W242 B250e "B mallin sähkövatkain" arkiajoihin

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

W242 B250e "B mallin sähkövatkain" arkiajoihin

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Hei

Onko kokemuksia täyssähkö B mallista? Minkälainen auto päivittäiseen työmatkakäyttöön (70km/päivä). Mitä tuollaista hankkiessa tulisi huomioida? Onko joku tietty vuosimalli tms. Mistä kannattaa alkaa valikoida? (Jostain muistelisin lukeneeni että alkupään autot kulutti sähköä reilusti persommin kuin uudemmat tms.) Minkälaisia huoltokohteita näissä on ja minkälaisia kuluja muodostuu?

Itseäni ei hybridit innosta pätkääkään. Auto on joko polttomoottorilla tai sähkömoottorilla. Taloudessa tarvitaan kuitenkin vähintään 2 autoa joten toinen voisi olla täyssähkö ja pääosin käyttö työmatkaan.

EDIT: auto tuli hankittua 27.11.-20 ja nyt alkaa totuttelu ensinnäkin sähköauton käyttöön arkiajossa ja toiseksi myös taas kooltaan pienemmän auton käyttöön.

TJ
Viimeksi muokannut Maastis, La 28.11.2020 12:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: B mallin sähkövatkain

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Moi

Sähkövatkuri koeajettu. Ei sinänsä mitään pahaa sanottavaa... mutta oli ehkä virhe koeajaa Tesla samalla reisulla 8)

Mitäs kun B:s oli viimevuoden määräaikaishuolto tekemättä. Ei toki ollu myös oikeastaan edes pientä siirtelyä lukuunottamatta edes vuoteen juuri ajettu. Mutta mikä on huollon viivästymisen vaikutus takuuseen? Ainakin akkujen tehdastakuu olis vielä vuodenverran voimassa, mutta kuinkas nyt kun huolto jäänyt hoitamatta. Raukeeko takuut?

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: B mallin sähkövatkain

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Minkäslainen latausjärjestelmä tuossa B:ssä on? Muistelisin että ei olisi pikalatausta ollenkaan? Lataako normilaturilla yhdellä vai useammalla vaiheella?

Lukaisitko akkujen tämän hetken kapasiteetin? Minusta tärkeämpi tieto kuin akkujen takuu. Ainakaan paikallinen merkkiliike ei osaa sanoa kuinka alas kapasiteetti saa pudota että tehdään jotain korjauksia takuuna. Käytännössä siis asiakas on omillaan niin kauan kuin auto vähän liikkuu. Akut tuskin kupsahtavat kerrasta, jos kapasiteettia nyt jäljellä niin on kohtuudessa vielä vuodenkin kuluttua takuusta riippumatta. Mutta jos nyt lopahtaneet niin helppo arvata ovatko vuoden päästä kunnossa.

Olisi mukava kuulla muitakin speksejä autosta ettei tarvitse yrittää googlesta päätellä mitkä tiedot on metsässä ja mitkä oikeita. Minkälaista ajomatkaa tuolle luvataan uusilla akuilla jne.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: B mallin sähkövatkain

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Moi

Tämä auto mitä kävin kokeilemassa oli valmistettu loppuvuodesta 2015. Autossa oli myös range paketti. Onkohan sen akkukapa sitten 31,5kwh. En ollut koskaan aiemmin kokeillu mitään sähkö tai hybridi autoa joten aika pintapuoliseksi perehtyminen jäi. Tilannetta ei helpottanut mukanaolevat ylikierroksillakäyvät pikkutenavat... Miten pystyy tarkistaa tän hetkisen kapasiteetin? Auto oli ollut ihan kaupunkikäytössä ja pidemmän välin, olisko ollu jotain 37tkm, kulutus mittarissa noin 23kwh/100. Kai tuolle matkaa luvataan maantieajossa yli 200km, mutta tuolla kulutuksella jäisi noin 150km kieppeille. Varaus putosi kokeilun aikana 10% ja olisko ajettu noin 15km. Joo, kyllä näistä puuttuu sellainen pikalataus mikä monissa muissa on, mutta kyllä sitä sai ainakin 3 vaihe syötöllä olevasta latausasemasta ladattua. Että ei nyt kuitenkaan oli 230V töpselin varassa.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: B mallin sähkövatkain

