla sama Saksassa ja Suomessa, toki ei siitä lisäsuojasta haittaakaan ole. Saksan autot ovat olleet alustaltaan kyllä siistimpiä kuin Suomen tiellä ja litkuissa ajetut vastaavat.
Avatar
Haten_MB
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ti 18.02.2020 12:38
Paikkakunta: Espoo

Re: E-klasse W212 junge sterne Saksasta ? Kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja Haten_MB »

Suunnitteilla on kyllä alusta ruostesuojaus teettää. Sen tarpeellisuuteen kyllä ainakin pari tuntemaani autoharrastajaa vannovat. Mikäli ihmeempiä ei tarpeiden suhteen muutu, niin ajatuksena on kuitenkin pitää autoa väh.7-8 vuotta. Autojen varusteiden suhteen yllätti se, että monet autot ovat Saksassa vain yksillä vanteilla ja yksillä renkailla. Näin oli myös ostamassani yksilössä. Ostin sitten toiset MB:n omat vanteet samalla tohinalla. Niistä sain alennusta vain n. - 15%, joten ei halvat mutta varmaan edullisemmat kuin Veholta ostamalla. Autossa on alla keski-Euroopan talvirenkaat joiden kunto on arvoitus... Täytyy ehkä kokeilla miten niillä pärjäisi etelä-Suomen talvessa, kun olisihan ne kiva ajaa jotenkin loppuun. Seuraavaksi talveksi sitten varmaan uudet talvirenkaat on ostettava. Onko foorumilaisilla kokemuksia noista keski-Euroopan talvirenkaista ? Pärjäileehän niillä varmasti kun aivan hissun kissun ajelee mutta toimivatko "normirytmisessä" ajossa?
Avatar
harriba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Ti 06.02.2007 23:08

Re: E-klasse W212 junge sterne Saksasta ? Kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja harriba »

Mielestäni keskieurooppakitkat on jäällä ja polanteilla suorastaan vaarallisen huonot. Voi ne toki nykyään parempia olla kuin 6v sitten kun saksantuontiin otin samalla jotkut misukat. Sitten kun vaihdoin auton niin panin merkille että nelivetobemu kulki niillä huonommin kuin uusilla nastarenkailla varustettu takaveto :(
harri
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA
W220 S500, R1100RT, Prius XW20
Avatar
Haten_MB
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ti 18.02.2020 12:38
Paikkakunta: Espoo

Re: E-klasse W212 junge sterne Saksasta ? Kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja Haten_MB »

Rengasasiaan vastaan itse muutamalla kommentilla, eiköhän tätäkin ketjua joku kuitenkin välillä eksy lukemaan.
Netistä löysin jonkun verran kokemuksia noista keski-Euroopan kitkoista.

Autoliiton Moottori lehti on niistä pari vuotta sitten kirjoittanut aika varoittelevaan sävyyn.

VTT on tehnyt 2012 haastattelututkimuksen "Kuljettajien kokemukset KeskiEurooppaan ja Pohjoismaihin
suunnitelluista kitkarenkaista". Haastateltavien määrä oli suhteellisen pieni, joten kovin tarkkana tai tieteellisenä tätä haastattelututkimusta ei voida pitää. Tutkimuksen tavoitteet:
Työssä pyrittiin erityisesti selvittämään, onko keskieurooppalaisilla kitkarenkailla ajaneille kuljettajille tapahtunut enemmän onnettomuuksia
tai läheltä piti -tilanteita kuin pohjoismaisilla kitkarenkailla ajaneille kuljettajille ja
poikkeavatko nämä tilanteet ominaisuuksiltaan toisistaan.
Yhteenvedossa mainitaan:
Tulosten mukaan keskieurooppalaisia ja pohjoismaisia kitkarenkaita käyttäneiden kuljettajien ajokokemuksissa ei havaittu merkittäviä eroja. Ainoastaan kahdelle keskieurooppalaisia kitkarenkaita käyttäneelle kuljettajalle oli tapahtunut liikennevahinko viimeisen kolmen vuoden aikana. Aineiston pienuuden ja sattuman
mahdollisuuden vuoksi ei voida kuitenkaan vetää johtopäätöstä, että keskieurooppalaisilla renkailla ajaneille kuljettajille olisi tapahtunut enemmän vaaratilanteita.
Molemmat kuljettajat arvioivat lisäksi, ettei renkaiden pidolla ollut vaikutusta onnettomuuden syntyyn.
Luultavasti keskieurooppalaisislla kitkoilla ajaneet ovat osanneet ottaa renkaiden rajoitteet huomioon. Väistämättähän niiden lumi- ja jääpito on varsinaisesti talvisempiin olosuhteisiin tehtyjä renkaita huonommat.

Audi harrastajien audiclub.fi sivustolla on pitkä keskustelu: kokemuksia saksan kitkoista.
Tuossa keskustelussa on aikalailla mielipiteitä laidasta laitaan. Mielestäni keskustelussa korostuu ajatus: "Saksan kitkoilla" voi ajaa mutta talvisissa olosuhteissa on syytä koko ajan tiedostaa renkaiden rajalliset talviominaisuudet. Siis nopeuden pudottamista, ennakointia ja pysymistä erossa kaikista vaikeimmista tilanteista.

Saan oman E-farkun parin viikon päästä ajoon. Mikäli alla olevat renkaat ovat hyväkuntoiset ajelen niillä luultavasti loput talvesta ja ainakin kevään. Oma tilanne on sikäli helppo, että perheessä on myös toinen auto jossa on nastat alla. Pahimmissa keleissä voin siis jättää MB:n pihaan odottamaan parempaa säätä 8) :thumbup:
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 962
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: E-klasse W212 junge sterne Saksasta ? Kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja Maastis »

viewtopic.php?f=42&t=208795&p=1315520#p1315520

Eri automalli ja en tiedä meneekö noi edes "eurooppa kitka" gategoriaan, mutta tulivat saksantuontiauton alla. Ennakkoluuloisena yleisesti kitkoja kohtaan menin varmuudeksi ostamaan nastat. Tulk noilla kuitenkin vähän ajeltua ja tuntuivat ihan yhtä pitäviltä kuin uudet hankook nastat. No, saipa tutun ja luotettavan rapinan kuitenkin nastojen myötä. Olihan se jo vähän liian hiljaista muuten sähköllä kun ei edes nastat rapissu :D

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Haten_MB
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ti 18.02.2020 12:38
Paikkakunta: Espoo

Re: E-klasse W212 junge sterne Saksasta ? Kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja Haten_MB »

Tarkennus vielä lainaamaani VTT kyselytutkimukseen:
Viimeinen lause:
Luultavasti keskieurooppalaisislla kitkoilla ajaneet ovat osanneet ottaa renkaiden rajoitteet huomioon. Väistämättähän niiden lumi- ja jääpito on varsinaisesti talvisempiin olosuhteisiin tehtyjä renkaita huonommat.
Tämä ei ollut tutkimuksen tekstiä, vaan omaa tulkintaani keski-Euroopan kitkoilla ajaneiden kuskien toiminnasta. :roll:
Vastaa Viestiin