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Sähkövatkureita on tullut nyt kyseltyä vähä jokapuolelta. Näillänäkymin auton hankinta menee saksanmaalle ja kun sopiva yksilö löytyy niin täytyy sitten jostain keksiä rekkarahti suomeen. Ajaminen 200km rangella näin korona-aikaan ei houkuta... Suomen autokauppojen hinnoittelulla auton hinta pompsahtaa 4-5ke tai + 60-80tkm ja -2-3 vuotta vuosimalliin...

Sen mitä nyt olen tuosta lataamisesta ymmärtäny niin type 2 latauksesta auto pystyy ottaa max 11kw/h. Sisäinen laitteisto rajoittaa tuohon vaikka tolppa enempi pystyys antaakin. No joka tapaukses max latausteholla tyhjästä täyteen noin 3,5h mikä ihan riittävä moneen tarkoitukseen. Omassa käytössä auto sais lataantua kuitenkin aina yönyli. Ja varmaan tulis ladattua ainakin alkuun ihan vaan 230V pistorasiasta... Range+ olis mielestäni tänne pohjolaan melkein pakollinen. Auttaisi talvikäyttöä jossa toimintamatka tippuu alle 150km... Auton akut on siinäkin saman kokoiset, mutta valitsemalla range+ ennen latausta otetaan akuita laajempi osuus käyttöön sillä latauskerralla. Range+ on myös vähä fylliä ovis jotta kaappi pysyy lämpöösenä/viileenä paremmin. Saiskohan tavalliseen jossa ei ole range+ pakettia koodattua jotta käyttäis aina akkua laajemmin? Ulkomaan foorumeilta lueskelin jotta B malli akunkäyttö on varsin konservatiivinen ja kestoikää optimoiva...

En ole vielä keksinyt mitään seikkaa miksei tuollaisella pärjäisi hyvin omassa käytössä. GL kuitenkin sitten ison auton tarpeeseen ja pitkille matkoille.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: B mallin sähkövatkain

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Omasta mielestä sähköauto jossa ei ole lämpöpumppua talvilämmitykseen ei sovi Suomen olosuhteisiin, ei edes etelään.

Käytetystä syytä selvittää akun todellinen kapasiteetti, saattaa olla paljonkin uutta pienempi.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: B mallin sähkövatkain

Viesti Kirjoittaja RH »

DBFI kirjoitti:Omasta mielestä sähköauto jossa ei ole lämpöpumppua talvilämmitykseen ei sovi Suomen olosuhteisiin, ei edes etelään.
Oli muuten siinä Skodan uudessa sähkö-SUV:ssa lisävarustelistalla :shock:
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: B mallin sähkövatkain

Viesti Kirjoittaja RH »

Mitä semmoisesta vanhenevasta sähköBeestä joutuisi valuutassa kärsimään?
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: B mallin sähkövatkain

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Joo ei taida olla B:ssä lämpöpumppua. Joutuus jonku ultimatemarketin viritteleen :)

2016-2017 B joka max 40 tonnia ajettu olis suomes 24-26ke riippuen varusteista. Suomes myynnisolevista kannattaa olla tarkkana. 2017 rekattu voi olla tehty 2015... eli maannu myymättä pitkään ja rekattu vasta sitte. Germaaniasta tuotuna18-20ke. Joten ei epäilystäkään mistä se ostaa kannattaa. Ainut olis jos vaihtoauton olis saanu järkevästi ja vaivattomasti kiertoon. Mutta niiden osalta näyttää olevan tilanne se, että kannattaa ajaa vaikka kuusenalle odottaan museointia. Eihän siihenkään ole kun 20 vuotta :)

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: B mallin sähkövatkain

Viesti Kirjoittaja RH »

Mulla on eGolf. Tykkään kuin hullu pirtelöstä, vai mistä se nyt oli... :D
Ihan vinkiksi, jos kakkosautoa haet.
Ja jos tällä forumilla tulee huomenna keikkuneeksi jo16 vuotta, niin tuskin tästä avautumisesta banneja saa... :lol:
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: B mallin sähkövatkain

Viesti Kirjoittaja Maastis »

:o Volkkari!!! :lol:

Onhan noita perinteisiä riisseli golfeja ollu kakkosautoina parikin kappaletta. 4 koppainen 1.9 joka oli halpa, luja rassi ja ihan ok ajettava. Luovutettiin eteenpäin 380tkm ajettuna ja vieläkin sitä näkee liikenteessä. Sitten laitettiin oikein rahaa kiinni ja ostettiin 5 koppa. Parempi ja mukavampi, mutta surkein käyttöauto mitä ollu... myös "pomminvarma" 1.9 joka sitten osoittautuikin pommiksi kun sylkäisi veivin pihalle 180tkm ajettuna... tuli vaihdettua kaikki pyöränlaakerit, 2 massa vauhtis, koko kone ja lisäksi kaikki muut oikkuvaivat sekä korin ruostuminen... Made in Meksiko... Ei se nyt kalliiksi tullut mutta paljo sai viihtyä tallis. Sen verran kuitenkin aiheutti allergiaa, että ei kiitos volkkareita :)

Tuossa selasin jotain B dataa niin tuli joku ihan hyvä koostesivu jossa vähän tuosta akkukapasta ja latauksesta

https://ev-database.org/car/1013/Mercedes-B-250e
Ja oli siinä sitten se vertailu eGolfiinkin. Omassa tarkoituksessa pitäydyn mieluummin hyvässä kiihtyvyydessä vaikka pikalatauksen kustannuksella :D

Kuva
jruoho
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: To 21.03.2019 20:46
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: B mallin sähkövatkain

Viesti Kirjoittaja jruoho »

Hei,

Itsellä B250E ollut käytössä vähän yli vuoden, 35 -> 78 tkm. Sanoisin, että hyvä toinen auto omakotitaloasujalle. Nääs harvemmassa perheessä tuo jää kakkosautoksi, ajomukavuus kun on kohdallaan. Pitkille matkoille sitten tarvitaan sitä kakkosautoa (tai kun muuten vaan tarvitaan kahta autoa samaan aikaan).

Pieniakkuisen auton kanssa nopea kotilataus on hyvä ominaisuus. Lasten harrastekuskailuissa auto ehtii kuitenkin olla tunnin tai kaksi kotona, jolloin 3-vaihelaturilla rangea saa päivän aikana lisättyä melkein 100 km. Tässä suhteessa e-Golffi ja käytetyt Korealaiset häviää - ne lataa vain yhdellä vaiheella, jolloin 16A töpselistä saa vain 3.6kW (versus Mersun 11kW).

Pikalataus olisi kiva ominaisuus. Mersulla ei ole mitään mahkua ajaa pitkälle. Ärsyttävin tilanne on, jos matkakohteessa ei ole kunnon latausmahkua (eli pitää päästä takaisin kotiin ilman latausta).

Talvella range tippuu 100km luokkaan. Sohjossa ja motarilla jopa alle tuon. Huolellinen maskin peittäminen parantaa talvirangea merkittävästi.

Akun eliniästä en ole huolissani. Mittausdataa ei ole, mutta mutu sanoo että ei muutosta näillä kilometreillä.

Omassa ajossa pitkän aikavälin kulutus on vaihdellut auton mittarin mukaan 21-24 kWh/100km (tämä lukema sisältää lataushäviöt). Huomattava osa ajosta on 120km/h motaria - se vaikuttaa paljon.

Mittariston kulutusnäyttö sisältää tosiaan lataushäviöt, eli kulutus ei ole suoraan verrannollinen akun käytettävissä olevaan 28/31,5 kWh kapasiteettiin.. En tosin tiedä kuinka paljon auto olettaa lataushäviöitä.

Jarkko
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: B mallin sähkövatkain

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Noniin, jännitys tiivistyyn tän suhteen :angel:

Viikonloppuna sitten lisää...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: B mallin sähkövatkain

Viesti Kirjoittaja RH »

Maastis kirjoitti: To 26.11.2020 19:54 Noniin, jännitys tiivistyyn tän suhteen :angel:

Viikonloppuna sitten lisää...

TJ
:shock: :thumbup:
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: B mallin sähkövatkain

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Noniin, nyt se sitten tapahtui. Sähköauto saapui eteläsuomesta eilen illalla. Ja tietysti sitten R sai lähteä etelää kohti... oli siinä kuskilla erikoinen toimitus kun tällä rangella sai useamman ABC visiitin tehdä :)

Eilen ei tullu juuri muuta ihmeteltyä kun maksettua pois ja ärrästä luovutus. B:n laitoin "tankkaukseen". Nyt kun saa tenavat pukeehin niin pitää mennä ihmettelemään tarkemmin mitä tuli ostettua :)

Kuva

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
jruoho
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: To 21.03.2019 20:46
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W242 B250e "B mallin sähkövatkain" arkiajoihin

Viesti Kirjoittaja jruoho »

Moro,

Palataan yksyisviesteistä tänne foorumin puolelle, sitä varalta että jotain muutakin kiinnostais :)

Mulla on auton mukana tulleet kiinalaiset nastat on alla. Ihan kamala meteli - eli jahka saan kulutettua niitä tarpeeksi, niin sitten tulee kitkat (ellei vaimo vaadi taas nastoja).

Kulutuksesta
Kesällä, alle 80 km/h nopeuksilla, ilman ilmastointia voi päästä siihen ilmoitettuun rangeen. Lataamatta en ole koskaan yli 150 km ajanut. Yli 200 km päiväajoja on silloin tällöin tullut (mökiltä kotiin 140km + lasten harrastuskuskailu 80km, menee näppärästi, kun ehtii hetken kotona ja uimahallilla ladata).

Olisko kesällä pienimmät lukemat ajotietokoneella olleet 16 alkuisia - vaatii kyllä hyvin rauhallista ja hidasta ajoa :) Pitkän ajan keskiarvo (yli 5-15 tkm) on vaihdellut välillä 22 - 26 kWh - tuossa on lähellä motari, eli siellä on paljon ajoa. Pelkkää talven mittausta mulla ei ole. Mittarissa on nyt 83 tkm.

Vesiletkujen eristys ja nokan tukkiminen auttaa talvella paljon. Sitä suosittelen. Täällä on jotain hyviä kuvia: https://www.goingelectric.de/forum/view ... 83&t=30069

Pistetään vielä tähän mainosta "omasta" projektista - ties vaikka joku muukin olisi nörtti :)
https://docs.openvehicles.com/en/latest ... index.html
Eli tuo Mersu-tuki on mun tekosia, mutta vielä en ole saanut kahta oleellisinta asiaa toimimaan :-/ SOC ja pre-heat ohjaus ei ole vielä auennut. Eli vielä tuo ei ole missään nimessä käyttökelpoinen. Hankin syksyllä OBD-haaroitus-piuhan ja nyt pitäisi aktivoitua tällä foorumilla ja löytää joku jolla on sopiva Staari. Sitten voisi "nauhoittaa" staarin kommunikaatiota tuolla OVMS-mokkulalla. Normi PID-kyselyihin tuo auto ei vastaa mitään ja tähän mennessä reverse-engineeratut data löytyy ihan passiivisella kuuntelulla.

Jarkko
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W242 B250e "B mallin sähkövatkain" arkiajoihin

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Moi,

Joo, hyvää infoa muillekin vastaavan omistaville / sellaista harkitseville.

Tuossa on tosiaan nyt 225/45r18 euroopan kitkat, jotka näyttää ihan ajamattomilta. Ei pahan tuntuiset, mutta oikeaan talveen pitänee varmaan nastoilla varautua. Siihenkin tietty sulanee vähän rangea...

Meillä olis myös mökkimatka 142km. Jos sen kesällä pääsee ilman välilatausta niin olis ihan kiva. Joskin yleensä jo GL lastateskin joutuu väkeä hillitä, että pakkoko sinne nyt ihan kaikkea on mukaan ottaa... joten B:n kontti on aika nopiaa täynnä :). Mutta kun ajaminen tuolla on halpaa kuin saippua niin kai sitä vois melkein lähtiä vaikka yönyli saunareisulle :).

Katsoin äsken omalla läppärillä ja diagnostiikkapaketilla mitä muistiin on tallentunut. Aika puhdas oli lista. Auton tuontimatkalta oli tallentunut imulkoisen latausaseman ylijännite ja sadetunnistimen häiriö. Sitten olk noin 10tkm takaa jokin voimalinjan häiriö. Mikään näidtä ei ollu laskurin mukaan toistunut. Aika erilainen tuo uusi xentry näkymä kun näkyy heti kilsat ja häiriön esiintymistiheys pikatestissä. Mitään muuta en tuolla oikeen sitten osaakaan (vielä) tehdä...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: W242 B250e "B mallin sähkövatkain" arkiajoihin

Viesti Kirjoittaja RH »

Tervetuloa sähkövatkainten klaaniin 8) .

Sivuheittona Jarkolle:
jruoho kirjoitti: Su 29.11.2020 19:37 Mulla on auton mukana tulleet kiinalaiset nastat on alla. Ihan kamala meteli - eli jahka saan kulutettua niitä tarpeeksi, niin sitten tulee kitkat (ellei vaimo vaadi taas nastoja).
Laitat laadukkaat kitkarenkaat esim. contin seiskat tai nokian kolmoset, niin pito on todennäköisesti parempi jäälläkin kuin noilla kiinannastoilla...
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W242 B250e "B mallin sähkövatkain" arkiajoihin

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Hei

Hankookin hyvin testeissä menestyneet I-pike rs2 lähti tilaukseen. Puuttuu tuo moottorin raksutus, niin on sitte edes nastojen rapina :)

Tuli auto eilen pestyä ja tänään käytyä kauppareisulla. Mukava sillä vaan on ajella...

Kuva
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W242 B250e "B mallin sähkövatkain" arkiajoihin

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Pitipä käydä kokeilemas kelpaisko varastos olevat Brabus Q vanteet B:n kesäpyöriin. Vastaavan näköiset näin Brabus tuunatun B:n alla google kuvahaulla. Eiköhän noin nyt menettele, joskin 225/45 kumi on vähä kapea tuolle 8,5" vanteelle.... mutta kun mukana tuli todella hyväkuntoiset renkaat niin kai ne nyt on ajeltava pois... vakiovanteen 7,5" ET44 ja tuossa 8,5 on ET50. Eli vanne tulee vähän ulommas ja sisäänpäin leviää enempi. Mahtui kuitenkin hyvin... pitää ettiä vielä paineanturit myös. 255/40 noille istuis hienosti.

Kuva
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W242 B250e "B mallin sähkövatkain" arkiajoihin

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Noniin, B kävi B huollossa. Eli tarkastukset ja jarrunesteet sekä raitisilmasuodatin. Kai se kunnossa oli kun ei mitään sen kummenpaa mainittu eikä raportilla lukenu. :) Lisäksi vaihtui "ilmainen" akuston kuivain suodatin. Se vaihdetaan kahdeksan vuoden ajan vuosittain osana akkujen certifikaattia. Eli MB kantaa kustannuksen. Tämä kannattaa muistaa, koska lukemani perusteella ympäri maailman kaikki huoltopisteet eivät ole tästä tietoisia ja ovat laskuttaneet työn ja osan auton omistajalta.

Kylmällä autolla kun lähtee liikkeelle niin alkuun kulutuslukema nousee aika hurjaksi, jopa 40kwh/100. Ilmeisesti silloin lämmitellään akkuja... matkan edetessä alkaa siitä kyllä pudota... tallissa oli muutaman päivän lämmöt korkeammalla niin silloin ei tehnyt ainakaan noin rajusti. No pitänee varmasn sijoittaa se 40e MercedesMe ominaisuuteen jolla saa esilämmitettyä ennenkuin irroittaa roikasta... säästää vähän rangea. MercedesMe aktivointi hoitui nyt samalla huoltokeikalla.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 535
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W242 B250e "B mallin sähkövatkain" arkiajoihin

Viesti Kirjoittaja jusi »

Kiva lukea juttua sähkö-B:stä. Itseänikin tämä malli on alkanut kiinnostaa. Meidän ajoprofiileilla olisi taloudellista korvata toinen diesel kohtuuhintaisella sähköautolla. Pikalatauksen puute ei haittaisi, sillä suuri osa omista työajoista on rangen sisällä. Pitkät ajot voi edelleen hoitaa dieselillä.

Mutta ollut vain jonkinlainen allergia tila-auton näköisiä autoja kohtaan. Onkos B mersumaisen jämäkkä maantiellä ja miten vertaisit perinteisiin malleihin?
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W242 B250e "B mallin sähkövatkain" arkiajoihin

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Hei

Meillä ihan samat perusteet vaihtaa toinen "täysikokoinen" Mersu työmatka optimoituun malliin. GL kuitenkin kokoperheen pidempiä reisuja varten etenkin kun pitää tavaraa mahtua kyytiin. Työmatka tuolla B:llä kustantaa "polttoaineen" osalta nyt noin 2,5e. R vei noin 6,5e ja GL reilun 10e... tähän päälle sitte vielä lisäeroa käyttömaksuista ja vakuutuksista...

Tämä B tuntuu varsin tukevalta ja sitä myöden myös ihan oikealta Mersulta. Auton omamassa on inan yli 1600kg niin sekin tietysti tuo vakautta. Sisätilat on hyvin viimeistellyn tuntuiset myös. Penkit on mukavat istua ja riittävästi säädeltävät, näitä toki eri varusteversioita. Alusta tietysti tuntuu vähän pintakovalta kun on pitkään tottunu noihin Isoihin Mersuihin...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W242 B250e "B mallin sähkövatkain" arkiajoihin

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Hei

Toimiiko tuo MercedesMe koskaan/kellään? Viimeviikolla sen latasin ja viime perjantaina huollon yhteydes auto "irroitettiin" edellisestä kytköksestä ja liitettiin minulle. No, koitin sitten lauantaina osaa palvelun jolla sais esilämmitystä ohjattua. Ostoa tehdessä homma kaatui virheilmoitukseen. No nyt näkyy kokopäivän palvelussa huoltokatkos...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
jruoho
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: To 21.03.2019 20:46
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W242 B250e "B mallin sähkövatkain" arkiajoihin

Viesti Kirjoittaja jruoho »

Mun kokemuksen mukaan se MercedesMe on aika kikki.. Auton pitää olla hereillä, että ne käskyt lähtee puhelimesta. Auto on hereillä latauksen aikana ja vähän aikaa lukon käyttämisen yhteydessä. Mulla on lataukset ajastettu pääosin yösähkön aikaan, eli ajastuksia varten pitää ensin avata ovet :-/

Tänään se toisaalta toimi kivasti, kun rouva oli huolissaan rangesta. Katsoin omasta puhelimesta, että riittää (varmasti) ja niin kaikki oli tyytyväisiä :)
Avatar
Pikku Mersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 548
Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: W242 B250e "B mallin sähkövatkain" arkiajoihin

Viesti Kirjoittaja Pikku Mersu »

Voi sen MercedesMe asentaa myös rouvan puhelimeen! Taisi olla 5 eri puhelinta yhtäaikaa.
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W242 B250e "B mallin sähkövatkain" arkiajoihin

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Uuden opettelu ihanan kallista... nyt osteltu 90e ME palveluita että sais esilämmitystä kokeiltua... ei saisi olettaa mitään. Ostin asetukset palvelun kun sen lyhyessä kuvauksessa luki "polttoainekäyttöisen lisälämmittimen ajastus" tjsp. Ajattelin että kai se vaan valtaväestön mukaan nimetty... no eihän se mitään kello/etäkäyttöä sähkövatkuriin tuonu... sitte uusi plarailu ja se onkin oma palvelunsa jossa lataus/esilämmitys. Nyt on apissa valikko, mutta esilämmitys komennot ei mene autolle... pitääkö esilämmitys ensin ottaa aktiiviseksi auton valikoista ennenkuin vok etänä ohjailla?

Oli muuten aika hankalaa palveluiden ostaminen. Meni monta päivää... ensin tuli virheilmoitus kun pääsi ostoskorille. Sitte näytti yhden päivän että palvelua päivitetään. Nyt lopulta pääsi painamaan tilausnappia, mutta paypall maksu ei toiminut. No perus pankkikortti sitten kelpas.

EDIT:

Autossa istuskellessa ja ihmetellessä ja puhelinappia näpyttäessa appi yhtäkkiä ilmoitti, että: "asetus lähetetty mutta ei varmuutta menikö perille kun ei yhteyttä autoon. Tarkista auton valikosta" tjsp... no auton esilämmitysvalikkoon oli ilmestynyt asetettu kellonaika. Joten läpi meni, mutta melkoisen epävarmuuden saattelemana. Minkäköhän takia tuo yhteys autoon on epävarma? Teräsrungolla tehty talli syö signaalit? :)

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
jusssi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: Ma 22.10.2007 18:36
Paikkakunta: Ähtäri

Re: W242 B250e "B mallin sähkövatkain" arkiajoihin

Viesti Kirjoittaja jusssi »

Mites tämän kanssa on talvi mennyt? Tuollanen lyhyen kantaman snurra sopisi omaankin arkiajoon hyvin, pientä pyöritystä kotoa käsin suurimmaksi osaksi on ajelut. Mitähän se suristin tuumais, jos vesikierto webaston ym. pö-lämppärin laittais talven varaksi? :idea:
E250 CDI ['14 S212]
350 SLC [’76 C107]
jruoho
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: To 21.03.2019 20:46
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W242 B250e "B mallin sähkövatkain" arkiajoihin

Viesti Kirjoittaja jruoho »

Kovalla pakkasella range tippuu reilusti, siitä ei pääse mihinkään. Toteutunut kulutus riippuu paljon matkojen pituuksista, kun alussa lämmitykseen menee aina enemmän. Huonoimpana mahdollisena range arvioina voisi heittää 50 km. Pidemmillä ajoilla, range plus -latauksella ja esilämmityksellä voi päästä 100 km vielä -20 deg C.

Maski pitää peittää joka tapauksessa talveksi. Itse eristin myös vesiletkut jo ekana talvena - veikkaisin sen antavan jopa +10km talvirangeen. Se miksi Mersussa tuosta on noinkin paljon hyötyä, liittyy ICE-perintöön. Koko moottoritila on suunniteltu parasta mahdollista jäähdytystehoa silmälläpitäen ja siellä letkuissa kiertää lämmin vesi-glygoli..
Eli itse lähtisin mieluummin parantamaan eristystä, kuin lisäämään polttoainetta :)

Vielä Helmikuussa meidän arkiajot vaihteli 100-200 km (nyt on koronarajoitukset harrastuksissa). Pitkien päivien rutiini oli seuraava: aamulla range-plus, vaimon työpäivä (2x35 km), kotona 11kW teholla latausta 30-60 min, lapsi harrastukseen (36 km), isi kauppaan (10 km, 30 min latausta), takaisin odottamaan harrastuksen päättymistä (10 km ja taas odottaessa latausta 30-60 min) ja kotiin nukkumaan 36 km (yösähköllä akku täyteen). Yhteenvetona sanoisin, että nämä ajot onnistuu, mutta ei se enään stressitöntä ole. Jos työpaikalla olisi latausmahku, niin yhtälö olisi paljon helpompi :)

Jos arkiajot on alle 100 km ja latausmahkuja löytyy, niin sitten tuota voi suositella. Laseja ei tarvi skrapailla koskaan, kun käyttää esilämmitystä. Mulla ajastus toimii jo yli 90% ajasta, kun AC-lataus on käynnissä tai avaa ovet asetuksen muuttamisen jälkeen. Jos ajastuksen laittaa ajoissa, niin ehtii tehdä toisenkin yrityksen :) Ja äkkilähdöissä toimii ovien aukaisu - sekin aktivoi lämmityksen. Itse lämmitys kestää sen 20 min.
Ajossa lämmitysteho riitti myös alijäähtyneelle vedelle.

Isän mökille meillä on matkaa 140 km. Se onnistuu ilman välilatausta + keleillä. Siellä pitää sitten aina käytännössä olla yötä, kun 10 A 1-vaihelataus tyhjästä täyteen kestää noin 15 h. 3-vaihesähköllä (16 A) sama lataus veisi noin 3h. Latauksissakin on pieni pakkasvaraus - jos akku ehtii jäähtyä ajon jälkeen, ennen latauksen alkua, niin tehoa rajoitetaan.. Jos lataa heti ajon jälkeen, niin ei hidastuksia.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W242 B250e "B mallin sähkövatkain" arkiajoihin

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Moi

Talvi meni täällä ihan mukavasti. Minkäänlaista murhetta ei B:n kanssa ollut. Meillä päivittäiset ajot on olleet hyvin pieniä jruohon ajoihin verrattuna. Käytännössä 7km lasten päiväkodille ja sama takaisin. Tämä aamulla ja iltapäivällä. Sitten saman mittaisia kauppareisuja ja joitain yksittäisiä kaupunkireisuja 35km/suunta. Taidettu ajaa 4-5tkm nyt hankinnan jälkeen... 95% ajoista on suoritettu lähtien + asteilla olevasta tallista. Oman kokemuksen mukaan tuo 7km sahaaminen nostaa kyllä kulutuksen aika korkealle kun auto käyttää akkusähköä alkuun akkujen nestekierron lämmitykseen tai näin olen ainakin ymmärtänyt. Talviajan keskikulutus auton mittarin mukaan 30kwh/100km. Meillä range näyttämä on ollu alimmillaan noin 80km. Nyt kelien lämmettyä on kulutuskin alkanut selvästi pudota.

Muutama ärsytys/ihmetys miksi ei voisi toimia toisin.
- esilämmitys. Miksi ei voisi auton ollessa latausjohdossa lämmittää esilämmityksellä myös tuota akkukiertoa ja näin valmistella akkuja ajotapahtumaan... eikä polttaa akusta energiaa tuohon lämmitykseen...
- latauksen ajastus. Jos tämä toimisi niin voisi ajastaa latauksen tapahtumaan ennen lähtöä niin sekin lämmittäis akkuja. Mutta nykyisellään tekee ajastuksen kanssa mitä tahansa niin aina alkaa ladata heti kun töpseli seinässä.

Yleisesti ottaen ollaan kyllä täysin tyytyväisiä hankintaan. Sähkökäyttöisyydestä huolimatta auto tuntuu ihan Mersulta.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Vastaa Viestiin